Opettelee itse

syömään lusikalla...

Hei! Miten olette menetelleet kun lapsi alkaa opetella itse syömään puuroja/lämmintä ruokaa?
Tyttö on 1v4kk ja on toki piiitkään syönyt sormipaloja itse (leipää, kasviksia, hedelmää, marjoja, talkmuruja jne), mutta pitäisi kait alkaa syödä lusikallakin itse!
Olen kyllä antanut syödä, mutta isä on ylisiistipersoona eikä anna toisen sutata&sotkea itse :o/

Tyttö juo nokkamukista tai tavan mukista esim. piimää/jugurttia itse, mutta maito lirahtaa pitkin ja poikin syliä. Leikkimiseksi tahtoo syömiset&juomiset mennä vaikken vieressä seuraakaan koko ajan (eli en esitä syömisen olevan jotain erityistä tai ihailtavaa).
Olen laiskahko kokki, joten meillä lapsonen syö enimmäkseen purkkiruokaa. Koitamme järjestää omat syömisemme samaan aikaan mutta jo miehen vuorotyönkin vuoksi se ei läheskään aina onnistu.
Olen joku päivä tokaissutkin kun mies luutun kanssa kulkee koko ajan, että kyllä viimeistään vuorotarha vuoden päästä opettaa, että itse on syötävä. Ei siellä kukaan jouda yli 2-vuotiasta lusikoimaan....
Hyviä vinkkejä olisin esikoiseni kanssa vailla!

2

399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suurperhen äiti

      Aina olen antanut lapsen syödä itse siitä asti kun on osoittanut siihen kiinnostusta ja kun ruoka on itsenäisesti suuhun löytänyt :). Sotkua syntyy, mutta se siivotaan sitten ruuan jälkeen. Äitini aina kauhistelee miten pystyn moista touhua katselemaan. Minusta on kuitenkin helpompi syödä itse samaan aikaan lasten kanssa ja siivota sotkut sitten jälkeenpäin. Nyt kun nuorimmaisemme on 2v, hän syö kaiken itse, mutta minulla on kyllä toinen lusikka aina ruokapöydässä ja sillä sujautan silloin tällöin ruokaa pojan suuhun. poika seisoo tavallisella tuolilla ja syö itse. No arvaa sen sotkumäärän, mutta äkkiä se on laattalattia ja tuoli pyyhkäisty puhtaaksi kun ateria on päättynyt ja muutenkin siivoamme keittiötä. Usein käytämme pojan aterian jälkeen suihkun kautta...Poika viihtyy kotona ilman vaatteita että ei tule paljon pyykkiäkään :D. Ilmeisen rentoa meillä... :D. Kylässä olen tietysti tarkempi enkä anna sotata.

    • mutta mitäs siitä

      Sotkuahan siitä itsesyömisestä tulee, mutta mitäs siitä. Aika pitkään saisi varmaan odotella, jos aikoisi syöttää niin pitkään että lapsi syö heti siististi.

      Kirjoitit "Leikkimiseksi tahtoo syömiset&juomiset mennä vaikken vieressä seuraakaan koko ajan". Ettekö siis syö yhtaikaa? Meillä syödään yhdessä, ruokailu kun on mun mielestä muutakin kuin vatsa täyteen -tuokio. Miehellä vuorotyö, joten se toki ei joka kerta ole samassa pöydässä, mutta mä ainakin syön samaan aikaan tytön kanssa.

      Tyttö 10 kk, syö pääosan ruoasta sormiruokana, puurot syö niin, että ojennan täytetyn lusikan tytölle omaan käteen. Sotkua vielä toki tulee, mutta mitä siitä, saahan ne siivottua pois. Mukavaa kuitenkin tytöllä, kun saa itse syödä ja selvästi on kiinnostunut ruoista, tutkii niitä ja maistelee kiinnostuneena eri näköisiä ja muotoisia ruokia :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      397
      1562
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1298
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1230
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      165
      1165
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      997
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      826
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      824
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      820
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      175
      721
    Aihe