kuinka monta askelta...

kilot veke?

..tykkään paljon kävellä ja liikkua raittiissa ilmassa. Kuinka monta askelta päivässä auttaisi vähän saamaan kilojakin pois?

Muistelen jossain laihdutus ohjelmassa että ihmisiä neuvottiin kävelemään n. 10 000 askelta kunnon ylläpitämiseksi... olenko aivan väärässä?

5

4401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jenskuu93

      Munkin mielestä se taitaa olla n. 10 000 askelta päivässä mitä ihmisen pitäisi päivässä kävellä. Jos laihduttaa tahdot niin "paljon" enemmän pitäisi noita askelia tulla. Tosin ei se liikkuminen pelkästään auta jos syöt epäterveellisesti, eli ruokavalio kuntoon.

      • kilot veke?

        en siis tarkoita että pitäisi montaa kiloa kuukaudessa tiputtaa... vaikka vain 2kg/kk... tietenkin ruokavalio vaikuttaa. olen yrittänyt syödä mahdollisimman hyvin ja monipuolisesti kaikkea...


      • pitäisi...
        kilot veke? kirjoitti:

        en siis tarkoita että pitäisi montaa kiloa kuukaudessa tiputtaa... vaikka vain 2kg/kk... tietenkin ruokavalio vaikuttaa. olen yrittänyt syödä mahdollisimman hyvin ja monipuolisesti kaikkea...

        kävellä yli 12 000, mieluummin 15 000 askelta päivässä, silloin vasta on merkitystä painonpudotuksen kannalta. 10 000 riittää kunnon ylläpitoon, mutta ei vielä kuluta merkittävästi kaloreita. Lisäksi merkittävää on se, kuinka paljon askelista on aerobisia, eli reipasta kävelyä ilman pysähtymisiä. Esim. Omronin Walking Style-askelmittari laskee nuo aerobiset askeleet ja minuutit vielä erilleen kokonaismäärästä. Pyri siihen, että aerobisia askelia olisi vähentään 30 minuuttia päivässä, askelten määrä tuossa ajassa riippuu nopeudestasi ja askelen pituudesta.

        Tuohon laihdutustahtiin, jota toivot, pääset laskemalla yhteen lepokulutuksesi ja liikunnan kulutuksen esim. jollain netin lukuisista kalorilaskureista, ja vähentämällä siitä 500 kcal. Silloin laihdut keskimäärin kaksi kiloa kuukaudessa, eli puoli kiloa viikossa.


      • kilot veke?
        pitäisi... kirjoitti:

        kävellä yli 12 000, mieluummin 15 000 askelta päivässä, silloin vasta on merkitystä painonpudotuksen kannalta. 10 000 riittää kunnon ylläpitoon, mutta ei vielä kuluta merkittävästi kaloreita. Lisäksi merkittävää on se, kuinka paljon askelista on aerobisia, eli reipasta kävelyä ilman pysähtymisiä. Esim. Omronin Walking Style-askelmittari laskee nuo aerobiset askeleet ja minuutit vielä erilleen kokonaismäärästä. Pyri siihen, että aerobisia askelia olisi vähentään 30 minuuttia päivässä, askelten määrä tuossa ajassa riippuu nopeudestasi ja askelen pituudesta.

        Tuohon laihdutustahtiin, jota toivot, pääset laskemalla yhteen lepokulutuksesi ja liikunnan kulutuksen esim. jollain netin lukuisista kalorilaskureista, ja vähentämällä siitä 500 kcal. Silloin laihdut keskimäärin kaksi kiloa kuukaudessa, eli puoli kiloa viikossa.

        ...on hankittuna askelmittari ja sattumalta juuri tuo sama minkä kehoitit hankkimaan.

        ylipainoa on reippaasti joten kai tuo 15 000 askelta vaikuttaa painoon kävelipä sen millä vauhdilla vain?

        tuo askelmittari on sen verran uusi tuttavuus etten ole vielä perehtynyt sen sielun elämään... en oikein ymmärrä miten se toimii. miten se laskee askeleet jne. kummallista


      • edellinen vastaaja
        kilot veke? kirjoitti:

        ...on hankittuna askelmittari ja sattumalta juuri tuo sama minkä kehoitit hankkimaan.

        ylipainoa on reippaasti joten kai tuo 15 000 askelta vaikuttaa painoon kävelipä sen millä vauhdilla vain?

        tuo askelmittari on sen verran uusi tuttavuus etten ole vielä perehtynyt sen sielun elämään... en oikein ymmärrä miten se toimii. miten se laskee askeleet jne. kummallista

        laskee askeleet tärähdyksistä, eli joka kerta kun astut askeleen, siitä syntyy tärähdys. Tuo tärähdys on merkki askelmittarille. Aerobiset askeleet se taas määrittää laskemalla otatko tietyn määrän askelia minuutissa tietyn minuuttimäärän (muistaakseni 10 min) aikana. Muistaakseni enintään minuutin tauko välissä ei keskeytä tuota laskemista ainakaan Omronin Walking Style II:ssä, tuo mahdollistaa esim. liikennevaloihin pysähtymisen vajaaksi minuutiksi.

        Jos vauhti hidastuu yli minuutiksi, aerobisten askelten laskeminen keskeytyy ja alkaa uudelleen vasta kun olet uudelleen täyttänyt "minimin", eli 10 minuutin ajan aerobisia askelia. Silloin tuon 10 minuutin aikana kävellyt askeleet kirjautuvat kerralla aerobisiksi.

        Askelmittaria voi siis käyttää vain sellaisessa liikunnassa, jossa tärähdyksiä jaloille tulee. Samoin sen kalorilaskenta huomioi vain kävelyssä kulutetut kalorit. Esim. jos ajat välillä pyörällä, askelmittari ja kalorilaskenta tulkitsee tuon ajan paikallaanoloksi, koska tärinää ei synny. Muun liikunnan kuin kävelyn kulutuksen mittaamiseen kannattaa siis käyttää sykemittaria, jos haluaa.

        Ja kyllä, 15 000 askelta vaikuttaa painoon, jos se on säännöllistä. Vaikutus ilman ruokavaliomuutoksia ja/tai muuta liikuntaa kävelyn lisäksi voi olla hyvin hidas, mutta esim. vuoden aikana muutos jo näkyy. Reippaasti kävellyt 15000 askelta päivässä toki nopeamminkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1043
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      103
      977
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      737
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      580
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe