Pinaatin säilöntä!

kilpi78

Osaisiko joku neuvoa...

a) mitkä osat pinaatista ovat käyttäkelpoisia?
b) miten pinaatti kannattaa säilöä?

Olen yrittänyt etsiä jokapaikasta tietoa kyseisiin kysymyksiin, mutta mitään hyvää ohjetta en ole vielä saanut.

10

22164

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkkkkkkkkkkkkkkkk

      ... jos sulla on pinaattia säilöttäväksi asti, lienee tiedät mitä sille tehdään ja miten sitä käytetään.

      Vai "pyytämättäkö" ne on sulle tulleet sinne keittiön pöydälle

      • Anonyymi

        Jospa hän kasvattaa pinaattia eka kertaa.


    • kkkkkkkkkkkkk

      jos sulla oikeesti on pinaattia säilöttäväksi asti, niin lienet tunnet edes käyttö ja säilönnän alkeet !!!!!!!

      Vai ihanko ne pyytämättä ilmestyi sinne sun keittiöösi.

    • kilpi78

      oisko jollain hyviä ohjeita mitä muuta kuin keittoa ja lettuja pinaatista vois tehdä?

    • kalle k

      Pinaatti on helpointa pakastaa. Pinaatin syötäviä osia ovat kaikki pehmeät osat, mutta parasta ovat lehdet.Pakastettaessa ne on paras säilyttää kokonaisina-kaupan pinaatti on minusta liian ohueksi silputtu. Ennen pakastamista pinaatit täytyy keittää. Paras tulos saadaan lävikössä höyryttämällä.Huuhutele pinaatti juoksevan veden alla ennen höyryttämistä. Pinaattia ei pidä höyryttää liian kypsäksi - viisi minuuttia riittää. Kun pinaatti on jäähtynyt se pakastetaan. On kaksi tapaa:
      1. Näin tekevät italiaanot: muovaile pinaatista pesispallon kokoisia palloja,puserra se niin tiukaksi kuin saat. Pane pakastepussiin ja imaise ilmat pois. Pussi pakkaseen.
      Tämä luultavasti säilyttää maun parhaiten.
      2. Lapioi jäähtynyttä pinaattia annoksittain pakastepussiin ja imaise ilmat pois. Pakkaseen. Tämä säästää tilaa.
      Mielenkiintoista olisi tietää,onko kukaan säilönyt pinaattia öljyyn.

      • mammaminsku

        Kiitos ohjeesta!


      • Hopeatie

        Kiitos, hyvästä säilöntäohjeesta. Yleensä itikat syövät pinaattini. Tänä keväänä ja kesänä kaikki kasvoivat hyvin, ja pinaatti peittyi muuhun lehtimassaan, jonka itikat kokivat herkullisemmaksi. ☺


    • Anonyymi

      Ryöppään pestyt ja pikotut lehdet melkein vedettä ja hienonnan tehosekoittimella. Jäähdytän, pakastan liemineen yhden keiton kokoisissa rasioissa. Sulatan valmiiseen keittoon lopussa, vain hiukan kiehauttaen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe