Hei!
Tietääköhän joku, että paljonkohan maksaa (noin suurin piirtein) psykologilla/psykiatrilla käynti yksityisellä? Ja mitä eroa on psykologilla ja psykiatrilla?
paljonko
21
1482
Vastaukset
- lukenut psykologiaa
yliopistossa (kuuluu sosiaalitieteisiin kai joillain kriteereillä), psykiatrilla on lääkärintutkinto ja hän on erikoistunut psykiatriaan. Psykiatri voi määrätä lääkkeitä, psykologi ei.
Riippuu psykologin/psykiatrin erikoistumisesta, siitä, missä päin Suomea ollaan, ja tietenkin he saavat kai itse myös vaikuttaa siihen, mitkä ovat hinnat. Joku erikoispsykiatri voisi olla 40 euroa/tunnilta luokkaa yksityisellä, jos oikein muistan. Voin muistaa myös väärin.- nyt aivan
väärin. Kyllä tuntitaksa on lähempänä sataa euroa. Eli aivan liian kallista asiasta, josta ei ole mitään hyötyä. Haittaa vaan,
- hyötyäkin
nyt aivan kirjoitti:
väärin. Kyllä tuntitaksa on lähempänä sataa euroa. Eli aivan liian kallista asiasta, josta ei ole mitään hyötyä. Haittaa vaan,
jos löytää itselle sopivan ja oikeanlaisen, auttavan.
- mykälle?
hyötyäkin kirjoitti:
jos löytää itselle sopivan ja oikeanlaisen, auttavan.
Luin tässä omaelämäkerran vantaalaisesta seurakuntasisaresta, jota kiusattiin työpaikalla. Haki psykoterapiaan. Joutui myymään yksiönsä rahoittaakseen istunnot. Myöhemmin mietti, miksi tuli maksettua yksiön hinta ihmiselle, joka ei tehnyt muuta kuin tervehti häntä.
Valinta on jokaisen. Vaihtoehtoja on monia. Voi kirjoittaa vaikka päiväkirjaa tai tänne nettiin psykologiapalstalle.
Jaksamist! - Aina ei löydy
mykälle? kirjoitti:
Luin tässä omaelämäkerran vantaalaisesta seurakuntasisaresta, jota kiusattiin työpaikalla. Haki psykoterapiaan. Joutui myymään yksiönsä rahoittaakseen istunnot. Myöhemmin mietti, miksi tuli maksettua yksiön hinta ihmiselle, joka ei tehnyt muuta kuin tervehti häntä.
Valinta on jokaisen. Vaihtoehtoja on monia. Voi kirjoittaa vaikka päiväkirjaa tai tänne nettiin psykologiapalstalle.
Jaksamist!sellaista ammattiauttajaa, jolla olisi metodeja, ideoita ja jaksamista vielä niiden toteuttamiseen.
Hyvä, että sellaisiakin metodeja on, joilla voi itse auttaa itseään. Noiden lisäksi taiteet ja luonto voivat olla hyödyksi: taiteista ja luonnosta nauttiminen, niiden tekeminen itse.
Vaikka mitään ei jaksaisi, tuulen huminan tai musiikin kuunteleminen voi joskus ehkä olla sellaista, mitä jaksaa. Tai maiseman ihailu, taulun katsominen, arkkitehtien talokiemuroiden seurailu katseella.
- apua ei tule
Sanoisimpa niin, että lue itsesi psykologiksi tai psykiatriksi niin saat helppoa rahaa. Joka perhanan koekäynnistä laskutetaan vähintään 75 euroa.
Istuu siinä sitten ja yrität kertoa elämäntarinaasi, hohhoijaa kyllä mielenterveyspotilailla rahastetaan ja rutkasti. On vain parasta kuunnella sitä tuulen huminaa ja katasella mäntyjen oksien heilumista ikkunasta.
Lääkäri määrää lääkkeitä joista tulet niin sairaaksi ettei tiedä kontatako vessaan ja mistä päästä tulee ulos ne syödyt lääkkeet.
Empä tiedä taidankin olla kyyninen ja liikaa kokeillut näitä juttuja mutta joka sana on totta.- apua saanut
Kävin opiskeluaikanani psykiatrilla 12 kertaa. Oli niin ahdistunut, että kapean huoneeni seinät tuntuivat kaatuvan päälleni. Sain jotain pillereitä muistaakseni 10 kappaletta. Seinät eivät enää kaatuneeet. Kyllä terapia auttoi. Sain shokkikysymyksiä, koska olin lukossa. Tulin niistä ensin vihaiseksi ja tuntui, että maailmani romahti. Aloin kuitenkin avautua. Koin terapian auttavaksi ja terapeutin inhimillisesti ymmärtäväksi. En ole katunut
Kielteinen suhtautumisesi voi johtua myös siitä, ettet halua avautua, jolloin joutuisit katsoman sisimpääsi, emme ole enkeleitä. - ronkkimatta
apua saanut kirjoitti:
Kävin opiskeluaikanani psykiatrilla 12 kertaa. Oli niin ahdistunut, että kapean huoneeni seinät tuntuivat kaatuvan päälleni. Sain jotain pillereitä muistaakseni 10 kappaletta. Seinät eivät enää kaatuneeet. Kyllä terapia auttoi. Sain shokkikysymyksiä, koska olin lukossa. Tulin niistä ensin vihaiseksi ja tuntui, että maailmani romahti. Aloin kuitenkin avautua. Koin terapian auttavaksi ja terapeutin inhimillisesti ymmärtäväksi. En ole katunut
Kielteinen suhtautumisesi voi johtua myös siitä, ettet halua avautua, jolloin joutuisit katsoman sisimpääsi, emme ole enkeleitä.aina ei sisusten kaivaminen auta. Jos vieteri on lopussa kelloa ei saa käyntiin vaikka seinään heittäisi. Paremmin auttaa kun vieterin vetää.
Sydäntäkään ei tarvitse avata lihaksen hapenpuutteen takia. Usein riittää pallolaajennus.
Kun annetaan antipsykootteja masentuneelle saattaa ihminen todella menettää järkensä.
Kun traumapotilaan muistoja aletaan kaivaa voi henkilö menettää yöunensa... - apua saaanut
ronkkimatta kirjoitti:
aina ei sisusten kaivaminen auta. Jos vieteri on lopussa kelloa ei saa käyntiin vaikka seinään heittäisi. Paremmin auttaa kun vieterin vetää.
Sydäntäkään ei tarvitse avata lihaksen hapenpuutteen takia. Usein riittää pallolaajennus.
Kun annetaan antipsykootteja masentuneelle saattaa ihminen todella menettää järkensä.
Kun traumapotilaan muistoja aletaan kaivaa voi henkilö menettää yöunensa...Kysymys on tietenkin siitä, mitä itse haluat. Minulla oli tarve auttaa itseäni, en nähnyt muuta keinoa kun terapia. Tarve auttaa itseään motivoi kehitymään.
- Varjolilja
apua saaanut kirjoitti:
Kysymys on tietenkin siitä, mitä itse haluat. Minulla oli tarve auttaa itseäni, en nähnyt muuta keinoa kun terapia. Tarve auttaa itseään motivoi kehitymään.
Niin se on minullakin ollut, kun ei ole enää kuin umpikuja vastassa, on suostuttava ottamaan apu vastaan, uskallettava kohdata itsensä, avattava haavat ja vihdoin hoidettava ne terveiksi. On hyvä, kun pääsin hoitoon, terapiaan osaavalle terapeutille. Olen liian huono Kelan kuntoutusterapiaan, mutta omalla kustannuksllani voin tällä haavaa käydä terapiassa. Ehkä vielä joskus kelpaan Kelalle, silloin yksi terapiakäynti maksaa minulle vain noin 23 euroa kerralta, nyt 60. Psykiatrin veloitus on ajan pituuden mukaan 90 tai 60 euroa, josta saa Kelan tuen.
- älkölkölkäölklök
Hmmm.... ai mitä eroja?
Tota tota, psykologi kuuntelee sun surkeuttas ja psykiatri määrää siihen lääkityksen.
Ennen vanhaa kumpaakaan ei käytetty ja pärjättiin hyvin. Tehtiin yötä päivää maatöitä ja syötiin niukkaa ruokaa. Vuoden kohokohta oli kun pääsi kylälle markkinoille ja sai riisipuuroa jouluaamuna. - myöntein
tulee tässä. Psykologi on yliopistollisen loppututkinnon suorittanut pääaineena psykologia, psykiatri on erikoislääkäri. Yksityiset psykiatrit ja psykologit on usein suorittaneet lisäksi eri mittaisen ja erilailla suuntautuneen terapeuttitutkinnon. Itsemaksavana taksat ovat noin 50 - 100 euroa käynniltä. Kelan tukemana terapiaan voi saada aikuinen avustusta 37 euroa ja alle 27-vuotias 52,14 euroa. Kelaterapiaan tarvitaan psykiatrin lausunto, jonka saa varaamalla ajan sitä varten.
Itse vaikutat siihen, auttaako terapia tai yksittäiset käynnit.-
Nimimerkki "myöntein" viestistä "Oikeaa tietoa" puuttuu se tieto, että julkinen terveydenhuolto on velvollinen järjestämään hoitoa, myös psykoterapiaa, kaikille sitä tarvitseville.
Valitettavasti julkisen terveydenhuollon työntekijät kuitenkin usein kusettavat potilasta luulemaan, että ainoa keino saada psykoterapiaa on hankkia sitä yksityissektorilta joko KELA:n harkinnanvaraisen psykoterapiatuen avulla tai kokonaan itse maksamalla.- Miten asia sitten
kellastunut kirjoitti:
-
Nimimerkki "myöntein" viestistä "Oikeaa tietoa" puuttuu se tieto, että julkinen terveydenhuolto on velvollinen järjestämään hoitoa, myös psykoterapiaa, kaikille sitä tarvitseville.
Valitettavasti julkisen terveydenhuollon työntekijät kuitenkin usein kusettavat potilasta luulemaan, että ainoa keino saada psykoterapiaa on hankkia sitä yksityissektorilta joko KELA:n harkinnanvaraisen psykoterapiatuen avulla tai kokonaan itse maksamalla.oikeasti menee? Miten voi vaatia itselleen hoitoa, jos julkisen terveydenhuollon se tulisi järjestää?
- kaipaat?
Miten asia sitten kirjoitti:
oikeasti menee? Miten voi vaatia itselleen hoitoa, jos julkisen terveydenhuollon se tulisi järjestää?
Parasta on jos voi itse itsensä hoitaa!
En ottaisi vastaan vaikka maksettaisiin...Kyllä itse ainakin koetan pysytellä hyvin kaukana näistä "hoidoista"... Vaikka olisi yhteiskunnan kustantamaa... Käykääpä hyvät ystävät vaikka vanhainkodissa... - Puhuin passiivissa
kaipaat? kirjoitti:
En ottaisi vastaan vaikka maksettaisiin...Kyllä itse ainakin koetan pysytellä hyvin kaukana näistä "hoidoista"... Vaikka olisi yhteiskunnan kustantamaa... Käykääpä hyvät ystävät vaikka vanhainkodissa...parantamisen varaa. Aina on mielenkiintoista tietää. Voi löytyä jokin klikki, joka painaa, muttei siitä ole itse tietoinen. Tai vaikkapa jännittää hartioita ja se onkin psyykkistä.
Kyllä yleinenkin terveydenhuolto voi kehittyä. Eikä se kehity, jos kukaan ei sitä käytä. - tarpeettoman
Puhuin passiivissa kirjoitti:
parantamisen varaa. Aina on mielenkiintoista tietää. Voi löytyä jokin klikki, joka painaa, muttei siitä ole itse tietoinen. Tai vaikkapa jännittää hartioita ja se onkin psyykkistä.
Kyllä yleinenkin terveydenhuolto voi kehittyä. Eikä se kehity, jos kukaan ei sitä käytä.Eikö siinä ylevä päämäärä?
Miten asia sitten kirjoitti:
oikeasti menee? Miten voi vaatia itselleen hoitoa, jos julkisen terveydenhuollon se tulisi järjestää?
-
"Miten asia sitten oikeasti menee?"
Se menee niin, että pyydät kirjallisesti itsellesi kirjallista hoitosuunnitelmaa.
Kerro pyynnössäsi, että haluat psykoterapiaa (lääkärin pitää olla samaa mieltä) ja että lain mukaan asuinkunnan (käytännössä sairaanhoitopiiri) pitää järjestää tarvittava hoito.- päämääriä
tarpeettoman kirjoitti:
Eikö siinä ylevä päämäärä?
Vaan ei sinne usein päästä. Väittäisin ennemminkin, että sairaanhoito jättää potilaita heitteille. Suomessa on laki heitteille jätöstä. En tiedä, kuinka paljon tämä laki pätee ohikulkijoihin.
Siksi haluaisin olla jankuttamassa, vaikuttamassa ja kehittämässä asioita. Jotta maailma voisi paremmin. - oikeaan osoitteeseen
kaipaat? kirjoitti:
En ottaisi vastaan vaikka maksettaisiin...Kyllä itse ainakin koetan pysytellä hyvin kaukana näistä "hoidoista"... Vaikka olisi yhteiskunnan kustantamaa... Käykääpä hyvät ystävät vaikka vanhainkodissa...Mutta toivon vaan, ystävä kallis, älä kiusaa enää. Psykoosi tarkoittaa, että ajatukset on sekaisin, sitä saattaa höpistä ihan mitä vaan. "Ovatko kaikki lapset sellaisia?" tarkoitti kohdallani ihmettelyä, jota pienenä lapsena harrastin, kun perheeni kulki musiikkipiireissä, ja mietin, soittavatko kaikki muutkin lapset jotain soitinta. Toivottavasti nyt selvisi. Ja "mitään ei tapahdu" tarkoittaa kohdallani sitä, että kun lapsena odottaa, niin tuntuu todella siltä, että mitään ei tapahdu, eikä lapsi mistään mitään tiedä. Sellaisia ajatuksia, alle kouluikäisenä, sellaista on lapsen elämä. Että danke, alles ist klar jetzt.
- kysymykseesi:
Itse käyn satunnaisesti yksityisellä Psykiatrian erikoislääkärillä.
Yksi käynti kestää 45 min.
Lääkärin palkkio on: 98 €
Lääkäriasemalla on Kelan suoraveloitus
ja kun Kelakorvaus on vähennetty,
joudun maksamaan käynnistäni
76 euroa (joka sis. 10 euron toimistomaksun)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h72763Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062611Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv182307Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.481889Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141453- 321453
- 1771173
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201073En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.70986