ja vastustuksen, jota toisuskovaiset ja luopparit kohdistavat Jehovan todistajia vastaan?
Ymmärrätkö tästä Raamatun kohdasta asian ytimen?
"10 Jumalan lapset ja Panettelijan lapset käyvät ilmi tästä: kukaan, joka ei harjoita vanhurskautta, ei ole Jumalasta, eikä sekään, joka ei rakasta veljeään. 11 Sillä tämä on se sanoma, jonka olette kuulleet alusta asti, että meidän tulee rakastaa toisiamme 12 eikä olla Kainin kaltaisia, joka oli paholaisesta ja tappoi veljensä. Ja minkä takia hän tappoi hänet? Koska hänen omat tekonsa olivat pahat, mutta hänen veljensä teot vanhurskaat."
Huomasitko tämän pontin?
"... minkä takia hän tappoi hänet? Koska hänen omat tekonsa olivat pahat, mutta hänen veljensä teot vanhurskaat."
Epävanhurskaus on niin luonteenomaista Panettelijan lapsille, että he "eivät – – saa nukkua, elleivät pahaa tee; se riistää heiltä unen, elleivät ole ketään kaataneet", kuten luopiot haluaisivat tehdä uskollisille kristityille. – Sananlaskut 4:14–16
Mikä saa aikaan
49
1934
Vastaukset 49
- Arskavain
Jehovan todistajat kutsuvat erottamista ja sen soveltamistaan rakkaudeksi, mutta voin kertoa sitä kokeneena, että se on todellisuudessa vihaa toisinajattelijoita kohtaan. Rakkaus synnyttää rakkautta - viha synnyttää vihaa. Lue vielä tuosta alapuolelta olevasta avoimesta kirjeestäni beetelille.
- tsembalo
Tuleeko mieleen,MIKSI joku on niin vihainen ja katkeroitunut?Onhan siihen joku syy.En minä ainakaan halua olla paha,mutta en myöskään halua joidenkin toisten ihmisten riistävän vapauttani ja alistavan minua.Siinä tulee suuri henkinen pahoinvointi,kun muut sellaista tekevät.Enkä halua olla orja.En minkäänlainen.Sellaista orjuutta ei ole,joka olon saisi hyvältä tuntumaan.Toiset voi olla kovanahkaisempia,ja heille se ei ole ongelma.Mutta toiset voivat henkisesti huonosti eikä halua kestää sellaista.Eikö uskonnon pitäisi tuoda hyvää oloa?Miksi sitten moni voi huonosti eikä kestä jatkamista?Kysynpä vain.Kova kuri ja ankaruus nyt eivät vain ole kakkia varten.
- ovatkaan
... jotka haluaisivat palvella Jumalaa ja Kristusta ja jotka samalla haluaisivat olla maailman ystäviä! Yritys yhdistää nämä kaksi on samaa kuin yrittäisi sekoittaa öljyä veteen. Sitä ei näet voi tehdä! Miksi ei? Koska, kuten apostoli Johannes sanoo, "koko maailma on paholaisen vallassa". – 1. Joh. 5:19, Um.
Siitä syystä maailma vihaa meitä, niin kuin Jeesus varoitti: "Koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa." (Joh. 15:19 um)
1.PIETARIN KIRJE 4: 1 - 4 UM:
"4 Koska siis Kristus kärsi lihassa, aseistautukaa tekin samalla mielenlaadulla, sillä se, joka on kärsinyt lihassa, on luopunut synneistä, 2 jottei hän eläisi lihassa jäljellä olevaa aikaansa enää ihmisten haluja varten, vaan Jumalan tahtoa varten.
3 Sillä riittää, että kuluneen ajan olette toteuttaneet kansakuntien tahtoa kulkiessanne irstaissa teoissa, himoissa, liiallisessa viininkäytössä, mässäilyissä, juomingeissa ja lainvastaisessa epäjumalanpalveluksessa.
4 Koska ette enää juokse heidän kanssaan tähän suuntaan samaan irstailun lätäkköön, he oudoksuvat ja herjaavat teitä jatkuvasti."
APOSTOLIEN TEOT 13: 45 UM:
" Kun juutalaiset näkivät ihmisjoukot, he tulivat täyteen mustasukkaisuutta ja alkoivat rienaavasti väittää Paavalin puhumia asioita vastaan."
APOSTOLIEN TEOT 18: 6 UM:
"Mutta kun he jatkuvasti vastustivat ja puhuivat herjaavasti, hän pudisti vaatteensa ja sanoi heille: "Tulkoon verenne oman päänne päälle. Minä olen puhdas. Tästä lähtien menen kansakuntien ihmisten luo.""
1. PIETARIN KIRJE 3: 16 UM:
"Säilyttäkää hyvä omatunto, niin että erityisesti siinä, missä teitä vastaan puhutaan, ne, jotka puhuvat väheksyvästi teidän hyvästä käytöksestänne Kristuksen yhteydessä, joutuisivat häpeään."
1. PIETARIN KIRJE 2: 12 UM:
"Säilyttäkää käytöksenne hyvänä kansakuntien keskuudessa, jotta he siinä, missä he puhuvat teitä vastaan kuin olisitte pahantekijöitä, teidän hyvien tekojenne johdosta, joiden silminnäkijöitä he ovat, kirkastaisivat Jumalaa hänen tarkastuspäivänään."- Paavali..
Jehovantodistaja? Jos Jehovantodistaja kirjoittaisi kirjeitä toiselle jehovantodistaja seurakunnalle.
Olisiko kirjeet Paavalin kirjeiden kaltaisia.
Kirjoittaisivatko niin paljon Jeesuksesta Kristuksesta.
siis Paavali ei ollut Jehovantodistaja vaan Jeesuksen todistaja.
Jeesus sanoikin, te tulette olemaan minun todistajiani.
>>Huomasitko tämän pontin?
"... minkä takia hän tappoi hänet? Koska hänen omat tekonsa olivat pahat, mutta hänen veljensä teot vanhurskaat."
Tarkkaanottaen mitkä Kainin teot veljensä tappoa lukuunottamatta olivat pahat?
>>Mikä saa aikaan vihan ja vastustuksen, jota toisuskovaiset ja luopparit kohdistavat Jehovan todistajia vastaan?
Eivät "toisuskovaiset" jehovantodistajia vihaa, se on jehovantodistajien toiveunta jolla pönkkitetään vt-seuran huuhaata, jossa jehovantodistajilla olisi jokin erityinen asema jumalansa edessä ja olisivat siksi 'vainottuja' tai muuta höpöhöpöä.
Jos "toisuskovaiset" todella vihaisivat jehovantodistajia, jehovantodistajia ei olisi olemassakaan. Sen verran on päättävissä elimissä ympäri maailman näitä "toisuskovaisia". Tilanne on kuitenkin päinvastainen. Jehovantodistajat saavat monissa maissa taloudellista tukea valtiolta, heidän asemansa on taattu muihin uskontoihin nähden ja heidän annetaan harjoittaa uskontoa niin kuin parhaaksi näkevät.
Mitä tulee luoppareiden "vihaan jehovantodistajia vastaan", niin sekin on pelkkää toiveunta. Me entiset jehovantodistajat kritisoimme vt-seuran edesottamuksia siksi, koska ne ovat monesta kohtaa epäinhimillisiä. Itse esimerkiksi olen huolissani jehovantodistajista ja yritän valistaa heitä ja muita ihmisiä vt-seuran epäinhimillisistä toimintatavoista, ja siitä että se valehtelee jäsenilleen.
On varmasti vaikea uskoa, mutta entiset jehovantodistajat ajavat pääsääntöisesti jehovantodistajien etua, että heillä olisi helpompi ja perustellumpi huomen.- tekeytyyhän....
>>On varmasti vaikea uskoa, mutta entiset jehovantodistajat ajavat pääsääntöisesti jehovantodistajien etua, että heillä olisi helpompi ja perustellumpi huomen.>>
14 Eikä ihme, tekeytyyhän itse Saatanakin valon enkeliksi. 15 Ei siis ole mitenkään merkillistä, että hänen palvelijansa esiintyvät Jumalan asian palvelijoina. He saavat tekojensa mukaisen lopun.
http://www.evl.fi/raamattu/1992/2Kor.11.html tekeytyyhän.... kirjoitti:
>>On varmasti vaikea uskoa, mutta entiset jehovantodistajat ajavat pääsääntöisesti jehovantodistajien etua, että heillä olisi helpompi ja perustellumpi huomen.>>
14 Eikä ihme, tekeytyyhän itse Saatanakin valon enkeliksi. 15 Ei siis ole mitenkään merkillistä, että hänen palvelijansa esiintyvät Jumalan asian palvelijoina. He saavat tekojensa mukaisen lopun.
http://www.evl.fi/raamattu/1992/2Kor.11.html>>14 Eikä ihme, tekeytyyhän itse Saatanakin valon enkeliksi. 15 Ei siis ole mitenkään merkillistä, että hänen palvelijansa esiintyvät Jumalan asian palvelijoina.
Aika osuvasti todettu vt-seurasta.- synnin harjoittamista
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>14 Eikä ihme, tekeytyyhän itse Saatanakin valon enkeliksi. 15 Ei siis ole mitenkään merkillistä, että hänen palvelijansa esiintyvät Jumalan asian palvelijoina.
Aika osuvasti todettu vt-seurasta.#14 Eikä ihme, tekeytyyhän itse Saatanakin valon enkeliksi. 15 Ei siis ole mitenkään merkillistä, että hänen palvelijansa esiintyvät Jumalan asian palvelijoina.#
Luopioiden meininkiähän tuo kuvaa. Saatana Panettelija on ensimmäinen luopio. Ne veljet ja sisaret, joiden elämäntapa poikkeaa huimasti varhaiskristittyjen elämäntavasta, ovat teoillaan kieltäneet Jumalan. He eivät enää tottele Kristusta koskevaa hyvää uutista. (varhaiskristittyihin, joiden elämäntapaa kristittyinä itseään pitävien tulisi jäljitellä, kuuluivat mm. apostolit Johannes, Filippus, Paavali ja Pietari, ja he elämäntavassaan vastaavasti jäljittelivät Kristusta Jeesusta-)
Ja ne veljiksi ja sisariksi kutsutut, jotka ovat ryhtyneet vastustamaan kristillisiä käyttäytymisnormeja sekä seurakunnan puhtaanapitämiseksi annettuja normeja ovat omaksuneet Luopioista suurimman elämäntavan. He ovat ottaneet esikuvakseen Saatanan.
Onhan se tiedossa että seurakunnasta eronneiden/erotettujen parissa rehottaa haureus. Kun he eroavat seurakunnasta, monet heistä pettävät omaa sydäntään sallimalla itselleen irralliset sukupuolisuhteet. Kuvittelevat jopa, että Jumala katsoo läpi sormiensa heidän haureuden tekosiaan. Mikä ihme saa heidät luulottelemaan itselleen, että harjoittaessaan tahallaan haureutta (tietäen sen olevan kielletyn hedelmän syömistä), he muista poiketen saisivat tahallisen synninharjoittamisen anteeksi, muitta mutkitta?
Onko niin, että kun lihan himot pakottavat kielletyn hedelmän perään, erotaan seurakunnasta sen vuoksi, että ex-Jt:nä saataisiin itselleen ikään kuin oikeus synnin tekemiseen? Ja sitten kun kielletty hedelmä ei enää maistukaan makoisalta, vaan karvaalta, palataan 'häntä koipien välissä' takaisin seurakuntaan, mukamas pahoitellen ja katuen. Ja siinä sitten pompitaan ees-taas. Seurakunnan vanhimpia, jotka eivät näe sydämeen, ehkä voidaankin petkuttaa, mutta Jumalalle kaikki on alastonta, Hänelle, jolle meidän KAIKKIEN (oli sitten Jt tai ei) tulee tehdä tili niin sanoistaan kuin teoistaankin. synnin harjoittamista kirjoitti:
#14 Eikä ihme, tekeytyyhän itse Saatanakin valon enkeliksi. 15 Ei siis ole mitenkään merkillistä, että hänen palvelijansa esiintyvät Jumalan asian palvelijoina.#
Luopioiden meininkiähän tuo kuvaa. Saatana Panettelija on ensimmäinen luopio. Ne veljet ja sisaret, joiden elämäntapa poikkeaa huimasti varhaiskristittyjen elämäntavasta, ovat teoillaan kieltäneet Jumalan. He eivät enää tottele Kristusta koskevaa hyvää uutista. (varhaiskristittyihin, joiden elämäntapaa kristittyinä itseään pitävien tulisi jäljitellä, kuuluivat mm. apostolit Johannes, Filippus, Paavali ja Pietari, ja he elämäntavassaan vastaavasti jäljittelivät Kristusta Jeesusta-)
Ja ne veljiksi ja sisariksi kutsutut, jotka ovat ryhtyneet vastustamaan kristillisiä käyttäytymisnormeja sekä seurakunnan puhtaanapitämiseksi annettuja normeja ovat omaksuneet Luopioista suurimman elämäntavan. He ovat ottaneet esikuvakseen Saatanan.
Onhan se tiedossa että seurakunnasta eronneiden/erotettujen parissa rehottaa haureus. Kun he eroavat seurakunnasta, monet heistä pettävät omaa sydäntään sallimalla itselleen irralliset sukupuolisuhteet. Kuvittelevat jopa, että Jumala katsoo läpi sormiensa heidän haureuden tekosiaan. Mikä ihme saa heidät luulottelemaan itselleen, että harjoittaessaan tahallaan haureutta (tietäen sen olevan kielletyn hedelmän syömistä), he muista poiketen saisivat tahallisen synninharjoittamisen anteeksi, muitta mutkitta?
Onko niin, että kun lihan himot pakottavat kielletyn hedelmän perään, erotaan seurakunnasta sen vuoksi, että ex-Jt:nä saataisiin itselleen ikään kuin oikeus synnin tekemiseen? Ja sitten kun kielletty hedelmä ei enää maistukaan makoisalta, vaan karvaalta, palataan 'häntä koipien välissä' takaisin seurakuntaan, mukamas pahoitellen ja katuen. Ja siinä sitten pompitaan ees-taas. Seurakunnan vanhimpia, jotka eivät näe sydämeen, ehkä voidaankin petkuttaa, mutta Jumalalle kaikki on alastonta, Hänelle, jolle meidän KAIKKIEN (oli sitten Jt tai ei) tulee tehdä tili niin sanoistaan kuin teoistaankin.>>Luopioiden meininkiähän tuo kuvaa.
Kuten huomasit, riippuu näkövinkkelistä.
>>Ja ne veljiksi ja sisariksi kutsutut, jotka ovat ryhtyneet vastustamaan kristillisiä käyttäytymisnormeja sekä seurakunnan puhtaanapitämiseksi annettuja normeja ovat omaksuneet Luopioista suurimman elämäntavan. He ovat ottaneet esikuvakseen Saatanan.
Kovasti sitä tuomitaan, vaikka tuomintavalta ei ole edes raamatun mukaan sinulla. Voi voi, kyllä jehovasi nyt varmasti tykkää kyttyrää toiminnastasi.
Toisaalta voidaan kysyä, että mitä minun elintavoissani on kovin saatanallista, tällaisenaan kelpaisin takaisin seurakuntaan jos vain oksennukselleni nöyrtyisin. Vaan miksi nöyrtyisin? Jehovantodistajuus on valheeksi osoitettu, miksi palata sellaiseen?
>>Onhan se tiedossa että seurakunnasta eronneiden/erotettujen parissa rehottaa haureus.
Niin no näinhän sinä kuulet lavoilta kerrottavan ja vt-seuran kirjallisuudesta voit sen lukea, mutta ovatko entiset jehovantodistajat saaneet noihin puheenvuoroa? Jos eivät, kyse on pelkästä propagandasta.
>>Mikä ihme saa heidät luulottelemaan itselleen, että harjoittaessaan tahallaan haureutta (tietäen sen olevan kielletyn hedelmän syömistä), he muista poiketen saisivat tahallisen synninharjoittamisen anteeksi, muitta mutkitta?
Vt-seuran moraalinormit ovat toiset kuin raamatun. Raamttu ei tuomitse avoliittoa.
>>Onko niin, että kun lihan himot pakottavat kielletyn hedelmän perään, erotaan seurakunnasta sen vuoksi, että ex-Jt:nä saataisiin itselleen ikään kuin oikeus synnin tekemiseen?
Ei suinkaan. Silloin ollaan vain rehellisiä itselleen ja muille. Siellä on seurakunnissa - ja tulee olemaan aina - kosolti jäseniä, jotka tekevät mitä heitä huvittaa, mutta jotka pitävät sen seurakunnalta salassa. Siellä sinä heitä veljiksi ja sisariksi kutsut ja meidät rehelliset entiset jehovantodistajat tuomitset, etkä edes morjenstele. Eikö ole hienoa.
>>Ja sitten kun kielletty hedelmä ei enää maistukaan makoisalta, vaan karvaalta, palataan 'häntä koipien välissä' takaisin seurakuntaan, mukamas pahoitellen ja katuen. Ja siinä sitten pompitaan ees-taas. Seurakunnan vanhimpia, jotka eivät näe sydämeen, ehkä voidaankin petkuttaa, mutta Jumalalle kaikki on alastonta, Hänelle, jolle meidän KAIKKIEN (oli sitten Jt tai ei) tulee tehdä tili niin sanoistaan kuin teoistaankin.
Älä unta näe. Miksi minä palaisin johonkin sellaiseen, jonka olen huomannut kusetukseksi? Miksi menisin ostamaan autoa uudelleen sellaisesta liikkeestä, jonka tiedän kusettavan asiakkaitaan? Miksi ottaisin puolisokseni ihmisen, jonka tiedän pettävän takuuvarmasti minua suhteessamme? Tuollaiseen toimintaan kykenevät ne joiden silmät ovat sidottuja todellisuudelta, naiivit, lapsenomaiset tuulen tavoittelijat, heille tuollainen sopii. Mutta meille silmänsä avanneille, miksi ihmeessä me tuollaiseen höpöhöpöilyyn alistuisimme?- Yöelämän lintu
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Luopioiden meininkiähän tuo kuvaa.
>>Ja ne veljiksi ja sisariksi kutsutut, jotka ovat ryhtyneet vastustamaan kristillisiä käyttäytymisnormeja sekä seurakunnan puhtaanapitämiseksi annettuja normeja ovat omaksuneet Luopioista suurimman elämäntavan. He ovat ottaneet esikuvakseen Saatanan.
Kovasti sitä tuomitaan, vaikka tuomintavalta ei ole edes raamatun mukaan sinulla. Voi voi, kyllä jehovasi nyt varmasti tykkää kyttyrää toiminnastasi.
Toisaalta voidaan kysyä, että mitä minun elintavoissani on kovin saatanallista, tällaisenaan kelpaisin takaisin seurakuntaan jos vain oksennukselleni nöyrtyisin. Vaan miksi nöyrtyisin? Jehovantodistajuus on valheeksi osoitettu, miksi palata sellaiseen?
>>Onhan se tiedossa että seurakunnasta eronneiden/erotettujen parissa rehottaa haureus.
Niin no näinhän sinä kuulet lavoilta kerrottavan ja vt-seuran kirjallisuudesta voit sen lukea, mutta ovatko entiset jehovantodistajat saaneet noihin puheenvuoroa? Jos eivät, kyse on pelkästä propagandasta.
>>Mikä ihme saa heidät luulottelemaan itselleen, että harjoittaessaan tahallaan haureutta (tietäen sen olevan kielletyn hedelmän syömistä), he muista poiketen saisivat tahallisen synninharjoittamisen anteeksi, muitta mutkitta?
Vt-seuran moraalinormit ovat toiset kuin raamatun. Raamttu ei tuomitse avoliittoa.
>>Onko niin, että kun lihan himot pakottavat kielletyn hedelmän perään, erotaan seurakunnasta sen vuoksi, että ex-Jt:nä saataisiin itselleen ikään kuin oikeus synnin tekemiseen?
Ei suinkaan. Silloin ollaan vain rehellisiä itselleen ja muille. Siellä on seurakunnissa - ja tulee olemaan aina - kosolti jäseniä, jotka tekevät mitä heitä huvittaa, mutta jotka pitävät sen seurakunnalta salassa. Siellä sinä heitä veljiksi ja sisariksi kutsut ja meidät rehelliset entiset jehovantodistajat tuomitset, etkä edes morjenstele. Eikö ole hienoa.
>>Ja sitten kun kielletty hedelmä ei enää maistukaan makoisalta, vaan karvaalta, palataan 'häntä koipien välissä' takaisin seurakuntaan, mukamas pahoitellen ja katuen. Ja siinä sitten pompitaan ees-taas. Seurakunnan vanhimpia, jotka eivät näe sydämeen, ehkä voidaankin petkuttaa, mutta Jumalalle kaikki on alastonta, Hänelle, jolle meidän KAIKKIEN (oli sitten Jt tai ei) tulee tehdä tili niin sanoistaan kuin teoistaankin.
Älä unta näe. Miksi minä palaisin johonkin sellaiseen, jonka olen huomannut kusetukseksi? Miksi menisin ostamaan autoa uudelleen sellaisesta liikkeestä, jonka tiedän kusettavan asiakkaitaan? Miksi ottaisin puolisokseni ihmisen, jonka tiedän pettävän takuuvarmasti minua suhteessamme? Tuollaiseen toimintaan kykenevät ne joiden silmät ovat sidottuja todellisuudelta, naiivit, lapsenomaiset tuulen tavoittelijat, heille tuollainen sopii. Mutta meille silmänsä avanneille, miksi ihmeessä me tuollaiseen höpöhöpöilyyn alistuisimme?>>>>Onhan se tiedossa että seurakunnasta eronneiden/erotettujen parissa rehottaa haureus.
Niin no näinhän sinä kuulet lavoilta kerrottavan ja vt-seuran kirjallisuudesta voit sen lukea, mutta ovatko entiset jehovantodistajat saaneet noihin puheenvuoroa? Jos eivät, kyse on pelkästä propagandasta. - miehen ja naisen välille
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Luopioiden meininkiähän tuo kuvaa.
Älä unta näe. Miksi minä palaisin johonkin sellaiseen, jonka olen huomannut kusetukseksi? Miksi menisin ostamaan autoa uudelleen sellaisesta liikkeestä, jonka tiedän kusettavan asiakkaitaan? Miksi ottaisin puolisokseni ihmisen, jonka tiedän pettävän takuuvarmasti minua suhteessamme? Tuollaiseen toimintaan kykenevät ne joiden silmät ovat sidottuja todellisuudelta, naiivit, lapsenomaiset tuulen tavoittelijat, heille tuollainen sopii. Mutta meille silmänsä avanneille, miksi ihmeessä me tuollaiseen höpöhöpöilyyn alistuisimme?">>Mikä ihme saa heidät luulottelemaan itselleen, että harjoittaessaan tahallaan haureutta (tietäen sen olevan kielletyn hedelmän syömistä), he muista poiketen saisivat tahallisen synninharjoittamisen anteeksi, muitta mutkitta?
Vt-seuran moraalinormit ovat toiset kuin raamatun. Raamttu ei tuomitse avoliittoa."
Avioliittoon astuttaessa järjestetään yleensä häät. Raamattu puhuukin häiden järjestämisestä, kun mies ja nainen menevät naimisiin.
Avoliitto on kaiken sallivan kristikunnan aikaansaama vääristymä avioliitosta.
Avioliitto on ollut vuosituhansia arvossapidetty järjestely, ja on ollut ennen, irvikuvansa avoliiton aikaa, ainoa hyväksytty liitto miehen ja naisen välillä oikeudellisena perhejärjestelynä.
Raamattu puhuu AVIOliitosta, eikä suinkaan avoliitosta, miehen ja naisen välisenä liittona:
"24 Sen vuoksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja hänen on liityttävä vaimoonsa ja heidän on tultava yhdeksi lihaksi." - 1. Moos.2:24.
"Sillä hän on vihannut avioeron ottamista", on Jehova, Israelin Jumala, sanonut, "ja sitä, joka on väkivallalla verhonnut vaatteensa", on armeijoiden Jehova sanonut. "Ja teidän on pidettävä vaari hengestänne, ettekä saa menetellä petollisesti." - Malakia 2:16.
"Esimerkiksi laki sitoo naimisissa olevan naisen hänen elossa olevaan mieheensä, mutta jos hänen miehensä kuolee, hän pääsee irti miehensä laista." - 1. Korint. 6:16.
"Pidettäköön avioliitto kunniassa kaikkien keskuudessa ja aviovuode saastuttamattomana, sillä Jumala tulee tuomitsemaan haureelliset ja avionrikkojat." Hepr. 13:4.
"36 Mutta jos joku arvelee menettelevänsä sopimattomasti neitsyyttään kohtaan, jos se on sivuuttanut nuoruuden kukoistuksen ja näin pitää tapahtua, niin tehköön mitä tahtoo; hän ei tee syntiä. Menkööt naimisiin. 37 Mutta jos joku pysyy sydämessään vakaana, eikä hänellä ole välttämätöntä tarvetta, vaan hänellä on oma tahtonsa vallassaan, ja hän on päättänyt omassa sydämessään säilyttää neitsyytensä, niin hän tekee hyvin. 38 Näin ollen sekin, joka antaa neitsyytensä avioliittoon, tekee hyvin, mutta se, joka ei anna sitä avioliittoon, tekee paremmin." - 1. Korint.7:36-38.
Raamattu puhuu aviomiehestä eikä suinkaan avomiehestä ;)
"7 Te aviomiehet, asukaa jatkuvasti samalla tavoin heidän kanssaan tiedon mukaan ja osoittakaa heille kunniaa niin kuin heikommalle astialle, naispuoliselle, koska tekin olette heidän kanssaan elämän ansaitsemattoman suosion perillisiä, jotta rukouksenne eivät estyisi." - 1.Piet.3:7.
Tarkastelkaamme nyt jälleen 100-luvulla eläneitten kristittyjen tapoja:
"Me olemme niin kaukana irrallisten sukupuolisuhteitten harjoittamisesta, ettei keskuudessamme ole luvallista edes katsoa himoiten." (Athenagoras)
"Kristitty asettaa itselleen rajoituksia naissukupuolen suhteen. – – Kristityllä aviomiehellä ei ole mitään tekemistä kenenkään muun kuin oman vaimonsa kanssa." (Tertullianus) - tutkinut
miehen ja naisen välille kirjoitti:
">>Mikä ihme saa heidät luulottelemaan itselleen, että harjoittaessaan tahallaan haureutta (tietäen sen olevan kielletyn hedelmän syömistä), he muista poiketen saisivat tahallisen synninharjoittamisen anteeksi, muitta mutkitta?
Vt-seuran moraalinormit ovat toiset kuin raamatun. Raamttu ei tuomitse avoliittoa."
Avioliittoon astuttaessa järjestetään yleensä häät. Raamattu puhuukin häiden järjestämisestä, kun mies ja nainen menevät naimisiin.
Avioliitto on ollut vuosituhansia arvossapidetty järjestely, ja on ollut ennen, irvikuvansa avoliiton aikaa, ainoa hyväksytty liitto miehen ja naisen välillä oikeudellisena perhejärjestelynä.
Raamattu puhuu AVIOliitosta, eikä suinkaan avoliitosta, miehen ja naisen välisenä liittona:
"24 Sen vuoksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja hänen on liityttävä vaimoonsa ja heidän on tultava yhdeksi lihaksi." - 1. Moos.2:24.
"Sillä hän on vihannut avioeron ottamista", on Jehova, Israelin Jumala, sanonut, "ja sitä, joka on väkivallalla verhonnut vaatteensa", on armeijoiden Jehova sanonut. "Ja teidän on pidettävä vaari hengestänne, ettekä saa menetellä petollisesti." - Malakia 2:16.
"Esimerkiksi laki sitoo naimisissa olevan naisen hänen elossa olevaan mieheensä, mutta jos hänen miehensä kuolee, hän pääsee irti miehensä laista." - 1. Korint. 6:16.
"Pidettäköön avioliitto kunniassa kaikkien keskuudessa ja aviovuode saastuttamattomana, sillä Jumala tulee tuomitsemaan haureelliset ja avionrikkojat." Hepr. 13:4.
"36 Mutta jos joku arvelee menettelevänsä sopimattomasti neitsyyttään kohtaan, jos se on sivuuttanut nuoruuden kukoistuksen ja näin pitää tapahtua, niin tehköön mitä tahtoo; hän ei tee syntiä. Menkööt naimisiin. 37 Mutta jos joku pysyy sydämessään vakaana, eikä hänellä ole välttämätöntä tarvetta, vaan hänellä on oma tahtonsa vallassaan, ja hän on päättänyt omassa sydämessään säilyttää neitsyytensä, niin hän tekee hyvin. 38 Näin ollen sekin, joka antaa neitsyytensä avioliittoon, tekee hyvin, mutta se, joka ei anna sitä avioliittoon, tekee paremmin." - 1. Korint.7:36-38.
"7 Te aviomiehet, asukaa jatkuvasti samalla tavoin heidän kanssaan tiedon mukaan ja osoittakaa heille kunniaa niin kuin heikommalle astialle, naispuoliselle, koska tekin olette heidän kanssaan elämän ansaitsemattoman suosion perillisiä, jotta rukouksenne eivät estyisi." - 1.Piet.3:7.
"Me olemme niin kaukana irrallisten sukupuolisuhteitten harjoittamisesta, ettei keskuudessamme ole luvallista edes katsoa himoiten." (Athenagoras)
"Kristitty asettaa itselleen rajoituksia naissukupuolen suhteen. – – Kristityllä aviomiehellä ei ole mitään tekemistä kenenkään muun kuin oman vaimonsa kanssa." (Tertullianus)Raamattu vaadi, että mies ja nainen on vihittävä joko kirkossa tai maistraatissa. Raamatussa mies yhtyi vaimoonsa ja he tulivat yhdeksi lihaksi.
Vihkimisestä ei puhuta yhtään sanaa, joten VT:n aikana kaikki elivät avoliitossa. - mIRiKAS
tutkinut kirjoitti:
Raamattu vaadi, että mies ja nainen on vihittävä joko kirkossa tai maistraatissa. Raamatussa mies yhtyi vaimoonsa ja he tulivat yhdeksi lihaksi.
Vihkimisestä ei puhuta yhtään sanaa, joten VT:n aikana kaikki elivät avoliitossa."Oli häät Galilean Kaanassa – –. Jeesus ja hänen opetuslapsensa oli myös kutsuttu häihin. - - Mutta kun pitojen ohjaaja maistoi vettä, joka oli muuttunut viiniksi, eikä tiennyt, mistä se oli peräisin, vaikka veden ammentaneet palvelijat tiesivät, niin pitojen ohjaaja kutsui sulhasen 10 ja sanoi hänelle:" - JOHANNES 2:1, 2. Mitä tarkoitusta silmällä pitäen häät oli järjestetty? Mikä osa sulhasella oli noissa pidoissa? Osaatko sanoa?
"Vastatakseen edelleen Jeesus puhui jälleen heille kuvauksin sanoen: 2 "Taivasten valtakunta on verrattavissa mieheen, kuninkaaseen, joka laittoi häät pojalleen. 3 Ja hän lähetti orjansa pyytämään kutsuttuja tulemaan häihin, mutta he eivät halunneet tulla. 4 Hän lähetti vielä toisia orjia sanoen: 'Kertokaa kutsutuille: "Katso! Olen valmistanut päivälliseni, sonnini ja syöttöeläimeni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina. Tulkaa häihin." ' 5 Mutta he menivät pois välinpitämättöminä, kuka omalle pellolleen, kuka kaupallisiin toimiinsa; 6 mutta muut ottivat kiinni hänen orjansa, kohtelivat heitä röyhkeästi ja tappoivat heidät.
7 Mutta kuningas vihastui ja lähetti armeijansa ja tuhosi nuo murhaajat ja poltti heidän kaupunkinsa. 8 Sitten hän sanoi orjilleen: 'Häät ovat tosin valmiit, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia. 9 Menkää sen tähden kaupungin ulosmenoteille ja kutsukaa häihin, keitä vain tapaatte.' 10 Niinpä nuo orjat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, jotka he tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone täyttyi niistä, jotka olivat pitkällään pöydän ääressä." - MATTEUS 22:1-10.
"8 ”Kun joku on kutsunut sinut häihin, älä asetu pitkällesi huomattavimmalle paikalle. Ehkä hän on samalla kutsunut jonkun sinua kunnianarvoisemman" - LUUKAS 14: 8.
Miksi häitä järjestettiin? Mikä tarkoitus niillä oli? Osaatko kertoa?
Löydätkö Raamatusta kohtia, joissa puhutaan avoliitosta, miehen ja naisen välisenä yhteenliittymisenä? mIRiKAS kirjoitti:
"Oli häät Galilean Kaanassa – –. Jeesus ja hänen opetuslapsensa oli myös kutsuttu häihin. - - Mutta kun pitojen ohjaaja maistoi vettä, joka oli muuttunut viiniksi, eikä tiennyt, mistä se oli peräisin, vaikka veden ammentaneet palvelijat tiesivät, niin pitojen ohjaaja kutsui sulhasen 10 ja sanoi hänelle:" - JOHANNES 2:1, 2. Mitä tarkoitusta silmällä pitäen häät oli järjestetty? Mikä osa sulhasella oli noissa pidoissa? Osaatko sanoa?
"Vastatakseen edelleen Jeesus puhui jälleen heille kuvauksin sanoen: 2 "Taivasten valtakunta on verrattavissa mieheen, kuninkaaseen, joka laittoi häät pojalleen. 3 Ja hän lähetti orjansa pyytämään kutsuttuja tulemaan häihin, mutta he eivät halunneet tulla. 4 Hän lähetti vielä toisia orjia sanoen: 'Kertokaa kutsutuille: "Katso! Olen valmistanut päivälliseni, sonnini ja syöttöeläimeni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina. Tulkaa häihin." ' 5 Mutta he menivät pois välinpitämättöminä, kuka omalle pellolleen, kuka kaupallisiin toimiinsa; 6 mutta muut ottivat kiinni hänen orjansa, kohtelivat heitä röyhkeästi ja tappoivat heidät.
7 Mutta kuningas vihastui ja lähetti armeijansa ja tuhosi nuo murhaajat ja poltti heidän kaupunkinsa. 8 Sitten hän sanoi orjilleen: 'Häät ovat tosin valmiit, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia. 9 Menkää sen tähden kaupungin ulosmenoteille ja kutsukaa häihin, keitä vain tapaatte.' 10 Niinpä nuo orjat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, jotka he tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone täyttyi niistä, jotka olivat pitkällään pöydän ääressä." - MATTEUS 22:1-10.
"8 ”Kun joku on kutsunut sinut häihin, älä asetu pitkällesi huomattavimmalle paikalle. Ehkä hän on samalla kutsunut jonkun sinua kunnianarvoisemman" - LUUKAS 14: 8.
Löydätkö Raamatusta kohtia, joissa puhutaan avoliitosta, miehen ja naisen välisenä yhteenliittymisenä?>>Miksi häitä järjestettiin? Mikä tarkoitus niillä oli? Osaatko kertoa? Löydätkö Raamatusta kohtia, joissa puhutaan avoliitosta, miehen ja naisen välisenä yhteenliittymisenä?
No miksei häitä voi järjestää kahden, kolmen tai neljän ihmisen läsnäollessa? Vapaamuotoisesti? Kotona, ilman että joku virallistaa suhteen? Eikö riittäisi jopa, että kaksi ihmistä sopii keskenään olevansa liitossa? Vai löytyykö raamatusta joku kohta selkeästi kumoamaan tuon?
Mikä loppuviimein on avioliiton määritelmä? Ettei tässä nyt vt-seurankin taholta vain noudatettaisi niitä kuuluisia perinteitä, joista se itse niin kovasti on huolissaan muiden uskontojen taholta?miehen ja naisen välille kirjoitti:
">>Mikä ihme saa heidät luulottelemaan itselleen, että harjoittaessaan tahallaan haureutta (tietäen sen olevan kielletyn hedelmän syömistä), he muista poiketen saisivat tahallisen synninharjoittamisen anteeksi, muitta mutkitta?
"Kristitty asettaa itselleen rajoituksia naissukupuolen suhteen. – – Kristityllä aviomiehellä ei ole mitään tekemistä kenenkään muun kuin oman vaimonsa kanssa." (Tertullianus)Sen muuten mitä katsoin 'ysikakkosesta' tai 33/38:sta, niin avioliitosta niissä ei puhuttu mitään antamissasi kohdissa, esim. Malakian tai Korinttolaiskirjeen osalta. Ettet nyt vain olisi esittänyt meille uuden maailman kömmähdyksen käsitystä asioista? Toisinsanoen valehdellut?
- tutkinut
mIRiKAS kirjoitti:
"Oli häät Galilean Kaanassa – –. Jeesus ja hänen opetuslapsensa oli myös kutsuttu häihin. - - Mutta kun pitojen ohjaaja maistoi vettä, joka oli muuttunut viiniksi, eikä tiennyt, mistä se oli peräisin, vaikka veden ammentaneet palvelijat tiesivät, niin pitojen ohjaaja kutsui sulhasen 10 ja sanoi hänelle:" - JOHANNES 2:1, 2. Mitä tarkoitusta silmällä pitäen häät oli järjestetty? Mikä osa sulhasella oli noissa pidoissa? Osaatko sanoa?
Löydätkö Raamatusta kohtia, joissa puhutaan avoliitosta, miehen ja naisen välisenä yhteenliittymisenä?ilmoita missään kohden, että mies ja vaimo olisi vihitty avioliittoon. Häitä juhlittiin kahden ihmisen yhteenliittymisen johdosta montakin päivää. Häät ovat siis ihmisille järjestetty juhla, ruokaa ja viiniä, muttei se tarkoita että pappi tai joku muu olisi vihkinyt kuten nyt parin.
1. Moos. 2:24
Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi.
Edes Jumala ei puhu vihkimisestä yhtään sanaa. - non.avokas
mIRiKAS kirjoitti:
Löydätkö Raamatusta kohtia, joissa puhutaan avoliitosta, miehen ja naisen välisenä yhteenliittymisenä?"Raamatussa ei tosin kuvailla yksityiskohtaisesti, millä tavalla kristillinen avioliitto pitäisi solmia. Tämä on ymmärrettävää, koska tavat ja jopa lain vaatimukset vaihtelevat eri paikoissa ja eri aikoina. Esimerkiksi muinaisessa Israelissa ei tunnettu muodollista vihkiseremoniaa. Hääpäivänä sulhanen toi morsiamensa omaan kotiinsa tai isänsä kotiin:
- 1. Mooseksen kirja 24:67
". 67 Sen jälkeen Iisak vei Rebekan äitinsä Saaran telttaan. Näin hän otti Rebekan ja tästä tuli hänen vaimonsa, ja Iisak rakastui häneen ja sai lohdutuksen menetettyään äitinsä."
- Jesaja 61:10
"10 Minä riemuitsemalla riemuitsen Jehovassa. Sieluni iloitsee Jumalassani. Sillä hän on pukenut minut pelastuksen vaatteisiin; vanhurskauden hihattomaan vaatteeseen hän on minut verhonnut kuin sulhasen, joka papilliseen tapaan panee päähineen päähänsä, ja kuin morsiamen, joka somistaa itsensä koristeillaan."
- Matteus 1:24
"24 Sitten Joosef heräsi unestaan ja teki niin kuin Jehovan enkeli oli häntä käskenyt ja otti vaimonsa luokseen."
Tämä julkinen toimenpide saattoi avioliiton voimaan ilman monille nykyisille vihkiäisille ominaista muodollista seremoniaa.
Israelilaisille tämä askel merkitsi avioliiton solmimista. Sen jälkeen saatettiin pitää hääjuhla, esimerkiksi sellainen, mistä kerrotaan Johanneksen 2:1:ssä. Kyse ei ollut pelkästään vihkimisestä, vaikka monet raamatunkäännökset antavatkin ymmärtää niin, sillä alkukielinen sana on oikein kääntää "häiksi" tai "hääjuhlaksi"":
- Matteus 22:2–10; 25:10
"2 ”Taivasten valtakunta on verrattavissa mieheen, kuninkaaseen, joka laittoi häät pojalleen. 3 Ja hän lähetti orjansa pyytämään kutsuttuja tulemaan häihin, mutta he eivät halunneet tulla. 4 Hän lähetti vielä toisia orjia sanoen: ’Kertokaa kutsutuille: ”Katso! Olen valmistanut päivälliseni, sonnini ja syöttöeläimeni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina. Tulkaa häihin.” ’ 5 Mutta he menivät pois välinpitämättöminä, kuka omalle pellolleen, kuka kaupallisiin toimiinsa; 6 mutta muut ottivat kiinni hänen orjansa, kohtelivat heitä röyhkeästi ja tappoivat heidät.
7 Mutta kuningas vihastui ja lähetti armeijansa ja tuhosi nuo murhaajat ja poltti heidän kaupunkinsa. 8 Sitten hän sanoi orjilleen: ’Häät ovat tosin valmiit, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia. 9 Menkää sen tähden kaupungin ulosmenoteille ja kutsukaa häihin, keitä vain tapaatte.’ 10 Niinpä nuo orjat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, jotka he tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone täyttyi niistä, jotka olivat pitkällään pöydän ääressä."; "Heidän mennessään ostamaan sulhanen saapui, ja ne neitsyet, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssaan sisään häihin, ja ovi suljettiin."
- Luukas 14:8
"8 ”Kun joku on kutsunut sinut häihin, älä asetu pitkällesi huomattavimmalle paikalle. Ehkä hän on samalla kutsunut jonkun sinua kunnianarvoisemman,"
Kertomus osoittaa selvästi, että Jeesus oli läsnä tässä juhlassa, joka liittyi avioliiton solmimiseen juutalaisten tapojen mukaisesti, ja myötävaikutti sen onnistumiseen. On kuitenkin tärkeää huomata, että silloinen tapa solmia avioliitto eroaa siitä, mikä on yleistä nykyään.
Nykyään monissa maissa laki asettaa avioliittoon haluaville kristityille tiettyjä vaatimuksia. Kun he ovat täyttäneet ne, heidät voidaan vihkiä avioliittoon millä tahansa lain hyväksymällä tavalla. Kyseeseen voi tulla pieni, yksinkertainen toimitus, jonka hoitaa valtuutettu tuomari, pormestari tai sananpalvelija. Jotkut päättävät solmia avioliiton sillä tavoin ja mahdollisesti pyytävät paikalle muutamia sukulaisia tai kristittyjä ystäviä laillisiksi todistajiksi tai vain iloitsemaan heidän kanssaan tässä tärkeässä tilaisuudessa (Jeremia 33:11; Johannes 3:29). Jotkut kristityt saattavat samaten päättää pidättyä isoista hääjuhlista tai -vastaanotoista, jotka vaatisivat melkoisesti suunnittelua ja tulisivat kalliiksi. He saattavat sen sijaan nauttia kaikessa rauhassa aterian joidenkin läheisten ystävien kanssa. Mitä sitten itse pidämmekin parhaana, meidän pitäisi tajuta, että toisilla kypsillä kristityillä saattaa olla omastamme poikkeavia näkemyksiä (Roomalaisille 14:3, 4).
5 Useimmat kristityt hääparit haluavat, että heidän vihkiäisissään pidetään Raamattuun perustuva puhe. He tajuavat, että Jehova pani avioliittojärjestelyn alulle ja että hän esittää Sanassaan viisaita neuvoja siitä, miten avioliitto voi onnistua ja tuoda onnellisuutta (1. Mooseksen kirja 2:22–24; Markus 10:6–9; Efesolaisille 5:22–33). Useimmat parit haluavat myös, että heidän kristityt ystävänsä ja sukulaisensa ovat mukana tässä onnellisessa tilaisuudessa":
- Jeremia 33:11
"11 riemun ääni ja ilon ääni, sulhasen ääni ja morsiamen ääni, niiden ääni, jotka sanovat: "Kiittäkää armeijoiden Jehovaa, sillä Jehova on hyvä; sillä ajan hämärään asti kestää hänen rakkaudellinen huomaavaisuutensa!" '
'He tuovat kiitosuhrin Jehovan huoneeseen, sillä minä tuon maan vangitut takaisin entiselleen', on Jehova sanonut."
- Johannes 3:29
"29 Se, jolla on morsian, on sulhanen. Mutta kun sulhasen ystävä seisoo ja kuulee häntä, hänellä on paljon iloa sulhasen äänestä. Sen tähden tämä minun iloni on tullut täydeksi."
(Vartiotorni 15. lokakuuta, 2006, Miten solmia avioliitto kunniallisesti) - tutkinut
non.avokas kirjoitti:
"Raamatussa ei tosin kuvailla yksityiskohtaisesti, millä tavalla kristillinen avioliitto pitäisi solmia. Tämä on ymmärrettävää, koska tavat ja jopa lain vaatimukset vaihtelevat eri paikoissa ja eri aikoina. Esimerkiksi muinaisessa Israelissa ei tunnettu muodollista vihkiseremoniaa. Hääpäivänä sulhanen toi morsiamensa omaan kotiinsa tai isänsä kotiin:
- 1. Mooseksen kirja 24:67
". 67 Sen jälkeen Iisak vei Rebekan äitinsä Saaran telttaan. Näin hän otti Rebekan ja tästä tuli hänen vaimonsa, ja Iisak rakastui häneen ja sai lohdutuksen menetettyään äitinsä."
- Jesaja 61:10
"10 Minä riemuitsemalla riemuitsen Jehovassa. Sieluni iloitsee Jumalassani. Sillä hän on pukenut minut pelastuksen vaatteisiin; vanhurskauden hihattomaan vaatteeseen hän on minut verhonnut kuin sulhasen, joka papilliseen tapaan panee päähineen päähänsä, ja kuin morsiamen, joka somistaa itsensä koristeillaan."
- Matteus 1:24
"24 Sitten Joosef heräsi unestaan ja teki niin kuin Jehovan enkeli oli häntä käskenyt ja otti vaimonsa luokseen."
Tämä julkinen toimenpide saattoi avioliiton voimaan ilman monille nykyisille vihkiäisille ominaista muodollista seremoniaa.
Israelilaisille tämä askel merkitsi avioliiton solmimista. Sen jälkeen saatettiin pitää hääjuhla, esimerkiksi sellainen, mistä kerrotaan Johanneksen 2:1:ssä. Kyse ei ollut pelkästään vihkimisestä, vaikka monet raamatunkäännökset antavatkin ymmärtää niin, sillä alkukielinen sana on oikein kääntää "häiksi" tai "hääjuhlaksi"":
- Matteus 22:2–10; 25:10
"2 ”Taivasten valtakunta on verrattavissa mieheen, kuninkaaseen, joka laittoi häät pojalleen. 3 Ja hän lähetti orjansa pyytämään kutsuttuja tulemaan häihin, mutta he eivät halunneet tulla. 4 Hän lähetti vielä toisia orjia sanoen: ’Kertokaa kutsutuille: ”Katso! Olen valmistanut päivälliseni, sonnini ja syöttöeläimeni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina. Tulkaa häihin.” ’ 5 Mutta he menivät pois välinpitämättöminä, kuka omalle pellolleen, kuka kaupallisiin toimiinsa; 6 mutta muut ottivat kiinni hänen orjansa, kohtelivat heitä röyhkeästi ja tappoivat heidät.
7 Mutta kuningas vihastui ja lähetti armeijansa ja tuhosi nuo murhaajat ja poltti heidän kaupunkinsa. 8 Sitten hän sanoi orjilleen: ’Häät ovat tosin valmiit, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia. 9 Menkää sen tähden kaupungin ulosmenoteille ja kutsukaa häihin, keitä vain tapaatte.’ 10 Niinpä nuo orjat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, jotka he tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone täyttyi niistä, jotka olivat pitkällään pöydän ääressä."; "Heidän mennessään ostamaan sulhanen saapui, ja ne neitsyet, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssaan sisään häihin, ja ovi suljettiin."
- Luukas 14:8
"8 ”Kun joku on kutsunut sinut häihin, älä asetu pitkällesi huomattavimmalle paikalle. Ehkä hän on samalla kutsunut jonkun sinua kunnianarvoisemman,"
Kertomus osoittaa selvästi, että Jeesus oli läsnä tässä juhlassa, joka liittyi avioliiton solmimiseen juutalaisten tapojen mukaisesti, ja myötävaikutti sen onnistumiseen. On kuitenkin tärkeää huomata, että silloinen tapa solmia avioliitto eroaa siitä, mikä on yleistä nykyään.
Nykyään monissa maissa laki asettaa avioliittoon haluaville kristityille tiettyjä vaatimuksia. Kun he ovat täyttäneet ne, heidät voidaan vihkiä avioliittoon millä tahansa lain hyväksymällä tavalla. Kyseeseen voi tulla pieni, yksinkertainen toimitus, jonka hoitaa valtuutettu tuomari, pormestari tai sananpalvelija. Jotkut päättävät solmia avioliiton sillä tavoin ja mahdollisesti pyytävät paikalle muutamia sukulaisia tai kristittyjä ystäviä laillisiksi todistajiksi tai vain iloitsemaan heidän kanssaan tässä tärkeässä tilaisuudessa (Jeremia 33:11; Johannes 3:29). Jotkut kristityt saattavat samaten päättää pidättyä isoista hääjuhlista tai -vastaanotoista, jotka vaatisivat melkoisesti suunnittelua ja tulisivat kalliiksi. He saattavat sen sijaan nauttia kaikessa rauhassa aterian joidenkin läheisten ystävien kanssa. Mitä sitten itse pidämmekin parhaana, meidän pitäisi tajuta, että toisilla kypsillä kristityillä saattaa olla omastamme poikkeavia näkemyksiä (Roomalaisille 14:3, 4).
5 Useimmat kristityt hääparit haluavat, että heidän vihkiäisissään pidetään Raamattuun perustuva puhe. He tajuavat, että Jehova pani avioliittojärjestelyn alulle ja että hän esittää Sanassaan viisaita neuvoja siitä, miten avioliitto voi onnistua ja tuoda onnellisuutta (1. Mooseksen kirja 2:22–24; Markus 10:6–9; Efesolaisille 5:22–33). Useimmat parit haluavat myös, että heidän kristityt ystävänsä ja sukulaisensa ovat mukana tässä onnellisessa tilaisuudessa":
- Jeremia 33:11
"11 riemun ääni ja ilon ääni, sulhasen ääni ja morsiamen ääni, niiden ääni, jotka sanovat: "Kiittäkää armeijoiden Jehovaa, sillä Jehova on hyvä; sillä ajan hämärään asti kestää hänen rakkaudellinen huomaavaisuutensa!" '
'He tuovat kiitosuhrin Jehovan huoneeseen, sillä minä tuon maan vangitut takaisin entiselleen', on Jehova sanonut."
- Johannes 3:29
"29 Se, jolla on morsian, on sulhanen. Mutta kun sulhasen ystävä seisoo ja kuulee häntä, hänellä on paljon iloa sulhasen äänestä. Sen tähden tämä minun iloni on tullut täydeksi."
(Vartiotorni 15. lokakuuta, 2006, Miten solmia avioliitto kunniallisesti)maallisiin lakeihin ja säännöksiin, ja jätit Jumalan sanan kokonaan pois. Jumala asetti avioliiton sanomalla näin:
Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi.
Ei Jumala mainitse muita kuin miehen ja vaimon, ja he liittyköön yhteen. Vai meinaatko, ettei Jumalan sanaa pidä uskoa. - avioliittona
tutkinut kirjoitti:
ilmoita missään kohden, että mies ja vaimo olisi vihitty avioliittoon. Häitä juhlittiin kahden ihmisen yhteenliittymisen johdosta montakin päivää. Häät ovat siis ihmisille järjestetty juhla, ruokaa ja viiniä, muttei se tarkoita että pappi tai joku muu olisi vihkinyt kuten nyt parin.
Edes Jumala ei puhu vihkimisestä yhtään sanaa.>>Häitä juhlittiin kahden ihmisen yhteenliittymisen johdosta montakin päivää. Häät ovat siis ihmisille järjestetty juhla, ruokaa ja viiniä,
- tutkinut
avioliittona kirjoitti:
>>Häitä juhlittiin kahden ihmisen yhteenliittymisen johdosta montakin päivää. Häät ovat siis ihmisille järjestetty juhla, ruokaa ja viiniä,
juuri Jumala ilmoitti, mitä miehen ja vaimon tulee tehdä ollakseen samaa lihaa, eli yhdessä elävä pari.
Mikä tarve sinulla on taistella Jumalan ilmoitusta vastaan, vai etkö usko mitä Hän sanoi?
Etkö ymmärrä mitä Jumala sanoi? - ei vaan avioliitto kunniassa
tutkinut kirjoitti:
maallisiin lakeihin ja säännöksiin, ja jätit Jumalan sanan kokonaan pois. Jumala asetti avioliiton sanomalla näin:
Ei Jumala mainitse muita kuin miehen ja vaimon, ja he liittyköön yhteen. Vai meinaatko, ettei Jumalan sanaa pidä uskoa.>>1. Moos. 2:24
Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi.>>
Raamatusta, jonka Jumala henkeytti löytyy lukuisia ohjeita miehen ja naisen väliseen avioliittoon:
"16 Sillä hän on vihannut avioeron ottamista”, on Jehova, Israelin Jumala, sanonut, " (Malakia 2:16)
"Pidettäköön avioliitto kunniassa kaikkien keskuudessa ja aviovuode saastuttamattomana, sillä Jumala tulee tuomitsemaan haureelliset ja avionrikkojat" (Heprealaisille 13:4) - älköön ihminen erottako
tutkinut kirjoitti:
juuri Jumala ilmoitti, mitä miehen ja vaimon tulee tehdä ollakseen samaa lihaa, eli yhdessä elävä pari.
Mikä tarve sinulla on taistella Jumalan ilmoitusta vastaan, vai etkö usko mitä Hän sanoi?
Etkö ymmärrä mitä Jumala sanoi?"1. Moos. 2:24
Tuo julkinen yhteenliittyminen miehen ja naisen välillä, josta Raamattu käyttää nimitystä avioliitto, oli elinikäinen.
"Esimerkiksi laki sitoo naimisissa olevan naisen hänen elossa olevaan mieheensä, mutta jos hänen miehensä kuolee, hän pääsee irti miehensä laista" (Roomalaisille 7:2)
"3 Ja fariseuksia tuli hänen luokseen kiusatakseen häntä, ja he sanoivat: "Onko miehen lupa erota vaimostaan millä perusteella tahansa?" 4 Vastaukseksi hän sanoi: "Ettekö ole lukeneet, että hän, joka loi heidät, teki heidät alusta pitäen mieheksi ja naiseksi 5 ja sanoi: 'Tästä syystä mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat olemaan yhtä lihaa'? 6 He eivät siis enää ole kaksi, vaan he ovat yhtä lihaa. Sen tähden, minkä Jumala on sitonut yhteen, sitä älköön ihminen erottako." (Matteus 19:3-6)
"Naimisissa oleville annan ohjeeksi, en kuitenkaan minä, vaan Herra, että vaimon ei tule lähteä pois miehensä luota," (1. Korinttilaisille 7:10)
"Pidettäköön avioliitto kunniassa kaikkien keskuudessa ja aviovuode saastuttamattomana, sillä Jumala tulee tuomitsemaan haureelliset ja avionrikkojat." (Heprealaisille 13:4) - Horman
t-i-u-k-u kirjoitti:
Sen muuten mitä katsoin 'ysikakkosesta' tai 33/38:sta, niin avioliitosta niissä ei puhuttu mitään antamissasi kohdissa, esim. Malakian tai Korinttolaiskirjeen osalta. Ettet nyt vain olisi esittänyt meille uuden maailman kömmähdyksen käsitystä asioista? Toisinsanoen valehdellut?
MUTTA kristikuntanne kirkkohan tukee avoliittoa, jossa ei noudateta tuota jumalista ohjetta:
"MINKÄ Jumala on sitonut yhteen, sitä ihminen älköön erottako."
Avoliitosta voi irtaantua ihan milloin vain huvittaa. AVOliitto ei sido yhteen miestä ja naista siten kuin Raamatun tarkoittama avioliitto. - ei vaan: "älä tee avio...
ei vaan avioliitto kunniassa kirjoitti:
>>1. Moos. 2:24
Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi.>>
Raamatusta, jonka Jumala henkeytti löytyy lukuisia ohjeita miehen ja naisen väliseen avioliittoon:
"16 Sillä hän on vihannut avioeron ottamista”, on Jehova, Israelin Jumala, sanonut, " (Malakia 2:16)
"Pidettäköön avioliitto kunniassa kaikkien keskuudessa ja aviovuode saastuttamattomana, sillä Jumala tulee tuomitsemaan haureelliset ja avionrikkojat" (Heprealaisille 13:4)"4 Pitäkää avioliitto kaikin tavoin kunniassa älkääkä häpäiskö aviovuodettanne, sillä Jumala tuomitsee siveettömät ja avionrikkojat"
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Hepr.13.html#4
"27 "Teille on opetettu tämä käsky: 'Älä tee aviorikosta.' 28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan."
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.5.html#27 - tutkinut
älköön ihminen erottako kirjoitti:
"1. Moos. 2:24
Tuo julkinen yhteenliittyminen miehen ja naisen välillä, josta Raamattu käyttää nimitystä avioliitto, oli elinikäinen.
"Esimerkiksi laki sitoo naimisissa olevan naisen hänen elossa olevaan mieheensä, mutta jos hänen miehensä kuolee, hän pääsee irti miehensä laista" (Roomalaisille 7:2)
"3 Ja fariseuksia tuli hänen luokseen kiusatakseen häntä, ja he sanoivat: "Onko miehen lupa erota vaimostaan millä perusteella tahansa?" 4 Vastaukseksi hän sanoi: "Ettekö ole lukeneet, että hän, joka loi heidät, teki heidät alusta pitäen mieheksi ja naiseksi 5 ja sanoi: 'Tästä syystä mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat olemaan yhtä lihaa'? 6 He eivät siis enää ole kaksi, vaan he ovat yhtä lihaa. Sen tähden, minkä Jumala on sitonut yhteen, sitä älköön ihminen erottako." (Matteus 19:3-6)
"Naimisissa oleville annan ohjeeksi, en kuitenkaan minä, vaan Herra, että vaimon ei tule lähteä pois miehensä luota," (1. Korinttilaisille 7:10)
"Pidettäköön avioliitto kunniassa kaikkien keskuudessa ja aviovuode saastuttamattomana, sillä Jumala tulee tuomitsemaan haureelliset ja avionrikkojat." (Heprealaisille 13:4)totta, mikä on Raamatun sanaa. Mies ja vaimo liittyvät yhteen ja ovat tilivelvollisia vain Jumalalle. Ei siinä tarvita pappeja eikä tuomareita, kuten ei alunperinkään ollut tarkoitus. Jumalan edessä luvattu yhdistyminen on elinikäinen liitto miehen ja vaimon välillä, ja sen on Jumala asettanut sanoessaan:
Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi. - tutkinut
Horman kirjoitti:
MUTTA kristikuntanne kirkkohan tukee avoliittoa, jossa ei noudateta tuota jumalista ohjetta:
"MINKÄ Jumala on sitonut yhteen, sitä ihminen älköön erottako."
Avoliitosta voi irtaantua ihan milloin vain huvittaa. AVOliitto ei sido yhteen miestä ja naista siten kuin Raamatun tarkoittama avioliitto.käytännön ero on nykyisellä avoliitolla tai Raamatussa mainitun miehen ja vaimon liittymisellä yhteen Jumalan edessä? Millä tavalla ne käytännössä eroavat toisistaan?
- Rochaus
tutkinut kirjoitti:
käytännön ero on nykyisellä avoliitolla tai Raamatussa mainitun miehen ja vaimon liittymisellä yhteen Jumalan edessä? Millä tavalla ne käytännössä eroavat toisistaan?
Tarkoitat siis, että juutalaisessa yhteiskunnassa, tuo miehen ja naisen välinen yhteenliittyminen saattoi tapahtua jopa salaa, seurakunnan sitä tietämättä.
Täyttikö salaa tapahtuva yhteenliittyminen (jos sellaista nyt joskaan tapahtui) Raamatun tarkoittaman avioliiton tunnusmerkit? - tutkinut
Rochaus kirjoitti:
Tarkoitat siis, että juutalaisessa yhteiskunnassa, tuo miehen ja naisen välinen yhteenliittyminen saattoi tapahtua jopa salaa, seurakunnan sitä tietämättä.
Täyttikö salaa tapahtuva yhteenliittyminen (jos sellaista nyt joskaan tapahtui) Raamatun tarkoittaman avioliiton tunnusmerkit?Aatamin ja Eevan, vai väitätkö, etteivät he siinä liitossa, jonka Hän vahvisti miehen, vaimon välillä.
Se oli ihmiskunnan ensimmäinen miehen ja vaimon liittyminen yhteen, joka tapahtui Jumalan edessä, ja muistuttaa nykypäivän avoliittoa. - avoliitosta
tutkinut kirjoitti:
Aatamin ja Eevan, vai väitätkö, etteivät he siinä liitossa, jonka Hän vahvisti miehen, vaimon välillä.
Se oli ihmiskunnan ensimmäinen miehen ja vaimon liittyminen yhteen, joka tapahtui Jumalan edessä, ja muistuttaa nykypäivän avoliittoa.Avioliitto solmitaan Jumalan edessä. Siksi avioliittoon tulisi mennä vain Herrassa.
- avioliitosta!
tutkinut kirjoitti:
Raamattu vaadi, että mies ja nainen on vihittävä joko kirkossa tai maistraatissa. Raamatussa mies yhtyi vaimoonsa ja he tulivat yhdeksi lihaksi.
Vihkimisestä ei puhuta yhtään sanaa, joten VT:n aikana kaikki elivät avoliitossa.>>Vihkimisestä ei puhuta yhtään sanaa, joten VT:n aikana kaikki elivät avoliitossa. >>
Eikös vaimostaan -20 luvun alusta lähtien erossa asunut VT-seuran oppi-isä "tuomari" Joseph Rutherfort (kuollut -42) tukeutunut raamattuun opettaessaan että esivaltoja ei tarvitse totella
ja näin ollen vihillä ei tarvinnut käydä kun vasta 1952 jälkeen kun oppia muutettiin!(Eli elettiin avoliitossa?)
Jos en väärin muista hänen jälkeen tullut uusi presidentti (oliko Knorr?) että hänkään ei olisi astunut avioon kun vasta tämän uuden opin jälkeen 1952, näin muistaisin historian olevan, mutta jos jollakin oon selventävää tietoa selventäkää ja oikaiskaa! - avioliitossa
avoliitosta kirjoitti:
Avioliitto solmitaan Jumalan edessä. Siksi avioliittoon tulisi mennä vain Herrassa.
Avioliitto suojaa sen osapuolia.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1929/19290234?search[type]=pika&search[pika]=avioliittolaki
Tuota suojaa ei avoliitto anna. Samaa sukupuolta olevat elävätkin avoliitossa. - Turh
avioliitosta! kirjoitti:
>>Vihkimisestä ei puhuta yhtään sanaa, joten VT:n aikana kaikki elivät avoliitossa. >>
Eikös vaimostaan -20 luvun alusta lähtien erossa asunut VT-seuran oppi-isä "tuomari" Joseph Rutherfort (kuollut -42) tukeutunut raamattuun opettaessaan että esivaltoja ei tarvitse totella
ja näin ollen vihillä ei tarvinnut käydä kun vasta 1952 jälkeen kun oppia muutettiin!(Eli elettiin avoliitossa?)
Jos en väärin muista hänen jälkeen tullut uusi presidentti (oliko Knorr?) että hänkään ei olisi astunut avioon kun vasta tämän uuden opin jälkeen 1952, näin muistaisin historian olevan, mutta jos jollakin oon selventävää tietoa selventäkää ja oikaiskaa!Kristillisyys vaipui suureen luopumukseen noin 300-luvun paikkeilla jKR. Päivien lopulla 1900-luvulla alkoi elpyä Jehovan puhdas palvonta. Kaikki ei tapahtunut yhdessä yössä, vaan vanhurskauden aurinko nousi vähitellen. 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alkupuolella moni JEHOVAN palvoja vietti pakanallista joulua, tupakoi, osallistui politiikkaan jne. Mutta vanhurkauden auringon noustessa Raamatun ymmärtäminen kasvoi, ja em. tavoista luovuttiin. Monet muutkin epäraamatulliset käsitykset oikaistiin ja poistuivat puhtaan palvonnan tieltä. Näin Raamatun Jumala Jhwh valmisti kansaansa hyvän uutisen saarnaamistehtävään. Vain hengellisesti puhdas kansa sai Jehovalta siunaukset ja hengellisen suojan. Pyhä henki alkoi vaikuttamaan ja hyvää uutista saarnattiin kautta koko maan.
- hirvas
avoliitosta kirjoitti:
Avioliitto solmitaan Jumalan edessä. Siksi avioliittoon tulisi mennä vain Herrassa.
käytännön asiat. Aatami ja Eeva, mies ja vaimo liittyivät toisiinsa Jumalan kehoituksesta ja Jumalan edessä. Heitä ei vihkinyt ihminen, vaan lupaus yhteisestä liitosta tehtiin Jumalalle.
Kutsuttuunpa yhteiselämää millä nimellä hyvänsä, se on käytännössä nykyistä avoliittoa muistuttava liitto. - hirvas
avioliitossa kirjoitti:
Avioliitto suojaa sen osapuolia.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1929/19290234?search[type]=pika&search[pika]=avioliittolaki
Tuota suojaa ei avoliitto anna. Samaa sukupuolta olevat elävätkin avoliitossa.maallisista laista ja säännöistä, vaan puhtaasti siitä, mitä Jumala sanoi miehelle ja vaimolle heidän yhdistyessään pariksi.
Miksi sotket ihmisten keksimät lait ja säännöt sitä vastaan, mitä Jumala ilmoitti? - lumi...
Turh kirjoitti:
Kristillisyys vaipui suureen luopumukseen noin 300-luvun paikkeilla jKR. Päivien lopulla 1900-luvulla alkoi elpyä Jehovan puhdas palvonta. Kaikki ei tapahtunut yhdessä yössä, vaan vanhurskauden aurinko nousi vähitellen. 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alkupuolella moni JEHOVAN palvoja vietti pakanallista joulua, tupakoi, osallistui politiikkaan jne. Mutta vanhurkauden auringon noustessa Raamatun ymmärtäminen kasvoi, ja em. tavoista luovuttiin. Monet muutkin epäraamatulliset käsitykset oikaistiin ja poistuivat puhtaan palvonnan tieltä. Näin Raamatun Jumala Jhwh valmisti kansaansa hyvän uutisen saarnaamistehtävään. Vain hengellisesti puhdas kansa sai Jehovalta siunaukset ja hengellisen suojan. Pyhä henki alkoi vaikuttamaan ja hyvää uutista saarnattiin kautta koko maan.
"Menneen talven lumille" on paras heittää mm Rutherfordin pieleen menneet maailmanlopun ennustukset, F Franzin viimeinen eletty -75 maaailmanloppu.
Missä on "ymmärtämisen valon kasvu", onko mm karttamisoppi jne siunauksellista kaikille osapuolille!
Näitä "hengellisesti puhdas kansa, siunauksineen", "pyhän hengen vaikutuksia" kauniita sanoja saarnataan , mutta ihmiset voivat silti huonosti, mielenterveysongelmaisia, ahdistuneita jne (karttamis-hajottamisoppi yhtenä syynä). Väkisinkin pukkaa ajatukseen että VT seura on tehnyt ihmisille "hengellisen vankilan", koska vapaa pohdiskelu esim oppiasioissa on pannassa sekä tiedonhaun rajoittaminen (mm internet, luopiopelko) jne.
Saarnaaminen ois paras kohdistaa sisälle päin, ihmisten henkiseen hyvinvointiin kohdistuen! - vaikkei kysyttykään...
Yöelämän lintu kirjoitti:
>>>>Onhan se tiedossa että seurakunnasta eronneiden/erotettujen parissa rehottaa haureus.
Niin no näinhän sinä kuulet lavoilta kerrottavan ja vt-seuran kirjallisuudesta voit sen lukea, mutta ovatko entiset jehovantodistajat saaneet noihin puheenvuoroa? Jos eivät, kyse on pelkästä propagandasta.En ole Jehovan todistaja, enkä myöskään entinen sellainen - puutun silti keskusteluun. En ole minkään uskontokunnan aktiivinen jäsen, kuulun evankelisluterilaiseen kirkkoon kylläkin. Silloin tällöin käyn Jumalan palveluksissa. No mutta kuitenkin. En ole uskossa enkä elä sillä tavoin "uskovaista elämää" kuin jotkut.
Mutta, en myöskään mellasta baareissa - itse asiassa en juo alkoholia lainkaan. Baareissa saatan käydä joskus juomassa jonkin alkoholittoman juoman ja kuunnella vaikkapa jotain bändiä. Jos näitä minun iltojani voi baari-illoiksi käsittää, voin kertoa että omalla kohdallani tapahtumat ovat seuraavat: Katson että kaverit pääsevät kotiin ehjinä (olen heille aina välillä kuskina, kun en tosiaan itse ole tuosta alkoholista innostunut) ja sen jälkeen suorin kotiin itsekin.
Irrallisia ja holtittomia suhteita en harrasta. Olen kolme vuotta seurustellut saman ihmisen kanssa, ja tarkoitus on joskus tulevaisuudessa avioliitto ja perheen perustaminen. Emme ole mitään kovin raamatullista elämää viettäneet, mutta emme myöskään ole siinä toisessa ääri päässä.
Okei, toivottavasti tajusit tarkoitukseni. Siis vaikka en luopunut olekaan, niin tarkoitus oli se, että vaikka ei olisikaan Jt tai jokin muu aktiivinen uskovainen, niin ei sen elämän silti tarvitse olla niin turmiollista kuin puhutaan. Toki varmaan tämän tiedätkin, mutta halusin nyt vain huomauttaa jos sinä tai joku muu ei ole tullut tätä ajatelleeksi.
Nyt siirryn seuraamaan keskustelua takavasemmalle. Siispä hyviä illan jatkoja jokaiselle mielipiteistä riippumatta. :) - Lisäksi
hirvas kirjoitti:
käytännön asiat. Aatami ja Eeva, mies ja vaimo liittyivät toisiinsa Jumalan kehoituksesta ja Jumalan edessä. Heitä ei vihkinyt ihminen, vaan lupaus yhteisestä liitosta tehtiin Jumalalle.
Kutsuttuunpa yhteiselämää millä nimellä hyvänsä, se on käytännössä nykyistä avoliittoa muistuttava liitto."liittoa muistuttava liitto;",
Mites nyt sentään; Kirjoituksissa mainitaan Daavid, ja Hänestä sanotaan, että hän oli Jumalan mieleinen mies, Daavidilla oli 6 muijaa, ja sitten mainita,an 10 sivuvaimoo, ja vielä vanhana Abisag- Batseban Daavid nyysi heettiläiseltä Uurialta, ja samalla tämän hengen, Profeetta ,oliko se nyt Naatan ,
Poikkesi juttelemasta jotain -lammaskaupoista, eikä siinä muuta, ;
Aiemmin Daavid, Saulia paossa ollesaan , sotkeutui jotenkin Abigailiin, ja tämän ärtsy mies sattui -jotenkin kupsahtamaan juhlissa, ja niin Abigailista tuli aavidin emannus, monesko olikaan,
Siis kysymys kuuluu, ,
kun Daavidilla oli niin ja niinmonta vaimoo, ja pojallansa Salomolla, Hätkinen, -700 vaimoo, 2000- sivuvaimoo, ja 5000 orjatarta, ja sitten vielä se Saaban Täti, (- Korkee veisu kyllä muistaa -60 kuningatarta, ja 80 sivuvaimoo, -ja nuoria naisia ilman määrää,)
Niin voidaanko Daavidia ja poikaansa nyt sitten kutsua ..Luterilaisen yksiavioisiksi? - tiukulla
t-i-u-k-u kirjoitti:
Sen muuten mitä katsoin 'ysikakkosesta' tai 33/38:sta, niin avioliitosta niissä ei puhuttu mitään antamissasi kohdissa, esim. Malakian tai Korinttolaiskirjeen osalta. Ettet nyt vain olisi esittänyt meille uuden maailman kömmähdyksen käsitystä asioista? Toisinsanoen valehdellut?
Sen muuten mitä katsoin 'ysikakkosesta' tai 33/38:sta, niin avioliitosta niissä ei puhuttu mitään antamissasi kohdissa, esim. Malakian tai Korinttolaiskirjeen osalta. Ettet nyt vain olisi esittänyt meille uuden maailman kömmähdyksen käsitystä asioista?
-Mahdakko sinä tiuku olla Aino Oikea Totuus ihminen arvostelemaan mikä on oikein tai väärin eri Raamattujen kesken. Raamatussa mainitaan esim. häistä? Miksi olisi mainittu jo se ei olisi Jumalasta? Häät on mainittu usean otteeseen Raamatussa.
Toisin sanoen valehdellut?
-Olet suuri valehtelija itse, ja se on helppo todistaa. Voisin otta yhden esimerkin siitä, haluatko?
- Belati
Luovien ihmisten on vaikea alistua sääntöihin.Se on tunnettu tosiasia.Ahdasmielinen ja suvaitsematon uskonto on kuin vankila.
- paha Israelista
Kaiken salliva kristikunta on ehkä sitten tuolla tarjoamallasi metodilla luoville ihmisille se oikea uskonto?
Mutta Raamatun Jumala ei ole muuttunut. Ja juuri tuolle Raamatun Jumalalle, jokaisen on tehtävä tili.
Raamatussa, jonka Jumala henkeytti, on sääntöjä ja periaatteita. Säännöista osa on ehdottomia ja osa ehdollisia.
On hyvä tutustua Mooseksen kirjoihin. Niitä lukemalla saa Jumalasta oikean kuvan. Raamatun Jumala on yksinomaista antaumusta vaativa Jumala. Israelin kansa (juutalaiset) elivät Lain alla (Laki, jonka Mooses välitti). Laissa on ehdottomia sääntöjä sanktioineen. Oli jo tuolloinkin seurakunnassa sellaisia ihmsiä, jotka eivät halunneet elää Lain säännösten mukaisesti. Lain rikkojia rangaustiin. Pappien tuli lukea koko kansalle (miehet, vaimot ja lapset) Lain kirjainta ja selittää sitä. Kenellekään ei ollut epäselvää, mitä seurasi Lain tahallisesta rikkomuksesta. Silti toisinaan tuli esiin 'kurittomia poikia ja tyttäriä', jotka eivät kunnioittaneet Jumalalta peräisin olevaa ohjausta. Miten heille joistakin kävi?
"Ja nyt tämä syyttää häntä pahamaineisista teoista sanomalla: "Olen havainnut, ettei tyttärelläsi ole neitsyyden todistetta." - - 20 Jos tämä on kuitenkin osoittautunut todeksi — tytöstä ei tavattu neitsyyden todistetta — 21 niin tyttö on vietävä ulos isänsä talon sisäänkäynnin luo, ja hänen kaupunkinsa miesten on kivitettävä hänet, ja hänen on kuoltava, koska hän on tehnyt Israelissa häpeällisen typeryyden syyllistymällä porttouteen isänsä talossa. Niin sinun on poistettava paha keskuudestasi" (5. Mooseksen kirja)
"22 Jos mies tavataan makaamasta naisen kanssa, joka on jonkun toisen omistajan oma, niin heidän molempien on kuoltava yhdessä, miehen, joka makasi naisen kanssa, ja naisen. Niin sinun on poistettava paha Israelista" (5. Mooseksen kirja) - Belati
paha Israelista kirjoitti:
Kaiken salliva kristikunta on ehkä sitten tuolla tarjoamallasi metodilla luoville ihmisille se oikea uskonto?
Mutta Raamatun Jumala ei ole muuttunut. Ja juuri tuolle Raamatun Jumalalle, jokaisen on tehtävä tili.
Raamatussa, jonka Jumala henkeytti, on sääntöjä ja periaatteita. Säännöista osa on ehdottomia ja osa ehdollisia.
On hyvä tutustua Mooseksen kirjoihin. Niitä lukemalla saa Jumalasta oikean kuvan. Raamatun Jumala on yksinomaista antaumusta vaativa Jumala. Israelin kansa (juutalaiset) elivät Lain alla (Laki, jonka Mooses välitti). Laissa on ehdottomia sääntöjä sanktioineen. Oli jo tuolloinkin seurakunnassa sellaisia ihmsiä, jotka eivät halunneet elää Lain säännösten mukaisesti. Lain rikkojia rangaustiin. Pappien tuli lukea koko kansalle (miehet, vaimot ja lapset) Lain kirjainta ja selittää sitä. Kenellekään ei ollut epäselvää, mitä seurasi Lain tahallisesta rikkomuksesta. Silti toisinaan tuli esiin 'kurittomia poikia ja tyttäriä', jotka eivät kunnioittaneet Jumalalta peräisin olevaa ohjausta. Miten heille joistakin kävi?
"Ja nyt tämä syyttää häntä pahamaineisista teoista sanomalla: "Olen havainnut, ettei tyttärelläsi ole neitsyyden todistetta." - - 20 Jos tämä on kuitenkin osoittautunut todeksi — tytöstä ei tavattu neitsyyden todistetta — 21 niin tyttö on vietävä ulos isänsä talon sisäänkäynnin luo, ja hänen kaupunkinsa miesten on kivitettävä hänet, ja hänen on kuoltava, koska hän on tehnyt Israelissa häpeällisen typeryyden syyllistymällä porttouteen isänsä talossa. Niin sinun on poistettava paha keskuudestasi" (5. Mooseksen kirja)
"22 Jos mies tavataan makaamasta naisen kanssa, joka on jonkun toisen omistajan oma, niin heidän molempien on kuoltava yhdessä, miehen, joka makasi naisen kanssa, ja naisen. Niin sinun on poistettava paha Israelista" (5. Mooseksen kirja)Tässä on nyt käsitetty täysin väärin sanomiseni.En vaadi täydellistä vapautta tehdä mitä huvittaa.En edes elä vapaamielisesti. Elän ihan tavallista "kunnon ihmisen" elämää.Mutta en myöskään voi elää noin kaavamaista ja ahdistavaa elämää,kuin Jehovan todistajat puhuvat kokouksissaan ja lehdissään.En viitsi lähteä enää sen tarkemmin selittämään,jos sitä on vaikea ymmärtää.Enkä tarkoittanut avioliittoa ollenkaan,vaan elämää yleensä.Avioliitosta puheenollen,minullekin esiteltiin kerran toinen kristitty yllättäen eräässä tilaisuudessa siinä mielessä,että menisin mahdollisesti avioliittoon hänen kanssaan.Ymmärrän että tarkoitettiin hyvää eikä ketään pakoteta,mutta tämä on yksi niistä järjettömyyksistä, joita en ymmärrä.Voiko toinen ihminen mennä toiselle valitsemaan aviopuolisoa?.Onko avioliiton tarkoitus olla järkiliitto yhdentekevän ihmisen kanssa? Kuulemma tunteet tulevat sitten myöhemmin,kun yhdessä ollaan.Sattumoisin en neljännesvuosisadan jälkeenkään tunne mitään vetoa koko ihmistä kohtaan.Korostan vielä,että pakottamisesta ei ole kyse,mutta tässä on vain yksi esimerkki konservatiivien järjettömistä tavoista.Ei avioliitto mielestäni ole mikään TEHTÄVÄ tai TYÖPAIKKA ,johon lähden suorittamaan kotiapulaisen paikkaa.Itse olen ajatellut sen olevan ennenkaikkea ihmissuhde,johon kolmansilla osapuolilla ei ole asiaa sekaantua edes hyvää tarkoittaen.Sitäpaitsi sellainen sanonta on,että "jos et tunne toisen luonnetta,et voi myöskään hänen tarpeitaan tyydyttää".Tämä on yksi niistä pahoinvointia aiheuttavista esimerkeistä äärimmäisestä vanhoillisuudesta,josta en pidä.Tunnen neljä Jehovan todistaja sisarta,jotka menivät "järkiliittoon" Jehovan todistajamiehien kanssa.Kaikki kolme päättyivät eroon kovien kärsimysten kautta.Yhdestä niistä tiedän vain,että päin seiniä meni alusta alkaen suurten kärsimysten kanssa.En tiedä tilannetta tällä hetkellä.Sitäpaitsi Vartiotornikin on usein todella raskasta ja ahdistavaa luettavaa.Tuntuu usein,että ei jaksa hengittää sen ahdistavuuden ja raskauden takia.
- hirvas
vihasta, vaan Raamatun käskyn noudattamisesta. Kun amerikkalainen ihmisjärjestö, joka on rekisteröinyt itselleen Jumalan nimen, levittää valheita ihmiskunnalle, siihen Jeesuksen seuraajien on puututtava.
Raamattu todistaa näin:
Gal. 1:8
Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
Jehovan Todistajat todistettavasti valehtelevat ja levittävät sellaista, mitä Jeesus eikä kukaan apostoleistakaan opettanut.
Kun vastaat kysymykseen, julistiko Jeesus tulevansa 1. lokakuuta 1914, niin tiedät että se on valhetta. Jeesus ei tullut, eikä Hänen tulemistaan teidä kukaan muu kuin ainoastaan Isä taivaassa.
Yksikään, joka ei pysy Jeesuksen sanassa, ei ole Jumalasta.- ne....
poron erotukset kohta ala? joko päästään susta eroon?
- hirvas
ne.... kirjoitti:
poron erotukset kohta ala? joko päästään susta eroon?
usko Jumalan totuutta, niin ole vaiti.
- Belati
En minä Jehovan todistajia vihaa.Mutta on monia toimintatapoja,joista en pidä,ja jotka aiheuttavat henkistä pahoinvointia.Mm. toisten asioihin sekaantuminen ja ohjailu ilman pyyntöä ovat asioita,joita en hyväksy.
- alypaat
Viha tunteena on Jumalan meihin luoma tunne,aivankuin rakkauskin.
Viha tunteena ei sinänsä ole väärin.Ainoastaan silloin kun se on hallitsematon ja tulee sielunvihollisen välikappaleeksi.
Jeesuskin vihastui ja antoi huutia temppelin häpäisijöille.
Kun ihminen kokee pettymyksen,olkoonpa se sitten millainen tahansa,aviopulison lähteminen sietämättömän avioliiton takia,uskonlahkon jatkuva valehteleleminen ja siten siihen kyllästyminen j.n.e. on selvää että tunteet eivät voi peittyä raamatun ajatuksella:"älkää antako auringon laskea vihanne ylle" tai "käännä toinenkin poski".
Tämä ei voi onnistua,siitä syystä että Jumala loi meidät sellaiseksi,että tarvitsemme asioiden käsittelyä.Muuten sisällemme tulee patteja jotka voivat olla hallitsemattomia.
Tarvitaan aikaa vihan tunteen käsittelyyn.
Mihin se sitten pitäisi kohdistaa?
Syyttömiinkö vai niihin jotka tuon pettymyksen ovat aikaansaaneet?
Tässä tapauksessa valehtelevaan jt-järjestöön.
Kun petetty saa aikansa käydä läpi tuntemuksiaan oikean kohteen(jt-järjestö ja sen edustajat)kanssa tapahtuu tervehtyminen.Jäävuori alkaa sulaa sisältäpäin,pinnan alta ja samalla kaikille näyvä jäävuoren huippukin pienenee.Aikanaan koko jäävuori katoaa.
Missä tämä muutos tapahtuu jäävuorelle parhaiten,missä se sulaa parhaiten?
Kun se kulkee etelämmäksi lämpimille vyöhykkeille.
Missä entisten jehovantodistajien katkeruus sulaa parhaiten?
Muistamalla että meillä on ylimmäinen pappi Jeesus Kristus joka sympatisoi meitä,rakastaa meitä.Hän kokee meidän tunteemme itsessään.Hän oli ihminen joka kärsi syyttömänä kaikkien meidän puolesta.Me voimme heittäytyä täysin puutteellisuudessamme hänen käsivarsillensa,silloinkin kun tuntuu siltä että:"ei olisi pitänyt hoitaa asiaa niin".Hän ymmärtää vihamme ja toivoo että aikanaan Hänen voimallaan,Pyhän Hengen voimalla saamme rakkauden yliotteen.
Kun sinä entinen jehovantodistaja tulet tilanteeseen että säälit niitä jehovantodistajia jotka siellä viellä ovat olet tullut lähelle eheytymistä.
Sitä puolestanne rukoilen.
Emme ole koneita emmekä robotteja.
Tämä viha on samaa kuin pettymys.Sen tunteen kieltäminen on vaarallista.
Viha ja katkeruus on kuin jäävuori.Pieni murto-osa siitä näyky,suurin osa on näkymättömissä,pinnan alla.
Kun vihan tunne on selvitetty ehkä viiden vuoden tai kymmenen vuoden päästä,olet ihminen joka tietää mitä rakkaus ja viha on ja olet löytänyt itsesi ja toivottavaa on että myös Vapahtajasi. - kirjanoppinut
Ylimielisyys. Olet kai sinäkin jossain elämäsi vaiheessa törmännyt ihmisiin jotka tuntevat olevansa moninkertaisesti parempia kuin muut ihmiset. Tottakai siitä saakin kiukustua ja syystä. Tehän tosiaan rakastatte vain toisianne. "Mitä autuuutta siinä on etttä lainaa omilleen joilta tietää saavansa takaisin" Jakeita tähän en viitsi hakea. Muutenkin tiedätte että raamatussa tuo sanotaan.
- Jaakob^
...entisiä hengellisiä veljiäni ja sisariani. Päinvastoin, yritän auttaa heitä näkemään sen puolen Vartiotorniseurasta jota Seura itse ei kerro eikä haluaisi heidän tietävän.
Tunnen sääliä heitä kohtaan sillä he ovat yhä vt-seuran mielenhallinnan pauloissa... - salaisuus?
erotettuja/ eronneita kohtaan on päivittäistä. Exät vihaavat Vy seuran järjetöntä karttamisoppia ja jäsentensä mielen hallintaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaiset nuoret Eu:n köyhimpiä?
Suomalaisen nuoren varallisuus keskimäärin 5000e. Eu:ssa keskimäärin 25 000e.1551263- 881174
Sofia teki aika pahat oharit
Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti2051080- 65882
- 57632
- 52553
- 32548
Muiden vaikutus
Oletko antanut muiden vaikuttaa mielipiteisiisi, tunteisiini tai valintoihisi suhteessa kaivattuusi?79509No tavallaan seuraava kohtaaminen on käänteentekevä
Koska sanon sulle että rakastan sua. On aika. Pösilö.29474- 45467