Selittäkää joku

Foremin

Tänään aamulla oli aurinkoista noin 9:30 ja kuu näkyi samaan aikaan. Mitenkä tämä on mahdollista, tai miksi kuu ei näy aina päivisin, mutta nyt aamulla sattui näkymään, sen verta mitä siitä oli nähtävissä?

Kiitos :)

8

520

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oi kuu bluu muun

Se johtuu siitä että kuu ei aina ole auringon kanssa horisontin yläpuolella.

• ewtvwevwev

Miksi peruskoulussa ei enää opeteta niin yksinkertaista perusasiaa kuin Aurinkokunnan rakenne tai edes Kuun kierto Maan ympäri? Aivan käsittämätöntä.

• oooooo-Nimimerkki on jo rek...

Olen alkanut epäilemään että kouluissa luetaan nykyään pelkkiä juorulehtiä ja heti iltapäivällä limuviinaa kittaamaan jonka jälkeen 'irkkaamaan' päivän juoruja.

• väärässä
        oooooo-Nimimerkki on jo rek... kirjoitti:

Olen alkanut epäilemään että kouluissa luetaan nykyään pelkkiä juorulehtiä ja heti iltapäivällä limuviinaa kittaamaan jonka jälkeen 'irkkaamaan' päivän juoruja.

Täysikuu näkyy yöllä kun se on vastakkaisella puolella aurinkoa. Päivällä täysikuu ei näy kun se on piilossa pohjoisessa horisontin alla.

Nyt on vähenevä kuu eli se näkyy auringon "edellä".(=lännessä verrattuna aurinkoon))

Kohta kuu ei näykkään kun auringon valo on liian voimakas ja peitää kuun loisteen alleen..tai kun se kuu ei pysty heijastaman auringon valoa kun on samassa linjassa suunnilleen.paitsi kun on auringonpimennys (muutaman päivän päästä onkin osittainen!).

Kasvava kuu näkyykin sitten auringon "takana". (itäpuolella).Auringonlaskun tienoilla siis saatat bongata kasvavan uudenkuun sirpin.

• ole paljoa korjattavaa
        väärässä kirjoitti:

Täysikuu näkyy yöllä kun se on vastakkaisella puolella aurinkoa. Päivällä täysikuu ei näy kun se on piilossa pohjoisessa horisontin alla.

Nyt on vähenevä kuu eli se näkyy auringon "edellä".(=lännessä verrattuna aurinkoon))

Kohta kuu ei näykkään kun auringon valo on liian voimakas ja peitää kuun loisteen alleen..tai kun se kuu ei pysty heijastaman auringon valoa kun on samassa linjassa suunnilleen.paitsi kun on auringonpimennys (muutaman päivän päästä onkin osittainen!).

Kasvava kuu näkyykin sitten auringon "takana". (itäpuolella).Auringonlaskun tienoilla siis saatat bongata kasvavan uudenkuun sirpin.

Olet käsittänyt asian aivan oikein.

• Itse sain ne jutut opetella siitä vähästä aineistosta mitä silloin oli saatavilla, kun niin pirusti kiinnosti. Kuten monet muutkin aukot perusjuntin koulusivistyksessä.
        Muuten, ensi perjantaina Kuu näkyy keskellä päivää aurinkoa vasten kuten tämän vuoden almanakan kansikuvassa.

• wiikatemies kirjoitti:

Itse sain ne jutut opetella siitä vähästä aineistosta mitä silloin oli saatavilla, kun niin pirusti kiinnosti. Kuten monet muutkin aukot perusjuntin koulusivistyksessä.
        Muuten, ensi perjantaina Kuu näkyy keskellä päivää aurinkoa vasten kuten tämän vuoden almanakan kansikuvassa.

..että maa kiertää aurinkoa eikä toisinpäin.
        Osa ihmisistä ei koskaan ymmärrä eikä opi kouluopetuksesta riippumatta, itse asiassa monille opettajillekin tähtitieteellinen 3D-geometria on ihan hepreaa. MM. oulul. opettajankoulutuslaitoksessa(!) vuosikausia opetettiin, että kuunvaiheet johtuu maan varjosta kuussa ennenkuin joku tähtitieteilijä selitti heille asian oikean laidan.

• näkkileivät
        wiikatemies kirjoitti:

Itse sain ne jutut opetella siitä vähästä aineistosta mitä silloin oli saatavilla, kun niin pirusti kiinnosti. Kuten monet muutkin aukot perusjuntin koulusivistyksessä.

Aika avutonta tähtitieteen perusteiden opetus on kouluissa minunkin kokemukseni mukaan ollut. Omakohtainen kokemus on oppilaan paras opettaja, sillä normiope ei ole aiheesta kiinnostunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      42
      9365
    2. T:ltä J-miehelle

Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli
      Ikävä
      33
      2101
    3. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      27
      1820
    4. Terveiset kaipauksen kohteelle

tähän alle 👇👇👇 !!
      Ikävä
      135
      1611
    5. Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?

Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?
      Sinkut
      195
      1184
    6. Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?

Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast
      Ruoka ja juoma
      8
      1139
    7. Kumpiko kaivatussasi

teki suhun vaikutuksen äly vai ulkonäkö?
      Ikävä
      71
      1107
    8. 92
      952
    9. Mikä kaivatussasi

kiehtoo?
      Ikävä
      49
      865
    10. Haluatko että

Rikotaan vähän lisää jäätä tai jotain muuta