Soseiden ja vellien aloitus

sata kysymystä =)

Hei. Olen ihan urpo tässä ruoka-hommassa. Meillä on 4kk vanha esikoinen, ja siksi olen aika pihalla. Varsinkin netistä löytyy niin erilaista tietoa. Enkä haluaisi tietämättömyydelläni aiheuttaa pienokaiselle turhia vatsakipuja!!

Oli neuvolassa puhe, että soseet aloitetaan 4kk iässä, kun maitoa menee niin hurjia määriä. Olen jo antanut tytölle maissivelliä. Massu kestää hyvin, ja tuntuu olevan neidolle oikein herkkua! =) Tänään aloitin myös antamaan (tosi pienen erän maidon seassa) porkkana-perunavelliä. Sekin tuntui hyvin maistuvan. Olemme jo useamman viikon koittaneet tarjota perunaa lusikan kärjellä maistiaiseksi, mutta irvistelee ja sylkee pois. Entäs jos jättäisin perunan toistaiseksi ja antaisin maistaa porkkanaa??
Luin myös, että ensin annetaan kasviksia ja sitten vasta makeaa, että ei totu makealle, ja ala vieroksumaan muuta. Missä vaiheessa voin sitten antaa esim. luumua tms?? Pitääkö "kaikkia" kasviksia opetella ensin syömään vai voiko perunan ja porkkanan jälkeen jo antaa makeaa?? Entäs sitten vellit. Kun on kaiken maailman sekoituksia. Pitääkö kokeilla kaikkia viljoja ensin erikseen, ennen kuin antaa neljän viljan velliä???

Kysymykseni vaikuttavat varmasti todella typeriltä, mutta hölmö kun tässä asiassa olen.
Olisin kuitenkin todella kiitollinen jos joku viitsisi asiallisesti vastata ja auttaa aasia!! =)

7

1885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja mahdollisimman hitaasti

      Suositus on että aloitat yksi aine kerrallaan ja mahdollisimman hitaasti. Nopea siirtyminen kiinteisiin tärkkelyspitoisiin ruokiin altistaa mm. II tyypin diabetekselle! Siksi suositus on 6kk maidolla. Ja kyllä sitä maitoa saa juoda paljon!

      Peruna aiheuttaa monille mahaongelmia, joten älä aloita sillä.

      Ja ne perus vellit voit skipata kokonaan! Tarjoa suoraan puuroa sitten kun se on ajankohtaista. Velli on "laihaa" ja aiheuttaa mahalaukun turhaa venymistä, kun sitä pitää syödä niin paljon.

      • vauva.................

        syö korviketta yli 10desiä päivässä se voi rasittaa munuaisia, minkä vuoksi on parempi syöttää muutakin kuin korviketta, eri asia tietysti jos syö rintamaitoa.


    • meillä!

      Meillä peruna-kukkakaali ainakin teki pojalle paljon ilmavaivoja joten sitä en käyttänyt sitten ollenkaan! Me aloitettiin ihan miedoista hedelmäsoseista (ruusunmarja)(persikka-panaani) kun meillä ei se peruna oikein tuntunut menevän kaupaksi ja nyt poika 10kk ja hedelmä soseet ei oikein maistu vaan irvistelee ja kyökkäilee mutta peruna soseet kyllä maistuu, että niin päin meillä asiat kääntyi! Kasvis sose on kanssa aika mieto ja makea, sitä annoin alkuun pottu puolen soseista!

    • sama homma

      aluksi.. sata kysymystä ja soitin koko ajan neuvolaan. meillä tehtiin näin: alotin varovasti peruna-porkkana vellillä, pari lusikallistä kerralla. kun poika tottu siihen makuun, annoin hiukan porkkana-perunamuussia. sit ku siihen makuun totuttiin, ni otin peruna-porkkana-maissisoseen( kaupassa nimellä kasvissose). Jos haluat itse keittää perunaa, niin lisää soseutetun perunan joukkoon pieni nokare luumua, hiukan porkkanaa tai maissisosetta, koska peruna yksinään ei maistu miltää. yhtä ruokaa kerralla n. viikon ajan ja sit voit ottaa uuden maun. sit ku oot maistattanu vaikka em. kolmea vihannesta, niin sit voit ottaa jonkun miedon hedelmäsoseen, joka ei allergisoi helpolla (esim. ruusunmarja, päärynä tai mustikka) Mustikan kanssa vaanpitää olla tarkkana ku jollain se kovettaa vatsaa ja jollain vetää veteläksi. sitä voi myös sekottaa esim. vadelman tai muun vastaavan joukkoon. Toivottavasti jaksoit lukea ja tästä oli jotain apua.

    • ap.

      Kiitos kaikille, jotka ovat jaksaneet auttaa!! :) Kyllä tämä varmaan tästä. olen antanut nyt vain maissivelliä(ja siis tietysti maitoa), kun maistuu ja massu kestää. Peruna-porkkana vellin annon lopetin,kun alkoi käydä mahaan ja laittaa vaavin puklaamaan. Maito tai maissi tulee harvoin pihalle, mutta tuota per-pork.sekoitus tulee joka kerta pihalle.
      Annoin tytön maistaa vähän kasvissosetta, ei oikein ollut innostunut. Eilen annoin n. ½tl persikkaa, ja sai paljon paremman vastaanoton. taidan nyt vain antaa maitoa, maissivelliä, ja pienen pieniä eriä soseita, kun tuntuu niin sylkevän ne ulos. Tein jopa niin, että lisäsin soseeseen maitoa, mutta eipä ollut apua. Täytynee vain pikkuhiljaa yrittää saada tyttö kiinnostumaan muustakin kuin nestemäisestä sapuskasta. Toisaalta onhan se varmasti todella mullistavaa alkaa syödä soseruokaa maidon jälkeen... :) No, jospa sitä sitten toisen lapsen kanssa osaisi olla luontevampi näiden ruoka-asioiden kanssa... ;)

    • karppi

      Tässä ketjussa on paljon surkeita ohjeita. Vauvat eivät tarvi mitään vellejä, puuroja ja perunoita. Tarjotkaa vihanneksia, lihaa, marjoja ja hedelmiä. Meillä aloitettiin 5kk iässä omatekoiset parsakaali-, kukkakaali-, ja kesäkurpitsasoseet. Maistamisen jälkeen lisättiin soseisiin kylmäpuristettua oliiviöljyä. Pian lisättiin sian kylkiviipaleista tehtyä lihamössöä, siinä on mukavasti rasvaa energiaa antamaan. Myös marjoja ja hedelmiä on annettu. Kaikki ovat maistuneet mainiosti ensimmäisestä lusikallisesta alkaen.

      • xxxxxxxx

        joo annan 3kk jouluna joulukinkkua


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8634
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      127
      2332
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1724
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe