Sivuaine

adsfgixissf

Tämä kuuluisi oikeastaan opiskelupalstalle mutta en saa vastausta sieltä.
Eli,
Olen harkinnut matskun oottamista sivuaineeksi. Kuinka vaikeata/suurtöistä se on? Itsellä oli pahanlaatuista motivaatiopulaa matematiikan suhteen lukiossa, seurauksena kirjoitin vaan B:n pitkästä.... Luulen kuitenkin pystyväni parempaan,mutta mikään luonnonlahjakkuus en ole.

15

1612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyttih

      Iisibiisi, etenkin jos vain lyhyeksi sivuaineeksi sen haluat. Ei vaadi paljoa töitä, jos on edes jonkinlaista matemaattista tajua seurata esim. valmiita ratkaisumalleja.

    • nkorppi

      ... asia. Jos uskot että se on vaikeaa ja että ongelmia tulee, silloin niitä varmaankin tulee. Olen itse nähnyt miten oppilaiden uskon vaikutus voi olla kolme-neljä arvosanaa. Jos tehtävä ei heti ratkea, osa ihmisistä luovuttaa heti, koska kuvittelee olevansa fyysisesti vajaa.

      Jos sen sijaan suhtaudut matikkaan samoin kuin hauskoihin älypähkinöitä ja luet sitä riittävän hitaasti, opetellen asiat kunnolla ja järjestyksessä, se on helppoa.

      Juuri kukaan ei ole luonnonlahjakkuus, ainakaan niin että se lahjakkuus tulisi esiin koulumatikassa. Suosittelen lukemaan jotain hauskaa kirjaa koulumatikan ulkopuolelta (The Knot Book) niin että ensin löydät innostuksen matikkaan tieteenä.

      • nkorppi

        älypähkinöihin* :)


    • nkorppi

      ... tuohon toisen nimimerkin vastaukseen sen verran, että jos motivaatio riittää vain 'valmiiden ratkaisumallien ulkoaopetteluun', ei kannata ottaa sitä sivuaineena. Siitä tulee inhottavaa ja vaikeaa puurtamista.

      Jos oikeasti opettelee asiat, ei tarvitse muistaa mitään ratkaisumalleja.

      • on.

        mitä suuremmissa määrin oivaltamista (kerran opittu pätee vanhempanakin) - logiikan hahmottamista.

        jos tässä itse joutuisi pohtimaan matematiikan opiskelua, niin ehkäpä miettisin että mitä varten sitä opiskelisin? hakeudunko mahdollisesti töihin alalle, jossa kaavojen ymmärtäminen on edellytys. vai opiskelisinko matematiikkaa sen takia, että haluaisin sitä paremmin ainoastaan ymmärtää.

        mielestäni matematiikan ymmärryksen tavoitteleminen on loista laji (olen posteljooni) :) - naapurin kissa pieraisi, mitä teki naapuri?

        todennäköisyyslaskenta on parhaimmillaan logiikan ilmentämistä.


    • kai..

      yliopistoa. Se on vähän kuin edellisetkin hahmottelevat: jos ei oo luontaista imua hommaan niin teettää töitä. Eli tarvitsetko käytännön ammatin tarpeen yli meneviä perinpohjaisuuksia/filosofointeja joskus. Yliopistohomma (matematiikassa erityisesti) alun perin on hengeltään tiedemieskoulutus, mikä ei tähtää mihinkään välittömästi käytännölliseen ja jos et ole tutkijatyyppi niin ota joku muu topiikki tilalle, niin voi olla mukavampaa.

    • te-lu dude

      Jos on ongelmia matematiikassa, niin ei missään nimessä pidä ottaa sitä sivuaineeksi! Se lentää opintosuunnitelmastasi viimeistään 2. vuotena kun hihat palaa kainaloita myöten!

      MUTTA, jos opiskelet yliopistossa fysiikkaa tai kemiaa pääaineena, niin silloin on kannattavaa ottaa matematiikka sivuaineeksi. Yliopistossa eivät myöskään matematiikan sivuainekurssit kovinkaan paljoa eroa pakollisista peruskursseista vaativuuden suhteen.

      Vaativuus ja käytettävä aika matikan suhteen on hyvin yksilöllistä, eli joillain menee pari päivää ennen tenttiä ja saa kiitettävän, mutta toiset saavat lukea koko jakson ajan ja saavat siittä huolimatta hylätyn...

    • ap.

      joo, kyllä minä nimenomaan matematikasta jonkinlaisena tautologisena ilmiönä ja loogisena systeeminä olen kiinostunut, eli mihinkään käytännölliseen en sitä tarvitse. Pääaineena luen filosofiaa.

      • mielenkiintoistakin..

        Kyllähän yliopiston matematiikan jotkin osat ja filosofian logiikka sivuavat toisiaan. Mielenkiintoistakin, mutta kysysykseksi tulee mitä filosofiaa lukeva tekisi myöhemmin töikseen (riippuu toki sivuaineista) ellei aio tutkijaksi ja/tai huipulle. "Epäkäytännöllisyydestä" maksajat kun ovat kovin vähissä nykymaailmassa..


      • te-lu dude

        Filosofiaa kun alat lukemaan, niin sivuaineen valinnalla on jumalattoman suuri merkitys! Eli mihinkään diipa-daapailuun ei ole varaa.

        Lähtökohtaisesti kannattaa siis asennoitua siihen, että sivuaine(i/e)stasi voi olla tulevaisuutesi elanto kiinni!! Eli JOS et matematiikalla tule mitään tekemään, niin unohda se.
        Matematiikka pääaineena ja vaikka filosofia ja pedagokiikka sivuaineina olisi jo paljon parempi versio -mutta totuustaulut kannattaa jättää lukioon.


      • ap.
        te-lu dude kirjoitti:

        Filosofiaa kun alat lukemaan, niin sivuaineen valinnalla on jumalattoman suuri merkitys! Eli mihinkään diipa-daapailuun ei ole varaa.

        Lähtökohtaisesti kannattaa siis asennoitua siihen, että sivuaine(i/e)stasi voi olla tulevaisuutesi elanto kiinni!! Eli JOS et matematiikalla tule mitään tekemään, niin unohda se.
        Matematiikka pääaineena ja vaikka filosofia ja pedagokiikka sivuaineina olisi jo paljon parempi versio -mutta totuustaulut kannattaa jättää lukioon.

        Kyllä minä tutkijaksi tähtään ehdottomasti. Tiedän myös että filosofia ja matematiikka ovat monessa mielessä samanlaisia. Monet suuret filosofit ovat olleet myös matemaatikkoja (Descartes, Leibniz, Russel, Wittgenstein(kin))
        Pelkään vaan että matematiikan lukemisesta tulee liian vaivalloista.. taidan kuitenkin mennä nyt syksynä pareille kurssille,, sittenhän sen näkee, aina voi lopettaa jos siltä tuntuu.


      • nkorppi
        ap. kirjoitti:

        Kyllä minä tutkijaksi tähtään ehdottomasti. Tiedän myös että filosofia ja matematiikka ovat monessa mielessä samanlaisia. Monet suuret filosofit ovat olleet myös matemaatikkoja (Descartes, Leibniz, Russel, Wittgenstein(kin))
        Pelkään vaan että matematiikan lukemisesta tulee liian vaivalloista.. taidan kuitenkin mennä nyt syksynä pareille kurssille,, sittenhän sen näkee, aina voi lopettaa jos siltä tuntuu.

        ... vähän kurssin ylläpitäjästä ja aineiston tyylistä, mutta luulisin että sinulla ei tule yhtikäs mitään ongelmia jos otat ajattelevan (eli filosofisen) lähestymistavan! Toisin sanoen 'piirrät kuvia' ja mietit asioita kokonaisuuksina...


      • selvät
        ap. kirjoitti:

        Kyllä minä tutkijaksi tähtään ehdottomasti. Tiedän myös että filosofia ja matematiikka ovat monessa mielessä samanlaisia. Monet suuret filosofit ovat olleet myös matemaatikkoja (Descartes, Leibniz, Russel, Wittgenstein(kin))
        Pelkään vaan että matematiikan lukemisesta tulee liian vaivalloista.. taidan kuitenkin mennä nyt syksynä pareille kurssille,, sittenhän sen näkee, aina voi lopettaa jos siltä tuntuu.

        linjat..ei tartte mietiskellä mitähän tekis isona.
        "Yrittänyttä ei laiteta"; mikä lienee sananselitys tuollekin. Työelämän huonontumisen lyhyt historia vaatisi piakkoin päivityksen..
        Tuhokapitalismi vs valtion pakkokontrolli (rinnakkainen vastaaja miettisi asioita suurina kokonaisuuksina..)
        Tosi on, että haasteita riittää, eikä se matematiikan osuus niin järin suuri ole tämän tyyppisissä.. arvofilosofioissa ym. Että siittä vaan sano Tshaikovski..


      • Lue yli 60op matikkaa, niin voi päästä aineopettajan koulutukseen! Silloin sulla olis ammatti, ku toi pelkkä filosofia ei oikein lyö leiville ja helposti joutuu tekeen sellasta duunia josta ei todellakaan tykkää!

        Mutta suosittelen käymään opintosuunnittelijan juttusilla ja tiedustelee yleisistä sivuainevaihtoehdosta ja sitten tosta mahdollisesta matikan ja filosofian opettajan pätevyyden saamisesta.


      • mielenkiintoista..
        Juho84 kirjoitti:

        Lue yli 60op matikkaa, niin voi päästä aineopettajan koulutukseen! Silloin sulla olis ammatti, ku toi pelkkä filosofia ei oikein lyö leiville ja helposti joutuu tekeen sellasta duunia josta ei todellakaan tykkää!

        Mutta suosittelen käymään opintosuunnittelijan juttusilla ja tiedustelee yleisistä sivuainevaihtoehdosta ja sitten tosta mahdollisesta matikan ja filosofian opettajan pätevyyden saamisesta.

        ajattelin myös edellä, että jokin turvasysteemi olis nykymaailmassa paikallaan.
        Uunokinosta: 2 Hämeen hidainta tempas kunnon länkkärikaksintaistelun, ja hitaampi tietenkin vajosi. Viimeisillä voimillaan vielä: "Voitin.."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      368
      4543
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1600
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      213
      1397
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe