Olet mitä syöt...

sugar25

Tyhmä kysymys... Katsoin perjantaina olet mitä syöt ohjelmaa ja siinä korviini osui kun Anette Palssa sanoi pariskunnalle jogurttihyllyn edessä että sokeri on jogurtissa pahempi asia kuin rasva. Olen muistaakseni aikaisemminkin nähnyt kyseisessä ohjelmassa verrattavan että "tässä on näin ja näin monta palaa sokeria...". Eli kysymykseni on siis että mistä kohtaa tuotteen tuoteselostetta näen tuon "sokerin" määrän ja mikä on paljon?

6

2335

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liikkuva laihduttaja

yleensä tähän tapaan:

100 grammassa X grammaa hiilihydraatteja, josta sokereita Y grammaa. Eli tuo sokereita-kohta on se mitä kannattaa seurata. Sillä ei ole merkitystä, onko sokeri sakkaroosia eli valkoista sokeria vai jotain muuta (hedelmä- tms.), sokeria se on joka tapauksessa. Jos jogurtti on makeutusaineella makeutettu tai kokonaan makeuttamaton, sen ainoa sokeri on laktoosia (eli maitosokeria) ja sitä ei yleensä ole paljoa.

En muista enkä heti googlella löytänyt tuota grammamäärää, jonka alittava määrä tekee mistäkin tuotteesta vähäsokerisen, mutta tuo grammamäärä sataa grammaa kohti on erilainen eri tuotteille, esim. juomille omansa ja jugurteille omansa.

• tuoteselosteesta

myös hiilihydraattien määrä sillä hiilihydraatti muuttuu sokeriksi elimistössä eli ei siis vain puhdas sokeri ole sokeria. Kannattaa myös opetella tietämään että tuoteselostessa mainittu glukoosi, maltodekstriini, erilaiset tärkkelykset kuten maissi ja peruna ovat sokeria.

• junnikainen

Tarkkaile myös kcal/100g. Jos jogurtti on rasvaton mutta sisältää sokeria on kalorimäärä usein 70-80 kcal/100 g. Jos sokeria ei ole lisätty on yleensä 38-40 kcal/100 g.

• kaksi eri jogurttia
    • fkkfkfkff

Tähän ketjuun mahtuisi varmaan tämäkin kysymys: Löytyykö makeutusaineella makeutettuja jugurtteja, joissa ON rasvaa? Ei maistu rasvattomat, mutta makeutusaine kelpaa kyllä makunystyröilleni. Joku 2% rasvaa sisältävä aspartaamilla makeutettu jugurtti olisi mainio juttu, sillä samalla saisi jugurttiin täyteläisyyttä (rasvaa sisältävä jugurtti tuo kylläisemmän olon, kuin rasvaton) ja ne huonot sokerit pois. Vaikkei tuo makeutusaine sen terveellisempää ole, mutta vähäkalorisempaa ainakin.

• jugurttia, on rasvaa

mutta EI sokeria.
        Saat hyvän jugurtin;
        kreikkalaista/turkkilaista jugurttia maustamatonta maitorahkaa (tai ei)
        marjoja
        ja sitä makeutta mistä nyt sitten haluatkaan.
        Itte en laita mitään, sokeri ja makeutusaineet on pahanmakuisia, kaikki.
        Niin rasvaa on ainakin 10gr

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      126
      1882
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1660
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      54
      1243
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      52
      1121
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      988
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      883
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      876
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      810
    9. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      38
      807
    10. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    Aihe