Luterilaisilta anteeksipyyntö

"Luterilainen maailmanliiton (LML) neuvosto on päättänyt valmistella lausunnon, jolla pyydetään anteeksi luterilaisten harjoittamaa uudelleenkastajien eli anabaptistien vainoa Euroopassa 1500-luvulla. "

http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_content&task=view&id=5644&Itemid=38

Jälleen yksi organisaatio pyytää anteeksi edustamansa uskonnonharjoittajien jopa 500 vuotta vanhoja väärinkäytöksiä. Kaikki tekijät ja uhrit ovat varmasti olleet jo pitkän aikaa kuolleena. Silti organisaatio, jossa toimivat ihmiset ovat varmasti syyttömiä menneisiin vääryyksiin, näkevät hyväksi valmistella anteeksipyynnön.

Paavi esitti Katolisen kirkon puolesta anteeksipyynnön sen synkästä historiasta vuonna 2000.

Muille parannusta saarnaava "ainoa oikea Jumalan valtakunta", SRK, ei vaan parannukseen tai anteeksipyyntöihin taivu.

Toisaalta edellämainittujen organisaatioidenkin kypsyminen anteeksipyyntöön on kestänyt satoja vuosia. Olisikohan niin, että vasta 300 - 500 vuoden kuluttua julkaistaan vanhoillislestadiolaisten anteeksipyyntö 1900-luvun loppupuolen järjestelmällisistä henkisen väkivallan aalloista liikkeessä? Tämä edellyttäen tietysti, että Lestadiolaisia vielä tuolloin on...

18

1053

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jolla vain

myönnetään käsitteellisen harhan olemassaolo.

• wanhawaimo

meille tyhmemmille, mitä on
        "käsitteellinen harha"?

Aloittaja kirjoitti hyvän vertailukohdan siihen, mitä me odotamme SRK:lta, joka edustaa vanhoillislestadiolaista liikettä.

Kyse on todella aivan samasta asiasta kuin luterilaisen maailmanliiton tai katolisen kirkon julkaisemat anteeksipyynnöt aiemmin tekemistään vääryyksistä. Niitten oikausu ei todellakaan tavoita kärsineitä osapuolia, koska aikaa on kulunut niin paljon.

Sen sijaan, jos SRK ei viivyttelisi, niin sen anteeksipyyntö voisi tavoittaa vielä lukuisia vääryyksien kohteeksi joutuneita. Toki huomattava osa on jo siirtynyt pois tästä maailmasta, kuka odottamaan vanhurskaitten ylösnousemusta, kuka taas odottamaan sitä vähemmän miellyttävää vaihtoehtoa.

• anteeksi

..juutalaisiin kohdistuvaa vainoa ja vihaansa?

"Ainakin Pohjoismaissa tunnustettaneen uskonpuhdistaja Martti Luther kristityksi ja kelvolliseksi sanomaan meille, mitä on kristinusko — jos kerta sellaisen uskon itsenäiseen olemassaoloon uskotaan.

Kun sitten lukee Lutherin kirjan ’Juutalaisista ja heidän valheistaan’, kirjan, joka on tulvillaan mitä raivokkainta vihaa juutalaisia kohtaan ja täynnä yllytystä heidän vainoamiseensa, synagogien polttamiseen jne., jossa neuvotaan kunnon kristittyjä sanomaan juutalaisen nähdessään: Tuolla menee ilmi elävä perkele — niin vähemmän kristitty saanee kysyä: Onko tämä sitä totista kristinuskoa? Jos joku enemmän kristitty tähän huudahtaisi: Mutta Herran nimessä — eihän se ole kristinuskon syy, jos Luther moisia kirjoittaa! — niin saanemme pyytää huudahtajaa ajattelemaan vastaustaan uudemman kerran.

Kristinuskoa elävänä todellisuutena ei ole olemassa missään muualla kuin niissä ihmisissä, jotka tunnustautuvat kristityiksi ja kukin heistä kokee ja elää uskonsa ainutlaatuisella tavalla. Täsmälleen sama koskee kaikkia muitakin uskontoja.

Mutta entä pyhät kirjat, raamattu ja muut?
      Hyllyssä ollen ne ovat vain papereita, joissa on kirjoitusmerkkejä. Lukutaitoinen ihminen saa niiden merkkien avulla tietoonsa ne sanat, jotka kirjoittaja on lausunut — mikä ihmeellinen asia onkaan ihmisessä virinnyt symbolifunktio!

Mutta mitä tapahtuu lukiessa? — Joka ikinen lukija lukee tekstiä tarkasti ottaen ainutlaatuisella tavalla, teksti suodattuu kunkin ihmisen tajunnan ennakkosisällyksen lävitse, saa sen mukaisen, ainakin sen värittämän merkityksen. Lisäksi ns. pyhät kirjatkin saattavat sisältää mitä erilaisimpia asioita, erilaisia ohjeita, käskyjä, esimerkkikertomuksia jne. Ja nyt kukin lukija valitsee niistä sen, mikä parhaiten soveltuu kaikkeen siihen, mitä tämä ihminen on, mikä vastaa hänen tiedostettuja ja tiedostamattomia tarpeitaan, odotuksiaan, toiveitaan.

— Kun Luther luki raamattuaan, niin hän näki Jumalan sanan todistavan, että juutalaiset ovat ’perkeleen sikiöitä’, ’valheturpia’, Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen iljettävimpiä vihollisia ja siis myös kaiken hyvän ja toden häpäisijöitä. Hänen aikansa ja ennen muuta se ympäristö, jossa hänen viitetaustansa oli muodostunut, sai hänet lukemaan raamatusta tuon varmuuden."

http://www.teosofia.net/eriusk/yk_zen.htm

• Tässä on

niitä määrittelyjä. Kiitos sinulle, joka tämän tekstin tänne toit!

• admata.
        Tässä on kirjoitti:

niitä määrittelyjä. Kiitos sinulle, joka tämän tekstin tänne toit!

En ymmärrä lainkaan miten tuo sinänsä hyvä huomio Lutherista liittyisi Luterilaisen liikkeen anteeksipyyntöön tai väittämääsi "mediapeliin"?

Lutherin ei tiedetä vainonneen uudestikastajia, vaikka ei niitä hyväksynytkään. Kysymys oli luterilaisista ja nyt heidän edustamansa järjestön anteeksipyynnöstä millä osoitetaan että menneet teot olivat väärin ja että niitä ei enää hyväksytä. SRK:lta ei tällaista viestiä ole tullut, pikemminkin päinvastoin!

Luhter oli monenkirjava mies. Olen kuullut sellaistakin, että olisi myöhemmin katunut kirjoituksiaan juutalaisista, mutta tuskin siitä mitään vakuuttavaa dokumenttia löytyy, muuta kuin joidenkin nykypäivän Luterilaisten vakuutteluja.

• joku muu
        admata. kirjoitti:

En ymmärrä lainkaan miten tuo sinänsä hyvä huomio Lutherista liittyisi Luterilaisen liikkeen anteeksipyyntöön tai väittämääsi "mediapeliin"?

Lutherin ei tiedetä vainonneen uudestikastajia, vaikka ei niitä hyväksynytkään. Kysymys oli luterilaisista ja nyt heidän edustamansa järjestön anteeksipyynnöstä millä osoitetaan että menneet teot olivat väärin ja että niitä ei enää hyväksytä. SRK:lta ei tällaista viestiä ole tullut, pikemminkin päinvastoin!

Luhter oli monenkirjava mies. Olen kuullut sellaistakin, että olisi myöhemmin katunut kirjoituksiaan juutalaisista, mutta tuskin siitä mitään vakuuttavaa dokumenttia löytyy, muuta kuin joidenkin nykypäivän Luterilaisten vakuutteluja.

Vaino tarkoittaa esiinnostamissasi asiayhteyksissä murhaa ja vainolainen on murhaaja. Missä SRK tai lestadiolaiset ovat murhanneet ihmisiä? Toisaalla vainolla tarkoitetaan myös raiskausta ja yleensäkin ihmisen fyysiseen koskemattomuuteen kajoamista. Henkinen vaino em. asia yhteydessä on ollut vahvasti yhteydessä kiinniottamisiin, pahoinpitelyihin ja jopa murhiin. Näin ei ole lestadiolaisuudessa tapahtunut, kuten itsekin tiedät.

Etkö, admata koskaan tule ajatelleeksi suuria ylilyömisiäsi sanoillasi?

• Tänä päivänä liikkuminen ja muutokset ovat nopeita.

Siksi voisi odottaa, että hengellisellä alueellakin korjaukset tapahtuisivat mieluummin kymmenien kuin satojen vuosien viiveellä!

Ainakin pahoittelun aihetta SRK:lla olisi, jos rehellinen, ehdoton anteeksipyyntö on liian vaikeaa esittää?

