mitä gradun jälkeen

elämä hukassa

ihan sattumalta löysin tällaisenkin keskustelupalstan ja ajattelinpa jakaa tuntojani muiden opintojaan päättävien kanssa. mä oon opiskellu yliopistolla 6 vuotta ja pari päivää sitten jätin graduni esitarkastukseen. vielä en oo mitään kommenttia saanu siitä mutta oon kuitenkin ihan mielettömän ylpeä itsestäni. vuosi sitten en ois uskonu koskaan tekeväni gradua, itse asiassa olin päättäny etten koskaan valmistu. oli avoero sun muuta murhetta, mieltä painoi myös väärä alavalinta ja se, että on tuhlannut elämästään vuosia sellaisen opiskeluun joka ei kiinnostakaan, ja joka ei valmenna minua sellaiseen työhön mitä haluaisin tehdä. olen opiskellut kieliä, matkailua ja jonkin verran taloustieteitä. ei ole helppoa astua näillä opinnoilla työelämään, harmittaa, että on kouluttanut itsensä lähes varmaksi työttömäksi. negatiivinen suhtautumiseni ei auta asiaa, mutta olen käytännössä huomannut asian olevan näin. no jostain kummasta sain kuitenkin innon alkaa gradun tekoon, aloitin sen viime keväänä, kesän pidin taukoa ja nyt se on valmis. eli ei ollut mikään iso ponnistus, vaikka koko opiskelujen ajan olen kauhistellut gradua. nyt sitten iski ihan kamala ahdistus päälle tulevaisuudesta. mistä saan töitä ja mitä teen jatkossa? olen tällä hetkellä osa-aikaisena myyntineuvottelijana mutta pitäisi löytää jo oman alan töitä, mistä minulla ei ole mitään kokemusta. haluaisin muuttaa helsinkiin, mutta kun ei ole rahaa eikä asuntoa. opiskelupaikkakunnallekin voisin jäädä mutta täällä varsinkaan ei ole alani töitä. hirvittää taas lähteä yksin uudelle paikkakunnalle, olisi sata kertaa helpompaa, jos olisi mies, jonka kanssa lähteä. en haluaisi luopua turvallisesta opiskelumaailmasta vaikka se kyllästyttääkin. minulla on ollut haaveena suorittaa tradenomin tutkinto, mutta en saisi siihen enää opintotukea, koska se on alemman tason tutkinto. yliopistolla en ainakaan opintojani enää jatka, ei ole minun paikka. koko elämä tuntuu olevan hakusessa tällä hetkellä, enkä tiedä, mitä tekisin. mikään ei kiinnosta. kaverit ja äiti neuvoo, että älä hätäile, kaikki järjestyy aikanaan, mutta olen kyllästynyt odottelemaan. nyt olisi muutosten aika, viimeistään!

9

3336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskelija vielä

      Itse kirjoitan juuri graduani, olen opiskellut suht' nopeaan tahtiin ja nyt alkaa myös mietityttämään että mitä opiskelujen jälkeen..Ei ole kiva valmistua "tyhjän päälle" joten tuntuu, että tässä vaiheessa olisi jo oltava kiinni siinä oikeassa työssä, eli aina oltava tavallaan askel edellä nykyistä tilannetta.
      Hmm...katsellaan mitä tuleman pitää..

    • hukassakominäkin?

      kuulostaapa tutulle(sillä erotuksella tosin et gradua vasta aloittelen)!!mullakin oli vielä vähän aikaa selvää etten valmistu. ajattelin ottavani vaan alemman tutkinnon ulos ja sillä sipuli. sulla ilmeisesti oli ongelmia motivaatiossa, kun aineet oli "vääriä". minä taas en tiedä mistä tarkalleen kiikastaa...aineeni olen jotenkin onnistunut valitsemaan niin ettei niissä mitään vikaa ole (minusta eikä kai työnantajistakaan). en vaan ole missään välissä tuntenut yliopistomaailmaa omakseni ja ensimmäiset pari vuotta menivät vielä kaiken lisäksi epämääräisten itsetunto/identiteetti- ahdistusten kera. yliopiston ulkopuolisesta elämästä ei saa kanssa oikein tolkkua...toiset sanoo et asiat oppii työssä, toiset hokee et pitää olla ne ja ne paperit jne..
      mulla on nyt vielä vuosi aikaa yliopistolla tosiaan..gradun aloitin "hetkittäisestä mielenhäiriöstä" johtuen- omat epävarmuudet kai viimein alkoi ärsyttää niin et tartuin toimeen...

      onhan se hienoa et pusersit gradun (toivottavasti minäkin!). huokaisisit nyt hetkiseksi helpotuksesta ja koeta jonkin aikaa vaan nauttia elämästä...en tiedä mitään pahempaa kuin just sen tunteen et "muutoksia ja nyt heti".

      • Niuho

        No opetelkaa nyt ainakin käyttämään sitä nappia, jolla saa isoja alkukirjaimia tekstiin...


    • graduntekijä

      Melko tuttu tunne monille valmistuville...ainakin olen monen kanssa jutellut. Itseäni ei esim. vuosi sitten ahdistanut yhtään, olin ihan että mukavaa, pian töihin! Valmistun opettajaksi, ja joka puolella toitotetaan, että töitä pitäisi olla tarjolla. No, nyt gradua tehdessäni alan tajuta todellisuuden. Eihän niitä töitä täälläpäin ole, enkä haluaisi lähteä toiselle puolelle maatakaan. Niinpä valmistuminen ahdistaa, ja mietin kaikkia muitakin työvaihtoehtoja. Itse tosin ajattelen, että jos töitä ei löydy, aina voin kuluttaa ajan kesätyössäni (joka ei ole siis oman alan työtä lainkaan vaan perus-opiskeluajan hommaa) ja etsiä samanaikaisesti "oikeaa" työtä. Mitä sitten työnantajat ajattelevat tuollaisesta välityöstä, en tiedä. Mielestäni se on kuitenkin parempi kuin ei mitään.

      Ehkäpä sunkin kannattaa vain katsella kaikkia paikkoja ja lähetellä hakemuksia opiskelupaikkakunnalta käsin, ja jos sitten natsaa Helsingistä niin sitten voit muuttaa sinne! Silloinhan on toimeentuloa tiedossa. Kyllä asiat varmaan ratkeavat hyvin, ehkäpä tämä on osittain sitä, että yliopistosta jää ikään kuin tyhjän päälle, kun ei koskaan puhuta työnhausta, oman alan mahdollisista paikoista yms. Ainakin meillä humanistisessa tuntuu, että ainoa ammatti, josta yleensä puhutaan, on juuri opettajan. Monia ärsyttää se, jos ko. työ ei ollenkaan kiinnosta.

      Tsemppiä ja voimia muutokseen!

    • Jeppe

      Vaikka siitä, kun olen viimeisimmänkin opinnäytetyöni pusertanut, on jo kulunut tovin aikaa, niin olen itse useasti havainnut, että elämä jatkuu opinnäytetyön tilanteesta huolimatta.

      Sen kyllä myönnän, että tunnelmat vaihtelevat tekoajan "Tuleekohan tästä mitään?" valmistumisen jälkeiseen "Siinäkö se sitten oli? Eipä tunnu olo yhtään viisaammalta." -tunteeseen.

      Mutta sitten jälkeenpäin havaitsee, että opinnäytetyön tekemisestä on ollut hyötyä: Uusia asioita on oppinut, joskus jopa syvällisesti. Ennen kaikkea on oppinut ottamaan asioista selvää, millä taidolla on kaikkein tärkein merkitys myöhemmän työuran kannalta. Näin ei oikeastaan olekaan niin hirvittävän tärkeää, mitä on opiskellut ja mistä opinnäytteensä vääntänyt, tärkeämpää on, että on oppinut oppimaan.

      • Teija

        Hyvä kirjoitus. Edellinen meinaan. Täyttä asiaa. Aivan samaa fiilista olen potenut koko työn ajan, eli tuleeko tästä mitään ja nyt kun työ on valmis, niin tässäkö se sitten oli.


    • tis is tö ent

      Sain gradusta arvosanan eilen. Nyt on tosi tyhjä ja masentunut tunne. Ensi viikolla pitäisi hakea maisterin tutkintoa, mutta se tuntuu tosi yhdentekevältä. Olen tehnyt gradua viimeiset kaksi vuotta. Vuosi sitten jäin töistä pois, jotta saisin gradun tehtyä. Samoihin aikoin tyttöystäväni jätti minut. Seuraavaksi pitäisi hakea töitä, mutta työtilanne omalla alallani on tällä hetkellä tosi surkea. En kuitenkaan jaksaisi tämän vuosien opiskelun jälkeen enää mennä mihinkään hanttihommiinkaan. Tuntuu maailmanlopulta ja siltä, että elämäni on ohi.

    • 3+2

      Älkää nyt ihmiset tehkö yhdestä gradusta jotain merkkipaalua elämällenne. Sen tekemisen ja valmistumisen tuskat liittyvät ihan normaaliin elämän kulkuun, välillä ahdistaa, kun tulee käännekohtia yms. asioita.
      Kun gradu on tehty ja valmistuu, alkaa ns. työelämä. Joka on epävarmuutta, pätkätöitä, kipuilua ja tuskaa. Eli ihan samaa kuin opiskellessa, nyt vain kehykset ovat isommat.
      Terv. pätkätöissä (vihdoinkin) oleva FM.

      • ^^-kirjoittaja

        En tiedä, missä ja mitä 3 2 on opiskellut, mutta ainakin itse sekä opiskelleena että opiskelujen aikana työelämässä välillä pitemmän ajan kokopäiväisestikin olleena, että opiskeluelämä on huomattavasti rennompaa kuin työelämä. Opiskelijan arki on sitä, että herää noin klo 11, menee pariksi tunniksi luennolle, kirjoittaa esseen tai luentopäiväkirjan ja 5 opintopistettä kilahtaa samoin kuin KELAn tuki. Graduvaihekin on sitä, että istuu kotona ja kirjoittaa oman aikataulun mukaan. Puhumattakaan siitä, että nuorena vielä sallitaan kaikenlainen kokeileminen ja irrottelu. Valmistumisen ja työelämään siirtymisen jälkeen tulevat ihan hillittömät paineet keskiluokkaistumsiesta ja keski-ikäistymisestä. Ja minä en tunne olevani valmis sellaiseen. Minusta tuntuu, että koko nuoruuteni on mennyt hukkaan, sillä en ole opiskelijana edes ottanut opiskelijaelämästä kaikkea mahdollista irti. Kaikki aika on mennyt oman itsen tutkiskeluun ja identiteetin rakentamiseen, vaikkeivat nekään vielä ole niin valmiita, että olisin valmis vakiintumaan. Minulla on suuri hätä siitä, kykenenkö alkuunkaan täyttämään paikkaani yhteiskunnassa. Ja samaan aikaan osa ikätovereista on jo perustanut perheen ja ollut työelämässä vuosia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5105
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3207
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1800
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1345
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe