Mtv3:n pasta carbonara ei todellakaan aito resepti

vanha nakki

Joku helppoheikki tv-kokki väitti mtv3:lla oikein tv:ssä että pasta carbonaraan käytetään muka kinkkua! No eipä todellakaan, vaan jonkun sortin pekonia yleensä. Jopa Googlesta löytyy moninaisia reseptejä. Paljon aidompia ja ilman kermaa.

Joku taso pitäisi nyt olla televisiossakin. Höh!!!

9

2783

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja lisäksi

aidossa carbonarassa ei missään nimessä pidä käyttää kermaa, vaan raa'at munankeltuaiset valutetaan tilkkaseen kuumaa spagetin keitinvettä, johon lisätään myös parmesaaniraaste ja mustapippurirouhe, ja sitten tuo sörsseli kaadetaan kypsän spagetin päälle, joka siinä vaiheessa on jo paistinpannussa (wok-pannu muuten on tosi kätevä tässä!), jossa pekonisilppu on ruskistettu. Tuo aito liha on Italiassa nimeltään "panchetta", mutta sitä on hyvin vaikea löytää Suomessa. Pekoni korvaa aika kyvin, joskin kannattaa ostaa sitä valmiiksi silputtua/kuutioitua pekonia, sillä se on sopivan verran paksumpaa kuin monesti aivan paperinohut siivupekoni.

• Veikko.

Ei ole panchetta, vaan pancetta.

• uskomaton väite

Missä ohjelmassa semmosta skeidaa on väitetty että jotain kinkkua ängettäisiin carbonaraan? Olisi kiva maistaa moista sörsseliä kuinka huonoa tulisi.

• telkkarissa

tehtiin siinä Mamma mia tai Bella Italia -ruokaohjelmassa (en oikein muista sen nimeä, mutta siinä suomalainen mieskokki ja hänen Italiassa asuva tätinsä tekivät italialaisia ruokia) tekivät carbonaraa jopa suomalaisesta palvikyljestä - joskin ihan tietoisesti kokeilumielessä.

Pancettan juju suhteessa pekoniinhan on se, ettei se yleensä ole savustettua (poikkeuksia löytyy mutta harvemmin), vaan ainoastaan suolattua, joskin se sitten kylläkin ilmakuivatetaan useita kuukausia.

Myöskään parmankinkkuahan ei savusteta, vaan sekin vain suolataan ja ilmakuivatetaan (ei siis myöskään keitetä...).

Useimmat (tai ainakin parhaimmat) italialaiset salamitkin ovat vain suolattuja ja ilmakuivatettuja, EI siis savustettuja kuten suomalainen metvursti tai "salami". No toki Italiastakin löytyy yksittäisiä savustettuja versioita.

• Kyllästynyt123

Niinpä. Pekoni ilman muuta carbonaraan!
      Itse luen reseptini englanninkielisiltä sivustoilta tai kotimaisesta Herkuttele.com -sivustolta. http://www.herkuttele.com
      Ennemmin lukisin reseptit suomeksi, mutta kaikkia alkuperäis reseptejä ei vielä löydä suomeksi.

carbonara ilman pekonia on kuin.. no jätetään sanomatta :)

• sitten sinulle
      • kokemuksesta

• Harjuri

• di Pasta

Kyllä se kinkkukin siihen kelpaa, kun on täyslihaa eikä kokoonkeitettyä "kinkkua".

Hifistelijät voivat etsiä pancettaa.
      Jossain pastaravintoiloissa voi seurata oman pasta-annoksensa valmistusta esim. Berliinin päärautatieaseman Vapianossa, on pakko seurata...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      2593
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      206
      1204
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1111
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      933
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66