• Vanha tuttu, se monessa heikko

Totta. Mutta SRK:n nykyjohtajat, Olavi Voittonen ja Aimo Hautamäki, katsovat, että ei ole syytä pahoittelemiseen.

http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_content&task=view&id=443&Itemid=38

Jos itse olisin vielä rauhanyhdistysläinen, väkisinkin minua hävettäisi. Vaikka olisin itse hoitokokousväkivaltaan syytön, ehkä nuori vl-uskovainen, en millään pystyisi pitämään oikeana, ettei omia erehdyksiä myönnetä eikä vääristä menettelyistä sanouduta julkisesti irti.

Ihmetyttää, ettei nykyisiä veeälliä näytä yhtään kiusaavan se, mitä oma herätysliike teki tuhansille uskovaisille vain parikymmentä vuotta sitten.

Eikö näillä nyky-veeällillä ole omaatuntoa eikä vastuuntuntoa? Nykytilanne ("hedelmät") viittaa siihen, että hoitokokousten seuraamuksena Pyhä Henki lähti ulos rauhanyhdistyksestä.

Kun ei ole Pyhää Henkeä, ei ole omaatuntoakaan.

• Vanha tuttu, se monessa heikko kirjoitti:

Totta. Mutta SRK:n nykyjohtajat, Olavi Voittonen ja Aimo Hautamäki, katsovat, että ei ole syytä pahoittelemiseen.

http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_content&task=view&id=443&Itemid=38

Jos itse olisin vielä rauhanyhdistysläinen, väkisinkin minua hävettäisi. Vaikka olisin itse hoitokokousväkivaltaan syytön, ehkä nuori vl-uskovainen, en millään pystyisi pitämään oikeana, ettei omia erehdyksiä myönnetä eikä vääristä menettelyistä sanouduta julkisesti irti.

Ihmetyttää, ettei nykyisiä veeälliä näytä yhtään kiusaavan se, mitä oma herätysliike teki tuhansille uskovaisille vain parikymmentä vuotta sitten.

Eikö näillä nyky-veeällillä ole omaatuntoa eikä vastuuntuntoa? Nykytilanne ("hedelmät") viittaa siihen, että hoitokokousten seuraamuksena Pyhä Henki lähti ulos rauhanyhdistyksestä.

Kun ei ole Pyhää Henkeä, ei ole omaatuntoakaan.

Minulla on vl-kontakteja vielä melkoisesti. Vielä muutama vuosi sitten, ennen nettiaikaa kuitenkin, otin joskus puheeksi hoitokokoukset esim. tutun vl-puhujan kanssa. Ja lähipiirissä tietysti useamminkin. ;(

Sain vain riidan syttymään ja kovat syytökset itselleni. Esim. SRK-johtajista ja hoidoista ei saanut sanoa mitään kyseenalaista. Ei edes minun, vaikka olen julkisesti erotettu!

Luulen, ettei tavallisia riviveeälliä hävetä. Minulla on kuva, etteivät he halua muistaa koko asiaa. Halusin muutama vuosi sitten näyttää eräälle sinunkin tuntemallesi läheiselleni hänen kirjoittamaansa kirjettä. Olin saanut sen pahimpina aikoina, kun hänkin vaahtosi kososlaisuudesta ja nuhteli minua siitä.

Hän ei halunnut nähdä sitä! Mutta häpeää en vaistonnut hänen olemuksestaan. Se oli niin syvällä varmaan?

• Vanha tuttu, se monessa heikko
        x-vl kirjoitti:

Minulla on vl-kontakteja vielä melkoisesti. Vielä muutama vuosi sitten, ennen nettiaikaa kuitenkin, otin joskus puheeksi hoitokokoukset esim. tutun vl-puhujan kanssa. Ja lähipiirissä tietysti useamminkin. ;(

Sain vain riidan syttymään ja kovat syytökset itselleni. Esim. SRK-johtajista ja hoidoista ei saanut sanoa mitään kyseenalaista. Ei edes minun, vaikka olen julkisesti erotettu!

Luulen, ettei tavallisia riviveeälliä hävetä. Minulla on kuva, etteivät he halua muistaa koko asiaa. Halusin muutama vuosi sitten näyttää eräälle sinunkin tuntemallesi läheiselleni hänen kirjoittamaansa kirjettä. Olin saanut sen pahimpina aikoina, kun hänkin vaahtosi kososlaisuudesta ja nuhteli minua siitä.

Hän ei halunnut nähdä sitä! Mutta häpeää en vaistonnut hänen olemuksestaan. Se oli niin syvällä varmaan?

Olipa se kirjetapaus paljastava kokemus. Luulisi että olisi hänelle tulut mieleen edes anteeksipyyntö sinulle. Minne on voinut kadota halu katumukseen, kun avoimesti näkee oman kovuutensa? Olisi edes pahoitellut. Kuvastaako tämä laajemminkin sitä kovuutta, tunnottomuutta, joka vl-liikettä hallitsee nykyisin?

Ne oikeamieliset, joita siellä sisällä myös on, ovat hiljaa ja vetäytyvät kuoreensa. Mielenkiintoista että oelt päässyt keskusteluyhteyteen mysö puhujan kanssa. Olisipa mielenkiintoista jutella jonkun nuoreman polven puhujan kanssa. Nuoren polven vl-papeista en niin tiedä. Ne harvat joita olen saanut tavata, ovat olleet häkellyttävän pinnallisia ja hävettävän tietämättömiä!

Kuten tietänet, hoitokokouksista keskusteluyritykseni johti omalla kohdallani siihen, että osa läheisistä katkaisi kaiken yhteydenpidon. En ole olemassa heille. Niin paha asia oli puhua julkisesti niistä. Se koettiin henkilökohtaisena hyökkäyksenä. Eikä se jäänyt vain eristämiseen mutta mitäpä niistä.

"Luulen, ettei tavallisia riviveeälliä hävetä. Minulla on kuva, etteivät he halua muistaa koko asiaa."

Useimpia vl:iä ei oman liikkeen hengellinen väkivalta ja painostus tosiaan liikuta sitä eikä tätä! Ja tapahtumathan on salattu nuorilta.

Kun on nyt useampi vuosi julkista keskustelua edes jonkin verran käyty, olen kuitenkin näkevinäni jotain tuoksia. On ensinnäkin virallisesti olemassa käsite "hoitokokoukset", suomalaisessa julkisessa kirkollisessa keskustelussa ja muutoinkin julkisuudessa. Kotimaa-lehdessä on ollut aiheesta useampi artikkeli ja haastatteluja. Tunnetaan myös käsitteet "julkinen anteeksipyyntö" ihan periaatteessa mahdollisena asiana, jonka SRK:njohto voisi tehdä. Tällainen tarve ei olisi tullut kenenkään mieleen vielä 10 vuotta sitten. Nyt näistä mahdollisuuksista kirjoitetaan jopa Kalevassa ja Helsingin Sanomissa.

Osa tietämättömänä pidetystä nyky-vl-nuorisosta on suostunut ottamaan vastaan tietoa oman liikkeen harjoittamsta väkivallasta. Jotkut nuoremmasta polvesta ovat paneutuneet aiheeseen enemmänkin, etsien heiltä salattua tietoa avoimin ja rehellisin mielin.

Yksi sisaruksistani on todennut minulle suoraan, että hoitokokouksissa todella tehtiin paljon pahaa ja väärin. Hän sanoi olevansa sillä kannalla, että asiat pitäisi selvittää ja SRK:n on syytä pyytää julkisesti anteeksi. Hän siis käsitti, että SRK on vastuussa tapahtuneesta. Meinasin pudota tuolilta! En usko että vl-uskovaisilla olisi tällaisia ajatuksia ilman asiasta käytyä julkista keskustelua. Tässä juuri sinulla ja L:lla on suuri ansio.

Mutta heti perään em. sukulaiseni totesi, että koska hän itse ei ole ry:n jäsen, hän ei itse voi tehdä mitään asian hyväksi. Hän haluaa vaan perheineen olla uskomassa. Hän ei näe omaa vartiopaikkaansa.

Joskus se silti tapahtuu, siitä olen varma: SRK joutuu tilille tapahtuneesta. Pahuus ja vääryys ei sittenkään loputtomiin jää pimentoon. Se voi viedä aikaa, mutta se tapahtuu. Joskus.

Neuvostojärjestelmä, johon kymmenet miljoonat uskoivat, romahti kuin korttitalo. Sekin tapahtui, vaikka ei kukaan sitä ennalta uskonut. Edelleen: suuret kansainväliset pankit ja teollisuusyritykset fuusioituvat, ajautuvat konkurssiin ja lakkaavat olemasta. Valtakuviot muuttuvat. Suuryritykset joutuvat tekemään tiliä epärehellisestä menettelystään, kun julkinen keskustelu on sen paljastanut.

Luotettavuus ja uskottavuus on yhä tärkeämpää myös hengelliselle liikkeelle. Tähän viittasi rivien välissä "sievästi" myös piispa Samuel Salmi puheessaan Sievissä. Piispa korosti käsitettä uskottavuus.

Erehdysten myöntämistä ja asian selvittämistä edistää, mitä enemmän on tarjolla dokumentoitua tietoa, muisteluja, raportteja ja julkista, monipuolista keskustelua yhteiskunnassa. Olen näkevinäni Kaleva-lehden pienessä muutoksessakin jonkinlaisen toivon idun. (Voi tietysti olla, että optimistina liioittelen sen merkitystä.)

Nyt on aika tallettaa huolellisesti kaikki mahdolliset hoitokokouksiin liittyvät dokumentit. Pidäthän sinäkin siis sen kirjeesi hyvässä tallessa! Itse olen ajatellut koota tietoni jollain tavalla ja tallettaa ne Oulun maakunta-arkistoon tai jonnekin vastaavaan. Tulevaa tutkimusta varten.

Kyseessähän on Suomen kirkon laajin hengellisen väkivallan prosessi, joka on kirkossa tapahtunut koko 1900-luvulla. Mitään vastaavaa ei kirkossa ole samassa laajuudessa tapahtunut. Tätä historiallista tapahtumaa joudutaan vielä tutkimaan monta kertaa. Tutkimus tarvitsee autenttista dataa.

Sinä x-vl et ole tehnyt työtä turhaan. Tosin olet joutunut kärsimään aivan kohtuuttomasti. Et kuitenkaan ole kadottanut rehellisyyttäsi etkä oikeudenmukaisuuttasi, et myöskään sydäntäsi: lähimmäisenrakkautta. Sinulla on viisaita opillisia näkemyksiä ja taito rohkaista ja lohduttaa muita.

Nyt ollaan tässä, missä emme olisi ilman sinun ja joidenkin muiden yksittäisten ihmisten tinkimättömän rehellistä toimintaa. Ilman sinua en itsekään olisi tässä, missä nyt olen.

Olen itse kipuillut ja surrut monia asioita, eikä se ole kai ohi vieläkään. Turhissakin asioissa olen ollut jumiin jämähtäneenä. Parantamisen varaa omassa itsessä on... mutta sillä tiellähän sitä vissiin ollaan koko elämä.

Aurinkoista lomaa sinulle!

• x-homo

Mitä SRK on tehnyt väärin?

• x-homo kirjoitti:

Yksi iso vika on se, että se otti maallisen yhdistyksen hengellisen väkivallan välineeksi 70-luvulla. Sen turvin se operoi vl-tapakulttuurin pilkuntarkaksi varomiseksi ja vahtaamiseski ja autuuden ehdolla koskemaan kaikkia vl-uskovaisia.

Kun totteleminen ei ollut tarpeeksi täydellistä, niin järjettiin SRK:n myötävaikutuksella ja avustuksella koko siionin 'puhdistanut' hoitokokousaalto. Me muutamat jouduimme/lähdimme ulos.

Jopa tottelematon ajatus oli merkki eriseuraan ja väärään henkeen menemisestä! Julkiparannus oli yleisesti käytössä ja sitä VAADITTIIN.

Tässä aluksi. Etsi ja lue lisää.

• MariaTuomaantytär
        x-vl kirjoitti:

Yksi iso vika on se, että se otti maallisen yhdistyksen hengellisen väkivallan välineeksi 70-luvulla. Sen turvin se operoi vl-tapakulttuurin pilkuntarkaksi varomiseksi ja vahtaamiseski ja autuuden ehdolla koskemaan kaikkia vl-uskovaisia.

Kun totteleminen ei ollut tarpeeksi täydellistä, niin järjettiin SRK:n myötävaikutuksella ja avustuksella koko siionin 'puhdistanut' hoitokokousaalto. Me muutamat jouduimme/lähdimme ulos.

Jopa tottelematon ajatus oli merkki eriseuraan ja väärään henkeen menemisestä! Julkiparannus oli yleisesti käytössä ja sitä VAADITTIIN.

Hyvä kiteytys. Pohjimmiltaan kyse on alistamisesta.

• Hoitokokouksissa nuorena
        x-vl kirjoitti:

VL-herätysliikkeen johto eli SRK:n johtokunta käynnisti sisäisen vainon 1970-luvulla.

Hoitokokouksissa, joita järjestettiin paikallisissa rauhanyhdistyksissä 90-luvun alkuun saakka ympäri maata, joutui tuhansia vanhoja uskovaisia syyttä erotetuksi, mielivaltaisen 'käräjöinnin' ja julkisten kuulustelujen seurauksena.

Hoitokokoukset olivat silkkaa hengellistä väkivaltaa, jossa saarnaajat ja muut kokousten vetäjät nöyryyttivät ja häpäisivät tavallisia uskovaisia julkisesti. Arjen rakenteet ja ihmissuhteet katkaistiin, mistä seurasi tuhansille ihmisille syviä psyykkisiä ja hengellisiä kärsimyksiä.

Kyseessä on ollut Suomen kirkon laajin hengellisen väkivallan aalto koko 1900-luvulla.
        Hoitokokouksiin osallistui myös joukko kirkkomme palveluksessa olevia vanhoillislestadiolaisia pappeja. Mitään vastaavassa laajuudessa vaikuttanutta väkivallankäyttötapausta ei ole kirkossa tapahtunut koko vuosisadan mittaan.

Hoitokokousajan mielivalta ovat yhä edelleen selvittämättä. SRK:n puheenjohtaja Olavi Voittonen ja pääsihteeri Aimo Hautamäki ovat julkisuudessa todenneet, ettei selvittämiseen eikä julkiseen anteeksipyyntöön ole syytä.

• Hoitokokouksissa nuorena kirjoitti:

VL-herätysliikkeen johto eli SRK:n johtokunta käynnisti sisäisen vainon 1970-luvulla.

Hoitokokouksissa, joita järjestettiin paikallisissa rauhanyhdistyksissä 90-luvun alkuun saakka ympäri maata, joutui tuhansia vanhoja uskovaisia syyttä erotetuksi, mielivaltaisen 'käräjöinnin' ja julkisten kuulustelujen seurauksena.

Hoitokokoukset olivat silkkaa hengellistä väkivaltaa, jossa saarnaajat ja muut kokousten vetäjät nöyryyttivät ja häpäisivät tavallisia uskovaisia julkisesti. Arjen rakenteet ja ihmissuhteet katkaistiin, mistä seurasi tuhansille ihmisille syviä psyykkisiä ja hengellisiä kärsimyksiä.

Kyseessä on ollut Suomen kirkon laajin hengellisen väkivallan aalto koko 1900-luvulla.
        Hoitokokouksiin osallistui myös joukko kirkkomme palveluksessa olevia vanhoillislestadiolaisia pappeja. Mitään vastaavassa laajuudessa vaikuttanutta väkivallankäyttötapausta ei ole kirkossa tapahtunut koko vuosisadan mittaan.

Hoitokokousajan mielivalta ovat yhä edelleen selvittämättä. SRK:n puheenjohtaja Olavi Voittonen ja pääsihteeri Aimo Hautamäki ovat julkisuudessa todenneet, ettei selvittämiseen eikä julkiseen anteeksipyyntöön ole syytä.

"Hoitokokousajan mielivalta ovat yhä edelleen selvittämättä. SRK:n puheenjohtaja Olavi Voittonen ja pääsihteeri Aimo Hautamäki ovat julkisuudessa todenneet, ettei selvittämiseen eikä julkiseen anteeksipyyntöön ole syytä."

Nämä olli ja aimot ovat jäävejä sanomaan noin, kun itse ovat asianosaisia.

Tietenkin inhimillistä, etteivät omia tekojaan toivo tongittavan.

• Vanha tuttu, se monessa heikko kirjoitti:

Olipa se kirjetapaus paljastava kokemus. Luulisi että olisi hänelle tulut mieleen edes anteeksipyyntö sinulle. Minne on voinut kadota halu katumukseen, kun avoimesti näkee oman kovuutensa? Olisi edes pahoitellut. Kuvastaako tämä laajemminkin sitä kovuutta, tunnottomuutta, joka vl-liikettä hallitsee nykyisin?

Ne oikeamieliset, joita siellä sisällä myös on, ovat hiljaa ja vetäytyvät kuoreensa. Mielenkiintoista että oelt päässyt keskusteluyhteyteen mysö puhujan kanssa. Olisipa mielenkiintoista jutella jonkun nuoreman polven puhujan kanssa. Nuoren polven vl-papeista en niin tiedä. Ne harvat joita olen saanut tavata, ovat olleet häkellyttävän pinnallisia ja hävettävän tietämättömiä!

Kuten tietänet, hoitokokouksista keskusteluyritykseni johti omalla kohdallani siihen, että osa läheisistä katkaisi kaiken yhteydenpidon. En ole olemassa heille. Niin paha asia oli puhua julkisesti niistä. Se koettiin henkilökohtaisena hyökkäyksenä. Eikä se jäänyt vain eristämiseen mutta mitäpä niistä.

"Luulen, ettei tavallisia riviveeälliä hävetä. Minulla on kuva, etteivät he halua muistaa koko asiaa."

Useimpia vl:iä ei oman liikkeen hengellinen väkivalta ja painostus tosiaan liikuta sitä eikä tätä! Ja tapahtumathan on salattu nuorilta.

Kun on nyt useampi vuosi julkista keskustelua edes jonkin verran käyty, olen kuitenkin näkevinäni jotain tuoksia. On ensinnäkin virallisesti olemassa käsite "hoitokokoukset", suomalaisessa julkisessa kirkollisessa keskustelussa ja muutoinkin julkisuudessa. Kotimaa-lehdessä on ollut aiheesta useampi artikkeli ja haastatteluja. Tunnetaan myös käsitteet "julkinen anteeksipyyntö" ihan periaatteessa mahdollisena asiana, jonka SRK:njohto voisi tehdä. Tällainen tarve ei olisi tullut kenenkään mieleen vielä 10 vuotta sitten. Nyt näistä mahdollisuuksista kirjoitetaan jopa Kalevassa ja Helsingin Sanomissa.

Osa tietämättömänä pidetystä nyky-vl-nuorisosta on suostunut ottamaan vastaan tietoa oman liikkeen harjoittamsta väkivallasta. Jotkut nuoremmasta polvesta ovat paneutuneet aiheeseen enemmänkin, etsien heiltä salattua tietoa avoimin ja rehellisin mielin.

Yksi sisaruksistani on todennut minulle suoraan, että hoitokokouksissa todella tehtiin paljon pahaa ja väärin. Hän sanoi olevansa sillä kannalla, että asiat pitäisi selvittää ja SRK:n on syytä pyytää julkisesti anteeksi. Hän siis käsitti, että SRK on vastuussa tapahtuneesta. Meinasin pudota tuolilta! En usko että vl-uskovaisilla olisi tällaisia ajatuksia ilman asiasta käytyä julkista keskustelua. Tässä juuri sinulla ja L:lla on suuri ansio.

Mutta heti perään em. sukulaiseni totesi, että koska hän itse ei ole ry:n jäsen, hän ei itse voi tehdä mitään asian hyväksi. Hän haluaa vaan perheineen olla uskomassa. Hän ei näe omaa vartiopaikkaansa.

Joskus se silti tapahtuu, siitä olen varma: SRK joutuu tilille tapahtuneesta. Pahuus ja vääryys ei sittenkään loputtomiin jää pimentoon. Se voi viedä aikaa, mutta se tapahtuu. Joskus.

Neuvostojärjestelmä, johon kymmenet miljoonat uskoivat, romahti kuin korttitalo. Sekin tapahtui, vaikka ei kukaan sitä ennalta uskonut. Edelleen: suuret kansainväliset pankit ja teollisuusyritykset fuusioituvat, ajautuvat konkurssiin ja lakkaavat olemasta. Valtakuviot muuttuvat. Suuryritykset joutuvat tekemään tiliä epärehellisestä menettelystään, kun julkinen keskustelu on sen paljastanut.

Luotettavuus ja uskottavuus on yhä tärkeämpää myös hengelliselle liikkeelle. Tähän viittasi rivien välissä "sievästi" myös piispa Samuel Salmi puheessaan Sievissä. Piispa korosti käsitettä uskottavuus.

Erehdysten myöntämistä ja asian selvittämistä edistää, mitä enemmän on tarjolla dokumentoitua tietoa, muisteluja, raportteja ja julkista, monipuolista keskustelua yhteiskunnassa. Olen näkevinäni Kaleva-lehden pienessä muutoksessakin jonkinlaisen toivon idun. (Voi tietysti olla, että optimistina liioittelen sen merkitystä.)

Nyt on aika tallettaa huolellisesti kaikki mahdolliset hoitokokouksiin liittyvät dokumentit. Pidäthän sinäkin siis sen kirjeesi hyvässä tallessa! Itse olen ajatellut koota tietoni jollain tavalla ja tallettaa ne Oulun maakunta-arkistoon tai jonnekin vastaavaan. Tulevaa tutkimusta varten.

Kyseessähän on Suomen kirkon laajin hengellisen väkivallan prosessi, joka on kirkossa tapahtunut koko 1900-luvulla. Mitään vastaavaa ei kirkossa ole samassa laajuudessa tapahtunut. Tätä historiallista tapahtumaa joudutaan vielä tutkimaan monta kertaa. Tutkimus tarvitsee autenttista dataa.

Sinä x-vl et ole tehnyt työtä turhaan. Tosin olet joutunut kärsimään aivan kohtuuttomasti. Et kuitenkaan ole kadottanut rehellisyyttäsi etkä oikeudenmukaisuuttasi, et myöskään sydäntäsi: lähimmäisenrakkautta. Sinulla on viisaita opillisia näkemyksiä ja taito rohkaista ja lohduttaa muita.

Nyt ollaan tässä, missä emme olisi ilman sinun ja joidenkin muiden yksittäisten ihmisten tinkimättömän rehellistä toimintaa. Ilman sinua en itsekään olisi tässä, missä nyt olen.

Olen itse kipuillut ja surrut monia asioita, eikä se ole kai ohi vieläkään. Turhissakin asioissa olen ollut jumiin jämähtäneenä. Parantamisen varaa omassa itsessä on... mutta sillä tiellähän sitä vissiin ollaan koko elämä.

Aurinkoista lomaa sinulle!

En osaa omaa osuuttani tässä 'sopan keitossa' nähdä. Mutta mukava on kuulla positiivista palautetta.

Olen todella jutellut parin lähipiirissä olevan vl-puhujan kanssa. En nyt viime aikoina, mutta ei siitä niin kovin kauan ole. Huomasin, ettei kummallakaan ollut minkäänlaista tajua noihin kipeisiin vuosiin. En tiedä miksi, mutta ehkä hekin olivat osaltaan uhreja hoitajien käsittelyssä. Toinen ei ollut silloin vielä puhuja ja toinen oli vasta-siunattu siihen työhön.

Hyvää kesänjatkoa Sinullekin!

• Devoit kirjoitti:

"Hoitokokousajan mielivalta ovat yhä edelleen selvittämättä. SRK:n puheenjohtaja Olavi Voittonen ja pääsihteeri Aimo Hautamäki ovat julkisuudessa todenneet, ettei selvittämiseen eikä julkiseen anteeksipyyntöön ole syytä."

Nämä olli ja aimot ovat jäävejä sanomaan noin, kun itse ovat asianosaisia.

Tietenkin inhimillistä, etteivät omia tekojaan toivo tongittavan.

Kun seurakunta on hiljaa ja nöyränä, niin samat miehet voivat jatkaa työtään, vaikka menneisyydessä olisi miten pahoja ylilyöntejä. Ne on korjattu oman väen kesken ja kaikki on hyvin? Kauankin?

• *sirkka
        x-homo kirjoitti:

Raamatun mukaan synneistä tehdään parannus.

Hoitokokousten aikoihin alettiin opettaa, että monennimiset väärät henget aiheuttavat syntejä (tai milloin mitäkin synneiksi luokiteltuja tekoja). Vaadittiinkin, että ensiksi on tehtävä parannus väärästä hengestä ja sitten vasta synnistä (tai jostakin teosta) tämän väärän hengen hedelmänä. Raamatun parannusoppiin lisättiin siis yksi linkki lisää. Raamattu kertoo kovasta tuomiosta niille, jotka lisäävät Raamattuun tai ottavat sieltä jotain pois.

Vääriä henkiä oli (siis uskoteltiin olevan) todella paljon, mm. eri saarnaajien nimen mukaisia.

Esimerkiksi eräässä kokouksessa eräs henkilö pyysi anteeksi konsertissa käyntiään. Hän ei saanut sitä anteeksi ennenkuin kolmannella yrittämällä hoksasi pyytää väärää henkeään anteeksi ja sitten sitä konsertissa käyntiään, jolloin hän sai anteeksi. Tuossa kokouksessa oli päätuomarina tietty hoitokokousten aloittaja.

Vielä tänään SRK:n johto sekä kokousten aikoina eläneet saarnaajat olivat ja kaikesta päätellen ovat yhä noiden hoitokokoustoimien kannattajia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      75
      3636
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      46
      3202
    3. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      51
      2391
    4. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      344
      2011
    5. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      140
      1769
    6. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1595
    7. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      13
      1471
    8. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      12
      1289
    9. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      45
      1214
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1130
    Aihe