Kuinka pitkä lenkki ilman juomista?

Juoskija

Olen tälläinen keski-ikää lähestyvä kuntoilija ja juoksen pari-kolme kertaa viikossa 6-10 km. Olen huomannut että nuo lenkit menevät mukavasti, mutta kun olen koittanut pitempää matkaa, 12-15 km, niin olo on alkanut tuntumaan loppumatkasta melko huteralta. En juo matkan aikana ollenkaan. Voisiko olla siitä kyse, että tuollainen 12-15 km vaatii jo tankkausta kesken matkan, mutta lyhyempi lenkki menee juomatta? Millaista juomista suosittelette?

7

5084

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juon näin

Viilehäkössä säässä vedän rauhalliset, alle 12 km, lenkit ilman mitään juotavaa. Helteellä ja kovassa aurongon paisteessa juon ko. lenkeillä vettä.

Kovilla lenkeillä ja vetoharjoituksissa juon urheilujuomaa säästä riippumatta. Tarkoitus on pitää suorituskyky huipussa koko treenin ajan.

Pitkillä lenkeillä juon nykyisin vettä. Jos energiavaje yllättää lopumatkalla pahasti, otan geeliä.

• reenannut

Terve,

en osaa sanoa suoralta kädeltä, mutta viitta veren sokeritason laskuun, itse olen 30 v ja heikotusta tulee vasta 2h kohdalla, mutta nämä todellakin ovat yksilöllisiä. Juominen reenin aikana kannattaa aina, kokeile ottaa pieni juomavyö mukaan ja seuraavalla 15 km lenkillä juo 15 min välein 1-2 suullista laimeaa juomaa ( itse suosittelen sekamehutiivistettä, urheilujomaa vain kisoihin ) mehut ovat hellävaraisempia hampaille.

• Dumas

Keski-ikä on nykyään laaja käsite :). Itse olen vähän yli kolmekymppinen joka harjoittelee noin viisi kertaa viikossa. Minä en käytä juomia alle kahden tunnin lenkeillä. Itse huomasin että kun siirryin 45min lenkeistä 90min lenkkeihin kuntoa kohottaessa niin kropalla kesti ainakin kuukauden sopeutua muuttuneeseen lenkin pituuteen ja lenkkeily ei ollut helppoa lopussa. Prosentuaalisestihan tuo lenkin pidentäminen 10kilometristä esimerkiksi 15kilometriin on aika kova.

• naamariin

Yli tunnin pituisille lenkeille otan aina juotavaa mukaan. Alle tunnin mittaiselle en, jos ei ole hirveä helle. Juon vettä lenkillä.

• ohje

Nämäkin asiat ovat yksilöllisiä.Ajatellaan vaikka Afrikkalaisia huippu maratoonareita, he juoksevat martatoonin 2 tuntiin ilman minkäänlaista nestettä.Jos ajatellaan suorituskykyä tavalliselle lenkkeilijälle niin 2 prosentin nestevajaus tekee 10 prosentin suorityskyvyn laskua. Puolentunnin välein pitäisi desi nestettä nauttia juoksun aikana, neste ei imeydy nopeammin. Sekin on yksilöllistä, toiset hikoilee enemmän kuin toiset.Toisilla elimiston kyky varastoida nestettä ja natriumpitoisuuksia kehossa on parempi kuin toisilla.

• Nopea juoksija...

Vajaat pari tuntia menee juomatta, jos ei ole kuuma.

• Joggi-karhu

Yksilöllistä on toki kaikki tässä maailmassa, mutta suuntaviivoja antavat keskiarvot. Ihminen hikoilee tunnin/10km:n lenkillä noin litran. Tämän jälkeen nesteytys on varsin tervetullutta. Kovakuntoinen maratoonari pystyy helteelläkin pitämään vauhtia yllä pari tuntia suu messingillä. Jos et lue itseäsi sellaiseksi, mitä haittaa sinulle on nesteytyksen turvaamisesta ? Tuoko se juoksemiselle jotakin lisäarvoa, kun kuola noruu suupielistä muuttuen kirveleviksi suolakiteiksi ?
      Mieleen tulee vertaus kypärättömästä pyöräilijästä. Itse tunnen sellaisen, joka ylpeilee paljaasta kupolistaan. Ja sama turo on viety kaksi kertaa lasarettiin hänen ajaessaan onnettomuuden fillarilla. Molemmilla kerroilla tuli pään alueelle vakavia vammoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4756
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3155
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2641
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2615
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2348
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1559
    Aihe