Ekille apuja!

Eki

Niinkuin tossa alempaalla olevassa viestissä kerroin,haen n.23 jalkasta ekaa purjevenettä. Moottorivene kokemusta on.
Oiskohan nyt mitään merkkiä käytettynä hintaluokassa 3000-7000€ mikä ois edes pikkasen ominaisuuksiltaan kaikeita passelein, kun tärkeimmät kriteerit ovat:Hyvät sisätilat(neljä makkuupaikkaa)ja helppo purjehdittavuus.
Nopeus ei ole niinkään tärkeää(eihän ne kovaa mene muutenkaan). Vene tulee saimaalle joten syväystä saisi olla mahd.vähän.
Vene saisi löytyä Suomesta, koska Ruotsista ei viitsi saimaalle venettä rahdata.
-Kiitos vinkeistä!

22

4201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Beau

      Kokeile löytää "pikku"Vindö, joko 22 tai 28. Koot tulee purjeen pinta-alasta. 22 on hieman päälle 7m ja 28 metrin pidempi. Kaunis vene. Lasikuiturunko ja mahonkia/tiikkiä loput.

      • Eki

        On varmaan kaunis vene, en tosin löyränyt kuin isoja (lue:kalliita) netistä. Joudun kyllä tyytymään ihan muoviveneeseen.


    • Purjehtija

      Missähän hintaluokissa liikkuvat Guy 22, Scanper, Finexpress 64, Rock 20/24, Lohi 25 tai Helsman 23? Ne ovat kuitenkin kokoluokkaan mahtuvia ja kaikki kohtalaisen tunnettuja.

      • Eki

        Just noita oon yritelly katellakkii. Ois just sopivissa hinnoissa 3000-8000€. Pitäs hitsi nyt vaan tietää mikä ois "paras". Eri kuntoisia toki löytyy, mutta tarkoittelin just ominaísuuksia.


      • Kuuno
        Eki kirjoitti:

        Just noita oon yritelly katellakkii. Ois just sopivissa hinnoissa 3000-8000€. Pitäs hitsi nyt vaan tietää mikä ois "paras". Eri kuntoisia toki löytyy, mutta tarkoittelin just ominaísuuksia.

        Noista vaihtoehdoista paras on Lohi 25, joka on kyllä kalleinkin. Lohi 25 on Guy 22:n isosisko, eli perusratkaisuiltaan hyvin samankaltainen, vain reilun metrin pidempi. Purjehdusominaisuudet etenkin reippaammalla tuulella ovat Guy:n nähden pykälää paremmat ja ei töksähtele yhtä herkästi.

        Hinnat taitaa olla 8000-12000 euroa, eli kategoriasi yläpäässä. Useat Lohet ovatkin varustettu pikkudieselillä, joka tuo tiettyä lisäkäyttömukavuutta. Ainakin rakenteeltaan Lohi 25 on vahva. Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä.


    • Arc

      Kommentti aiempaan viestiisi liittyen. Guy on parhaimmillaan silloin, kun ei ole paljoa aallokkoa. Helmsman on teräväkeulainen - painotettu luoviominaisuuksia. Näin edullisessa veneessä ratkaisee varustus ehkä jopa enemmän kuin merkki/tyyppi. Jos joutuu hankkimaan uudet purjeet tai patjat tai sprayhoodin tulee kustannuksia ja arpeetia paljon. Veneessä pitää olla katsastusvarustus. Veneseurat edellyttävät tätä. apukoneen kunnollakin voi olla merkitystä. Tosin esim. vanha Johnson kestää purjevene-käytössä useimmiten tosi kauan -ajotuntien vähäisyydestä johtuen.

      • Eki

        Töksähtääkö se sitten pikkusenkin isommassa aallokossa keulastaan kuin pikku busteri ja heittää vedet naamalle? Vai on vaan hitaampi?


      • Purjehtiaja
        Eki kirjoitti:

        Töksähtääkö se sitten pikkusenkin isommassa aallokossa keulastaan kuin pikku busteri ja heittää vedet naamalle? Vai on vaan hitaampi?

        Tosiaan, purjehdit Saimaalla enimmäkseen. Ostaisin tuolloin itse Guy 22:n. On noista mainisemistani ehkäpä parhaat kevyen kelin ominaisuudet eikä tuo töksähtäminen aaltoon niin vakavaa ole. Taitava pinnamies kryssii Guy:llä hyvin kohtalaiseen vasta-aallokoon. Täysin ilman "aivoja" ohjaava kippari saa kyllä veneeen kuin venee töksähtämään aaltoon, kysehän on siitä, että kapeakeulaiset veneen puskevat isommasta aallosta läpi kuin pullea keulaiset. Tuo töksähtäminen vasta-aaltoon on itseasiassa monen nykyveneen ominaisuus. Esim. Bavariat, Jeanneau:t ja vataavantyyppiset tilaveneet. Guy on noista mainituista tiloltaan omaa luokkaansa hyvän peräkajuutan ansiosta. Laittaisin kyllä tuolle ja kevyenkelin ominaisuuksille paljon painoa. Eli isommassa vasta-aallossa Guy on varsinaisia kryssiveneitä hitaampi, hitaus ilmenee joko siten, että yrität nousta yhtä ylös kuin kapeammat veneet, jolloin pullea runko töksähtää aaltoon ja vauhti ei pääse nousemaan niin kovaksi, tai yrität ajaa alemmas tuuleen ja pitää vauhdin hyvänä, tällöin jäät nousukulmassa ja vaikutus on sama, eli eteneminen kohteeseen on hitaampaa. Kryssimiseen vaikuttavat toki muutkin asiat, jaluskulma (säätömahdollisuudet), purjeiden kunto ja kirpparin taito. Aina et kuitenkaan joudu kryssimää, joten muitakin ominaisuuksia veneeltä vaaditaan. Lisäksi voit reittisuunnitelulla vaikuttaa hieman siihen, minkälaisissa olosuhteissa purjehdit. Joudut kuitenkin valitsemaan kompromissin ominaisuuksien suhteen.


      • järki käteen
        Eki kirjoitti:

        Töksähtääkö se sitten pikkusenkin isommassa aallokossa keulastaan kuin pikku busteri ja heittää vedet naamalle? Vai on vaan hitaampi?

        kyllähän nyt h-vene on aina järkevämpi valinta jos haluat PURJEVENEEN.itselläni on saimaalla hoo ja meitä on välillä matkaillut viisikin henkeä siinä,ja hyvin ollaan mahduttu ja asuttu.no mieti:okei,neljä henkeä mahtuu ehkä enemmän selät pystyssä sisään guyhin,mutta..
        olen ollut kyseissä laitteessa kun siinä on neljä;tuntuu että vene kaatuu kun on parikin henkeä samalla laidalla,isket aina polvesi siihen hiton "kyhmyyn"siinä luukun edessä,vene on IHAN paska purjehtimaan,se on hidas,se on ruma !(se on tietysti makuasia,mutta..)kyllä mun mielestä purjevene on jotain muuta.en nyt sano että hoo on ainoa muu vaihtoehto mutta kun näillä palstoilla hehkutetaan tota kaikkaria aina.EI SISÄTILAT SAA RATKAISTA TÄLLAISIA HANKINTOJA.ei ainakaan mun kohdalla ratkaissut ja olen siitä iloinen kaikkien näiden vuosien jälkeen(ja on emäntäkin).hoo purjehtii loistavasti,on nopea,on kaunis,sopii paremmin saimaalle kuin useimmat muut-pieni syväys,pitkästä keulasta pääsee hyvin rantaan,erityisesti nyt kun vesi on saimaassa alhaalla.mutta oma on valintasi,vene malleja on paljon,mutta vain harvat ovat klassikoita..


      • Purjehtija
        järki käteen kirjoitti:

        kyllähän nyt h-vene on aina järkevämpi valinta jos haluat PURJEVENEEN.itselläni on saimaalla hoo ja meitä on välillä matkaillut viisikin henkeä siinä,ja hyvin ollaan mahduttu ja asuttu.no mieti:okei,neljä henkeä mahtuu ehkä enemmän selät pystyssä sisään guyhin,mutta..
        olen ollut kyseissä laitteessa kun siinä on neljä;tuntuu että vene kaatuu kun on parikin henkeä samalla laidalla,isket aina polvesi siihen hiton "kyhmyyn"siinä luukun edessä,vene on IHAN paska purjehtimaan,se on hidas,se on ruma !(se on tietysti makuasia,mutta..)kyllä mun mielestä purjevene on jotain muuta.en nyt sano että hoo on ainoa muu vaihtoehto mutta kun näillä palstoilla hehkutetaan tota kaikkaria aina.EI SISÄTILAT SAA RATKAISTA TÄLLAISIA HANKINTOJA.ei ainakaan mun kohdalla ratkaissut ja olen siitä iloinen kaikkien näiden vuosien jälkeen(ja on emäntäkin).hoo purjehtii loistavasti,on nopea,on kaunis,sopii paremmin saimaalle kuin useimmat muut-pieni syväys,pitkästä keulasta pääsee hyvin rantaan,erityisesti nyt kun vesi on saimaassa alhaalla.mutta oma on valintasi,vene malleja on paljon,mutta vain harvat ovat klassikoita..

        Kun luet Ekin viestin, niin varmaan itsekin huomaat, ettei H:lle ole mitään perusteita. Eikä H-vene muutenkaan ole retki-/matkaveneeksi mitenkään perusteltavissa. H:n purjehdusminaisuudetkaan eivät ole niin hyvät kuin mainostat, sehän alkaa olla joa aikansa elänyt yksityyppiluokka. Sisältä se on lisäksi ahdas (kapea, matala ja epäkäytännöllinen), veneessä ei ole kaiteita, niistäkin on hyötyä. Spray Hood ei oikein istu vaikka niitäkin näkee. Kyllähän H-vene telttamajoituksen voittaa, mutta ei se paljon muuta tarjoakkaan. Kun vertailet purjehdusominaisuuksia perustat väitteesi todennäköisesti havaintoihisi. Olet siis päässyt jopnkun ohi H:llasi, mutta oletko varma , että ohitettavalla oli samanlaisia suorituspaineita kuin sinula, koska purjehdit "nopealla H:lla"? Väittäisin, että kaikki 80-luvun kisaveneet päihittävät H:n menen tullen. Kevysessä kelissä sinulla on varmasti tekemistä Guy 22:n kanssa jos myös Guy on osaavissa käsissä. Tiesitkö muuten, että Gotland Runt on kerran voitettu Guy 22:lla. No tähän tietysti vaikuttaa myös tasoitukset, mutta ei se nyt niin surkea purjehtija ole kuin väität, vaan kokonaisuutena varsin hyvä. H on tietysti halpa. Vanhat H:t eivät enää kisoissa pärjää eikä se retkipurjehdukseenkaan paras mahdollinen ole. Hyvä vene kutenkin monelle.


      • Viki
        Purjehtija kirjoitti:

        Kun luet Ekin viestin, niin varmaan itsekin huomaat, ettei H:lle ole mitään perusteita. Eikä H-vene muutenkaan ole retki-/matkaveneeksi mitenkään perusteltavissa. H:n purjehdusminaisuudetkaan eivät ole niin hyvät kuin mainostat, sehän alkaa olla joa aikansa elänyt yksityyppiluokka. Sisältä se on lisäksi ahdas (kapea, matala ja epäkäytännöllinen), veneessä ei ole kaiteita, niistäkin on hyötyä. Spray Hood ei oikein istu vaikka niitäkin näkee. Kyllähän H-vene telttamajoituksen voittaa, mutta ei se paljon muuta tarjoakkaan. Kun vertailet purjehdusominaisuuksia perustat väitteesi todennäköisesti havaintoihisi. Olet siis päässyt jopnkun ohi H:llasi, mutta oletko varma , että ohitettavalla oli samanlaisia suorituspaineita kuin sinula, koska purjehdit "nopealla H:lla"? Väittäisin, että kaikki 80-luvun kisaveneet päihittävät H:n menen tullen. Kevysessä kelissä sinulla on varmasti tekemistä Guy 22:n kanssa jos myös Guy on osaavissa käsissä. Tiesitkö muuten, että Gotland Runt on kerran voitettu Guy 22:lla. No tähän tietysti vaikuttaa myös tasoitukset, mutta ei se nyt niin surkea purjehtija ole kuin väität, vaan kokonaisuutena varsin hyvä. H on tietysti halpa. Vanhat H:t eivät enää kisoissa pärjää eikä se retkipurjehdukseenkaan paras mahdollinen ole. Hyvä vene kutenkin monelle.

        Purjehtija provosoi jotta:
        "Eikä H-vene muutenkaan ole retki-/matkaveneeksi mitenkään perusteltavissa. H:n purjehdusminaisuudetkaan eivät ole niin hyvät kuin mainostat, sehän alkaa olla joa aikansa elänyt yksityyppiluokka..."

        Noh, noh... jotta 70-luvun "perhevene" ei sopisi retkeilyyn? Älä naurata!

        Tuota... tuo "aikansa elänyt" yksityyppiluokka liittonsa kuvailemana (www.h-vene.fi):
        -Kansainvälinen yksityyppivene
        -Kilpailullinen, retkikäyttöön soveltuva
        -Suomen Suurin köliveneluokka
        -Euroopan suurin IYRU-köliveneluokka
        -Maailman toiseksi suurin yksityyppiköliveneluokka

        Lys antaa suorituskyvystä jonkunlaisen käsityksen ja H-veneen 1,07 on ihan eri luokkaa kuin muiden tässä keskustelujen veneiden. Mitä tyyppejä sitten tarkoittanet "80-luvun kilpaveneillä" joille h:n pitäisi hävitä kaikilla tuulensuunnilla? Etenkin jos puhutaan samasta kokoluokasta, alle 1,5 tn uppouman köliveneistä, joissa on retkeilyvarustus???

        Eihän siitä pääse mihinkään, jotta H-vene on hyvä kryssipaatti ja kunnon purjeilla sen kanssa purjehtiminen on nautinto. Etenkin Saimaan tyyppisissä olosuhteissa joissa huonosti nousevalla veneellä homma monesti voipi mennä moottoriveneilyksi.

        Ja jos kevyen kelin (alle 3 m/s) ominaisuudet kyrsivät, niin retkikäyttöön voipi hankkia 150 % genuan, eipä mitkään giit sen jälkeen pysy samassa kryssivauhdissa.

        Mutta... ensiveneeksi helpompi vaihtoehto on kyllä Guy22 tai Helmsman23. Siitä olen samaa mieltä, tosin aivan eri perusteilla.

        Voi jessus... "Kun vertailet purjehdusominaisuuksia perustat väitteesi todennäköisesti havantoihisi" Minä ainakin perustan! Mihinkä muuhun pitäisi perustaa???


      • hoboilija
        Purjehtija kirjoitti:

        Kun luet Ekin viestin, niin varmaan itsekin huomaat, ettei H:lle ole mitään perusteita. Eikä H-vene muutenkaan ole retki-/matkaveneeksi mitenkään perusteltavissa. H:n purjehdusminaisuudetkaan eivät ole niin hyvät kuin mainostat, sehän alkaa olla joa aikansa elänyt yksityyppiluokka. Sisältä se on lisäksi ahdas (kapea, matala ja epäkäytännöllinen), veneessä ei ole kaiteita, niistäkin on hyötyä. Spray Hood ei oikein istu vaikka niitäkin näkee. Kyllähän H-vene telttamajoituksen voittaa, mutta ei se paljon muuta tarjoakkaan. Kun vertailet purjehdusominaisuuksia perustat väitteesi todennäköisesti havaintoihisi. Olet siis päässyt jopnkun ohi H:llasi, mutta oletko varma , että ohitettavalla oli samanlaisia suorituspaineita kuin sinula, koska purjehdit "nopealla H:lla"? Väittäisin, että kaikki 80-luvun kisaveneet päihittävät H:n menen tullen. Kevysessä kelissä sinulla on varmasti tekemistä Guy 22:n kanssa jos myös Guy on osaavissa käsissä. Tiesitkö muuten, että Gotland Runt on kerran voitettu Guy 22:lla. No tähän tietysti vaikuttaa myös tasoitukset, mutta ei se nyt niin surkea purjehtija ole kuin väität, vaan kokonaisuutena varsin hyvä. H on tietysti halpa. Vanhat H:t eivät enää kisoissa pärjää eikä se retkipurjehdukseenkaan paras mahdollinen ole. Hyvä vene kutenkin monelle.

        minulle on ihan sama millä sinä tai joku muu purjehtii sinällään.olen vain miettinyt,että millainenkohan purjehtija minusta olisi tullut jos olisin aloittanut jollain kaikkarilla tai muulla asuntovaunulla.olisin nyt,noin nelikymppisenä siirtynyt varmaan moottoriveneilijäksi.näimä "asuntovaunu"purjeveneet näkee,ainakin täällä saimaalla nimittäin useimmiten ajelemassa apumoottorilla.no,onneksi tuli aloitettua jollilla,mm.470-jollalla ja laserilla.
        olen edelleen sitä mieltä että hoon purjehdusominaisuudet ovat erittäin hyvät,vaikka itselläni onkin vanha hoo.ja"aikansa eläneisyys"yksityyppiluokkana on täysin tuulesta temmattu,h-vene on,etenkin keski-euroopassa suositumpi kuin koskaan aiemmin,sen todistavat jo
        kilpailujen osallistujamäärät.lisäksi veneellä on ylitetty atlantti vuonna 2001 (elfi 2,saksa,kts.www.h-boot.de)joka kertoo mm. veneen
        merikelpoisuudesta ja monipuolisuudesta matkakäytöstä.asumisen kanssa on vähän sellainen juttu että toisille riittää pienempi mökki ja toisille ei suurikaan asunto meinaa riittää.
        sitä paitsi,h-veneen tunnelma,kun se on sisustettu ja varusteltu hyvin matkapurjehdusta ajatellen,on täysin ainutlaatuisen lämminhenkinen.folkkari on vielä tunnelmallisempi,mutta kun se on puuvene..
        niin,muuten jos kaikki valitsisivat veneensä samalla tavoin kuin sinä,ei vesillämme liikkuisi enää lainkaan näitä kauniita puisia saaristoristeilijätyyppisiä puuveneitäkään.
        ja siitä nopeudesta.en oikein ymmärrä mistä sait päähäsi että minulla olisi jotain "suorituspaineita"päästä jostain veneestä ohi?veneeni on vanha,70-luvulta,purjeetkin ovat vanhat ja venyneet,80-luvulta.vene kulkee,minkä kulkee ja siinä kaikki.jos samaan suuntaan mennessä se purjehtii jonkun ohi,niin entä sitten?tai jos joku purjehtii minusta ohi?enhän minä autolla liikenteessä ajaessanikaan ala kisailla kenenkään kanssa.
        kyllähän "osaavissa"käsissä mikä tahansa vene kulkee,varmasti kaikkari kuin vanha hookin.
        se mikä kokemus minulla vaan on kaikkarista,on
        että jotenkin se vielä reippaammilla avotuulilla kulkee,mutta kyllä se on ihan toivoton vehje kevyessä,missä hobotti vielä liikkuu.
        en todellakaan verrannut hoota minkään vuosikymmenen kisaveneisiin,sekin oli jokin outo päähänpistosi.
        sitten,jos et ole huomannut,tämän vuoden Gotland Runtin ORC luokan paras suomalainen vene (sijoitus 22)oli hoon isosisko H-35.veneen kotisatama Joutseno.taisin tuntea kaverit...


      • Joakim
        Viki kirjoitti:

        Purjehtija provosoi jotta:
        "Eikä H-vene muutenkaan ole retki-/matkaveneeksi mitenkään perusteltavissa. H:n purjehdusminaisuudetkaan eivät ole niin hyvät kuin mainostat, sehän alkaa olla joa aikansa elänyt yksityyppiluokka..."

        Noh, noh... jotta 70-luvun "perhevene" ei sopisi retkeilyyn? Älä naurata!

        Tuota... tuo "aikansa elänyt" yksityyppiluokka liittonsa kuvailemana (www.h-vene.fi):
        -Kansainvälinen yksityyppivene
        -Kilpailullinen, retkikäyttöön soveltuva
        -Suomen Suurin köliveneluokka
        -Euroopan suurin IYRU-köliveneluokka
        -Maailman toiseksi suurin yksityyppiköliveneluokka

        Lys antaa suorituskyvystä jonkunlaisen käsityksen ja H-veneen 1,07 on ihan eri luokkaa kuin muiden tässä keskustelujen veneiden. Mitä tyyppejä sitten tarkoittanet "80-luvun kilpaveneillä" joille h:n pitäisi hävitä kaikilla tuulensuunnilla? Etenkin jos puhutaan samasta kokoluokasta, alle 1,5 tn uppouman köliveneistä, joissa on retkeilyvarustus???

        Eihän siitä pääse mihinkään, jotta H-vene on hyvä kryssipaatti ja kunnon purjeilla sen kanssa purjehtiminen on nautinto. Etenkin Saimaan tyyppisissä olosuhteissa joissa huonosti nousevalla veneellä homma monesti voipi mennä moottoriveneilyksi.

        Ja jos kevyen kelin (alle 3 m/s) ominaisuudet kyrsivät, niin retkikäyttöön voipi hankkia 150 % genuan, eipä mitkään giit sen jälkeen pysy samassa kryssivauhdissa.

        Mutta... ensiveneeksi helpompi vaihtoehto on kyllä Guy22 tai Helmsman23. Siitä olen samaa mieltä, tosin aivan eri perusteilla.

        Voi jessus... "Kun vertailet purjehdusominaisuuksia perustat väitteesi todennäköisesti havantoihisi" Minä ainakin perustan! Mihinkä muuhun pitäisi perustaa???

        H:ta selvästi nopeampia samankokoisia (tai siis pituisia) ja saman painoisia (alle 2 tn. H:1,45 tn) veneitä 80-luvulta: Albin Express, X-79, J-24, Inferno 26, Maxi Racer, Banner 23, Elvström 717, First Class 8 jne. Kaikki jättävät mennen tullen H:n. Oikein kovalla kryssillä H voi vielä pistää kampoihin, jos ko. veneet alkavat olla pulassa vajaalla miehistöllä, mutta takaisin tullessa H jää sitäkin enemmän.

        Tässä keskustelussa mainituilla veneistä Lohi 25:llä on LYS 1,04, joka nyt ei ole kovin kaukana H:sta. Ko. veneellä on muuten voitettu sekä Espoo-Suursaari, että Helsinki-Tallinna.

        Osaavissa käsissä mikä tahansa vene on yllättävän nopea. Esim. Guy 22:lla on voitettu myös IMS-kisoja ja My 20:llä tultu maaliin ennen useita nopeampia veneitä mukaan lukien H. H:lla tullaan usein maaliin ennen LYS=1,2 veneitä. Tästä ei kuitenkaan voi päätellä liikoja.

        Moderneille 27-jalkaisille sporttisille veneille (Tempo, First 27.7, Finngulf 28, J-80 jne. H ei pärjää lähellekään edes kovan tuulen kryssillä.

        Voihan H:lla tehdä pitkiäkin matkoja, vaikkapa 4:n hengen miehistöllä. Kyllä Louhella, Sulalla ja monella muullakin paljon ahtaammalla on aikoinaan tehty. Tiloissa ja mukavuudessa on kuitenkin todella suuri ero 0,3-1 m leveämpiin ja 0,2-0,7 m korkeampiin veneisiin, joiden sisätilojen pituus on vähintään sama, vaikka kokonaispituus onkin 1-2 m pienempi.


      • Viki
        Joakim kirjoitti:

        H:ta selvästi nopeampia samankokoisia (tai siis pituisia) ja saman painoisia (alle 2 tn. H:1,45 tn) veneitä 80-luvulta: Albin Express, X-79, J-24, Inferno 26, Maxi Racer, Banner 23, Elvström 717, First Class 8 jne. Kaikki jättävät mennen tullen H:n. Oikein kovalla kryssillä H voi vielä pistää kampoihin, jos ko. veneet alkavat olla pulassa vajaalla miehistöllä, mutta takaisin tullessa H jää sitäkin enemmän.

        Tässä keskustelussa mainituilla veneistä Lohi 25:llä on LYS 1,04, joka nyt ei ole kovin kaukana H:sta. Ko. veneellä on muuten voitettu sekä Espoo-Suursaari, että Helsinki-Tallinna.

        Osaavissa käsissä mikä tahansa vene on yllättävän nopea. Esim. Guy 22:lla on voitettu myös IMS-kisoja ja My 20:llä tultu maaliin ennen useita nopeampia veneitä mukaan lukien H. H:lla tullaan usein maaliin ennen LYS=1,2 veneitä. Tästä ei kuitenkaan voi päätellä liikoja.

        Moderneille 27-jalkaisille sporttisille veneille (Tempo, First 27.7, Finngulf 28, J-80 jne. H ei pärjää lähellekään edes kovan tuulen kryssillä.

        Voihan H:lla tehdä pitkiäkin matkoja, vaikkapa 4:n hengen miehistöllä. Kyllä Louhella, Sulalla ja monella muullakin paljon ahtaammalla on aikoinaan tehty. Tiloissa ja mukavuudessa on kuitenkin todella suuri ero 0,3-1 m leveämpiin ja 0,2-0,7 m korkeampiin veneisiin, joiden sisätilojen pituus on vähintään sama, vaikka kokonaispituus onkin 1-2 m pienempi.

        Sitähän minä vähän arvelinkin jotta Albin Express, Maxi Racer ja X-79 ovat samankokoisia kuin H-vene

        :-)


      • Joakim
        Viki kirjoitti:

        Sitähän minä vähän arvelinkin jotta Albin Express, Maxi Racer ja X-79 ovat samankokoisia kuin H-vene

        :-)

        Kerroppa millä perusteella ko. veneet eivät ole samankokoisia? Osa muista luettemistani veneistä ovat selvästi kevyempiäkin kuin H, eikä Albin Express, Maxi Racer tai X-79 paina kuin 100-300 kg enemmän. Toki ne ovat sisätiloiltaan ja leveydeltään H:ta isompia, joten lienevät siis mielestäsi erikoikoisia kuin H-vene. Kelpaisiko sitten Soling esimerkiksi selvästi nopeammasta samankokoisesta veneestä? Vai onko se jo liian kapea tai kevyt. Löytyy myös ruffattuna.


      • Purjehtija
        hoboilija kirjoitti:

        minulle on ihan sama millä sinä tai joku muu purjehtii sinällään.olen vain miettinyt,että millainenkohan purjehtija minusta olisi tullut jos olisin aloittanut jollain kaikkarilla tai muulla asuntovaunulla.olisin nyt,noin nelikymppisenä siirtynyt varmaan moottoriveneilijäksi.näimä "asuntovaunu"purjeveneet näkee,ainakin täällä saimaalla nimittäin useimmiten ajelemassa apumoottorilla.no,onneksi tuli aloitettua jollilla,mm.470-jollalla ja laserilla.
        olen edelleen sitä mieltä että hoon purjehdusominaisuudet ovat erittäin hyvät,vaikka itselläni onkin vanha hoo.ja"aikansa eläneisyys"yksityyppiluokkana on täysin tuulesta temmattu,h-vene on,etenkin keski-euroopassa suositumpi kuin koskaan aiemmin,sen todistavat jo
        kilpailujen osallistujamäärät.lisäksi veneellä on ylitetty atlantti vuonna 2001 (elfi 2,saksa,kts.www.h-boot.de)joka kertoo mm. veneen
        merikelpoisuudesta ja monipuolisuudesta matkakäytöstä.asumisen kanssa on vähän sellainen juttu että toisille riittää pienempi mökki ja toisille ei suurikaan asunto meinaa riittää.
        sitä paitsi,h-veneen tunnelma,kun se on sisustettu ja varusteltu hyvin matkapurjehdusta ajatellen,on täysin ainutlaatuisen lämminhenkinen.folkkari on vielä tunnelmallisempi,mutta kun se on puuvene..
        niin,muuten jos kaikki valitsisivat veneensä samalla tavoin kuin sinä,ei vesillämme liikkuisi enää lainkaan näitä kauniita puisia saaristoristeilijätyyppisiä puuveneitäkään.
        ja siitä nopeudesta.en oikein ymmärrä mistä sait päähäsi että minulla olisi jotain "suorituspaineita"päästä jostain veneestä ohi?veneeni on vanha,70-luvulta,purjeetkin ovat vanhat ja venyneet,80-luvulta.vene kulkee,minkä kulkee ja siinä kaikki.jos samaan suuntaan mennessä se purjehtii jonkun ohi,niin entä sitten?tai jos joku purjehtii minusta ohi?enhän minä autolla liikenteessä ajaessanikaan ala kisailla kenenkään kanssa.
        kyllähän "osaavissa"käsissä mikä tahansa vene kulkee,varmasti kaikkari kuin vanha hookin.
        se mikä kokemus minulla vaan on kaikkarista,on
        että jotenkin se vielä reippaammilla avotuulilla kulkee,mutta kyllä se on ihan toivoton vehje kevyessä,missä hobotti vielä liikkuu.
        en todellakaan verrannut hoota minkään vuosikymmenen kisaveneisiin,sekin oli jokin outo päähänpistosi.
        sitten,jos et ole huomannut,tämän vuoden Gotland Runtin ORC luokan paras suomalainen vene (sijoitus 22)oli hoon isosisko H-35.veneen kotisatama Joutseno.taisin tuntea kaverit...

        Kuten totesin, H on varsin hyvä monelle, mutta kyllä Ekin kuvailemaan käyttöön moni vene on vain sopivampi. Olkoonki H hyvä kryssivene, mutta ei se elämä pelkkää krysiä ole. Se mitä tarkoitin "suorituspaineilla" tarkoitta, että usein, ei aina, mutta todellakin usein ne, jotka painottavat vain veneen nopeutta, myös normaalisti purjehtiessaan "skabaavat" koko ajan. Ne, jotka pystyvät suhtautumaan purjehtimiseen (veneilyyn) kokonaisvaltaisemmin eivät välttämättä yritäkkään ottaa veneestä kaikkia irti vaan riittä kunhan meno on mukavaa ja vene kulkee sopivasti. Siksi nämä kokemukset viikkonloppuisin ja lomalla eivät kerro veneiden suoritukyvystä kaikkea. Itse purjehdin merellä. Teemme pitkiäkin päivämatkoja, laitamme välillä ruokaa, ketämme kahvit yms. Ei siinä kovin tiukkapipoisesti pysty venevauhtia ylläpitämään, eikä sillä 0,1 - 0,3 solmun menetyksellä mitään merkitystä olekkaan. Saimaalla tilanne voi olla toinen.

        Kyllähän H-veneitä on tehty paljon ja varmasti kilpailuja järjestetään. Tosiasia vain on myös se, että nuoret purjehtijat yhä useammin valitsevat urheilullisempia veneitä. Merellä ei uusia H-venetä paljonkaan näy, paitsi tiettyjen pursiseurojen rannoille nostetut kipaveneet.

        Se, että H:lla on ylitetty Atlanti ei tee siitä valtamerikelpoista noin ylensä ottaen. Kuten varmasti kokeneena purjehtijana tiedät, veneen merikelpoisuus muodostuu itse veneestä, varusteista ja ennen kaikkea miehistöstä. Mikään vene ei ole riittävn turvallinen ja merikelpoinen jos miehistö ei sitä myös ole, mutta toisin päin asia toimii paremmin. Eli on varmasti joku, joka pystyy purjehtimaan Optarilla Atlantin yli (onhan se upoamaton). Yleisesti ottaen pitäisi kyllä laittaa se järki kädestä takaisin päähän ja miettiä uudestaan minkälaisella venellä minnekkin lähtee.

        No, halusin vain vähän provosoidea teitä todellakin, koska mielestäni tuo suksiboxi -asenne on myös naurettava. Joku voi pitää myös veneen asuttavuutta tärkeänä ja on siten valmis hieman kryssiominaisuuksista tinkimään. Vielä jos sattuu veneilemään aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä, alkavat nuo asuttavuus ja avotilan suojaisuus asiat saamaan lisäpainoa valintakriteereissä. Sehän on vain hyvä jos itse olet veneeseesi tyytyväinen. Ei se tee kuitenkaan H:sta ainoaa oikeaa venettä joka sopii kaikille. Hauska loppukautta, itse veneilen vielä noin puolitoista kuukautta, ehä pidempääkin.


      • Viki
        Joakim kirjoitti:

        Kerroppa millä perusteella ko. veneet eivät ole samankokoisia? Osa muista luettemistani veneistä ovat selvästi kevyempiäkin kuin H, eikä Albin Express, Maxi Racer tai X-79 paina kuin 100-300 kg enemmän. Toki ne ovat sisätiloiltaan ja leveydeltään H:ta isompia, joten lienevät siis mielestäsi erikoikoisia kuin H-vene. Kelpaisiko sitten Soling esimerkiksi selvästi nopeammasta samankokoisesta veneestä? Vai onko se jo liian kapea tai kevyt. Löytyy myös ruffattuna.

        "Ei koko ratkaise", valehteli entinen nainen :-)

        Vaikeaahan tuo veneen koon määrittely on. LOA jalkoina on yleisesti käytetty määritelmä, kuten Ekikin totesi: "Etsin 23 jalkaista...". Valitettavasti se ei ole kovin hyvä erityyppisten paattien vertailussa, H-vene todellakin on samaa kokoluokkaa Guy22 tai Helmsman23:n kanssa, ei FE83:n, joka on saman pituinen. Tai S-30 jonka 3,2 tn uppouma on paljon kuvaavampi parametri kuin 41 jalan kokonaispituus.

        Yksi koon mittari on lompakkoa laihduttava vaikutus veneen hankinnan yhteydessä. Käsittääkseni Ekin 3-7keuro hintaluokkaan mahtuu aika vähän noita H-venettä nopeampia???

        Soling käy hyvin esimerkkinä siitä kuinka modernimmat konstruktiot ovat aina parempia purjehtimaan kuin vanhat (Solingin tuli markkinoille puolenkymmentä vuotta ennen h:ta)

        :-)

        Noh, H-vene on suomalaisen purjevenesuunnittelun paras saavutus joka tapauksessa.


      • Kuuno
        Joakim kirjoitti:

        H:ta selvästi nopeampia samankokoisia (tai siis pituisia) ja saman painoisia (alle 2 tn. H:1,45 tn) veneitä 80-luvulta: Albin Express, X-79, J-24, Inferno 26, Maxi Racer, Banner 23, Elvström 717, First Class 8 jne. Kaikki jättävät mennen tullen H:n. Oikein kovalla kryssillä H voi vielä pistää kampoihin, jos ko. veneet alkavat olla pulassa vajaalla miehistöllä, mutta takaisin tullessa H jää sitäkin enemmän.

        Tässä keskustelussa mainituilla veneistä Lohi 25:llä on LYS 1,04, joka nyt ei ole kovin kaukana H:sta. Ko. veneellä on muuten voitettu sekä Espoo-Suursaari, että Helsinki-Tallinna.

        Osaavissa käsissä mikä tahansa vene on yllättävän nopea. Esim. Guy 22:lla on voitettu myös IMS-kisoja ja My 20:llä tultu maaliin ennen useita nopeampia veneitä mukaan lukien H. H:lla tullaan usein maaliin ennen LYS=1,2 veneitä. Tästä ei kuitenkaan voi päätellä liikoja.

        Moderneille 27-jalkaisille sporttisille veneille (Tempo, First 27.7, Finngulf 28, J-80 jne. H ei pärjää lähellekään edes kovan tuulen kryssillä.

        Voihan H:lla tehdä pitkiäkin matkoja, vaikkapa 4:n hengen miehistöllä. Kyllä Louhella, Sulalla ja monella muullakin paljon ahtaammalla on aikoinaan tehty. Tiloissa ja mukavuudessa on kuitenkin todella suuri ero 0,3-1 m leveämpiin ja 0,2-0,7 m korkeampiin veneisiin, joiden sisätilojen pituus on vähintään sama, vaikka kokonaispituus onkin 1-2 m pienempi.

        "Tässä keskustelussa mainituilla veneistä Lohi 25:llä on LYS 1,04, joka nyt ei ole kovin kaukana H:sta. Ko. veneellä on muuten voitettu sekä Espoo-Suursaari, että Helsinki-Tallinna."

        Suursaarta ei kyllä Lohella tietääkseni ole voitettu. Vain 2. ja 3. sijoja suursaaresta parhaimmillaan. Kädettömiä purjehtijoita.


    • Eki

      Tuli tossa vaan mieleen ihan yleistä purjehduksesta. Tosiaan oon aiemmin miltei pelkästään ajellut moottoriveneillä(liukuvilla), toki viime kesänä uppoumarunkoisella. Rupesi toi purjehdus lähinnä sillä kiinnostamaan, että voisi olla jotain tekemistäkin sen sijaan että selällä katselee vaan, kun maisema ei ihmeemmin vaihdu ja diesel huutaa korvan vieressä (oli halpa vene ja kalliiseen ei varaa).Saattaa kuulostaa köyhän tilitykseltä, mikä ehkä tottakin. Samoin hinnat ovat "asuttavissa" ihan jotain muuta kuin moottoriveneissä.
      Mietityttää vaan että kyllästyykö sitä nopeasti "rättien" kanssa puljaamiseen vai onko se ihan hauskaa, kun luulisi oppivan kokoajan ja sen lisäävän mielenkiintoa. Joutuuko saimaalla huutelemaan jatkuvasti: päät alas!nyt vaihtuu halssi? Ajattelin kuitenkin että kyllä tää on kokeiltava.

    • Eki

      Sorry, nää tietysti "hieman" tyhmät kysymykset, mutta kaikki ko.asiaan liittyvät tiedot/mielipiteet oisi tosi tervetulleita!
      Antas palaa vaan kellä tietoa on!

    • Eki

      Kiitos hyvistä vinkeistä. Näyttäs siltä, että hakuseen menee guy 22. Ei muuta kun etsiskelemään. Hyvää syksyä kaikille!

    • timppa

      kokeile Albin expres

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      6336
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      4062
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3373
    4. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      13
      3044
    5. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2332
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2317
    7. Tietääkö kaivattusi että

      olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162
      1926
    8. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      25
      1842
    9. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      28
      1594
    10. Terveiset kaivatullesi

      kesän aluksi tähän ketjuun.
      Ikävä
      105
      1392
    Aihe