J. Krishnamurti

vs falskit profeetat

Krishnamurti (1895-1986) on hyvin tunnettu puhuja kaikkialla maailmassa. Hänen kirjojensa kautta monet saivat uusia näkemyksiä ennen kuin jooga ja mietiskely tekivät invaasion länteen.

Nyt on kuitenkin ilmestynyt asiaa sekoittamaan joku toinen Krihnamurti. En tunne häntä lainkaan. Mutta nykyään on vaikea mainita Krishnamurtia, koska kuulija saattaa kysyä, kumpaako Krishnamurtia tarkoitat. On niin sääli, että suuren opettajan opetus tahrataan tällä tavalla. Ihmiset luulevat nykyään, että J. Krishnamurti on joku intialainen B-luokan guru. Torkeää maineen tahrausta.

Kun yhteiskunta haluaa mustamaalata jonkun opin tai suuren ajattelijan, yksi keino on laittaa liikkeelle samankaltaista juttua, mutta oikeastaan soopaa. Silloin kukaan ei erota enää aitoa falskista. Vain todella asiasta kiinnostuneet erottavat ne. Krishnamurti on liian vaarallinen henkilo maailmaa hallitseville. Hän kumoaa auktoriteettiuskonnon ja sehän ei sovi NWO:lle, joka haluaa luoda yhden hallituksen, yhden valuutan, yhden armeijan. Suomalaiset ovat varmaan helppo saada uskomaan kaikkeen soopaan, mitä auktoriteetit uskottelevat.

58

7127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      Tarkoitat varmaan U.G.Krishnamurtia sillä toisella. En tiedä onko UG tieten tahtoen ottanut itselleen tuon sukunimen. Jos on, niin sitten asia tietenkin on kimurantti, mutta jos ei niin pitäisikö ihmisen vaihtaa nimensä sen takia ettei "tahraa" jonkun toisen mainetta?

      Käsittääkseni tämä UG on aika kova sana nyt tiettyjen piirien keskuudessa. Voihan häneenkin tutustua, ennen kuin alkaa haukkua tahraajaksi.

    • juku-purkki

      http://www.well.com/~jct/

      Se että molemmat tottelivat nimeä Krishnamurti, on silkkaa sattumaa. Tunsivat kyllä hyvin toisensa.

      UG kritisoi kovasti kaimaansa. Samalla hän sanoi kuitenkin, että juuri J oli se ihminen jolla oli ollut suurin vaikutus hänen elämässään.

      Tuon antamani linkin takaa löytyy kirja "U.G. Krishamurti: A Life". Sieltä kannattaa etsiä luku "Locking of Horns", jossa näiden kahden viisaan välisen suhteen koukerot paljastuvat.

    • ihan hirvee tapaus

      Aivan selvä tapaus mielestäni. Riitti tutustuminen ihan muutamaan lauseeseen. Ihan selvä debunking. Tuo UG on rugu, joka vie valosta pimeyteen. Tahraa suuren opettajan maineen. Ei epäilyksen häivääkään. Hän (UG) olisi voinut tehdä niinkuin melkein kaikki muut grut ja rugut: Olisi voinut ottaa henkisen nimen niinkuin esim Maarishi Mahesh Yogi, Sri Chinmoy, Sai Baba, Osho, Maharaji jne jne. Hän (UG) oli täysin tietoinen, mitä hänen nimensä ilmestyminen markkinoille saisi aikaan. Mksi kummassa kukaan ei tiennyt mitään tuosta rugusta ennen J Krishnamurtin kuolemaa? Ja kaikki tiesivät J Krishnamurtin esim 60 ja 70-luvulla. Jokaisessa kirjastossa oli hänen kirjojaan jopa Suomessa suomenkielellä. Missä oli rugun kirjat silloin?

      • juku-purkki

        Toivoisin että asia esitettäisiin ilman tunteellista kiihkoilua, vaikka tapaus olisi omasta mielestä "ihan hirveä"?

        Miksi UG olisi ottanut jonkun "henkisen nimen", kun ei varsinaisesti uskonut henkisyyteen ollenkaan siinä mielessä kuin sinä sen ymmärrät? Jos olisit malttanut omilta asenteiltasi lukea enemmän kuin muutaman lauseen UG:stä, olisit ymmärtänyt tämän.

        UG vältteli Jiddun seuraa, mutta Jiddu yritti sitkeästi hieroa ystävyyttä aina kun he tapasivat. Hän ei ollut koskaan moksiskaan UG:n kritiikistä. Miksi Jiddun seuraajat tänä päivänä hermostuvat siitä?

        UG kritisoi Jiddun persoonaa, kokemuksia ja puheita. UG sanoi että Jiddu oli kenties päässyt näkemään sokeria, muttei ollut todella koskaan maistanut sitä. Jiddu itse sanoi, että hänestä on joskus tuntunut siltä, että "verhon takana on jotain", mutta ei ole hänen asiansa kurkistaa sinne.

        Itse olen sitä mieltä että UG ja Jiddu tarvitsevat toisiaan, he täydentävät toisiaan. Siksi on vain positiivista että viime aikoina UG on päässyt esiin Jiddun varjosta. Se ajaa lopulta parhaiten herrojen sittenkin lopulta yhteistä asiaa. UG ei ole ikinä houkuttanut massoja, eikä se ollut hänen tarkoituksensakaan. Jos olisit "ihan hirvee tapaus" vähän silmäillyt noita UG:n kirjoja mitä antamani linkin takana on ilman maksua luettavissa, ja ajatuksia joista UG ei ikinä vaatinut oikeuksia itselleen, olisit pian tajunnut että asia eli kyllä jo 60-70-luvuilla. Jiddu tiesi kyllä että tässä tulisi käymään näin, että pikkuhiljaa ihmiset alkaisivat kuunnella UG:täkin. Miksei hän käynyt hyökkäykseen UG:tä vastaan jo eläessään?


      • Sokerin maistaja.
        juku-purkki kirjoitti:

        Toivoisin että asia esitettäisiin ilman tunteellista kiihkoilua, vaikka tapaus olisi omasta mielestä "ihan hirveä"?

        Miksi UG olisi ottanut jonkun "henkisen nimen", kun ei varsinaisesti uskonut henkisyyteen ollenkaan siinä mielessä kuin sinä sen ymmärrät? Jos olisit malttanut omilta asenteiltasi lukea enemmän kuin muutaman lauseen UG:stä, olisit ymmärtänyt tämän.

        UG vältteli Jiddun seuraa, mutta Jiddu yritti sitkeästi hieroa ystävyyttä aina kun he tapasivat. Hän ei ollut koskaan moksiskaan UG:n kritiikistä. Miksi Jiddun seuraajat tänä päivänä hermostuvat siitä?

        UG kritisoi Jiddun persoonaa, kokemuksia ja puheita. UG sanoi että Jiddu oli kenties päässyt näkemään sokeria, muttei ollut todella koskaan maistanut sitä. Jiddu itse sanoi, että hänestä on joskus tuntunut siltä, että "verhon takana on jotain", mutta ei ole hänen asiansa kurkistaa sinne.

        Itse olen sitä mieltä että UG ja Jiddu tarvitsevat toisiaan, he täydentävät toisiaan. Siksi on vain positiivista että viime aikoina UG on päässyt esiin Jiddun varjosta. Se ajaa lopulta parhaiten herrojen sittenkin lopulta yhteistä asiaa. UG ei ole ikinä houkuttanut massoja, eikä se ollut hänen tarkoituksensakaan. Jos olisit "ihan hirvee tapaus" vähän silmäillyt noita UG:n kirjoja mitä antamani linkin takana on ilman maksua luettavissa, ja ajatuksia joista UG ei ikinä vaatinut oikeuksia itselleen, olisit pian tajunnut että asia eli kyllä jo 60-70-luvuilla. Jiddu tiesi kyllä että tässä tulisi käymään näin, että pikkuhiljaa ihmiset alkaisivat kuunnella UG:täkin. Miksei hän käynyt hyökkäykseen UG:tä vastaan jo eläessään?

        "UG kritisoi Jiddun persoonaa, kokemuksia ja puheita. UG sanoi että Jiddu oli kenties päässyt näkemään sokeria, muttei ollut todella koskaan maistanut sitä"

        Se joka on päässyt maistamaan sokeria tietää varmuudella jk:n maistaneen sitä.

        Toisaalta siinä tilassa ei ole sokeria eikä maistajaa olemassa.


    • roosa q

      Löytyykö Suomesta Krishnamurtin oppien tuntijoita?? Olen ihmeissäni, en ole aiemmin juuri kohdannut. Minulle herra K:n oivallukset olivat vuosia sitten Pandoran lipas, paluuta ei ole ollut. Luin useita kirjoja putkeen ja yhä uudelleen. Katson kaikkea nykyään ihan eri silmin, etenkin itseäni. Ahneudesta ja kilpailusta on enin osa karissut, järjestäytyneet uskonnot seremonioineen kammottavat, ilo löytyy sisältä ja pienistä asioista.
      Onko teitä, kertokaa!

      • ukkeli

        Vaikka ei krishnamurtia pelkästään seuraisikaan, niin onhan buddhalaisuudessa ja muissa uskonnoissa paljon samoja oppeja...

        Itse sattumalta luin Krishnamurtia juuri viime viikolla ja ihan valaisevaa luettavaa. Ei kuitenkaan mitään radikaalia ja uutta, mitä ei olisi muualta löytänyt tai itse oivaltanut.

        Eli siis varmasti löydät samoin ajattelevia, kun vaan lähdet etsimään...


      • roosa q
        ukkeli kirjoitti:

        Vaikka ei krishnamurtia pelkästään seuraisikaan, niin onhan buddhalaisuudessa ja muissa uskonnoissa paljon samoja oppeja...

        Itse sattumalta luin Krishnamurtia juuri viime viikolla ja ihan valaisevaa luettavaa. Ei kuitenkaan mitään radikaalia ja uutta, mitä ei olisi muualta löytänyt tai itse oivaltanut.

        Eli siis varmasti löydät samoin ajattelevia, kun vaan lähdet etsimään...

        Niinhän sitä luulisi, vaan enpä ole kohdannut ketään. Buddhalaisia kyllä, mutta heille uskonto on tärkeää, kun taas minä ajattelen niin kuin K eli en voisi koskaan kuulua mihinkään järjestäytyneeseen uskontokuntaan.
        Siä paitsi K ei koskaan halunnut seuraajia. Hänen pääajatuksensa oli, että ihmisen ei pidä seurata auktoriteetteja vaan olla valona itselleen. On tosi vaikeaa löytää ihmisiä, jotka eivät kuuluisi uskontoihin tai seuraisi jotain johtajaa tai esikuvaa tai olisi ateisti.


      • Fani...

        Juu. K:n kirjat ovat parasta mitä elämässä on eteen tullut.


      • roosa q
        Fani... kirjoitti:

        Juu. K:n kirjat ovat parasta mitä elämässä on eteen tullut.

        Hienoa että sinäkin ajattelet niin! Entä löydätkö hengenheimolaisia? Kerro mikä niissä on hienointa!


      • Fani...
        roosa q kirjoitti:

        Hienoa että sinäkin ajattelet niin! Entä löydätkö hengenheimolaisia? Kerro mikä niissä on hienointa!

        Kaikki on hienoa mutta erityisesti tämä:

        Ajattelija ja hänen ajatuksensa eivät ole kaksi eri toimintoa, mutta erotamme ne voidaksemme saavuttaa haluamme päämäärän. (Selkeyttä kohti)


      • roosa q
        Fani... kirjoitti:

        Kaikki on hienoa mutta erityisesti tämä:

        Ajattelija ja hänen ajatuksensa eivät ole kaksi eri toimintoa, mutta erotamme ne voidaksemme saavuttaa haluamme päämäärän. (Selkeyttä kohti)

        Tämä kolahti minullekin. Ensin en ymmärtänyt. Tajusin vasta kun olin lukenut asiasta useamman kerran ja kokenut itse, kuinka vihan ja suuttumuksen tunne vaikutti. Ei ollut minua eikä minää, oli vain viha ja suuttumus. Hämmästyttävää.
        Yhtä suurta on minulle ollut sidonnaisuuden ymmärtäminen ja se, että kaikki järjestäytyneet uskonnot ja uskomukset ovat vain omien ajatustemme ja toiveittemme heijastumaa. Menneisyyden taakkaa on järjetöntä kantaa.
        Ja vielä: vapaus on alussa, ei lopussa. Hieno oivallus.


      • fani...
        roosa q kirjoitti:

        Tämä kolahti minullekin. Ensin en ymmärtänyt. Tajusin vasta kun olin lukenut asiasta useamman kerran ja kokenut itse, kuinka vihan ja suuttumuksen tunne vaikutti. Ei ollut minua eikä minää, oli vain viha ja suuttumus. Hämmästyttävää.
        Yhtä suurta on minulle ollut sidonnaisuuden ymmärtäminen ja se, että kaikki järjestäytyneet uskonnot ja uskomukset ovat vain omien ajatustemme ja toiveittemme heijastumaa. Menneisyyden taakkaa on järjetöntä kantaa.
        Ja vielä: vapaus on alussa, ei lopussa. Hieno oivallus.

        Niinpä niin. K:n yksinkertaisia juttuja ei voi "järjellä" ymmärtää vaan ne täytyy oivaltaa.

        Kun puhutaan peimmäisestä totuudesta niin siihen K on sanonut mainioisti niin kuin asia on:

        "Ajatus ei voi ajatella mitään mikä ei ole ajatusta"

        Ja todellakin, perimmäinen totuus EI ole ajatusta.


      • roosa q
        fani... kirjoitti:

        Niinpä niin. K:n yksinkertaisia juttuja ei voi "järjellä" ymmärtää vaan ne täytyy oivaltaa.

        Kun puhutaan peimmäisestä totuudesta niin siihen K on sanonut mainioisti niin kuin asia on:

        "Ajatus ei voi ajatella mitään mikä ei ole ajatusta"

        Ja todellakin, perimmäinen totuus EI ole ajatusta.

        On käsittämätöntä kuinka vaikeiksi teemme yksinkertaiset asia, eikö? Mieli askartelee ja puuhailee kaiken aikaa, ja luulemme, että pystymme ajattelemalla pistämään asiat järjestykseen.
        Vielä yksi oivallus, joka on ollut minulle hieno työelämässäkin on, että ongelman ymmärtäminen on paljon tärkeämpää kuin sen ratkaiseminen. Ratkaisuhan kyllä aina löytyy, mutta ongelma voi silti jäädä olemaan, jos sitä ei ymmärretä.
        Töissä minulla on ollut hyötyä myös K:n kuuntelemista koskevista ajatuksista: jos kuuntelet ennakkoasenteella, et itse asiassa kuuntele kuin omaa hälinääsi. Oikea kuunteleminen on todellista läsnäoloa, mutta moniko siihen pystyy? Koin todellisen elämyksen, kun aloin oikeasti kuunnella hankalaa tyyppiä: asennoiduinkin ihan kuin tilanne olisi uusi ja tuore sen sijaan, että ajattelisin, että "tää on taas tätä". Saimme hämmästyttäviä tuloksia: työt sujuivat paljon paremmin.


      • ryhmää löytyy

        Käypä Krishnamurti tiedotus ry:n sivuilla, siellä
        infoa. Kesäisin Saarijärvellä Krishnamurtipäivät.


      • fani...
        roosa q kirjoitti:

        On käsittämätöntä kuinka vaikeiksi teemme yksinkertaiset asia, eikö? Mieli askartelee ja puuhailee kaiken aikaa, ja luulemme, että pystymme ajattelemalla pistämään asiat järjestykseen.
        Vielä yksi oivallus, joka on ollut minulle hieno työelämässäkin on, että ongelman ymmärtäminen on paljon tärkeämpää kuin sen ratkaiseminen. Ratkaisuhan kyllä aina löytyy, mutta ongelma voi silti jäädä olemaan, jos sitä ei ymmärretä.
        Töissä minulla on ollut hyötyä myös K:n kuuntelemista koskevista ajatuksista: jos kuuntelet ennakkoasenteella, et itse asiassa kuuntele kuin omaa hälinääsi. Oikea kuunteleminen on todellista läsnäoloa, mutta moniko siihen pystyy? Koin todellisen elämyksen, kun aloin oikeasti kuunnella hankalaa tyyppiä: asennoiduinkin ihan kuin tilanne olisi uusi ja tuore sen sijaan, että ajattelisin, että "tää on taas tätä". Saimme hämmästyttäviä tuloksia: työt sujuivat paljon paremmin.

        Niin. Mitään ei tarvitse tehdä. Pelkkä tiedostaminen riittää.


      • ukkeli
        roosa q kirjoitti:

        Niinhän sitä luulisi, vaan enpä ole kohdannut ketään. Buddhalaisia kyllä, mutta heille uskonto on tärkeää, kun taas minä ajattelen niin kuin K eli en voisi koskaan kuulua mihinkään järjestäytyneeseen uskontokuntaan.
        Siä paitsi K ei koskaan halunnut seuraajia. Hänen pääajatuksensa oli, että ihmisen ei pidä seurata auktoriteetteja vaan olla valona itselleen. On tosi vaikeaa löytää ihmisiä, jotka eivät kuuluisi uskontoihin tai seuraisi jotain johtajaa tai esikuvaa tai olisi ateisti.

        Itse uskon, että ne jotka uskovat eivät seuraa uskontoa. Ainakin siis tämmöisiäkin ihmisiä on, koska kuulun itse heihin.

        Uskonto on instituutio, jolla ei ole mitään tekemistä itse uskon kanssa. Tosiuskovainen ei seuraa ketään muuta ihmistä, vaan hänellä on
        valo sisässään.

        Oli se sitten Jeesus, Allah, Buddha tms. Kaikki on
        samaa sanojen heijastumaa. Valo mikä on sisällä on totta.


      • Mielipide.
        ukkeli kirjoitti:

        Itse uskon, että ne jotka uskovat eivät seuraa uskontoa. Ainakin siis tämmöisiäkin ihmisiä on, koska kuulun itse heihin.

        Uskonto on instituutio, jolla ei ole mitään tekemistä itse uskon kanssa. Tosiuskovainen ei seuraa ketään muuta ihmistä, vaan hänellä on
        valo sisässään.

        Oli se sitten Jeesus, Allah, Buddha tms. Kaikki on
        samaa sanojen heijastumaa. Valo mikä on sisällä on totta.

        Kummatkin ovat tarpeettomia.


      • jupiter68

        Minulle Krishnamurti on on ollut tuttu n.20 vuotta. Lähes kaikki kirjat olen kait lukenut, ihan ne vanhatkin vuosisadan alkupuolelta. Videoita tilaillut Englannista, Saarijärvellä pari kertaa käynyt ja teosofien kanssa asioista
        keskustellut. Tuskin on muuten ollut paljon yhtään Teosofi-lehden numeroa missä ei olisi Krishnamurtia siteerattu, eli lähinnä teosofeissa on K:sta kiinnostuneita..
        Mutta en kuitenkaan ole tavannut etsinnöistä huolimatta sellaista henkilöä/henkilöitä jonka/joiden kanssa viihtyisi pitkään tämän
        ilmiön puitteissa..
        Toivo on melkein mennyt.......


      • ovat..
        jupiter68 kirjoitti:

        Minulle Krishnamurti on on ollut tuttu n.20 vuotta. Lähes kaikki kirjat olen kait lukenut, ihan ne vanhatkin vuosisadan alkupuolelta. Videoita tilaillut Englannista, Saarijärvellä pari kertaa käynyt ja teosofien kanssa asioista
        keskustellut. Tuskin on muuten ollut paljon yhtään Teosofi-lehden numeroa missä ei olisi Krishnamurtia siteerattu, eli lähinnä teosofeissa on K:sta kiinnostuneita..
        Mutta en kuitenkaan ole tavannut etsinnöistä huolimatta sellaista henkilöä/henkilöitä jonka/joiden kanssa viihtyisi pitkään tämän
        ilmiön puitteissa..
        Toivo on melkein mennyt.......

        Ne jotka ovat oivaltaneet K:n yksinkertaisia juttuja.

        Se mistä K perimmiltään puhuu ei liity millään tavalla ajattelutoimintoon ja kun yrittää ymmärtää ajattelun avulla K:n juttuja niin eihän siitä mitään tule, sehän on selvä.


      • kokija
        ovat.. kirjoitti:

        Ne jotka ovat oivaltaneet K:n yksinkertaisia juttuja.

        Se mistä K perimmiltään puhuu ei liity millään tavalla ajattelutoimintoon ja kun yrittää ymmärtää ajattelun avulla K:n juttuja niin eihän siitä mitään tule, sehän on selvä.

        Vähän samanlainen tilanne näyttää olevan jos lukee buddhalaisten sutria. Erityisesti tyhjyyttä käsittelevää massiivista prajnaparamita-sutrakokoelmaa ei voi käsittää ajatustoiminnon avulla. Ajatukset johdetaan tekstien avulla tahallaan ristiriitaan, jolloin ajatuksista tulisi vapautua ja käsittää ne toisella tavalla.


      • Ovat...
        kokija kirjoitti:

        Vähän samanlainen tilanne näyttää olevan jos lukee buddhalaisten sutria. Erityisesti tyhjyyttä käsittelevää massiivista prajnaparamita-sutrakokoelmaa ei voi käsittää ajatustoiminnon avulla. Ajatukset johdetaan tekstien avulla tahallaan ristiriitaan, jolloin ajatuksista tulisi vapautua ja käsittää ne toisella tavalla.

        En ole perehtynyt prajnaparamita-sutrakokoelmaan
        Jos suomeksi löytyy netistä niin laittaisitko linkin. Kiitos.

        Tyhjyyden kohtaaminen vaatii tyhjän mielen joka on tyhjä ajatuksista.

        Se miten mieli tyhjentyy ajatuksista on jo toinen juttu.

        Jos ajatus ponnistelee tyhjentääkseen mielen niin ponniskelemalla se vahvistaa itseään joten ponnistelu ei ole oikea tapa tyhjentää mieli kaikista ajatuksista, mielikuvusta ja muistikuvista.

        Joten miten mieli tyhjentyy, siinäpä kysymys.


      • kokija
        Ovat... kirjoitti:

        En ole perehtynyt prajnaparamita-sutrakokoelmaan
        Jos suomeksi löytyy netistä niin laittaisitko linkin. Kiitos.

        Tyhjyyden kohtaaminen vaatii tyhjän mielen joka on tyhjä ajatuksista.

        Se miten mieli tyhjentyy ajatuksista on jo toinen juttu.

        Jos ajatus ponnistelee tyhjentääkseen mielen niin ponniskelemalla se vahvistaa itseään joten ponnistelu ei ole oikea tapa tyhjentää mieli kaikista ajatuksista, mielikuvusta ja muistikuvista.

        Joten miten mieli tyhjentyy, siinäpä kysymys.

        Pari sutraa tästä kokoelmasta olen löytänyt käännettynä suomeksi, hrdaya-sutran ja vajracchedika-sutran. Kokoelmaan kuuluu lukuisia kirjoituksia.

        Netistä löytyy
        Prajna-paramita-hrdaya-sutra (sydänsutra):
        http://www.nic.fi/~sherab/prajna.htm

        Vajracchedika-sutra on "timanttileikkuri", menee varsinaiseen asiaan tehokkaasti. Ne kuuluvat ns. toisen asteen opetukseen, eli tulisi olla jo kokemusta siitä miten päästään ajatusten "toiselle puolelle". Silloinkin sutrien kommentaarikirjoista voi olla suurta hyötyä, ne antavat tienviittoja miten sutria voi lähestyä. On todennäköistä että asiaan valmistautumattomalta jää sutrat tyystin käsittämättä tai tuloksena on keikka hospitaaliin. Kunnioittavasta ja mietiskelevän hartaasta lähestymistavasta voi olla uskomatonta hyötyä.


      • Ovat...
        kokija kirjoitti:

        Pari sutraa tästä kokoelmasta olen löytänyt käännettynä suomeksi, hrdaya-sutran ja vajracchedika-sutran. Kokoelmaan kuuluu lukuisia kirjoituksia.

        Netistä löytyy
        Prajna-paramita-hrdaya-sutra (sydänsutra):
        http://www.nic.fi/~sherab/prajna.htm

        Vajracchedika-sutra on "timanttileikkuri", menee varsinaiseen asiaan tehokkaasti. Ne kuuluvat ns. toisen asteen opetukseen, eli tulisi olla jo kokemusta siitä miten päästään ajatusten "toiselle puolelle". Silloinkin sutrien kommentaarikirjoista voi olla suurta hyötyä, ne antavat tienviittoja miten sutria voi lähestyä. On todennäköistä että asiaan valmistautumattomalta jää sutrat tyystin käsittämättä tai tuloksena on keikka hospitaaliin. Kunnioittavasta ja mietiskelevän hartaasta lähestymistavasta voi olla uskomatonta hyötyä.

        Vastauksesta ja linkistä.

        "eli tulisi olla jo kokemusta siitä miten päästään ajatusten "toiselle puolelle"

        Se kokemus on tuttu.

        Tutustun aiheeseen.


      • Ovat...
        kokija kirjoitti:

        Pari sutraa tästä kokoelmasta olen löytänyt käännettynä suomeksi, hrdaya-sutran ja vajracchedika-sutran. Kokoelmaan kuuluu lukuisia kirjoituksia.

        Netistä löytyy
        Prajna-paramita-hrdaya-sutra (sydänsutra):
        http://www.nic.fi/~sherab/prajna.htm

        Vajracchedika-sutra on "timanttileikkuri", menee varsinaiseen asiaan tehokkaasti. Ne kuuluvat ns. toisen asteen opetukseen, eli tulisi olla jo kokemusta siitä miten päästään ajatusten "toiselle puolelle". Silloinkin sutrien kommentaarikirjoista voi olla suurta hyötyä, ne antavat tienviittoja miten sutria voi lähestyä. On todennäköistä että asiaan valmistautumattomalta jää sutrat tyystin käsittämättä tai tuloksena on keikka hospitaaliin. Kunnioittavasta ja mietiskelevän hartaasta lähestymistavasta voi olla uskomatonta hyötyä.

        Juu, noinhan asian juuri on kuin tuossa kirjoituksessa sanotaan.

        Tyhjyyden tila on tila joka on ennen kuin mitään on luotu.

        Tuon tyhjyyden tilan voi kohdata silloin kun mieli on täydellisesti tyhjentynyt ajatuksista, mielikuvista ja muistikuvista.

        Silloin jää jäljelle puhdas tietoisuus.


      • kokija
        Ovat... kirjoitti:

        Juu, noinhan asian juuri on kuin tuossa kirjoituksessa sanotaan.

        Tyhjyyden tila on tila joka on ennen kuin mitään on luotu.

        Tuon tyhjyyden tilan voi kohdata silloin kun mieli on täydellisesti tyhjentynyt ajatuksista, mielikuvista ja muistikuvista.

        Silloin jää jäljelle puhdas tietoisuus.

        Sydänsutrassa on ydin tiivistetyssä muodossa. Sitä nimitetään myös ydinsutraksi.

        Vielä tiivistetymmin se voidaan ilmaista sanskritin kirjaimella A, Joka tarkoittaa ei.

        Siinä on yhtymäkohta hindulaisen neti, neti -ajattelun kanssa. "Ei tämä, ei tämä"

        Kaikista käsitteistä irrotetaan ote. Niitä voidaan käyttää ja voidaan ajatella, mutta niissä ei riiputa kiinni.

        Minusta prajanaparamita -tekstien eräs tarkoitus on se, että voidaan lukea kirjaa samalla kun ollaan irti ajatuksista. Pitemmälle vietynä, voidaan toimia maailmassa vaikka ollaan riippumatta kiinni siinä. Tämä kuuluu mahayanan opetuksiin, toimitaan maailmassa tiiviisti vaikka ollaan siitä irti. "Muoto on tyhjyyttä ja tyhjyys on muotoa"


      • kokija
        kokija kirjoitti:

        Sydänsutrassa on ydin tiivistetyssä muodossa. Sitä nimitetään myös ydinsutraksi.

        Vielä tiivistetymmin se voidaan ilmaista sanskritin kirjaimella A, Joka tarkoittaa ei.

        Siinä on yhtymäkohta hindulaisen neti, neti -ajattelun kanssa. "Ei tämä, ei tämä"

        Kaikista käsitteistä irrotetaan ote. Niitä voidaan käyttää ja voidaan ajatella, mutta niissä ei riiputa kiinni.

        Minusta prajanaparamita -tekstien eräs tarkoitus on se, että voidaan lukea kirjaa samalla kun ollaan irti ajatuksista. Pitemmälle vietynä, voidaan toimia maailmassa vaikka ollaan riippumatta kiinni siinä. Tämä kuuluu mahayanan opetuksiin, toimitaan maailmassa tiiviisti vaikka ollaan siitä irti. "Muoto on tyhjyyttä ja tyhjyys on muotoa"

        Tai voidaan nähdä että maailma on tyhjyys jolloin liikumme tyhjyydessä joka on maailmaa. Tällöin emme ole irti maailmasta tai ajatuksista. Havaitsemme ne tyhjiksi niin silloin niillä ei ole otetta vaikka ajattelisimme ajatuksia tai käsitteillä.

        Olla irti maailmasta ja olla maailmassa on tyhjyyden näkökulmasta sama asia. Molemmat ovat tyhjää, tyhjyyskin on tyhjä, sitä ei ole olemassa.


      • Ovat..
        kokija kirjoitti:

        Tai voidaan nähdä että maailma on tyhjyys jolloin liikumme tyhjyydessä joka on maailmaa. Tällöin emme ole irti maailmasta tai ajatuksista. Havaitsemme ne tyhjiksi niin silloin niillä ei ole otetta vaikka ajattelisimme ajatuksia tai käsitteillä.

        Olla irti maailmasta ja olla maailmassa on tyhjyyden näkökulmasta sama asia. Molemmat ovat tyhjää, tyhjyyskin on tyhjä, sitä ei ole olemassa.

        http://www.nic.fi/~sherab/prajna.htm

        Linkissä mainittu tyhjyys viitataan tilaan jossa ei olla tietoisia maailmasta eikä siinä olevista ilmiöistä, itsemme mukaanlukien.

        Mutta maailman näkeminen tyhjyytenä ja tyhjyys maailmana menee järki-rievun ulomattomiin.


        Sen sijaan tyhjyyden näkökulmasta maailman olemassaolo tai ettei sitä ole lainkaa pitää paikkansa kirjaimellisesti.


      • kokija
        Ovat.. kirjoitti:

        http://www.nic.fi/~sherab/prajna.htm

        Linkissä mainittu tyhjyys viitataan tilaan jossa ei olla tietoisia maailmasta eikä siinä olevista ilmiöistä, itsemme mukaanlukien.

        Mutta maailman näkeminen tyhjyytenä ja tyhjyys maailmana menee järki-rievun ulomattomiin.


        Sen sijaan tyhjyyden näkökulmasta maailman olemassaolo tai ettei sitä ole lainkaa pitää paikkansa kirjaimellisesti.

        " http://www.nic.fi/~sherab/prajna.htm

        Linkissä mainittu tyhjyys viitataan tilaan jossa ei olla tietoisia maailmasta eikä siinä olevista ilmiöistä, itsemme mukaanlukien. "

        En näe sutran perusteella syytä tehdä tällaista johtopäätöstä. Johtopäätöksiä on muutenkin varottava tekemästä sutrien kohdalla, koska päätteleminen kuuluu ajattelun piiriin. Voi olla että joissain tapauksissa ei olla tietoisia. Jos tietoisuutta on kehitetty riittävästi, niin tuossa tilassa voi olla transsendenttisesti tietoinen.

        Sutra ei kerro itse tietoisuuden asteesta. Tämän tekstin perusteella ei voi sanoa siitä mitään varmaa.

        Järjen ulottumattomissa on sutran tarkoitus olla. Sitä ei ajatus tavoita eikä järki käsitä. Transsendenttinen ei-aivoperäinen intuitio sen tavoittaa.


      • Ovat..
        kokija kirjoitti:

        " http://www.nic.fi/~sherab/prajna.htm

        Linkissä mainittu tyhjyys viitataan tilaan jossa ei olla tietoisia maailmasta eikä siinä olevista ilmiöistä, itsemme mukaanlukien. "

        En näe sutran perusteella syytä tehdä tällaista johtopäätöstä. Johtopäätöksiä on muutenkin varottava tekemästä sutrien kohdalla, koska päätteleminen kuuluu ajattelun piiriin. Voi olla että joissain tapauksissa ei olla tietoisia. Jos tietoisuutta on kehitetty riittävästi, niin tuossa tilassa voi olla transsendenttisesti tietoinen.

        Sutra ei kerro itse tietoisuuden asteesta. Tämän tekstin perusteella ei voi sanoa siitä mitään varmaa.

        Järjen ulottumattomissa on sutran tarkoitus olla. Sitä ei ajatus tavoita eikä järki käsitä. Transsendenttinen ei-aivoperäinen intuitio sen tavoittaa.

        "Linkissä mainittu tyhjyys viitataan tilaan jossa ei olla tietoisia maailmasta eikä siinä olevista ilmiöistä, itsemme mukaanlukien. "

        "En näe sutran perusteella syytä tehdä tällaista johtopäätöstä. Johtopäätöksiä on muutenkin varottava tekemästä sutrien kohdalla, koska päätteleminen kuuluu ajattelun piiriin"

        En toki ole tehnyt edellä mainittua johtopäätöstä sutrien perusteella.

        Vaan se perustuu käytännön kokemukseen.

        "Johtopäätöksiä on muutenkin varottava tekemästä sutrien kohdalla, koska päätteleminen kuuluu ajattelun piiriin"

        Aivan. Päätteleminen kuuluu ajattelun piiriin, tyhjyys ei.

        "Jos tietoisuutta on kehitetty riittävästi, niin tuossa tilassa voi olla transsendenttisesti tietoinen"

        Tietoisuus on tyhjyys sinänsä, sitä ei voi lisätä eikä vähentää, se on.

        Kun kohdataan tyhjyys huomataan ettei tietoisuus muutu milliäkään siitä mitä se nyt on kun tyhjyyttä ei tiedosteta.

        Siis tietoisuus joka nyt tiedostaa maailman ja siinä olevat ilmiöt itsemme lukien on sama joka tiedostaa tyhjyyden silloin kuin maailmasta ei olla tietoisia.

        Ero on vain siinä että nyt ajatustoiminto on käynnissä ja siksi tiedostetaan maailma.

        Mutta tyhjyydessä ajatustoiminto ei ole käynnissä ja siksi maailmaa ei silloin tiedosteta.

        Tietoisuudelle on samantekevää ilmeneekö maailma vai ei koska se itse pysyy aina muuttumattomana.

        Toisin sanoen: Maailma, siinä olevat ilmiöt ja me olemme ajatuksen tuotetta.

        Hiljaisuudessa, kun mieli on tyhjä ajatuksen hälinästä, kun mieli ei enään heijasta tietoisuuteen yhtään ajatusta, mielikuvaa eikä muistikuvaa vallitsee täydellinen tyhjyys.

        Tyhjyyden sisimmäinen olemus on täydellinen hiljaisuus ja autuus.

        Mielen hälinän ymmärtäminen on itsetuntemusta ja itsetuntemus on hiljaisuutta.


      • kokija
        Ovat.. kirjoitti:

        "Linkissä mainittu tyhjyys viitataan tilaan jossa ei olla tietoisia maailmasta eikä siinä olevista ilmiöistä, itsemme mukaanlukien. "

        "En näe sutran perusteella syytä tehdä tällaista johtopäätöstä. Johtopäätöksiä on muutenkin varottava tekemästä sutrien kohdalla, koska päätteleminen kuuluu ajattelun piiriin"

        En toki ole tehnyt edellä mainittua johtopäätöstä sutrien perusteella.

        Vaan se perustuu käytännön kokemukseen.

        "Johtopäätöksiä on muutenkin varottava tekemästä sutrien kohdalla, koska päätteleminen kuuluu ajattelun piiriin"

        Aivan. Päätteleminen kuuluu ajattelun piiriin, tyhjyys ei.

        "Jos tietoisuutta on kehitetty riittävästi, niin tuossa tilassa voi olla transsendenttisesti tietoinen"

        Tietoisuus on tyhjyys sinänsä, sitä ei voi lisätä eikä vähentää, se on.

        Kun kohdataan tyhjyys huomataan ettei tietoisuus muutu milliäkään siitä mitä se nyt on kun tyhjyyttä ei tiedosteta.

        Siis tietoisuus joka nyt tiedostaa maailman ja siinä olevat ilmiöt itsemme lukien on sama joka tiedostaa tyhjyyden silloin kuin maailmasta ei olla tietoisia.

        Ero on vain siinä että nyt ajatustoiminto on käynnissä ja siksi tiedostetaan maailma.

        Mutta tyhjyydessä ajatustoiminto ei ole käynnissä ja siksi maailmaa ei silloin tiedosteta.

        Tietoisuudelle on samantekevää ilmeneekö maailma vai ei koska se itse pysyy aina muuttumattomana.

        Toisin sanoen: Maailma, siinä olevat ilmiöt ja me olemme ajatuksen tuotetta.

        Hiljaisuudessa, kun mieli on tyhjä ajatuksen hälinästä, kun mieli ei enään heijasta tietoisuuteen yhtään ajatusta, mielikuvaa eikä muistikuvaa vallitsee täydellinen tyhjyys.

        Tyhjyyden sisimmäinen olemus on täydellinen hiljaisuus ja autuus.

        Mielen hälinän ymmärtäminen on itsetuntemusta ja itsetuntemus on hiljaisuutta.

        " Mutta tyhjyydessä ajatustoiminto ei ole käynnissä ja siksi maailmaa ei silloin tiedosteta. "

        Kyllä. Tämän pitemmälle on haastavaa tätä kokemusta kirjallisesti kertoa. Kokemus on laajempi kuin päällisin puolin voidaan lukea, voidaan sanoa siis että ei-tiedosteta.


        " Tietoisuudelle on samantekevää ilmeneekö maailma vai ei koska se itse pysyy aina muuttumattomana. "
        " Toisin sanoen: Maailma, siinä olevat ilmiöt ja me olemme ajatuksen tuotetta. "


        Täsmälleen näin. Kokemus sinänsä kokea olevansa osista koottu, ajatuksen tuote.


        " Tyhjyyden sisimmäinen olemus on täydellinen hiljaisuus ja autuus. "

        Kun kokee olevansa osista koottu ja ei-pysyvä, muuttuva, niin astuu hiljaisuuteen. Kuka astuu? Ei kukaan.   


      • Ovat...
        kokija kirjoitti:

        " Mutta tyhjyydessä ajatustoiminto ei ole käynnissä ja siksi maailmaa ei silloin tiedosteta. "

        Kyllä. Tämän pitemmälle on haastavaa tätä kokemusta kirjallisesti kertoa. Kokemus on laajempi kuin päällisin puolin voidaan lukea, voidaan sanoa siis että ei-tiedosteta.


        " Tietoisuudelle on samantekevää ilmeneekö maailma vai ei koska se itse pysyy aina muuttumattomana. "
        " Toisin sanoen: Maailma, siinä olevat ilmiöt ja me olemme ajatuksen tuotetta. "


        Täsmälleen näin. Kokemus sinänsä kokea olevansa osista koottu, ajatuksen tuote.


        " Tyhjyyden sisimmäinen olemus on täydellinen hiljaisuus ja autuus. "

        Kun kokee olevansa osista koottu ja ei-pysyvä, muuttuva, niin astuu hiljaisuuteen. Kuka astuu? Ei kukaan.   

        "Kuka astuu? Ei kukaan"

        Aivan niin. Kun astuja lakkaa olemasta, silloin hiljaisuus on.


      • roosa q
        jupiter68 kirjoitti:

        Minulle Krishnamurti on on ollut tuttu n.20 vuotta. Lähes kaikki kirjat olen kait lukenut, ihan ne vanhatkin vuosisadan alkupuolelta. Videoita tilaillut Englannista, Saarijärvellä pari kertaa käynyt ja teosofien kanssa asioista
        keskustellut. Tuskin on muuten ollut paljon yhtään Teosofi-lehden numeroa missä ei olisi Krishnamurtia siteerattu, eli lähinnä teosofeissa on K:sta kiinnostuneita..
        Mutta en kuitenkaan ole tavannut etsinnöistä huolimatta sellaista henkilöä/henkilöitä jonka/joiden kanssa viihtyisi pitkään tämän
        ilmiön puitteissa..
        Toivo on melkein mennyt.......

        Sama täällä. Onneksi on mies, joka ajattelee samalla tavalla. Olemme viisikymppisiä. K on vaikuttanut suuresti elämäämme, ja voin sanoa, ettei elämä ole ollut koskaan niin hienoa kuin nyt. Vaikka minua pidetään kyllä hieman omituisena...ura kun ei kiinnosta, eikä raha. Virittelemme maalle muuttoa, pois kaupungista. luontoon. Töitä vain niin paljon kuin on pakko tehdä.


      • sentään
        roosa q kirjoitti:

        Sama täällä. Onneksi on mies, joka ajattelee samalla tavalla. Olemme viisikymppisiä. K on vaikuttanut suuresti elämäämme, ja voin sanoa, ettei elämä ole ollut koskaan niin hienoa kuin nyt. Vaikka minua pidetään kyllä hieman omituisena...ura kun ei kiinnosta, eikä raha. Virittelemme maalle muuttoa, pois kaupungista. luontoon. Töitä vain niin paljon kuin on pakko tehdä.

        Ei voi kuin kysyä, että mikä meidän suomalaista elämäämme vaivaa, kun ihmisten pitää salaa alkaa olemaan jotain muuta kuin yhteiskunta odottaa.


      • roosa q
        sentään kirjoitti:

        Ei voi kuin kysyä, että mikä meidän suomalaista elämäämme vaivaa, kun ihmisten pitää salaa alkaa olemaan jotain muuta kuin yhteiskunta odottaa.

        "Olla salaa muuta kuin yhteiskunta odottaa". Haloo! Onko yhteiskunta joku tai jotkut tuolla ulkopuolella? Ei ole, vaan ihan vaan me kaikki. Ja yhteiskunta on juuri sitä mitä mekin: jos olemme konemaisia, kaavoihin juuttuneita ja umpirakkaudettomia (niin kuin olemmekin lähes kaikki), niin sitä on myös rakentamamme yhteiskunta.
        Ja miksi pitäisi olla salaa jotain? Asioita voi katsoa eri lailla myös aivan avoimesti.


      • Ovat...
        Ovat... kirjoitti:

        "Kuka astuu? Ei kukaan"

        Aivan niin. Kun astuja lakkaa olemasta, silloin hiljaisuus on.

        Maailma on siis leivottu ajatus taikinalla.

        Auttaako tuon lukeminen Maija ja Matti Meikäläistä oivaltamaan mistä tästä kaikesta on oikein kysymys?

        Ei varmaankaan.

        Itsetuntemus on avain oivaltamiseen.

        Miten itsetuntemustutkimus on suoritettava jotta
        se ei jää pelkäksi teoriaksi ja siten arvottomaksi?


        Miten itsetutkimus on suoritettava jotta se avaa ovet oivalluskyvylle joka saa perustuslaatuisen muutoksen aikaiseksi?


      • Mielipide. kirjoitti:

        Kummatkin ovat tarpeettomia.

        Kaikki uskonnot,aatteet,puolueet ja ihmisen luomat käsitteet ovat olemassa vain pahan ikuistamiseksi
        Kun hyvä voittaa pahan niin se muuttuu tuoksi
        pahaksi ja tuska kärsimys ja ahditus jatkuu
        Ettekö näe mitä maailmassa tapahtuu.


      • uskomaton elämä
        Ovat... kirjoitti:

        Maailma on siis leivottu ajatus taikinalla.

        Auttaako tuon lukeminen Maija ja Matti Meikäläistä oivaltamaan mistä tästä kaikesta on oikein kysymys?

        Ei varmaankaan.

        Itsetuntemus on avain oivaltamiseen.

        Miten itsetuntemustutkimus on suoritettava jotta
        se ei jää pelkäksi teoriaksi ja siten arvottomaksi?


        Miten itsetutkimus on suoritettava jotta se avaa ovet oivalluskyvylle joka saa perustuslaatuisen muutoksen aikaiseksi?

        KRISNAMURTI SANOI,ETTÄ PUHUJAN YMMÄRTÄMISELLÄ EI
        OLE MITÄÄN MERKITYSTÄ.MUTTA JOS YMMÄRRÄTTE IT-
        SENNE SILLÄ MITÄ HÄN SANOO ON MERKITYSTÄ
        Älkää luoko mielikuvia asioista
        tiedostakaa vain
        Jos valitaan tämä on hyvä tai paha,niin siitä
        mielikuvan muodostaja saa ravintonsa
        Kokeilkaa ilman motiivia muuttumisesta,niin
        näette mitä tapahtuu


      • uskomaton elämä
        roosa q kirjoitti:

        "Olla salaa muuta kuin yhteiskunta odottaa". Haloo! Onko yhteiskunta joku tai jotkut tuolla ulkopuolella? Ei ole, vaan ihan vaan me kaikki. Ja yhteiskunta on juuri sitä mitä mekin: jos olemme konemaisia, kaavoihin juuttuneita ja umpirakkaudettomia (niin kuin olemmekin lähes kaikki), niin sitä on myös rakentamamme yhteiskunta.
        Ja miksi pitäisi olla salaa jotain? Asioita voi katsoa eri lailla myös aivan avoimesti.

        oikeassa olet
        mitä ihminen on yksilönä sitä on koko yhteiskunta
        maailman ongelma yksilön ongelma
        jos haluat,että maailma muuttuu paremmaksi,niin
        aloita se itsestäsi
        kun sinä tai minä muutun ,niin koko maailma
        muuttuu


      • ambster
        uskomaton elämä kirjoitti:

        oikeassa olet
        mitä ihminen on yksilönä sitä on koko yhteiskunta
        maailman ongelma yksilön ongelma
        jos haluat,että maailma muuttuu paremmaksi,niin
        aloita se itsestäsi
        kun sinä tai minä muutun ,niin koko maailma
        muuttuu

        Miten tyhjyydestä voi tulla noin kauheeti asiaa? Mitä tyhjyys on?


      • ambster
        ambster kirjoitti:

        Miten tyhjyydestä voi tulla noin kauheeti asiaa? Mitä tyhjyys on?

        Pakko vielä kysyä, että miten te pärjäätte tässä elämässä, jos kaikki on vaan tyhjää? Eihän teitä pitäis olla sillon edes olemassa ja kirjottamassa täälä mitään..? Ja sitäkin kysyn, että onhan meitä ihmisiä paljon olemassa jotka ajattelee omilla aivoillaan ilman niitä auktoriteettejä ja turhia tavotteita ym mutta miksi täälä ei silti mikään muutu? Itse muuttuu, ja itse on se maailma ja maailma on sinä, MUTTA maailma ei muutu, ei ainakaan sillon kun itse... Tarkotan sillä että täälä on edelleen tää hirvee meininki päällä, millä koko ajan tuhotaan maailmaa ja tehdään ihmisten elämästä helvettiä tietyllä tapaa.. Mitä pitäisi/voisi siis tehdä? Minähän en elä siinä merkityksettömässä tyhjyydessä vaan täälä näin teidän kanssa...


      • arjuuna
        ambster kirjoitti:

        Pakko vielä kysyä, että miten te pärjäätte tässä elämässä, jos kaikki on vaan tyhjää? Eihän teitä pitäis olla sillon edes olemassa ja kirjottamassa täälä mitään..? Ja sitäkin kysyn, että onhan meitä ihmisiä paljon olemassa jotka ajattelee omilla aivoillaan ilman niitä auktoriteettejä ja turhia tavotteita ym mutta miksi täälä ei silti mikään muutu? Itse muuttuu, ja itse on se maailma ja maailma on sinä, MUTTA maailma ei muutu, ei ainakaan sillon kun itse... Tarkotan sillä että täälä on edelleen tää hirvee meininki päällä, millä koko ajan tuhotaan maailmaa ja tehdään ihmisten elämästä helvettiä tietyllä tapaa.. Mitä pitäisi/voisi siis tehdä? Minähän en elä siinä merkityksettömässä tyhjyydessä vaan täälä näin teidän kanssa...

        Tyhjyys ei ole tyhjyyttä, vaan ikusta elämää, jonka osa myös ihminen on
        Elämä pittää meidät elossa, mutta sielu joka on aikaan ja aineeseen sidottu ja siten syyn ja seurauksen lain alainen, ja ohjaa elämäämme.
        Sen takia takia tunnemme tuon tyhjyytenä ja yksinäisyytenä, kun meillä ei enään ole kosketusta mielemme perustaan, joka on tuota ajatonta elämää.
        Tyhjyys on todellisuudessa tuota mielemme ajatonta perustaa, joka on aina elävä ja liikkuva,
        ikuisesti elävä elämä.
        Uskonnot ja atteet ovat todellisuudessa olemassa vain sitä varten, että niiden opella, jos ihmiset niitä noudattaa, niin heidän valtansa ikuistuisi ihmisielen hallinnassa


      • Myös lukenut

        J. Krishnamurtin viesti on selkeä ja elintärkeä. Pandoran lipas on aika hyvä ilmaus J.K.:n Kirjoista.


      • arjuuna
        Myös lukenut kirjoitti:

        J. Krishnamurtin viesti on selkeä ja elintärkeä. Pandoran lipas on aika hyvä ilmaus J.K.:n Kirjoista.

        Ei halunnut itsestään auktoriteettiä, se hän sanoi selvästi testamentissään.
        Hän sanoi aina, että ei tarvitse ymmärtää häntä vaan jos ymmårtää itsensä sillä mitä hän opettaa, niin siilä on jotain merkitystä, koska vain itsensä ymmärtäminen johtaa, itsen häviämiseen, ja yhtymiseen äärettömään elämään
        Näin siksi, että Krinamurti näki mitä oli tapahtunut uskonnoille, budhalaisuus,hindulaisuus kritinusko,islam,
        heidän seuraajiensa toimesta, sillä ne olivat muuttuneet tarkoitushakuisesti, aivan muuksi, kuin mitä niiden
        alkuperä todellisuudessa oli
        Siksi hän kritisoi uskontoja siitä
        Omana mielipiteenä kritinuskosta sanoisin, että se ei perustu jeesuksen opetukseen vaan hänen seuraajiensa,
        tarkoitushakuiseen muunnokseen.
        Jeesus opetti, että älä ole pahaa vastaan, ja tarkoitti, ihmisen sisäistä pahuuttamutta, mutta kristinusko perustuu pahan vastustamiselle, ja mitä enemmän pahaa vastustetaan, niin sitä lujemman otteen se ihmisentä saa, koska se elää tästä vastustamisesta.
        Joten kristinuskosta on tullut tällä opillaan pahan ikuistaja maailmassa, eli antikristus


      • Yllättynyt
        Myös lukenut kirjoitti:

        J. Krishnamurtin viesti on selkeä ja elintärkeä. Pandoran lipas on aika hyvä ilmaus J.K.:n Kirjoista.

        Olen parin vuoden aikana lukenut Krishnamurtin kirjoja, se on ollut aika positiivinen kokemus.
        Olis mielenkiintoista vaihtaa näkemyksiä aiheesta jonkun kanssa, julkisesti asia on ollut
        esillä kovin vähän.


      • Ovat,
        uskomaton elämä kirjoitti:

        KRISNAMURTI SANOI,ETTÄ PUHUJAN YMMÄRTÄMISELLÄ EI
        OLE MITÄÄN MERKITYSTÄ.MUTTA JOS YMMÄRRÄTTE IT-
        SENNE SILLÄ MITÄ HÄN SANOO ON MERKITYSTÄ
        Älkää luoko mielikuvia asioista
        tiedostakaa vain
        Jos valitaan tämä on hyvä tai paha,niin siitä
        mielikuvan muodostaja saa ravintonsa
        Kokeilkaa ilman motiivia muuttumisesta,niin
        näette mitä tapahtuu

        Aivan niin.


      • Yllättynyt kirjoitti:

        Olen parin vuoden aikana lukenut Krishnamurtin kirjoja, se on ollut aika positiivinen kokemus.
        Olis mielenkiintoista vaihtaa näkemyksiä aiheesta jonkun kanssa, julkisesti asia on ollut
        esillä kovin vähän.

        vain harvat ovat ymmärtäneet krisnamurtin opetukset, eli mitä hän tarkoittaa niillä, ja sen vuoksi hän määräsi testamentissaan ettei
        kukaan hänen seuraajistaa saa alkaa niiden tulkitsijoiksi, sillä hän oli ottanut oppia siitä miten Budhan ja jeesuksen opetuksille oli käynyt
        Hän panottaakin sitä, että jokaisen on ensin ymmärrettävä ensi itsensä
        SE ymmärrys tulee kun tarpeeksi usein lukee noita kirjoituksia, jolloin ego hajoaa ja
        oivallus herää, ja silloin voimme ymmärtää sanojen takana olevan merkityksen


    • Tyhjyys on kaiken energian summa, ja se on tyhjyyttä vain ajassa elävälle, sillä tuo tyhjyys on ajataon, ja siitä on koko maailmankaikkeus saanut alkunsa, ja myös siihen palaa
      Ihminenkin on osa tuota tyhjyyttä, mutta ego materiasta kehityksen kautta materiasta syntyneenä katkaisee yhteyden siihen
      Kuitenkin se ilmenee meissä pitämällä automaattisesti elintoimintoja yllä, mutta egomme hallitsee sitä osaa jota voimme tahdollamme
      määrätä
      Se tulee meihin syntymässä ja poistuu kun keho ei enään ole elinkelpoinen
      Tuo ajaton elämä varjostaa meitä ja odottaa kärsivällisesti milloin ego sielu ymmärtää itsensä ja näi avatsi portin takaisin paratiisitilaan, joka on luonnollinen alkuperäinen tilamme

    • Joku vaan

      Mielenkiintoista!

      Olen Jiddu Krishnamurti-in tutustunut vasta hiljattain ja tykästynyt kovastikin hänen ajattelutapaan. Yksi tärkein aihe on oivaltaa vertailun ja luokittelun vaara aiheuttaa ongelmia. Tärkein oivallus olisi opetella vaan katsomaan eikä arvostelemaan.

      Ei taida ihminen siihen kyetä jos pelätään J. Krishnamurtin sekoittuvaan johonkin toiseen.

      Itse olen asiasta erittäin kiinnostunut, entässitten!

    • .....

      Krishnamurti on kieltämättä eräs niistä merkittävimmistä miehistä mitä maa on päällään kantanut. Hänen sanomalla olisi todella paljon annettavaa ihmiskunnalle, mutta maailma ei ole siihen vielä valmis. Paljon on vielä tapahduttava ikäviä asioita, ennen kuin Ihminen uriinsa juurtuneena jääräpäänä on lopultakin avoin havahtumaan siihen kuinka valtavan henkisen tyhjiön nykyinen elämänmeno synnyttää ja minkälaista mielettömyyttä siitä seuraa. Hienoa kuitenkin nähdä, että on myös niitä, jotka tunnistavat ongelman ja haluavat todella ravistella itsensä hereille.

      • Mikä minä?

        Huomattavasti J. Krishnamurtia selkeämmin ja uskottavammin saman "opin" (totuuden minästä) esittää Bernadette Roberts, jonka kirja on viimeinkin suomennettu nimellä Minuuden tuolle puolen. Löytyy mm. täältä: http://www.lue.fi/verkkokauppa/tuote/kirjat/minuuden-tuolle-puolen/

        On kirja, jossa minän rakenne on kuvailtu parhaiten koko asiaa käsittelvän kirjallisuuden historiassa.


      • .....
        Mikä minä? kirjoitti:

        Huomattavasti J. Krishnamurtia selkeämmin ja uskottavammin saman "opin" (totuuden minästä) esittää Bernadette Roberts, jonka kirja on viimeinkin suomennettu nimellä Minuuden tuolle puolen. Löytyy mm. täältä: http://www.lue.fi/verkkokauppa/tuote/kirjat/minuuden-tuolle-puolen/

        On kirja, jossa minän rakenne on kuvailtu parhaiten koko asiaa käsittelvän kirjallisuuden historiassa.

        Kiitos kirjavinkistä, vaikuttaa tutustumisen arvoiselta. Krishnamurtin kielenkäyttö ei tosiaan aina ole sitä helpoimmin lähestyttävintä. Erittäin tehokasta se kuitenkin on, sitten kun se kryptisyys alkaa vähitellen avautumaan.

        Mitä K:n sanoilla todella haetaan on usein hieman kiven alla. Miksi sanat sanotaan juuri sillä tavalla, on yhtä usein syynsä. K:n hankalissa ilmaisuissa on aina tietynlaista sisään rakennettua dynamiikkaa, piilevää potentiaalia, joka vapautuessaan avartaa tietoisuuden verhoa niin konkreettisilla ja pysäyttävillä tavoilla, etten ole vastaavaan muiden aiheesta kertovien kanssa törmännyt, muuten kuin hyvin satunnaisesti.

        Tuossa hänen vahvuudessaan on kuitenkin myös hänen akilleenkantapäänsä ja ihmisten suhde häneen tuntuukin usein olevan "joko tai". Onneksi noita aiheesta turisijoita on kuitenkin joka lähtöön, ja meille jokaiselle omat mestarimme, joiden helmoissa voimme teorisoida kaikennäköistä ja piileksiä loputtomiin omaa henkistä tilaamme ;)


      • Köyhä.
        Mikä minä? kirjoitti:

        Huomattavasti J. Krishnamurtia selkeämmin ja uskottavammin saman "opin" (totuuden minästä) esittää Bernadette Roberts, jonka kirja on viimeinkin suomennettu nimellä Minuuden tuolle puolen. Löytyy mm. täältä: http://www.lue.fi/verkkokauppa/tuote/kirjat/minuuden-tuolle-puolen/

        On kirja, jossa minän rakenne on kuvailtu parhaiten koko asiaa käsittelvän kirjallisuuden historiassa.

        Kernaasti ostaisin ja lukisin kyseisen kirjan jos olisi rahaa millä ostaa.
        Kun on työtön niin jää ostamatta. Paikallisessa kirjastossa kirjaa ei näy olevan.
        Jos joku jalo sielu haluaisi kyseisen kirjan lahjoittaa mulle niin kernaasti ottaisin lahjoituksen vastaan.


      • Köyhä.
        Köyhä. kirjoitti:

        Kernaasti ostaisin ja lukisin kyseisen kirjan jos olisi rahaa millä ostaa.
        Kun on työtön niin jää ostamatta. Paikallisessa kirjastossa kirjaa ei näy olevan.
        Jos joku jalo sielu haluaisi kyseisen kirjan lahjoittaa mulle niin kernaasti ottaisin lahjoituksen vastaan.

        Tarkoitan siis Minuuden tuolle puolen kirjaa.


    • valistunut

      Ei krisnamurti ollut guru siinä sanan tavallisessa merikityksesä.
      Hänellä ei ollut oppilaita, vaan hän toi tilaisuuksissaan esiin asioita joilla kuulija voisi ymmärtää itsensä
      Hän toisti moneen kertaa, että ei häntä tarvitse ymmärtää, mutta mitä hän sanoo, niin sillä kuulija voisi ymmärtää itsensä ja se on pääasia hänen opetuksissaan
      Hän ei antanut täysin valmiita ratkaisuja, vaan jätti sen kuulijan itsensä tehtäväksi tarkkailemalla itseään sen toimintaa.

      jOS kykenemme tarkailemaan tuota opetusta, niin, että mielentaustamme, menneisyyden koostumus ei vaikuta asiaan,
      sillä totuus tulee luoksemme kun sen este mielentausta on pois

      Liike on yksisuuntainen, sieltä tänne,joten jos prtti on auki niin se tulee ja porttaa poroksi tuhansien vuosien taakan, ja vapauttaa ajan vankeudesta, itse luomamme psykologisen ajan vankeudesta

      • valistunut

        En ole lukenut minuuden tuolle puolen kirjaa, mutta Krisnamurtin kirjoja on kyllä kirjastoissa


      • markopilami

        Itsekin lueskelin aikoinani kaiken mitä käsiini sain,Murdin mukaan lukien.Vuorollani vatvoin asioita,kunnes huomasin,ettei se johda mihinkään,muuhun kuin loputtomaan vatvomiseen.Unessa,olin pimeässä luolassa,jossa oli vartija.Sain jotenkin kolkattua vartijan ja astuin ulos luolasta.Kävelin polkua kirja kainalossa,jossa oli kahden puolen ihmisiä hurraamassa.Kompastuin ja kaaduin polvilleni,nostin katseen ja näin valon tai auringon ja tiesin,että minun oli palattava luolaan takaisin.Aamulla heräsin,tiesin lopettavani lukemisen.Hylkäsin etsimisen,Murdin ja muut,jos jotain olisi,se ei olisi kirjoissa.Enään ei jäänyt muuta,kuin palata pimeään luolaan vartijan eli auktoriteetin kanssa,ymmärtäen myös itsen ja vartijan olemuksen mielen tuotteena...ilman toivoa,että joku sanoisi tai pelastaisi.


    • Markopilami

      Löydämme Murdin ja takerrumme siihen, koska se antaa toivoa. Sitten siitä luopuminen synnyttää ongelmia, koska minulle ei jää enää mitään tai sitten en edes ymmärrä, että mieli on juuttunut. Uskon,että vatvomalla ratkaisen jotain. Kysymys ei ehkä ole, tahraako UG K:n maineen vai ei. Ollesssamme puolesta tai vastaan tämä informaatio on jo rakentunut osaksi minuutta ja ollaan yhä "lähtökuopassa". Aivankuin minua uhattaisiin, kun joku arvostelee K:ta. Kysymys kuuluu, kuinka pitkälle mieli on valmis menemään?Voiko se murtaa viimeisen linnakkeen, joka antaa sille psykologista toivoa ja varmuutta, ymmärtäen samalla itsensä, ettei ole mitään hätää.Se on syvä kysymys.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1372
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    Aihe