Mielenkiintoinen

lukuelämys!

"Kun luostarin muurit murtuvat". Luin juuri kahden, entisen Maria-sisarjärjestöön kuuluneen nunnan kertomusta siitä, kuinka he erosivat ko järjestöstä sen lakihenkisen pyhitysopin johdosta.
Siinä vaaditaan uskovaa jatkuvasti kuolettamaan ja
taas kuolettamaan ja ristiinnaulitsemaan omia halujaan ja näin omalla "pyhittäytymisellään" hankkimaan
Jumalan mielisuosio.

Jotenkin tuli sitä lukiessani sellainen tunto, että tällä palstalla on eräs äiti Basilean
kaltainen yli-ihminen, joka tietää kaikki ja jon-
ka vallassa on päättää, kuka on kelvollinen tai-
vaaseen. Ellet ole hänen kanssaan samaa mieltä,
olet kadotettu.

Hänestä vapautunut voi kirjoittaa:
"Kun ahtaanportin pienat murtuvat".

8

295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäkin..

      Ja kyllä tuli välillä tunne, että miten tuollaista voi ollakaan !

    • diana*

      ...kuuluvat ikivanhaan itäisen kirkon kilvoitteluperinteeseen.

      Erakoituminen on alkanut jo kolmannella vuosisadalla Egyptissä ja Syyriassa vastalauseena kirkon maallistumiselle.

      Joukko kristittyjä halusi erota kristillisestä yhteisöstä ja elää yksin. He halusivat elää erakkoina mietiskellen ja noudattaen ehdottomasti kristillisiä ihanteita.
      Olihan Jeesuskin antanuit ohjeen, jonka mukaan täydelliseksi haluavien tuli myydä koko omaisuutensa ja seurata häntä.

      Hellenismistä ( kreikkalaisesta ajattelutavasta)
      oli omaksuttu kristinuskoon ajatus, jonka mukaan paha asui ruumiissa ja sen tarpeissa.
      Ruumis tuli voittaa henkisesti.
      Ihmiset uskoivat mietiskelyn, kaikenlaisen tarpeista pidättäytymisen ja kurinalaisuuden (paasto,naimattomuus) auttavan pahaa vastaan.

      Ihan kristilliset ja hellenistiset alkujuuret löytyy ja Jeesuksen
      ohjeet. Ei perustu Lakihenkisyyteen, vaan Jeesuksen lakiin.

      • itse lukenut

        kyseisen kirjan?


      • diana*
        itse lukenut kirjoitti:

        kyseisen kirjan?

        ..lukenut, mutta joskus joitain muita kirjoja ja dokumentteja katsellut.
        Niissä on sekä hyvää, että huonoa, riippuen ihan siitä minkälaisia esimiehiä milloinkin on sattunut olemaan.
        Ovathan ne toimineet myös kouluina ja orpolasten turvapaikkana, ja ties minä.

        On kauniita tarinoita, ja jopa kauhutarinoita olemassa. Osa varmasti ihan tottakin.

        Hurjimmat kertovat jopa luostrin alta löydetyistä
        kaivoista, joissa on ollut vastasyntyneiden luita. Yhteisluostareissa ( nunnat, munkit) kunnia ulospäin on pitänyt säilyttää, vaikka sisällä olisi tapahtunut mitä.


      • Jeesuksen antama laki kitetyy tässä: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
        Tähän rakkauden kolmoiskäskyyn Jeesus kehoittaa meitä edelleen..:)


      • sananpaikka
        juhani1965 kirjoitti:

        Jeesuksen antama laki kitetyy tässä: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
        Tähän rakkauden kolmoiskäskyyn Jeesus kehoittaa meitä edelleen..:)

        Mutta kukas se lopullisen armon antaa, jos antaa.
        :)


      • sananpaikka kirjoitti:

        Mutta kukas se lopullisen armon antaa, jos antaa.
        :)

        Eikös me miehet olla ikusia pikku poikia ja vekkuleita joissakin asioissa ;)


    • että sunilaisuus

      on vanha ilmiö. Sitä esiintyy aina siellä, missä
      joku luulee olevansa suuri profeetta!

      Sama kiusaus oli jo paratiisissa:
      "Te tulette olemaan kuin Jumala...."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1329
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1324
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1193
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1023
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      887
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      328
      820
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      629
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe