Mtv3:n uutisissa toimittaja puhuu sekaisin juoppokuskeista ja rattijuopoista. Tähän saakka olen ollut siinä uskossa, että juoppokuski tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä seurueen jäsentä, joka ei ole alkoholia nauttinut ja näin ollen kykenevä auton rattiin ja kuljettamaan muuta seuruetta.
Mitä mieltä raati on tuosta "uusmerkityksestä" eli juoppokuski on synonyymi ratttijuopolle?
Juoppokuski v. rattijuoppo
10
458
Vastaukset
- Svjatoslav Trichter
Minä olen sellainen juopporatti, ettei minusta ole juuri koskaan juoppokuskiksi. Niinpä sitten selvemmät rattimiehet ja -naiset saavat kuskailla minua.
Olen aika ajelemattoman näköinenkin.
Mitenkään viinaanmenevä en tunnusta olevani, mutta viina menee minuun ihan kiitettävästi. - kuin Esterin syvyyksistä
Kuka tahansa pystyy keksimään uusmerkityksiä, ja niin nykyisin tehdäänkin; tyhmät tekevät ja vielä tyhmemmät seuraavat perässä täysin kritiikittömästi. Minä annan uusmerkityksen nyt sanalle "juoppo": se tarkoittaa raitista. Simsalabim! Juoppo on raitis. Nimetkää muuten yksikin televisiotoimittaja tai -suomentaja, joka osaisi puhua tai kirjoittaa SUOMEA.
- Kielen huoltaja
Se on suomeksi ananasakäämä.
- Grrrrrrrrrrrrrr
... vastata, kun tiedepalstallakin kyselevät huutavat suomea. Tiettävästi Esterin perse ei myöskään ollut mainittavan syvä ja sieltä tuli vettä, ei uusmerkityksiä.
- Hakro
Kun tähän mennessä (neljän tunnin aikana) ei ole tullut yhtäkään asiallista vastausta, kerron oman näkemykseni.
Itsekin taannoin useasti juoppokuskina - aina selvin päin - toimineena voin kertoa olevani täsmälleen samaa mieltä Vkv:n kanssa. Juoppokuski on juuri se joka estää rattijuoppouden.- B.Wisser
Juoppokuski kuskaa niitä juoppoja. Toivottavasti selvinpäin
- Sshshelvännäkijä
B.Wisser kirjoitti:
Juoppokuski kuskaa niitä juoppoja. Toivottavasti selvinpäin
"Selvinpäin" pitää kirjoittaa selvänä ja juovuksissa "selvin päin".
- Sokro
Palsta on taas törmännyt jo aiemminkin puhuttuihin puupäävitsimiehiin. Nämä puupäät vääntävät jokaisesta asiasta mielestään hauskoja väännöksiä. Vähäksi aikaa palsta rauhoittui, mutta nyt ne ovat palanneet.
- Niin, miksi?
Sokro kirjoitti:
Palsta on taas törmännyt jo aiemminkin puhuttuihin puupäävitsimiehiin. Nämä puupäät vääntävät jokaisesta asiasta mielestään hauskoja väännöksiä. Vähäksi aikaa palsta rauhoittui, mutta nyt ne ovat palanneet.
Tällaisella kieli- ja käännösaiheisella palstalla viihtyjät vähenisivät epäilemättä entisestäänkin, jos täällä edellytettäisiin asiassa pysymistä ja käyttäydyttäisiin sen mukaisesti.
Ei kai Tiede-sateenvarjon alla olevan Kielet ja käännökset -palstan sentään pidä olla portaalin tylsin paikka, kireäpipoisimmille varattu?
- Svjatoslav Trichter
Myönnän toimineeni kertaan jos toiseenkin juoppokuskina minäkin. Väitän olleeni aina selvin päin juoppokuskina toimiessani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi254849- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483185- 542677
- 2082662
- 522625
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322420- 1532350
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1091575