muikkukukko

uunissa

Yhteishyvässä oli jokin aika sitten ohjeet kalakukon tekoon. 30 v sitten Kuopiossa asuneena innostuin ja ajattelin kokeilla. Ohjeessa sanottiin, että kukkoa paistetaan ensin uunissa 2 h kahdessasadassa, sen jälkeen 12 h 80-100 astetta. Ongelmani on, että käytössäni on leivinuuni. Saan sen kyllä siihen kahteensataan, mutta se kun jäähtyy hitaanlaisesti 80-100 asteeseen. Miten teen sen leivinuunissa, mitkä ajat/lämmöt sopivat? Vai onko helpoin paistaa sitä vaan sähköllä 2 h kuumassa ja sen jälkeen laittaa viilenneeseen leivinuuniniin? Vanhat savolaiset tuskin tekivät noin?

14

9310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • namiskukkelis

      Tuolla yli 200c lämmöllä kuori ruskistuu ja myös kovettuu, sitten miedossa hauduttaen tulee mehukasta kukkoa. Leivinuunissa on tosiaan helppo yön yli haudutella, mutta saa tuon kukon ihan syötäväksi muutamassa tunnissakin. Sellanen satakyyskyt astetta ja kukko on syötävää kolmen tunnin uunituksen jälkeen. Mutta sinähän voit tosiaan miedossa lämmössä sähköuunin jälkeen kukkoa haudutella leivinuunissa. Kovemmalla lämmöllä kun kuorta joutuu voitelemaan voilla, ettei siitä tule aivan kivikovaa.

    • uskomattomalta

      pitää kukkoa uunissa sadassa asteessa kellon ympäri. Luulisi, että kukko kuivuu aivan korpuksi.

      Vaan mistäpä minä tiedän...

      • Tulee takuulla

        Ja varmasti kuiva korppu kukosta kuin kukosta.
        Ei auta enää kukon vuoraaminenkaan folioon, sinne kuivuu ja syömiseen tarvitaan vähintäin temmirauta ja vasara, irroneeko murua edes niillä. Kuka pöljäke on tuollaisen ohjeen antanut?
        Olisiko reseptin antaja joku TV julkkiskokki, savolainen se ohje ei ainakaan ole, ei edes pilan päiten.


      • tunti per kilo
        Tulee takuulla kirjoitti:

        Ja varmasti kuiva korppu kukosta kuin kukosta.
        Ei auta enää kukon vuoraaminenkaan folioon, sinne kuivuu ja syömiseen tarvitaan vähintäin temmirauta ja vasara, irroneeko murua edes niillä. Kuka pöljäke on tuollaisen ohjeen antanut?
        Olisiko reseptin antaja joku TV julkkiskokki, savolainen se ohje ei ainakaan ole, ei edes pilan päiten.

        Onnistuu ainoastaan kuopiolaisilla kukoilla.


    • alkaja

      Ok, miten siis saan kukon tehtyä leivinuunissa. 160 astetta ja 3 h? Entä miten onnisuu jos aloitan sadallakahdeksallakymmenellä ja pidän tunnin kaksi siinä. Sen jälkeen avaan pellin ja annan vedon viilentää sen reiluun sataan. Paljonkohan sen jälkeen paistettaisiin ettei kuivu?

      • Savolaeska

        Tiet hyvän ja pitävän kuoren, laetat sen lakastuun uuniin, vahtaa tarkkaan, ettei kukkos ala laalaan.
        Ota kukko poikkee uunista parin tiiman peästä ja voitele pinta voisulalla ja kieräse almiini folijota ympärille. Paa kukko takasi pesään, ei tarvihe vuottaa lämmön puttoomista, kyllä se aikoo myöte vilennee muutennii. Anna kukon hautua folijon sisässä uunissa kolome , ehken nelijäkin tuntia.
        Ota kukko poies pesästä ja peittele vällyillä ja outtele jouten jonnii aekoo.
        Kukkoo parempoo ei sitte oukkaa.


      • taas uusavuttomat
        Savolaeska kirjoitti:

        Tiet hyvän ja pitävän kuoren, laetat sen lakastuun uuniin, vahtaa tarkkaan, ettei kukkos ala laalaan.
        Ota kukko poikkee uunista parin tiiman peästä ja voitele pinta voisulalla ja kieräse almiini folijota ympärille. Paa kukko takasi pesään, ei tarvihe vuottaa lämmön puttoomista, kyllä se aikoo myöte vilennee muutennii. Anna kukon hautua folijon sisässä uunissa kolome , ehken nelijäkin tuntia.
        Ota kukko poies pesästä ja peittele vällyillä ja outtele jouten jonnii aekoo.
        Kukkoo parempoo ei sitte oukkaa.

        kyselemässa mutta SAVOLAISET neuvot ovat justiinsa aivan oikeat.


      • Kun saes kerran vielä!!
        Savolaeska kirjoitti:

        Tiet hyvän ja pitävän kuoren, laetat sen lakastuun uuniin, vahtaa tarkkaan, ettei kukkos ala laalaan.
        Ota kukko poikkee uunista parin tiiman peästä ja voitele pinta voisulalla ja kieräse almiini folijota ympärille. Paa kukko takasi pesään, ei tarvihe vuottaa lämmön puttoomista, kyllä se aikoo myöte vilennee muutennii. Anna kukon hautua folijon sisässä uunissa kolome , ehken nelijäkin tuntia.
        Ota kukko poies pesästä ja peittele vällyillä ja outtele jouten jonnii aekoo.
        Kukkoo parempoo ei sitte oukkaa.

        Voe että tul vesj kielelle kun savolaeskan ohjetta luvin. tulj ihan mieleen entinen anoppi Vehmersalamelta, se se kun kukon tek, voe että ol hyvvee. Sieltä kun kukon pohjan kiännekohasta leikkas oekeen paksun siivun kukonkuorta ja laetto piälle paksulti voeta, liisteeks vähä ahven ja siansivu sisältöö nii kylläpä nukutti!!
        Terveisijä vuan entiselle Anja anopille!!


    • ohjetta..

      Minä en isommin välitä kukon taikinaisista kuorista, mutta olen joskus tehnut mauikkukukkoa valurautapadassa uunissa hauduttaen.
      Muikkua, läskiä, mausteita, kerroksittain ja tietenkin oikiaa voita.

      Kaupunkilaisena en ole taikinakantta tehnyt, mutta kansi synty saksilla rieskasta leikaten sopivan kokoinen plätty hidasteleen kuivumista.

      Tuosta on jo vierähtänyt parisenkymmentä vuotta, että vastaavasta valmistustavasta kellä tuoreenpia kokemuksia, niin kerrotko.

      Kolmenlitran valurautapataan, kun teen satsin, niin paistoaika ja lämmöt kiinnostas.

      • Lihakeittoa

        Mutta ei siitä Burgundin pataa tule. Kyse on hieman erilaisesta ruuasta, vaikka ainekset olisikin samoja.


    • ...........

      aikoinaan maalla niin että otin sen värin sähköuunissa ja sit märkään sanomalehteen ja lopuksi märkään leivinpaperiin kääritty kukko leivinuuniin 6-8 tuntia. Pysyy kuori mehevänä eikä kuiva liikaa.
      Nykyään sähköuunin varassa elävänä en enää kääri lehtiin paistamisen ajaks...

      • koski lämmittämistä

        eikä itse paistamista.


      • kulakakko
        koski lämmittämistä kirjoitti:

        eikä itse paistamista.

        Kuopiolaisena se vaan aina mieli kukkoa tekkee. Tekeminen kun kestää kumminkin aikansa olen ostellut valmiskukkoja jonkun kerran.Tänään lauantaina olin hankkinut Kuopion kalatuotteen muikkukukon.Kukko tuoksahti avatessa epäkukkomaiselta.Sisältä löytyi valtava määrä suolaisia neulamuikkuja. Kuori oli pehmeää ohutta murenevaa rakennetta.Täydellinen pettymys kukkoa rakastavalle Kuopiolaiselle.Ajattelin, ettei vaan tällaista joku veisi Savolaisena kalakukkona viemisinä. No. Onneksi Hanna Partasen leipomo on olemassa.Sieltä Kuopion kukko viemisiksi ja toimii.


    • Pedruusu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe