Paljonko voittaa ajassa 60 m juoksussa, jos lähteekin telineistä? Osaako joku kertoa? Miten olisi lasten parasta alkaa harjoitella telinelähtöä? Ja mikä olisi hyvä ikä? Olen nimittäin huomannut jo 9-sarjalaisten lähtevän telineistä ja sellaiset tytöt ja pojat tuntuvat tekevän huimia aikoja.
Telinelähtö
10
4137
Vastaukset
- tasosta...
Hyvä telinelähtö vs hyvä kyyrystä pelkiltä jaloiltaan lähtö on erona vain max 0,1-0,2 sek luokkaa. Mainitsemassasi tapauksessa kyllä se ero tulee matkan aikana pääosin. Helposti silmillä nähtävissä juttu, ei se ero siinä ekan 5 metrin aikana pelkästään tule. Nuo telineistä lähtijät siis todennäköisesti juoksisivat huimia aikoja myös hyvällä pystylähdöllä.
- ero tosi selvä
maalissa, jos juoksijoilla on erona tuo 0,1 s tai peräti 0,2 s... alkaa olla jo varmaan parisen metriä...
- pystymetsästä
Olisi toivottavaa, että todella huimat ajat juostaan vasta myöhempinä vuosina, mieluummin aikuisiällä. Mutta mitä nuorempana oikean telineistä lähdön opettelee niin sitä parempi, mutta kyllä vielä myöhemminkin ehtii opetella, jos tänä vuonna pystylahto tuntuu luontevalta.
- Suomen ben johnson
Luulisin että kun sama juoksija, olkoon vaikka 10-vuotias, saa kyllä enemmän kuin 0.2s paremman tuloksen onnistuneella telinelähdöllä kuin onnistuneella pystylähdöllä.
Mutta kyllä ensin pitää aika hyvin osata lähtö ja kiihdytys pystystä ennen kuin kannattaa opetella telineistä lähtöä ja kiihdytystä. Suomen ben johnson kirjoitti:
Luulisin että kun sama juoksija, olkoon vaikka 10-vuotias, saa kyllä enemmän kuin 0.2s paremman tuloksen onnistuneella telinelähdöllä kuin onnistuneella pystylähdöllä.
Mutta kyllä ensin pitää aika hyvin osata lähtö ja kiihdytys pystystä ennen kuin kannattaa opetella telineistä lähtöä ja kiihdytystä.panostaa monipuoliseen liikkumiseen, tasapainoon ja koordinaatioon. myös lapsena on liikuttava riittävästi päivittäin, jotta keho kestää myöhemmin kovemman harjoittelun! lähtötelineistä harjoittelun voi aloittaa myöhemminkin, sillä se ei ole vaikeaa. pari kymmenystä nuorten kisoissa voi tuottaa äitille tai isille kivan fiiliksen, mut voi tappaa nuoren kipinän liikuntaan!
- Ilmiö
kkristian kirjoitti:
panostaa monipuoliseen liikkumiseen, tasapainoon ja koordinaatioon. myös lapsena on liikuttava riittävästi päivittäin, jotta keho kestää myöhemmin kovemman harjoittelun! lähtötelineistä harjoittelun voi aloittaa myöhemminkin, sillä se ei ole vaikeaa. pari kymmenystä nuorten kisoissa voi tuottaa äitille tai isille kivan fiiliksen, mut voi tappaa nuoren kipinän liikuntaan!
Miten se pari kymmenystä voi tappaa nuoren kipinän liikuntaan? Kyllä meillä muksut ainakin iloitsevat omista ennätyksistään oli laji nyt sitten juoksu tai pituushyppy tai vaikka kiekonheitto. Ja minulle äitinä tulee tottakai kiva fiilis, jos lapsi ennätyksensä tekee. Mutta ennenkaikkea siitä ennätyksestä iloitsee eniten lapsi itse. Tänä kesänä nuorimmainen paransi aikaansa pikamatkalla liki 0,3 s ja oli aivan revetä. PS: Lähtee vielä ilman telineitä ja hänenkin sarjassaan (P9) jo pari lähti telineistä.
- voin kertoa
Ilmiö kirjoitti:
Miten se pari kymmenystä voi tappaa nuoren kipinän liikuntaan? Kyllä meillä muksut ainakin iloitsevat omista ennätyksistään oli laji nyt sitten juoksu tai pituushyppy tai vaikka kiekonheitto. Ja minulle äitinä tulee tottakai kiva fiilis, jos lapsi ennätyksensä tekee. Mutta ennenkaikkea siitä ennätyksestä iloitsee eniten lapsi itse. Tänä kesänä nuorimmainen paransi aikaansa pikamatkalla liki 0,3 s ja oli aivan revetä. PS: Lähtee vielä ilman telineitä ja hänenkin sarjassaan (P9) jo pari lähti telineistä.
Mulla loppu kiinnostus yleisurheiluun 17-vuotiaana, koska olin tottunut melkein joka kisassa parantamaan ennätyksiäni. Yhtäkkiä se kehitys sitten tasaantui, eikä enää kiinnostanut jatkaa, vaikka rahkeita olisi riittänytkin.
Jos olisi ollut ns. heikompia tuloskausia jo joskus 12-14 vuoden ikäisenä, niin olisi ehkä motivaatiota riittänyt harjoittelemaan enemmän. - lopetit
voin kertoa kirjoitti:
Mulla loppu kiinnostus yleisurheiluun 17-vuotiaana, koska olin tottunut melkein joka kisassa parantamaan ennätyksiäni. Yhtäkkiä se kehitys sitten tasaantui, eikä enää kiinnostanut jatkaa, vaikka rahkeita olisi riittänytkin.
Jos olisi ollut ns. heikompia tuloskausia jo joskus 12-14 vuoden ikäisenä, niin olisi ehkä motivaatiota riittänyt harjoittelemaan enemmän.siksi kun ei pää kestänyt huonompia tuloksia ja tappioita. "vaikka rahkeita olisi riittänyt..." mistäs tiedät rahkeesi kun lopetit ja siinä vaiheessa et enää ennätyksiä tehtaillut.
maailma on täynnä mahdollisia MM-mitalisteja... kyllä mä vaan olisin ollut hyvä, mutta kun siinä vaiheessa lopetin jne.... ei hyvät ja tosi lahjakkuudet lopeta. ne lopettavat, joiden nuppi ei kestä sitä, kun tajuavat, ettei huipulla olekaan tilaa heille. säälittävää. - nyt tähän vähän lisää
lopetit kirjoitti:
siksi kun ei pää kestänyt huonompia tuloksia ja tappioita. "vaikka rahkeita olisi riittänyt..." mistäs tiedät rahkeesi kun lopetit ja siinä vaiheessa et enää ennätyksiä tehtaillut.
maailma on täynnä mahdollisia MM-mitalisteja... kyllä mä vaan olisin ollut hyvä, mutta kun siinä vaiheessa lopetin jne.... ei hyvät ja tosi lahjakkuudet lopeta. ne lopettavat, joiden nuppi ei kestä sitä, kun tajuavat, ettei huipulla olekaan tilaa heille. säälittävää.Ihan sivusta olematta se ap: huipulla on tilaa aika harvalle suomalaiselle. Ja parempi sekin että osaa lopettaa ajoissa.
Olet oikeassa että rahkeet eivät riitä monellakaan.
Nuppi kestää helposti kun on riittävästi lahjoja keikkua kärjessä. Olette kaikki säälittäviä vikisijäitä, myös sinä - olitpa sitten minkä ikäinen vaakkuja tahansa.
- 11-vuotias
En osaa oikein sanoa aikaa,mutta itse harrastan yleisurheilua niin opettelin telineistä lähdön noin 9-vuotiaana ja nyt tulee huippu aikoja.Mitä nuorenpana opettelee sen parenpi!
T. 11-vuotias tyttö
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418