Miksi pitää olla kasvissyöjä?

En tajuu

Siis en tajuu miksi haluatte mussuttaa pelkkää salaattia ku jotkut jänikset! jos syö lihaa ei siinä mitään pahaa ole, kyllähän leijonatkin saalistavat lihaa itselleen. Ei siinä ole mitään epämoraalista. Liha ei ole epäterveellistä, päinvastoin. Siis minkä perusteella ette voisi syödä lihaa?

41

2377

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • athropy

      Kuinka paljon lihasta, jota syöt päivittäin olet saalistanut itse savannilla? Ja vaikka tämä ei tunnukaan ehkä hyvälle leijonasydämmessäsi, ihmiset ovat ruuansulatuselimistöltään lähempänä pupua kun kissaa. Kyllä kasvissyöjät voivat syödä lihaa, he vain eivät halua. Lihan terveellisyydestäkin voi olla montaa mieltä, kehottaisin vaikka katsomaan suomalaisten ja yleensäkin länsimaiden johtavia kuolinsyitä.

      Moraali on tietysti jokaisen henkilökohtainen asia. Jos sinusta ei tunnu pahalta ajatella eläimiä kasvatettavan pelkästään siksi, että saisit päivittäisen pihviannoksesi, niin ei siinä mitään. Mutta monet ihmiset ajattelevat hanhenmaksaa syödessään jotain muuta kuin savannia ja leijonan juoksua (esimerkiksi sitä miten hanhia pakkosyötetään työntämällä kurkusta alas kuukausien ajan rasvaista töhnää ja tapetaan kahdeksankertaisiksi pullistuneiden maksojen takia).

      Nami. Ei kiitos. Kysymys on minusta enemmän, miksi ihmeessä ihmiset haluavat syödä teollista lihaa, jos pärjää ilmankin?

      • eräs

        Miksi sitten syödä teollisia lisäravinteita saadakseen kaiken tarvittavan, kun voi syödä "teollista" lihaa sen sijaan? Sitä taas en minä ymmärrä.


      • athropy
        eräs kirjoitti:

        Miksi sitten syödä teollisia lisäravinteita saadakseen kaiken tarvittavan, kun voi syödä "teollista" lihaa sen sijaan? Sitä taas en minä ymmärrä.

        Jos söisin teollisia lisävalmisteita, niin kyllä edelleen minusta on eri asia syödä lihaa kun pillereitä. Jos et näe siinä mitään eroa, niin ei voi mitään.

        Mutta mistä olet saanut ajatuksen, että kasvissyöjät yleensä edes tarvitsisivat jotain "teollisia lisäravinteita saadakseen kaiken tarvittavan"? Mitä nämä mystiset lisäravinteet oikein ovat ja miksen minä ole kuullut niistä?

        Teollisella tarkoitin lähinnä sitä, että minä en ole niin paljon esimerkiksi metsästämistä ja kalastamista vastaa, vaikka itsellä ei olekaan aikaa kumpaankaan. Mutta minusta on silti eri asia ahdetaanko askorbiinihappoa teollisissa oloissa ahtaaseen tilaan vai kanoja. Teollinen ei ollut tässä se paha sana, vaan nimenomaan teollinen lihantuotanto. Se on epäeettistä, ellei jopa julmaa.


      • lihansyöjä

        Ensimmäisen kappaleen teksti oli täyttä puppua eikä perustu mihinkään faktoihin.

        En ymmärrä että noin kevytmielisesti heitellään tuollaista. Lihan on erittäin tärkeä osa ihmisen päivittäistä ruokavaliota.

        Sydän sairauksilla ja lihalla ei ole mitään tekemistä keskenään. Vasta kuollut maailman vanhin ihminen 114 vuotta sanoi, että hän pitää hyvästä ruuasta. Ei kasviksista mutta lihasta ja maidosta.

        Moraalista sen verran että syökää riistaa ja luomulihaa jos teollisesti kasvatettu karja ei maistu.


      • athropy
        lihansyöjä kirjoitti:

        Ensimmäisen kappaleen teksti oli täyttä puppua eikä perustu mihinkään faktoihin.

        En ymmärrä että noin kevytmielisesti heitellään tuollaista. Lihan on erittäin tärkeä osa ihmisen päivittäistä ruokavaliota.

        Sydän sairauksilla ja lihalla ei ole mitään tekemistä keskenään. Vasta kuollut maailman vanhin ihminen 114 vuotta sanoi, että hän pitää hyvästä ruuasta. Ei kasviksista mutta lihasta ja maidosta.

        Moraalista sen verran että syökää riistaa ja luomulihaa jos teollisesti kasvatettu karja ei maistu.

        Sydän- ja verisuonisairaudet johtuvat pääasiallisesti karkeasti tyydyttyneistä rasvoista, eli kovista rasvoista. Ne lisäävät LDL kolesterolia ja vähentävät HDL kolesterolia ja sekoittavat omegarasvahappojen toimintaa. Näitä rasvoja löytyy lähinnä lihatuotteista, mutta kasvissyöjät voivat myös petrata syömällä esimerkiksi juustoa ja jätskiä.

        Moraalista sen verran, että olet oikeassa.


      • lihansyöjä
        athropy kirjoitti:

        Sydän- ja verisuonisairaudet johtuvat pääasiallisesti karkeasti tyydyttyneistä rasvoista, eli kovista rasvoista. Ne lisäävät LDL kolesterolia ja vähentävät HDL kolesterolia ja sekoittavat omegarasvahappojen toimintaa. Näitä rasvoja löytyy lähinnä lihatuotteista, mutta kasvissyöjät voivat myös petrata syömällä esimerkiksi juustoa ja jätskiä.

        Moraalista sen verran, että olet oikeassa.

        Samaa mieltä, että tyydyttyneet rasvat eivät ole parasta mahdollista ravintoa verisuonille, mutta jos valitaan ravinnoksi esim. possun filettä niin rasvaa siinä on tuskin viittä prosenttia.

        Suurempi ongelma on liika syöminen, on se sitten hiilihydraatteja, proteiineja tai rasvoja. Samoin yksipuolinen ruokavalio.

        Kaikkien kannattaa miettiä tarkoin ennenkuin valitsee ruokaviokseen veganismin. Siinä altistaa itsensä alttiiksi vakaville puutoksille.


      • Asafoetida
        lihansyöjä kirjoitti:

        Samaa mieltä, että tyydyttyneet rasvat eivät ole parasta mahdollista ravintoa verisuonille, mutta jos valitaan ravinnoksi esim. possun filettä niin rasvaa siinä on tuskin viittä prosenttia.

        Suurempi ongelma on liika syöminen, on se sitten hiilihydraatteja, proteiineja tai rasvoja. Samoin yksipuolinen ruokavalio.

        Kaikkien kannattaa miettiä tarkoin ennenkuin valitsee ruokaviokseen veganismin. Siinä altistaa itsensä alttiiksi vakaville puutoksille.

        tai siis ei, jos on tarkka sen suhteen mitä syö.

        Vegaaninen ruokavaliokin VOI olla OK, mutta se on hyvin, hyvin työlästä (tai pilleripuuhaa.) Lisäongelmana on tämä typerä rasvakammo - rasvaa tarvitaan ruokavaliossa!

        Iästäni johtuen (en ole anorektinen teinityttö - en todellakaan!), käyn aika säännöllisissä tarkastuksissa ja testeissä (ja luovutan verta.) 15 vuoden ovo-lakto-vegetaarinen (12 kananmunaa / kk enintään!) ruokavalio on toistaiseksi osoittautunut aivan kelvolliseksi, mutta kokkaaminen onkin minulle harrastus ja intohimo.

        Ilman tietoja, taitoja, paneutumista ja vaivannäköä, vegaaninen dieetti on todellakin riski.


      • Nina

        on se että syön sitä mitä pystyn itse tappamaan.Minä en halua syödä eläimiä, koska rakastan niitä liikaa


      • En tajuu
        Nina kirjoitti:

        on se että syön sitä mitä pystyn itse tappamaan.Minä en halua syödä eläimiä, koska rakastan niitä liikaa

        Musta on aika naiivia sanoa, että kun rakastaa eläimiä liikaa niin sen takia ei voi syödä lihaa. Kuvittele, alkuasukkaat saalistivat ennen lihaa elääkseen. Tuskin tunsivat silloin eläimiin kohdistuvaa rakkautta. Tiedättehän myös tositapahtumiin perustuvan elokuva "elossa", jossa ihmiset täytyi syödä toisen ihmisen lihaa elääkseen, eihän siinä olisi muuta vaihtoehtoa?

        jos kerran mietit tuolla tavalla eläinten puolesta, niin se on ihan sama kuin ajattelisit vihannesten puolesta. Kyllähän nekin ovat tavallaan elollisia "olentoja" jota syöt.


      • Moi
        En tajuu kirjoitti:

        Musta on aika naiivia sanoa, että kun rakastaa eläimiä liikaa niin sen takia ei voi syödä lihaa. Kuvittele, alkuasukkaat saalistivat ennen lihaa elääkseen. Tuskin tunsivat silloin eläimiin kohdistuvaa rakkautta. Tiedättehän myös tositapahtumiin perustuvan elokuva "elossa", jossa ihmiset täytyi syödä toisen ihmisen lihaa elääkseen, eihän siinä olisi muuta vaihtoehtoa?

        jos kerran mietit tuolla tavalla eläinten puolesta, niin se on ihan sama kuin ajattelisit vihannesten puolesta. Kyllähän nekin ovat tavallaan elollisia "olentoja" jota syöt.

        Mitenköhän Alive elokuvalla on mitään tekemistä vallitsevien olojen kanssa? Ja vaikka alkuasukkaat olisivat saalistaneet kiviä, niin ei sillä ole mitään tekemistä nykyajan valintojen kanssa.

        Enemmänkin kyse on siitä, miten vieraantuneita me kuluttajat olemme koko lihantuotantoprosessista. Meille makkara on aina paketissa ja grillitassuja saa alennuksesta vaikkemme olisi koskaan sikaa tai lehmmää elävässä elämässä nähneet. ...ja miten pitkä matka siitä onkaan siihen että itse lehmän lahtaisimme ja teurastaisimme.


      • Anonyymi
        lihansyöjä kirjoitti:

        Ensimmäisen kappaleen teksti oli täyttä puppua eikä perustu mihinkään faktoihin.

        En ymmärrä että noin kevytmielisesti heitellään tuollaista. Lihan on erittäin tärkeä osa ihmisen päivittäistä ruokavaliota.

        Sydän sairauksilla ja lihalla ei ole mitään tekemistä keskenään. Vasta kuollut maailman vanhin ihminen 114 vuotta sanoi, että hän pitää hyvästä ruuasta. Ei kasviksista mutta lihasta ja maidosta.

        Moraalista sen verran että syökää riistaa ja luomulihaa jos teollisesti kasvatettu karja ei maistu.

        Aikuinen ei tarvitse maitoa mihinkään.


      • Anonyymi
        athropy kirjoitti:

        Jos söisin teollisia lisävalmisteita, niin kyllä edelleen minusta on eri asia syödä lihaa kun pillereitä. Jos et näe siinä mitään eroa, niin ei voi mitään.

        Mutta mistä olet saanut ajatuksen, että kasvissyöjät yleensä edes tarvitsisivat jotain "teollisia lisäravinteita saadakseen kaiken tarvittavan"? Mitä nämä mystiset lisäravinteet oikein ovat ja miksen minä ole kuullut niistä?

        Teollisella tarkoitin lähinnä sitä, että minä en ole niin paljon esimerkiksi metsästämistä ja kalastamista vastaa, vaikka itsellä ei olekaan aikaa kumpaankaan. Mutta minusta on silti eri asia ahdetaanko askorbiinihappoa teollisissa oloissa ahtaaseen tilaan vai kanoja. Teollinen ei ollut tässä se paha sana, vaan nimenomaan teollinen lihantuotanto. Se on epäeettistä, ellei jopa julmaa.

        B12 vitamiinia ei saa muualta kuin lihatuotteista. Mutta vegaanituotteisiin sitä lisätään. Kasviksista saa kyllä kaiken jos tietää mistä aineksista annoksensa kokoaa.


    • Jessie

      Ei kenenkään ole mikään pakko olla kasvissyöjä ja todellakin jos haluaa syödä lihaa senkun syö vaan. Samoin jos ei halua syystä tai toisesta syödä lihaa, se sallittakoon myös. Enemmän lihasyöjät arvostelevat kasvissyöjiä kuin toisin päin. Olen ollut kasvissyöjä kohta 10 vuotta mutta siinä välissä ympäristön painostuksesta opettelin syömään uudestaan kanaa ja kalaa, kunnes ymmärsin että kyseessä on vain ja ainoastaan oma päätökseni ja aloin jälleen pelkästään kasvissyöjäksi.

      Myöskin kaupassa töissä ollessani huomasin että ihmiset jotka ostivat paljon lihaa esim tarjouksista olivat KAIKKI ylipainoisia punakoita ja kovasti puuskuttavia. Ja nyt tarkoitan nimenomaan niitä henkilöitä jotka ostivat possunkylkeä kymmeniä paketteja pakkaseen valmiiksi! Puolestaan ihmiset joiden ostokset koostuivat suurimmaksi osaksi kasviksista olivat yleisesti ottaen positiivisempia muillakin tavoin!

      Kasvissyöjät ovat rauhallisempia, iloisempia, positiivisempia ja kaikin tavoin terveempiä kuin sekaruuan käyttäjät. Poikkeuksia toki löytyy, mutta jos tietää mitä syö ja miten niin ei pitäisi olla ongelmia.

      Ja vielä oma vastaukseni kysymykseen miksi en voi syödä lihaa. Rakastan eläimiä, ja mielestäni eläimet ovat täysin saman arvoisia kuin ihmisetkin, en söisi ihmisiäkään, miksi siis söisin eläimiä. Liha aterian jälkeen tulee todella raskas ja väsynyt olotila, enkä ole koskaan oikeastaan edes pitänyt lihan tunkkaisesta mausta. Monet nykyajan sairaudet johtuvat monilta osin liian raskaasta (liha) ruuasta, ja haluan mielelläni olla vielä keski-ikäisenä ja vanhuksenakin terve ja normaalipainoinen.

      Ja vielä mielelläni kuulisin mielipiteesi miksi kenenkään pitäisi syödä lihaa, ja miksi vähättelet kasvissyöjiä? Jokainen saa syödä mitä haluaa, eikä muiden sitä pitäisi arvostella. Ja tämä koskee myös niitä kasvissyöjiä jotka eivät hyväksy sekaruuan käyttäjiä!

      • repsikka

        Olen täysin samaa mieltä kommentistasi että eläimet ovat täysin samanarvoisia kuin ihmisetkin, tosin satunnaisesti (eli hyvinkin usein) ajattelen että eläinkunta saattaa olla jopa ihmistä viisaampi (en ole kettutyttö tai viherpiipertäjä kuitenkaan, .45ACP-kaliiperinen sopii käteeni paremmin kuin mielenosoituskyltti, ainakin ipsissä).

        Tuhannen (tai kymmenen tuhannen) vuoden päästä on ihan sama sainko asiaani perille (mutta ihmiskunta on toivottavasti on lakannut olemasta), siksi en jaksa repiä persettäni enää mistään näistä asioista (rehuruoka,armeija,homot/lesbot,ydinjäte,minkit,tms,tms,tms,tms,tms,tms,tms...), saisin vaan ulceruksen malignin muodon.

        Nihilistit fatalistisine kannattajineen kunniaan.

        Ja vielä Epictetusta lainatakseni (näin keventävänä kommenttina): Preach not to others what they should eat, but eat as becomes you, and be silent.

        Hyvää illanjatkoa.


      • joo

        "Kasvissyöjät ovat rauhallisempia, iloisempia, positiivisempia"

        Ymmärrät kai itsekin miten tyhmältä tuo kuulostaa. Eli ihminen, joka silloin tällöin syö lihaa, on automaattisesti rauhattomampi, ilottomampi ja negatiivisempi? Ei todellakaan näin. Terveimpiä ovat ne, jotka syövät kasviksia JA lihaa. Ei jonkun tietyn ruoka-aineen vältteleminen tee tosiaankaan kenestäkään ainakaan iloisempaa.

        Lopuksi sitaatti erään tuntemani kasvissyöjän suusta: "En kai MÄ nyt semmosia syö." (nenä pystyssä tiuskaistuna)

        Ymmärrän toki tuon "olin kaupassa töissä" -juttusi. Mutta mietipä jos ostaisin vastaavasti "kymmeniä paketteja" kasvisrasvaa ja tiristelisin vihannekseni niissä. Eiköhän se uunissa kärvennetty paisti kuitenkin ole terveellisempi ja kevyempi.

        Mikä tämän vuodatuksen pointti on? Jokainen syökööt mitä haluaa, mutta älkööt perustelko valheellisesti kantojaan helposti vaikutteita ottaville nuorille, jotka näitä palstoja lukevat.


      • Jessie
        joo kirjoitti:

        "Kasvissyöjät ovat rauhallisempia, iloisempia, positiivisempia"

        Ymmärrät kai itsekin miten tyhmältä tuo kuulostaa. Eli ihminen, joka silloin tällöin syö lihaa, on automaattisesti rauhattomampi, ilottomampi ja negatiivisempi? Ei todellakaan näin. Terveimpiä ovat ne, jotka syövät kasviksia JA lihaa. Ei jonkun tietyn ruoka-aineen vältteleminen tee tosiaankaan kenestäkään ainakaan iloisempaa.

        Lopuksi sitaatti erään tuntemani kasvissyöjän suusta: "En kai MÄ nyt semmosia syö." (nenä pystyssä tiuskaistuna)

        Ymmärrän toki tuon "olin kaupassa töissä" -juttusi. Mutta mietipä jos ostaisin vastaavasti "kymmeniä paketteja" kasvisrasvaa ja tiristelisin vihannekseni niissä. Eiköhän se uunissa kärvennetty paisti kuitenkin ole terveellisempi ja kevyempi.

        Mikä tämän vuodatuksen pointti on? Jokainen syökööt mitä haluaa, mutta älkööt perustelko valheellisesti kantojaan helposti vaikutteita ottaville nuorille, jotka näitä palstoja lukevat.

        Hirmuinen hyökkäys kirjoitustani kohtaan. :) Taisi jäädä sinulta huomaamatta kirjoituksessani, että minun puolestani jokainen saa syödä ihan mitä ikinä haluaa. Minä kuitenkin olen päättänyt jättää lihan pois ruokavaliostani, ja kun olen asioista ottanut selvää tiedän että ruokavaliossa ei todellakaan tarvitse olla lihaa.

        Ehkäpä lihan välttely ei tosiaan tee ihmisistä iloisempia, mutta ne jotka eivät syö sitä saattavat alunperin sitten jo olla positiivisempia ihmisiä? En halua kiistellä tästä asiasta, koska mielipiteeni pohjautuvat omiin havaintoihin lähinnä itsestäni. Enkä todellakaan väitä, että kaikki lihansyöjät olisivat kiukkuisia, mutta MINÄ uskon siihen, että lihassa on negatiivisia energioita jotka siirtyvät syödessä ihmiseen. Tässä asiassa ei todellakaan tarvitse olla kanssani samaa mieltä, mutta näin minä ajattelen. :)

        Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että jokainen syököön mitä haluaa, miksi ei siis ne nuoretkin jotka täällä näitä juttuja lukevat saisi syödä mitä haluavat? Mitenkään et pysty todistamaan, että lihan syöminen olisi välttämätöntä, ja toisaalta minä en pysty perustelemaan miksi sitä ei muka pitäisi syödä! Jokainen osaa toivottavasti itse päättää mitä syö, ja en menisi heti aliarvioimaan näitä nuoria jotka ovat kiinnostuneita esimerkiksi kasvissyönnistä. Vaikka tiedän tapauksia jotka ovat yksinkertaisesti jättäneet vain liha kokonaan pois ruuasta korvaamatta sitä millään tavalla, ja siitä on sitten aiheutunut erinäisiä puutostiloja. Kuitenkin kuten olen tässä jankuttanut liha on korvattavissa täydellisesti, ilman minkäänlaista vaaraa mistään puutostiloista. Ja sen takiahan ne jotka harkitsevat kasvissyöjäksi ryhtymistä täällä palstalla käyvätkin, että saisivat enemmän tietoa siitä mitä pitää tietää ennen kuin jättää lihan pois.

        Itse kävin muutama kuukausi sitten terveydenhoitajalla, ja hän jopa ihmetteli kun kaikki arvoni olivat niin hyviä, vaikka en syö lihaa! Siinä on ainakin minulle todistusta tarpeeksi siitä että olen valinnut oikean ruokavalion itselleni!


      • kirjoitus
        joo kirjoitti:

        "Kasvissyöjät ovat rauhallisempia, iloisempia, positiivisempia"

        Ymmärrät kai itsekin miten tyhmältä tuo kuulostaa. Eli ihminen, joka silloin tällöin syö lihaa, on automaattisesti rauhattomampi, ilottomampi ja negatiivisempi? Ei todellakaan näin. Terveimpiä ovat ne, jotka syövät kasviksia JA lihaa. Ei jonkun tietyn ruoka-aineen vältteleminen tee tosiaankaan kenestäkään ainakaan iloisempaa.

        Lopuksi sitaatti erään tuntemani kasvissyöjän suusta: "En kai MÄ nyt semmosia syö." (nenä pystyssä tiuskaistuna)

        Ymmärrän toki tuon "olin kaupassa töissä" -juttusi. Mutta mietipä jos ostaisin vastaavasti "kymmeniä paketteja" kasvisrasvaa ja tiristelisin vihannekseni niissä. Eiköhän se uunissa kärvennetty paisti kuitenkin ole terveellisempi ja kevyempi.

        Mikä tämän vuodatuksen pointti on? Jokainen syökööt mitä haluaa, mutta älkööt perustelko valheellisesti kantojaan helposti vaikutteita ottaville nuorille, jotka näitä palstoja lukevat.

        En ihan ymmärtänyt kaikkia pointtejasi. Jos joku sanoo, että "kasvissyöjät ovat rauhallisempia, iloisempia ja positiivisempia" se ei välttämättä tarkoita että he ovat positiivisempia kuin lihansyöjät, vaan ovat iloisempia verrattuna siihen kun söivät lihaa. Jos sinä olet tyytyväinen siihen, että syöt lihaa se on vain hyvä asia. Mutta kaikki ihmiset eivät tunne oloaan hyväksi ajatellessaan mistä tämäkin möhkäle lihaa on peräisin. Tämä tosiaan on jokaisen henkilökohtainen asia, mutta myös toisinpäin. Tämä on jokaisen lihansyöjän, mutta myös jokaisen kasvissyöjän henkilökohtainen asia. Kasvissyöjät, usko tai älä, siis tosiaan tuntevat olonsa iloisemmaksi kun välttelevät tätä tiettyä ruoka-ainetta. Se ei kuitenkaan vie pois sinun onneasi, jos sinulla ei mitään tunnontuskia lihansyönnistä ole.

        Terveimpiä ovat ne, jotka syövät kasviksia ja lihaa? Mistä niin päättelit? Mihin pohjaat tämän väitöksen. En nyt tässä väitä, että kasvissyöjät olisivat terveempiä kuin lihansyöjät. Mutta ei ole mitään syytä olettaa, etteikö terveellisellä kasvisruualla pärjää yhtä terveellisesti kun terveellisellä liharuualla. Ruuan voi jakaa muutenkin kun vain lihaan ja kasviksiin. On esimerkiksi olemassa epäterveellistä kasvisruokaa ja on olemassa epäterveellistä liharuokaa. Tämä ei automaattisesti tarkoita, että kummankaan voisi yleistää tuolla tavalla.

        Jos vihannekseni poistetaan vastaavassa määrässä liharasvaa kun kasvisrasvaa terveysvaikutukset ovat varmaankin aika samankaltaiset, en ymmärrä pointtiasi. Ehkä jotkut liharasvat ovat epäterveellisempiä kun toiset, sama pätee kyllä kasvisrasvoihinkin. Mutta mihin pyrit tällä? Idea kuitenkin ehkä on, että kasvisruualla saa itsensä täyteen vähemmällä ruuansulatuselimistön kulutuksella. Ihmisruumis on paremmin optimoitu kasvisruokaa varten. Toisaalta se kyllä tarkoittaa sitäkin, että kasvisruokaa pitää yleensä syödä useammin. En nyt sano, vaikka voisin kyllä perustellusti sanoa, että kasvisruoka on terveellisempää, kun esimerkiksi punainen liha. Kasvisruoka ei kuitenkaan ole automaattisesti epäterveellistä, sitä ei voi perustellusti sanoa.

        Lopuksi sitaatti erään tuntemani lihansyöjän suusta: "En kai MÄ nyt semmoisia syö" (nenä pystyssä tiuskaistuna).

        Mikä tämän vuodatuksen pointti on? Perustele ensin nämä kasvissyöjien valheelliset kannat ennenkuin rupeat saarnaamaan.


      • se äskeinen
        kirjoitus kirjoitti:

        En ihan ymmärtänyt kaikkia pointtejasi. Jos joku sanoo, että "kasvissyöjät ovat rauhallisempia, iloisempia ja positiivisempia" se ei välttämättä tarkoita että he ovat positiivisempia kuin lihansyöjät, vaan ovat iloisempia verrattuna siihen kun söivät lihaa. Jos sinä olet tyytyväinen siihen, että syöt lihaa se on vain hyvä asia. Mutta kaikki ihmiset eivät tunne oloaan hyväksi ajatellessaan mistä tämäkin möhkäle lihaa on peräisin. Tämä tosiaan on jokaisen henkilökohtainen asia, mutta myös toisinpäin. Tämä on jokaisen lihansyöjän, mutta myös jokaisen kasvissyöjän henkilökohtainen asia. Kasvissyöjät, usko tai älä, siis tosiaan tuntevat olonsa iloisemmaksi kun välttelevät tätä tiettyä ruoka-ainetta. Se ei kuitenkaan vie pois sinun onneasi, jos sinulla ei mitään tunnontuskia lihansyönnistä ole.

        Terveimpiä ovat ne, jotka syövät kasviksia ja lihaa? Mistä niin päättelit? Mihin pohjaat tämän väitöksen. En nyt tässä väitä, että kasvissyöjät olisivat terveempiä kuin lihansyöjät. Mutta ei ole mitään syytä olettaa, etteikö terveellisellä kasvisruualla pärjää yhtä terveellisesti kun terveellisellä liharuualla. Ruuan voi jakaa muutenkin kun vain lihaan ja kasviksiin. On esimerkiksi olemassa epäterveellistä kasvisruokaa ja on olemassa epäterveellistä liharuokaa. Tämä ei automaattisesti tarkoita, että kummankaan voisi yleistää tuolla tavalla.

        Jos vihannekseni poistetaan vastaavassa määrässä liharasvaa kun kasvisrasvaa terveysvaikutukset ovat varmaankin aika samankaltaiset, en ymmärrä pointtiasi. Ehkä jotkut liharasvat ovat epäterveellisempiä kun toiset, sama pätee kyllä kasvisrasvoihinkin. Mutta mihin pyrit tällä? Idea kuitenkin ehkä on, että kasvisruualla saa itsensä täyteen vähemmällä ruuansulatuselimistön kulutuksella. Ihmisruumis on paremmin optimoitu kasvisruokaa varten. Toisaalta se kyllä tarkoittaa sitäkin, että kasvisruokaa pitää yleensä syödä useammin. En nyt sano, vaikka voisin kyllä perustellusti sanoa, että kasvisruoka on terveellisempää, kun esimerkiksi punainen liha. Kasvisruoka ei kuitenkaan ole automaattisesti epäterveellistä, sitä ei voi perustellusti sanoa.

        Lopuksi sitaatti erään tuntemani lihansyöjän suusta: "En kai MÄ nyt semmoisia syö" (nenä pystyssä tiuskaistuna).

        Mikä tämän vuodatuksen pointti on? Perustele ensin nämä kasvissyöjien valheelliset kannat ennenkuin rupeat saarnaamaan.

        Minä en saarnaa. Kuten et (kai) sinäkään? Tahdon, että täällä on myös eriäviä mielipiteitä niille nuorille, jotka haluavat aloittaa kasvissyönnin trendikkyyssyistä. Ei, en sano, että kaikki aloittaisivat sen siitä syystä. Tosin työssäni näen aika paljon myös näitä.

        Väitän yhä, että monipuolisesti syövä ihminen on terveempi kuin jotain ruokalajia kaikin tavoin karttava ihminen. Ei minun sitä sinulle tarvitse perustella, koska selkeästi et kantaasi halua muuttaa vaikka toisin millaisia tutkimustuloksia töllisteltäväksesi. Ja hyvä niin. Jääpä minulle enemmän paistia mussutettavaksi. :)

        Kuitenkin tyhmempikin tajuaa, että esim. vegaaniliiton (vai mikähän se taas olikaan?) nettisivuilla jaetaan melko arveluttavaa tietoa, joka pohjautuu vain siihen fanaattisuuteen, joka liittyy (valitettavasti) kasvissyöntiin.

        "Lopuksi sitaatti erään tuntemani lihansyöjän suusta: "En kai MÄ nyt semmoisia syö" (nenä pystyssä tiuskaistuna). "

        En ymmärrä tuota sitaattiasi. Tunnetko tosiaan monta lihansyöjää? Siis ihmistä, joka ei suostu syömään mitään muuta kuin lihaa? Olet hassu.

        Kiitos. Olen puhunut.


      • En tajuu
        se äskeinen kirjoitti:

        Minä en saarnaa. Kuten et (kai) sinäkään? Tahdon, että täällä on myös eriäviä mielipiteitä niille nuorille, jotka haluavat aloittaa kasvissyönnin trendikkyyssyistä. Ei, en sano, että kaikki aloittaisivat sen siitä syystä. Tosin työssäni näen aika paljon myös näitä.

        Väitän yhä, että monipuolisesti syövä ihminen on terveempi kuin jotain ruokalajia kaikin tavoin karttava ihminen. Ei minun sitä sinulle tarvitse perustella, koska selkeästi et kantaasi halua muuttaa vaikka toisin millaisia tutkimustuloksia töllisteltäväksesi. Ja hyvä niin. Jääpä minulle enemmän paistia mussutettavaksi. :)

        Kuitenkin tyhmempikin tajuaa, että esim. vegaaniliiton (vai mikähän se taas olikaan?) nettisivuilla jaetaan melko arveluttavaa tietoa, joka pohjautuu vain siihen fanaattisuuteen, joka liittyy (valitettavasti) kasvissyöntiin.

        "Lopuksi sitaatti erään tuntemani lihansyöjän suusta: "En kai MÄ nyt semmoisia syö" (nenä pystyssä tiuskaistuna). "

        En ymmärrä tuota sitaattiasi. Tunnetko tosiaan monta lihansyöjää? Siis ihmistä, joka ei suostu syömään mitään muuta kuin lihaa? Olet hassu.

        Kiitos. Olen puhunut.

        No kylläpäs perusteltuja vastauksia tulikin! ootte oikeassa, pidän silti kiinni omassa mielipiteessäni. Kyllä se kunnon possunkyljystä ja maksatroganoffia pitää olla ja kasviksia mukaan nam! enkä mä mitenkään pilkkaa kasvinsyöjiä. Haluaisin vaan että lihansyönnistä tulee trendilaji kanssa eikä vain kasvissyönnistä. Ja mun suvussa ei ole ainuttakaan vegeä.


      • kirjoitus
        se äskeinen kirjoitti:

        Minä en saarnaa. Kuten et (kai) sinäkään? Tahdon, että täällä on myös eriäviä mielipiteitä niille nuorille, jotka haluavat aloittaa kasvissyönnin trendikkyyssyistä. Ei, en sano, että kaikki aloittaisivat sen siitä syystä. Tosin työssäni näen aika paljon myös näitä.

        Väitän yhä, että monipuolisesti syövä ihminen on terveempi kuin jotain ruokalajia kaikin tavoin karttava ihminen. Ei minun sitä sinulle tarvitse perustella, koska selkeästi et kantaasi halua muuttaa vaikka toisin millaisia tutkimustuloksia töllisteltäväksesi. Ja hyvä niin. Jääpä minulle enemmän paistia mussutettavaksi. :)

        Kuitenkin tyhmempikin tajuaa, että esim. vegaaniliiton (vai mikähän se taas olikaan?) nettisivuilla jaetaan melko arveluttavaa tietoa, joka pohjautuu vain siihen fanaattisuuteen, joka liittyy (valitettavasti) kasvissyöntiin.

        "Lopuksi sitaatti erään tuntemani lihansyöjän suusta: "En kai MÄ nyt semmoisia syö" (nenä pystyssä tiuskaistuna). "

        En ymmärrä tuota sitaattiasi. Tunnetko tosiaan monta lihansyöjää? Siis ihmistä, joka ei suostu syömään mitään muuta kuin lihaa? Olet hassu.

        Kiitos. Olen puhunut.

        No, ehkä minä vähän saarnaan. Ei siinä mitään. Minulla ei myöskään ole mitään mielipiteitä, tai tutkimusaineistoa vastaan. Minä vain en pidä lauserakenteista "kasvissyöjien valehtelevat kannat" ilman, että mitään näitä kantoja tulee edes esille. Ihan vain toteamuksena, että kasvissyönti on automaattisesti, joka tapauksessa huonompi vaihtoehto verrattuna lihansyöntiin, on niin provosoiva, että on mahdotonta olla vastaamatta. En minä oikeasti usko, että ajattelet niin. Mutta kun täällä kerran on niitä helposti altistuvia nuoria, niin on tärkeää olla johdonmukainen mielipiteissään.

        Minä väitän, että monipuolisesti kasviksiä syövä ihminen on yhtä terve kun monipuolisesti lihaa ja kasviksia syövä ihminen. Sinä muutenkin puhut yksikkömuodossa, kasvissyöjäthän eivät siis karttele (hyvän tähden) ainoastaan yhtä ruokalajia vaan montaa (kalaa, kanaa, kalkkunaa, mustekaloja, äyriäisiä, nahkiaisia, kampelaa, poroa, majavaa ja oravia).

        Ja minä olen hyvin avoin uusille tutkimustuloksille, jos sinulla on sellaisia esittää. Sitäpaitsi, kuka tässä sanoo, että edes olisin kasvissyöjä? Voinhan ihan yhtä hyvin olla lihansyöjä, joka vain kommentoi huonoja argumenttejasi.

        Et ymmärtänyt sitaattiani, olen pahoillani. Ehkä minä käytin väärin termiä lihansyöjä. Tarkoitukseni oli tietysti esittää -> Lopuksi sitaatti erään tuntemani sekasyöjän suusta: "En kai mä nyt SEMMOISTA syö". Ehkä se tuntuu nyt selvemmältä.

        Ja vaikka kaveripiirissäni on paljon kasvissyöjiä, sanoisin että suurin osa on silti lihansyöjiä, siis sekasyöjiä. Monet eivät kanna tätä edellämainitun sitaatin kaltaista "hyi, en syö kun siinä ei ole lihaa" - asennetta. Mutta tiedän kyllä ihmisiä, jotka ajattelevat niin.

        Tuosta fanaattisuudesta pitää kyllä sanoa sen verran, että olet oikeassa. Mikään ei ole niin tympeää, kun fanaattinen ihminen ja vegaaniliitto kieltämättä on himpun verran fanaattinen. Mutta toisaalta pitää ottaa huomioon myös se, että kasvisyöjistä murto-osa on vegaaneja ja vielä harvempi niistä pitää vegaaniliittoa missään arvossa. Toivottavasti liian suuri osa enemmistöä ei koe asiaansa fanaattisesti.

        Kiitos. Saa jatkaakin, jos tuntuu siltä.


      • kysyä
        En tajuu kirjoitti:

        No kylläpäs perusteltuja vastauksia tulikin! ootte oikeassa, pidän silti kiinni omassa mielipiteessäni. Kyllä se kunnon possunkyljystä ja maksatroganoffia pitää olla ja kasviksia mukaan nam! enkä mä mitenkään pilkkaa kasvinsyöjiä. Haluaisin vaan että lihansyönnistä tulee trendilaji kanssa eikä vain kasvissyönnistä. Ja mun suvussa ei ole ainuttakaan vegeä.

        Pakko kysyä. Minkä takia eksyt "kasvissyöjät ja vegaanit" keskustelupalstalle? Haetko sinä vahvistusta perusteluillesi syödä lihaa täältä? Että joku sanoo sinulle, että niin, ei siinä ole mitään vikaa, vaikka syötkin lihaa. Toivottavasti löydät mitä etsit. Minusta se on vähän säälittävää.

        Voin taata, että jos mennään tarpeeksi kauas sun sukujuurissa sieltä löytyy kyllä ennemmin tai myöhemmin joku kasvissyöjä. Vastoin yleistä luuloa, kasvissyönti ei aiheuta lapsettomuuutta. Eikä se nyt niin harvinaista ole, että sun suvussa ei kasvisyöjiä löydy. Varsinkin vähemmän koulutetuissa perheissä ja maaseudulla kasvissyönti ei ole niin yleistä, kun akateemisissa ja urbaaneissa perheissä. No, no.. olipas se inhottavasti sanottu. Ehkä sun suku on kuitenkin tästäkin huolimatta korkeakoulutettuja ja asuvat suurkaupungin keskustassa. En vain voinut olla sanomatta.

        Maksatroganoff kirjoitetaan muuten maksastroganoff, ihan näin sivuhuomautuksena.


      • se äskeinen
        kirjoitus kirjoitti:

        No, ehkä minä vähän saarnaan. Ei siinä mitään. Minulla ei myöskään ole mitään mielipiteitä, tai tutkimusaineistoa vastaan. Minä vain en pidä lauserakenteista "kasvissyöjien valehtelevat kannat" ilman, että mitään näitä kantoja tulee edes esille. Ihan vain toteamuksena, että kasvissyönti on automaattisesti, joka tapauksessa huonompi vaihtoehto verrattuna lihansyöntiin, on niin provosoiva, että on mahdotonta olla vastaamatta. En minä oikeasti usko, että ajattelet niin. Mutta kun täällä kerran on niitä helposti altistuvia nuoria, niin on tärkeää olla johdonmukainen mielipiteissään.

        Minä väitän, että monipuolisesti kasviksiä syövä ihminen on yhtä terve kun monipuolisesti lihaa ja kasviksia syövä ihminen. Sinä muutenkin puhut yksikkömuodossa, kasvissyöjäthän eivät siis karttele (hyvän tähden) ainoastaan yhtä ruokalajia vaan montaa (kalaa, kanaa, kalkkunaa, mustekaloja, äyriäisiä, nahkiaisia, kampelaa, poroa, majavaa ja oravia).

        Ja minä olen hyvin avoin uusille tutkimustuloksille, jos sinulla on sellaisia esittää. Sitäpaitsi, kuka tässä sanoo, että edes olisin kasvissyöjä? Voinhan ihan yhtä hyvin olla lihansyöjä, joka vain kommentoi huonoja argumenttejasi.

        Et ymmärtänyt sitaattiani, olen pahoillani. Ehkä minä käytin väärin termiä lihansyöjä. Tarkoitukseni oli tietysti esittää -> Lopuksi sitaatti erään tuntemani sekasyöjän suusta: "En kai mä nyt SEMMOISTA syö". Ehkä se tuntuu nyt selvemmältä.

        Ja vaikka kaveripiirissäni on paljon kasvissyöjiä, sanoisin että suurin osa on silti lihansyöjiä, siis sekasyöjiä. Monet eivät kanna tätä edellämainitun sitaatin kaltaista "hyi, en syö kun siinä ei ole lihaa" - asennetta. Mutta tiedän kyllä ihmisiä, jotka ajattelevat niin.

        Tuosta fanaattisuudesta pitää kyllä sanoa sen verran, että olet oikeassa. Mikään ei ole niin tympeää, kun fanaattinen ihminen ja vegaaniliitto kieltämättä on himpun verran fanaattinen. Mutta toisaalta pitää ottaa huomioon myös se, että kasvisyöjistä murto-osa on vegaaneja ja vielä harvempi niistä pitää vegaaniliittoa missään arvossa. Toivottavasti liian suuri osa enemmistöä ei koe asiaansa fanaattisesti.

        Kiitos. Saa jatkaakin, jos tuntuu siltä.

        Lueskelin tuossa oikeuttaelaimille.net-osoitteesta keskustelua päivän syömisistä. Kuten arvata saattaa, keskustelu löytyi vegaanit tms. alueelta. Sydäntä särki, kun niin moni oli syönyt pelkkiä herkkuja (aamupalaksi suklaata tms.) tai vaan lorauksen jotain keittoa ja pari karjalanpiirakkaa ja sanoi vielä, ettei aio syödä enää mitään koko iltana.

        Ei minulla tosiaankaan ole mitään sitä vastaan, että ihminen syö mitä tahtoo. Surullista on ainoastaan se, että niin moni ottaa mallia näistä keskusteluista ja lähtee samalle linjalle. Siksi näillä fanaattisilla sivustoilla tarvittaisiinkin kipeästi myös sitä toisenlaista näkökulmaa.

        Ok. Myönnän, että OSA oli syönyt jopa terveellisesti. Itseäni ilkeänä lihansyöjänä vain ihmetyttää tuo herkkujen määrä. En syö koskaan karkkia yms. ja katson ruokavalioni täten olevan terveellisempi, vaikka lihaa syönkin. Karkit ja suklaat yms. ovat pelkkää tuhlausta.


      • Anonyymi

        Samaa mieltä! Olen ollut kasvissyöjä nyt vasta nelisen vuotta, mutta olin vasta silloin siinä iässä että sain asiasta itse päättää.


      • Anonyymi
        repsikka kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä kommentistasi että eläimet ovat täysin samanarvoisia kuin ihmisetkin, tosin satunnaisesti (eli hyvinkin usein) ajattelen että eläinkunta saattaa olla jopa ihmistä viisaampi (en ole kettutyttö tai viherpiipertäjä kuitenkaan, .45ACP-kaliiperinen sopii käteeni paremmin kuin mielenosoituskyltti, ainakin ipsissä).

        Tuhannen (tai kymmenen tuhannen) vuoden päästä on ihan sama sainko asiaani perille (mutta ihmiskunta on toivottavasti on lakannut olemasta), siksi en jaksa repiä persettäni enää mistään näistä asioista (rehuruoka,armeija,homot/lesbot,ydinjäte,minkit,tms,tms,tms,tms,tms,tms,tms...), saisin vaan ulceruksen malignin muodon.

        Nihilistit fatalistisine kannattajineen kunniaan.

        Ja vielä Epictetusta lainatakseni (näin keventävänä kommenttina): Preach not to others what they should eat, but eat as becomes you, and be silent.

        Hyvää illanjatkoa.

        "että eläimet ovat täysin samanarvoisia kuin ihmisetkin" hoh hoijaa, tuntuu näitä kaheleita riittävän.


    • En tajuu

      En tarkoita, että arvostan pelkkiä lihansyöjiä, vaan että ruokakin olisi monipuolisempaa jos syö terveellisesti kaikkia. Kalan liha on mielettömän terveellistä kun siinä on omega rasvahappoja. Eikä lihasta liho, jos ei syö sitä ihan jatkuvasti. Mutta kun ajattelee, niin olisi niin paljon helpompaa syödä mitä vaan murehtimatta no onkos tässä lihaa vai ei. Makunsa kullakin!

      • Jessie

        Oikeasti kasveistahan saa ihan kaiken tarvittavan, eikä liha missään mielessä ole välttämätöntä ihmisille. Esimerkiksi pähkinöissä ja siemenissä on terveellisiä rasvoja.

        En minä ainakaan murehdi asioista että onko ruuassa lihaa vai ei, jos en ole varma, enkä voi jostain ihme syystä kysyä, niin jätän syömättä. Mielestäni en ole menettänyt yhtään mitään olemalla kasvissyöjä, päinvastoin olen oppinut arvostamaan eri asioita ja olemaan tyytyväinen siihen mitä minulla on! En siltikään pidä itseäni mitenkään "parempana" ihmisenä kuin muut, ja nyt kun tarkemmin mietin niin olen koko ystäväpiirini ja sukuni ainoa joka on vain kasvissyöjä. En siis itseni lisäksi tunne ketään muita, edes niitä jotka rajoittaisivat syömisensä kanaan ja kalaa. Mutta en todellakaan tunne mitään kaipausta kun katson kavereiden syövän hampurilaisiaan tai jotain muuta liharuokaa. Pääasia on kai kuitenkin se että itse on tyytyväinen siihen mitä syö.


      • Starseed
        Jessie kirjoitti:

        Oikeasti kasveistahan saa ihan kaiken tarvittavan, eikä liha missään mielessä ole välttämätöntä ihmisille. Esimerkiksi pähkinöissä ja siemenissä on terveellisiä rasvoja.

        En minä ainakaan murehdi asioista että onko ruuassa lihaa vai ei, jos en ole varma, enkä voi jostain ihme syystä kysyä, niin jätän syömättä. Mielestäni en ole menettänyt yhtään mitään olemalla kasvissyöjä, päinvastoin olen oppinut arvostamaan eri asioita ja olemaan tyytyväinen siihen mitä minulla on! En siltikään pidä itseäni mitenkään "parempana" ihmisenä kuin muut, ja nyt kun tarkemmin mietin niin olen koko ystäväpiirini ja sukuni ainoa joka on vain kasvissyöjä. En siis itseni lisäksi tunne ketään muita, edes niitä jotka rajoittaisivat syömisensä kanaan ja kalaa. Mutta en todellakaan tunne mitään kaipausta kun katson kavereiden syövän hampurilaisiaan tai jotain muuta liharuokaa. Pääasia on kai kuitenkin se että itse on tyytyväinen siihen mitä syö.

        Hei!
        Kiitos positiivisesta kirjoituksestasi. Kasvissyöjäksi todennäköisesti päätyy juuri asioita syvällisemmin pohtiva ihminen, jolla on kysy olla empaattinen muita kohtaan, myös eläimiä.
        Valoisaa syksyä kaikille!


      • mihin

        Tiedätkö miksi Omega-3 on niin terveellistä ja sitä suositellaan syötäväksi? Koska se vähentää veren kolesterolia. Sinä varmaan tiedät mistä korkea kolesteroli johtuu?

        Onhan Omega-3:lla muitakin etuja, mutta vastoin kun yleensä luullaan kala (nimenomaan rasvainen) ei ole ainoa näiden pelastajarasvahappojen lähde. Kaikissa kasvisrasvoissa on ALA rasvahappoja, joista keho osaa muokata loppuja omegakolmosia. Kala on tietysti terveellistä, huomattavasti terveeellisempää kun lihan syöminen. Mutta ei se varsinkaan kasvissyöjälle mitenkään erityisen tarpeellista ole.

        Ja kuka sanoo, että kasvissyöjät murehtii mistään? Ei se ole kauhean vaikeaa tilata ravintolassa kasvisruokaa tai kävellä kaupassa lihatiskin ohi. Usko pois.


      • Anonyymi
        Starseed kirjoitti:

        Hei!
        Kiitos positiivisesta kirjoituksestasi. Kasvissyöjäksi todennäköisesti päätyy juuri asioita syvällisemmin pohtiva ihminen, jolla on kysy olla empaattinen muita kohtaan, myös eläimiä.
        Valoisaa syksyä kaikille!

        Mitä empatiaa se sellainen on ettei eläin saa elää ollenkaan?


    • SanDi

      Ensinnäkään. Kenenkään ei tarvitse puolustella ruokavaliotaan - miksi sinä mussutat lihaa kuin joku luolakaudelta peräisin oleva mörkö? ;) Kasvisten pupeltamisessa ei ole mitään epämoraalista. Kasvikset eivät ole epäterveellisiä, päinvastoin. Siis minkä perusteella et voisi olla kasvissyöjä... ;)

      Toisekseen. Miksi olen kasvissyöjä? Silloin kun olin ensimmäiset 15 ikävuottani lihansyöjä, olin alituiseen sairaana, ylipainoinen ja vatsani oireili jatkuvasti. Muutamaa vuotta myöhemmin vähensin lihan syöntiä ja aloin voimaan paremmin. Sittemmin jätin sen kokonaan pois ja nyt elimistöni voi erinomaisesti! :)

      Minun syyni on siis yksinkertaisesti se, ettei elimistöni jostain syystä tunnu sietävän lihaa.

      Nykyään on hienoa kun voi valita vapaasti. Mietippä itse miltä tuntuisi jos sinun lihansyöntiperiaatteitasi tultaisiin tivaamaan :) Käännyttäjä en kuitenkaan ole, jos joku nauttii suunnattomasti poron peffan pureksimisesta, niin siitä vaan, senkus syö.

    • Vastaus

      Jospa liha ei vaan maistu hyvälle. Liha voi inhottaa yhtälailla kuin joitakin inhottaa kasvikset.

    • Asafoetida

      Ei kasvissyönti ole pelkän salaatin mussuttamista. Tosin joskus ravintolassa tai jonkun kotona ei ole muuta vegetaarista, mutta pääasiassa vegetaarit syövät ihan kunnolla valmistettua, monipuolista ruokaa.

      Minun päivällispöydässäni on usein sekasyöjiä, jopa lihanhimoisia. Kukaan ei ole valittanut, kaikki ovat tulleet mielellään monta kertaa uudelleen. Hmm - ehkä liiankin monta kertaa... no, useimmat tuovat sentään oman viininsä.

      Lihan syömisessä on paljonkin epämoraalista, epäeettistä ja epäekologista. Epäterveellisyydestä nyt puhumattakaan (joskin se yleensä pätee vain hyvin vahvasti lihapainotteiseen ruokavalioon.)

      • juujuu

        Tarjoaisin viherpiipertäjäidiooteille juustolla kuorrutettua uuni-munakoisoa täytettynä tomaattibasilikasurvoksella, sinihomejuustolla pullolleen tungettujen herkkusienien kera, pääruokana ymmärrys-deprivaatiosta kärsiville olisi flambé ála Chef (alkoholissa poltettua tattia).

        Pääruuaksi porsaan päästä puserrettua sylttyä, paistetulla lehmän kielellä tarjottuna, maustevoin ja lampaan silmän kruunatessa annoksen.


      • SanDi
        juujuu kirjoitti:

        Tarjoaisin viherpiipertäjäidiooteille juustolla kuorrutettua uuni-munakoisoa täytettynä tomaattibasilikasurvoksella, sinihomejuustolla pullolleen tungettujen herkkusienien kera, pääruokana ymmärrys-deprivaatiosta kärsiville olisi flambé ála Chef (alkoholissa poltettua tattia).

        Pääruuaksi porsaan päästä puserrettua sylttyä, paistetulla lehmän kielellä tarjottuna, maustevoin ja lampaan silmän kruunatessa annoksen.

        Otappas kultapieni se pikkuinen pääsi pois peffastasi ja grow up :)


      • Anonyymi
        SanDi kirjoitti:

        Otappas kultapieni se pikkuinen pääsi pois peffastasi ja grow up :)

        Älä jaksa. Puutostauti odottaa sinua. Että ota itse se pää pois perseestäsi.


    • Miksi pitäisi olla lihansyöjä jos liha ei maistu? En pidä erityisemmin edes lihan kaltaisiksi tehdyistä tuotteista eli nyhtökaura ja härkiä mutta seitania en syö ollenkaan. En ymmärrä miksi pitäisi yrittää kopioida lihaa kun voi syödä vaikka kasviksia ja papuja. En kaipaa lihaa ollenkaan, minun ei koskaan tee mieli lihaa enkä tarvitse lihan korvikkeita vaikka voin välillä syödä vaikkapa nyhtökauraajls sitä on tarjolla koska sen eteen ei ole kuollut eikä kärsinyt yksikään eläin. Väärä vapahtaja jeesus hylkäsi eläimet kipuun vaikka niiden tunteet ovat yhtä oikeat kuin ihmisten. Eläinten yksikohtainen kärsimys on huima jajokainen yksilö kokee yksilönä oman kipunsa. En halua syödä lihaa ja minun ei tarvitse.

      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Missä sitä kärsimystä oikein on? Kun eläintä hoidetaan nii se voi hyvin ja saa elää onnellisen elämän, paremman kuin luonnonvaraisena. Tässä pilkahdus eläimen elämästä mitä saavat kokea kun elävät "kärsimyksistä vapaassa" luonnossa.
        https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/artikkeli-1.1154631

        Mitä ihmettä? Eihän tuotantoeläimiä hoideta hyvin. Etkö ole kuullut häkkikanaloista ja ahtaista navetoista ja Suomen broilerikasvattamoistaja eläinkoelaboratorioista.?


    • Anonyymi

      Syökää banaaneja. Banaani plantaasi on raivattu sademetsään ja kilometrien säteeltä ammutaan kaikki papukaijat ym. pois banaaneja nokkimasta. Se on hiennoa se.

    • Anonyymi

      Pitkään on jaksettu ihmetellä, kun aloitus taitaa olla vuodelta 2003.
      Minä olen syntynyt 1954 ja olen ollut sekasyöjä siitä asti kuin pystyn muistamaan.
      Viimeiset 30 vuotta syömäni liha on ollut pääosin riistaa, joka mielestäni on sitä parasta lihaa. Kerran kesässä ostan kaupan lihaa, yleensä kunnon tomahawkit juhannuksen grillijuhliin.
      Kummallista kyllä ihmetellä, miksi joku syö vain kasviksia, kasvisruokavalio kun on terveellinen ja voi olla jopa pitkän iän salaisuuskin. Nykyisin monet valistuneet nuoret ihmiset valitsevat kasvisruokavalion, tai jopa alkavat vegaaneiksi. Ei se mikään huono asia ole. Ympäristön kannalta liharuokaa olisi syytä jonkin verran vähentää, noin yleisellä tasolla ja lisätä kasvisten syöntiä. Itse kyllä uskon sekasyömiseen, koska niin kaikessa muussa ja myös ruoassa ääripäät menevät aina liiallisuuksiin. Mutta antaa kaikkien kukkien kukkia, saa sitä toki aina ihmetellä, vaan aika suppeaa on kyllä elämä, jos ihmettely jää toisten syömisten seuraamiseen.

    • Anonyymi

      Hirvikin kasvaa isoksi pelkällä kasvisruoalla joten mikset sinäkin voisi niin syödä.

      Ei se liha ole niin tärkeää varsinkin kun ajatellaan niiden elikoiden kohtelua kohti lautastasi.

      Ja mikä onkaan se ensimmäinen kohde elikossa susilleriistan kaadon jälkeen - mahalaukku ja sisäelimet. Ja mahalaukussa on riistan viimeiseksi syömät kasvikset helposti syötävissä eli susikin on ensisijaisesti kasvis-syöjä ja vasta myöhemmin turvautuu proteiiniin kuten sisälmyksiin, lihaan ja luun ytimiin, jotka ovat ihmiselle kulinaristinen herkku.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      307
      3441
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1639
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1270
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1171
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      173
      1093
    Aihe