Onko uusi työntekijä välttämätön paha työpaikalla ?

Tätä olen miettinyt tehdessäni työtä määräaikaisissa työsuhteissa. Itse tykkään tehdä oman alani työtä ja uusi työpaikka on aina uusi,mielenkiintoinen haaste itselleni. Tietenkin se myös vaatii minulta itseltäni paljon, kun opettelen uuden työpaikan asiat, tutustun yhteistyökumppaneihin ja luon verkostoa jne. Usein olen törmännyt myös siihen, että aktiivinen ja aloitteellinen, omat mielipiteensä rohkeasti esiin tuova työntekijä aiheuttaa kummallisia reaktioita työyhteisössä.

Joskus " vanhat " työntekijät tarjoavat hyvinkin mielellään työtehtäviä " alokkaalle " tehtäväksi jos ei ensimmäisenä niin sitten viimeistään kolmantena työpäivänä. Toisinaan myös näyttää unohtuvan se, että perehdyttäminen ei tarkoita vain ensimmäisiä työpäiviäsi uudessa paikassa.

Kun sitten iloisena ja hymyilevänä suoritat uutta työtäsi ja omaksut jotkut asiat hyvinkin pian ( vankka työkokemus alalta )huomaat työilmapiirissä hyvinkin pian epäileviä katseita jne. Saatat kuulla huomauttelua siitä, että " etpä sinä paljon kysy neuvoja " " tämä kokous / palaveri ei koske sinua, koska olet sijainen " jne.

Itselläni työ pysyy suurin piirtein samana, työpaikkojen työkäytännöt ja yhteistyötahot sekä tietotekniset ohjelmat kyllä vaihtelevat. Vakituisen työpaikkani olen jättänyt omasta tahdostani muutettuani rakkaani kotipaikkakunnalle asumaan. Omasta mielestäni olen onnellisessa asemassa, kun olen saanut tutustua useampaan työpaikkaan täällä asuessani.

Mielestäni meidän sijaistenkin pitäisi saada nauttia työstämme ja opetella sitä ohjauksessanne. Kaikesta avusta / neuvoista olemme hyvin kiitollisia teille kokeneille työntekijöille. Arvostamme työkokemustamme ja ammattitaitoanne, tekisittekö tekin niin ?

1

1805

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyt ymmärretään

Heippa sulle ja kiitos viestistäsi.Olen myös ns.pätkätyöläinen ja onpa minulla vielä toinenkin ongelma.Olen ns.erilainen oppija.Joudun aina kirjoittamaan kaiken ylös ja oppimaan esimerkkien kautta.Minun työhistoriani aikana 13vuotta ei ole tielleni tullut,kuin yksi hyvä töihinopastaja.Hän havainnoillisti kaiken todella hyvin ja opin ja omaksuin asiat hyvin.Sitten on valitettavasti sellaisia työpaikkoja, joissa joudut oppimaan itse ja ilman opastusta.Se ei käy erillaiselle oppijalle.Jos sinua moititaan ja pahimmassa tapauksessa saa fudut on päällimmäisenä mielessä nöyryytys ja loukkaus minua ei ymmärretty minua ei kuultu.Minut käsitettiin väärin.Ei se ole lapsellista,jos erilaiselle oppijalle selittää asiat vähän tarkemmin kuin muille ja PERUSTELLEN.
      Ja suuri kiitos sille minun ymmärtäjälleni,joka aina jaksoi opastaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      163
      7250
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      614
      2648
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      48
      1948
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      114
      1471
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      90
      1365
    6. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      27
      1149
    7. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      71
      1147
    8. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      51
      1127
    9. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      63
      1123
    10. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      69
      1027
    Aihe