Oon aloittelija ja ostin mailan jonka varsi on 100 cm. Itse olen 173 cm ja maila tuntuu pelatessa liian pitkältä. Kuinka paljon uskallan katkasta? Eli mikä olis hyvä/oikea mailan mitta mun kokoselle?
Uskallanko sahata
23
17348
Vastaukset
- mie vaa
Jatkokysymyksenä tähän.. elikkä jos olen esim 162 cm pitkä, minkä mittanen maila mulle?
Mikä mailan oikea pituus ja miten mitataan?- wiz
navan kohdalla tai vähän yli olis aika passeli veikkaisin...
kummallekkin kysyjälle... - Osku
Jaa se luku kahella, sillee se ehkä mitataan.
- HIFK
maila mitataan lavan kärjestä varren toiseen päähän.Kai
- mie vaan
HIFK kirjoitti:
miten se mittaaminen tapahtuu. Jääkiekkomailan pituushan mitataan luistimet jalassa, mailan lavan kärki maassa...
Mitataanko salibandymailan pituus samalla tavalla,
lavan kärki maahan ja pituus pitäisi olla suurin piirtein napaan asti vai? - hoki7
Joo eli on pelaajia, joilla maila on luistimet jalassa otsaan,leukaan,tai rintaan..Riippuen pelaajasta pitemmällä mailalla syöttämien sujuu helpommin, mutta kiekon ollessa lähellä kiekkoa on vaikea käsitellä pitkällä mailalla,toisin lyhyemmällä se sujuu paremmin.. Fakta on, että on tottumiskysymys minkäpituisela mailalla pelaa! Pitää itse tiedostaa oma pelityyli ja valita sopiva maila.. Päätöstä voi aina muuttaa jos maila tuntuu ¨paskalta¨.
- kaverilta kuulin
se mitataan navasta suunnilleen kaksi nyrkkiä ylös päin
- ....................
HIFK kirjoitti:
maila itataan varren lopusta.
- ....................
HIFK kirjoitti:
maila mitataan varren lopusta
- Pena
Kysymyksesi on hyvä. Vastaus vaikeampi. Tässä muutama linkki, joista voisi olla apua. Ota mittanauha käteen ja kokeile jos mahdollista jollain vanhalla mailalla ensin. Ostamasi maila on varmaankin liian pitkä. Sahaile vaikka sentti kerrallaan ja kokeile tuntumaa.
http://edu.ouka.fi/~liikunta/pukuhuone/salibandy/docs/salibandy_varusteet.htm
http://www.salibandy.net/liitto/laji/saliblehti/arkisto/502liikunta.htm
http://www.salibandy.net/liitto/laji/laji_info/starttiopas.html - oivaa
Mulla on ainaki leukaan jääkieeko mailA. LÄHTEE HYVIN VEDOT YM. ONN ITE 173 CM PITKÄ
- snuus
Kyllä ehkä paras viesti tuossa aikasemmin oli että pelaa sellaisellä mikä tuntuu hyvältä. Kuitenkin uudenlaiseen mailaankin tottuu nopeasti. Itse pelaan 101 senttisellä mailalla, 95 senttisellä pelasin joskus ala-asteella. Nytkin 101 senttinen tuntuu liian lyhyeltä, olen itse reilut 180cm pitkä. Luulen ettei sinun kannata sitä sahailla vaan totutella.
- joku
Pelaan itse jääkiekkoa ja minä pelaan semmoisella nenään asti ulottuvalla mailalla...Jos olet aloittelia, niin pelaa vähän pidemmällä mailaalla.Semmoisella on helpompi oppia esim. laukomaan.
- Tampereen mies
Moro. Mistä tampereelta saisi 100 cm sählymailoja?
Ilmoitelkaas.- säbäri
noo niitähän sa ajoka urheiluliikkeestä..kannattaa kuitenkin olla tarkka jäykkyyksien ja merkkien kanssa.
- wazup
säbäri kirjoitti:
noo niitähän sa ajoka urheiluliikkeestä..kannattaa kuitenkin olla tarkka jäykkyyksien ja merkkien kanssa.
Mailan pituus mitataan sen varren yläpäästä alapäähän. Oikea pituus on se pituus, joka tuntuu hyvältä. Usein kuitenkin sanotaan että oman nyrkin (purista nyrkkiä yhteen ja laita se leveyssuunnassa napasi yläpuolelle) verran navan yläpuolelle on "sopiva" mitta pelata
-WazUp
Olen 141 cm pitkä ja pelaan 95 cm mailalla. Eikä tunnu yhtään pitkältä, edellinen maila oli 85 cm ja tuntu tosi lyhyeltä. Olen sitä mieltä että pelaa hyvältä tuntuvalta maillalla.
- Säbämies
Semmonen oman nyrkin verran yli navan on juuri sopiva. Jotkut väittää, että pitäisi olla 3 cm yli navan, mutta itse en ainakaan sen mittasella pysty pelaamaan kunnolla. Olen jtn 170 cm pitkä ja pelaan 95 cm mailalla.
- jkutgfjhfd
mulla oli leukaan asti oleva maila kun ostettiin kuitenkin kasvan vielä joten tuntuu maila nyt hyvälle
oon 144 cm pitkä ja mulla oli 95 cm maila, mutta sitten ostin uuden samanpitusen ja lyhensin sen 90 cm pituseks se on noin kahden nyrkin verran mun navan yläpuolelle ja ihan hyvä sillä on pelata. :D
Oman nyrkin verran navan yläpuolelle olisi hyvä salibandymailan ylettyä niin että lavan kärki on maassa. Varsinkinkin junioreille tämä on tärkeää, sillä pitkällä mailalla mailatekniikan kehittyminen muuten vaikeutuu. Itse 177cm ja vaihdoin täksi kaudeksi 100cm varteen 95cm:stä.
Suosittelen ostamaan valmiiksi lyhyempiä mailoja mielummin kuin sahailemaan suuria määriä, sillä varren jäykkyys kärsii. Muutamalla sentillä ei kuitenkaan suurta vaikutusta. Siksi lyhyet mailat (75cm-96cm) lähes aina taipuvat enemmän.- Kuunnelkaa mua!:D
Tavoite lyhentämisessä kannattaa olla että se on nyrkin verran navasta. Kannattaa pikkuisen ehkä laittaa varaa siihen. Ite oon myös siin 173 ja pelaan 97, MUTTA MIELIPIDE...
- Moottorisahalla vaa
Nyrkin verran navasta ylöspäin on oikeaoppinen mittaus. Ite oon 172 ja mailat 95-101
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389