1-v

ruokailusta?

Hei!

Meillä poika täyttää kahden viikon päästä 1-v
Olen tähän asti syöttänyt kaupan purkki ruokia! Meillä on hampaita puhjennut vain kaksi alas tähän mennessä, siksi kysynkin neuvoa että eikös sitä lapselle saa ruveta antamaan vuoden hujakoilla samaa ruokaa mitä itse syö, meillä vaan on se ongelma että kun ei ole kun kaksi ala hammasta vasta puhjennut niin ei sitä oikeen hampaattomana pysty aikuisten pöperöitä hienontamaan kahdella hampaalla.

Olisiko kannattavaa odottaa että puhkeaa lisää hampaita että se pureskelu onnistuu, ennen kuin annan aikuisten ruokia, poika kun tällä hetkellä muutenkin nielaisee usein kerralla ruuan alas minkä suuhun laittan eikä niin hirveaäti sitä koita ikenillä hienontaa, ja jos on vähänkin isompi kokkare niin kyökkää helposti, ei tosin niin helposti kun jokin aika sitten! ruuan joukosta etsii pehmeitä paloja ja nitä koittaa vähän mussutella ikenillä mutta jos olisi oikein kiinteää ja kokkareista ruokaa niin ei tulisi syömistä mitään tällä hetkellä!

Kiitos jo etukäteen vinkeistä ja neuvoista!!

2

939

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti viidelle

Kun lapsi on täyttänyt 1, hän on ryhtynyt saamaan samaa ruokaa muiden kanssa. Tietysti on pitänyt ottaa huomioon mitä hän pystyy syömään. Keitot ja makaronilaatikko, kiusaukset, silakkalaatikko,maksalaatikko, perunamuusi, kastike ja perunat tai riisi, uunikala nyt ainakin käy, muutamia mainitakseni. Porkkanan ja lantun raastan mahdollisimman hienoksi raasteeksi jotta sekoittuu hyvin 1-vuotiaan ruokaan.

Jos perhe kuitenkin syö esim tacoja, pihviä tms. annan nuorimmaiselle mitä aterialta on hänelle annettavissa (esim. jauhelihaa, perunaa, muusia) ja lisään tarvittaessa purkkiruokaa.

• pian!

Hei! Meilläkin nyt 1v5kk lapsi sai aikalailla purkkiruokaa pitkään ja saa kyllä joskus vieläkin. Olin vajaa 1v aikoihin "hermona" kun pureskelu ei ottanut onnistuakseen vaikka hammaskalustoa oli hienot rivit. Nyt on jo varmaan kaikki hampaat.

Niin se vain lapsi pian kehittyy ja huomaamatta alkoi kakomatta ja rykimättä pureksia paremmin leipää, potun/porkkanan paloja jne. Haarukalla muusaan tarvittaessa pienemmäksi ja maidolla olen joskus jatkanut "liian kuivaa" muonaa. Olen ollut aika peloton tarjotessani vaikkapa raa'an porkkanan puolikkaan jyrsittäväksi tai milloin mitäkin (näkkäriä, kiehautettuja pakastevihanneksia). Eipä hän ole tukehtunut mutta iskä meinannu olla hermo kireällä "moisesta lapsen tukehduttamisyrittämisestä"....
      Poden huonoa omatuntoa etten ole tarkemmin silloin reilu 6kk ikäisenä alkanut lukea esim. Nestleltä tullutta pikku kirjasta. Nyt kun sitä lukee niin tekisin toisin ja olisin antanut lapsen alkaa opetella syödä itse lämmintäkin ruokaa jo ajat sitten ja lusikka vain lapsenkin käteen! On mua lohduteltu että kyllä luonto opettaa ja ei hän ikuisuutta annan minun syöttää, mutta jotenkin tuntuu että olisi pitänyt aiemmin alkaa antaa itse opetella :o/

Nykyisin koitan pitää laajaa skaalaa ruokakirjossa: hedelmiä, kasviksia, kaikenlaisia ruokia. On se vain -ainakin minusta- jotenkin "työlästä" tehdä ravinteikasta, terveellistä, ruokaympyrän mukaista kotiruokaa melkein päivittäin! Kyllä pääsee töissä helpolla kun saa marssia ruokalan valmiiseen pöytään vuoden päästä :o) Ja lapsikin toivottavasti osaa sitten syödä itse ja jo melkein kaikkea kun lähtee tarhaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies tykkään edelleen sinusta

Harmittaa vaan tämä tilanne. Tai se kun ei ole mitään tilannetta.
      Ikävä
      59
      1260
    2. Martina Aitolehti veti kohtalokkaat hääkännit - Alttarilla ikävä temppu Esko Eerikäiselle

Ex-pariskunta Aitolehti ja Eerikäinen pitävät yhdessä Martina & Esko podcastia. He ovat kertoneet kansalle mm. hääaamust
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1198
    3. Haluatko mies mennä naimisiin melko pian, ku ollaan kohdattu?

Mä haluaisin mennä mahdollisimman nopeesti....💍
      Ikävä
      133
      1132
    4. Mitä haluaisit sanoa hänelle?

Jos joskus kohtaatte?
      Ikävä
      101
      1014
    5. Vappu Pimiä lataa suorat sanat TTK-lähdöstään - Yksi asia elämässä muuttui pysyvästi

Vappu Pimiä astui pois Tanssii Tähtien Kanssa -juontajan pallilta viime syksynä. Pimiällä oli pitkät perinteet TTK:ssa,
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1010
    6. Mikä kaivatussasi

on parasta?
      Ikävä
      49
      827
    7. Vain elämää: Silmiinpistävä muutos heti ekassa jaksossa - Onko tämä hulppeampi kuin entinen?

Vain elämää on totuttu näkemään Hirvensalmella sijaitseva Satulinna. Uudella kaudella kuvauspaikka muuttuu Calliolaksi.
      Vain elämää
      5
      815
    8. Sinulle jota kaipaan!

Tunnen sinua kohtaan jotain, mitä en enää osaa selittää pelkällä ihastumisella. Se on kiintymystä, kaipuuta, romanttista
      Ikävä
      27
      771
    9. Onko naisten "ahdisteluhysterian" kulttuuria kritisoivat miehet itse ahdistelijoita?

Tällaisen kuvan saa, kun tästä aiheesta tekee aloituksia: aina luullaan, että "ahdisteluhysteriaa" kritisoiva mies on it
      Sinkut
      196
      708
    10. Jos oltais joskus samoissa bileissä

Niin lähdettäiskö yhdessä ”jatkoille?”
      Ikävä
      71
      679
    Aihe