spray liekinheitin

vaaralliset leikit?

Onko se muka vaarallista jos leikkii spraylla ja sytkällä ;) --> kiva pikkunen liekinheitin :o


ku jotkut väittää että toi vois muka räjähtää käsiin :/ mutta eihän se periaatteessa voi koska spray pullon sisällä ei ole happea (koska pullossa on muuta kaasua, ja kovempi paine ku "ulkona"), eli palo tapahtuu vain spray pullon suulla, ja menee sisälle vasta kun kaasu alkaa loppua sen verran pullon sisältä että pötikkään mahtuu sekaan happea...

eli jos siihen suulle ei jää liekkiä kun päästää napin pohjasta ei se kaasu vähene sieltä silloin ja räjähdystä ei tapahdu...jos liekki on vielä kun päästää naurunappulan pohjasta niin heittää vaan spayn kauemmaks...

eli tuskin se käsiin vois räjähtää ;) vai voiko :o

10

2975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eipä se käsiin voi räjähtää, yleisvaaralliset leikit vain usein pyritään kieltämään jopa väittämällä ne vielä vaarallisemmiksi kuin ne oikeastaan ovat. Spraypullolla lieskoja ympäriinsä sohiminen ON erittäin vaarallista, tuli aihettaa sekunneissa erittäin ilkeännäköiset ja parantumattomat palovammat jos jokin menee pieleen.

      Teineille tosin on aivan turhaa saarnata vaaroista: mene ja tee mitä haluat, toivottavasti vammautat vain itseäsi.

    • minä vaan

      eli jos täyttövaiheessa mukaan on päässyt vähänkään happea se voi räjähtää. hyvin pienikin määrä riittää koska jo hyvin pieni palotapahtuma riittää nostamaan purkin sisällä olevan paineen niin korkeaksi että se repeää ja palo voi jatkua ulkoisen hapen avulla. myös se että liekki onnistuu säteilemään lämpöä purkin kylkeen liikaa jolloin paine kasvaa, mutta tästä ei pitäisi olla normaali järkiselle vaivaa. ehkä suurin pelko on että purkin muovinen suutin sulaa etkä saa paloa enään sammuksiin ennekuin tapahtuu joko räjähdys tai palomateriaali loppuu purkista

    • Vyysikko

      jos on jokin valmistusvirhe saumassa tms. itse en kyllä usko, että happea purkin sisällä olisi räjähdyksen aiheuttamiseen.

      Olehan varovainen...

      been there done that =P

    • hemmo

      Joskus näin mainoksen, jossa kerrottiin deodorantista, jonka väitettiin sisältävän ponneaineena pelkästään puhdasta ilmaa. Tämähän tarkoittaisi, että pullossa olisi mahdollisesti alkoholia tai muita palavia aineita sisältävää estettä ja ilman mukana tullutta happea. Tosin epäilen, että ponneaineena on käytetty valheellisesti ilman sijasta typpeä. Kuitenkin tuollainen pullo saattaisi mossahtaa tulitikkuleikkien seurauksena, mikäli mainoksessa puhuttiin totta.

      • EAIS

        Jos ponneaineena on puhdasta ilmaa ja lastina erittäin herkästi syttyvää, tai itse asiassa ylipäätään palavaa ainetta, pullo RÄJÄHTÄÄ, jos sillä sohaisee vähänkään tulenlähteeseen, koska liekki imeytyy hapettimen ylläpitämänä pulloon sisään ja paine tuo oman säväyksensä palonopeuteen.

        En usko että kukaan täysjärkinen paineistaisi pullot hapella tai edes pelkällä ilmalla. Todennäköisesti sisältää pelkkää typpeä, mutta kuulostaa ympäristöseksikkäämmältä "propelled with pure air". Kuitenkin ilmasta ainakin 72% on typpeä..

        Leikin joskus kymmenisen vuotta sitten tulella ja aerosoleilla. Koskaan ei onneksi mitään sattunut. Komeat liekithän sillä tietty sai aikaan.

        Kekkasin pari kuukautta sitten, että kompuran suuttimeen saa liitettyä sellaisen punaisen säiliön, johon voi laittaa vettä, liuotinta tms. pesuainetta josta ilmanpaine imee sen mukaansa. 8 Barin paineella tulee jo aika hulppea vesisumu suuttimesta. Jos tämän säiliön täyttäisikin bensalla ja laittaisi jonkun palavan suuttimen suulle, voisi saada aikaan aika machon liekinheittimen :D Tällainen viritys tosin saattaa tulla käsille vaikka ilma ja polttoaine onkin säilytetty erillään, koska bensa palaa ilmalla rikastettuna räjähdysmäisesti ja jos lopputulos pysyy kasassa, se voi muistuttaa enemmänkin rakettia. Kannattaa alkuun vetää naru nurkan taakse jos kokeilee.
        __
        http://www.nettisivu.org/elite_argom


      • hemmo
        EAIS kirjoitti:

        Jos ponneaineena on puhdasta ilmaa ja lastina erittäin herkästi syttyvää, tai itse asiassa ylipäätään palavaa ainetta, pullo RÄJÄHTÄÄ, jos sillä sohaisee vähänkään tulenlähteeseen, koska liekki imeytyy hapettimen ylläpitämänä pulloon sisään ja paine tuo oman säväyksensä palonopeuteen.

        En usko että kukaan täysjärkinen paineistaisi pullot hapella tai edes pelkällä ilmalla. Todennäköisesti sisältää pelkkää typpeä, mutta kuulostaa ympäristöseksikkäämmältä "propelled with pure air". Kuitenkin ilmasta ainakin 72% on typpeä..

        Leikin joskus kymmenisen vuotta sitten tulella ja aerosoleilla. Koskaan ei onneksi mitään sattunut. Komeat liekithän sillä tietty sai aikaan.

        Kekkasin pari kuukautta sitten, että kompuran suuttimeen saa liitettyä sellaisen punaisen säiliön, johon voi laittaa vettä, liuotinta tms. pesuainetta josta ilmanpaine imee sen mukaansa. 8 Barin paineella tulee jo aika hulppea vesisumu suuttimesta. Jos tämän säiliön täyttäisikin bensalla ja laittaisi jonkun palavan suuttimen suulle, voisi saada aikaan aika machon liekinheittimen :D Tällainen viritys tosin saattaa tulla käsille vaikka ilma ja polttoaine onkin säilytetty erillään, koska bensa palaa ilmalla rikastettuna räjähdysmäisesti ja jos lopputulos pysyy kasassa, se voi muistuttaa enemmänkin rakettia. Kannattaa alkuun vetää naru nurkan taakse jos kokeilee.
        __
        http://www.nettisivu.org/elite_argom

        Totta, ilmeisesti pullo räjähtäisi heti, mikäli ponneaineena olisi ilmaa. Tosin melkoista kusetusta sanoa ponneainetta ilmaksi, mikäli kyseessä oli typpi, mutta typpeähän se on pakko olla.

        Itse pidän aerosoleilla leikkimistä vähemmän vaarallisena kuin bensan sytyttelyä, koska aerosolipullo harvoin mossahtaa ilman varoitusta. Olettaen tietenkin, että leikkijällä on yhtään järkeä päässä. Pienehköjä palovammoja voi tietenkin saada, mutta ei aerosolipullolla ole yhtä helppoa sytyttää itseään kokonaan tuleen kuin bensalla. Tässä nyt täytyy vielä tietenkin todeta, että ei kummallakaan noista leiki kukaan ihan täysjärkinen ainakaan kovin pitkään.

        Ei tuosta kompura-virityksestä varmaankaan rakettia tule, mikäli bensa ja ilma sekoittuvat vasta säiliön ulkopuolella. Tosin en täysin tunne minkälainen tämä "punainen säiliö" oikein on. Komea liekkärin siitä varmaankin saisi ja erilaisia nesteitä tai seoksia kokeilemalla voisi saada erilaisia liekkejä. Asetoni voisi olla kokeilemisen arvoinen.

        Toinen tapa tehdä liekkäreitä on käyttää nestekaasua, mutta kunnollisessa systeemissä täytyy lämmittää itse nestekaasupulloa, jotta saa kunnollisen ja pitkäkestoisen liekin. Toinen ja turvallisempi tapa on lämmittää kaasusäiliöstä tulevaa putkea, kuten kuumailmapallojen polttimissa käsittääkseni tehdään. Homma menee nestekaasun kanssa kuitenkin sen verran hasardiksi, että minä en ole noihin hommiin lähtenyt, koska ei ymmärrys täysin riitä.


      • EAIS
        hemmo kirjoitti:

        Totta, ilmeisesti pullo räjähtäisi heti, mikäli ponneaineena olisi ilmaa. Tosin melkoista kusetusta sanoa ponneainetta ilmaksi, mikäli kyseessä oli typpi, mutta typpeähän se on pakko olla.

        Itse pidän aerosoleilla leikkimistä vähemmän vaarallisena kuin bensan sytyttelyä, koska aerosolipullo harvoin mossahtaa ilman varoitusta. Olettaen tietenkin, että leikkijällä on yhtään järkeä päässä. Pienehköjä palovammoja voi tietenkin saada, mutta ei aerosolipullolla ole yhtä helppoa sytyttää itseään kokonaan tuleen kuin bensalla. Tässä nyt täytyy vielä tietenkin todeta, että ei kummallakaan noista leiki kukaan ihan täysjärkinen ainakaan kovin pitkään.

        Ei tuosta kompura-virityksestä varmaankaan rakettia tule, mikäli bensa ja ilma sekoittuvat vasta säiliön ulkopuolella. Tosin en täysin tunne minkälainen tämä "punainen säiliö" oikein on. Komea liekkärin siitä varmaankin saisi ja erilaisia nesteitä tai seoksia kokeilemalla voisi saada erilaisia liekkejä. Asetoni voisi olla kokeilemisen arvoinen.

        Toinen tapa tehdä liekkäreitä on käyttää nestekaasua, mutta kunnollisessa systeemissä täytyy lämmittää itse nestekaasupulloa, jotta saa kunnollisen ja pitkäkestoisen liekin. Toinen ja turvallisempi tapa on lämmittää kaasusäiliöstä tulevaa putkea, kuten kuumailmapallojen polttimissa käsittääkseni tehdään. Homma menee nestekaasun kanssa kuitenkin sen verran hasardiksi, että minä en ole noihin hommiin lähtenyt, koska ei ymmärrys täysin riitä.

        Järkeväksi liekkäriksi ei oikein käy kunnolla mikään pelkkää nestettä saatika kaasua käyttävä laite. Oikeaoppinen liekkäri koostuu säiliöstä, jonka alapäässä on ruikkimisletku ja joka on paineistettu typellä. Typpi työntää nesteen alas ja letkuun, jossa on venttiili liipaisimen takana ja sytyttävä liekki kärjessä. Polttoaineeksi kelpaa periaatteessa mikä vain palava, käytännössä parhain lienee napalm. Tällaisen hökötyksen saattaa kohtuullisen helposti tehdä itse. Mitä järkeä ja hyötyä tällaisesta sitten on, jääköön rakentajan mietittäväksi. Omasta puolesta antaa palaa vain, kunhan ei aiheuta vaaraa tai vahinkoa kenenkään hengelle tai omaisuudelle. Vähänkään kovemmin paineistettu liekkäri lennättää aineet kymmenien metrien päähän ja takapihalla aiheuttaa satavarmasti talon/metsän/korttelin/koko lähitienoon palamisen.
        __
        http://www.nettisivu.org/elite_argom


      • abcdef
        EAIS kirjoitti:

        Järkeväksi liekkäriksi ei oikein käy kunnolla mikään pelkkää nestettä saatika kaasua käyttävä laite. Oikeaoppinen liekkäri koostuu säiliöstä, jonka alapäässä on ruikkimisletku ja joka on paineistettu typellä. Typpi työntää nesteen alas ja letkuun, jossa on venttiili liipaisimen takana ja sytyttävä liekki kärjessä. Polttoaineeksi kelpaa periaatteessa mikä vain palava, käytännössä parhain lienee napalm. Tällaisen hökötyksen saattaa kohtuullisen helposti tehdä itse. Mitä järkeä ja hyötyä tällaisesta sitten on, jääköön rakentajan mietittäväksi. Omasta puolesta antaa palaa vain, kunhan ei aiheuta vaaraa tai vahinkoa kenenkään hengelle tai omaisuudelle. Vähänkään kovemmin paineistettu liekkäri lennättää aineet kymmenien metrien päähän ja takapihalla aiheuttaa satavarmasti talon/metsän/korttelin/koko lähitienoon palamisen.
        __
        http://www.nettisivu.org/elite_argom

        Ei sitä paineisteta typellä, vaan nestekaasulla.


    • flametrhower

      tein saman deodorantilla eikä se räjähtäny piti vaan ihan helvetin kovan äänen

    • DsMrFnKlVN100

      Ite kävin just partsilla kokeilemassa ja traumat jäi :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe