Pärjääkö ilman suitsia ja satulaa hevosella?

iduli

Olisin kiinnostunut ratsastamaan pelkällä hevosella ilman mitään erikoistehosteita, apuvälineitä tai kivuntuottoa.

Onko Suomessa sellaista tallia, jossa voisi ratsastaa ilman suitsia ja satulaa? En haluisi käyttää yhtään raippaa, kuolaimia, kannustimia, apuohjia, jne.. Pelkkä hevonen riittää! :) Ratsastustyyli voisi olla vapaamuotoisempi kuin yleinen brittityyli. Eli minua ei todellakaan kiinnosta ratsastaa silmukoita muotoon ajetulla hevosella hiekkakentällä.

Lännenratsastus vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta siinäkin käytetään yleensä (omien tietojeni mukaan) kuolaimia ja satulaa.

Osaako kukaan ratsastaa pelkällä paino- ja ääniavuilla ilman satulaa ja suitsia?

51

6381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • agrologi

      Ensinnäkin satula, suitset, kuolaimet jne. eivät oikein sovitettuna ja käytettynä aiheuta hevoselle kipua, vaan toimivat merkinantovälineinä tai ratsastajan tukena. Esim. hevosen on paljon helpompi kantaa selässään pomppivaa ja heiluvaa aloittelijaa satulan kera, kun satula jakaa ratsastajan painon tasasisesti hevosen selälle ja vaimentaa enimmät muksahduksetja jalustimet auttavat ratsastajaa huojumaan vähemmän, verrattuna ilman satulaa holtittomasti poukkoilevaan ratsastajaan.

      mutta kysymykseesi, suomesta ja maailmalta löytyy jonkin verran ratsastajia, jotka pystyvät ratsastamaan hevosella (yhdellä tai muutamalla) tiettyjä juttuja ilman varusteita. Kuitenkin hekin ratsastavat enimmäseen ihan normaalisti suitsien ja satulan kera. Suomen kuuluisin ilman satulaa ja suitsija ratsastaja taitaa olla Christoffer Vegelius, hän on hyvännyt muutamissa näytöksissä todella korkeita esteitä (150cm?) ilman satulaa ja suitsia ja ilman satulaa kokonaisia kansallisen tason esteratoja. Ratsunaan muistaakseni Hot Chocolate. (Tämä on siis tapahtunut joskus -80-90 luvulla).

      Ilman satulaa pääsee ratsastamaan satunnaisesti melkein kaikilla ratsastuskouluilla. Sen sijaan ilman mitään varusteita en ole kuullut opetettavan missään.

      On muistettava, että hevonen on 10 kertaa ihmisen verran painava eläin, jonka kaikki sosiaaliset suhteet muodostuvat laumanarvojärjestyksen päälle eli hevosen kanssa ilman "apvälineitä" on hauskaa kunnes se saa päähänsä testata lauman arvojärjestystä "pinellä voiman käytöllä" (hevosen maailmassa kevyt toista kohti suunattu potku tai reilu näykkäisy ovat "pientä voiman käyttöä") tällöin ihmisen pelastaa yleensä suuremmilta vahingoilta tarkkaavaisuuden lisäksi "nämä parjaamasi apuvälineet" hevonen jolla on päitset päässä ja narun toinen pää ihmisellä on helpompi kääntää niin ettei potku tai näykkäsy osu ja vieläpä sen jälkeen päästä oma toiminnallaan kommentoimaan ettei hyväksy moista toimintaa.

      Sinänsä ajatuksesi suorasta luonnollisesta kommunikoinnista lajien välillä on ihailtava ja kannattettava, mutta luulempa että ihminen ja hevonen on niin erillaisia, että kommunikoinnin onnistumiseen tarvitaan apuvälineitä varsinkin pienemmän ja heikomman ihmisen näkökulmasta. Kuitenkin on koko ajan muistettava, että nämä apuvälineet ovat todellakin vain apuälineitä kommunikointiin, eivät itsetarkoitus.

      • heiolensieni..

        .. ja sanon että kyllä ne ''normaalit varusteet'' hevosta hieman vahingoitta. Rungollisen satulan kannsa (vaikka olisi oikeassa kohtaa) hevosenlapa ei pääse liikkumaan niin hyvin kuin sitä ilman, ja kuolaimet ovat jokatapauksessa epämiellyttävät. http://www.youtube.com/watch?v=l4BdDC4UbI0

        Suomessa on ainakin yksi luonnollisenhevostaidon tallli, HIPPIINA. Siskoni on ollut muutamaan kertaan leiriavustajana ja kovasti tykkää. olisi minunkin tarkoitus sinne mennä.
        asiasta pähkinään! Eli tallilla on hevosilla kuolaimettomat suitset ja mennään lähes aina ilman satulaa .. http://www.youtube.com/watch?v=F6kgOcD8yUo
        kaikki videossa ovat aloittelijoita(luonnollisesssa hevostaidossa) (paitsi alussa oleva tyttö pyörössä se kun kuvaaja silittelee hevosia ;D)
        Olen käynyt tuolla pihassa katsimassa tarhassa, ja ihan kivalta paikalta vaiikuttaa 8DD


      • xx

        Karl "Kalle" Fazer oli se henkilö joka hyppäsi hevosellaan Hot Chocolate "Rontti" isojakin esteratoja ilman satulaa.
        Ratsukko pääsi myös Guinessin ennätysten kirjaan hyppäämällä muistaakseni (korjatkaa jos olen väärässä) 182,5cm korkean muuri-esteen ilman satulaa ja suitsia!


    • hepparakas
    • hevosen täytyy

      olla erittäin kiltti ja kärsivällinen sekä hyvin koulutettu.

      Miksei hevosta voisi tällaiseen opettaa, riskejä vain on aika paljon. Liikkeellelähtö on helppoa, mutta pysähtyminen paljon vaikeampaa, jos hevosta ei sattumoisin huvita pystähtyä. Hallitsematon hevonen on vaarallinen ratsastajalle sekä lisäksi itselleen ja sivullisille, jos ei olla aidatulla alueella. Tällaista "ilman apuvälineitä" ratsastamista voisi kokeilla korkeintaan aidatulla kentällä.

      Kuten edellinen kirjoittaja jo sanoikin, suitset ja satula eivät tuota hevoselle kipua, jos niitä ei käytä väärin tai erityisen rajusti. On myös olemassa suitsia, joissa ei ole kuolaimia, ne toimivat mm. hevosen nenäluuhun suunnatun paineen avulla. Hevosestakin on mukavaa, jos se tietää, minne on tarkoitus mennä ja että ratsastaja pysyy tukevasti selässä. Epävarma hevonen hermostuu ja alkaa säikkyä, jolloin sen selässä pysyminen vaikeutuu olennaisesti.

      Ilman satulaa olen kyllä ratsastanut ja jos on hyvä tasapaino ja hyvät lihakset sekä rutkasti kokemusta, se ei ole edes erityisen vaikeaa. Chapsit tai muut kitkapintaiset housut auttavat asiassa.

      Riimun ja riimunnarun kanssa olen ratsastanut lähinnä pellon reunassa ja rannalla. Tällöin olen tietysti hypännyt äkkiä alas, jos hevonen on alkanut sooloilla tai pyrkiä aivan väärään suuntaan. Selästä käsin tottelematonta tai pelokasta hevosta ei voi hallita, jos sillä ei ole asianmukaisia varusteita. Lyhyenkin ratsastusretken aikana hevonen hermostuu tai säikkyy yleensä ainakin vähän ja nämä tilanteet olisivat vaarallisia kaikille osapuolille jos ratsastajalla ei olisi mitään, millä tarvittaessa vähän "pakottaa" hevosta.

      • LH.toisinhevostelija

        olen kyllä aikalailla samaa mieltä kanssasi. mutta en tosiaan suosittele millätahansa hevosella menemään ilman varusteita. Suhde hevoseen täytyy ensin olla kunnossa.


    • iduli

      Kiitos kommenteistanne:) Ja youtube-linkistä:)

      Joo, hevosella on voimaa. Sitä ei hirveästi pidetä kiinni tyhjillä käsillä, jos se päättää lähteä. Ja aina ei edes silloinkaan vaikka olisi suitset päässä. On nimittäin muutaman kerran lähtenyt poni käsistä.

      Minua kiinnostaa mahdollisimman eläinystävälliset toimintatavat. En väitä, että britti- tai issikkatyyli on paha. Jokaisella ratsastajalla on omat vivahteensa tyylissä ja nämä vivahteet määräävät, onko tapa raju vai lempeä.

      Olen kuullut, että kun hevonen aukaisee suuta / heiluttaa päätä ratsastaessa niin sitä sattuu. Sama myös jos se huiskaisee hännällä liian kovia pohkeita. Olen nähnyt kumpaakin tapahtuvan.

      Seuraavaksi mua ihmetyttää tämä asia: Kun hevonen ratsastetaan periksiantoon eli sen kaula kaareutuu ja turpa on alhaalla lähellä rintaa. Näkeekö tämä hevonen eteen päin? Käsittääkseni hevosella on jonkinlainen sokea piste näkökentässä. Ja tälläinen asento on mahdollisimman kaukana siitä miten hevonen normaalisti liikkuisi. Miten hevosen niska voi tälläisessä asennossa? Sitä ei hevonen kerro ihmisille. Mielestäni se näytää huonolta ja luonnottomalta asennolta.

      Tässä linkki mitä minä inhoan kuolaimissa ja muissa lisäavuissa: http://www.youtube.com/watch?v=lkxOp_xfVEg&feature=related

      Linkki on venäjänkielinen mutta se on englanniksi tekstitetty. Dokumentti kuolaimista on julmaa katsottavaa ja noiden ratsastajien olisi syytä hävetä.

      Ja lopuksi: Onko jollain kertoa kokemuksia lännenratsastuksesta? Lukisin mielelläni kokemuksianne siitä.

      • Ulkosuomalainen nainen

        Kuvailemasi muotoa, jossa hevosen turpa on lahella rintaa, kutsutaan nimella rollkur. Siita on viime vuosina kayty debattia kansainvalisesti, kun huomattiin, etta eraat huipputason kouluratsastajat ratsastivat hevostaan kyseisessa muodossa verryttelyalueella. Talla ei siis tarkoiteta kuolaimella kulkemusta (peraananto/"hevonen kulkee muodossa", jossa paan asento on pystysuorassa otsan ja turvan kautta kulkevassa linjassa. En nyt jaksa tassa jauhaa kyseisen muodon haitoista, tuolta esim loytyy jotain tietoa: http://www.sustainabledressage.com/rollkur/how.php

        Tavallinen peraanannossa ratsastaminen on taas hevoselle paljon parempi, kuin se, etta se kulkisi paa korkealla kaula pitkana, eli selka notkolla. Jos hevonen kulkeen ratsastaja selassaan talla tavalla, se varmasti saa selkansa kipeaksi.

        Ja sitten alkuperaiseen kysymykseen, en usko, etta Suomessa opeteaan missaan ratsastamaan ilman satulaa ja suitsia. Itse olen tata harrastanut jonkin verran ja jopa hypannyt esteita. Jos hevonen on hyvin koulutettu, siten, etta sita voi satulan ja suitsien kanssakin ratsastaa lahinna painoavuilla, se kylla ymmartaa ne ilman satulaa ja suitsiakin. Jos hevosen alun alkaen haluaa opettaa ratsastukseen ilman mitaan apuvalineita, sekin onnistuu, mutta vain taitavalta hevosenkouluttajalta.

        Tassa viela yksi linkki, joka saattaisi kiinnostaa: www.parelli.com. Koulutusmetodi on viime aikoina kasvattanut huimasti suosiotaan maailmalla. Joku koonnut ns. natural horsemanshipin tekniikat taas hiukan uudella tavalla yhteen, kyseisia tekniikoita on toki kaytetty erillaan jo vuosisatoja.


      • iduli
        Ulkosuomalainen nainen kirjoitti:

        Kuvailemasi muotoa, jossa hevosen turpa on lahella rintaa, kutsutaan nimella rollkur. Siita on viime vuosina kayty debattia kansainvalisesti, kun huomattiin, etta eraat huipputason kouluratsastajat ratsastivat hevostaan kyseisessa muodossa verryttelyalueella. Talla ei siis tarkoiteta kuolaimella kulkemusta (peraananto/"hevonen kulkee muodossa", jossa paan asento on pystysuorassa otsan ja turvan kautta kulkevassa linjassa. En nyt jaksa tassa jauhaa kyseisen muodon haitoista, tuolta esim loytyy jotain tietoa: http://www.sustainabledressage.com/rollkur/how.php

        Tavallinen peraanannossa ratsastaminen on taas hevoselle paljon parempi, kuin se, etta se kulkisi paa korkealla kaula pitkana, eli selka notkolla. Jos hevonen kulkeen ratsastaja selassaan talla tavalla, se varmasti saa selkansa kipeaksi.

        Ja sitten alkuperaiseen kysymykseen, en usko, etta Suomessa opeteaan missaan ratsastamaan ilman satulaa ja suitsia. Itse olen tata harrastanut jonkin verran ja jopa hypannyt esteita. Jos hevonen on hyvin koulutettu, siten, etta sita voi satulan ja suitsien kanssakin ratsastaa lahinna painoavuilla, se kylla ymmartaa ne ilman satulaa ja suitsiakin. Jos hevosen alun alkaen haluaa opettaa ratsastukseen ilman mitaan apuvalineita, sekin onnistuu, mutta vain taitavalta hevosenkouluttajalta.

        Tassa viela yksi linkki, joka saattaisi kiinnostaa: www.parelli.com. Koulutusmetodi on viime aikoina kasvattanut huimasti suosiotaan maailmalla. Joku koonnut ns. natural horsemanshipin tekniikat taas hiukan uudella tavalla yhteen, kyseisia tekniikoita on toki kaytetty erillaan jo vuosisatoja.

        Kiitos tuosta parelli.com-linkistä. Juuri tuonlaista olinkin etsinyt. Suosikini on tämä pätkä youtubessa: http://www.youtube.com/watch?v=xcXcbXA9oVk

        Aivan mahtavan näköistä!

        Hevosharrastus voi olla jotain muutakin kuin pelkkää välineurheilua!


      • Maalla kasvanut
        iduli kirjoitti:

        Kiitos tuosta parelli.com-linkistä. Juuri tuonlaista olinkin etsinyt. Suosikini on tämä pätkä youtubessa: http://www.youtube.com/watch?v=xcXcbXA9oVk

        Aivan mahtavan näköistä!

        Hevosharrastus voi olla jotain muutakin kuin pelkkää välineurheilua!

        Minäkin en hyväksy suusta repimisiä ym.Kyllä alkuluottamus on saatava ensin ja maasta käsin.Ihminen on johtaja ja jos heppa hyväksyy sen o.k.Kyllähän sitä heinäpellolta tultiin ilman satuloita.Eipä semmoista edes ollut,kun aloin ratsastamaan.Maiskaukset ja vanha kunnon matala pruu ne käskyt.Eihän ne työhepat mitään ymmärtäneetkään.Tuli mieleen juttu vanhasta hepasta aikoinaan.Oli ollut irti pihassa vanhuksena.Kävellyt latoon ja peruuttanut,ja sama uudestaan.Kai dementia,,.Omistaja todennut: taas se vetää heinää latoon.Nytkin joskus käyn tunneilla mieluummin esim.kääntyissä,muutan vaan painoa.Lännenratsastuksessa voi pitää päätä luonnollisesti.Se on vaan ihmisistä kaunista kaula kaarella.


      • aloittelija western

        Olen länenratsastuksen aloittelijaja olen todella pitänyt siitä. Enkku puolta en ole ratsastanut kun joskus muinoin talutusratsastuksessa.
        Tässäpä sinulle linkki mikä on suosikkini youtubessa ! Ilman satulaa ja suitsia paitsi kannukset (huomio kuitenkin niiden hellä käyttö)

        http://www.youtube.com/watch?v=XxUGEN9kS9o&feature=related

        Stacyn taidot perustuvat lännenratsastuksen saloihin...
        Suoomessakin on muutamia western ratsastajia jotka ratsastavat ilman suitsia (käyttävät "kaula narua") esim. esityksissä koskaan en ole livenä nähnyt..


      • kesälilja
        aloittelija western kirjoitti:

        Olen länenratsastuksen aloittelijaja olen todella pitänyt siitä. Enkku puolta en ole ratsastanut kun joskus muinoin talutusratsastuksessa.
        Tässäpä sinulle linkki mikä on suosikkini youtubessa ! Ilman satulaa ja suitsia paitsi kannukset (huomio kuitenkin niiden hellä käyttö)

        http://www.youtube.com/watch?v=XxUGEN9kS9o&feature=related

        Stacyn taidot perustuvat lännenratsastuksen saloihin...
        Suoomessakin on muutamia western ratsastajia jotka ratsastavat ilman suitsia (käyttävät "kaula narua") esim. esityksissä koskaan en ole livenä nähnyt..

        Heppa lipoi kieltään kokoajan.Se alistuneena rauhoitteli:olen kasvissyöjä en vihollinen.Toki paljon parempi,kuin suu täynnä tavaraa.Jos kenellä on koira rutistakaapa sitä!Mitä tapahtuu?Sekin lipoo kieltä eli rauhoittelee omistajaansa.Lähi kosketus on siitä epämiellyttävää.


    • Stigur

      Moi,en tiedä sellaista tallia jossa saisi ratsastaa täysin ilman mitään varusteita. Rella Vinurissa joskus saa ratsastaa ilman satulaa ( kanttii kuitenkin kysyy etukäteen ) Rellan ossa on www.rellavinur.fi
      Hienoa, että olet tuota mieltä hevosia satuttavista ja rajoittavista välineistä :D

      • iduli

        Joo, issikka talli. Ihan mukavaa, kun hevosten ei tarvitse välttämättä joka tunti kierrellä hiekka kenttää ympäri. Mutta..

        Mutta mä en osaa ratsastaa issikoilla. Yritetty on ja sillä opettajalla meinasi mennä hermot. Ohjeet olivat: "napa eteen, nojaa taakse, kädet ylös, blaa, blaa, blaa.." Miten toi on mahdollista? Olin sellaisella S-kiemurassa hevosen päällä.. Ja vieläkin istuin väärin. Mä en osaa. Ja siinä meni motivaatio. Ihan kivoja noi islannin hevoset (ja varsinkin hyvin käytännöllisiä ratsuja;) varmajalkaisia, jne.)

        Joten etsinkin sellaista ratsastustallia, jossa ei olisi sellaista välineurheilua (suitset, ohjat, satula, piiska ja hevosen selässä saisi istua rennosti).


      • ihmettelijä..............
        iduli kirjoitti:

        Joo, issikka talli. Ihan mukavaa, kun hevosten ei tarvitse välttämättä joka tunti kierrellä hiekka kenttää ympäri. Mutta..

        Mutta mä en osaa ratsastaa issikoilla. Yritetty on ja sillä opettajalla meinasi mennä hermot. Ohjeet olivat: "napa eteen, nojaa taakse, kädet ylös, blaa, blaa, blaa.." Miten toi on mahdollista? Olin sellaisella S-kiemurassa hevosen päällä.. Ja vieläkin istuin väärin. Mä en osaa. Ja siinä meni motivaatio. Ihan kivoja noi islannin hevoset (ja varsinkin hyvin käytännöllisiä ratsuja;) varmajalkaisia, jne.)

        Joten etsinkin sellaista ratsastustallia, jossa ei olisi sellaista välineurheilua (suitset, ohjat, satula, piiska ja hevosen selässä saisi istua rennosti).

        ohjaavasi hevosta jos et halua istua oikea oppisesti jonka avulla hevonen pysähtyy kääntyy ym... :D En pidä yhtään mahdottomana jos joku länkkäri talli antais sun ratsstaa ilman suitsia ja satulaa kunhan ensin näytät taitosi satulan ja suitsien kanssa. Hankkiudu länkkäri talille opetukseen, itse kokeilin sitä n. vuosi sitten. Tseppiä!


      • iduli
        ihmettelijä.............. kirjoitti:

        ohjaavasi hevosta jos et halua istua oikea oppisesti jonka avulla hevonen pysähtyy kääntyy ym... :D En pidä yhtään mahdottomana jos joku länkkäri talli antais sun ratsstaa ilman suitsia ja satulaa kunhan ensin näytät taitosi satulan ja suitsien kanssa. Hankkiudu länkkäri talille opetukseen, itse kokeilin sitä n. vuosi sitten. Tseppiä!

        Nyt et tainut ihan ymmärtää, selvennän hieman. Issikan selässä istutaan ihan eri tavalla kuin brittityylissä. Olen ratsastanut brittityyliä monta vuotta. Ja siinä mulla ei ollut mitään kummosempia ongelmia. (Ainakaan noottia ei tullut)

        Mutta sitten kävin pari kertaa kokeilemassa issikoita. Taisin istua brittityylillä issikan selässä ja opettaja ei oikein tykännyt siitä. Tällänen mielikuva ainakin jäi...

        Nyt haluisin oppia ratsastamaan ilman suitsia ja satulaa. Täytyy lähteä jonakin päivänä kokeilemaan länkkäriä;)

        Osaisiko joku kertoa mitä yleensä lännenratsastus-tunneilla tehdään?


      • ihmettelijä.................
        iduli kirjoitti:

        Nyt et tainut ihan ymmärtää, selvennän hieman. Issikan selässä istutaan ihan eri tavalla kuin brittityylissä. Olen ratsastanut brittityyliä monta vuotta. Ja siinä mulla ei ollut mitään kummosempia ongelmia. (Ainakaan noottia ei tullut)

        Mutta sitten kävin pari kertaa kokeilemassa issikoita. Taisin istua brittityylillä issikan selässä ja opettaja ei oikein tykännyt siitä. Tällänen mielikuva ainakin jäi...

        Nyt haluisin oppia ratsastamaan ilman suitsia ja satulaa. Täytyy lähteä jonakin päivänä kokeilemaan länkkäriä;)

        Osaisiko joku kertoa mitä yleensä lännenratsastus-tunneilla tehdään?

        Opettlin pysäyttämään hevosen länkkäri tyylillä joka ei alussa onnistunut ollenkaan oikea oppisesti koska turvauduin aina ohjiin. Sitten hevosenkokoamista, jogia, laukkaa ja sidepassia. Sitten 90 asteen käännöstä (en muista miksi kutsuttiin) kokeilin. Kivaa oli!

        ps. Tunnin alussa käytiin hevosen käsittelyä maastakäsin (johtajuutta ym...)


      • iduli
        ihmettelijä................. kirjoitti:

        Opettlin pysäyttämään hevosen länkkäri tyylillä joka ei alussa onnistunut ollenkaan oikea oppisesti koska turvauduin aina ohjiin. Sitten hevosenkokoamista, jogia, laukkaa ja sidepassia. Sitten 90 asteen käännöstä (en muista miksi kutsuttiin) kokeilin. Kivaa oli!

        ps. Tunnin alussa käytiin hevosen käsittelyä maastakäsin (johtajuutta ym...)

        Kuulostaa aika kivalta:) ja mielenkiintoiselta.

        Mitä harrastajalla on hyvä olla länkkäriä ratsastettaessa? Minkälaiset housut? Saappaat? Kypärä? Mitä kaikkea tarvitaan? Ratsastushanskat? Ei kai raippaa tarvita... Entä kannukset, pärjätäänkö ilman niitä?

        Oliskohan jossain lähellä Espoota (tai Espoossa) länkkäri-tallia? Olisiko jollain kertoa kokemuksia tallista?


      • ihmettelijä...................
        iduli kirjoitti:

        Kuulostaa aika kivalta:) ja mielenkiintoiselta.

        Mitä harrastajalla on hyvä olla länkkäriä ratsastettaessa? Minkälaiset housut? Saappaat? Kypärä? Mitä kaikkea tarvitaan? Ratsastushanskat? Ei kai raippaa tarvita... Entä kannukset, pärjätäänkö ilman niitä?

        Oliskohan jossain lähellä Espoota (tai Espoossa) länkkäri-tallia? Olisiko jollain kertoa kokemuksia tallista?

        Ihan tavalliset ratsastushousut, kypärä ja ratsastussaappaat. Itse en käyttänyt hanskoja, mutta ei niistä haittaakaan ole. Raippaa ei tarvita ja ilman kannuksia pärjää, ainakin minä pärjäsin(jos kannukset ois ollu oisin sohinut niillä vaan hevosta ja tuloksena varmaan armoton kiitolaukka ja pukit :D HEvonen oli todella kuuliainen ja herkkä. Kannukset onkin tarkoitettu kokeneille ratsastajille hevosen hienosäätöä varten.
        Oishan se coolia ratsastaa farkut ja bootsit jalassa niinkuin alan ratsastajat pukeutuu, mutta enpä ruvennut niitä yhdenkerran takia ostamaan.
        Lähettäisin sinulle linkin mutta sivuja päivitetään, joten en saa linkkiä kehiin. Googlaamalla löytyy länkkäritallit ja laitan tänne jossain vaiheessa, kun on mahdollista linkin johon on koottuu suomen länkkäri tallit.

        p.s Tulivaan mieleen kun mainitset espoon että siellä on talli nimeltä hoviajelu jossa mielenkiintoista toimiintaa :) Tässä linkki vilkase myös videot! (ilman suitsia)
        http://hoviajelu.com/


      • Petra--
        ihmettelijä................... kirjoitti:

        Ihan tavalliset ratsastushousut, kypärä ja ratsastussaappaat. Itse en käyttänyt hanskoja, mutta ei niistä haittaakaan ole. Raippaa ei tarvita ja ilman kannuksia pärjää, ainakin minä pärjäsin(jos kannukset ois ollu oisin sohinut niillä vaan hevosta ja tuloksena varmaan armoton kiitolaukka ja pukit :D HEvonen oli todella kuuliainen ja herkkä. Kannukset onkin tarkoitettu kokeneille ratsastajille hevosen hienosäätöä varten.
        Oishan se coolia ratsastaa farkut ja bootsit jalassa niinkuin alan ratsastajat pukeutuu, mutta enpä ruvennut niitä yhdenkerran takia ostamaan.
        Lähettäisin sinulle linkin mutta sivuja päivitetään, joten en saa linkkiä kehiin. Googlaamalla löytyy länkkäritallit ja laitan tänne jossain vaiheessa, kun on mahdollista linkin johon on koottuu suomen länkkäri tallit.

        p.s Tulivaan mieleen kun mainitset espoon että siellä on talli nimeltä hoviajelu jossa mielenkiintoista toimiintaa :) Tässä linkki vilkase myös videot! (ilman suitsia)
        http://hoviajelu.com/

        Minä ratsastan ponillani silloin tällöin ilman varusteita, pelkän kaulanarun kanssa. Toimii mielestäni jopa paremmin kuin varusteiden kanssa, eli on herkempi ja kuuliaisempi avuille..

        Joitakin kuvia:
        http://irc-galleria.net/view.php?nick=RasmuShow&image_id=107899269
        http://irc-galleria.net/view.php?nick=RasmuShow&image_id=107899933
        http://irc-galleria.net/view.php?nick=RasmuShow&image_id=107899549

        Ja oon itse kouluttanu ponin tuohon naturellimpaan tyyliin. Ja mitenkään en satulaa ja suitsia yms halveksu, suurimmaks osaks ratsastetaan niiden kanssa :)


      • miukkist
        Petra-- kirjoitti:

        Minä ratsastan ponillani silloin tällöin ilman varusteita, pelkän kaulanarun kanssa. Toimii mielestäni jopa paremmin kuin varusteiden kanssa, eli on herkempi ja kuuliaisempi avuille..

        Joitakin kuvia:
        http://irc-galleria.net/view.php?nick=RasmuShow&image_id=107899269
        http://irc-galleria.net/view.php?nick=RasmuShow&image_id=107899933
        http://irc-galleria.net/view.php?nick=RasmuShow&image_id=107899549

        Ja oon itse kouluttanu ponin tuohon naturellimpaan tyyliin. Ja mitenkään en satulaa ja suitsia yms halveksu, suurimmaks osaks ratsastetaan niiden kanssa :)

        tai sitten sekoitan kun joskus tuli ihailtuu rasmus nimistä vuonista ja ratsasjaa joilla näytti olevan todella hyvä yhteistyö :)
        kun näitä olisi enemmänkin :D


      • Petra--
        miukkist kirjoitti:

        tai sitten sekoitan kun joskus tuli ihailtuu rasmus nimistä vuonista ja ratsasjaa joilla näytti olevan todella hyvä yhteistyö :)
        kun näitä olisi enemmänkin :D

        Joo mulla on ollut, mutta sattuneesta syystä poistin... :)


      • miukkist
        Petra-- kirjoitti:

        Joo mulla on ollut, mutta sattuneesta syystä poistin... :)

        olis ollut monelle hyhevovää katsottavaa ja saaneet miettiä miten saisivat sen omankin sen/ponin kanssa yhteistyön toimimaan paremmin :), mutta kaikkea hyvää teille ja hyviä ratsastustuokioita!


      • iduli
        Petra-- kirjoitti:

        Minä ratsastan ponillani silloin tällöin ilman varusteita, pelkän kaulanarun kanssa. Toimii mielestäni jopa paremmin kuin varusteiden kanssa, eli on herkempi ja kuuliaisempi avuille..

        Joitakin kuvia:
        http://irc-galleria.net/view.php?nick=RasmuShow&image_id=107899269
        http://irc-galleria.net/view.php?nick=RasmuShow&image_id=107899933
        http://irc-galleria.net/view.php?nick=RasmuShow&image_id=107899549

        Ja oon itse kouluttanu ponin tuohon naturellimpaan tyyliin. Ja mitenkään en satulaa ja suitsia yms halveksu, suurimmaks osaks ratsastetaan niiden kanssa :)

        Vau:D mitä kuvia!

        Hienoa, tuosta huomaa, että sinun ja hevosesi välinen luottamus täytyy olla kunnossa.

        Mistä hankit tiedon koulutukseen? Luitko jotain kirjoja?


      • Anonyymi
        iduli kirjoitti:

        Joo, issikka talli. Ihan mukavaa, kun hevosten ei tarvitse välttämättä joka tunti kierrellä hiekka kenttää ympäri. Mutta..

        Mutta mä en osaa ratsastaa issikoilla. Yritetty on ja sillä opettajalla meinasi mennä hermot. Ohjeet olivat: "napa eteen, nojaa taakse, kädet ylös, blaa, blaa, blaa.." Miten toi on mahdollista? Olin sellaisella S-kiemurassa hevosen päällä.. Ja vieläkin istuin väärin. Mä en osaa. Ja siinä meni motivaatio. Ihan kivoja noi islannin hevoset (ja varsinkin hyvin käytännöllisiä ratsuja;) varmajalkaisia, jne.)

        Joten etsinkin sellaista ratsastustallia, jossa ei olisi sellaista välineurheilua (suitset, ohjat, satula, piiska ja hevosen selässä saisi istua rennosti).

        Kokoajan ilman satulaa ratsastaminen on huonoa hevosen selälle. Voi tulla selkä jumeja, ongelmia, kipua. Piiska / raippaa ei tarvitse käyttää jos ei halua mutta siitä on apua hevoselel ja ratsastajalle ( Raippaa ei koskaan saa käyttää hevosen hakkaamiseen!!! ) Karvasatulallakin voi ratsastaa. Se on karvainen satula mutta ilman jalustimia ( yleensä ) Kuolaimettomia suitsia voi käyttää jos ei kuolaimia ei halua käyttää. ( eri asia rida kouluissa ) Varusteet ei oo huono asia, ne ei satuta hevosta jos ne sopivat hyvin hevoselle ja jos käytät niitä oikein.


    • ........................

      Jussilan luomutila ei käytä suitsia jossa on kuolaimet. sivuilla lukee että 4krt tehokkaammat, mutta jaa... miten pidättää muka hevonen ilman kuolaimia...

      • ..

        Minulla oli juuri sama mielipide: miten hevosen voi saada pysähtymään ilman kuolainta, etenkään jos se ei meinaa pysyä kädellä edes kuolaimen kanssa? Luin kuitenkin netistä useampia keskusteluita aiheesta ja muuta lisätietoa, jolloin alkoi mielipide hiljalleen muuttua. Sitten aloin kaavailla hoitoponille ilman kuolainta menoa, mutta kaveri oli juuri, että miten se muka pysyy aisoissa, kun kuolaimenkin kanssa on ongelmia. Mutta niin vain hänkin muutti mielipiteensä ja omatekoisesti muotoiltiin suitsista kuolaimettomat, ja poni tykkäsi! Ollaan nyt menty kylläkin vain muutaman kerran, mutta ei ole ollut mitään ongelmaa, ei vain enää auo suutansa tai nosta päätänsä.

        Ilman varusteita ratsastaminen on muuten ihan mukavaa, mutta luulempa, että onnistuu täysin vain joko yksityistunnilla tai yksityis/vuokrahevosella, sillä useamman hevosen kanssa touhu voi mennä hieman hulluksi. Mutta ilman varusteita menoa voi harjoitella juuri kuolaimettomilla suitsilla / riimuilla narulla ilman satulaa, ja kun ratsu tottelee näin hyvin, on sitten aiheellista alkaa ottamaan varusteita pois. (Kokemusta on, heti ei kannata vetäistä varusteita pois ja päästää ponia vetelemään, vaan ensin saada herkäksi avuilla mahd. vähillä varusteilla).


      • o

        olin leirillä jussilan luomutilalla. Aluksi oli vähän hankalaa saada se viritys päähän, mutta hevoset toimi niillä hyvin. Ja niitä käytettiin ihan saman lailla kuin kuolaimellisakin suitsia, joten pysäyttäminenkin onnistu ihan ohjista kevyesti vetämällä. ja ainahan on paino-avut.


      • ......
        o kirjoitti:

        olin leirillä jussilan luomutilalla. Aluksi oli vähän hankalaa saada se viritys päähän, mutta hevoset toimi niillä hyvin. Ja niitä käytettiin ihan saman lailla kuin kuolaimellisakin suitsia, joten pysäyttäminenkin onnistu ihan ohjista kevyesti vetämällä. ja ainahan on paino-avut.

        taidanpi mennä joskus kokeilemaan tuota jussilan luomutilaa :) mihin sitten nämä kaikki pidätykset kohdistuvat, jos ei suuhun?


      • ..
        ...... kirjoitti:

        taidanpi mennä joskus kokeilemaan tuota jussilan luomutilaa :) mihin sitten nämä kaikki pidätykset kohdistuvat, jos ei suuhun?

        Oikein oikeilla kuolaimettomilla (joita varmasti tuolla Jussilassa käytetään) syntyy hevosen päähän painetta eri puolille, joka saa sen pysähtymään, kääntymään yms. Omatekoiset kuolaimettomani taitavat vain kiristää turvasta pidätyksen tullessa, joka saa ponin pysähtymään, mutta pieni paine on mielestäni parempi kuin kipu suussa.


      • bgldfsg

        hihi.. no tietty istunnalla 8D ja suitset on olemassa, joilla paine. jos hevonen on hyvin koulutettu, ei se välttämättä suitsia tarvitse kun sille on opetettu painoavut (:


      • Anonyymi

        Kun hevonen oppii kuolaimettomilla suitsilla menon niin kyllä se voi pysähtyä oikein pidättämälläkin. Vaikka kuolainta ei suussa ole niin painetta tulee naamaan. Voi myös pysäyttää istunnalla ja kääntyä pohkeilla.


    • Pikku poni

      Totta kai! Itse olen monta kertaa ratsastanut ilman satulaa ja suitsia. Oli vain riimu ja ohjat. Silloin pitää kyllä käyttää enemmän jalkoja mutta pysähtyminen on helpompaa. Eli joo pärjäät.

      • crown-butch

        Itse ratsastan usein ilman satulaa ja suitsia mutta esim.pellolla ilman aitaa se vaaii molemmilta luottamusta ja hevosen täytyy olla rauhallinen ja luottavainen :)


    • LH. toisinhevostelij

      en katsonut oliko muu tuohon vastannut näin mutta kirjotan nyt kuitenkin.
      Hevostila Hippiina :ssa (googleta) harrastetaan luonnollista hevostaitoa (LH), kuolaimitta, kannuksitta, kengittä.. jne.
      olen kyllä sitä mieltä, että oikein käytettynä kuolaimet voivat olla hyvä juttu. Mutta koska en koskaan voi olla varma satuttavatko ne hevosta. valitsen mieluummin kuolaimettomat jolloin ei tarvitse enää epäillä

      Toisinhevostelijat.net foorumilla vinkkejä sulle ja paljo tietoa LH:sta ja hevosista yleensä. ihan normaalia asiaa hevosista, pehmeämmästä tavasta hoitaa hevosiamme ja tietty hevosen käyttäytymisestä ja muusta, ihan perusasiaa ja sinne ovat kaikki tervetulleita, harrastivat sitten LH:ta tai eivät. fiksut mielipiteet tervetulleita. Keskustelua temppukoulutuksesta, erilaisista metodeista, ruokinnasta ja niin edes päin.

      Itse olen menossa hippiinaan leirille polleni kanssa. talli jolla polleni on tuntee erittäin hyvin hippiinan omistajat, että luottavaisin mielin sinne menen. ensikertaa siis. Olen itse tuolla foorumilla ja saanut paljon uusia näkemyksiä ja inspiraatiota hevosiin. Pyrin itsekin mahdollisimman paljon kehittämään suhdetta hevosiin ja omani kanssa ollaan kivasti edetty, ehkä jonain päivänä menemme ilman mitään apuvälineitä :J

    • hips

      http://www.hippiina.com/
      Olen kuullut, että siellä on ainakin leireillä menty jopa esteitä ilman satulaa ja suitsia (joku on vain pitänyt pitkästä narusta, joka oli riimussa kiinni, ettei hepo lähde omille teille). Muutenkin mielestäni tunneilla saa lähes aina mennä ilman satulaa halutessaan :D

      • misslich

        ^totta (: "joku on vain pitänyt pitkästä narusta, joka oli riimussa kiinni, ettei hepo lähde omille teille" omille teille..nooh ei ne hepat omille teille sillai lähe vaikkei olis mitää hevosella päällänsä paitsi ihminen :D itse olin heppani kanssa siellä leirillä joulun jälkeen ja aivan mahtavaa oli (: sen jälkeen omalla ponillani on tullut ratsastettua ilman mitään varusteita. Harjoitteluahan se kaipaa, mutta aloittelijoiksi ihan jees mennyt.


    • rohkea ratsastaja

      Itselläni on nuori, pelastettu suomenhevostamma, joka kulkee tasolla helppo C. En käytä tällä pollella kuin kaulanarua ja hyvin olen pysynyt selässä. Hevoseni on kuuliainen eikä mene liian lujaa missään. Ojia hypitään ja hangessa kahlataan sekä tein muutaman kerran polulle sellaisen 70cm korkean esteen ja sekin vaivattomasti yli.
      http://www.youtube.com/watch?v=0A6ezjjK8kg tässä video millaisessa kunnossa saimme, ja mitä sitten noin puoli vuotta oston jälkeen.

    • sarutin

      kokeile tallia nimeltä: hoviajelu.
      se on askolassa ja oon itekki menny siel ilman satulaa ja suitsia.
      ei oo ollu ees riimua.
      henkilökunta on tosi mukava ja ystävällistä porukkaa.
      ja hepan on niin ihq:uja!
      eli kandee kokeilla.

    • Manzikka :) E

      Minäkin käyn Hoviajelu tallilla :)
      On tosi hyvä paikka

    • itse olen...

      ite oon 15 vuotias ja sain oman vuonikseni vuosi sitten ja no ensin ei löytynyt satulavyötä>>>>>>>> menin ilman satulaa n. puolikuukautta>>>seurasi valkuais patit selkään>>>>en voi käyttää satulaa n. PUOLEEN VUOTEEN>>> hevonen loukkasi ittensä>>> kesällä en voinut liikuttaa>>>ammattilainen hevosen kouluttaja

    • oma mielipide

      Tästä asiasta olen itsekkin kiinnostunut joten päätin kertoa mielipiteeni.Ensinnäkin tuosta rollkur muodosta.Kun hevonen kulkee peräänannossa niin siitä sen saa helposti muotoutumaan.Muodossa hevonen pystyy käyttämään lihaksiaan oikein (ilman apuohjia ym.) ja on kuuliainen ratsastajan avuille eli parempi vaihtoehto kuin pää suorassa ratsastus.
      Repiminen ja hevosen pahoinpitely on ehdottomasti kauheaa enkä hyväksy sitä ollenkaan (raipalla hakkaaminen,repiminen ym.).Ratsastukseni on muutenkin pehmeää ja "tarkkaa".Minulla on kouluhevonen,mutta en käytä raippaa enkä kannuksia ja minulla on pehmein kuolain mitä löytyy,sillä yleensä kouluratsastajat käyttävät kankkikuolaimia ja jopa useita sellaisia.
      Olen ratsastanut ilman mitään apuvälineitä ja sekin on onnistunut hyvin tosin kannattaa harjoitella ensin vaikka suitsilla ja ilmansatulaa,jotta voit esim.ottaa ohjista kiinni jos et saa hevosta pysähtymään painoavuilla.Kun ratsastus painoavuilla (painoavut satulalla ja ilman eroavat suuresti ja lisäksi tasapainon löytäminen on vaikeampaa) alkaa onnistua niin voit korvata ensin suitset vaikka riimulla tai kaulanarulla ja lopuksi voit ratsastaa ilman mitään välineitä :)En ole käynyt koulutusta tälläiseen ratsastukseen,mutta siskoni kanssa kokeilimme ja onnistui hyvin.Itseasiassa hevoseni muotoutui ilmaan mitään välineitä ja olen siitä todella ylpeä!:) Tämä ei varsinaisesti liittynyt kysykykseesii,mutta tässä esimerkki omista kokemuksistani!:)

    • Leikkiratsastaja

      Kun olin lapsi (enkä nyt kuitenkaan ole mikään hirvittävän vanha) meillä maalla oli ihan tavallista että kun me heppahullut tytöt vinguttiin hepan selkään, joku hevosmies punttasi muksut selkään ja iski riimunnarun kouraan. Kai joskus oli oikein suitsetkin muttakun ravureilla mentiin niin ei ne suitset lohduta jos on pelkkiä raviohjia... Yleensä se oli riimu päässä ja riimunnaru kiinnitettynä molemmin puolin "ohjiksi", joskus harvoin ravisuitsista otettiin ohjat irti ja laitettiin riimunnarut tilalle. Satuloista vain HAAVEILTIIN kun ajateltiin että se kuuluu oikeaan ratsastamiseen. Me vain leikittiin ratsastamista...

      Jotenkin tämä tuntuu kauhean nurinkuriselta :D Niin se maailma muuttuu... Ja kyllähän me toki tiputtiinkin toisinaan sieltä hepan selästä, mutta se oli mitä suurimmissa määrin pelkästään noloa, sitä ei todellakaan vinguttu ja toivottiin vaan ettei kukaan saa ikinä tietää. Ei lähdetty sairaalaan vaikka vähän sattui, eikä varsinkaan tunnustettu jos joku kysyi sattuiko. Äkkiä vaan miettimään minkä päältä saisi kiivettyä takaisin hepan selkään ennenkuin joku kiinnittää huomiota siihen että on alas tultu.

      Oi niitä aikoja, vieläköhän sitä uskaltaisi kokeilla XD Nykyään käytän sentään kypärää...

    • HH

      Meidän tallissa ratsastetaan sekä satulalla että satulatta, tai sitten pehmeällä lampaankarvasatulalla

      Kaikki ylimääräiset jätetään pois mutta käytetään kuitenkin niin paljon varusteita että on turvallista sekä hevoselle että ratsastajalle.

    • Mä :P♥
      • Mä :P♥

        Ja toi viimenen video kannattaa kattoo! Siinä hypätään TOSI korkeeta okserii ilman varusteita!


    • mörrinkäinen

      Onks tää ketju johdannainen siitä mitä lampinajadi jossain vaiheessa mainitsi voivansa tehdä omalla ponillaan? Tää nimittäin alko aika pian sen jälkeen.

      Voi kyl olla sattumaakin... Ja mitä välii sil onkaan.

      Kyllä voi hyvin ratsastaa ilman mitään varusteita, jos vaan hevoselle on opetettu paino- pohje- ja ääniavut kunnolla. Luotettavalla hevosella voi mennä jopa maastoon, mut riskinsä siinä on kumminkin, jos hepo pelästyy jotain tms.

      Samasta syystä ei kannata mennä kentälläkään jos on muita ratsukoita paikalla. En kyl usko et missään olis tallia jossa mentäs aina ilman vekkaita...

    • 8+15

      Kyllä hevosella voi mennä ilman varusteita, jos omat taidot ratsastajana ja hevosen käsittelijänä siihen riittävät. Itse olen ratsastanut 20v ajan ja jo 9-vuotiaana ekat kerrat ilman muita varusteita kuin kypärä päässä ja ponilla naru kaulan ympärillä, mistä sai pidettyä kiinni jos tartti tukea tasapainon säilyttämiseen. Suurimman osan ratsastajan "urastani" olen mennyt stulan ja suitsien kera, mutta myös hevoselle on mukavaa vaihtelua maastolenkit ilman satulaa. Kun yhteisymmärrys hevosen ja itseni välillä on hyvä niin pystyn aitaamattomallakin ulkokentällä ratsastamaan täysin ilman varusteita, suorittamaan kouluratsastusliikkeitä ja hyppäämään esteitäkin ja hevonen nauttii tästä niin, ettei edes halua "lähteä käsistä" vaikka se tietenkin voimasuhteen vuoksi olisikin mahdollista. Tässä päästäänkin siihen, ettei ratsastus ole voimalaji. Ensikertalaista en itsekään päästäisi hevosen selkään täysin varusteitta, vaan vasta sitä mukaa kun hänen taitonsa ja oman kehonsa hallinta hevosen selässä paranee ajan ja harjoituksen myötä. 3-vuotias lapseni ratsastaa todella taitavasti ilman satulaa, mutta ohjaa vielä suitsien kera kun hänen oma kehonhallintansa ei ole vielä niin taitavaa että riittäisi ilman suitsia ohjaamiseen.

    • teemu4

      Koita ensin ratsastaa tunti koskematta ohjiin ollenkaan, anna vaan roikkua kaulalla vapaana. Siten on helppo testata, totteleeko polle pelkillä paino/ääniavuilla, vai tarviiko painetta suuhun. Ilman satulaa nyt ei ole suuri onmgelma, jos hevosen askeleet ovat jotenkuten istuttavat.

      En väittäisi, että se on edes ratsastajan taidoista kiinii, vaan hevosen koulutuksesta. Koulutettu länkkäri pysähtyy kuin seinään vaikka täydestä laukasta, kun sanoo whou, ei siinä tarvi ohjista kiskoa, vaikka suussa onkin kanget (mutta ei koskaan turparemmiä, joten hevonen voi avata suunsa jos paine on liian kova ja näin ei satuta suutaan).

      Horsemanship ja lännenratsastus on tosi kivat jutut, nimenomaan siksi, kun siinä aloitetaan maastakäsin ja luodaan luottamus, eikä vaan pakoteta. Vaikka länkkärit käyttävät kovia kuolaimia ja kannuksia, ne EIVÄT ole tarkoitettu rankaisuun vaan siihen, että hevonen reagoi jo pieneenkin apuun. Itse en käytä kannuksia, koska hevoseni on muutenkin eteenpäinmenevää sorttia, ja liikkuu joka suuntaan pelkällä painoavulla.

      Ei muuta kuin kokeilemaan. Turvallisuus ennenkaikkea, aidattu alue, ja hevonen joka on herkkä mutta ei liian eteenpäinpyrkivä. Useimmat ratsastuskoulut eivät varmaan anna lupaa mennä ilman suitsia, mutta yksityiseltä vois kysellä...

    • Ratsastaja

      Voi ilman suitsia ja satulaa koittaa mut kannatta alottaa aina kentällä/maneesissa!

    • Anonyymi

      Ei kannata kokoajan ratsastaa ilman varusteita. Ainakin jos ratsastat ilman satulaa niin siitä voi tulla hevoselle kipuja selkään. Jos et kuolaimia halua käyttää niin käytä kuolaimettomia suitsia. Jos et halua satulaa käyttää nii voit käyttää karvasatulaa. Hevosella voi ratsastaa ilman varusteita mutta ei kokoajan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe