KANTAPÄÄT KIPEYTYY...??

Aloitin kuntoilun vuodenvaihteessa. Vaaka yllätti. Nyt juoksen aamuisin noin 5-7 kertaa/vko 10km.Aikaa menee tasan tunti. Painoa lähtenyt 25 kiloa. Alan olla muuten kunnossa, mutta kantapäät on ollut pitkään kipeinä.
Vaiva alkaa jo kiusata. Fiiliksiä on juosta.
Mistä kipu ja jäykkyys voisi johtua? Kipu on suunnilleen siinä, mihin akillesjänne kiinnittyy alhaalta.

12

1707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hölköttelijä

      Taitaa olla alkava tulehdus siellä, venyttely ja kylmä suihku lenkin jälkeen pitäis avittaa ellei niin juoksu lopetettava vähäksi aikaa ja hoidettava vaiva kuntoon ja siihenkin pitäis venyttely ja kylmä auttaa.

      • Nimetön

      • Nimetön kirjoitti:

        Taitaapi olla plantaari faskiitti,eli jalkapohjan kalvojänne on kiristynyt.

        http://www.time-to-run.com/suomi/vammat/top5/plantar.htm

        Oireet ikävä kyllä viittaa moiseen tulehdukseen. Täytynee alkaa hoitaa. OLen vaan niin addekti ihminen, että nyt kun on alkanut tämä "kulukutauti", niin on vaikee olla juoksematta.


      • 897409834uuuuu
        TEERISS kirjoitti:

        Oireet ikävä kyllä viittaa moiseen tulehdukseen. Täytynee alkaa hoitaa. OLen vaan niin addekti ihminen, että nyt kun on alkanut tämä "kulukutauti", niin on vaikee olla juoksematta.

        Kantapää-/jalkapohjavammojen paraneminen ennalleen voi kestää vuodenkin. Eli valmistaudu pitkään kipuiluun. Ja muista venyttely ja kylmähoito.


      • 897409834uuuuu kirjoitti:

        Kantapää-/jalkapohjavammojen paraneminen ennalleen voi kestää vuodenkin. Eli valmistaudu pitkään kipuiluun. Ja muista venyttely ja kylmähoito.

        Toivottavasti ei nyt sentään vuotta. Ostin eilen kylmäpussin, jonka voi jäähdytellä moneen kertaan. Ja Eeze-spray geeliä. Venyttelin eilen lenkin jälkeen ja ajelin sitten fillarilla tunnin pari. Tänä aamuna venyttelin oikein kunnolla...ja sitten juoksin kympin. Taas venyttelin ja kylmensin jalat. Kantapäät on jäykät ja hellät. Jatkanko samaa rataa???
        Lenkkarit ei ole kuluneet väärin. Niillä ei ole kyllä taivallettukaan vielä kun parisataa km.
        Ostin samanlaiset -tyypiset kun oli aikaisemmatkin. Kengissä ei pitäisi olla vikaa.
        Tahtoisin jatkaa tätä "juoksuaikaa", mutta kait se olisi viisasta pitää jokunen päivä huiliakin.


      • 6408923645uuuuuu
        TEERISS kirjoitti:

        Toivottavasti ei nyt sentään vuotta. Ostin eilen kylmäpussin, jonka voi jäähdytellä moneen kertaan. Ja Eeze-spray geeliä. Venyttelin eilen lenkin jälkeen ja ajelin sitten fillarilla tunnin pari. Tänä aamuna venyttelin oikein kunnolla...ja sitten juoksin kympin. Taas venyttelin ja kylmensin jalat. Kantapäät on jäykät ja hellät. Jatkanko samaa rataa???
        Lenkkarit ei ole kuluneet väärin. Niillä ei ole kyllä taivallettukaan vielä kun parisataa km.
        Ostin samanlaiset -tyypiset kun oli aikaisemmatkin. Kengissä ei pitäisi olla vikaa.
        Tahtoisin jatkaa tätä "juoksuaikaa", mutta kait se olisi viisasta pitää jokunen päivä huiliakin.

        Tuossa on 2 kuvaa miten kannattaa venytellä. Eikä se vie kuin 10 minsaa aamuin ja illoin!

        http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2507&article=1838&index=A&page=1

        En nyt väitä, että sulla on juuri tuo linkin esittelemä plantaarifaskiitti-vamma, mutta tuo venyttely kannattaa silti.


    • Corredor

      Katsoppas myös sun lenkkareiden pohjia, ovatko lenkkareiden pohjat kuluneet siltä kohdalta, mistä jalat kipeytyy. Mulla kuluivat lenkkarin pohjat vuodessa niin että alkoivat kipeyttämään jalkapohjia. Onneksi tajusin ennen kuin vaiva paheni.

    • sulla..

      Aikamoisia määriä juokset jos olet aloitellut vasta alkuvuonna.
      Luulisi noilla harjoittelumäärillä paikkojen hajoavan jo nuoremmillakin kuntoilua aloittelevilla. Eli mun neuvo on "vähennä harjoittelua ja lisää sitä hiljalleen".
      Voisit ottaa mukaan korvaavia lajeja vaikkapa uinti?
      Mä olen itse juossut monia vuosia ja välillä joutuu taistelemaan jalkavammojen kanssa. On mennyt muutama loota ibuprofeenia ja mobilaattia sekä erinäisiä linimenttejä helkutisti.
      Lääkäri ja fysioterapeuttikin on tullut tutuksi... Mut homma jatkuu ja vauhti kasvaa. Tsemppiä ja malttia!

    • Raipe67

      Saattaa myös olla kantapään limapussin alkava tulehdus joka on seurausta liian nopeasti lisätystä harjoittelusta.Hoitona myös kylmähoito tai kortisoonipiikki ja lepo.

      • Pidin sunnuntaina välipäivän. Olen venytellyt ja kylmällä hoidellut. Nyt ma oli aika kankeena ja kivuliaat. Venyttelin ja kävin juoksemassa ihan lähes leposykkeellä puolen tunnin lenkin. Ja sitten venyttelin taas ja laitoin kylmää. Meinaan pitää muutaman välipäivän ja keksiä jotain muuta liikuntaa. Jos ei ala mennä ohi, niin pitänee mennä lääkäriin.


      • pois,
        TEERISS kirjoitti:

        Pidin sunnuntaina välipäivän. Olen venytellyt ja kylmällä hoidellut. Nyt ma oli aika kankeena ja kivuliaat. Venyttelin ja kävin juoksemassa ihan lähes leposykkeellä puolen tunnin lenkin. Ja sitten venyttelin taas ja laitoin kylmää. Meinaan pitää muutaman välipäivän ja keksiä jotain muuta liikuntaa. Jos ei ala mennä ohi, niin pitänee mennä lääkäriin.

        Nyt kun vielä on suhteellisen lämintä, kävele tai juokse paljain jaloin. Jalkapohjan lihakset vahvistuvat ja kalvo- ym. jänteet saavat hierontaa. Hyviä alustoja avojaloin tallusteluun ovat metsäpolut tai soratiet (auts) kunhan varmistuu ettei ole lasinsiruja. Pehmeän upottava hiekkakin on hyvä alusta jalkojen lihasten kannalta.


    • jalkineet tärkeät

      Tarkista ehdottomasti myös juoksutossujen kunto...millään tennareilla ei kannata tuollaisia matkoja juosta.Pitää olla kunnon "iskunvaimentimet" matkassa.
      Ei kauaa tuollaisia matkoja juosta yhdellä tossuparilla.

      Sekä hyvä erikoispohjallinen kevennysterapiana auttaa aina huonoimmissakin popoissa.

      Tässä esimerkki
      http://www.hibiscusbeauty.net/product_info.php/cPath/31_73/products_id/1865

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1542
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1329
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1172
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1139
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      30
      955
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      795
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      55
      720
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      656
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      637
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe