Lanttukukko

tero turisti

Pohjois-Karjalassa lomamatkalla ostimme Porokylän leipomon lämpimän lanttukukon,ja maku ja tuoksu oli jotain semmoista mitä ei voi edes kuvailla,se on koettava itse,ei tule heti mieleen mitään muuta ruokaa joka hivelee makuhermoja yhtä hienosti...nytkin kuola valuu että paidanrintamus on märkänä,pitää kysyä saako sitä herkkua Pääkaupunkiseudulta mistään.

5

5785

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun itse tekee

Kaupan pakastealtaasta löytyy valmista ruistaikinaa. Vihannesosastolta löytyy lanttuja ja lihapuolelta ihraista vinkuvan pintaa.

Noista tykötarpeista me silloin tällöin tekaisemme lanttukukon. Lanttu keitetään lastuina ennen kukon leipomista ja se vaatii suolan ohella ripauksen sokeria mausteekseen.

Kilohinta jää itse tehden varsin kohtuulliseksi eikä makunautinto häviä (ainakaan omasta mielestä) pahastikaan hyvälle teolliselle lanttukukolle.

Pohjois-Karjala esittäytyi kesäkuussa Helsingin Senaatintorilla. Useammallakin leipomolla oli kojunsa – mm. tuolla mainitsemallasi Porokylän leipomolla. Meille tarttui mukaan 12 euron lanttukukko kympillä, kun olivat viimeisen ”messupäivän” viimeiset tunnit menossa. Se oli jonkin muun tekijän kuin Porokylän leipomon käsialaa, mutta yhtä kaikki vallan maukasta evästä!

• elliivo

Kuhmolainen anoppini leipoo vieläkin joskus valmistaikinasta maukkaan lanttukukon.
        Minun muistini mukaan anoppini kypsentää lantut osittain voissa paistamalla, mutta heikkovatsaisen ruokaa se ei niin tehden ole.

• ole "kevytruokaa"
        elliivo kirjoitti:

Kuhmolainen anoppini leipoo vieläkin joskus valmistaikinasta maukkaan lanttukukon.
        Minun muistini mukaan anoppini kypsentää lantut osittain voissa paistamalla, mutta heikkovatsaisen ruokaa se ei niin tehden ole.

Ruistaikinaan leivottu lanttu, keitetty tai esipaistettu, mukana tuhdisti siansivua, ei todellakaan ole heikkovatsaisen ihanneruokaa, puhumattakan kalakukosta. Kannattaakin varata samarinia tai rennietä yötä varten.
        Herkkua on kukot, mutta tosi tuhtia tavaraa. Teollisilla kukoilla ja kukkosilla voi viskata vesilintua, ne ovat kukon irvikuvia.
        Itse tehden kukot ovat edullisia, joskin melko suuritöisiä.

• kun itse tekee
        elliivo kirjoitti:

Tokihan kukko voita vaatii, sehän on selvä! En juuri voisi kuvitellakaan syöväni lanttukukkoa ilman voita – mutta sipaisen sitä nokareen päälle sulamaan vasta syöntivaiheessa.

Suomalainen se vain vetäisee läskin päälle voita ja nauttii! Pekkapuskien opit unohdetaan siinä vaiheessa autuaasti. Mennäänpähän sitten aikanaan pallolaajennukseen tai mitäniitänyton – ellei sitten suoraan puremaan porkkanoita alhaalta päin...

Ja kun kukkoa on mättänyt naamaansa kunnolla, niin ihme on, jos ei kukko rupea kiekumaan jo paljon ennen kukonlaulua! Kyse ei todellakaan ole mistään kevyteväästä.

• kun MIEHET olivat metsätöissä

niin lanttukukku oli eväänä. Nyt kun teette LANTTUKUKKOA kotona laitakaahan kukon päälle savukylkeä muutama siivu niin tulee hyvä maku.Kirjoitti aito P-K:ta lähtenyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      264
      9932
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      194
      5664
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      164
      5234
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      75
      4881
    5. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      4
      2723
    6. Ootko sä nainen suuttunut

jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      212
      2449
    7. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      12
      2279
    8. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      354
      2022
    9. Menen nyt koisimaan

Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      21
      1705
    10. Minkälainen auto

Kaivatullasi on? Väri/Merkki? :)
      Ikävä
      90