Iltalehden nettisivuilla oli keskustelua maailman huonoimmista kappaleista. Kenellä on kököimmät sanoitukset ja pahimmat kliseet? Entä hyvät sanoitukset, miten noudattaa loppusointuja?
Omasta mielestäni huonoimmat sanoitukset ovat Frederikin esittämä "mä tahdon takoa sun markkinarakoa" ja Dannyn käännösiskelmä Amarillo: "tie vie Amarilloon, sinne kuulumme kuin puolukat hilloon".
Huonoimmat laulun sanat?
31
7070
Vastaukset
- ??++
Nuo ovat ilman muuta huonoimmasta päästä.
Kuitenkin tekijöinä ovat P.Reponen (Amarillo) ja J. Rinne (Markkinarako), joita jotkut oikein arvostavatkin.
Satuin joskus katselemaan kun Kai Hyttinen esitti joitain omia sanoituksiaan, ja ne olivat niin hirveitä,että myötähäpeästä löin toosan kiinni. - ajoilta
pahimpia limboja lienee kyllä Hanna Pakarisen "Leave me alone, I wanna go home"!
- ovat
nuo Marita Taavitsaisen esittämän André-laulun totaalisen idioottimaiset sanat. Kuka ne olikaan tehnyt?
- Vastaus
André-kappaleen sanoituksen takana on Jiri Nikkinen. En tiedä, pitäisikö etunimi ržihauttaa samaan tapaan kuin Jiří.
- Lauranpätkä
Vastaus kirjoitti:
André-kappaleen sanoituksen takana on Jiri Nikkinen. En tiedä, pitäisikö etunimi ržihauttaa samaan tapaan kuin Jiří.
Laura Voutilaisen jossain biisissä menee suurin piirtein näin: "Me väistimme samalle puolen, sain rintaani lemmen nuolen." Kun joku kaukoihastus oli kävellyt kadulla vastaan. Biisi kaiken kaikkiaan (sanoitukseltaan) ihan hirveää sontaa. Tuolla tekijällä ilmeisesti silti aika paljon alan töitä, kumma kyllä.
- anna esimerkkejä
Minusta Andren sanat on ihan ok ja luultavasti ne on tehty vartavasten tilaustyönä Maritalle. Jiri tuskin itse tuota keikalla esittäisi. Nimimerkille "Vastaus" kerron, että Jiri lausuu suomalaisena nimensä suomalaisittain ihan niin kuin se kirjoitetaankin, sikäli kun keikoilla olen oikein kuullut.
- Biittels
Hei Viidakko-Jim pyssys on pam, pääsi on pim...
http://yle.fi/aanilevysto/firs2/kappale.php?Id=Viidakko Jim- Katuviertä pitkin
Beatlesien "The Continuing story of Bungalow Bill" on aikamoista nonseneseä jo alun alkaenkin....
- Kevlar
Katuviertä pitkin kirjoitti:
Beatlesien "The Continuing story of Bungalow Bill" on aikamoista nonseneseä jo alun alkaenkin....
The Continuing Story of Bungalow Bill -kappale perustuu tositapahtumiin. Amerikkalainen mies ampuu tiikerin Intiassa. Sanat ovat aika suoraviivaiset.
- korvaan koskee
Samuli Edelmanin Peggy on sanoitukseltaan yksi kaikkein kököimmistä, mutta aikoinaan paljon soitetuista kappaleista.
- Antibampero
80-luvun ylittämätön camp-klassikko "Tule kanssani kylpyyn", joka jatkuu: "tule samaan ammeeseen. Vaahto välillämme yhtyy jne"...
Yhtyeen nimikin Bamperos on kuin vauvanvaippamainoksesta. TV:ssä solisti istui ammeessa ja liikutti huuliaan playbackina. Huh huh!- Pohojalaanen1
Kyllä tuo Lauri Tähkän & Elonkerjuun hittibiisikin on aika kauhea. "Jos rakkaus on rikkautta rakkaampaa" vai mitä jorinaa.
- kertosäkeen:
"...tämä hetki saa minut pian aivovaurioon..." on kyllä aika kökkö.
Muuten kyllä näin vuosikymmentenkin jälkeen hieno kappale ja yhtye (onko tämä nyt sarjaa Kekkonen ja Elvis; ei voi arvostella samalla mittapuulla kuin nykymenoa vaan oman aikakautensa ajankuvana ja merkkipaaluna...?) - a word
Englanninkielisistä tulee mieleeni 60-luvun rallatus:
Bird, bird, bird,
bird is a word.
Second verse, same as the first:
Bird, bird, bird,
bird is a word.- Turin
seppo Närhi:
Äskettäin kävi mielessäin
mitä kuuluu Prinsessalle
Sitten kuulla sain,
että lauantaiyönä hän jäi auton alle.
Joka ikinen kundi hikinen...
diiida dadada diidadad ,baba umma maa maa babaumma maama....
heheheh jo on nolot sanat....i - puheenollen
Turin kirjoitti:
seppo Närhi:
Äskettäin kävi mielessäin
mitä kuuluu Prinsessalle
Sitten kuulla sain,
että lauantaiyönä hän jäi auton alle.
Joka ikinen kundi hikinen...
diiida dadada diidadad ,baba umma maa maa babaumma maama....
heheheh jo on nolot sanat....i”Myös pienet rinnat prinsessallani siedän”
[Rauli ”Badding” Somerjoki: Ikkunaprinsessa
suom. sanat Saukki = Sauvo Niilo Pellervo Puhtila]
Aika sietämätöntä tekstiä, etten sanoisi. - vaihtoehtona
puheenollen kirjoitti:
”Myös pienet rinnat prinsessallani siedän”
[Rauli ”Badding” Somerjoki: Ikkunaprinsessa
suom. sanat Saukki = Sauvo Niilo Pellervo Puhtila]
Aika sietämätöntä tekstiä, etten sanoisi.Laulussaan "Tuuliviiri" hän arpoo: Nyt joko lähden tai jään. Ei siis mitään pahaa eikä rumaa, mutta mikä olisi se kolmas vaihtoehto?
- arvostelemaan
kevyttä musiikkia kepeine pikasanoituksineen. Kanonisoidun korkeakulttuurin puolelta löytyy hieman oikeampia hirvityksiä.
- olisikin
tietysti kaivannut sinulta vähän esimerkkejä. Mutta suutasi vain piekset. Arvaan, että olet joku iskelmärenkutusnikkari itsekin, ja sinua nolottaa nyt, ettei sinun ammattiasi oikein arvosteta. Tai että olet sitten muuten vain ylen määrin iskelmärenkutusten pauloissa.
Ja miksi "pikasanoituksia"? Mikä kiire iskelmänikkareilla on?
- Absurdia
Kun mulle vuorten tuuli soi
lahjan kauneimman se toi
minkä antaa voi:
Käsin hellin sydämeni
sai se silloin laulamaan.
Niin, paljon kuuluu rakkauteen! - absurdia
Onnenrenkaan hiljaa yössä kuului kuiskaus
hehkuva on kullan kimallus kuin rakkaus.
Tuossa ei ole mitään järkeä, ellei siihen pane välimerkkejä. Ne taas eivät laulettaessa kuulu.
"Onnenrenkaan", hiljaa yössä kuului kuiskaus,
"hehkuva on kullan kimallus kuin rakkaus."
(Kultaiset korvrenkaat)- Ei paljon järkee
noissa sunkaan välimerkeissäs. Ja sun lainausmerkkejäs en snaijannu ollenkaan. Jos ihan pakko on panna välimerkit ja lainausmerkkejäkin, niin lainaus kai kuuluu:
"Onnenrenkaan hiljaa yössä kuuluu kuiskaus,
hehkuva on kullan kimallus kuin rakkaus."
Kirjoittajan vapaudella sormuksetkin kuiskailee, tarkasta vaikka Tolkienin "Sormusten herrasta".
Tää tulee nyt vähän myöhään, mutta mun on pakko kirjoittaa ja kävellä näin.
- Vika minussa?
Sanoittaja/esittäjä J. niin kuin Jukka Karjalainen on luonut useampiakin kappaleita, joiden sanomaa en ole käsittänyt lainkaan. En ymmärrä laulujen sanoitusten sanomaa sen enempää kuin artistin honottavaa esitystapaakaan. Vika voi olla yksinkertaisesti minussa.
Esimerkki: seuraava kappale kertoo ilmeisestikin J. Karjalaisen oman jälkikasvun syntymästä ja on luotu tuoreen isyyden huumassa. Tämä tieto ei tee minusta vastaanottavaista kuulijaa.
http://www.lyricsbox.com/j-karjalainen-lyrics-missa-se-vaino-on-vw4gd6q.html
Kukapa pystyisi sanomaan, ”onko onki ottamaton vaiko lammikko kalaton”? - mitkä rinnat
"Kun nuoren miehen ujoimman
näin pöydässä pienen kahvilan,
niin syystä, jota tiedä en,
sain hältä sulkaasydämen.
Suklaata, tinakuoret
aina murtuu sulaen.
Niitä tarjoo miehet nuoret,
aitoja vain saa mä en.
Hän ulkona muo kuljettaa
ja ostaa minkä irti saa,
mut pohjimmiltaan, kukaties
on hänkin oikein kelpo mies.
Suklaasydän, tinakuoret
kätkee halvan sormuksen.
Kerron hänen isällensä,
aitoa jos saa mä en.
Hän silmiin kyllä katsoo mua
ja joskus saattaa innnostua,
mut jäljennös on arvoton,
jos suklaata vain sydän on.
Sulkaasydän, kaunis päältä,
tuskin paljon lohduttaa.
Suudelmatkin tuntuu jäältä,
aitoja kun en mä saa.
Kun aikamme näin kuljettiin,
jo vihdoin viimein kävi niin,
hän että antoi rakkauden -
ja sormuksen ja sydämen.
Suklaasydän, tinakuoret
nyt jo murtui sulaen.
Niitä tarjoo miehet nuoret,
aitoja vain saanut en."
Tämä laulu miehen laulamana on kullä eräänläinen huippu. (Reijo Kallio on levyttänyt) - Anonyymi
Tehkää uus valtatie kuuskytkuus
Mun mummoni muni mun mammani
ja muitakin Raittisten touhuja kymmenen huonoimman sanoituksen sisällä.- Anonyymi
Siis Jussi Raittisen.
- Anonyymi
Kornein oli aikuinen mies laulamassa tyttölapselle: "Säästä itses mulle kokonaan."
Aika harvoin soitettu. - Anonyymi
"Mä näitä polkuja tallaan kai viimeiseen asti, jos sä rakkain seisot mun vierelläin.
Juice oli ihmetellyt, miten toinen voi seistä vierellä, kun toinen tallaa menemään. - Anonyymi
Oltiin Bonnie ja Clyde, Jekyll ja Hyde...
katsos kun ei vielä Thelma ja Luis siihen. - AnonyymiUUSI
”Kalajoen hiekat
Voi, kun onnistuis
Miettii hempat hiekal röökit suis
Pete Frits ja Luis
Kalajoen hiekat
Vain sua odottaa
Tule tänne, tunne lämpö sen
Ole minun hetkinen”
Kunpa T. Kansa olisi malttanut antaa jonkun ammattilaisen tehdä suomenkieliset sanat, mutta itse vaan piti tuhertaa ja pilata hieno Mamas & Papas -yhtyeen biisi. - AnonyymiUUSI
Olavi Virta. Angelique:
"Oi, kuinka kaunis oletkaan
Tähdet kateelliset kuiskii taivaaltaan"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191672
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991488Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy36921Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29859Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38821Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50796Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43748Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37730Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56728Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37710