Terve
Olisiko Nishiki 422 hinta/laatu puolelta ja muutoinkin hyvä valinta muutamien kymmenien kilometrien päivittäiseen ajeluun. Osa ajosta haja-asutusalueella ja tiet eivät niin erityisen hyvässä kunnossa. Hinta 600 kieppeillä.
Toisena vaihtoehtona olen miettinyt palstalla esillä ollutta ja Hesarissa jatkuvasti mainostettavaa Inseran Reflex pyörää. Hinta 400-500 haarukassa.
Onko pyörissä eroa sen verran, että Nishikistä kannattaa maksaa?
Nishiki 422 perushyvä pyörä?
20
11114
Vastaukset
- Esimerkiksi
Esimerkiksi nuo ovat ilman haitallista joustohaarukkaa, joten parempia valintoja. Toisaalta Nishikillä on mm. Criterium, joka "muutamien kymmenien kilometrien ajeluun" on varmasti parempi vaihtoehto.
http://www.nishiki.fi/mallisto/kilpa/criterium/
Jos tiet ovat todella surkeassa kunnossa, niin kannattaa Criteriumiin ehkä laittaa aavistuksen leveämpi rengas. Nuo hybridivaihtoehdot ovat 42mm:sellä, joka on kyllä turhan leveä, koten niihin kannattanee vaihtaa kyllä joku alta kolmikymppinen.
Ja sitten joku muu saa vaihteeksi tarjota CC:tä :D- alkup.
Mitä vikaa joustohaarukassa on?
Miksi sellaisia laitetaan? - Sama mies
alkup. kirjoitti:
Mitä vikaa joustohaarukassa on?
Miksi sellaisia laitetaan?Hyvä joustohaarukka on tärkeä osa maastopyörää. Hyvä joustohaarukka maksaa enemmän, kuin pääosa ihmisistä on valmis maksamaan koko pyörästä. Tiellä se on tarpeetonta painolastia:
- painava,
- huono ajotuntuma asfaltilla ja
- rikkoutuu helposti.
Tiellä paras haarukka on terästä tai hiilikuitua. Alumiininen on keskimäärin kova ja titaani taas kallis.
Miksi huonoja joustohaarukoita laitetaan hybrideihin on kysymys, johon osaavat vastata vain halpispyörien sisäänostajat. Yhtään järkevää syytä ei siihen ole :D - alkup.tuna
alkup. kirjoitti:
Mitä vikaa joustohaarukassa on?
Miksi sellaisia laitetaan?nyt muotia, varsinkin hybrideissä. lisäksi sillä luodaan mielikuvaa mukavuudesta. Hyvä (kallis) joustohaarukka tasoittaa menoa, mutta nuo halpishaarukat ovat aika lailla turhia kapistuksia.
- tarpeen mukaan
Sama mies kirjoitti:
Hyvä joustohaarukka on tärkeä osa maastopyörää. Hyvä joustohaarukka maksaa enemmän, kuin pääosa ihmisistä on valmis maksamaan koko pyörästä. Tiellä se on tarpeetonta painolastia:
- painava,
- huono ajotuntuma asfaltilla ja
- rikkoutuu helposti.
Tiellä paras haarukka on terästä tai hiilikuitua. Alumiininen on keskimäärin kova ja titaani taas kallis.
Miksi huonoja joustohaarukoita laitetaan hybrideihin on kysymys, johon osaavat vastata vain halpispyörien sisäänostajat. Yhtään järkevää syytä ei siihen ole :DJoustohaarukka hybrideissäkin on aivan hyvä ratkaisu, jos ajelee silloin tällöin nimismiehen kiharaisilla sorateillä. Pelkällä asfaltilla sillä ei tee mitään.
Haarukan on syytä olla a) riittävän (=todella) jämäkkä ja b) pikalukittava ajon aikana.
Se, joka hybridillä ajelee ei ole varmaankaan kovin huolissaan sen tuomasta painonlisästä.
Hybrideiden haarukat eivät ole tarkoitettu maastoon - kuten ei koko pyöräkään. Tuollaista normaalia käyttöä laadukkaan hybridin haarukka varmaankin kestää siinä missä pyöräkin. - JMH.
alkup.tuna kirjoitti:
nyt muotia, varsinkin hybrideissä. lisäksi sillä luodaan mielikuvaa mukavuudesta. Hyvä (kallis) joustohaarukka tasoittaa menoa, mutta nuo halpishaarukat ovat aika lailla turhia kapistuksia.
Mielikuvien takia ovat joustohaarukoita ruvenneet laittamaan kaikkiin pyöriin.
Se, että pyörässä on joustohaarukka saa ostajan kuvittelemaan polkemisen olevan höyhenillä lepäilyä. Vaikka todellisuudessä näin ei kuitenkaan ole. Etenkään noiden halvempien keulojen herkyys ei juuri aita pienessä tärinässä.
Vaikka etujousto hieman tasoittaakin esim. nimismiehenkiharoita, niin kapeahko takarengas ja kiinteä takahaarukka kostavat takaisin berberille sen minkä ranteilta säästyy.
Hybridien haarukoista on iloa ainoastaan esim. korkeahkoja katukiveyksiä ylitettäessä, jolloin ei välttämättä tarvitse hidastaa yhtä paljon kuin jäykällä keulalla. Katukiveykset kuitenkin ovat aika usein tien ylitys paikoissa, jolloin vauhdin joutuu jokatapauksessa pudottamaan lähelle nollaa. Jolloin saavutettava hyöty jää lähelle nollaa. - Pyöräilijä minäkin
tarpeen mukaan kirjoitti:
Joustohaarukka hybrideissäkin on aivan hyvä ratkaisu, jos ajelee silloin tällöin nimismiehen kiharaisilla sorateillä. Pelkällä asfaltilla sillä ei tee mitään.
Haarukan on syytä olla a) riittävän (=todella) jämäkkä ja b) pikalukittava ajon aikana.
Se, joka hybridillä ajelee ei ole varmaankaan kovin huolissaan sen tuomasta painonlisästä.
Hybrideiden haarukat eivät ole tarkoitettu maastoon - kuten ei koko pyöräkään. Tuollaista normaalia käyttöä laadukkaan hybridin haarukka varmaankin kestää siinä missä pyöräkin.Halvan joustohaarukan joutuu kuitenkin pitämään lukittuna, jotei se pumpaa. Silloin isku käsille on aivan toista luokkaa, kuin hyvässä teräs tai hiilikuituhaarukassa. Kaikkihan tietävät halpojen joustokeulojen ongelmat: painava, ei vainennusta, hajoaa helposti, huono ajotuntuma jne.
Pyörämarkkinoiden ongelma on, että myydään halpoja alumiinirunkoja joustokeulalla sellaisille, jotka tarvitsisivat teräsrunkoisen yleispyörän. Tyyppi esimerkki on Intersport, joka rahtaa Jamiksen nimellä sekä hyviä pyöriä että halpoja pyöriä maahan. Ei kuitenkaan kohtuu hintaisia teräsrunkoisia fillareita, joita heillä on mallistossa.
Jos tehdään joustokeulallinen hybridi laatuosista, niin hinta kohoaa paljon yli tonnin. Alta tonnin pyörät kannattaa yleensä ostaa jäykällä keulalla ja harva laittaa tonnia hybridiin, kun kuhunkin käyttötarkoitukseen on usein parempikin fillari saatavissa.
Kyllä joustohaarukan hyödyt kaiken kaikkiaan liittyvät vain mielikuvamarkkinointiin. - Alan harrastaja
Pyöräilijä minäkin kirjoitti:
Halvan joustohaarukan joutuu kuitenkin pitämään lukittuna, jotei se pumpaa. Silloin isku käsille on aivan toista luokkaa, kuin hyvässä teräs tai hiilikuituhaarukassa. Kaikkihan tietävät halpojen joustokeulojen ongelmat: painava, ei vainennusta, hajoaa helposti, huono ajotuntuma jne.
Pyörämarkkinoiden ongelma on, että myydään halpoja alumiinirunkoja joustokeulalla sellaisille, jotka tarvitsisivat teräsrunkoisen yleispyörän. Tyyppi esimerkki on Intersport, joka rahtaa Jamiksen nimellä sekä hyviä pyöriä että halpoja pyöriä maahan. Ei kuitenkaan kohtuu hintaisia teräsrunkoisia fillareita, joita heillä on mallistossa.
Jos tehdään joustokeulallinen hybridi laatuosista, niin hinta kohoaa paljon yli tonnin. Alta tonnin pyörät kannattaa yleensä ostaa jäykällä keulalla ja harva laittaa tonnia hybridiin, kun kuhunkin käyttötarkoitukseen on usein parempikin fillari saatavissa.
Kyllä joustohaarukan hyödyt kaiken kaikkiaan liittyvät vain mielikuvamarkkinointiin.perustuu mainosmiesten kekseliäísyyteen. Hybridillähän ei metsään ole asiaa ja suuri osa Suomenkin tiestöstä alkaa olla asfaltoitu. Joten joko maasto tai maantiepyörä.
- tarpeen mukaan
Pyöräilijä minäkin kirjoitti:
Halvan joustohaarukan joutuu kuitenkin pitämään lukittuna, jotei se pumpaa. Silloin isku käsille on aivan toista luokkaa, kuin hyvässä teräs tai hiilikuituhaarukassa. Kaikkihan tietävät halpojen joustokeulojen ongelmat: painava, ei vainennusta, hajoaa helposti, huono ajotuntuma jne.
Pyörämarkkinoiden ongelma on, että myydään halpoja alumiinirunkoja joustokeulalla sellaisille, jotka tarvitsisivat teräsrunkoisen yleispyörän. Tyyppi esimerkki on Intersport, joka rahtaa Jamiksen nimellä sekä hyviä pyöriä että halpoja pyöriä maahan. Ei kuitenkaan kohtuu hintaisia teräsrunkoisia fillareita, joita heillä on mallistossa.
Jos tehdään joustokeulallinen hybridi laatuosista, niin hinta kohoaa paljon yli tonnin. Alta tonnin pyörät kannattaa yleensä ostaa jäykällä keulalla ja harva laittaa tonnia hybridiin, kun kuhunkin käyttötarkoitukseen on usein parempikin fillari saatavissa.
Kyllä joustohaarukan hyödyt kaiken kaikkiaan liittyvät vain mielikuvamarkkinointiin.Ainakin itselle Nishikin RH80:n toimii aika hyvin yleispyöränä, voi ja viitsii ajaa sekä sorateillä että asfaltilla. Joustokeula on soratiellä mukavuuden takia vapaana, asfaltilla lukossa. Pyörän keula on sen verran jämäkkä tällaiselle 80kg painoiselle polkijalle, ettei pumppaus ole häiritsevää lukon ollessa auki.
Sinälläänhän hybridi hybridikäytössä ei joudu läheskään yhtä koville kuin maastopyörä maastokäytössä. Itsellä kestosta ei ole vielä edes vuoden kokemusta, toistaiseksi ongelmia ei ole ollut.
Omasta mielestäni pyörämarkkinoiden pahin fiba ovat nuo halpis-maastopyörät. - Joustomies
Minun uudessa 500e maksaneessa Inseran 8-vaihteisessa (Nexus) oleva joustoetuhaarukak on aivan mainio peli! Työmatkani on pääosin asfalttia mutta matkalle mahtuu myös huonokuntoisempia hiekkatieosuuksia kuoppineen ja pomppuineen. Aikaisemmalla jäykkäkeulaisella pyörälläni noiden kohdalla meinasi amalgaamit pudota tärinästä suusta. Tällä nykyisellä voi noiden yli porottaa istuen. Sitä suorastaan toivoisi enemmän pomppuja nykyiselle työmatkalle tämän joustohaarukan takia. Takaisin en vaihtaisi! Kestävyydestä en toki pysty vielä sanomaan kummoisia, takana on vasta 4kk ajoa, noin 1000km.
- ajan
Alan harrastaja kirjoitti:
perustuu mainosmiesten kekseliäísyyteen. Hybridillähän ei metsään ole asiaa ja suuri osa Suomenkin tiestöstä alkaa olla asfaltoitu. Joten joko maasto tai maantiepyörä.
työmatkan 25km suuntaansa nishiki 422:lla. Hyvin se keula on toiminut. Neljäs kesä menossa.
Matka on helsingistä vantaalle, ja yli 20km siitä on hiekkatietä. Viikin pellot, vantaanjoen rantaa, Haltiala.
Hiekkateitä on edellen paljon, ja itse siis nimenomaan haluan ajaa tuollaista maisemareittiä. Maastopyörä on turhan järeä ja maantiepyörä ei sovi tuohon ajoon.
Painan itse yli 100kg, ja hieman huvittaa kun 15kg on KAMALAN PAINAVA ja 10 kg superkevyt. Vaikuttaa kokonaiseeden painoon 4%.
Sanoin 42 rengasta pidetään hirmu leveänä. Ainakin tuolla reitillä on alamäkiä, joilla irtonaista hiekkaa monen sentin kerroksina satunnaisesti. En ottaisi kapeampaa. Takana on 28mm rullausta keventämässä. (kyllä se perässä tulee hiekankin läpi) - muuta kokeillut
ajan kirjoitti:
työmatkan 25km suuntaansa nishiki 422:lla. Hyvin se keula on toiminut. Neljäs kesä menossa.
Matka on helsingistä vantaalle, ja yli 20km siitä on hiekkatietä. Viikin pellot, vantaanjoen rantaa, Haltiala.
Hiekkateitä on edellen paljon, ja itse siis nimenomaan haluan ajaa tuollaista maisemareittiä. Maastopyörä on turhan järeä ja maantiepyörä ei sovi tuohon ajoon.
Painan itse yli 100kg, ja hieman huvittaa kun 15kg on KAMALAN PAINAVA ja 10 kg superkevyt. Vaikuttaa kokonaiseeden painoon 4%.
Sanoin 42 rengasta pidetään hirmu leveänä. Ainakin tuolla reitillä on alamäkiä, joilla irtonaista hiekkaa monen sentin kerroksina satunnaisesti. En ottaisi kapeampaa. Takana on 28mm rullausta keventämässä. (kyllä se perässä tulee hiekankin läpi)niin tuollaiseen voi tyytyä.
- pyörätiellä
Vastaan koska olen tuollaisella ajanut. Ostin 422:n vuonna 2003. Ajoin vaihtelevaa ajoa erilaisilla teillä kahdesta neljään ja puoleen tuhanteen kilometriin vuodessa neljän vuoden ajan. Joten puhun kokemuksesta, en arvaa.
Pyörä on tukeva, johdonmukainen ja kestävä. Sen ollessa minun käytössäni vaihdoin ketjut ja rattaat kerran, ei muuta. Jarrut olivat nyt sen myydessäni sellaisessa kunnossa, että vähän hävetti. Ainoa varsinaisesti rikkoontunut osa oli takavaihteen vaihtaja. Siitä pettivät pykälät ja koko yhdeistelmäkahvan vaihtaminen oli vähän tyyris. Tiedä häntä, olisiko joku kolhinut työpaikan fillariparkissa.
Renkaita toki meni mutta pysyin koko ajan valmistajan valitsemissa 40-millisissä. Niitä tarvii huonoilla teillä ja lastin kanssa retkeillessä. Joustokeula ei haitannut menoa, ei se sitä huomattavasti parantanutkaan. Jousto satulaputki vaati vähän tottumista ennen kuin sen toimintaa lakkasi säikähtämästä.
Miksi myin Nishikin pois? Nojapyörä tuli taloon... - Reflex ajelija
Asiasta kolmanteen ja voin kertoa tuosta ko. pyörästä. Ensinnäkin pikkuvikoja löytyy paljon. Kaikki eivät haittaa ja useimpiin tottuu. Mm. hienot levyjarrut vaativat kovasta vauhdista pysähtymiseen vähintään kahden, jopa kolmen sormen käyttämistä. Lukkojarruttamista ei muutenkaan kannata harrastaa, mutta Reflexin jarrut tuntuvat pettävän ennen täydellistä lukkiintumista.
Toiseksi: Pyörän kahvat ovat aivan älyttömän pienet. Itselläni on kätilön kädet, mutta tangon päissä olevat sarvet rajoittavat koko käden liikuttamisen. Jarruttaminen onnistuu lähinnä nimettömällä ja keskisormella. Muut sormet eivät yksinkertaisesti mahdu liikkumaan.
Pienempiäkin vikoja esim. vaihteet eivät vaihdu kovin sulavasti löytyy, mutta muuten pyörä on hintaisekseen hyvä. Mukava satula, tarpeeksi suuret säätövarat (pysty - aerodynaaminen ajoasento). Joustoetuhaarukka on varsin hyvä ainakin tällaiselle normipyöräilijälle, joka ei mökkitietä pienemmälle poikkea, tosin joustohaarukan säätäminen/lukitseminen pyörän päällä ollessa on todella vaikeaa.
Älä osta. - Karru
Nishiki 422 on huippuhyvä. Olen pyöräillyt sillä kolme kesää (4000km) ja aivan loistava poljettava. Käy muutkin kuin asfalttitiet. Suosittelen !
- pyöräilijä minäkin
...jos ei paremmasta tiedä. Oli tuollainen vastaava, joka jäi täysin käyttämättömäksi, kun tallissa on myös kohtuullinen maantiepyörä. Ero ajomukavuudessa vain on niin iso.
- N 422 omistaja
pyöräilijä minäkin kirjoitti:
...jos ei paremmasta tiedä. Oli tuollainen vastaava, joka jäi täysin käyttämättömäksi, kun tallissa on myös kohtuullinen maantiepyörä. Ero ajomukavuudessa vain on niin iso.
Minä harrastan retkipyöräilyä, ja olen tyytyväinen Nishiki 422:een. Eli minulla on yleensä aina lasti tavaraa mukana (teltta, makuupussi, vaatteet) ym. ja poljen 100-120 km päivämatkoja. Etupäässä maanteillä, mutta paljon myös hiekkateillä, toisinaan metsäpoluillakin - minne retkeilyhimo kuljettaa.
Varmaan, jos pelkkää maantieajoa ajaa, ja ilman matkatavaraa, niin maantiepyörä on parempi. Ja pelkässä maastoajossa maastopyörä. Hybridi on hyvä sekakäyttäjän pyörä. ;-) - Sama mies
N 422 omistaja kirjoitti:
Minä harrastan retkipyöräilyä, ja olen tyytyväinen Nishiki 422:een. Eli minulla on yleensä aina lasti tavaraa mukana (teltta, makuupussi, vaatteet) ym. ja poljen 100-120 km päivämatkoja. Etupäässä maanteillä, mutta paljon myös hiekkateillä, toisinaan metsäpoluillakin - minne retkeilyhimo kuljettaa.
Varmaan, jos pelkkää maantieajoa ajaa, ja ilman matkatavaraa, niin maantiepyörä on parempi. Ja pelkässä maastoajossa maastopyörä. Hybridi on hyvä sekakäyttäjän pyörä. ;-)Maantiefillari käy retkipyörästäkin, jos ajaa kohtuullisilla painoilla:
http://blogit.hs.fi/soininvaara/
Muuten kyllä oikea retkipyörä, joka on kohtuullinen ajettava pakattunakin, on kyllä hybridiä parempi vaihtoehto:
http://www.konaworld.com/08_sutra_w.htm
tai
http://www.system1.fi/template.php?yksikko=systemone&sivu=pyorat&alasivu=rossano&alasivu_taso_2=touring&catID=38&prodID=404
- Mikke
Jos olisin itse nyt ostamassa hybridiä, niin kyllä 422 olisi vahva ehdokas. Inserat ovat pärjänneet testeissä. Kokeiltavahan ne varmaan olisi, että saa tuntumaa.
- alkup. Maantiepyöräilijä
Speksi alkuperäisessä viestissä oli: "...muutamien kymmenien kilometrien päivittäiseen ajeluun..."
Miksi ostaa hybridiä, kun tuon tyyppiseen käyttöön on saatavissa paremminkin sopivia välineitä jopa samaan hintaan? Siis miksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222401- 612327
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381522- 321480
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281190
- 951171
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201156