Alko

kysymys.

Mitä ostat alkosta ja kuinka usein?

Paljonko ostoskori maksaa?

Käytkö lähimmässä, vai kauempana ettei sana leviä?

Mieleenpainuvimmat alko-kokemuksesi?

32

1240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rfwed

"Mitä ostat alkosta ja kuinka usein?"

Vodkaa tai (talvella) rommia, muutaman kerran vuodessa

Paljonko ostoskori maksaa?

Alle 20€.

"Käytkö lähimmässä, vai kauempana ettei sana leviä?"

Lähimmässä, ei kukaan minua tunne muutenkaan, eikä haittaisi vaikka tuntisi.

"Mieleenpainuvimmat alko-kokemuksesi?"

Alkossa asiointi ei herätä suurempia tunteita kuin marketissa käynti. Kerran oli yksi myyjä, joka puhui suomea hyvin, mutta pienellä venäläisellä korostuksella. Se jäi mieleen, koska yleensä myyjät ovat kai olleet syntyperäisiä suomalaisia.

• tasv

- Tapioviinaa, Brandya, Kahvilikööriä, valkkaria,
        joskus punkkua. 1-3 kk välein.

- Viimeksi meni 50,-

- Lähimmässä

- Ekakerta oli jännä, eikös ne aina. Kielletyn hedelmän makua.

• k32v

alkoholipitoisia tuotteita. harvakseltaa.

ostoskori olis ilmane ;)

lähimmäs, tai sellasest mistä sais sitä mitä haluu.

varmaa eka kerta, ku alko oli vielä sellane, et mentii tiskille ja jos ei osannu kertoo mitä haluu (et lausui vaiks viinan nimen väärin), ni sit ei saanu mitää, ens viikolla uudelleen.

• rgwwd

Tylyä toimintaa. Siinähän voi mennä juhlat pitämättä, jos ei osaa myyjän mielestä lausua jotain oikein. Itse en edes viitsinyt mennä niihin liikkeisiin ollenkaan, vaan ensimmäisissä itsepalvelumyymälöissä.

• k32v
        rgwwd kirjoitti:

Tylyä toimintaa. Siinähän voi mennä juhlat pitämättä, jos ei osaa myyjän mielestä lausua jotain oikein. Itse en edes viitsinyt mennä niihin liikkeisiin ollenkaan, vaan ensimmäisissä itsepalvelumyymälöissä.

kossu oli aika vakio, sattuneist syist.

ja sit jos oli urheilumieltä tai muute vaa tunsi ittensä rohkeeks, nii saattoi ehkä kokeilla jotai vaikeempaa, kuten dry vodkaa, mut jos se meni siin ramppikuumeen takii väärin, ni sit tuli auttamatta penalty.

:)

joo juhlii varten piti varmistaa, et useempi käy alkos, et ei jää boolit holittomiks.

• tasv
        rgwwd kirjoitti:

Helsinginkadulla oli pitkään palvelualko, varmaan seudun maineesta johtuen. Pullot olivat hyllyssä pohja asiakkaaseen päin, ettei etiketti houkuta heräteostoksiin. Kävin pari kertaa ennen muutosta, en sentään muista että olisi jäänyt saamatta. Tosin valitsin varmuuden vuoksi tuotteita joilla ei ollut vaikea nimi.

• k32v
        tasv kirjoitti:

Helsinginkadulla oli pitkään palvelualko, varmaan seudun maineesta johtuen. Pullot olivat hyllyssä pohja asiakkaaseen päin, ettei etiketti houkuta heräteostoksiin. Kävin pari kertaa ennen muutosta, en sentään muista että olisi jäänyt saamatta. Tosin valitsin varmuuden vuoksi tuotteita joilla ei ollut vaikea nimi.

pitäis saada takas :) :)

tunnelma niissä oli sanoinkuvaamaton.

niil vois olla jotai merkitystä turisteilleki. veikkais, et olis niilleki aika eksoottist käydä asioimas kaupas, josta saa jotai vain sillo, jos osaa pyytää.

ainii. vanhaan hyvään aikaan saattoi alkon johtaja käydä sit kyseleen sukulaisilta, et onks se teidä kersa vielä kondikses, ku se olis käyny jo kahdesti alkos tän kuun aikana.

• btrwer
        k32v kirjoitti:

pitäis saada takas :) :)

tunnelma niissä oli sanoinkuvaamaton.

niil vois olla jotai merkitystä turisteilleki. veikkais, et olis niilleki aika eksoottist käydä asioimas kaupas, josta saa jotai vain sillo, jos osaa pyytää.

ainii. vanhaan hyvään aikaan saattoi alkon johtaja käydä sit kyseleen sukulaisilta, et onks se teidä kersa vielä kondikses, ku se olis käyny jo kahdesti alkos tän kuun aikana.

"Tiukinta Alkon politiikka oli 1944–1956, jolloin käytössä oli ostajatarkkailujärjestelmä."

"Jos asiakas oli lyhyehkönä aikana ostanut paljon viinaa, myyjä otti hänet puhutteluun. Lisäksi Alkon palveluksessa toimivat ostaja- ja etsijätarkkailijat selvittivät, mihin ja miten asiakas käytti viinansa.

– Tarkkailijat selvittivät, joiko epäilty itsensä asunnossaan usein humalaan. Jos näin oli, ostajatarkkailun logiikan mukaan oli vain ajan kysymys, milloin asiakas toikkaroisi julkisesti niin, että hänet voitaisiin määritellä lain mukaan alkoholistiksi. Siten myyntikielto oli perusteltu, Tarnaala kertoo.

Peltosen mukaan Alkon palveluksessa oli ostajatarkkailun aikana noin 250 ”viinaetsivää”. Osa heidän keräämästään juopotteluarkistosta on yhä jäljellä, osa on jo tuhottu."

Hauska Tiede-lehden artikkeli poliitikkojen sekoilusta alkoholilain kanssa ja siitä, miten suht. raitis kansa "ajettiin" vahingossa juomaan.
        http://www.tiede.fi/arkisto/print.php?id=387&vl=

• Talvisaikaan tulee ostettua tätä kaikkien köyhien ja nuukien suursuosikkia. Maksaa vitosen pullo ja toista pulloa juodessa makuaisti on jo niin turtunut, ettei sitä erota edes 15€:n punkusta.

Jaa että miten usein? Viimeksi taisin käydä vappuna ostamassa kuoharia. Ostoskori maksaa ylensä pari kymppiä, kun ostan tavallisesti 4 pulloa kerralla. Ja lähimmässä käyn tietysti. Ei voisi vähempää kiinnostaa, mitä muut ajattelevat vai ajattelevatko mitään.

Viimeksi jäi Alkosta jotain mieleen puolitoista vuotta sitten kun Rouva Ratikalta, silloin 36 vuotta, kysyttiin paperit, kun osti mietoa likööriä. Nauratti niin perkeleesti, että jäi hyvin mieleen.

• refvscd

Ison kirjan mukaan Jesse tarjonnut omatekemäänsä kotiviiniä hääporukalle ja saanut kehuja, että parempaa oli kuin se mitä oli aikaisemmin tarjottu ja kaupasta ostettu? Ehkä ne oli vaan niin kännissä...

• suositus

Mun mielestä Don Opas on parempaa kuin El Tiempo, ja yhtä huokea. Jos raaskii pistää euron tai puolitoista lisää, niin Albali on jo tosi nannaa. Suosittelen kokeilemaan. Espanjalaisissa on tosiaan paras hinta-laatusuhde.

• ja iästä...

Jos nainen on siro, pienikokoinen ja hyvin säilynyt niin ei mikään ihme että papruja kysytään. Nykyajan 17-vuotiaat osaavat näyttää aikuisilta naisilta.

Ihmeellisempää on se että minulta kysyttiin papereita tuossa keväällä(myös 36-vuotias), vaikka olen aikas rupsahtanut ikäisekseni. Tuli mieleeni että mahtoiko myyjä vittuilla mulle ja kysyinkin että olikos tuo hienovaraista piruilua. Myyjä ihan nolona ja punaisena siihen että ei tosiaan. Taisi olla vaan ajatuksissaan jossain ihan muualla kuin töissä :)

• suositus kirjoitti:

Mun mielestä Don Opas on parempaa kuin El Tiempo, ja yhtä huokea. Jos raaskii pistää euron tai puolitoista lisää, niin Albali on jo tosi nannaa. Suosittelen kokeilemaan. Espanjalaisissa on tosiaan paras hinta-laatusuhde.

Täytyy kokeilla. Eikä tämä oikeastaan ole nykyisin edes raha- vaan enemmänkin asennekysymys.

• la.ra

Viimeksi kuukausi sitten. Ostin rommia, vodkaa, roseeta ja bitter lemonia.

Yleensä ostokset käsittävät 1-2 7-9 euron viinipulloa.

Melkeinpä samassa Alkossa tulee käytyä. Tai no, nyt meidän tuppukylään on saatu onneksi toinenkin. En ole edes ikinä ajatellut, että "sana" leviäisi. Mikä sana? Se, että mä juon alkoholipitoisia juomia? Se nyt ei liene mikään salaisuus, parempi niin kuin että luultaisiin absolutistiksi.

Mieleenpainuvin kokemus on muutaman vuoden takaa, kun minulta eräässä helsinkiläisessä liikkeessä kysyttiin paperit. Näytin ajokorttini, jonka jälkeen myyjä alkoi kovaan ääneen ohotella ja puhua vartijalle minun ylitseni oikeasta iästäni ja pyöreistä poskistani. Siinä välissä kun kaivoin ajokorttia esille vartija oli myös veikkaillut kovaan ääneen, etten ole päivääkään yli kuudentoista.
      Tilanne oli ärsyttävä ja minulla oli sitä paitsi kiire. Valitin Alkoon ja sain korvaukseksi hyvän kirjan! :)

• solomon

ja vielä lisäksi pääsit ikäänkuin ohimennen tuomaan kommentissasi oletettua "nuorekkuuttasi" esiin:-)

• la.ra
        solomon kirjoitti:

ja vielä lisäksi pääsit ikäänkuin ohimennen tuomaan kommentissasi oletettua "nuorekkuuttasi" esiin:-)

Olen huono ihminen. Voisitko kertoa, miten sä olisit kertonut tarinan ilman "oletetun nuorekkuuden esiintuomista"?

Avusta kiitollisena,

lara

• solomon
        la.ra kirjoitti:

Olen huono ihminen. Voisitko kertoa, miten sä olisit kertonut tarinan ilman "oletetun nuorekkuuden esiintuomista"?

Avusta kiitollisena,

lara

jättänyt kertomatta.

Tai jos minun olisi ollut suoranainen sisäinen pakko ja mielle moinen tarina tänne kertoa, olisin saattanut vielä "vahingossa" mainita kuinka (nais)vartija hämmentyneenä kailotti kovaan ääneen myyjälle kuinka hämmästyttävä oli yhdenäköisyyteni Bradd Bitt`n kanssa.

• bgfvw
        la.ra kirjoitti:

Avusta kiitollisena,

lara

"Mieleenpainuvin kokemus on muutaman vuoden takaa, kun minulta eräässä helsinkiläisessä liikkeessä kysyttiin paperit."

• fewaca
        solomon kirjoitti:

jättänyt kertomatta.

Tai jos minun olisi ollut suoranainen sisäinen pakko ja mielle moinen tarina tänne kertoa, olisin saattanut vielä "vahingossa" mainita kuinka (nais)vartija hämmentyneenä kailotti kovaan ääneen myyjälle kuinka hämmästyttävä oli yhdenäköisyyteni Bradd Bitt`n kanssa.

vartija tämän näköinen?
        http://images.amazon.com/images/P/B000HLJ0PS.01-ALVYE3T5WL0WT._SCLZZZZZZZ_V61793261_.jpg

• solomon
        fewaca kirjoitti:

vartija tämän näköinen?
        http://images.amazon.com/images/P/B000HLJ0PS.01-ALVYE3T5WL0WT._SCLZZZZZZZ_V61793261_.jpg

vartija se oli.

Miten moisen arvasit??

Hämmentävintä koko jutussa oli, että kun vartija oli katsonut paperini, hän tiedusteli sähköpostiosoitettani ja puhelinnumeroani...

Lisäksi kuulin kuinka uhkea myyjä(tär) ja tuo samainen vartija huokailivat kuorossa kiihtyneenä lihaksikasta ja solakkaa takamustani irikset laajentuneina hämmästellen.

• la.ra
        solomon kirjoitti:

jättänyt kertomatta.

Siinä oli kysymyksiä. Minulla oli vastaus myös viimeiseen, joten vastasin.

Jos asia loukkasi sinua noin pahasti, niin olen oikeasti pahoillani. Jatkossa sun ei varmaan kannata lukea mun viestejä, ehkä se helpottaisi tilannetta..?

Tuosta sun tarinasta lukisin mieluusti laajemmankin version. Samalla voisit vastata muihinkin kysymyksiin. Miksi jostain syystä mua ei loukkaa pätkän vertaa se, jos joku mies näyttää "Bradd Bittiltä"? ;)

• la.ra
        bgfvw kirjoitti:

"Mieleenpainuvin kokemus on muutaman vuoden takaa, kun minulta eräässä helsinkiläisessä liikkeessä kysyttiin paperit."

Tai antaa ainakin väärän kuvan tapahtuneesta. Jotenkin se pitää kertoa, miksi juuri tämä papereiden kysyminen jäi mieleen, eikö? Ja pointtihan oli se, että mä sain sen kirjan!

• solomon
        la.ra kirjoitti:

Siinä oli kysymyksiä. Minulla oli vastaus myös viimeiseen, joten vastasin.

Jos asia loukkasi sinua noin pahasti, niin olen oikeasti pahoillani. Jatkossa sun ei varmaan kannata lukea mun viestejä, ehkä se helpottaisi tilannetta..?

Tuosta sun tarinasta lukisin mieluusti laajemmankin version. Samalla voisit vastata muihinkin kysymyksiin. Miksi jostain syystä mua ei loukkaa pätkän vertaa se, jos joku mies näyttää "Bradd Bittiltä"? ;)

nyt en lähde vokotteluyrityksiisi..:-)

Vaan keskityn vastaamaan ja kommentoimaan muita, huomattavasti ansiokkaampia kommentteja:D

;-)

• la.ra
        solomon kirjoitti:

nyt en lähde vokotteluyrityksiisi..:-)

Vaan keskityn vastaamaan ja kommentoimaan muita, huomattavasti ansiokkaampia kommentteja:D

;-)

aika heikosti.

Mutta lykkyä pyttyyn, ehkä sä oikeasti kykenet siihen, Bradd Bitt.

• fewaca
        solomon kirjoitti:

vartija se oli.

Miten moisen arvasit??

Hämmentävintä koko jutussa oli, että kun vartija oli katsonut paperini, hän tiedusteli sähköpostiosoitettani ja puhelinnumeroani...

Lisäksi kuulin kuinka uhkea myyjä(tär) ja tuo samainen vartija huokailivat kuorossa kiihtyneenä lihaksikasta ja solakkaa takamustani irikset laajentuneina hämmästellen.

antautunut ja pyytänyt laittamaan käsirautoihin, kai sä nyt joskus olet tuhmiakin tehnyt, joten syykin on olemassa?

• cookos

ehkä kolme kertaa kymmenen vuoden aikana, eli en just ollenkaan. Saan juomani baarista, silloin kun tarviin tai ulkomailta.
      Ei ole kummosia kokemuksia Alkosta, joskus oon meinannut hakee sieltä töitä, ei muuta.

• Ygg

4-6 kertaa vuodessa. Hintaa kerralle tulee joku 20-50e, tosin tuosta on yksi ostos yli puolet hinnasta. Pakko käydä keskustan alkossa kun on ainoa liike joka suoraan hyllystä kubleria myy. Mitään mieleenpainuvaa kokemusta en kyllä itse liikkeessä asioimisessa ole kokenut.

• Papeete1

Kävin pari vuotta sitten viimeksi. Ostin itselleni ja kaverille kimppaan 0,5 lippuviinapullon. Mieleenpainuvinta oli se että myyjä kysyi multa paperit :D
      En mä muista mitä se maksoi, varmaan alle 10e.

Olen elämäni aikana käynyt viinakaupassa varmaan 5 kertaa sillain että ostin itselleni jotain. Voin käydä ihan rohkeasti tuossa lähimmässä tai jossain matkan varrella.

• -ukko-

ehkä kerran kuussa. Normaali ostokseni on pullo tai kaksi punkkua.
      Toinen niistä on aina J. P. Chenet'n Cabernet-Syrah, joka on huoleassa luokassa mainio yleisviini: sitä voi litkiä sellaisenaan ja on oikein hyvä ruokaviini.
      Toinen on sitten joku satunnaisputeli alle 10 euron hintaluokassa. Tykkään tuhdeista punkuista ja kokeilen kaikenlaista. Tarapaca on hyvää.

Käyn matkan varrella, kun punkun hino iskee. Matka on satunnainen.

Mieleenpainuvin Alkokokemus oli pikkupoikana, ehkä 60-70 -luikujen taitteessa, kun olin isän kanssa kaupungilla. Faija sanoi että oottele hetki ja painui alkoon. Odottelin, mutta jotain asiaa tuli ukolle, ja painuin perässä pitkäripaiseen. Faija oli tiskillä - palvelualkoja siihen aikaan - ja hätääntyi kauheesti, kun alaikänen nassikka tuli alkoholiliikkeeseen sisään. Siltä meni pasmat sekasin, ei tiennyt maksaako ostoksensa vai taluttaako mut ulos. Säikähdin oikein, että mitäs pahaa nyt oon tehnyt.
      Ulkopuolella sain sitten luennon alkoholikulttuurista: alko on aikusille ja sinne ei oo asiaa alta 18 vuoden.

• rusalkaa

No, vissiin kerran kuussa.

Viimeksi Koskenkorvaa, laatikkoviini ja lonkeroa etsin myös Dynamite-sekoitusta. Kossuun laitoin kuusenkerkkiä muhimaan talven varalle, viinin vein yksille juhlille ja lonkerot join. Joka kerta katsastelen Giniä, ottaisinko. Talvella ostelen Stroh-rommia, joskus jotain kermalikööriä, joulun aikaan glögiviinei. Yleensä, jos viiniä juon, on se punaista.

Maksoi muistaakseni alle 70e

• cookos

Stroh-juoma on erinomaista kuumaan maitokaakaoon sekoitettuna. Mulla on 80% Strohia, tuotu alkuperämaa Itävallasta kuusi vuotta sitten. juon hyvin säästeliäästi, vain pari lusikallista lasilliseen sekoitettuna, hyvä juoma, jos viluttaa. Oon kuullut, että se ei olis rommia, vaan jotain ihan omaa lajiaan..

• ja lähimmästä alkosta ostan viskiä ja/tai viiniä. Ostoskorin hinta on yleensä kahdenkympin ja satasen välillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4312
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1813
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1523
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1287
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1073
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      919
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      833
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe