Selittäkää joku

Foremin

Tänään aamulla oli aurinkoista noin 9:30 ja kuu näkyi samaan aikaan. Mitenkä tämä on mahdollista, tai miksi kuu ei näy aina päivisin, mutta nyt aamulla sattui näkymään, sen verta mitä siitä oli nähtävissä?

Kiitos :)

8

549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oi kuu bluu muun

      Se johtuu siitä että kuu ei aina ole auringon kanssa horisontin yläpuolella.

    • ewtvwevwev

      Miksi peruskoulussa ei enää opeteta niin yksinkertaista perusasiaa kuin Aurinkokunnan rakenne tai edes Kuun kierto Maan ympäri? Aivan käsittämätöntä.

      • oooooo-Nimimerkki on jo rek...

        Olen alkanut epäilemään että kouluissa luetaan nykyään pelkkiä juorulehtiä ja heti iltapäivällä limuviinaa kittaamaan jonka jälkeen 'irkkaamaan' päivän juoruja.


      • väärässä
        oooooo-Nimimerkki on jo rek... kirjoitti:

        Olen alkanut epäilemään että kouluissa luetaan nykyään pelkkiä juorulehtiä ja heti iltapäivällä limuviinaa kittaamaan jonka jälkeen 'irkkaamaan' päivän juoruja.

        Täysikuu näkyy yöllä kun se on vastakkaisella puolella aurinkoa. Päivällä täysikuu ei näy kun se on piilossa pohjoisessa horisontin alla.

        Nyt on vähenevä kuu eli se näkyy auringon "edellä".(=lännessä verrattuna aurinkoon))

        Kohta kuu ei näykkään kun auringon valo on liian voimakas ja peitää kuun loisteen alleen..tai kun se kuu ei pysty heijastaman auringon valoa kun on samassa linjassa suunnilleen.paitsi kun on auringonpimennys (muutaman päivän päästä onkin osittainen!).

        Kasvava kuu näkyykin sitten auringon "takana". (itäpuolella).Auringonlaskun tienoilla siis saatat bongata kasvavan uudenkuun sirpin.


      • ole paljoa korjattavaa
        väärässä kirjoitti:

        Täysikuu näkyy yöllä kun se on vastakkaisella puolella aurinkoa. Päivällä täysikuu ei näy kun se on piilossa pohjoisessa horisontin alla.

        Nyt on vähenevä kuu eli se näkyy auringon "edellä".(=lännessä verrattuna aurinkoon))

        Kohta kuu ei näykkään kun auringon valo on liian voimakas ja peitää kuun loisteen alleen..tai kun se kuu ei pysty heijastaman auringon valoa kun on samassa linjassa suunnilleen.paitsi kun on auringonpimennys (muutaman päivän päästä onkin osittainen!).

        Kasvava kuu näkyykin sitten auringon "takana". (itäpuolella).Auringonlaskun tienoilla siis saatat bongata kasvavan uudenkuun sirpin.

        Olet käsittänyt asian aivan oikein.


      • Itse sain ne jutut opetella siitä vähästä aineistosta mitä silloin oli saatavilla, kun niin pirusti kiinnosti. Kuten monet muutkin aukot perusjuntin koulusivistyksessä.
        Muuten, ensi perjantaina Kuu näkyy keskellä päivää aurinkoa vasten kuten tämän vuoden almanakan kansikuvassa.


      • wiikatemies kirjoitti:

        Itse sain ne jutut opetella siitä vähästä aineistosta mitä silloin oli saatavilla, kun niin pirusti kiinnosti. Kuten monet muutkin aukot perusjuntin koulusivistyksessä.
        Muuten, ensi perjantaina Kuu näkyy keskellä päivää aurinkoa vasten kuten tämän vuoden almanakan kansikuvassa.

        ..että maa kiertää aurinkoa eikä toisinpäin.
        Osa ihmisistä ei koskaan ymmärrä eikä opi kouluopetuksesta riippumatta, itse asiassa monille opettajillekin tähtitieteellinen 3D-geometria on ihan hepreaa. MM. oulul. opettajankoulutuslaitoksessa(!) vuosikausia opetettiin, että kuunvaiheet johtuu maan varjosta kuussa ennenkuin joku tähtitieteilijä selitti heille asian oikean laidan.


      • näkkileivät
        wiikatemies kirjoitti:

        Itse sain ne jutut opetella siitä vähästä aineistosta mitä silloin oli saatavilla, kun niin pirusti kiinnosti. Kuten monet muutkin aukot perusjuntin koulusivistyksessä.
        Muuten, ensi perjantaina Kuu näkyy keskellä päivää aurinkoa vasten kuten tämän vuoden almanakan kansikuvassa.

        Aika avutonta tähtitieteen perusteiden opetus on kouluissa minunkin kokemukseni mukaan ollut. Omakohtainen kokemus on oppilaan paras opettaja, sillä normiope ei ole aiheesta kiinnostunut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe