Elää elämääni niin, kuin haluan? Tietenkin elän, mutta miksi ulkopuoliset uskontoani ja elämän tilannettani tuntemattomat kehtaavat arvostella ja mollata elämäntapaani.
En minäkään ole muiden tekemisiin puuttunut. Miksi leimaatte kokonaisen ryhmän yksittäisten ihmisten teoista ja luonteenpiirteistä?
Jos joku muu saa onnensa erillaisista asioista, kuin minä se ei minulle kuulu miksi siis minun asiani kuuluvat teille???
Tälläkin palstalla annetaan niin omituista kuvaa vl-uskonnosta, että ne jotka eivät tiedä muuta ovat kyllä ihan aiheesta kauhuissaa, kummissaa tms. koska luulevat kaiken kuuluvan uskontoomme.
Esim. Perhe, joka ajatteli, että heidän lastenhoitajansa alkaisi käyttäytyä "oudosti", koska on vl. Todennäköisesti heidän vl-tietoisuus on peräisin s 24.stä. No heilläkin varmasti tulee käsitys muuttumaan ajanmyötä, jos pitävät lastenhoitajan.
p.s.en tupakoi
Miksi en saa
45
2303
Vastaukset
- Kempelainen
Elä pois, ja vaikuttaa että elätkin? Ei siitä muuten huomiota saisikaan.
”” mutta miksi ulkopuoliset uskontoani ja elämän tilannettani tuntemattomat kehtaavat arvostella ja mollata elämäntapaani*** Miksi haukut toisia ihmisiä mollaajiksi ja aavaostelijoiksi?? Käsittämätöntä, eikö he saa ilmaista mielipidettään mielipidepalstalla, vai oletko joku ”pyhimys”?
””En minäkään ole muiden tekemisiin puuttunut. *** Mitä tuo sitten oli, te mollaajat tms. Haloo!!!!
”””Miksi leimaatte kokonaisen ryhmän yksittäisten ihmisten teoista ja luonteenpiirteistä? ** Jos sinä yksittäisenä ihmisenä pilaat koko SRK;n tee parannus, niin saadaan joukot kuntoon.
””Jos joku muu saa onnensa erillaisista asioista, kuin minä se ei minulle kuulu miksi siis minun asiani kuuluvat teille??? ** Miksi sitten roikut täällä, vetäydy tarkemmin sinne tynnyriin, ei kukaan sinne tule muut kun saarnamiehet.
””Tälläkin palstalla annetaan niin omituista kuvaa vl-uskonnosta, että ne jotka eivät tiedä muuta ovat kyllä ihan aiheesta kauhuissaa, kummissaa tms. koska luulevat kaiken kuuluvan uskontoomme.** Niin, kertokaa itse sitten ne hoitokokous- murhat yms. ei tarvitse meidän niitä julki tuoda, Estradi on vapaa. Saadaanpahan oikeaa tietoa, vaikka olet hoitajan tyttö?
Esim. Perhe, joka ajatteli, että heidän lastenhoitajansa alkaisi käyttäytyä "oudosti", koska on vl. Todennäköisesti heidän vl-tietoisuus on peräisin s 24.stä. No heilläkin varmasti tulee käsitys muuttumaan ajanmyötä, jos pitävät lastenhoitajan.
p.s.en tupakoi** Miten sitten se Turkulaisen psygoligin lausunto TV;ssä, että insesti on ongelma VL piireissä?? Onko se mielistäsi outoa.
Ps en minäkään tupakoi.- äiti +vl
ja häpeä en viitsi edes kommentoida...
- niilo n
äiti +vl kirjoitti:
ja häpeä en viitsi edes kommentoida...
Että pitää hävetä koska ei tupakoi? Itse en ainakaan mitään häpeämisen aihetta tuosta vastauksesta löytänyt.
Kerro tarkemmin. Täällä saat sentään puhua. - BOBO
niilo n kirjoitti:
Että pitää hävetä koska ei tupakoi? Itse en ainakaan mitään häpeämisen aihetta tuosta vastauksesta löytänyt.
Kerro tarkemmin. Täällä saat sentään puhua.väärin (tahallasi tietysti). AINUT FIKSU ASIA TEKSTISSÄ OLI JUST TOI TUPAKOIMATTOMUUS!
- Tewva
saisi mennä itseensä ja miettiä mitä perätöntä on tullut puhutuksi.Insestisyytettyjen listalla on muut kuin lestaisät/pojat. Älytöntä väittämää.Vissiin entinen katkera vl
- peräti vanhoillillislestadi...
Kyllä varmaan helpotti, kun sai purkaa katkeruutensa palstalle. Sitä voisi suositella koko vl-populaatiolle.
- Työvaliokunnan veli
Ei ne ole uskovaiset ne, jotka on katkeria. Katkeruus on vain epäuskoisten yksinoikeus.
- VIPboy
Kohtaa näit katkeruutta? Pikemminkin tekstissä kysyttiin miksi jotkut käy kiinni yksityisasioihin ja yleistävät. Samaa ihmettelen minäkn.
- kutsut
vl-herätysliikkeen ulkopuolisia uskovaisia?
Toivon, että vastaat kysymykseeni.- ulkona . ...
He ovat epäuskoisia.Koska eivät ole saaneet parannuksen armoa,ilman sitä ihminen on Jumalan vihollinen. Ei auta kauniit puheet, laulutkaan jos ei ole sisällä uskomassa.
- Kempelainen
ulkona . ... kirjoitti:
He ovat epäuskoisia.Koska eivät ole saaneet parannuksen armoa,ilman sitä ihminen on Jumalan vihollinen. Ei auta kauniit puheet, laulutkaan jos ei ole sisällä uskomassa.
He ovat epäuskoisia.*** Miten sen sinä tiedät, kuinka Jeesus on sydämessämme. Sinä vain itse epäilet turhaa ja kerettiläisesti.
””Koska eivät ole saaneet parannuksen armoa*** Saiko Paavali sen?? Missä kohti Raamattua se on esillä?
””ilman sitä ihminen on Jumalan vihollinen. **** Onko se sanottu Raamatussa, mutta sinulle on > "Sinä Paholaisen sikiö, vilpin ja petoksen pesä, sinä kaiken hyvän ja oikean vihollinen! Etkö jo lakkaa vääristämästä Herran suoria teitä! - vl-kristitty
Kempelainen kirjoitti:
He ovat epäuskoisia.*** Miten sen sinä tiedät, kuinka Jeesus on sydämessämme. Sinä vain itse epäilet turhaa ja kerettiläisesti.
””Koska eivät ole saaneet parannuksen armoa*** Saiko Paavali sen?? Missä kohti Raamattua se on esillä?
””ilman sitä ihminen on Jumalan vihollinen. **** Onko se sanottu Raamatussa, mutta sinulle on > "Sinä Paholaisen sikiö, vilpin ja petoksen pesä, sinä kaiken hyvän ja oikean vihollinen! Etkö jo lakkaa vääristämästä Herran suoria teitä!Kysyt saiko Paavali (eli Saul) parannuksen armon ja että missä kohtaa Raamatussa se lukee.
Tässä:
Apostolien teot 9:1-18
"17 Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: "Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut -- Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä." 18 Samassa oli kuin suomut olisivat pudonneet Saulin silmistä, ja hän näki jälleen. Hän nousi jalkeille, ja hänet kastettiin."
Ja tässä:
Apostolien teot 22:6-16:
---------
6 "Mutta matkalla, kun jo olin lähellä Damaskosta, taivaasta leimahti puolenpäivän aikaan yhtäkkiä kirkas valo ympärilleni. 7 Kaaduin maahan ja kuulin äänen sanovan: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua?' 8 Minä kysyin: 'Herra, kuka sinä olet?' Ääni vastasi: 'Minä olen Jeesus Nasaretilainen, jota sinä vainoat.' 9 Ne, jotka olivat kanssani, näkivät valon mutta eivät kuulleet sen ääntä, joka minulle puhui. 10 Minä kysyin: 'Herra, mitä minun tulee tehdä?' Herra sanoi minulle: 'Nouse ja mene Damaskokseen. Siellä saat kuulla kaiken, mitä sinun tehtäväksesi on määrätty.' 11 Minä en nähnyt mitään, koska kirkas valo oli sokaissut minut, ja siksi matkatoverieni oli talutettava minua. Niin sitten saavuin Damaskokseen.
12 "Siellä oli Ananias, hurskas ja lakia noudattava mies, jota kaikki kaupungin juutalaiset pitivät arvossa. 13 Hän tuli luokseni ja sanoi: 'Saul, veljeni, palautukoon näkösi!' Samassa näköni palasi ja näin hänet. 14 Hän sanoi: 'Isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan tahtonsa, näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen oman äänensä. 15 Sinusta tulee hänen todistajansa, sinä kerrot kaikille ihmisille, mitä olet nähnyt ja kuullut. 16 Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.'
-------------- - olet ollut
vl-kristitty kirjoitti:
Kysyt saiko Paavali (eli Saul) parannuksen armon ja että missä kohtaa Raamatussa se lukee.
Tässä:
"17 Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: "Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut -- Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä." 18 Samassa oli kuin suomut olisivat pudonneet Saulin silmistä, ja hän näki jälleen. Hän nousi jalkeille, ja hänet kastettiin."
Ja tässä:
---------
6 "Mutta matkalla, kun jo olin lähellä Damaskosta, taivaasta leimahti puolenpäivän aikaan yhtäkkiä kirkas valo ympärilleni. 7 Kaaduin maahan ja kuulin äänen sanovan: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua?' 8 Minä kysyin: 'Herra, kuka sinä olet?' Ääni vastasi: 'Minä olen Jeesus Nasaretilainen, jota sinä vainoat.' 9 Ne, jotka olivat kanssani, näkivät valon mutta eivät kuulleet sen ääntä, joka minulle puhui. 10 Minä kysyin: 'Herra, mitä minun tulee tehdä?' Herra sanoi minulle: 'Nouse ja mene Damaskokseen. Siellä saat kuulla kaiken, mitä sinun tehtäväksesi on määrätty.' 11 Minä en nähnyt mitään, koska kirkas valo oli sokaissut minut, ja siksi matkatoverieni oli talutettava minua. Niin sitten saavuin Damaskokseen.
12 "Siellä oli Ananias, hurskas ja lakia noudattava mies, jota kaikki kaupungin juutalaiset pitivät arvossa. 13 Hän tuli luokseni ja sanoi: 'Saul, veljeni, palautukoon näkösi!' Samassa näköni palasi ja näin hänet. 14 Hän sanoi: 'Isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan tahtonsa, näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen oman äänensä. 15 Sinusta tulee hänen todistajansa, sinä kerrot kaikille ihmisille, mitä olet nähnyt ja kuullut. 16 Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.'
--------------Miten noin uskonnollinen ihminen on ollut muualla helmikuusta asti?
Tai sitten olet moninikkinen?
Nyt otit tuon käyttöösi? - jaska joo
olet ollut kirjoitti:
Miten noin uskonnollinen ihminen on ollut muualla helmikuusta asti?
Nyt otit tuon käyttöösi?Miksi kyselet moisia tyhmyyksiä? Koeta pysyä asiassa takertumatta toisarvoisiin henkilökohtaisuuksiin. Tavallaan tein nyt itsekin niin mutta itsepähän aloitit.
- oletkin
jaska joo kirjoitti:
Miksi kyselet moisia tyhmyyksiä? Koeta pysyä asiassa takertumatta toisarvoisiin henkilökohtaisuuksiin. Tavallaan tein nyt itsekin niin mutta itsepähän aloitit.
sitten oletkin näköjään tuhatnikkinen, rekattuja on kymmeniä? ja sekalaisia satoja?
- äiti+vl
Sillä uskonnon nimellä mihin tiedän kyseisen henkilön kuuluvan esim. Jehova, Helluntailainen. Jos entiedä tarkemmin uskontoa niin sanon, että joku uskovaínen.
- vl-kristitty
olet ollut kirjoitti:
Miten noin uskonnollinen ihminen on ollut muualla helmikuusta asti?
Nyt otit tuon käyttöösi?En vain ole kirjoitellut pitkään aikaan tälle palstalle, ehkä joskus muulla nikillä kun en ole jaksanut rekisteröityä.
Aiempi toisen vastaus "missäs itse" jne. ei ole minun vastaus. - Ei epäilystäkään
ulkona . ... kirjoitti:
perkeleen penikka.
- Kempelainen
vl-kristitty kirjoitti:
Kysyt saiko Paavali (eli Saul) parannuksen armon ja että missä kohtaa Raamatussa se lukee.
Tässä:
Ja tässä:
---------
--------------tekstissä " parannuksen armoa"?
- Mene seuroihin
Kysy puhujaveljeltä tupakkatauolla, rajoittaako elämistäsi oman tahtosi mukaisesti ry vai SRK vai ehkä molemmat.
Onneksi myös Sinulle on tarjolla tämä palsta, jossa voit purkautua. - niilo n
...herännyt puolustelemaan omaa tyhmyyttään. Ei kai riitä enää että nöyryyttää itseään lapsenteko-koneena ja "vaiennettuna" jäsenenä ry:llä. Tarvii sen lisäksii avata uusia aiheita ja purnata sitä että joku viisaampi voi esittää jopa kritiikkiä aiheesta.
Väitän että valtaosa täällä olevista, muutamaa ulkopuolista lukuunottamatta tuntee ja tietää varsin hyvin kokemuksesta ne "ihanuudet" mitä vl:ien elämään kaikkinensa kuuluu.- miten niin?
Se asia kun monesti riippuu siitä, että miten oikein osaa itse asenntoitua asioihin.
Ja omasta sydämen tilsta.
Jos joku tekee väärin, ei oikeuta että sitä sais ite tehdä väärin. Tämä näiltä ulkona olevilta puuttuu, että he nostavat sodan ja on jäänyt katkeralle mielelle. Kaikki saa tästä kärsiä. - niilo n
miten niin? kirjoitti:
Se asia kun monesti riippuu siitä, että miten oikein osaa itse asenntoitua asioihin.
Jos joku tekee väärin, ei oikeuta että sitä sais ite tehdä väärin. Tämä näiltä ulkona olevilta puuttuu, että he nostavat sodan ja on jäänyt katkeralle mielelle. Kaikki saa tästä kärsiä.jos haukut toisia vääräuskoiseksi ja tuomitset ihmisiä helvettiin edes tuntematta häntä, millainen oman sydämesi tila silloin on?
Väitän edelleen että täällä on enemmistö joko nykyisiä tai lahkosta jo irti päässeitä kaikenikäisiä ihmisiä joilla on omaa tietoa siitä mitä puppua siellä syötetään. - että tätä
miten niin? kirjoitti:
Jos joku tekee väärin, ei oikeuta että sitä sais ite tehdä väärin. Tämä näiltä ulkona olevilta puuttuu, että he nostavat sodan ja on jäänyt katkeralle mielelle. Kaikki saa tästä kärsiä."sotaa" käydään täällä ihan teidän omien johtomiestenne tähden! Heiltä kun ei löydy selkärankaa seistä tekojensa takana. Mutta veikkaanpa, että niin kauan kuin eivät nöyrry ja korjaa tuota hoitokokousasiaa, niin kauan tuo hiertää vl-uskon kengässä, kunnes kenkään tulee reikä ja kivi pääsee luontojaan ulos.
- viitsii tuoda
tällekin palstalle edes joskus puolustuksen ääntä. Sitä tapahtuu harvoin.
Palstalla räksyttävä multiheikki keulassa ja muutama takapiru taustalla. Ei kuitenkaan kovin montaa. Jotkut tänne eksyneet voivat hämmennyksissään ihmetellä, kun palstan nimi vanhoillislestadiolaisuus.
Sitä tämä ei todellakaan ole, vaan vl.n huonoon valoon saattamista. Sääli niitä, jotka uskovat täällä valheen omaksi vahingokseen.
Vierailijoita kehoitan tutustumaan suoriin seurasaarnoihin
http://www.srk.fi/index.php?p=seurat
tai äänitettyihin suviseurasaarnoihin. Nyt viikonloppunakin kuuluu koko Jämsän opistoseuroja netin kautta:
http://nettiradio.net/jamsa/index.phpVL-kello vielä kauemmas..
"Sitä tämä ei todellakaan ole, vaan vl.n huonoon valoon saattamista. Sääli niitä, jotka uskovat täällä valheen omaksi vahingokseen."
Yhtään valheen sanaa en ole tuonut, kun vanhoillislestadiolaisuudesta olen kirjoittanut.
Itse maineestanne olette vastuussa.- äiti+vl
palstalta enkä heti kohta palaa.
Selvennykseksi vielä, että tarkoitin muitakin, jotka arvostelee elämäntapaani ja uskontoani kuin pelkästään palstalaisia.
Minulla ei muuten ole mitään tekemistä hoitokokousten kanssa, joten niitä ei tarvitse tähän keskusteluun vetää. - Hattu nousee
Mutta sinä kuulutkin maailman ainoiden oikeiden uskovaisten jalosukuiseen rotuun eli olet vanhoillislestadiolainen.
- Olen kauhean imarreltut tuo...
Hattu nousee kirjoitti:
Mutta sinä kuulutkin maailman ainoiden oikeiden uskovaisten jalosukuiseen rotuun eli olet vanhoillislestadiolainen.
Sinäkin saat kuulua siihen jaloon joukkoon, jos haluat.
X-vl:lle: En halua nimitellä Sinua enkä muitakaan tuolla takapiru-nimellä, mutta houkutus oli suuri käyttää tuota kuvannollista kieltä, kun täällä tulee vl:llekin niin herkullisia nimiä silmille, tasapuolisuuden nimissä. Vaikka Jeesus sanoi jotain tähän tapaan, ettei silmä silmästä ja hammas hampaasta. Mutta olenhan vaan ihminen minäkin:) Olen kauhean imarreltut tuo... kirjoitti:
X-vl:lle: En halua nimitellä Sinua enkä muitakaan tuolla takapiru-nimellä, mutta houkutus oli suuri käyttää tuota kuvannollista kieltä, kun täällä tulee vl:llekin niin herkullisia nimiä silmille, tasapuolisuuden nimissä. Vaikka Jeesus sanoi jotain tähän tapaan, ettei silmä silmästä ja hammas hampaasta. Mutta olenhan vaan ihminen minäkin:)Yritän kiertää viestisi kaukaa.
Muuta en voi tehdä.- Hattu nousee
Olen kauhean imarreltut tuo... kirjoitti:
X-vl:lle: En halua nimitellä Sinua enkä muitakaan tuolla takapiru-nimellä, mutta houkutus oli suuri käyttää tuota kuvannollista kieltä, kun täällä tulee vl:llekin niin herkullisia nimiä silmille, tasapuolisuuden nimissä. Vaikka Jeesus sanoi jotain tähän tapaan, ettei silmä silmästä ja hammas hampaasta. Mutta olenhan vaan ihminen minäkin:) Devoit kirjoitti:
VL-kello vielä kauemmas..
"Sitä tämä ei todellakaan ole, vaan vl.n huonoon valoon saattamista. Sääli niitä, jotka uskovat täällä valheen omaksi vahingokseen."
Yhtään valheen sanaa en ole tuonut, kun vanhoillislestadiolaisuudesta olen kirjoittanut.
Itse maineestanne olette vastuussa.Olen kirjoittanut rehellisesti käsityksistäni ja tuntemuksistani.
Niin kauvan kuin yhteisö ei sanoudu irti sen sisällä olevista väärinkäytöksitä niin kauvan joudut vastaamaan omalta kohdalatasi aijotko seistä tuossa rivissä.
Minusta sitä on täysin oikeutettua kysyä sinun kohdaltasi. Niin kuin muidenkin vl kohdalta. Todellako he seisovat väärin tekijän puolella.
Eli kuuluuko naisten huono tai ala-arvoinen kohtelu uskoon. Ei mutta kuitenkin vl yhtesö ei sanoudu siitä irti. Vaan pitää sitä oikeana koska ei puutu siihen millään muotoa.
Ja sinun asia alakavat kuulua meille jos yhteiskunta joutuu maksamaan viulut sinun toilailuistasi. Ihan yhtä lailla jos sinulla (vl yleensä) on oikeus paheksua esim alkoholiongelmaisia ja hediän toilailuistaan yhteiskunnalle aiheutuvaa "ylimääräistä" kustannusta. Niin yhtä lailla samalla yhdenvertaisuusperjaateella uskonnon lieveilmiönä näkyvään pahoinvointiin ym voidaan moraalisesti paheksua.
Ja sitten vielä on sekin näkökohta että vl kaikki negatiivinen nollataan ja kaikki pahoinvointi pyritään lakaisemaan matonalle "normaalina" elämään kuuluvana.- viisaitakin naisia
Ihan pakko sanoa että osuit jälleen naulan kantaan. Juuri näin. Minä olen tällainen nuori nainen ja olettaisin että olet minua vanhempi nainen, ja minusta on ihana lukea kirjoituksiasi kun tiedän että ne ovat viisaan ja ajattelevan naisen kirjoituksia! Olen aina ollut jonkin sortin feministi ja inhoan sitä vl-ajattelua jota oma äitinikin edustaa ja siksi on ihanaa että naisia on toisenlaisiakin, jotka uskaltavat puhua nimenomaan naisten asiasta, naisten alistamisesta jne.
- sinä itse
viisaitakin naisia kirjoitti:
Ihan pakko sanoa että osuit jälleen naulan kantaan. Juuri näin. Minä olen tällainen nuori nainen ja olettaisin että olet minua vanhempi nainen, ja minusta on ihana lukea kirjoituksiasi kun tiedän että ne ovat viisaan ja ajattelevan naisen kirjoituksia! Olen aina ollut jonkin sortin feministi ja inhoan sitä vl-ajattelua jota oma äitinikin edustaa ja siksi on ihanaa että naisia on toisenlaisiakin, jotka uskaltavat puhua nimenomaan naisten asiasta, naisten alistamisesta jne.
päätä sen miten sinua kohdellaan. Mitä apua sinulle on jostain palstakirjoittelusta?
Itse inhoan sanaa feministi. Olen vl nainen, mutta en todellakaan anna kenenkään alistaa itseäni.
Minä uskallan olla se mikä olen vaikka en ehkä kaikkia mielytäkkään.
Jokaisella lupa olla omaitsensä ja tehdä mitä haluaa, kun ei vahingoita toista. Tämä on mielipiteeni. - aloittajan puolella
Yleistät ja rankasti. Jos olen vl niin en todellakaan ole syylistynyt niihin tekoihin joita jotkut vl.lät tekvät ymmärtämättömyyttään.
Jos joku mies luulee, että naisen alistaminen on vl uskon mukaista niin minä en sille mitään voi varsinkaan, kun en edes tunne tällaisia perheitä. Minä en ole mitään toilaillut varsinkaan sellaista josta tulisi kuluja yhteiskunnalle.
Sitä en kiellä, että vl.issä ei alistamista ja matonalle lakaisua tapahtuisi (ei kuitenkaan enempää, kuin muillakaan) niin kuin tapahtuu vluskon ulkopuolellakin, mutta se on asia jolle en mitään voi. eikä se ole uskosta lähtöisin.
Itse pidän vl.uskoa oikeana. Se, että joku tekee uskonnon varjolla vääryyttä ei tarkoita, että uskonto on mätä. Ymmärrätkös tätä? - pelkkiä sanoja
sinä itse kirjoitti:
päätä sen miten sinua kohdellaan. Mitä apua sinulle on jostain palstakirjoittelusta?
Itse inhoan sanaa feministi. Olen vl nainen, mutta en todellakaan anna kenenkään alistaa itseäni.
Minä uskallan olla se mikä olen vaikka en ehkä kaikkia mielytäkkään.
Jokaisella lupa olla omaitsensä ja tehdä mitä haluaa, kun ei vahingoita toista. Tämä on mielipiteeni.No jos 2000-luvulla Suomessa on pelkkää unelmaa se että nainen saisi päättää omasta ruumiistaan on mielestäni utopiaa että nainen ei antaisi alistaa itseään.
Toki nainen voi "salaa" päättää omasta ruumiistaan, mutta virallinen kanta tuli selväksi taas jossain Kalajoki-lehdessä suviseuraviikolla. Vl-liikkeessä naisen on alistuttava siihen, että häntä voidaan painostaa jos ei noudata "seurakunnan" neuvoja. Toki käytännössä naiset varmaan käyttävätkin ehkäisyä, mutta virallisesti se on kiellettyä. Minä haluan elää vapaana. Ilman, että teoriassakaan kukaan voisi puuttua intiimielämäni yksityiskohtiin.
Feministihän on todella pelkkä sana, sillä ei ole väliä inhoaako jotakin sanaa. On ihan sama mitä sanaa käyttää siitä että naisten oikeudet ovat yhä edelleen saavuttamatta tietyltä kansanosalta. - ..............................
aloittajan puolella kirjoitti:
Yleistät ja rankasti. Jos olen vl niin en todellakaan ole syylistynyt niihin tekoihin joita jotkut vl.lät tekvät ymmärtämättömyyttään.
Jos joku mies luulee, että naisen alistaminen on vl uskon mukaista niin minä en sille mitään voi varsinkaan, kun en edes tunne tällaisia perheitä. Minä en ole mitään toilaillut varsinkaan sellaista josta tulisi kuluja yhteiskunnalle.
Sitä en kiellä, että vl.issä ei alistamista ja matonalle lakaisua tapahtuisi (ei kuitenkaan enempää, kuin muillakaan) niin kuin tapahtuu vluskon ulkopuolellakin, mutta se on asia jolle en mitään voi. eikä se ole uskosta lähtöisin.
Itse pidän vl.uskoa oikeana. Se, että joku tekee uskonnon varjolla vääryyttä ei tarkoita, että uskonto on mätä. Ymmärrätkös tätä?Olen hiukan eri mieltä. Tämä kaikki nousee historiasta ja siitä käsittelemättömästä hengellisen väkivallan käytöstä jota vl-liikkeessä oli vallalla mm-70-luvulla.
Tästä väkivallan käytöstä ja painostuksesta ei ole vieläkään irtisanouduttu. Sama koskee joidenkin elämäntapasäännösten noudattamista autuuden ehtona. Jos näitä ei noudata, katsotaan uskonsa kieltäneeksi. Kuitenkin raamatussa sanotaan että se joka uskoo, pelastuu. Ei kysytä tekoja. Minun mielestäni vl-uskossa taas tiettyjen tapojen noudattamista pidetään autuuden ehtona ja siksi pidän vl-uskoa vääränä. - Mutta silti
aloittajan puolella kirjoitti:
Itse pidän vl.uskoa oikeana. Se, että joku tekee uskonnon varjolla vääryyttä ei tarkoita, että uskonto on mätä. Ymmärrätkös tätä?Se ei muuta miksikään sitä kuinka monta lasta vammautuu, kuinka monta äitiä joutuu hengenvaaraan, kuinka monta keskosta hoidetaan ym ym ...
Yksitään tuon ehkäisykiellon takia suomessa.
Jos suomessa ei olisi näin hyvä lääketieteen taso äitejä kuolisi huomattavasti enemmän kuin nyt.
Tunnen useita perheitä jossa liihan tiheät raskaudet ym ym ovat johtaneet tilanteeseen jossa yhteiskunta on joutunut näiden toilailujen maksajaksi mm sairaalapäivien muodossa. Lapsen kuntoutuksta puhumattakaan...
Joten sinä et tunne.. Vai että sinä haluat kieltää totuuden ja sanoa että - kenelle vain olisi voinut sattua näin... Olsi mutta se ei muuta sitä mihinkään että ongelmia yksistään haetaan tällä lapsi asialla. Se on täysin tietoista riskien ottamista. Ja alistamista ja alistumista hengen ja terveyden vaaraan.
Saat leikkiä hengelläsi ja jopa tapaa itsesi. Sitähän kukaan ei voi kieltää. Mutta moraalisesti sitä kuitenkin voidaan paheksua.
Eikä tässä ole kuin jäävuoren huippu. Entä ne kaikki lapset nuoret ja aikuiset jotka käyvä terapiassa ... - psykol.
Mutta silti kirjoitti:
Se ei muuta miksikään sitä kuinka monta lasta vammautuu, kuinka monta äitiä joutuu hengenvaaraan, kuinka monta keskosta hoidetaan ym ym ...
Yksitään tuon ehkäisykiellon takia suomessa.
Jos suomessa ei olisi näin hyvä lääketieteen taso äitejä kuolisi huomattavasti enemmän kuin nyt.
Tunnen useita perheitä jossa liihan tiheät raskaudet ym ym ovat johtaneet tilanteeseen jossa yhteiskunta on joutunut näiden toilailujen maksajaksi mm sairaalapäivien muodossa. Lapsen kuntoutuksta puhumattakaan...
Joten sinä et tunne.. Vai että sinä haluat kieltää totuuden ja sanoa että - kenelle vain olisi voinut sattua näin... Olsi mutta se ei muuta sitä mihinkään että ongelmia yksistään haetaan tällä lapsi asialla. Se on täysin tietoista riskien ottamista. Ja alistamista ja alistumista hengen ja terveyden vaaraan.
Saat leikkiä hengelläsi ja jopa tapaa itsesi. Sitähän kukaan ei voi kieltää. Mutta moraalisesti sitä kuitenkin voidaan paheksua.
Eikä tässä ole kuin jäävuoren huippu. Entä ne kaikki lapset nuoret ja aikuiset jotka käyvä terapiassa ...Ihan kuin terapiassa kävisi vain suurperheiden jäseniä. Miksi?
- Nuori 2 lapsen äippä
Minäkin haluaisin samaa: uskoa rauhassa ja elää oman perheen valintoja itsenäisesti tehden. Siksi minua ahdistaa että meillä on tämä ehkäisykielto. Se ei ole oikein.
- ????
usko kuten vl.lät niin mikä pakko sinun on siihen lahkoon kuulua? Ei kai koko ryhmän tarvitse muuttaa käsitystään vai siksi, että sinä haluat ehkäistä?
- monimutkaisempi
???? kirjoitti:
usko kuten vl.lät niin mikä pakko sinun on siihen lahkoon kuulua? Ei kai koko ryhmän tarvitse muuttaa käsitystään vai siksi, että sinä haluat ehkäistä?
Vl on siitä julma yhteisö, että jos haluaa (julkisesti)ehkäistä niin teoriassa voi käydä niin että joutuu pian luopumaan koko siihenastisen elämänsä ihmissuhteista! Se ei ole vähän se! Siksi pitää ehkäistä salaa, vaikka raamatussa ei ehkäisykieltoa ole. Kovat on ehdot yhteisössänne.
Sosiaalinen eristäminen on varmasti rankimpia rangaistuksia ihmiselle ja tämä on yhteisöstä lähtijän edessä. Tätä rangaistuskeinoa ovat käyttäneet monet diktatuurit kautta aikain.
Enkä oikein usko että kys. kirjoittelija olisi "ainoa" joka näin ajattelee. Eiköhän noita lie paljonkin, mutta ei kukaan uskalla rangaistuksen pelossa mitään sanoa. - läheltä seurannut
monimutkaisempi kirjoitti:
Vl on siitä julma yhteisö, että jos haluaa (julkisesti)ehkäistä niin teoriassa voi käydä niin että joutuu pian luopumaan koko siihenastisen elämänsä ihmissuhteista! Se ei ole vähän se! Siksi pitää ehkäistä salaa, vaikka raamatussa ei ehkäisykieltoa ole. Kovat on ehdot yhteisössänne.
Sosiaalinen eristäminen on varmasti rankimpia rangaistuksia ihmiselle ja tämä on yhteisöstä lähtijän edessä. Tätä rangaistuskeinoa ovat käyttäneet monet diktatuurit kautta aikain.
Enkä oikein usko että kys. kirjoittelija olisi "ainoa" joka näin ajattelee. Eiköhän noita lie paljonkin, mutta ei kukaan uskalla rangaistuksen pelossa mitään sanoa.ja ihmissuhteet kaksi eri asiaa! Tiedän useita kymmeniä vl-perheistä olevia, jotka ovat vl-uskon jättäneet.
Ihmissuhteet ei siinä ole muuttuneet. Osalla toki alkuaikoina ollut itsestä johtuvaa häveliäisyyttä niin, että ei ole esim. uusioperhettä kehdannut kaikkiin juhliin tuoda, mutta sekin ongema ajanmyötä poistunut.
EI SIIS JOHDU MITENKÄÄN USKONNOSTA, VAAN TAAS KERRAN PUHUTAAN SIITÄ, ETTÄ JOLLEKKIN ON KÄYNNYT NÄIN. Siis yleistät, jos tunnet, jonkun joka on eristetty niin ei ole mitenkään yleistä, eikä sääntö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 935357
- 564161
- 252249
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282128Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161825- 151474
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹331312Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201128- 211020
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431011