"Kun luostarin muurit murtuvat". Luin juuri kahden, entisen Maria-sisarjärjestöön kuuluneen nunnan kertomusta siitä, kuinka he erosivat ko järjestöstä sen lakihenkisen pyhitysopin johdosta.
Siinä vaaditaan uskovaa jatkuvasti kuolettamaan ja
taas kuolettamaan ja ristiinnaulitsemaan omia halujaan ja näin omalla "pyhittäytymisellään" hankkimaan
Jumalan mielisuosio.
Jotenkin tuli sitä lukiessani sellainen tunto, että tällä palstalla on eräs äiti Basilean
kaltainen yli-ihminen, joka tietää kaikki ja jon-
ka vallassa on päättää, kuka on kelvollinen tai-
vaaseen. Ellet ole hänen kanssaan samaa mieltä,
olet kadotettu.
Hänestä vapautunut voi kirjoittaa:
"Kun ahtaanportin pienat murtuvat".
Mielenkiintoinen
8
270
Vastaukset
- minäkin..
Ja kyllä tuli välillä tunne, että miten tuollaista voi ollakaan !
- diana*
...kuuluvat ikivanhaan itäisen kirkon kilvoitteluperinteeseen.
Erakoituminen on alkanut jo kolmannella vuosisadalla Egyptissä ja Syyriassa vastalauseena kirkon maallistumiselle.
Joukko kristittyjä halusi erota kristillisestä yhteisöstä ja elää yksin. He halusivat elää erakkoina mietiskellen ja noudattaen ehdottomasti kristillisiä ihanteita.
Olihan Jeesuskin antanuit ohjeen, jonka mukaan täydelliseksi haluavien tuli myydä koko omaisuutensa ja seurata häntä.
Hellenismistä ( kreikkalaisesta ajattelutavasta)
oli omaksuttu kristinuskoon ajatus, jonka mukaan paha asui ruumiissa ja sen tarpeissa.
Ruumis tuli voittaa henkisesti.
Ihmiset uskoivat mietiskelyn, kaikenlaisen tarpeista pidättäytymisen ja kurinalaisuuden (paasto,naimattomuus) auttavan pahaa vastaan.
Ihan kristilliset ja hellenistiset alkujuuret löytyy ja Jeesuksen
ohjeet. Ei perustu Lakihenkisyyteen, vaan Jeesuksen lakiin.- itse lukenut
kyseisen kirjan?
- diana*
itse lukenut kirjoitti:
kyseisen kirjan?
..lukenut, mutta joskus joitain muita kirjoja ja dokumentteja katsellut.
Niissä on sekä hyvää, että huonoa, riippuen ihan siitä minkälaisia esimiehiä milloinkin on sattunut olemaan.
Ovathan ne toimineet myös kouluina ja orpolasten turvapaikkana, ja ties minä.
On kauniita tarinoita, ja jopa kauhutarinoita olemassa. Osa varmasti ihan tottakin.
Hurjimmat kertovat jopa luostrin alta löydetyistä
kaivoista, joissa on ollut vastasyntyneiden luita. Yhteisluostareissa ( nunnat, munkit) kunnia ulospäin on pitänyt säilyttää, vaikka sisällä olisi tapahtunut mitä. Jeesuksen antama laki kitetyy tässä: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
Tähän rakkauden kolmoiskäskyyn Jeesus kehoittaa meitä edelleen..:)- sananpaikka
juhani1965 kirjoitti:
Jeesuksen antama laki kitetyy tässä: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
Tähän rakkauden kolmoiskäskyyn Jeesus kehoittaa meitä edelleen..:)Mutta kukas se lopullisen armon antaa, jos antaa.
:) sananpaikka kirjoitti:
Mutta kukas se lopullisen armon antaa, jos antaa.
:)Eikös me miehet olla ikusia pikku poikia ja vekkuleita joissakin asioissa ;)
- että sunilaisuus
on vanha ilmiö. Sitä esiintyy aina siellä, missä
joku luulee olevansa suuri profeetta!
Sama kiusaus oli jo paratiisissa:
"Te tulette olemaan kuin Jumala...."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997750- 1075577
- 2754831
- 494753
- 733513
- 502798
- 582487
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222438Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292392- 412264