Siis onko pantteri ja leopardi sama asia kun wikipediassa ainakin lukee niin mutta sehän on wikipedia.
Pantteri
5
665
Vastaukset
Tieteellisesti leopardit ja jaguaarit kuuluvat panttereihin, heimo panthera, kuten myös leijonat ja tiikerit.
Itse aikoinani kuvittelin Etelä-Amerikan jaguaarin ja pantterin olevan eri elukoita, nimityksiä käytetään ristiin tosi hämäävästi! :D
Hämäävästä puheenollen, leopardi ei kuulu kissaeläinten heimoon leopardia, jossa on vain etelä- ja keskiamerikkalaisia kissoja. ;)- tähän
Leopardi on nimenomaan pantteri.
Jaguaari, tiikeri ja leijona EIVÄT ole panttereita, vaikka tieteellinen sukunimi onkin Panthera. Eli vain ja ainoastaan leopardi on pantteri.
Amerikkalaiset nimittävät joskus virheellisesti Floridassa eläviä puumia panttereiksi, mutta tämä nyt on aivan hanurista, koska puuma ei kuulu sukuun Panthera, ei edes samaan alaheimoon Pantherinae, vaan pienten kissojen alaheimoon Felinae. tähän kirjoitti:
Leopardi on nimenomaan pantteri.
Jaguaari, tiikeri ja leijona EIVÄT ole panttereita, vaikka tieteellinen sukunimi onkin Panthera. Eli vain ja ainoastaan leopardi on pantteri.
Amerikkalaiset nimittävät joskus virheellisesti Floridassa eläviä puumia panttereiksi, mutta tämä nyt on aivan hanurista, koska puuma ei kuulu sukuun Panthera, ei edes samaan alaheimoon Pantherinae, vaan pienten kissojen alaheimoon Felinae.Niin, siis sekä leopardia että nimenomaan jaguaaria nimitellään suomen kielellä usein pantteriksi, erityisesti Etelä- ja Keski-Amerikan värivirheistä jaguaaria, mustaa pantteria, joka Afrikan ja Aasian leopardimuunnoksena on äärimmäisen harvinainen.
Olenkohan ikinä kuullut mustasta jaguaarista? Se on _aina_ musta pantteri ;)- El tigre...
Kollimaattori kirjoitti:
Niin, siis sekä leopardia että nimenomaan jaguaaria nimitellään suomen kielellä usein pantteriksi, erityisesti Etelä- ja Keski-Amerikan värivirheistä jaguaaria, mustaa pantteria, joka Afrikan ja Aasian leopardimuunnoksena on äärimmäisen harvinainen.
Olenkohan ikinä kuullut mustasta jaguaarista? Se on _aina_ musta pantteri ;)Latinalaisessa Amerikassa sanotaan jaguaaria, oselottia yms. kissoja usein vain tigreksi...
- nähty
Olin YK rauhanturvaajana Etelälibanonissa parikymmentä votta sitten . Kerran yöpartiossa ollesani vaununjohtajana (pasi=panssarisisu) niin valokeilaan osui jokin iso kissaeläin. Valaisin sitä hakuvalolla kymmenisen sekuntia ennen kun se hävis. En tieda mistä kissaeläimestä oli kysymys, mutta se muistutti enemmän gepardia kuin leopardia. Kyselin jälkeenpäin israelilaiselta yhteysupseerilta onko hänellä tietoa onko lähi-idässä isoja kissoja. Hän sanoi että on ollut mutta ne ovat kuolleet sukupuuttoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645160Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti662347- 2622342
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362339Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191574Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191438Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai491028- 89996
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12929- 66927