Telinelähtö

Vastauksia, kiitos

Paljonko voittaa ajassa 60 m juoksussa, jos lähteekin telineistä? Osaako joku kertoa? Miten olisi lasten parasta alkaa harjoitella telinelähtöä? Ja mikä olisi hyvä ikä? Olen nimittäin huomannut jo 9-sarjalaisten lähtevän telineistä ja sellaiset tytöt ja pojat tuntuvat tekevän huimia aikoja.

10

3834

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tasosta...

      Hyvä telinelähtö vs hyvä kyyrystä pelkiltä jaloiltaan lähtö on erona vain max 0,1-0,2 sek luokkaa. Mainitsemassasi tapauksessa kyllä se ero tulee matkan aikana pääosin. Helposti silmillä nähtävissä juttu, ei se ero siinä ekan 5 metrin aikana pelkästään tule. Nuo telineistä lähtijät siis todennäköisesti juoksisivat huimia aikoja myös hyvällä pystylähdöllä.

      • ero tosi selvä

        maalissa, jos juoksijoilla on erona tuo 0,1 s tai peräti 0,2 s... alkaa olla jo varmaan parisen metriä...


    • pystymetsästä

      Olisi toivottavaa, että todella huimat ajat juostaan vasta myöhempinä vuosina, mieluummin aikuisiällä. Mutta mitä nuorempana oikean telineistä lähdön opettelee niin sitä parempi, mutta kyllä vielä myöhemminkin ehtii opetella, jos tänä vuonna pystylahto tuntuu luontevalta.

      • Suomen ben johnson

        Luulisin että kun sama juoksija, olkoon vaikka 10-vuotias, saa kyllä enemmän kuin 0.2s paremman tuloksen onnistuneella telinelähdöllä kuin onnistuneella pystylähdöllä.
        Mutta kyllä ensin pitää aika hyvin osata lähtö ja kiihdytys pystystä ennen kuin kannattaa opetella telineistä lähtöä ja kiihdytystä.


      • Suomen ben johnson kirjoitti:

        Luulisin että kun sama juoksija, olkoon vaikka 10-vuotias, saa kyllä enemmän kuin 0.2s paremman tuloksen onnistuneella telinelähdöllä kuin onnistuneella pystylähdöllä.
        Mutta kyllä ensin pitää aika hyvin osata lähtö ja kiihdytys pystystä ennen kuin kannattaa opetella telineistä lähtöä ja kiihdytystä.

        panostaa monipuoliseen liikkumiseen, tasapainoon ja koordinaatioon. myös lapsena on liikuttava riittävästi päivittäin, jotta keho kestää myöhemmin kovemman harjoittelun! lähtötelineistä harjoittelun voi aloittaa myöhemminkin, sillä se ei ole vaikeaa. pari kymmenystä nuorten kisoissa voi tuottaa äitille tai isille kivan fiiliksen, mut voi tappaa nuoren kipinän liikuntaan!


      • Ilmiö
        kkristian kirjoitti:

        panostaa monipuoliseen liikkumiseen, tasapainoon ja koordinaatioon. myös lapsena on liikuttava riittävästi päivittäin, jotta keho kestää myöhemmin kovemman harjoittelun! lähtötelineistä harjoittelun voi aloittaa myöhemminkin, sillä se ei ole vaikeaa. pari kymmenystä nuorten kisoissa voi tuottaa äitille tai isille kivan fiiliksen, mut voi tappaa nuoren kipinän liikuntaan!

        Miten se pari kymmenystä voi tappaa nuoren kipinän liikuntaan? Kyllä meillä muksut ainakin iloitsevat omista ennätyksistään oli laji nyt sitten juoksu tai pituushyppy tai vaikka kiekonheitto. Ja minulle äitinä tulee tottakai kiva fiilis, jos lapsi ennätyksensä tekee. Mutta ennenkaikkea siitä ennätyksestä iloitsee eniten lapsi itse. Tänä kesänä nuorimmainen paransi aikaansa pikamatkalla liki 0,3 s ja oli aivan revetä. PS: Lähtee vielä ilman telineitä ja hänenkin sarjassaan (P9) jo pari lähti telineistä.


      • voin kertoa
        Ilmiö kirjoitti:

        Miten se pari kymmenystä voi tappaa nuoren kipinän liikuntaan? Kyllä meillä muksut ainakin iloitsevat omista ennätyksistään oli laji nyt sitten juoksu tai pituushyppy tai vaikka kiekonheitto. Ja minulle äitinä tulee tottakai kiva fiilis, jos lapsi ennätyksensä tekee. Mutta ennenkaikkea siitä ennätyksestä iloitsee eniten lapsi itse. Tänä kesänä nuorimmainen paransi aikaansa pikamatkalla liki 0,3 s ja oli aivan revetä. PS: Lähtee vielä ilman telineitä ja hänenkin sarjassaan (P9) jo pari lähti telineistä.

        Mulla loppu kiinnostus yleisurheiluun 17-vuotiaana, koska olin tottunut melkein joka kisassa parantamaan ennätyksiäni. Yhtäkkiä se kehitys sitten tasaantui, eikä enää kiinnostanut jatkaa, vaikka rahkeita olisi riittänytkin.

        Jos olisi ollut ns. heikompia tuloskausia jo joskus 12-14 vuoden ikäisenä, niin olisi ehkä motivaatiota riittänyt harjoittelemaan enemmän.


      • lopetit
        voin kertoa kirjoitti:

        Mulla loppu kiinnostus yleisurheiluun 17-vuotiaana, koska olin tottunut melkein joka kisassa parantamaan ennätyksiäni. Yhtäkkiä se kehitys sitten tasaantui, eikä enää kiinnostanut jatkaa, vaikka rahkeita olisi riittänytkin.

        Jos olisi ollut ns. heikompia tuloskausia jo joskus 12-14 vuoden ikäisenä, niin olisi ehkä motivaatiota riittänyt harjoittelemaan enemmän.

        siksi kun ei pää kestänyt huonompia tuloksia ja tappioita. "vaikka rahkeita olisi riittänyt..." mistäs tiedät rahkeesi kun lopetit ja siinä vaiheessa et enää ennätyksiä tehtaillut.

        maailma on täynnä mahdollisia MM-mitalisteja... kyllä mä vaan olisin ollut hyvä, mutta kun siinä vaiheessa lopetin jne.... ei hyvät ja tosi lahjakkuudet lopeta. ne lopettavat, joiden nuppi ei kestä sitä, kun tajuavat, ettei huipulla olekaan tilaa heille. säälittävää.


      • nyt tähän vähän lisää
        lopetit kirjoitti:

        siksi kun ei pää kestänyt huonompia tuloksia ja tappioita. "vaikka rahkeita olisi riittänyt..." mistäs tiedät rahkeesi kun lopetit ja siinä vaiheessa et enää ennätyksiä tehtaillut.

        maailma on täynnä mahdollisia MM-mitalisteja... kyllä mä vaan olisin ollut hyvä, mutta kun siinä vaiheessa lopetin jne.... ei hyvät ja tosi lahjakkuudet lopeta. ne lopettavat, joiden nuppi ei kestä sitä, kun tajuavat, ettei huipulla olekaan tilaa heille. säälittävää.

        Ihan sivusta olematta se ap: huipulla on tilaa aika harvalle suomalaiselle. Ja parempi sekin että osaa lopettaa ajoissa.

        Olet oikeassa että rahkeet eivät riitä monellakaan.

        Nuppi kestää helposti kun on riittävästi lahjoja keikkua kärjessä. Olette kaikki säälittäviä vikisijäitä, myös sinä - olitpa sitten minkä ikäinen vaakkuja tahansa.


    • 11-vuotias

      En osaa oikein sanoa aikaa,mutta itse harrastan yleisurheilua niin opettelin telineistä lähdön noin 9-vuotiaana ja nyt tulee huippu aikoja.Mitä nuorenpana opettelee sen parenpi!
      T. 11-vuotias tyttö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2506
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      39
      1408
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1382
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1111
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe