Sveitsi vapautumassa kahleista

Sveitsi on vapauttanut kristittyjen noitavainon uhrin syytteistä nyt 226 vuotta liian myöhään.
Uutisesta ei käy olmi että onko kirkko myöntänyt uhrin syyttömyyden.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200808278177521_ul.shtml

Kauan se kesti ennen kuin tuon maailman rikkainpiin valtioihin kuuluva sveitsi myönsi uhrin syyttömyyden.

Muistaako moni miten Suomessa on asia noitavainojen uhrien syytteiden osalta.

17

426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miten niin?
    • tästä löytyy vainottujen as...
    • Ei tosin käy ilmi, oliko hänet tuomittu kirkon vai maallisten viranomaisten toimesta.
      Titeenkuvalehdessä oli Inkvisitiosta laaja artikkeli ja siinä näyttäs suhde luku olevan n.1:425, eli kirkko tuomitsi noituudesta suhteessa 1 kun maallinen tuomioistuin 425.
      Kyllä se näyttää olevan niin, että asiassa kuin asiassa totuus tulee julki ennemmin tai myöhemmin.

      • se historian luku

        ensisijaiseksi tehtäväksenne ja sieltä selvitätte seikan MITÄ ROOLIA KIRKKO NÄYTTELI SILLOIN YHTEISKUNNASSA!

        ÄÄLIÖ!


      • se historian luku kirjoitti:

        ensisijaiseksi tehtäväksenne ja sieltä selvitätte seikan MITÄ ROOLIA KIRKKO NÄYTTELI SILLOIN YHTEISKUNNASSA!

        ÄÄLIÖ!

        Tämä oli nimenomaan historiallinen tutkimus.


    • T. Ollo

      edes Sveitsi. Vielä kun ateistit myöntäisivät sen, että ateistit ovat vainonneet kristittyjä niin...

      • Kerrot nyt ihan omiasi.

        Löydätkö jonkin esimerkkitapauksen.


      • T. Ollo
        Pe.ku kirjoitti:

        Kerrot nyt ihan omiasi.

        Löydätkö jonkin esimerkkitapauksen.

        muistin väärin. Eiväthän muinaisessa Neuvostoliitossa ateistit vainonneet kristittyjä eivätkä muitakaan uskovaisia, vaan...


      • T. Ollo kirjoitti:

        muistin väärin. Eiväthän muinaisessa Neuvostoliitossa ateistit vainonneet kristittyjä eivätkä muitakaan uskovaisia, vaan...

        Ei Neuvostoliitossakaan ateistit vainonneet ketään.

        Kristitty Stalin oli kyllä aikamoinen vainoaja.

        Onkos sulla esimerkkejä ateistien suorittamista vainoista kun ylempänä sellaista kerroit?


      • kommunistisen
        Pe.ku kirjoitti:

        Ei Neuvostoliitossakaan ateistit vainonneet ketään.

        Kristitty Stalin oli kyllä aikamoinen vainoaja.

        Onkos sulla esimerkkejä ateistien suorittamista vainoista kun ylempänä sellaista kerroit?

        [ateistisen] nyky kiinan tilanteeseen, ja ns. uskonnonvapauteen,voit vaikka yllattya...l-h


      • kommunistisen kirjoitti:

        [ateistisen] nyky kiinan tilanteeseen, ja ns. uskonnonvapauteen,voit vaikka yllattya...l-h

        Valtio ei voi olla ateisti vaan ateisti on aina yksilö.

        Kiinassa on ateistejakin suhteessa vähemmän kuin Suomessa.

        Kiinassa on kristittyjä enemmän kuin ateisteja koko maailmassa.


      • hatustasiko?
        Pe.ku kirjoitti:

        Valtio ei voi olla ateisti vaan ateisti on aina yksilö.

        Kiinassa on ateistejakin suhteessa vähemmän kuin Suomessa.

        Kiinassa on kristittyjä enemmän kuin ateisteja koko maailmassa.

        ---Kiinassa on kristittyjä enemmän kuin ateisteja koko maailmassa. ////
        wikapedia-- christianity in china... sanoo

        In 1993 there were 7 million members of the TSPM with 11 million affiliated, as opposed to an estimated 18 million and 47 million "unregistered" Protestant Christians respectively.

        ja kertoo myos krist. vainoista,jotka ovat jokapaivaista leipaa ns. vapaassa kiinassa..l-h


      • T. Ollo
        Pe.ku kirjoitti:

        Ei Neuvostoliitossakaan ateistit vainonneet ketään.

        Kristitty Stalin oli kyllä aikamoinen vainoaja.

        Onkos sulla esimerkkejä ateistien suorittamista vainoista kun ylempänä sellaista kerroit?

        Stalinhan oli entinen ortodoksisen pappisseminaarin oppilas. Hänet oli siten melko varmasti kastettu jo lapsena (tai ainakin joskus ennen pappisseminnaaria).

        Sitä paitsi Stalin oli myös lämmin ja vilpitön Suomen ystävä.

        Satuile sinä ateisteista niin minä satuilen vaikka Stalinista.


      • hatustasiko? kirjoitti:

        ---Kiinassa on kristittyjä enemmän kuin ateisteja koko maailmassa. ////
        wikapedia-- christianity in china... sanoo

        In 1993 there were 7 million members of the TSPM with 11 million affiliated, as opposed to an estimated 18 million and 47 million "unregistered" Protestant Christians respectively.

        ja kertoo myos krist. vainoista,jotka ovat jokapaivaista leipaa ns. vapaassa kiinassa..l-h

        Muistini teki tässä suhteessa samanlaisen tepposen kuin sinun lukemasi.

        tarkistin asian.

        Kiinan kristittyjen määrä on välillä 40 - 90 miljoonaa ja kasvuvauhti 2 miljoonaa vuodessa ja ateisteja on koko maailmassa noin 150 miljoonaa.

        Eihän tuo itse asiaan vaikuta kun ateisteja on kiinassa kuitenkin vain murto-osa kansasta ja monta kertaa vähemmän kuin kristittyjä.


      • tollo??
        T. Ollo kirjoitti:

        Stalinhan oli entinen ortodoksisen pappisseminaarin oppilas. Hänet oli siten melko varmasti kastettu jo lapsena (tai ainakin joskus ennen pappisseminnaaria).

        Sitä paitsi Stalin oli myös lämmin ja vilpitön Suomen ystävä.

        Satuile sinä ateisteista niin minä satuilen vaikka Stalinista.

        Sitä paitsi Stalin oli myös lämmin ja vilpitön Suomen ystävä.

        isä aurinkoinen luulen??


      • kielsi kaikenlaisen
        Pe.ku kirjoitti:

        Muistini teki tässä suhteessa samanlaisen tepposen kuin sinun lukemasi.

        tarkistin asian.

        Kiinan kristittyjen määrä on välillä 40 - 90 miljoonaa ja kasvuvauhti 2 miljoonaa vuodessa ja ateisteja on koko maailmassa noin 150 miljoonaa.

        Eihän tuo itse asiaan vaikuta kun ateisteja on kiinassa kuitenkin vain murto-osa kansasta ja monta kertaa vähemmän kuin kristittyjä.

        uskonnon harjoittamisen niin kai silloin goverment on ateistinen[tiedan tiedan mao on kuollut]

        kuuntele tuo video http://www.youtube.com/watch?v=H77pZGzUUZI&feature=related
        saat nykytiedot 'vapaudesta' kiinassa l-h


      • kielsi kaikenlaisen kirjoitti:

        uskonnon harjoittamisen niin kai silloin goverment on ateistinen[tiedan tiedan mao on kuollut]

        kuuntele tuo video http://www.youtube.com/watch?v=H77pZGzUUZI&feature=related
        saat nykytiedot 'vapaudesta' kiinassa l-h

        teki itsestään Jumalaa kuten niin monilla muillakin diktaattoreilla on tapana ollut.

        Hän halusi palvottavam itseään ja tiedotusvälineet Kiinassa kertoivat hönestä yliluonnollisia asioita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      466
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe