Miksi vl-liike kirkon TABU?

Maija.Mehiläinen

Se asia, johon kirkon on puututtava, on ihmisoikeusrikkomukset vanhoillislestadiolaisuudessa.

Hoitokokousten vuosina kukaan vl-uskovainen ei ollut turvassa puhujien ja kokousten vetäjien mielivallalta ja julkiselta häpäisyltä. Ihmisiä lietsottiin käymään toinen toisensa kimppuun. Vanhemmat ilmiantoivat lapsiaan ja lapset vanhempiaan. Uhkailu ja painostaminen kuuluvat yhä edelleen herätysliikkeen menettelytapoihin.

Luterilaisessa opetuksessa on sallittu laaja variaatioiden kirjo kirkon sisällä. Jos nyt aletaan vain keskustella teologisista tulkinnoista, se olisi SRK:lle mitä mieluisinta, kuten eräs kirjoittaja Kotimaan nettikommenteissa on oivaltavasti todennut.

Sen sijaan toiseen ihmiseen kohdistettu väkivalta, uhkailu ja painostaminen eivät ole opillisia tulkintakysymyksiä. Jos piispamme eivät vieläkään tätä ymmärrä, on syytä kysyä mistä he palkkansa saavat.

On todellinen kirkon ihmisoikeusskandaali, että piispat ovat viivyttelyllään ja välinpitämättömyydellään sallineet rauhanyhdistysten ja SRK:n väkivallan. Asia on käytännössä salattu kirkossa julkisesta keskustelusta.

Onkin kysyttävä, MIKSI vanhoillislestadiolaisuus on edelleen kirkon tabu.

42

2021

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gigatavu

      "Onkin kysyttävä, MIKSI vanhoillislestadiolaisuus on edelleen kirkon tabu."

      Tämä on hyvä kysymys. Mitä kirkko hyötyy vanhoillislestadiolaisuudesta?

      • S. Eko

        hyötyy ainakin siten, että veeällät maksavat kirkollisveronsa.


      • Maija.Mehiläinen
        S. Eko kirjoitti:

        hyötyy ainakin siten, että veeällät maksavat kirkollisveronsa.

        Myös me muut maksamme kirkollisveromme, nekin meistä jotka vl-hoitokokouksissa erotettiin ja joiden ihmisoikeuksia kirkkomme kuuluu puolustaa.

        Sen velvoitteensa kirkkomme piispat ovat jättäneet hoitamatta.

        Ovatko vanhoillislestadiolaisten verorahat kirkollemme arvokkaampia kuin hoitokokouksissa lyötyjen ja kiusattujen ihmisten rahat?


    • korpi-Kaaleppi

      Maija on näköjään juuri tänään rekisteröinyt nikkinsä. Sinun taitoja tarvitaan.

      Kissa (hoitokokoukset) on taas pöydällä. Painostamalla kirkkoa voidaan saada aikaan sellainen ihme, että SRK pyytää anteeksi tai sitten vl-liike joutuu eroamaan kirkosta yleisön painostuksesta.

      Olemme yhdessä rintamassa taistelemassa vääryyttä vastaan!

      • albaatti

        Eli itseänne vastaan.


    • Kirkolla on seteliselkäranka.

      • VL-liikkeen valta on suuri

        Totta. Kun kirkko kärsii suuresta jäsenkadosta, se haluaa pitää kiinni yli 40 000 varmasta kirkollisveron maksajasta. (Luku on arvio, vl-uskovaisten aikuisten määrästä ei ole tarkkaa tietoa.)

        Väliäkö sillä, miten mätä on vl-liikkeen johdon moraali. Se ei estä piispa Samuel Salmea käymästä kehumassa SRK:n johtoa juhlapuheessa Sievissä. Tätä kirkon arvovaltaa puolestaan SRK:n johto hyödyntää herätysliikkeen ryvettyneen julkisuuskuvan paikkaamisessa.

        Lisäksi on muistettava, että vanhoillislestadiolaisilla on huikea sananvalta kirkkomme hallinnossa ja päätöksenteossa. V-lestadiolaiset ovat aina menestyneet seurakuntavaaleissa, vaikka eivät itse käy kirkossa. Heitä kiinnostaa vain mahdollisuus päästä määräämään seurakuntien varojen käytöstä.
        Tämä vaalimenestys tulee moninkertaistumaan nyt kun äänestysikäraja laskettiin 16 vuoteen. Mitkään muut ryhmät eivät saa omia nuoriaan liikkeelle yhtä aktiivisesti kuin vanhoillislestadiolaiset.

        Kirkolliskokkouksessa v-lestadioalisilla on todellista osuuttaan huomattavasti suurempi edustus: yli 10 % kirkolliskokouksen jäsenistä on vanhoillislestadioalisia. Kirkkohallituksessa istuu SRK:n johtokunnan jäseniä.

        Vanhoillislestadiolaisuus on monin lonkeroin kietoutunut kirkon vallankäyttöön.

        Piispojen kädet on taitavasti sidottu.


      • Maija.Mehiläinen
        VL-liikkeen valta on suuri kirjoitti:

        Totta. Kun kirkko kärsii suuresta jäsenkadosta, se haluaa pitää kiinni yli 40 000 varmasta kirkollisveron maksajasta. (Luku on arvio, vl-uskovaisten aikuisten määrästä ei ole tarkkaa tietoa.)

        Väliäkö sillä, miten mätä on vl-liikkeen johdon moraali. Se ei estä piispa Samuel Salmea käymästä kehumassa SRK:n johtoa juhlapuheessa Sievissä. Tätä kirkon arvovaltaa puolestaan SRK:n johto hyödyntää herätysliikkeen ryvettyneen julkisuuskuvan paikkaamisessa.

        Lisäksi on muistettava, että vanhoillislestadiolaisilla on huikea sananvalta kirkkomme hallinnossa ja päätöksenteossa. V-lestadiolaiset ovat aina menestyneet seurakuntavaaleissa, vaikka eivät itse käy kirkossa. Heitä kiinnostaa vain mahdollisuus päästä määräämään seurakuntien varojen käytöstä.
        Tämä vaalimenestys tulee moninkertaistumaan nyt kun äänestysikäraja laskettiin 16 vuoteen. Mitkään muut ryhmät eivät saa omia nuoriaan liikkeelle yhtä aktiivisesti kuin vanhoillislestadiolaiset.

        Kirkolliskokkouksessa v-lestadioalisilla on todellista osuuttaan huomattavasti suurempi edustus: yli 10 % kirkolliskokouksen jäsenistä on vanhoillislestadioalisia. Kirkkohallituksessa istuu SRK:n johtokunnan jäseniä.

        Vanhoillislestadiolaisuus on monin lonkeroin kietoutunut kirkon vallankäyttöön.

        Piispojen kädet on taitavasti sidottu.

        "V-lestadiolaiset ovat aina menestyneet seurakuntavaaleissa, vaikka eivät itse käy kirkossa."

        Tämä on pitkälle totta. Vanhoillislestadiolaisuudella on kirkon suuntaan "kahdet kasvot". Kirkolle hymistelllään Päivämiehen kirjoituksissa, mutta todellisuudessa kirkosta otetaan herätysliikkeelle vain hyödyt: arvovalta ja taloudelliset resurssit.

        Kirkossa käymisen perinne on ohut, ja sitä heikentää koko maan kattava rauhanyhdistysten verkosto sekä vilkas sosiaalinen puuhastelu omissa piireissä. Eräs tuttu vl kertoi, että omalla toimitalolla on tarjolla toimintaa viikon jokaiselle illalle.

        Vanhoillislestadiolaiset eivät siten tuo omaa panostaan kirkon lähetystyössä, lapsi- ja nuorisotyössä, vanhustuössä, ulkomaalaistyössä tahi diakoniatyössä.

        Rauhanyhdistyksen piirissä on lapsille ja nuorille oma, SRK:n tasolla suunniteltu ja kaikki ikkäluokat aikuisuuteen asti kattava opetusputki. SRK-pedagogiikka kasvattaa uuden polven lapset ja nuoret tiiviisti vl-oppiin. Samalla aikuistuva nuori luo sosiaalisen verkostonsa, ystäväpiirinsä, joka ei yleensä ulotu vl-uskovaisten ukopuolelle.

        Siksi liikkeestä irrottautumienn on erityisen vaikeaa. Ulkopuolella ei ole tukea eikä turvaa. Ihminen joutuu rakentamaan tavallaan oman identiteettinsä, minuutensa, alusta uudestaan. Samoin sosiaalisen verkostonsa.

        Niillä harvoilla, jotka ovat liittyneet vanhoillislestadiolaisuuteen vasta aikuisena ja joilla ei ole tätä kasvatustaustaa, saattaa olla helpompaa myös irrottautua liikkeestä. Tästä olisi mielenkiintoista kuulla, jos palstalla on selalisia.


      • VL-liikkeen valta on suuri kirjoitti:

        Totta. Kun kirkko kärsii suuresta jäsenkadosta, se haluaa pitää kiinni yli 40 000 varmasta kirkollisveron maksajasta. (Luku on arvio, vl-uskovaisten aikuisten määrästä ei ole tarkkaa tietoa.)

        Väliäkö sillä, miten mätä on vl-liikkeen johdon moraali. Se ei estä piispa Samuel Salmea käymästä kehumassa SRK:n johtoa juhlapuheessa Sievissä. Tätä kirkon arvovaltaa puolestaan SRK:n johto hyödyntää herätysliikkeen ryvettyneen julkisuuskuvan paikkaamisessa.

        Lisäksi on muistettava, että vanhoillislestadiolaisilla on huikea sananvalta kirkkomme hallinnossa ja päätöksenteossa. V-lestadiolaiset ovat aina menestyneet seurakuntavaaleissa, vaikka eivät itse käy kirkossa. Heitä kiinnostaa vain mahdollisuus päästä määräämään seurakuntien varojen käytöstä.
        Tämä vaalimenestys tulee moninkertaistumaan nyt kun äänestysikäraja laskettiin 16 vuoteen. Mitkään muut ryhmät eivät saa omia nuoriaan liikkeelle yhtä aktiivisesti kuin vanhoillislestadiolaiset.

        Kirkolliskokkouksessa v-lestadioalisilla on todellista osuuttaan huomattavasti suurempi edustus: yli 10 % kirkolliskokouksen jäsenistä on vanhoillislestadioalisia. Kirkkohallituksessa istuu SRK:n johtokunnan jäseniä.

        Vanhoillislestadiolaisuus on monin lonkeroin kietoutunut kirkon vallankäyttöön.

        Piispojen kädet on taitavasti sidottu.

        Kun VL-liike, on iso-osa kirkkoa, niin siltä taholta on turha odottaa mitään lestadiolaiskritiikkiä.

        Olisiko tällä vertauksella mitään käyttöä? "Ei saatana saatanaa, voi pois ajaa"

        Itseltäni usko kirkon oikeudenmukaisuuteen, on mennyt aikaa sitten.

        Ainut ohjeeni on: Äänestäkäämme jaloillamme, viimeinen sammuttaa valot :)


      • tarkkaaan
        VL-liikkeen valta on suuri kirjoitti:

        Totta. Kun kirkko kärsii suuresta jäsenkadosta, se haluaa pitää kiinni yli 40 000 varmasta kirkollisveron maksajasta. (Luku on arvio, vl-uskovaisten aikuisten määrästä ei ole tarkkaa tietoa.)

        Väliäkö sillä, miten mätä on vl-liikkeen johdon moraali. Se ei estä piispa Samuel Salmea käymästä kehumassa SRK:n johtoa juhlapuheessa Sievissä. Tätä kirkon arvovaltaa puolestaan SRK:n johto hyödyntää herätysliikkeen ryvettyneen julkisuuskuvan paikkaamisessa.

        Lisäksi on muistettava, että vanhoillislestadiolaisilla on huikea sananvalta kirkkomme hallinnossa ja päätöksenteossa. V-lestadiolaiset ovat aina menestyneet seurakuntavaaleissa, vaikka eivät itse käy kirkossa. Heitä kiinnostaa vain mahdollisuus päästä määräämään seurakuntien varojen käytöstä.
        Tämä vaalimenestys tulee moninkertaistumaan nyt kun äänestysikäraja laskettiin 16 vuoteen. Mitkään muut ryhmät eivät saa omia nuoriaan liikkeelle yhtä aktiivisesti kuin vanhoillislestadiolaiset.

        Kirkolliskokkouksessa v-lestadioalisilla on todellista osuuttaan huomattavasti suurempi edustus: yli 10 % kirkolliskokouksen jäsenistä on vanhoillislestadioalisia. Kirkkohallituksessa istuu SRK:n johtokunnan jäseniä.

        Vanhoillislestadiolaisuus on monin lonkeroin kietoutunut kirkon vallankäyttöön.

        Piispojen kädet on taitavasti sidottu.

        Niin kauan, kun ihmiset sen sallivat..

        Olkaa vain hiljaa ja pelätkää, niin kaikki jatkuu ennallaan. Nyt on avaus tehty ja tutkimuskia voidaan tehdä, mutta se tarkoittta sitä, että te kerrotte, mitä todelisuus on elävässä elämässä.

        Vl-liikkeen valta on suuri, juuri niin kauan kun te sen hyväksytte.

        Teitä on paljon, jos te uskallatte joukolla tuoda esiin epäkohdat, niin vi valta murenee.


    • Palstakahlaaja
      • Maija.Mehiläinen

        Kiitos kommentista. Huomasin ketjun, mutta siinä ketjussa keskustellaan lähinnä Kotimaa-lehden artikkeleista.

        Halusin nostaa keskusteluun kysymyksen siitä, mikä selittää sen, että vanhoillislestadiolaisuus on tabu kirkon päätöksentekijöille.

        Miksi kirkko ei ole koskaan puuttunut millään tavoin herätysliikkeen ihmisoikeusrikkomuksiin?

        Tämä on Suomen kirkon skandaali.


      • Mukava elämä on mukavaa
        Maija.Mehiläinen kirjoitti:

        Kiitos kommentista. Huomasin ketjun, mutta siinä ketjussa keskustellaan lähinnä Kotimaa-lehden artikkeleista.

        Halusin nostaa keskusteluun kysymyksen siitä, mikä selittää sen, että vanhoillislestadiolaisuus on tabu kirkon päätöksentekijöille.

        Miksi kirkko ei ole koskaan puuttunut millään tavoin herätysliikkeen ihmisoikeusrikkomuksiin?

        Tämä on Suomen kirkon skandaali.

        Ei piispat mitään, jos ei ole pakko! Herätkää jo todellisuuteen.ja nykypäivään.

        Ajatteletteko ja uskotteko te kaikki ihan oikeasti niin, että tulee joku isä (autoriteetti), joka hoitaa ilmenneet ongelmat teidän puolestanne?

        Ei kukaan teidän asioitanne hoida teidän puolestnne, jos ette uskalla sitä itse tehdä.

        Ketä te oikein odottatte hoitamaan asioita teidän puolestanne?


    • acim lai nen

      ..tuolla Raamattupalstalla on eräs Suni jolla on omakohtaisia kokemuksia sekä vanhoillislestadiolaisuudesta että siitä miten kirkko suhtautuu vanhoillislestadiolaisuuteen. Suni ei pelkää tuoda mielipiteitään julki. Mene häntä haastattelemaan. ;)

    • viime kädessä

      on kysymys teologisista tulkinnoista. Kristityille ihmisen kuolematon sielu on tärkeämpi kuin maalliset ihmisoikeudet, ja jos kuolematon sielu on vaarassa, sen varjeleminen menee ihmisoikeuksien ohi.

      On sitten pelkkä raamatuntulkintakysymys, miten itse kukin nämä asiat näkee.

      Teologiseksi väännöksi se loppujen lopuksi menee.

      • Maija.Mehiläinen

        Kirkon käytäntö perustuu kristilliseen teologiaan. Yksi kirkon käytännöllistä toimintaa sitova ratkaisu on sen periaatepäätös, että kirkkomme ei salli hengellistä väkivaltaa. Kirkko kunnioittaa ihmisoikeuksia ja puuttuu ihmisoikeusrikkomuksiin, tapahtuipa niitä ulkomailla tai Suomessa. Kirkko onkin ottanut voimakkaasti kantaa ihmisoikeuksien puolesta.

        Vanhoillislestadiolaisuus on kirkon sisällä toimiva herätysliike, joka käyttää kirkon resursseja monella tavoin. Miten kirkko voi sallia omassa piirissään ihmisoikeuksien polkemisen?

        Kirkon palkkalistoilla on tiettävästi ainakin 120 vanhoillislestadiolaista pappia. Todennäköisesti jokainen pappien vanhemmasta kaartista osallistui hoitokokousten väkivaltaan hoitokokousten vetäjänä, puhujana ja rauhanyhdistyksen päätöksentekijänä tahi jäsenenä. Nuoremmat vl-papit taas ovat hiljaa hyväksyneet väkivallan. Vain kolme vl-teologia on yrittänyt herätellä keskustelua liikkeen sisällä. SRK:n johto on joka kerta vaientanut heidät.

        Juuri vl-papeilta on syytä odottaa nyt kannanottoa asiaan Kotimaan kirjoituksen johdosta. Heillä on virkavastuunsa kirkkomme työntekijöinä.


      • tosiasian.
        Maija.Mehiläinen kirjoitti:

        Kirkon käytäntö perustuu kristilliseen teologiaan. Yksi kirkon käytännöllistä toimintaa sitova ratkaisu on sen periaatepäätös, että kirkkomme ei salli hengellistä väkivaltaa. Kirkko kunnioittaa ihmisoikeuksia ja puuttuu ihmisoikeusrikkomuksiin, tapahtuipa niitä ulkomailla tai Suomessa. Kirkko onkin ottanut voimakkaasti kantaa ihmisoikeuksien puolesta.

        Vanhoillislestadiolaisuus on kirkon sisällä toimiva herätysliike, joka käyttää kirkon resursseja monella tavoin. Miten kirkko voi sallia omassa piirissään ihmisoikeuksien polkemisen?

        Kirkon palkkalistoilla on tiettävästi ainakin 120 vanhoillislestadiolaista pappia. Todennäköisesti jokainen pappien vanhemmasta kaartista osallistui hoitokokousten väkivaltaan hoitokokousten vetäjänä, puhujana ja rauhanyhdistyksen päätöksentekijänä tahi jäsenenä. Nuoremmat vl-papit taas ovat hiljaa hyväksyneet väkivallan. Vain kolme vl-teologia on yrittänyt herätellä keskustelua liikkeen sisällä. SRK:n johto on joka kerta vaientanut heidät.

        Juuri vl-papeilta on syytä odottaa nyt kannanottoa asiaan Kotimaan kirjoituksen johdosta. Heillä on virkavastuunsa kirkkomme työntekijöinä.

        Tuo mitä kirjoitat on kirkon virallinen kanta, mutta nyt onkin kysymys kirkon ja vl-liikkeen yhteentörmäyksestä.

        Jos kirkko sanoo henkiseksi väkivallaksi sitä, mitä vl-liike pitää sielunhoitona, niin eihän siitä voida keskustella muuten kuin teologisesti. Kirkon on pakko suostua teologiseen katsantotapaan, koska se itse edustaa kristinuskoa, mutta vl-liikeen ei ole pakko suostua maalliseen näkemykseen.

        Jos näitä asioita aletaan selvitellä,


      • Kävi köpelösti,
        tosiasian. kirjoitti:

        Tuo mitä kirjoitat on kirkon virallinen kanta, mutta nyt onkin kysymys kirkon ja vl-liikkeen yhteentörmäyksestä.

        Jos kirkko sanoo henkiseksi väkivallaksi sitä, mitä vl-liike pitää sielunhoitona, niin eihän siitä voida keskustella muuten kuin teologisesti. Kirkon on pakko suostua teologiseen katsantotapaan, koska se itse edustaa kristinuskoa, mutta vl-liikeen ei ole pakko suostua maalliseen näkemykseen.

        Jos näitä asioita aletaan selvitellä,

        ja lähetin vahingossa keskeneräisen viestin.

        Piti vain sanoa, että jos näitä asioita aletaan selvitellä, voi syntyä ristiriitoja vl-liikkeen sisällä ja kirkon ja vl-liikkeen välillä. Törmätään liian erilaisiin raamatuntulkintoihin.


      • ratkaisu on
        Kävi köpelösti, kirjoitti:

        ja lähetin vahingossa keskeneräisen viestin.

        Piti vain sanoa, että jos näitä asioita aletaan selvitellä, voi syntyä ristiriitoja vl-liikkeen sisällä ja kirkon ja vl-liikkeen välillä. Törmätään liian erilaisiin raamatuntulkintoihin.

        kun piispainkokous tekee päätöksen, ettei vl ole enää ev.lut. kirkkoon kuuluva ja erottaa sen liikkeenä


      • ja vl:ä
        tosiasian. kirjoitti:

        Tuo mitä kirjoitat on kirkon virallinen kanta, mutta nyt onkin kysymys kirkon ja vl-liikkeen yhteentörmäyksestä.

        Jos kirkko sanoo henkiseksi väkivallaksi sitä, mitä vl-liike pitää sielunhoitona, niin eihän siitä voida keskustella muuten kuin teologisesti. Kirkon on pakko suostua teologiseen katsantotapaan, koska se itse edustaa kristinuskoa, mutta vl-liikeen ei ole pakko suostua maalliseen näkemykseen.

        Jos näitä asioita aletaan selvitellä,

        Niin suossa olette!! Kuka silloin ymmärtää mitä on teille tehty.

        Aloittakaa siitä, että ymmärrätte, mitä on teille tehty. Vasta sen jäleen mietitte kirkkoa ja vl:ä, muuten jäätte yhä edelleen muiden tahojen tallomaksi.


      • ainakaan
        ja vl:ä kirjoitti:

        Niin suossa olette!! Kuka silloin ymmärtää mitä on teille tehty.

        Aloittakaa siitä, että ymmärrätte, mitä on teille tehty. Vasta sen jäleen mietitte kirkkoa ja vl:ä, muuten jäätte yhä edelleen muiden tahojen tallomaksi.

        ole tehty yhtään mitään. Mistä luulet, että kaikki kirjoittajat täällä olisivat uhreja?


      • Maija.Mehiläinen
        Kävi köpelösti, kirjoitti:

        ja lähetin vahingossa keskeneräisen viestin.

        Piti vain sanoa, että jos näitä asioita aletaan selvitellä, voi syntyä ristiriitoja vl-liikkeen sisällä ja kirkon ja vl-liikkeen välillä. Törmätään liian erilaisiin raamatuntulkintoihin.

        Et saanut minua vielä vakuuttumaan näkemyksestäsi. :-)

        En usko että kirkossa okoetaan ongelmaksi, että kirkossa on erilaisia tulkintoja Raamatusta. Niitä nimittäin siedetään avoimesti. Kansankirkko on moniääninen jo lähtökohtaisesti. Kirkon pöntästä saa sanoa melkein mitä tahansa. Tähän juuri on perustunut vanhoillislestadiolaisuuden leppoisa asema kirkossa. Kirkkoon mahtuu tällaistakin, ja piispa ylistää sitä kirkon rikkaudeksi käydessään pitämässä juhlapuheen suviseuroissa. Erilaisuus ei ole ongelma vaan rikkaus. Tämä on sivistystä, ja niin pitää ollakin.

        Sen sijaan kirkko on sitoutunut julkisesti ihmisoikeuksien noudattamiseen. Ihmisoikeussopimukset taas eivät nojaudu varsinaisesti mihinkään epämääräisiin "tulkintoihin" Raamatusta, vaan ne ovat kansainvälisesti hyväksyttyjä ja juridisesti kaikkia instituutioita sitovia lakeja.

        Kirkkokaan ei saa rikkoa lakia eikä lain henkeä, eli ihmisoikeuksien periaatteita. Hoitokokouksien tapahtumista ei voitane enää vanhentumisen takia tehdä selvityspyyntöjä eikä vaatia oiekuskäsittelyä juridisessa mielessä, mutta moraalisessa mielessä kirkko ei voi hyväksyä vuosien takaisiakaan ihmisoikeusrikkomuksia.

        Teologisia keskusteluja Raamatun tulkinnosta voidaan toki käydä ja käydäänkin maailman tappiin asti. Mutta ne jäävät teoreettiseksi leikiksi, joka ei hetkauta SRK:ta minnekään eikä velvoita sitä myöntämään väärinkäytöksiä.


      • Maija.Mehiläinen
        ratkaisu on kirjoitti:

        kun piispainkokous tekee päätöksen, ettei vl ole enää ev.lut. kirkkoon kuuluva ja erottaa sen liikkeenä

        No höpsis! Millä perusteella muka? Realismia keskusteluun!

        Kirkossa ei ole yhtä ainutta piispaa joka lähtisi kiistämään vanhoillislestadiolaisten oikeuden kuulua kansankirkkoon. Suomen ev.-lut. kirkosta ei ole erotettu mitään ryhmittymää koskaan, vai onko joskus? Nokia Missio irrottautui ihan itse, tosin pitkällisen väännön jälkeen. Ja se on miniatyyriporukka vanhoillislestadiolaisiin verrattuna, muutama tuhat henkeä.

        Tuskin piispainkokouksella on mahdollisuuksia ylipäätään tällaiseta asiasta päättää. Kirkon jäsenyys perustuu henkilöjäsenyyteen, yhteisöt eivät ole kirkon jäseniä (vaikka yritykset maksavatkin kirkollisveroa).

        Ajatus, että piispat tai papit haluaisivat ja voisivat erottaa yksittäisiä vanhoillislestadiolaisia seurakunnan jäsenyydestä, kuulostaa täydelliseltä hölynpölyltä.

        Kirkolla ei ole samanlaisia kurinpitovälineitä kuin rauhanyhdistyksillä on. Suomen kirkko luopui julkiripinkin käytöstä jo 1800-luvulla - vaikkakin vanhoillislestadiolaisilla on se omassa keskuudessaan edelleen käytössä.


      • kuin ihminen...

        Kun oppi on tärkeämpi kuin ihminen, niin seurauksena on henkistä ja hengellistä väkivaltaa: armottomuus ja empatian puute ovat tyypillisiä "vl-hyveitä", kuten tekstistäsi hyvin näkee.

        Mielivaltaa käytetään vl-piireissä niihin ihmisiin, jotka jostain syystä ärsyttävät, vai mitä vl-ät?


      • itsesi pussiin.
        Maija.Mehiläinen kirjoitti:

        Et saanut minua vielä vakuuttumaan näkemyksestäsi. :-)

        En usko että kirkossa okoetaan ongelmaksi, että kirkossa on erilaisia tulkintoja Raamatusta. Niitä nimittäin siedetään avoimesti. Kansankirkko on moniääninen jo lähtökohtaisesti. Kirkon pöntästä saa sanoa melkein mitä tahansa. Tähän juuri on perustunut vanhoillislestadiolaisuuden leppoisa asema kirkossa. Kirkkoon mahtuu tällaistakin, ja piispa ylistää sitä kirkon rikkaudeksi käydessään pitämässä juhlapuheen suviseuroissa. Erilaisuus ei ole ongelma vaan rikkaus. Tämä on sivistystä, ja niin pitää ollakin.

        Sen sijaan kirkko on sitoutunut julkisesti ihmisoikeuksien noudattamiseen. Ihmisoikeussopimukset taas eivät nojaudu varsinaisesti mihinkään epämääräisiin "tulkintoihin" Raamatusta, vaan ne ovat kansainvälisesti hyväksyttyjä ja juridisesti kaikkia instituutioita sitovia lakeja.

        Kirkkokaan ei saa rikkoa lakia eikä lain henkeä, eli ihmisoikeuksien periaatteita. Hoitokokouksien tapahtumista ei voitane enää vanhentumisen takia tehdä selvityspyyntöjä eikä vaatia oiekuskäsittelyä juridisessa mielessä, mutta moraalisessa mielessä kirkko ei voi hyväksyä vuosien takaisiakaan ihmisoikeusrikkomuksia.

        Teologisia keskusteluja Raamatun tulkinnosta voidaan toki käydä ja käydäänkin maailman tappiin asti. Mutta ne jäävät teoreettiseksi leikiksi, joka ei hetkauta SRK:ta minnekään eikä velvoita sitä myöntämään väärinkäytöksiä.

        Tuolla aikaisemmassa viestissäsi väitit, että kirkon ihmisoikeuksien puolustaminen perustuu kristilliseen teologiaan, ja nyt sitten sanot, että onkin kysymys juridisesta asiasta.

        Vastasin alunperin siihen, kun kirjoitit, että teologisia keskusteluja ei tarvita tämän asian yhteydessä, koska on kysymys ihmisoikeuksista.
        Yritin vain sanoa, että ainakaan vl-liikkeen jyrkkä siipi ei varmastikaan tuollaiseen näkemykseen yhdy. Se ei suostu asettamaan ihmisoikeuksia uskonsa edelle. Se perustelee kantansa teologisesti eikä muuhun taivu.
        Tämä on vain käsitykseni asiasta, tietenkään en voi varmasti tietää.

        Siis kirkko saa perustaa kantansa teologiaan tai juridiikkaan tai mihin tahansa, mutta vl-liikkeen jyrkkä osa pitää luultavasti kiinni omasta näkemyksestään. Ainoa tapa ylipäänsä keskustella sen kanssa on teologinen.
        Mutta niinkuin sanoin, nämä ovat vain omia arvelujani.


      • sinunullakin on vastuu eläm...

        Jeesus opetti ihmisiä monin tavoin ajallisen elämän hallintaan. Siihen ei koskaan kuulunut väkivalta ihmistä kohtaan. Ihminen on Jumalan kuva. Jumala on luonut myös "epäuskoisen" ihmisen oman kuvansa kaltaiseksi ja siihen epäuskoiseenkaan ihmiseen ei ole puuttuminen millään tekosyyllä, ei edes kuolemattoman sielun asia kelpaa väkivallan tai ihmisoikeuksien loukkauksen tekosyyksi.
        Herramme käski kääntää tarvittaessa näkösälle toisenkin posken.


      • ymmärtää lukemaasi.
        sinunullakin on vastuu eläm... kirjoitti:

        Jeesus opetti ihmisiä monin tavoin ajallisen elämän hallintaan. Siihen ei koskaan kuulunut väkivalta ihmistä kohtaan. Ihminen on Jumalan kuva. Jumala on luonut myös "epäuskoisen" ihmisen oman kuvansa kaltaiseksi ja siihen epäuskoiseenkaan ihmiseen ei ole puuttuminen millään tekosyyllä, ei edes kuolemattoman sielun asia kelpaa väkivallan tai ihmisoikeuksien loukkauksen tekosyyksi.
        Herramme käski kääntää tarvittaessa näkösälle toisenkin posken.

        Katsopa uudelleen, mitä siinä lukee.


      • kristinuskoa,
        sinunullakin on vastuu eläm... kirjoitti:

        Jeesus opetti ihmisiä monin tavoin ajallisen elämän hallintaan. Siihen ei koskaan kuulunut väkivalta ihmistä kohtaan. Ihminen on Jumalan kuva. Jumala on luonut myös "epäuskoisen" ihmisen oman kuvansa kaltaiseksi ja siihen epäuskoiseenkaan ihmiseen ei ole puuttuminen millään tekosyyllä, ei edes kuolemattoman sielun asia kelpaa väkivallan tai ihmisoikeuksien loukkauksen tekosyyksi.
        Herramme käski kääntää tarvittaessa näkösälle toisenkin posken.

        jos kerran jokin muu on tärkeämpää kuin kuolematon sielu. Kaikki muu on katoavaista, vain sielut pysyvät.

        Tuo on maallistuneisuutta, joka käyttää raamattua elämänohjeenaan.

        Jos olisit sanonut, että väkivalta on syntiä, koska se on lähimmäisenrakkautta vastaan rikkomista ja tulkitusti myös "älä tapa" -käskyä vastaan rikkomista, olisit puhunut kristinuskon mukaisesti. Vl:t olisivat varmasti myös kanssasi samaa mieltä, koska he eivät pitäneet hoitokokouskäytäntöjä väkivaltana vaan sielunhoitona.


      • Maija.Mehiläinen
        itsesi pussiin. kirjoitti:

        Tuolla aikaisemmassa viestissäsi väitit, että kirkon ihmisoikeuksien puolustaminen perustuu kristilliseen teologiaan, ja nyt sitten sanot, että onkin kysymys juridisesta asiasta.

        Vastasin alunperin siihen, kun kirjoitit, että teologisia keskusteluja ei tarvita tämän asian yhteydessä, koska on kysymys ihmisoikeuksista.
        Yritin vain sanoa, että ainakaan vl-liikkeen jyrkkä siipi ei varmastikaan tuollaiseen näkemykseen yhdy. Se ei suostu asettamaan ihmisoikeuksia uskonsa edelle. Se perustelee kantansa teologisesti eikä muuhun taivu.
        Tämä on vain käsitykseni asiasta, tietenkään en voi varmasti tietää.

        Siis kirkko saa perustaa kantansa teologiaan tai juridiikkaan tai mihin tahansa, mutta vl-liikkeen jyrkkä osa pitää luultavasti kiinni omasta näkemyksestään. Ainoa tapa ylipäänsä keskustella sen kanssa on teologinen.
        Mutta niinkuin sanoin, nämä ovat vain omia arvelujani.

        En suinkaan, mutta ilmaisuni on ollut tässä selvästikin epätarkka.

        Kirkko nojaa myös ihmisoikeuksien osalta itse tietysti kristinuskon lähimmäisenrakkauden vaatimukseen. Vanhoillislestadiolaiset samoin, mutta heille "rakkaus" johtaa lähimmäisen alistamiseen. Teologiset keskustelut törmäävät jo tässä.

        Kirkko on julkisesti lisäksi sitoutunut noudattamaan "maallisia" ihmisoikeuksien sopimuksia.


      • Teologiset keskustelut
        Maija.Mehiläinen kirjoitti:

        En suinkaan, mutta ilmaisuni on ollut tässä selvästikin epätarkka.

        Kirkko nojaa myös ihmisoikeuksien osalta itse tietysti kristinuskon lähimmäisenrakkauden vaatimukseen. Vanhoillislestadiolaiset samoin, mutta heille "rakkaus" johtaa lähimmäisen alistamiseen. Teologiset keskustelut törmäävät jo tässä.

        Kirkko on julkisesti lisäksi sitoutunut noudattamaan "maallisia" ihmisoikeuksien sopimuksia.

        törmäävät, ja vielä vähemmän vl-fundikset luultavasti suostuvat katsomaan asiaa maallisten ihmisoikeuksien kannalta, paitsi niiden "yksittäisten ylilyöntien" kohdalla. Voi olla aika toivotonta yrittää keskustella.

        Se mikä minua tässä pohjimmiltaan kiinnostaa, on mielipiteen ja uskon vapaus. Asenteestasi saa sellaisen käsityksen, että haluaisit alistaa vl:t taipumaan kirkon näkemykseen. Miksi aina tuota iänikuista alistamista, oli sen tekijä mikä taho hyvänsä? Sympatiani melkein menevät vl:ien puolelle, vaikka en heidän näkemystään sinänsä hyväksykään. He rupeavat näyttämään tässä marttyyri-vähemmistöltä.


      • Asiallisesti ja luotettavasti
        Teologiset keskustelut kirjoitti:

        törmäävät, ja vielä vähemmän vl-fundikset luultavasti suostuvat katsomaan asiaa maallisten ihmisoikeuksien kannalta, paitsi niiden "yksittäisten ylilyöntien" kohdalla. Voi olla aika toivotonta yrittää keskustella.

        Se mikä minua tässä pohjimmiltaan kiinnostaa, on mielipiteen ja uskon vapaus. Asenteestasi saa sellaisen käsityksen, että haluaisit alistaa vl:t taipumaan kirkon näkemykseen. Miksi aina tuota iänikuista alistamista, oli sen tekijä mikä taho hyvänsä? Sympatiani melkein menevät vl:ien puolelle, vaikka en heidän näkemystään sinänsä hyväksykään. He rupeavat näyttämään tässä marttyyri-vähemmistöltä.

        Sivusta kommentoin, anteekis jos häiritsen.

        Ei se ole alistamista, kun kehotetaan luopumaan väkivallan käytöstä ja ihmisten alsitamisesta sekä kehotetaan korjaamaan erehdykset syyttömsti kärsimään joutuneiden suuntaan.

        Sellainen on normaalia asiallista menettelyä jollaiseen kaikki Suomessa toimivat yhdistykset ovat valvollisia normaalien yhteiskunan normien mukaan.


      • yhteiskunta,
        Asiallisesti ja luotettavasti kirjoitti:

        Sivusta kommentoin, anteekis jos häiritsen.

        Ei se ole alistamista, kun kehotetaan luopumaan väkivallan käytöstä ja ihmisten alsitamisesta sekä kehotetaan korjaamaan erehdykset syyttömsti kärsimään joutuneiden suuntaan.

        Sellainen on normaalia asiallista menettelyä jollaiseen kaikki Suomessa toimivat yhdistykset ovat valvollisia normaalien yhteiskunan normien mukaan.

        joka vaatii kaikkia alistumaan normeihinsa, on diktatuurinen. Toisinajattelua tai -uskomista ei suvaita.
        Laki on asia erikseen. Sitä kaikkien täytyy noudattaa.


    • acim lai nen
      • Maija.Mehiläinen

        Mitä useampi vl-kriittinen eroaa kirkosta, tai jättää äänestämättä seurakuntavaaleissa, sitä suuremman vallan vanhoillislestadiolaiset saavat kirkossa.


      • acimlai nen
        Maija.Mehiläinen kirjoitti:

        Mitä useampi vl-kriittinen eroaa kirkosta, tai jättää äänestämättä seurakuntavaaleissa, sitä suuremman vallan vanhoillislestadiolaiset saavat kirkossa.

        Kirkko on kuin isänmaa. Jos ihminen haluaa pysyä kirkossa,niin hän puolustaa kirkkoa. Jos hän ei halua/viitsi suojella kirkkoa pahalta niin mitä väliä sillä on vaikka hän lähtisikin pakoon ja jättäisi sen SRK:n valtaan?
        Sitäpaitsi en usko että Jumala haluaa pelastaa kirkkoja vaan IHMISET.


    • vl-pakana

      Niin se vaan on, että kirkolliskokouksen piirissä suuria joukkoja johdetaan kadotuksen tielle, sillä kaikkihan sen tietävät, että Lapin Maria antoi Lars Leville synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä! Mahtaa siellä helvetissä olla kivaa, kun huomaakin, että luterilainen kirkko on lepsulla linjallaan ajanut melkein kaikki suomalaiset helvettiin!

      • P47r

        Mikä tällainen sivusto on? Mikä tämä on? Miten tällaista voi olla suomalaisessa yhteiskunnassa? Olen itse vanhoillislestadiolainen ja tunnen melko hyvin oman herätysliikkeeni. Nämä Teidän kirjoituksenne ja hirveät vuodatuksenne eivät pidä paikkaansa.Tehän suollatte itsestänne täynnä valetta.


      • joop,
        P47r kirjoitti:

        Mikä tällainen sivusto on? Mikä tämä on? Miten tällaista voi olla suomalaisessa yhteiskunnassa? Olen itse vanhoillislestadiolainen ja tunnen melko hyvin oman herätysliikkeeni. Nämä Teidän kirjoituksenne ja hirveät vuodatuksenne eivät pidä paikkaansa.Tehän suollatte itsestänne täynnä valetta.

        ...ja rienausta varsinkin silloin jos muut arvostelevat tai kritisoivat vl:iä. Toisinpäin se on ihan normaalia haukkua vääräuskoisiksi koiriksi ym..samoin ottaa ylin tuomiovalta Jumalalta ja tuomita toisia ihmisiä helvettiin. Siinähän ei ole mitään pahaa tai epänormaalia?


      • sivustoa
        P47r kirjoitti:

        Mikä tällainen sivusto on? Mikä tämä on? Miten tällaista voi olla suomalaisessa yhteiskunnassa? Olen itse vanhoillislestadiolainen ja tunnen melko hyvin oman herätysliikkeeni. Nämä Teidän kirjoituksenne ja hirveät vuodatuksenne eivät pidä paikkaansa.Tehän suollatte itsestänne täynnä valetta.

        tarkoitat? Tätä suomi24 -keskustelua vl:istä? Täällähän yritetään kirkastaa itselle SRK:lle, ettei uskovaisen sovi velehdella. Eikö se SRK:kin aiemmin ole niin opettanut? Et sittenkään taida tuntea herätysliikettäsi. Kun SRK organisoi hoitokokoukset, miksi se ykä vuosikymmenten jälkeenkin vielä valehtelee ja vierittää syyt paikallisille ry:ille?


      • vl-pakana
        P47r kirjoitti:

        Mikä tällainen sivusto on? Mikä tämä on? Miten tällaista voi olla suomalaisessa yhteiskunnassa? Olen itse vanhoillislestadiolainen ja tunnen melko hyvin oman herätysliikkeeni. Nämä Teidän kirjoituksenne ja hirveät vuodatuksenne eivät pidä paikkaansa.Tehän suollatte itsestänne täynnä valetta.

        Älä lausu Jumalasi nimeä turhaan vai miten se nyt menikään? VL-liike on Jumala!


    • Oulun.Tuomiokapituli
    • SRK:n valtaa!

      SRK:lla on paljon valtaa kirkkoon jo kirkossa työskentelevien alamaistensa kautta. Jos kirkko ei hyväksy SRK:n henkistä ja hengellistä väkivaltaa, SRK uhkaa erota kirkosta.

      Kirkko luulee tarvitsevansa SRK:ta ja SRK-laisia niin paljon, että sallii heidän tekevän ihan mitä tahansa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      93
      5357
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4161
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2249
    4. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2128
    5. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1825
    6. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1474
    7. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      33
      1312
    8. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1128
    9. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1020
    10. T, miten mun pitäis toimia

      Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1011
    Aihe