potenssiyhtälö

matikko.

Vapaa-aikaan käytetty rahamäärä kolminkertaistui 20 vuodessa. Paljonko oli keskimääräinen vuosittainen kasvuprosentti?

Kirjan mukaan vastaus on 6,3%. Kokeilin laskimella ja huomasin, että jos q (kasvuprosentti) korotetaan 18:taan, niin saadaan tuo vastaus, mutten ymmärrä miksi 18 eikä 20 eikä edes 19.

Nyt jos kysymyksessä olisi sanottu ´20 vuotta sitten´, sittenkö oltaisiin käytetty 20 eksponenttina?? Olen vähän pihalla näissä tärkeissä yksityiskohdissa.

Please, selittäkää joku... :/

4

479

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jukepuke

Miten itse ratkaisisit tehtävän?

• Matikko.

Siis näin, mutta vastaus ei harmonisoi kirjan vastauksen kanssa.

a * q^19 = 3a ...jaetaan molemmat sivut a:lla.
        q^19 = 3 ...eksponennttisoidaan molemmat sivut ( )^(1/19)
        q = 3^(1/19)
        q = 1,0595... => 105,95%

Sitten 105,95% - 100% = 5,95% on vuotinen korko. Otin 19 kahdenkymmenen sijasta, koska rahamäärän kasvuprosenttia voi laskea vain ensimmäisen vuoden loputtua eli toisena vuonna! Voi vitsi, eipäs voikaan!!! Siinäs mä itelleni selitinkin!!! Tarvitaan kaksi täyttä vuotta, jotta voitaisiin verrata niiden käytettyä rahamäärää. Mut hei, siitähän tulee 19 joka tapauksessa. Hmm... 19 tulee, jos meillä on 20 vuotta ja vaikka 1 sekuntti. Jos on 20 vaan, sitten saadaan 18, voi hitsi, kun pitäis miettiä noita kaiken muuttavia yksityiskohtia!!! Onks ihan normaalia, ettei mulle mennyt heti perille... :/ Varmaan on, kun ei kukaan vastannut.

• ??????

ekan vuoden lopussa q*p

19. vuoden lopussa q^19*p, ja tämä on käytettävissä kahdentenakymmenentenä vuonna , ei siis enää enää sinä vuonna kasva ja on voimassa myös sen lopussa.

Sen piti olla kolminkertainen tilanteeseen ekan vuoden lopussa verrattuna:

q^19*p=3*q*p=>q^18=3

Tuollaisella logiikalla tuon kirjan vastauksen saa, vaikka ei siinä minusta järkeä ole.
      Taitaa olla työnantajaliiton tapa laskea vuosittaisia keskimääräisiä palkankorotuksia.

• Lomamatkaaja

En nyt pienessä lomakaljahönössä ala laskemaan, mutta minulle aikoineen opetettiin, että kasvuilmiöiden kuvauksessa oikea keskiluku on _geometrinen keskiarvo_. Mitähän se tuottaa?

Jos tehtävä on noin, niin vuosia on 20 ja ekana vuonna ei tietenkään synny kasvua, eli tilannetta tarkastellaan vuosien lopussa. Jos tehtävän laatija olettaa lähtöarvoksi vuoden 0 lopun, niin käytäntö on sitten muuttunut. Sitäkin voi kokeilla, vaikka ei karkealla päässälaskulla tunnu todennäköiseltä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      67
      4421
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      68
      4271
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      2947
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      66
      2835
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      2119
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      55
      2002
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1689
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1513
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      111
      1373
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      182
      1286
    Aihe