laitatteko omatekoisessa pizzassa

juuston päälle vai alle

ite laitan päälle, mieheni laittaa alle. OK?

18

4194

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletko miettinyt, miksi jokaiseen pizzaan tarvitsee ylipäänsä käyttää juustoa - eikä ainakaan siten kuin meillä yleensä käytetään: kaiken peittävänä rasvakerroksena.

Jätä joskus juusto vallan pois ja maistele pizzaasi siten, että se leipä siinä kaiken moskan alla nousee vähän parempaan rooliin. Tai laita juusto siivuina eikä raasteena ja vain jokuseen kohtaan saarekkeeksi - ei koko lättyä peittäväksi matoksi.

• päälle

Eikö juuston kuulukin olla aina pizzassa päällimmäisenä? En ole koskaan syönyt pizzan jossa juuston olis alla. Itsekin laitan sen aina päällimäisenä. Niin oikeassa pizzassa kuuluu mielestäni olla!

• vitjamunat

Juusto kuuluu nimenomaan laittaa tomaattikastikkeen päälle, jonka jälkeen vasta lisätään täytteet. Eli juusto alle. Tämä on aito italialainen tapa.

• Luigi

>>En ole koskaan syönyt pizzan jossa juuston olis alla

• juuston aina tomaattipyreen
        vitjamunat kirjoitti:

Juusto kuuluu nimenomaan laittaa tomaattikastikkeen päälle, jonka jälkeen vasta lisätään täytteet. Eli juusto alle. Tämä on aito italialainen tapa.

päälle ja sitten vasta muut täytteet. Pohjan kaulin sellaiseksi, että se on lähes paperinohutta, eikä mitään paksua pullataikinaa. Oreganon ja pieni ripaus emmental-raastetta ripottelen pizzan päälle n. minuutti ennen kuin sen otan uunista pois. Oregano ei kestä paistamista, mutta näin se ei pala.

• Ravintolakokki...
        vitjamunat kirjoitti:

Juusto kuuluu laittaa tomaattikastikkeen jälkeen. Se on perinteinen ja aito Italialainen tapa. JOku on vain keksinyt että se läntätään päälle niin kuin leivässä, mutta sillekin on selitys, että se laitetaan alle; Pitsa näyttää silloin paremmalta, koska siitä näkee, mitä täytteitä siinä on. Se on siis tärkeää myös esillepanossa. Päälle läntätty juusto ei ole läheskään niin houkuttelevan näköinen. Niin meille ainakin opetettu! Mut jokainen saa tietty tehdä niinkuin haluaa, mutta silloin se ei ole oikeaa ja perinteistä pizzaa.

• tpi

...ole eläessäsi ravintolassa pizaaa syönyt?

• ettähin

osan alle, osan päälle.

• namiskukkelis

Mutta tottahan sitä voi muunnella halujensa mukaan. Jotain alkuperäisreseptejä on minullakin ilman juustoa, ja yleensäkin päälisten määrä on aika pieni. eräässä sipuli-kinkku-mozzarella reseptissä levitetään pohjan päälle öljyssä paistettu sipuli ja paistetaan 3-4 minuuttia, sitten uunista ja ohuita mozzarella viipaleita päälle, takaisin uuniin kunnes reuna kohoaa. Pizza otetaan uunista ja lisätään kinkkuviipaleet. Aika yksinkertainen, mutta maukas kokonaisuus. Koska siinä ei ole tomaattia, kutsutaan sitä pizza biacaksi (valkoinen pizza) Itse olen vielä lisännyt rucolaa kinkun päälle.

• Tätä minäkin tarkoitin - pizzoja on niin monenlaisia eikä aina kannata kopioida suomalaisten pizzerioitten listoja.

Pizza ei useinkaan vaadi juustoa kuin nimeksi - ja mieluummin pieninä saarekkeina pinnalle - eikä aina tarvita tomaattikastiketta pohjalle. Pizzaan voi laittaa salaatteja, kalaa, simpukoita - vaikka kuorineen - eikä siitä tarvitse tehdä mitään kymmenensortin kaatopaikkaa niin kuin niin monasti siitä tehdään.

Edelleenkin korostan, että pizzsa on leipä, jolle on aseteltu joitakin päällysteitä - ja varsin niukasti. Niukimmat pizzanpäällysteet, mitä olen nähnyt olivat rosmariini, oliiviöljy ja karkea merisuola - ja hyvää oli.

• minä...

Joskus aikoinaan laitoin juuston päälle mutta ensimmäisen Sisilian vierailun jälkeen tuo käsitys pizzasta muuttui täydellisesti ja aloin käyttää ainoastaan mozzarella-juustoa (siis tuoreversiona) ja sitä heitän tomaattikastikkeen (joka on minusta tosi vaikea tehdä maukkaaksi suomalaisista tomaateista) päälle palasina, eikä sillä edes minusta kannata yrittää koko pizzaa päällystää....ja täytteet sitten siihen sekaan. Ei läheskään yhtä rasvainen kuin "normi"pizza.

• Jees, juuri noin - ja silloin maistuu pizzakin aina vähän erimakuiselta eikä ole mikään rasvakasa.

Ja kyllähän se mozzarella - kaikesta dioksiinista ja muusta "sulattamisesta" huolimatta - on se oikea juusto pizzaan.

• tehnyt itse pitsaa

teettekö itse useinkin pitsaa?
      Itse en ole koskaan tehnyt...

Edullisesti, helposti ja nopeasti kun saa
      tilattua niin eipä ole jaksanut alkaa itse
      vääntämään.

• ikäinen

olet?

• Sanmaria....

laitan sekä että..alle ja päälle ja juuston merkillä saa vaihtelua..

• tonppelo

Mä laitan aina sinne pohjan alle. Tulee vähän vaihtelua...

• kiiiiiiiiiiii

laitan raasteet tonne uunin ja sitten vasta alan leipoa pizzaa.Vittu mitä tumpeloita tässä maassa.

• tapiooooo
        kiiiiiiiiiiii kirjoitti:

laitan raasteet tonne uunin ja sitten vasta alan leipoa pizzaa.Vittu mitä tumpeloita tässä maassa.

on laittaa tässä järjestyksessä: pohja, tomaatti, juusto, täytteet. Näin juusto ei pala ja täytteetkin kypsyvät!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2728
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1165
    4. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      19
      1037
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1020
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      300
      915
    9. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      909
    10. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72