säikkyminen

minäääähjh

Tervehdys!

Olen todella säikky ihminen. Säikähdän aina enemmän kuin kaverini jos katsomme leffaa ja tulee joku säikäytyskohta. Koen tämän nöyryyttävänä, kaikenlisäksi olen vielä miespuolinen ihminen.
Mietin vain, olisiko mitään keinoa "lievittää" säikkyneisyyttä(en ole varma onko tuo oikea termi :D).
Olisi tosi mahtavaa jos pääsisi tästä "viasta" jotenkin eroon.

Kiitos vastauksista etukäteen!

10

3268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varjolilja

      Minäkin säikähdän. Pelästyn, kun joku tulee lähelleni ilman, että kuulen tai muutoin havaitsen tuon lähestymisen. Tuo toinen ihminen myös jotenkin häkeltyy, sanoo, ettei tarvitse pelästyä. Ei tarvitsekaan, tiedän sen. Terapeuttini on sanonut, että pelästymisen pitäisi terapian edetessä lievittyä.

      Miehelläni on tapana liikkua hiljaa. Vaikka hän ei ole paha minulle, jokin vanha traumatilanne muistuu siitä mieleeni ja reaktioni on sen vanhan tilanteen mukainen, ei suinkaan todellisen tilanteen. Terapeuttini on sanonut, että ikään kuin elän noita traumatilanteita uudelleen ja uudelleen, koska ne ovat edelleen, vuosikymmenten jälkeenkin, käsittelemättä.

      • puolustus

        mekanismi


      • normaalia
        puolustus kirjoitti:

        mekanismi

        ihmisen käyttäytymistä. Ihmeellistä, että joku terapeutti väittää poistavansa sen mekanismin. Vaarallista.


      • Varjolilja
        normaalia kirjoitti:

        ihmisen käyttäytymistä. Ihmeellistä, että joku terapeutti väittää poistavansa sen mekanismin. Vaarallista.

        Säikkyminen sinänsä on normaalia, mutta se, että pelästyy omaa lastaan ja aivan kaikkia lähestyviä ihmisiä lukuisia kertoja joka päivä ei ole normaalia. Lisäksi se on itselleni epämiellyttävää. Ei terapeutti mitään ole pelästymistä ole poistamassa, vaan hän lohdutti minua, että terapian myötä moninaiset traumaoireeni lievittyvät. Niitä oireita on paljon erilaisia. Pelästyminen on vain yksi monista. Ne oireet eivät suinkaan ole miellyttäviä vaan ahdistavia. Olen huomannut, että ihmiset, jotka eivät ole kompleksisesti traumatisoituneita tai ole traumoihin perehtynyt psykoterapeutti, eivät ymmärrä traumatisoitunutta ihmistä eivätkä voi tätä hoitaa. Sellainen on traumatisoitunut ihminen dissosiaatio- ym. häiriöineen.


      • Nina2017

        Juuri mietin tyota asiaa, koska mä olen säikky. Painin asian kanssa juuri nyt, tai siis ens viikol. Ei jaksa pelästyä jooka v..un kerta kun joku avaa suun... Traumoja. kyllä... Ja oikeesti mä olen aika ulospäinsuu...
        Neuvoja?


      • Nina2018

        Näinkö on. Mä kun olen miettinyt what the f...! Mulla töissä hyvä selitys, olin ajatuksissani. Kui mont kert menee läpi...


      • Nina2018
        Varjolilja kirjoitti:

        Säikkyminen sinänsä on normaalia, mutta se, että pelästyy omaa lastaan ja aivan kaikkia lähestyviä ihmisiä lukuisia kertoja joka päivä ei ole normaalia. Lisäksi se on itselleni epämiellyttävää. Ei terapeutti mitään ole pelästymistä ole poistamassa, vaan hän lohdutti minua, että terapian myötä moninaiset traumaoireeni lievittyvät. Niitä oireita on paljon erilaisia. Pelästyminen on vain yksi monista. Ne oireet eivät suinkaan ole miellyttäviä vaan ahdistavia. Olen huomannut, että ihmiset, jotka eivät ole kompleksisesti traumatisoituneita tai ole traumoihin perehtynyt psykoterapeutti, eivät ymmärrä traumatisoitunutta ihmistä eivätkä voi tätä hoitaa. Sellainen on traumatisoitunut ihminen dissosiaatio- ym. häiriöineen.

        Eli, sanot et näist ns. tsykiatreist ei oo mihinkään. No ei ookeesti oo...


    • viihdeteollisuus lataa täys...

      Hei säikky!
      Mäkään en kestä useimpia säikytys-juttuja leffoissa. Ne tuntuu todella epämiellyttäviltä.

      Viihdeteollisuushan luo näitä tuotteita, ja ne lataa täysillä, joka leffaan on saatava edellisiä suuremmat efektit. Kaikki järjestetään huolellisesti - musiikit, jännitykset, luodaan yllätys-momentti siitä, mistä suunnasta/miten 'säikäytys' tulee (kamerakulma, pahaenteinen 'leppoisuus') yms. Tää on tekniikkaa.

      Itse asiassa en ymmärrä, miten niin monet katsovat ihan pokkana kauheita kohtia.
      Ite oon monta kertaa halunnut kontata leffateatterista pois ja kestänyt vaan erilaisten niksien avulla (suljen silmät, katson alas lattiaan ja lasken popcorneja, odotan että musiikki vaihtuu, kuvittelen mielessäni, miltä kuvaustilanteen on täytynyt näyttää, missä ohjaaja on ollut, kuinka monta kameraa on ollut, mistä lavasteet on tehty, paljonko näyttelijälle maksettiin ja miten sen arvet tms on meikattu yms)
      Cape Fear - leffasta, jonka näin siis todella kauan sitten, tulee vieläkin painajaisia... Samoin The Others-kauhutrilleri ylitti roimasti sietokykyni, joitakin mainitakseni eikä nää ees oo mitään 'kovaa kamaa'...

      Kun olin teini en kehdannut myöntää, että kauhuelokuvat saivat vatsan sekaisin moneksi viikoksi.
      Nykyään tiedän laatuni ja valikoin tosi tarkkaan, mitä menen katsomaan. Kaikkea ei ole pakko sietää.

      Ehkä olet siis vain tosi herkkä ihminen, eikä siinä ole mitään vikaa. Itse asiassa väkivaltaan turtuminen (väkivaltaviihteeseen turtuminen) voi olla 'sairaampaa' kuin reaktiot sitä vastaan.

      Se, että olet mies ja koet tästä häpeää, on mielestäni turhaa. Naispuolisena ihmisenä voin sanoa, että machoilu ei tosiaan tee miehestä miestä. Herkkyys on hieno ominaisuus.

      (Jos taas koet helposti paniikkia muissakin tilanteissa tai kärsit sosiaalisista fobioista, mieti mistä saisit apua. Niissäkään ei ole mitään hävettävää, mut ei tarvi yrittää selvitä yksin.)

      Ja jos kaverit nauraa sulle tms ivantekoa esiintyy, niin kyseenalaistaisin kyseisten henkilöiden kaverina olemisen kyvyn.
      Tai sitten ne ei pysty itse myöntämään säikähtymisiään ja leventelevät 'sietokyvyllään' ollakseen kovempia kuin ovat.

      Kunnioita ja kuuntele itseäsi!

    • jp

      koi

    • AlkaaJoHelpottaa

      On.
      Ikä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe