miten selviytytä koti-ikävästä??

surullinen muuttaja

Nyt alkoi kolmas päivä ensimmäisessä omassa asunnossani. Olen -88 syntynyt ja tosiaan ennen muuttoa olin ihan onneni kukkuloilla, kun suunnittelin tätä. Nyt, kun muutto on ollut ja mennyt niin en voi lopettaa itkemistä muuten, kun nukkumisen ajaksi! Olo on ihan älyttömän ahdistunut ja ikävä kotiin vanhempien luokse on kova. Nyt olen nähnyt vanhempani kaikkina päivinä asuvathan he vain noin 5 kilometrin päässä, mutta silti aina, kun he eivät ole täällä, on paha olo. Olen jo nyt ihan luovuttamassa ja muuttamassa takisin kotiin... Eli olisiko mitään neuvoja? Tällaista oloa en jaksaisi, kun on niin älyttömän surullinen mieli ja pahinta on, että tiedän, että vanhemmillanikin on ikävä :'(

19

8068

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • =#=#==#=#

      Ja olet vielä minua vuoden vanhempi. Itellä hajoaa kohta pää kun ei pääse muuttamaan omille. Ja tarkoitus olisi vielä muuttaa yli 200 kilometrin päähän suureen kaupunkiin tästä pikkupaskakylästä. Ainoat ongelmat näkyy olevan teknisiä. Eli miten järjestää kuljetukset mahdollisiin koulutuspaikan kuulusteluihin, asunto, tavaroiden rahtaaminen. Kun asuisinkin omillani... ääh. Toiset ne on valmiita aikaisemmin ottamaan vastuun elämästään. Jooh...

    • ikkmmmmmm

      Ihan normaali reaktio. Kyllä se ohi menee. Täytät vaan päiväsi puuhilla (opiskelu, harrastukset), niin ettet kerkiä miettimään koti-ikävää. Ja sitten yhtenä päivänä huomaatkin, että hei, näinhän tän piti ollakin.

      Ja tosi hyvä, kun olette noin lähellä ja voit mennä kyläilemään milloin haluat(itse aikanani muutin kirjaimellisesti toiselle puolelle Suomea, opskelemaan etelästä Rovaniemelle, ja jos halusin porukoiden luo niin se vaati vähintään 10 tunnin istumisen junassa...).

    • miksi sitten..

      muutit pois?.Välimatkaa vain 5 km.Jos lähtee opiskelemaan eri paikkakunnalle niin muutto on väistämätön pakko.Itse muutin 10 vuotiaana pois.Ei siksi että olisi ollut pakko vaan että halusin itsenäistyä ja saada opiskelurauhaa.
      Ensimmäisinä päivinä oli mahtava tunne että vihdoin jotain omaa.No me ollaan kaikki erinlaisia.

      • edelliseen..

        en nyt sentään ollut 10 vuotias vaan 19.


      • julen

        ei 10 vuotiaana viellä voi muuttaa pois vai voiko muka XD mää oon 12v ja asun viellä
        kotona XD taitaa olla vähän liikaa liiottelua täällä netissä vai tarkotatteko te jotka
        muutitte 10 vuotiaina nii tarkotatteko 20


    • samaa kokenut

      Koti-ikävä voi olla todella ahdistavaa, vaikka kyllähän meidän täysi-ikäisinä pitäisi ymmärtää, ettei siihen sinäänsä ole mitään syytä - pahalle ololle ei kuitenkaan voi tehdä mitään päättämällä.

      Olemme kuitenkin niin "vanhoja", että kyllä meidän pitää opetella asumaan yksin. Tämä on kylmä fakta. Kasvukivut pitää vain surra.

      Suosittelen, että puuhaat mahdollisimman paljon kaikkea kivaa: kutsut kavereita kahveille luoksesi, käyt opiskelijailloissa jne. Tärkeää olisi, ettei joudu olemaan yksin.

      Varmasti syy, miksi meillä on paha olo, johtuu siitä, että olemme tottuneet elämään toisten kanssa. Yksinolo tuntuu pahalle.

      Tiedätkö, minusta on todella kiva lukea, että muutto on herättänyt sinussa tunteita. Se kertoo siitä, että olet tunteva ihminen, rakastat perhettäsi. Älä koskaan luovu tuntemisesta, vaikka kuinka monet itkut joutuisit itkemään. Älä missään nimessä kylmetä itseäsi.

      Tsemppiä elämääsi!

    • ...lentoon pesästään. Ei kuulu aikuisen lapsen asua vanhempiensa "passattavana"eli siis heidän kanssaan enää täysi-ikäisenä.Ikävä voi olla tois-tai molemminpuolista,mutta ero on myös helpottavaa.Lapsi tuo työn tullessaan,sanoo vanha kansa,mutta myös vie työn mennessään.Oman kodin laitto ja kaiken suunnittelu on useimmille mukavaa,mutta on myös näitä "iltatähtiä"joitten lentoonlähtö ottaa todella lujille.Näitä miettii yksi äiti

      • moneksi

        Elukoilla asia on eri, ihmisäideillä yleensä ikävä on kova. Ei tosin kaikilla. Vai että oikein täysi-ikäisenä jo pitäisi lähteä, se on joillakin kiire. Tuttavan poika muutti 26-vuotiaana, kukaan ei pitänyt tuota liian myöhäisenä. Itse ostimme tosin pojallemme asunnon jo 20-vuotiaana, hän oli kaveriporukkansa ensimmäinen joka muutti pois.

        Oma äitimmekin ikävöi lapsiaan koko ajan, vaikka täyttää kohta 80.


    • *muuttaja*

      ..että itselläkin otti aika koville tuo muuttaminen toiselle puolelle suomea aivan uppooutoon kaupunkiin ja voisiko sanoa, jopa kulttuuriin. Sukulaiset ja kaverit jäivät kaikki edelliselle paikkakunnalle. Kannattaa alku surujen jälkeen rohkeasti lähteä etsimään uusia kavereita, osallistua kaikenlaisiin opiskelijatapahtumiin, etsiä vaikkapa uusi harrastus ja miettiä itsekseen asustelun plussa puolia. (esim. vapaus tehdä asioita silloinkuin haluaa, oma rauha kun sitä tarvitsee). Eli lähteä rakentamaan elämäänsä juuri sille paikkakunnalle. Täytyy myös muistaa, että vaikka vanhemmat sinusta välittävät hekin tuntevan helpotusta siitä, että muutat omillesi ja ennenkaikkea pärjäät.

    • ???

      20 v ja poraa koti-ikävää 5 km päässä?

      Ei tää oo tottakaan... Jos oisit 12 v. niin vois mennä läpi.

    • surullinen muuttaja

      Ilmeisesti kaikki eivät koti-ikävää tunne - kun ottaa huomioon jotkut kommentit! Eipä minullakaan ennen muuttoa ollut tietoakaan tällaisista tunteista, ne vaan iskivät, kun ensimmäisenä iltana olin uudessa asunnossani. Vieläkin tuntuu pahalta, mutta nyt alkaa jo olla sellainen tunne, että kyllä tämä tästä ajan myötä. Välillä on jo sellaisia hetkiä, että on tosi hyvä mieli!

      Ja tosiaan on minulla ollut viime vuosina myös taipuvaisuutta syysmasennukseen, että ehkä tämä syksy oli huono ajankohta ottaa tämä iso askel aikuistumiseen. Mutta tosiaan elämä kyllä voittaa, kunhan pääsee tämän vaikean alun yli ;)

      • tiedän miltä tuntuu

        Voi, nuo on niin ohimeneviä fiiliksiä... Muutin itse 19-vuotiaana Helsinkiin opiskelemaan pikkukaupungista ja kyllä mulla ekana iltana myös tuli itku. Ja muutamana seuraavanakin. Varmastikin sen takia, että mulla on aina ollut hyvät välit vanhempiini ja muutto oli lähinnä välttämätön pakko eikä mikään, mitä olisin odottanut kuin kuuta nousevaa. Olen silti näin jälkeenpäin sitä mieltä, että se oli täsmälleen oikea hetki itsenäistyä. Kun tutustuin uusiin ihmisiin ja sain arjen rullaamaan niin tuli ylpeys siitä että tosiaankin pärjää jo yksin. Sä nyt tietysti et varmaankaan hirveästi ole tavannut uusia ihmisiä jos samalla paikkakunnalla edelleen asut (ellet ole aloittanut uudessa koulussa?), mutta suosittelen että teet sellaisia mukavia asioita mitä et kotona asuessasi voinut tehdä. Laita itsellesi ruokaa ja kuuntele hyvää musaa ihan vaan itseksesi tai kavereiden kanssa, käy juhlimassa ystävien kanssa ja mene kotiin vasta silloin kuin itse haluat. ;)Tee suursiivous ja nauti puhtaasta omasta kodista. Pieniä asioita, mutta antaa hyvän mielen ja itsenäisyyden tunteen. Tsemppiä vaan syksyyn, vaikka se onkin pimeää aikaa. Mutta toisaalta, sitten saa polttaa kynttilöitä ja kääriytyä ikiomalle sohvalle viltin alle lämpimään. :)


    • Betsku866

      Käy usein kotona kylässä, jos et kestä yksin olemista! Uskon, että koti-ikävää voi potea vaikka muuttaisi vain 5 km päähän, mutta sinuna en valittaisi koska voit ikävän tullen mennä käymään kotona. Toista se oli minulla, kun muutin 300 km:n päähän, eikä todellakaan ollut mahdollista edes joka viikonloppu käydä vanhempien luona.

      Mun ikävää helpotti yhteydenpito vanhempiin ja uudelta paikkakunnalta saadut ystävät, joiden kanssa vietin aikaa. Neuvoni siis on, että älä jää murehtimaan ikävää kotiin, vaan lähde kavereiden kanssa ulos tai menee kotiisi käymään.

      • pertti930

        Vanha ketju, mutta vastaanpa silti, koska varmasti monet potevat koti-ikävää. Itse jouduin kesällä lähtemään inttiin 19 vuoden kotona asumisen jälkeen. Ensimmäiset päivät olivat henkisesti hyvin rankkoja, koska koti-ikävä oli aivan tajuton. Tunne kuitenkin helpotti, kun tutustuin uusiin ihmisiin ja asiat rutinoituivat. Ei kannata vaipua murheeseen, koti-ikävä on ahdistava tunne mutta menee ohi nopeasti.


      • julen
        pertti930 kirjoitti:

        Vanha ketju, mutta vastaanpa silti, koska varmasti monet potevat koti-ikävää. Itse jouduin kesällä lähtemään inttiin 19 vuoden kotona asumisen jälkeen. Ensimmäiset päivät olivat henkisesti hyvin rankkoja, koska koti-ikävä oli aivan tajuton. Tunne kuitenkin helpotti, kun tutustuin uusiin ihmisiin ja asiat rutinoituivat. Ei kannata vaipua murheeseen, koti-ikävä on ahdistava tunne mutta menee ohi nopeasti.

        pertti930 oot oikeassa että se ikävä on ahdistava tunne ja sydäntä rupee
        sattumaan


    • julen

      no jos sulla on vaikka leirillä hirvee koti ikävä niin kannattaa sanoa ohjaajalle
      niin ne varmaan lähettää sut kotiin mul on aina koti ikävä kun mää oon leirillä
      ja 1 kerta mulle jäi hirveitä traumoja siitä kun se leirin ohjaaja esti mua lähtemästä
      kotiin mut sit mää kerroin yhelle toiselle nii se sano et se menee puhumaan sille
      ja pääsin sitte kotiin ((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((:
      ja sit se mille sanoin et se esti mua lähtee ni se sano et se puhuu vaan pehmoisia

    • julen

      sehän on ihan normaalia jos tulee koti ikävä tai äitiä ja iskää tai äitiä vaan tai pelkästään isää mutta ärsyttää ihan suunnattoman paljon että miks aina mulle tulee koti ikävä leireillä kyllähän mää kerkeän olemaan siellä kotona sitten ja vähän liikaakin oon vasta 12v ja kun aikani koittaa 20 vuotiaaksiniin olen vaja vuoden
      intissä eli armeijassa. ja pääsee viikonloppuna kotiin siellä voi tulla vähän semmonen ontto olo ja ihan kun ei kuuluisi sinne ja vähän orpo olokin mutta kyllä
      se siitä ohi menee (;

    • Whaaaaaaaaaaaaaaat

      Ei 10 vuotiaana voi muuttaa pois XD taidat vähän liiotella...

    • Anonyymi

      Muutin kotoa pois 12-vuotiaana sisäoppilaitokseen ja siitä asti ollut omillani

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8296
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe