Kävin Kansallismuseossa ja bongasin mielenkiintoisen matkakellon. Siinä oli kompassi sekä aurinkokello. Kellon kannessa on lueteltu muutama kymmen eurooppalainen kaupunki, Lyon, Pariisi, Venetsia, Frankfurt jne. Nimen perässä lukee numero, esim 45, 58, 42 tms. Mitä nämä numerot ovat? Miten kelloa oikein käytettiin?
Matkakellon käyttö
4
4659
Vastaukset
- kaapeloitsija
pitää periaatteessa suunnata niin, että sen varjonheitin, mikä se nyt sitten onkin, lanka, levynreuna tms. on maapallon akselin suuntainen.
Kompassilla saadan likimääräinen pohjois- tai eteläsuunta, ja kallistus saadaan tuosta taulukosta, jossa on mainittu joidenkin mielenkiintoisten kaupunkien latitudit.
Jos aurinkokello on Equadorissa, niin latitudi on nolla, ja varjonheittäjän pitää olla vaakasuorassa. Pohjoisnavalla latitudi on 90 astetta, ja varjonheittäjän tulee olla pystysuorassa. Lontoot ja Pariisit ja mitä niitä onkaan vaativat oman kallistuksensa.
Lisäksi pitäisi ottaa huomioon vuodenaika, eli se, että Aurinko liikkuu eri korkeudella eri vuodenaikoina, ja se, että Maa kiertää elliptisellä radalla. Taitavat nämä hienosäädöt jäädä pohjoissuunnan määrityksen epävarmuuden varjoon (heh, tahaton sanaleikki).- Museovieras
Kiitos selityksestä! Siis ne numerot ovat asteita, joista matkustaja on tiennyt menevänsä edes jotakuinkin oikeaan suuntaan silloin vuosisatoja sitten.
- pieni saivartelija
Aurinkokellon varjosauvan ei _välttämättä_ tarvitsisi olla maapallon pyörimisakselin suuntainen, mutta jos se on sellainen, niin _koko_ varjosauva voi näyttää aikaa asteikolla.
Jos varjosauva ei ole maan akselin suuntainen niin aika-asteikon voisi laatia vain tietylle varjosauvan kohdalle, esim. sen päälle. Vain sauvan pään varjoa voisi käyttää ajan osoittamiseen. Tämä siis vaatisi erikoisen aika-asteikon.
Toki yleensä aurinkokellojen varjosauvat ovat maapallon pyörimisakselin suuntaisia. Se on käytännöllistä koska paikkakunnan leveys täytyy joka tapauksessa ottaa jotenkin huomioon, jos ei muuten niin kellon aika-asteikossa.
Siirrettävässä aurinkokellossa maapallon akselin suuntainen varjosauva lienee välttämätön koska jos asteikko laadittaisin monelle eri latitudille niin siitä ei ottaisi selvää Vanha Erkkikään. - kaapeloitsija
Museovieras kirjoitti:
Kiitos selityksestä! Siis ne numerot ovat asteita, joista matkustaja on tiennyt menevänsä edes jotakuinkin oikeaan suuntaan silloin vuosisatoja sitten.
Nuo numerot ovat jotain jossain ties missä kaiverrettuja numeroita.
Minäkin voisin kaivertaa tuommoisia numeroita messinkiin.
Kello ei näytä suuntaa, vaan sen hetken, jolloin kaljanjuonti on syytä aloittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä1012120Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2921907Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3441741Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.2051594Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1021593- 321301
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941123Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤671079- 511047
- 581038