Millä eroon virheistä...

hcp 24

On nyt tullut pari kesää pelailtua, mutta pari pientä "kauneusvirhettä" vaivaa.

1. Miten päästä eroon ulkoa-sisään swingistä? Lyöntini vetää n. 10m-20m oikealle lähes aina eli semmoinen pieni fade. Ranteiden ajoitusta olen harjoitellut, muttei oikein johtanut tuloksiin.

2. Miten lisää alakierrettä chippiin? Saan kyllä sandilla pallon vaikka n. 2m korkeuteen, mutta palloon ei tule juuri yhtään alakierrettä, mikä johtaa usein siihen, että pallo kierii turhan pitkälle.

9

1859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olkoon vaan

      itse yritän opetella lyömään. Jos sulle riittää nuo kaksi etkä sinänsä ole halukas opettelemaan lyömään oikein niin tuosta 1 voisi sanoa että tee svingisi mahdollisimman hitaasti ja muuta sitten sisältä palloa lähestyväksi ja nopeuta sitten takaisin. Kohdasta 2 voi sanoa, että tietääkseni ammattilaisetkaan ei saa lyhyisiin tsippeihin kunnolla alakierrettä (voin olla väärässä) mutta mitä taaempana pallo on stanssissa niin sitä jyrkemminhän siihen tullaan. Varsinkaan kohtaan 1 nyt ei mitään muuta järkevää voi svingiä näkemättä sanoa kuin että pro auttaa.

      • hcp 24

        Kiitän. Hain hitaasti heiluttelemalla swingiä ensin takapihalla ja sitten paikallisella rangella. Auttoi oivaltamaan, että saattoa ei saakkaan "vetää väkisin" niskan taakse. Lähti pallot jo paremmin suoraan, ainakin osa, mutta vielä riittää rutkasti harjoiteltavaa tuon osalta. Voi olla yksi tunti pron kanssa tarpeen, niin kuin sanoit.

        Tuosta chipistä eli yli 10m matkalta saa jo ihan kohtuu spinnin, mutta lähemmältä tuppaa olemaan sellainen kierteetön. Noh tähänkin varmaan auttaa rutkasti harjoittelua.


      • kenzzzzu
        hcp 24 kirjoitti:

        Kiitän. Hain hitaasti heiluttelemalla swingiä ensin takapihalla ja sitten paikallisella rangella. Auttoi oivaltamaan, että saattoa ei saakkaan "vetää väkisin" niskan taakse. Lähti pallot jo paremmin suoraan, ainakin osa, mutta vielä riittää rutkasti harjoiteltavaa tuon osalta. Voi olla yksi tunti pron kanssa tarpeen, niin kuin sanoit.

        Tuosta chipistä eli yli 10m matkalta saa jo ihan kohtuu spinnin, mutta lähemmältä tuppaa olemaan sellainen kierteetön. Noh tähänkin varmaan auttaa rutkasti harjoittelua.

        jos tarkoitat sellaista 5 metrin chippiä ni se on melko vaikeaa mutta itse jos esim bunkkerin tai veden yli pieni chippi niin mahdollisimman isokulmainen maila esim 60 asteinen ja etujalalta lapa auki, tosin siinä ei kuitenkaan tule suuresti spinniä vaan se pysähtyy lähinnä korkeutensa takia


      • hcp 24
        kenzzzzu kirjoitti:

        jos tarkoitat sellaista 5 metrin chippiä ni se on melko vaikeaa mutta itse jos esim bunkkerin tai veden yli pieni chippi niin mahdollisimman isokulmainen maila esim 60 asteinen ja etujalalta lapa auki, tosin siinä ei kuitenkaan tule suuresti spinniä vaan se pysähtyy lähinnä korkeutensa takia

        Eli sellaisiin lyhyisiin muutaman metrin chippeihin tarttisin lisää spinniä. Pidempiin n. 10-20m saakin sitten jo ihan riittävästi, johtuen varmaan kovemmasta lyönnistä (pallo jopa joskus harvoin tulee muutaman kymmentä senttiä takaisin).

        Voipi olla, että haen mahdottomia, eikä sitä nyt niin kovin usein ihan kahta metriä edes chippaa.


    • HuaHinThai

      valmentajalla, sillä ulkoa sisälle tuleva voi johtua kovin monesta asiasta.
      2. miksi pitäisi saada, on kovin vähän tilanteita, jossa ei voi käyttää bitsiä. Itse nostan pallon ilmaan 60 lobbyllä vai jos on ihan pakko

    • Qukko

      ......mutta itse sain vastaavan virheen korjattua siirtämällä palloa hieman etäämmälle ja harjoittelemalla ns. lätkäotteella. Se auttoi ymmärtämään mailan liikeradan ja harjoitusta toistamalla slaissi/syöksyhukki katosi täysin. Tämän
      lisäksi käänsin vasenta jalkaa hieman lyönnin suuntaan, niin kroppakin toimii paremmin.

    • hcp 24

      Kiitän kaikkia vinkkejä antaneita. Nyt hitaasti mailaa heiluttelemalla ja pitkää nurmea niittämällä, alkaa hiljalleen löytymään tuo oikea liikerata. Useita satoja rangepalloja on "hakattu" ja kyllä se sieltä vielä löytyy. Nyt jo, kun oikein keskittyy ja unohtaa "pitkälle lyömisen" on liike kohdallaan, mutta itsetunnon kohotessa "haetaan pituutta" ja "siellä kaartaa".

      Noh josko se siitä vielä syksyllä löytyisi kohdalleen, niin taas olisi keväällä parempi pohja jatkaa.

      Niin ja luonnollisesti tämä koskee lähinnä puumailoja. Rauta-5 asti lähtee suoraan, mutta sitä loivemmat hieman kiertää.

    • APu

      1. - jos olet oikea kätinen pelaaja niin ajattele lyöväsi palloa kello 7:stä kello 1:een. (kohde on klo 12 suunnassa). Yleisin virhe on lyödä palloa ns. kello 6:een, koska tuolloin swingilinjan kaarevuudesta johtuen lyönti osuu todennäköisesti kello 5:een josta se lähtee joko pulli-huukkina, pullina, fadena tai slaissina.

      - Ulkoa sisään lyöty lyönti voi johtua myös siitä että et lähde downswingiin kahva edellä, vaan vähän niinkuin virvelin heittoon olkapää edellä jolloin rannekulmakin vapautuu liian aikaisin.

      - Yritä pitää alemman käden kyynärpää lähellä vartaloa down swingissä.

      - harjoittele lyömään pitämällä pyyhe vasemmassa kainalossa jos olet oikeakätinen pelaaja. Se opettaa tekemään swingin selällä eikä käsillä.

      - laita vaikka juomapullo kohti suoraan kohdelinjasta pallon taake n. 40 cm päähän pallosta sellaiseen kohtaan jossa backswingissä maila menee pulloa hipoen taakse. Downswingissä varot lyömästä juomapulloon. Tuo onnistuu ajatuksilla että "kahva edellä palloon" ja osuma kello 7:ään.


      2. Hyvä alakierre edellyttää puhdasta osumaa palloon ja riittävää mailanpään nopeutta. Alle 10 m chippeihin on aika mahdoton saada kunnon back spinniä, ellet lyö avatulla lobwedgellä ns. laskuvarjolobia.

      Luulen että lyöt chipit kylkiosumina pitkäksi. Pidä koko chipin ajan kädet mailan lavan etupuolella. Älä vippaa ranteilla. Rannekulma ei saa purkaantua chipissä.

      • golffer

        Joo oon itekki ruvennu vähä harjottelee alakierrettä. Harvoin mutta välillä kuitenkin onnistuu:D. Varma tekniikka on että pistät pallosi eteen toisen pallon, ja lyöt sandilla tai isompi kulmaisella mailalla. Voit saada myös kopin, tämähän on ns. trickshot jota ei pelissä voi hyödyntää mutta iha mukava:D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3578
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      197
      1672
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1327
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      146
      1208
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      855
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      52
      821
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      820
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      809
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      792
    Aihe