Eläke Ruotsista kruunuina=

pankin kulut 8,50 €

Saan Ruotsista pienen eläkkeeni 250 euroa ruotsin kruunuina tililleni. Joka kerta ottaa pankkini 8,50 € kuluina. Olen 1)kohteliaasti pyytänyt ja 2)haukkunut
Försäkringskassan Visbyn konttoria, joka hoitaa ulkomaille maksut, mutta tietysti,taas tuli eläke kruunuina. Ilkeyttä vai vahingon iloa? Onko muita?- Jag får min lilla pension från Sverige utbetalt i sv.kronor. Min bank tar 8,50 € avgifter. Jag har 1)hövligt bett om att få pensionen i euro och 2]skällt ut dem i Visby, men klart, pensionen kom igen i sv.kronor. Är det elakhet eller avundsjuka? Finns det andra?

75

13512

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minulla

saan suomesta pientä eläkettä ruotsinmaalle, ja ne ovat taas euroina laskettu, joten samalla tavalla toimitaan molemmissa maissa

• " sairaseläkkeen "

eläketuloja. En maksa nykyään sentin senttiä pankeille kuluja noista eläketulosiirroista.

Alussa maksoin myös, mutta sitten kysyin Nordeassa miten voin välttyä tuosta maksusta.

Siellä tekivät minulle Farstan Nordeaan tilin, johon Ruotsin eläketulo menee ja automaattisesti tulee Farstan Nordean tililtä Suomen Nordean tilille, tämä ei maksa tosiaan mitään ainakaan minulle.

• En tiennyt, että toisessa

maassa voi avata tilin, vaikka ei asu siellä.
        Mutta hieno juttu, kun pankkisi on auttanut näin.
        Asun itse Berliinissä, täytyypä kysyä, jos minun saksal.pankki voisi tehdä jotain vastaavaa, tai avata valuuttatilin Saksassa.
        On se vain kumma, että eläkekonttoreissa, jotka ovat erikoistuneet ulkomaan maksuihin, ei voida lähettää eläkkeitä saajan maan valuutassa.Aloittaja.

• Olin 19v

tai pari (muistaakseni) tiskaamassa Ruotsissa. Voiko niin lyhyestä ajasta saada eläkettä?

• Cirka
        Olin 19v kirjoitti:

tai pari (muistaakseni) tiskaamassa Ruotsissa. Voiko niin lyhyestä ajasta saada eläkettä?

Hei,
        olin Tukholmassa v. 1962 sairaalahommissa 9 kuukautta. Elokuussa 2010 laitoin kokeeksi Kelan U-lomakkeella eläkehakemuksen menemään. Viime viikolla tuli vastaus: saan eläkettä euroina 24/kk, josta miinustetaan Suomen vero (minulla 22 %.

Joten hakeminen kannatti, vaikka olin kovasti epäuskoinen.

Hälsningar
        Ca. Frost

• risro räppääjä
        Olin 19v kirjoitti:

Kokemuksella kerron et saa mitään lisää eläkkeeseen sama koskee Norjaa pitää olla puoli vuotta siellä töissä

• O-Orvokki
        risro räppääjä kirjoitti:

Kokemuksella kerron et saa mitään lisää eläkkeeseen sama koskee Norjaa pitää olla puoli vuotta siellä töissä

Suomessa eläkkeeni alkoi kertyä omaksi edukseni vasta 24-vuotiaana. 1970-luvulla ei kertynyt eläkettä, vaikka maksut perittiin. Halusin jäädä töihin kesätyöpaikkaan ja siirryin jatkamaan koulun käyntiä iltalukioon.

• Nuoruusmuisto

Odotan tietoa Ruotsissa tehdyn työn eläkesummasta.
      Kauanko teit työtä Ruotsissa saadaksesi mainitsemasi 250 euron eläkkeen?

• reilut parisataa Skr vuodessa eläkettä Ruotsista. Ainakaan mistään ei käy ilmi, että pankki (Nordea) rokottaisi siitä jotain pois.

• niin....
        sitroen kirjoitti:

reilut parisataa Skr vuodessa eläkettä Ruotsista. Ainakaan mistään ei käy ilmi, että pankki (Nordea) rokottaisi siitä jotain pois.

että ruotsin nordea ei veloita , kun lähettää suomeen, sitävastoin suomen Nordea veloittaa noin 1€ kuukausittain, siihen kuulluu kyllä kortti jolla voi nostaa rahat, jos on tarvis, yleensä minä käytän ne kun suomeen tulen lomilla

• josta eläke 250 euroa.

Töitä tein 15 vuotta, johon sisältyi työttömyysaikana kurssi, josta sai vähän perunarahaa.Ennakkotiedossa Försäkringskassasta oli, että eläke olisi 6800 kruunua.Mutta alhaalla luki sitten, että tämän eläkkeen saa, jos on ollut Ruotsissa 40 vuotta, huomioi sinäkin se tiedossa, jonka tulet saamaan FK:sta.Eläkekertymä oli 110.000 kruunua, eihän sekään paljoa ole.
        Minulla oli talo, josta paljon velkaa.Korot sai vähentää verotettavasta tulosta, vuokratuloja alivuokralaisista ei tarvinnut verottaa. Mikä silloin oli hyvä, painoi kuitenkin eläkkeen alas, mitä ei taas siihen aikaan tullut ajateltua, kun nelikymppisenä ei eläkehuolet mahtuneet juuri päähän.

• nuoruusmuisto
        josta eläke 250 euroa. kirjoitti:

Töitä tein 15 vuotta, johon sisältyi työttömyysaikana kurssi, josta sai vähän perunarahaa.Ennakkotiedossa Försäkringskassasta oli, että eläke olisi 6800 kruunua.Mutta alhaalla luki sitten, että tämän eläkkeen saa, jos on ollut Ruotsissa 40 vuotta, huomioi sinäkin se tiedossa, jonka tulet saamaan FK:sta.Eläkekertymä oli 110.000 kruunua, eihän sekään paljoa ole.
        Minulla oli talo, josta paljon velkaa.Korot sai vähentää verotettavasta tulosta, vuokratuloja alivuokralaisista ei tarvinnut verottaa. Mikä silloin oli hyvä, painoi kuitenkin eläkkeen alas, mitä ei taas siihen aikaan tullut ajateltua, kun nelikymppisenä ei eläkehuolet mahtuneet juuri päähän.

Eipä minun noiden tietojen mukaan kannata odotaa juuri mitään, kiitos tiedoista.

• ruotsissa nytkin.
        nuoruusmuisto kirjoitti:

Eipä minun noiden tietojen mukaan kannata odotaa juuri mitään, kiitos tiedoista.

Siitä saan eläkettä 1600 kr
        Riinä on jotakin kansaneläkettä ja
        takuueläkettä.ne olisin ilmeisesti saanut vaikka
        en olis tehnyt työtä paivääkään
        Työeläkejärjestelmä oli 70 luvulla Ruotsissa
        viellä lapsenkengissä.
        Nyt elän Ruotsissa Suomen eläkkeeni turvin

• gurri

Minulle sanottiin Visbyn försäkringskassassa,että jos otan eläkkeen ruotsista nyt 62vuotiaana niin se on puolet pienempi,jos ottaisin eläkkeen 65vuotiaana.Eläke nousee joka vuosi.Vaikka asun suomessa.Ruotsissa olin töissä 12vuotta 70-82luvulla. Se pienellä kirjoitettu kuulema tarkoittaa,että ruotsissa saa täyden eläkkeen jos on tehnyt töitä 40 vuotta.

• karttuu 65 vuotiaksi
        gurri kirjoitti:

Minulle sanottiin Visbyn försäkringskassassa,että jos otan eläkkeen ruotsista nyt 62vuotiaana niin se on puolet pienempi,jos ottaisin eläkkeen 65vuotiaana.Eläke nousee joka vuosi.Vaikka asun suomessa.Ruotsissa olin töissä 12vuotta 70-82luvulla. Se pienellä kirjoitettu kuulema tarkoittaa,että ruotsissa saa täyden eläkkeen jos on tehnyt töitä 40 vuotta.

..mutta 61 vuotta täyttänyt, 15 -100% voit nostaa ulos eläkettäsi. Mikäli niin haluat.

Ruotsissahan voit jäädä eläkkeelle jo 61 vuotta täytettyäsi, ainakin sellaisen tiedon itse olen saanut. Vanhuuseläke tulee sitten kun olet 65 vuotias.

"Se pienellä kirjoitettu kuulema tarkoittaa,että ruotsissa saa täyden eläkkeen jos on tehnyt töitä 40 vuotta. "

Tarkoittaa myös sitä, että olet tehnyt sen kokoajan työtä Ruotsissa.

Ruotsi maksaa sen mikä on sinun kertymä siellä tehdystä työstä, ja ajasta minkä olet asunut Ruotsissa. Mikäli on kyseessä sairaseläkekertymistä. Tuossa he huomioivat ajan minkä olet siellä asunut.
        (Elikkä ollut kirjoilla jossakin ruotsalaisessa kunnassa)

Kyllä niin KELA (Eläketurvakeskus) kun Visbyn försäkringskassassa, ilmoittavat toisillensa mikäli saat molemmista maasta eläkettä, joten on aivan turhaa kuvitella etteivät tiedä niitä.

Itsekin olisin jättänyt ottamatta toisen maan eläkkeet, jos olisi ollut mahdollista, koska silloin saisi kaikenlaisilla lisäavustuksilla paremman elämän/tulotason ?

Kyllä tyhmä aina joutuu maksumieheksi tässä systeemissä, kun ei ole aikaa valvoa omia etujaan !

• gurri
        karttuu 65 vuotiaksi kirjoitti:

..mutta 61 vuotta täyttänyt, 15 -100% voit nostaa ulos eläkettäsi. Mikäli niin haluat.

Ruotsissahan voit jäädä eläkkeelle jo 61 vuotta täytettyäsi, ainakin sellaisen tiedon itse olen saanut. Vanhuuseläke tulee sitten kun olet 65 vuotias.

"Se pienellä kirjoitettu kuulema tarkoittaa,että ruotsissa saa täyden eläkkeen jos on tehnyt töitä 40 vuotta. "

Ruotsi maksaa sen mikä on sinun kertymä siellä tehdystä työstä, ja ajasta minkä olet asunut Ruotsissa. Mikäli on kyseessä sairaseläkekertymistä. Tuossa he huomioivat ajan minkä olet siellä asunut.

Kyllä niin KELA (Eläketurvakeskus) kun Visbyn försäkringskassassa, ilmoittavat toisillensa mikäli saat molemmista maasta eläkettä, joten on aivan turhaa kuvitella etteivät tiedä niitä.

Itsekin olisin jättänyt ottamatta toisen maan eläkkeet, jos olisi ollut mahdollista, koska silloin saisi kaikenlaisilla lisäavustuksilla paremman elämän/tulotason ?

Kyllä tyhmä aina joutuu maksumieheksi tässä systeemissä, kun ei ole aikaa valvoa omia etujaan !

Kyllä tiedän,että ruotsissa voi jäädä eläkkeelle 61v ja tiedän,että täytyy ruotsissa tehdä töitä 40v saadakseen täyden eläkkeen. Olen asunut ruotsista muuton jälkeen suomessa 28 vuotta ja ruotsissa olin 12 vuotta.Tarkoitin sitä,kun soitin Visbyyn niin virkailia sanoi,että vaikka asun suomessa ja jos en nyt 62 vuotiaana halua nostaa eläkettä ruotsista vaan päätän ottaa sen vasta esim.65 vuotiaana niin eläke on noussut melkein puolella.Mitä myöhemmin alat nostamaan eläkettä niin eläke karttuu koko ajan vaikka asun suomessa .Näin minulle kerrottiin suomenkielellä.

• karttuu 65 vuotiaksi
        gurri kirjoitti:

Kyllä tiedän,että ruotsissa voi jäädä eläkkeelle 61v ja tiedän,että täytyy ruotsissa tehdä töitä 40v saadakseen täyden eläkkeen. Olen asunut ruotsista muuton jälkeen suomessa 28 vuotta ja ruotsissa olin 12 vuotta.Tarkoitin sitä,kun soitin Visbyyn niin virkailia sanoi,että vaikka asun suomessa ja jos en nyt 62 vuotiaana halua nostaa eläkettä ruotsista vaan päätän ottaa sen vasta esim.65 vuotiaana niin eläke on noussut melkein puolella.Mitä myöhemmin alat nostamaan eläkettä niin eläke karttuu koko ajan vaikka asun suomessa .Näin minulle kerrottiin suomenkielellä.

En nyt muista paljonko se eläke karttuu, mutta kyllä tosiaan aika huomattavasti. Ja siksi itsekin nostan vasta kun täytän 65 v.

Sehän Ruotsineläke perustuu ATP ja folkpensionin, ja mitä enemmän sinulla on säästetty pensionskonton, sitä suuremaksi tulee luonnollisesti eläkekin.

Mikäli saat Ruotsista jo tuollaisen puna-oranssisen ison kirjeen (A5) Pensions Myndigheten
        Din Allmänna Pension, niin sieltä selviää tarkasti mitä tulet saamaan. Ne tiedothan ovat siinä henkilökohtaiset.

Tuoltahan löytyy tiedot Försäkrinskassan ja Premiepensionsmyndigheten, PPM.

www.pensionsmyndigheten.se

Kundservice 46 498 200 700

• gami

Jäitkö eläkkeelle 65vuotiaana,kun sait 250 euroa eläkettä . Olin ruotsissa töissä 10v ei taida tulla 200e

• on joku suomen-
        gurri kirjoitti:

taitoinen virkailijakin, vai. Jäin työkyvyttömyyseläkkeelle alkuvuodesta ja sitten Försäkringskassa halusi kuulla minua, på svenka oli kirje. Tuntuu hullulta, kun he jankkaavat, että sairauksien pitää olla stadigvarande och bero på sjukdom. Ei herrantähäden lääkärit kirjoittele lausuntoja ilman syytä. Että mitä siellä oikein lasketaan sairaudeksi, sitä ihmettelen.
        Ne on saaneet Eläketurvakeskukselta kopiot kaikista lääkärintodistuksista ja jokikisessä lukee että olen täysin työkyvytön. Näiden sairauksien kanssa minun on pakko elää loppuelämäni.

Voin siis kirjoittaa suomeksi vastauksen. He lähetti ruotsiksi käännetyt lääkäärintodistukset, niissä oli kyllä virheitä.

• grdb

Haluaisin tietää saako ruotsista vanhuuseläkkeen automaattisesti 65 vuotiaana.Vai täytyykö se anoa erikseen.

• "kansaneläke"

En nyt muista paljonko se eläke karttuu, mutta kyllä tosiaan aika huomattavasti. Ja siksi itsekin nostan vasta kun täytän 65 v.

Sehän Ruotsineläke perustuu ATP ja folkpensionin, ja mitä enemmän sinulla on säästetty pensionskonton, sitä suuremaksi tulee luonnollisesti eläkekin.

Mikäli saat Ruotsista jo tuollaisen puna-oranssisen ison kirjeen (A5) Pensions Myndigheten
        Din Allmänna Pension, niin sieltä selviää tarkasti mitä tulet saamaan. Ne tiedothan ovat siinä henkilökohtaiset.

Tuoltahan löytyy tiedot Försäkrinskassan ja Premiepensionsmyndigheten, PPM.

www.pensionsmyndigheten.se

Kundservice 46 498 200 700

Onko ruotsissa pienituloisille "kansaneläkettä" niin kuin täällä suomessa on ja maksetaanko sitä suomeen.Anotaanko sitä vai tuleeko se ilman muuta? Ruotsiin kyllä maksetaan kansaneläkettä suomesta. Miten lie toisin päin!!

• karttuu 65 vuotiaksi
        "kansaneläke" kirjoitti:

Onko ruotsissa pienituloisille "kansaneläkettä" niin kuin täällä suomessa on ja maksetaanko sitä suomeen.Anotaanko sitä vai tuleeko se ilman muuta? Ruotsiin kyllä maksetaan kansaneläkettä suomesta. Miten lie toisin päin!!

Eiköhän vaan tuo "folkpension" ole juuri se Suomen "kansaneläke" pienituloisille.

• mikhaildenisov

Ruottin byråkraattien kans,kerran kruunuissa,aina kruunuissa!

• käenpoika

saan kanssa ruotsista pienen eläkkeen, suomen valtio sai selville ja alkoi ottamaan siitä veroa.. menee siis tupla vero ensin ruotsin ja sitten suomen valtiolta !

• apina valtiota

niin siinä järki.
        Otin eläkkeen täällä ruotsissa kun sain (61). Virkailija lähetti kirjeen, että jos haluasin eläkettä myös suomesta---- soitin hänelle ja sanoin,että en halua--- ääni tuli pettyneeksi, no ajattelin, parempi olla ystävällinen ja halusin. Mutta eikö ole niin, että todellinen minun eläke ei tule suuremmaksi, jos toinen puoli saa tietää, että saan "eläkettä".
        On vähän tosi asiaa tähän.

• käenpoika
        apina valtiota kirjoitti:

niin siinä järki.
        Otin eläkkeen täällä ruotsissa kun sain (61). Virkailija lähetti kirjeen, että jos haluasin eläkettä myös suomesta---- soitin hänelle ja sanoin,että en halua--- ääni tuli pettyneeksi, no ajattelin, parempi olla ystävällinen ja halusin. Mutta eikö ole niin, että todellinen minun eläke ei tule suuremmaksi, jos toinen puoli saa tietää, että saan "eläkettä".

tässä käenpoika taas. saan eläkkeen Suomesta sekä Ruotsista,Ruotsin eläke on pieni kertynyt 10 vuodelta. Ruotsin eläkkeestä ja Suomen maksan joka kuukausi valtiolle veroa koska Ruotsin eläke lasketaan Suomessa minulle lisä tuloksi !

• jäkers
        käenpoika kirjoitti:

tässä käenpoika taas. saan eläkkeen Suomesta sekä Ruotsista,Ruotsin eläke on pieni kertynyt 10 vuodelta. Ruotsin eläkkeestä ja Suomen maksan joka kuukausi valtiolle veroa koska Ruotsin eläke lasketaan Suomessa minulle lisä tuloksi !

Saan Ruotsista eläkkeen, mutta en tiedä miten se on laskettu?
        Missä olen ollut töissä ja miten kauan?
        En tiedä otetaanko siitä veroa, ja miten paljon?
        Suunnilleen sama summa joka kuukausi tulee tulee.
        Saiskohan nämä tiedot jostakin? Suomen kelalta?

• Näitä kahdenmaan verotuksia ei ole vieläkään saaneet pois,vaikka EU kieltää Ammattiliitoilla olisi paljon tehtävää tulevaisuuden vapaan liikkuvan työvoiman eteen ?

• jocus*
        kaimaliini kirjoitti:

Näitä kahdenmaan verotuksia ei ole vieläkään saaneet pois,vaikka EU kieltää Ammattiliitoilla olisi paljon tehtävää tulevaisuuden vapaan liikkuvan työvoiman eteen ?

Toisen maan eläkettä ei veroteta toiseen kertaan, vaan vero nousee siksi, että eläke nousee. Maksat yhjteensä saman verran veroa kuin hän, joka saa Suomesta sinun Suomen ja Ruotsin eläkkeiden yhteismäärän. Kun Ruotsin eläke lisätään Suomesta saamaasi eläkkeeseen, myös Suomen eläkkeen veroaste nousee, ja lisävero ilmeisesti peritään sekin Ruotsin eläkkeestä. Johtuu progressiivisesta verotuksesta, joka sinänsä on oikein, jos mikä.

• Pian eläkeläinen
        kaimaliini kirjoitti:

Näitä kahdenmaan verotuksia ei ole vieläkään saaneet pois,vaikka EU kieltää Ammattiliitoilla olisi paljon tehtävää tulevaisuuden vapaan liikkuvan työvoiman eteen ?

Suomen ja Ruotsin välillä on iät ja ajat ollut kaksinkertaisen verotuksen kieltävä sopimus. Jos molemmat maat verottavat, on syytä valittaa ja sitten vaikka EU-tuomioistuimeen asti. Taitaa olla kuitenkin niin, että Suomessa Ruotsista saatu eläke nostaa veroprosenttiasi.

Itse olen ollut muutaman lyhyen jakson Ruotsissa töissä. Saapa nähdä saanko niistä hommista mitään eläkettä maasta, mutta aion kuitenkin anoa.

• Tyvärr ...
        apina valtiota kirjoitti:

niin siinä järki.

...mutta et voi kieltäytyä sinun omista työeläkkeistä!

Olisin myös kieltäytynyt niistä, koska saisin paremman elintason Suomen pienistä eläketuloista , plus muista tukitulosta Suomessa, kuten asumistuen lääkkeet, yn muut, mitkä kaikki menetin nyt Ruotsin työ /sairas -eläkkeen takia. Veroja kyllä maksan senkin edestä kahteen maahan.
        Ja siksi kait meillä täällä Suomessa koulutetaan niin paljon akateemisesti väkeä että osaavat hakea pieneläkeläisten tuloista 55% veroa., pitäähän heidänkin jotenkin tulla toimeen tässä maassa!

Ja tämän ketjun alussa olevan kysymyksen olen kai jo vastannut tuolla aiemmin, että minulla on Nordeassa Ruotsin Farstassa ja täällä Suomen Nordeassa tilit. Ja siitä ei koidu mitään ylimääräistä maksua kun siirtelevät kruunuja Suomen Nordeaan.

Nyt on vaan sellainen ongelma itsellä, että saan pian Ruotsista isohkon summan eläkekertymiä, ja Ruotsi verottaa niitä 18%, ja sehän on varma että niin tekisi myös Suomikin mutta aion muuttaakin Espaniaan mistä Suomi menettää kaikki minun Suomen ja Ruotsin työeläketulosta pidättämät verot, , kun joku "viisas virkamies (tai naiset)" on joskus tehnyt tuollaisen hyvän sopimuksen myös Suomen yksityispuolentyöläisille... tosin kai vahingossa tuo syntyi myös duunarille, kun oli tarkoitus vaan pääoma porhoille tuo sopimus!....
        Tämähän ei koske valtion/kunnan duunareita. Et jotain positiivistakin löytyy Suomesta. ;)

Tosin onhan tätä sopimusta jo Suomen taholta yritetty purkaa, mut Espania oli toista mieltä asiasta.

• Tyvärr ...
        jocus* kirjoitti:

Toisen maan eläkettä ei veroteta toiseen kertaan, vaan vero nousee siksi, että eläke nousee. Maksat yhjteensä saman verran veroa kuin hän, joka saa Suomesta sinun Suomen ja Ruotsin eläkkeiden yhteismäärän. Kun Ruotsin eläke lisätään Suomesta saamaasi eläkkeeseen, myös Suomen eläkkeen veroaste nousee, ja lisävero ilmeisesti peritään sekin Ruotsin eläkkeestä. Johtuu progressiivisesta verotuksesta, joka sinänsä on oikein, jos mikä.

Mitä koulua olet käynyt ?

Sinusta kun meidän pitää kahteenkertaan maksaa veroa työeläkkeestä. Katso kun Ruotsi on jo noista tuloista verottanut 25% lähdeveroa, ja sinusta on oikein että esim: tuhannen euron työeläkkeestä maksettaan 55% veroa Suomessa, kuten itse nyt ?????

Tuohan on juuri sitä suomalaista solidaarisuutta joka ei koske teitä!

• Matrti

Jos saa Ruotsista eläkettä - pitää ilmoittaa
      Försäkringskassan:ille sekä IBAN numero että
      SWIFT koodi. Molemmat saa siitä pankista jossa
      asioi. Tämän jälkeen eläke Ruotsista maksetaan
      tilille Euroina ilman pankkikuluja.
      Eläke maksetaan sitten kurssin mukaan. Minä
      sain viimeeksi 60 euroa vähemmän eläkettä !!
      Tähän haittaan pitäisi tulla muutos parempaan.

• verollinen

Ollaan samoilla asioilla kruununa tulevat maksut ja pankki ottaa oman osan. Nyt 2009 veropäätöksessä huomasin sen, että Suomen verottaja myös ottaa veron joka Ruotsi on jo kerran 25% saamasta summasta vähentänyt.
      Kävin Suomessa asia kyselemässä ja verotoimiston virkailijan mukaan Ruotsi on ilmoittanut ettei he peri veroa minun maksusta mutta v 2008 tullut kirje Underrättelse Beslut sanoo utbetalaren gör skatteavdrag med 25% av den skatteplitdiga ersättningen och redovisar beloppet till Skatteverket såvida inte Skatteverket har beslutat om att skatteavdrag inte ska göras. I så fall beskattas inkomsten inte i Sverige.
      En ole saannut Ruotsin Skatteverket mitään ilmoitusta ettei he ole pidättänyt veroa minun eläkestä ja olen yrittännyt löyttää sellainen e-mail osoite tai puheli numero mistä voisin saadaa asiani selvitetty ja yrityksistä Försäkringkassan , Visby huonolla menestyksellä kun eivät vasta soitettu puheluihin.
      Jos on niin että Ruotsi ottaa veron ja Suomi ottaa veron on se mielestäni kaksoisveroa jos olen oikeassa piti poistaa.
      Suomen veroviraston virkailijan mukaan se ei ole kaksoisverotusta vaan yhtenäistäminen että kaikilla olisi sama verokohtelu?
      Olen sen verran yksinkertainen että tätä en ymmärrä siksi pyydän. että jos joku valistaisi minua mistä saan tietoa Ruotsin verokäytäntö ottaako se vero kun en mistään saa muuta tietoa mitä tililleni tule euroa ja mistä kruunu summasta se on laskettu.
      Olen kiitollinen kaiksista vinkeistä..jään odottamaan hyviä neuvoja.
      ystävällisin terveisin
      Pentti

• ryhti-reiska

kai sinä verotoimistossa kävitkun muutit suomeen ja hajit 25 % veroa valitetavasti lasketaan yhteen minäkin sanoin siitä hehheheh maksan veroa kun 6000 kuukaudessa tienaava virkailia veroja pitää maksaa me olemme visiin niin pieni ryhmä että tätä ei halutta korjata.....Rikkaille vaan verohelpotuksia on meininki......

• Asiasta tietävä

Kun saat ilmoituksen Försäkringskassalta tai Pensionsmyndiheteniltä vuoden 2009 tai 2010 maksetusta eläkkeestä, niin siinä lukee inkomstskatt eli vero. Jos ilmoituksissa ei lue mitään maksettua skattia eli veroa, niin silloin et ole maksanut mitään veroa Ruotsiin. Näin ollen ei ole mitään kaksinkertaista verotusta. Joka tapauksessa ennen 2008 alkaneet Ruotsin eläkkeet vapautetaan Suomen verosta, se lukee Suomen veropäätöksissä aina esim.vapautettu kunnallisveron osalta jne.

• käppänä
        Asiasta tietävä kirjoitti:

Kun saat ilmoituksen Försäkringskassalta tai Pensionsmyndiheteniltä vuoden 2009 tai 2010 maksetusta eläkkeestä, niin siinä lukee inkomstskatt eli vero. Jos ilmoituksissa ei lue mitään maksettua skattia eli veroa, niin silloin et ole maksanut mitään veroa Ruotsiin. Näin ollen ei ole mitään kaksinkertaista verotusta. Joka tapauksessa ennen 2008 alkaneet Ruotsin eläkkeet vapautetaan Suomen verosta, se lukee Suomen veropäätöksissä aina esim.vapautettu kunnallisveron osalta jne.

vastaaja, millä vuodella kysyjä on.

• smedja

Olin 70-luvulla vajaa pari vuotta töissä Ruotsissa ja olen nyt Suomessa työttömyyseläkkeellä. Sitä kysyisin, että minkä ikäisenä voin saada Ruotsissa kertyneen eläkekertymän?

• Tyvärr ...

Ei pidä paikkaansa. Koska saan niin pienet eläketulot Suomesta että niistä ei minusta saisi ottaa veroja juuri ollenkaan!

Kaivoin tuon uusimman Ruotsin Skatteverket lähettämän Underrättelsen Beslut.

Tuossa toisella puolella on Suomeksi, että:

Tiedoitus Päätöksestä tulovuosi 2010
        Ulkomailla asuvien erillainen tulovero

Ulkomailla asuvien on maksettava erillinen tulovero eläkkeestä....

Veronmaksu tapahtuu sitten että maksaja (pitäisi kai olla että: maksajalta ? ) pidätettää veroa 25% veronalaisesta tulosta ja toimittaa pidätetyn veron verovirastolle jollei verovirasto ole päättänyt ettäveronpidätystä ei tarvitse tehdä. Tällöin tuloa ei veroteta Ruotsissa.

Mutta mutta, kyllä olen ainakin joutunut aina maksaan myös Ruotsiin ja Suomeen, eli kun sain kaksi ensimmäistä vuotta Ruotsista niin minun veroprosentti oli melkein nolla näillä Suomen tuloilla Suomessa, mutta sitten tuli kovat verot ja vielä noilta kahdelta vuodelta jälkiverot kolmantena vuotena.

Elikkä, se siitä Kataisen kaksoisverotuksesta EU:ssa!

• Tyvärr ...
        Tyvärr ... kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Koska saan niin pienet eläketulot Suomesta että niistä ei minusta saisi ottaa veroja juuri ollenkaan!

Veronmaksu tapahtuu sitten että maksaja (pitäisi kai olla että: maksajalta ? ) pidätettää veroa 25% veronalaisesta tulosta ja toimittaa pidätetyn veron verovirastolle jollei verovirasto ole päättänyt ettäveronpidätystä ei tarvitse tehdä. Tällöin tuloa ei veroteta Ruotsissa.

Mutta mutta, kyllä olen ainakin joutunut aina maksaan myös Ruotsiin ja Suomeen, eli kun sain kaksi ensimmäistä vuotta Ruotsista niin minun veroprosentti oli melkein nolla näillä Suomen tuloilla Suomessa, mutta sitten tuli kovat verot ja vielä noilta kahdelta vuodelta jälkiverot kolmantena vuotena.

Sain 2008 - 2009 v ilmoituksen Försäkringskassalta, että minulla olisi mahdollisuus käydä vaikka kielikurssia tai tehdä työtä muutaman tunnin päivässä, josta Försäkringskassa maksaisi n. 50 000 kr verotonta tuloa vuodessa.

No, tiedustelin myös paikalliselta verottajalta, josko Suomi verottaisi myös tuotakin tuloa.

Arvaa vaan miten olisi asia.

Takuu varmasti verottaisi, ja kielikurssin osalta en olisi saanut edes matka tai asumis vähennyksiä toisella paikkakunnalla.

Joten mahdollisuus tuohonkin etuun hävisi täällä Suomessa. Nyt olisin jo vuoden opiskellut Espania ja ruokarahaa matka korvaukset olisi tullut Ruotsissa.

Tämä koskee sellaisia ainakin, jotka ovat Ruotsista sairaseläkkeellä, iältään 60 - 65 vuotiaita.

• bdti
        Tyvärr ... kirjoitti:

Jäin työttömyyseläkkeelle62v.eläkkeeni on niin pieni,että veroprosentti on 0% Ajattelin ottaa ruotsista eläkkeen,kun täytän 65v.minua askarruttaa saanko jälkiveroa näiltä 0% vuosilta sitten ,kun saan eläkettä ruotsista.
        Miten on, kun 65 vuotiaana voi saada vanhuuseläkettä ruotsista.Saako sen automaattisesti vai täytyykö se anoa jollakin lomakkeella.Olisin tiedosta kiitollinen.

• Tyvärr ...
        bdti kirjoitti:

Jäin työttömyyseläkkeelle62v.eläkkeeni on niin pieni,että veroprosentti on 0% Ajattelin ottaa ruotsista eläkkeen,kun täytän 65v.minua askarruttaa saanko jälkiveroa näiltä 0% vuosilta sitten ,kun saan eläkettä ruotsista.
        Miten on, kun 65 vuotiaana voi saada vanhuuseläkettä ruotsista.Saako sen automaattisesti vai täytyykö se anoa jollakin lomakkeella.Olisin tiedosta kiitollinen.

Saat myös Ruotsista sairaseläkkeen. Mutta se tulo kyllä kestää ainakin vuoden, syy osittain Suomen Eläketurvakeskus, ja myös maksajan päässä.

Niistä ottavat veroa niin täällä kun Ruotsissa. Ruotsihan ottaa heti lähdeveroa 25% eläkkeistä, myös sairaseläkkeestä. Näin toimii Suomikin, jos asut ulkomailla. Poikkeus on tuo Espanja, ja että olet työskennellyt yksityispuolen työnantajalla Suomessa. Kunnan ja valtion työntekijänä tällaista etua ei ole.

"Ulkomailla työskentelystä voi saada eläkettä

Vuosittain yhä useammat suomalaiset työskentelevät ulkomailla. Ulkomaisista työsuhteista on voinut kertyä eläkettä sekä lakisääteiseen että työnantajan eläkejärjestelmään. Tositteet työskentelystä kannattaa aina säilyttää.

Tästä osasta saat yksityiskohtaista tietoa eläkkeen hakemisesta ulkomailta. Eläkepäiviä Suomeen viettämään palaava tarvitsee käytännön tietoa, jotta asiat sujuvat. Eläkkeen maksamisessa periaatteena on joka tapauksessa, että EU/ETA-sopimus takaa sopimusmaan kansalaiselle toisessa sopimusmaassa ansaitun eläkkeen maksamisen mihin tahansa sopimusmaahan."

Lisää tietoa saat Eläketurvakeskuksesta, tässä linkki:

http://www.etk.fi/Page.aspx?Section=41080

Tässä linkki Eläketurvakeskus .

Siitä löytyy kaikki palvelut mitä Eläketurvakeskus tarjoaa. Ja mistä sen löydät Suomesta.
        Tosin aika huonoa palvelua sieltä saa. Olen odottanut jo kahdeksan vuotta sähköpostilla heidän osoitetta , mutta ei vaan näy tai tule osoitetta sieltä ?

Nythän tuo osoite löytyy netistä. KELASTA saat myös tietoa, heillä on sinusta kaikki tiedot, myös ulkomailla asuminen ja työskentelyt.

http://www.google.fi/webhp?client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&channel=s&hl=fi&source=hp&lr=lang_fi&btnG=Google-haku#client=firefox-a&channel=s&rls=org.mozilla%3Afi%3Aofficial&hl=fi&source=hp&q=El%C3%A4keturvakeskus&btnG=Google-haku&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=aefde3f2e9ee71ac

• Varhaistettu eläke

Olisiko syytä ottaa yhteys kohteliaasti ei haukkumalla ja olla kirjeenvaihdossa asiallisesti Ruotsin viranomaisiin. Olen aktiivisti ja kohteliaasti hoitanut eläkeasioitani, eikä ongelmia ole ilmennyt. Varhaiseläkkeeni tuli könttänä heinäkuusta 2008 - joulukuun loppuun 2009 euroina suoraan tililleni. Oli muuten kiva uudenvuoden yllätys ja tuli tarpeeseen.

• lilla mig

Pensionsmyndigheten
        83989 Östersund

joka hoita eläkeasiat. Lähetin itse juuri sinne osoitteen muutoksen Espanjaan muutosta.
        Ks. www.pensionsmyndigheten.com.

• ruunuja vai euroja

24.6.2008 ja lukijoita yli tuhat

• tietoa

Mihin maksat varon ja kuinka paljon se on? (onko 25%)

• Älyä saa käyttääkkin

Voi hyvät ihmiset, kun sullon netti, kun kerran kirjottelet, niin miksi otat koko eläkettä Suomeen. Pidä se rutotsalaisessa pankissa, ja nosta pankkikortilla ite tai käytä pankkikorttimaksuihin.

Mulla on myös jenkkiläisessä pankissa tili. Suomessa käytän pankkikorttina. Maksan sillä ja netistä kattelen, mitä tililtä on menny.

• Suomeen ..

kun täällä sitä asutaan.
        Ja eihän se maksa mitään ekstraa, kun hoitaa sen esimerkiksi Ruotsin Nordean kautta Suomen Nordeaan.
        Kerran kuussa tulevasta tiliotteesta sen voit myös tarkastaa netin lisäksi.
        Sieltä saat pankkikortin josta tosin joudut maksaa yhden euron/kk, mutta et tuplamaksuja monesta pankkikortista.

Ja kyllä sillä kortilla (tililtä) voit maksaa ostokset vaikka Hongkongissa, tosin et saa Suomeen USA:sta tilattua elektroniikkaa? Kumma maa tuo Amerikan yhdysvallat, puhuvat olevansa vapaamarkkina talousmaa ja silti eivät myy esim. tuota elektroniikkaa Suomeen netin kautta ?
        Aasialaisille raha kyllä kelpaa, ja postimaksuja ei ole.

• gami
        Suomeen .. kirjoitti:

kun täällä sitä asutaan.
        Ja eihän se maksa mitään ekstraa, kun hoitaa sen esimerkiksi Ruotsin Nordean kautta Suomen Nordeaan.
        Kerran kuussa tulevasta tiliotteesta sen voit myös tarkastaa netin lisäksi.
        Sieltä saat pankkikortin josta tosin joudut maksaa yhden euron/kk, mutta et tuplamaksuja monesta pankkikortista.

Ja kyllä sillä kortilla (tililtä) voit maksaa ostokset vaikka Hongkongissa, tosin et saa Suomeen USA:sta tilattua elektroniikkaa? Kumma maa tuo Amerikan yhdysvallat, puhuvat olevansa vapaamarkkina talousmaa ja silti eivät myy esim. tuota elektroniikkaa Suomeen netin kautta ?
        Aasialaisille raha kyllä kelpaa, ja postimaksuja ei ole.

Montako vuotta sinulla on mennyt eläke ruotsin Nordeaan? Eikö suomen verottaja ole ollut kiinnostunut.Ihmettelen miksi tuota ei ole muut hoksanneet.Olen monen ruotsissa asuvan kuullut pohtivan miten voisi veron kiertaa.Muuttais moni suomeen jos ei tuota kaksoisverotusta olisi.

• Suomeen ..
        gami kirjoitti:

Montako vuotta sinulla on mennyt eläke ruotsin Nordeaan? Eikö suomen verottaja ole ollut kiinnostunut.Ihmettelen miksi tuota ei ole muut hoksanneet.Olen monen ruotsissa asuvan kuullut pohtivan miten voisi veron kiertaa.Muuttais moni suomeen jos ei tuota kaksoisverotusta olisi.

"Montako vuotta sinulla on mennyt eläke ruotsin Nordeaan?"

Muistaakseni viisi vuotta.

"Eikö suomen verottaja ole ollut kiinnostunut."

Ei niitä voi kiertää eläkkeensaaja. Ja kyllä olen maksanut molempiin maihin veroa. Tuolta ylempää löydät syyn miksi et voi kiertää verottajaa kummassakaan maassa.

Mikäli olet tehnyt työtä ainoastaan Ruotsissa, ja muutat Suomeen asumaan, niin sinun ei tarvitse maksaa Suomessa veroa Ruotsin eläkkeistä.

Ja jos asut vakituisesti Espanjassa, sinun ei tarvitse maksaa Suomen yksityispuolen eläkkeistä edes lähdeveroa Suomeen. Mutta kyllä sh-maksun (sairaanhoitomaksun) joutuu maksamaan. Sillähän saat sitten palveluita kun asut Espanjassa. Eli he laskuttavat Suomea. Näin on sovittu sopimuksilla.

"Muuttais moni suomeen jos ei tuota kaksoisverotusta olisi."

Tiedän, ja sitten se tulisi Suomelle kalliiksi, kun joutuisivat antamaan sitä sun tätä avustuksina, pienien tulojen takia. Siksihän on parempi herrojen pitää yllä tuota "kaksoisverotusta" tai kuten joku täällä kirjoitti että on "tasausvero".

Lainaus: "Taitaa olla niin jocus*11.1.2010 10:06

Toisen maan eläkettä ei veroteta toiseen kertaan, vaan vero nousee siksi, että eläke nousee. Maksat yhjteensä saman verran veroa kuin hän, joka saa Suomesta sinun Suomen ja Ruotsin eläkkeiden yhteismäärän. Kun Ruotsin eläke lisätään Suomesta saamaasi eläkkeeseen, myös Suomen eläkkeen veroaste nousee, ja lisävero ilmeisesti peritään sekin Ruotsin eläkkeestä. Johtuu progressiivisesta verotuksesta, joka sinänsä on oikein, jos mikä."

Näinhän ne sen selittävät, ja maksat silti samasta tulosta kahteen maahan veroja. Se on kuitenkin fakta !

Elikkä pahimmassa tapauksessa niistä Ruotsin eläketuloista voit joutua maksamaan yhteensä jopa kaikki mitä sieltä tulee, näin tämä vaan toimii ?

• ViljoJ
        Suomeen .. kirjoitti:

"Montako vuotta sinulla on mennyt eläke ruotsin Nordeaan?"

Muistaakseni viisi vuotta.

"Eikö suomen verottaja ole ollut kiinnostunut."

Ei niitä voi kiertää eläkkeensaaja. Ja kyllä olen maksanut molempiin maihin veroa. Tuolta ylempää löydät syyn miksi et voi kiertää verottajaa kummassakaan maassa.

Mikäli olet tehnyt työtä ainoastaan Ruotsissa, ja muutat Suomeen asumaan, niin sinun ei tarvitse maksaa Suomessa veroa Ruotsin eläkkeistä.

Ja jos asut vakituisesti Espanjassa, sinun ei tarvitse maksaa Suomen yksityispuolen eläkkeistä edes lähdeveroa Suomeen. Mutta kyllä sh-maksun (sairaanhoitomaksun) joutuu maksamaan. Sillähän saat sitten palveluita kun asut Espanjassa. Eli he laskuttavat Suomea. Näin on sovittu sopimuksilla.

"Muuttais moni suomeen jos ei tuota kaksoisverotusta olisi."

Tiedän, ja sitten se tulisi Suomelle kalliiksi, kun joutuisivat antamaan sitä sun tätä avustuksina, pienien tulojen takia. Siksihän on parempi herrojen pitää yllä tuota "kaksoisverotusta" tai kuten joku täällä kirjoitti että on "tasausvero".

Lainaus: "Taitaa olla niin jocus*11.1.2010 10:06

Toisen maan eläkettä ei veroteta toiseen kertaan, vaan vero nousee siksi, että eläke nousee. Maksat yhjteensä saman verran veroa kuin hän, joka saa Suomesta sinun Suomen ja Ruotsin eläkkeiden yhteismäärän. Kun Ruotsin eläke lisätään Suomesta saamaasi eläkkeeseen, myös Suomen eläkkeen veroaste nousee, ja lisävero ilmeisesti peritään sekin Ruotsin eläkkeestä. Johtuu progressiivisesta verotuksesta, joka sinänsä on oikein, jos mikä."

Näinhän ne sen selittävät, ja maksat silti samasta tulosta kahteen maahan veroja. Se on kuitenkin fakta !

Elikkä pahimmassa tapauksessa niistä Ruotsin eläketuloista voit joutua maksamaan yhteensä jopa kaikki mitä sieltä tulee, näin tämä vaan toimii ?

Eipä täälläkään monet kirjoittavat tajua kun seliitelevät että ei ole kaksoisverotusta kun vero määrätään Ruotsin ja Suomen maksamien eläkkeiden yhteissummasta.
        Siinä yhteissummassa on laskettu Ruotsin perimä SINK-vero ja Suomi verottaa samana vuonna maksetusta verostakin.
        Se on sitä kaksoisverotusta ja on vain seli-seli-selittelyä ja kateutta väittelijöiltä ja Ruotsin eläkkeiden Suomessa verotuksen puolesta kirjoitella.
        Kataine pitäs haastaa valtakunnan oikeuteen tämän kaksoisverotuksen johdosta.
        Viljo

• Muutettuani takaisin Suomeen lähestyi Ruotsista kruunuassistentti jälkiverovaatimuksen kanssa.
      Olin tehnyt svedu reppufirmoille töitä bruttopalkalla = maksoivat ilman ennakkopidätystä bruton käteeni käteisrahana 60-luvulla.
      Viimeinen oli Sacnian valimoon reppureita vuokrannut yritys.
      En tietenkään maksanut veroja jälkikäteen ja ilmoitin sinne ettei minulla opiskelijana ole mitään ulosmitattavaa.

Siirtyessäni 60-kymppisenä työttömyyseläkkeelle joka silloin oli sama kuin työeläke, pyysin selvityksen sveduissa kertyneestä eläkkeestäni.
      Askarteluni luonteesta johtuen eläkkeen pienuus ei ollut yllätys mutta senkin maksamisesta ne kieltäytyivät vedoten summan pienuuteen.

Niin tai näin, ehkä oikeus toteutui?

• matti H

Nordea on tällä hetkellä 2010-12-09 Suomen Finanssivalvonnan valvonnassa ja
      selvitystilassa koskien mm Ruotsista maksettujen eläkkeiden valuttakurssista
      sekä muista pankin tämän liittyviin maksuihin.
      Nordea pankin on Finanssivalvonnalle selvitettävä em. 10-12-2010 mennessä.
      Palataan sitten asiaan.
      Matti Hiltunen

• Näin se toimii......

Tein aikoinani tosiaan tilin Nordean Farstaan, että ei tarvinnut maksaa valutan vaihdosta Suomeen. Nythän tuolla ei ole mitään väliä kun on IBAN tilinumero.
        Ja erillistä maksua ei oteta muissakaan pankeissa Suomessa, vaan eläke tulee Försäkringskassasta suoraan suomalais-pankkiin / omalle pankkitilille.

Niin se hauskuus paikallisessa Nordeassa on sellainen et, ovat menneet kaksi kertaa ilman mun allekirjoitusta toimimaan omin päin. Ensin lainan ehtoja menivät muuttamaan niin että ne tuli tietenkin kalliimmaksi. Olisin saanut takaisin entiset lainaehdot maksamalla toimituskulut ? Vaihdoin pankkia.
        Ja se toinen on tuon IBAN tilinumeron käyttö että rahat tulevat suoraan Suomen Nordean tilille, vaikka olen ne Farstan tilille allekirjoittanut. Kun kävin kysymässä moista temppua, niin käskivät kääntyä nyt Farstan toimiston puoleen mikäli haluan et eläke jää sinne ?

Todella outoa touhua ! Ensi vuonna olen toisen pankin asiakas.

• Ropoja pankkiin

Avaa sitten tili Ruotsin pankkiin, ei tarvitse maksaa kuin Ruotsin hinnat. Ei kait ne ilmaseksi sinnekkään ropoja työnnä?

• Pieni vinkki

Pieni neuvo.
      Kun haette Kelasta kaavakkeet, joilla haetaan eläkettä ruotsista, niin ne, joilla on rahastoeläke, niin muistakaa mainita se Kelassa.
      Rahastoeläkettä haetaan aivan ei kaavakkeilla, eikä minun toimistossani osattu huomioida sitä'.
      Siis. Rahastoeläkettä haetaan erillisellä kaavakkeella ruotsista.

• Premiepension

Mikä tuo "Rahastoeläkettä" on ? Onko se vapaaehtoinen eläke vai mikä ?

• rahat takaisin

Kyllä minulle tulee ihan euroina tililleni rahat eikä pankki vie niistä mitään vaihas pankkia kiireesti.

• epä luuloinen

Minulla on huono ruotsin kieli taito ,enkä saa selville paljonko tulen saamaan ruotsista eäkettä.,olin muutaman vuoden ruotsissa työssä ja tuli eläke ote ruotsista jonka mukaan kertymä olisi 158000 kruunua ja kuukaudessa maksettais ennen veroja 7800 kruunua ja tätä minä entahdo uskoa että kertymä olisi tämän suuruinen ,selventäkää tätä minulle ettei tarvitse visbyyssä asti käydä selvittämässä asiaa .paljonkohan minä saan ruotsista eläkettä kun suomessa asun ,kiitän etu käteen vastauksista .

• Saitko Ruotsista
        epä luuloinen kirjoitti:

Minulla on huono ruotsin kieli taito ,enkä saa selville paljonko tulen saamaan ruotsista eäkettä.,olin muutaman vuoden ruotsissa työssä ja tuli eläke ote ruotsista jonka mukaan kertymä olisi 158000 kruunua ja kuukaudessa maksettais ennen veroja 7800 kruunua ja tätä minä entahdo uskoa että kertymä olisi tämän suuruinen ,selventäkää tätä minulle ettei tarvitse visbyyssä asti käydä selvittämässä asiaa .paljonkohan minä saan ruotsista eläkettä kun suomessa asun ,kiitän etu käteen vastauksista .

ison punertavan kirjeen ?

DIN ALLMÄNNA PENSION

Jos sait, niin siellähän on selvällä Suomen kielellä lyhyt viittaus mikä se on.

Vanhuuseläkkeesi ruotsista

Tämä kirje sisältää tietoa niistä eläkeoikeuksista, jotka olet Ruotsissa työskennellessäsi ansainnut vanhuuseläkettäsi varten Ruotsin eläkejärjestelmässä. jne....

Huom!

Jos asut EU/ETY -maassa
        tai Sveitsissä, käänny asianomaisen maaneläkelaitoksen puoleen.

• Niinhän se

toimii tänään kaikilla jo !
        (Ainakin pitäisi olla niin!)

Se muuttui tuon IBAN koodi tulon jälkeen niin että suomalaiset pankit eivät saaneet enää RYÖSTÄÄ tuota maksua.

• epä tietonen eläkees
        Saitko Ruotsista kirjoitti:

ison punertavan kirjeen ?

DIN ALLMÄNNA PENSION

Jos sait, niin siellähän on selvällä Suomen kielellä lyhyt viittaus mikä se on.

Vanhuuseläkkeesi ruotsista

Tämä kirje sisältää tietoa niistä eläkeoikeuksista, jotka olet Ruotsissa työskennellessäsi ansainnut vanhuuseläkettäsi varten Ruotsin eläkejärjestelmässä. jne....

Huom!

Jos asut EU/ETY -maassa
        tai Sveitsissä, käänny asianomaisen maaneläkelaitoksen puoleen.

Ei ole punanen vaan valkea iso lehtinen selvitys ruotsin kielellä ,suomen kieltä ei ole sanaakaan ,mikähän se minun eläke oikein on kun en saa selvää ruotsin kielestä ,eläke kertymä on 158000 kr ja kuukaiusi maksu 7800 kr ennen veroja .,odotan vastauksia kiitos avusta .

• Saitko Ruotsista
        epä tietonen eläkees kirjoitti:

Ei ole punanen vaan valkea iso lehtinen selvitys ruotsin kielellä ,suomen kieltä ei ole sanaakaan ,mikähän se minun eläke oikein on kun en saa selvää ruotsin kielestä ,eläke kertymä on 158000 kr ja kuukaiusi maksu 7800 kr ennen veroja .,odotan vastauksia kiitos avusta .

Vastaus oli jo tuossa.

Täältä meiltä päin on vaikeata arvata mitä siinä sinun selvityksessä on ruotsiksi kirjoitettu !

Joten ota se "valkea iso lehtinen selvitys ruotsin kielellä" mukaan ja mene paikallisen KELA:n toimiston.

On kai siellä joku joka on joutunut opiskelemaan sen verran pakko-Ruotsia että osaa neuvoa sinua tuossa asiassa ?
        (Ainakin niin pitäisi olla)

Mutta jos nyt arvaan kuitenkin. niin sinulla on tämän hetken tietojen mukaan kertynyt 2010 vuoteen mennessä eläkekertymä tuo 158000 kr

Ja, se mukaan kun täytät 65 vuotta, sinulle maksetaan Ruotsin eläkejärjestelmästä kuukausittain se 7800kr.

Jotain tuollaista sotkua kai siihen on kirjoitettu, tuon summan kohtaan 7800kr?

Så här mycket får du enligt vår prognos i allmän pension från 65 års ålder,..

Ja tuon summan 158000 kr kohdassa on noin ?

Så här mycket har du hittills sparat ihop till i allmän pension...

• linda 4

onko muillekin suomalaisille käynnyt niin ettei saannu ruotsin eläkettä tilille???

• kuuseppä

Mikä on tämänpäivän tilanne,ovatko valitukset EU n tuottaneet tulosta,tästä kaksinkertaisesta verotuksesta,kyselee kiinnostunut 2017 alussa

• Per-kel

Minä saan Suomesta 407€/kk eläkettä Ruotsiin, mutta tililleni kruunuina.- Vituttaa vaan kun sain 4000€ veromätkyt :(

• Anonyymi

minulle tulee joka kuukausi euroina op tilille ilman mitään lisä maksuja.

• Anonyymi

Eläke lasketaan sen maan valuutalla mistä se tulee , ja kun se menee tilille niin sen saa euroina ulos jos asuu Suomessa , en ole huomannut koskaan mitään vaikeuksia siinä enkä liioin lisämaksuja

• Anonyymi
    • Anonyymi

On ihanaa mastkustaa tilipäivänä ruotsiin /tai suomeen kesä on parhainta aikaa kun on jaksanut odottaa!!!!!!!!!!!!

• Anonyymi

Sverige slutar betala ut garantipension till utlandet från årsskiftet

https://www.tyoelake.fi/sv/sverige-slutar-betala-ut-garantipension-till-utlandet-fran-arsskiftet/

Google käännös (vain osa tekstistä):

Ruotsi on päättänyt lopettaa tiettyjen taattujen eläkkeiden maksamisen ulkomaille 1.1.2023. Päätös koskee vuonna 1938 tai myöhemmin syntyneitä, jotka saavat Ruotsista takuueläkkeen tai siirtymäeläkkeen takuueläkkeen. Jos sinulla on oikeus takuueläkkeeseen Ruotsista syyskuussa 2022, voit saada eläkettä vuoden loppuun asti.

Vuonna 1937 tai aikaisemmin syntyneiden taatun eläkkeen maksaminen ei lopu. Päätös ei myöskään koske leskeneläkkeiden takuueläkkeitä. Sen maksu jatkuu normaalisti.

Takuueläkkeen päättyminen ei vaikuta työeläkkeisiin, jotka maksavat Ruotsin eläkelaitos tai Ruotsin työeläkelaitokset. Ruotsin eläkelaitoksen myöntämä työeläke, maksueläke, ansioeläkelisä ja lisäeläke sekä työeläkkeet maksetaan Ruotsin ulkopuolisiin maihin samalla tavalla kuin ennenkin. Se, että takuueläkkeen maksu päättyy, ei vaikuta myöskään Suomesta maksettavaan työeläkkeeseen.

Syyskuun lopussa Ruotsin eläkevirasto lähettää takuueläkeläisille kirjeen takuueläkkeen päättymisestä. Varsinainen päätös maksun irtisanomisesta lähetetään asiakkaille joulukuussa.

• Anonyymi

Sivulla kerrotaan minilla kommentiella miten Ruotsissa täyden eläkkeen voi saada vasta jos on tehnyt töitä 40 vuotta.
      Mutta kas kummaa, niin se on Suomessakin. Työeläkettä alkaa kertyä vasta kun on täyttänyt 23 ja varsinainen eläkeikä on hieman työtehtävistä riippuen 64 vuotta ja joitain kuukausia päälle. Näihin asti esim. säännöllinen vuosikymmeniä jatkunut 3- vuorotyö on alentanut ko. varsinaista eläkeikää hieman, puolisen vuotta tms. Eli väkisinkin täyden eläkkeen saminen eli varsinaisen eläkeiän saavuttaminen työelämässä edellyttää vähintään 40 vuoden työelämää...Tuo ilmaisu "varsinainen eläkeikä" on Suomen eläkelaitoksen käyttämä, ei minun keksimäni, ja se tarkoittaa samaa kun sanottaisiin että on silloin ja silloin oikeutettu täyteen eläkkeeseen.
      Esim. itselläni olisi muutama vuosi sitten ollut mahdollisuus jäädä työeläkkeelle 63- vuotiaana mutta en tietenkään silloin olisi saanut täyttä eläkettä...

• Anonyymi

7 vuotta turhaan Suomessa työssä ennen 23 v. päivää :(
      Nuo päivät tuhlatut !

Per-kel

• Anonyymi

No äläs nyt,saithan paljon työkokemusta ja sosiaalisia taitoja. Ehkä pystyit myös ostamaan auton ja muuta mukavaa ansioillasi. Silloin kun olimme nuoria oli erilainen eläkkeenperusta laskenta, nykyisinhän ainakin Ruotsissa perustuu eläke koko elämän ajan työvuosiin.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      182
      2148
    2. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      164
      1856
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      45
      1834
    4. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1533
    5. Ikäero suhteessa

Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      64
      1388
    6. Liian paljon hylättyjä ääniä

Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      173
      1373
    7. Tiedän kyllä sen

Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      77
      1191
    8. Ärsyttää et olet

Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      71
      1023
    9. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      30
      1015
    10. Tämä Kuhmon valtuusto

Pöh, sanon minä.
      Kuhmo
      15
      949
    Aihe