Uusien autojen rengasmelu

hirvittää!

En tiedä onko kuuloni ikää myöten parantunut vai
mistä johtuu, että uusien autojen rengasmelu on kamala...suorastaan hirvittävä.

Olen ajellut pitkän ajan autoilla ja ihmettelen mitä 2000 luvun jälkeen tehdyille autoille on tapahtunut.
Mitä uudempi auto sitä kovempi meteli.
Oli auto sitten "premium" tai tavallinen kansanauto
niin ajonautinnosta ei voi enää puhua kun melu on niin häiritsevää.

Aina uuden autouutuuden tultua menen ja totean saman asian eli RENGASMELUN!

28

3001

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taitaa olla

      En nyt tietenkään osaa sanoa miksi mutta aina voi arvailla syitä.
      Ajo-ominaisuuksista halutaan nykyään urheilullisia eli auto ei saa kallistella turhia eri lehtien väistökokeissa. Tämä ei onnistu löysillä alustan kumipuslilla vaan sinne lyödään tiukkaa tavaraa ja meteli jyristelee rungon kautta sisään. Ennen vanhaa lellut amerikanraudat olivat tällaisilla "löysillä" alustoilla eikä todellakaan renkaista kuulunut pihaustakaan.
      Toinen on tietysti rengasmuoti. Isot, leveät ja mataprofiiliset renkaat jyristävät kovemmin kuin kapeammat korkeaprofiiliset.
      Lisäksi renkaiden nopeuluokat ovat nousseet huippunopeuksien nousun myötä eli vaadittava kumiseos on kovempaa.
      Jos tehdään ekomalli, niin alle laitetaan mahdollisimman pienellä vierintävastuksella olevat renkaat ja ne ovat kapeat mutta kovat.
      Auton ruostesuojaus ennen vanhaan vaimensi hiukan ääniä mutta nykyään ei enää suojata, tehtaalla vähän mutta jälkeenpäin ei enää lainkaan.

      • selvä juttu

        mitä vähemmän kumia rungossa sen vähemmän se vaimentaa melua ja pikkuautoissa monesti äänieristys vielä kehnompi...


      • KummallisiaOvatAjatukset

        Itsekin uskon 2000-luvulla autoissa lisääntyneen jyrinän ja muun rengasmelun johtuvan pääosin nykyisestä, naurettavan kokoisesta regastuksesta (ainakin Suomen oloissa). Toinen tekijä on tietysti nykypäivän hiljaiset moottorit ja muun äänieristyksen parantuminen, jolloin juuri rengasmelu tulee paremmin ilmi.

        Silti on mielestäni huvittavaa, että esimerkiksi BMW 5-sarja, jota alettiin valmistamaan jo vuonna 1996, luit oikein 1996!, on edelleen yksi hiljaisimmista valmistuneista automalleista koskaan.

        Uuden perus perheauton ( varmaankin kaikki alle 250 hp ) alle lyödään usein 225/45/17 tai jopa 235/35/18 ensiasennus rengastuksia, tätä en voi käsittää.
        Ensinnäkin ainoa todellinen hyöty noista kilpa-auton rengastuksista verrattuna vaikkapa 205/55/16 tai jopa 195/55/16 tulee esille rata-ajossa. Arkiajossa taas perusrengas on huomattvasti hiljaisempi ja erityisesti mukavampi sekä ehkäisee paremmin vesiliirtoon joutumista.

        Eihän muutama vuosikymmen takaperin edes aikansa super urheiluautoissa ollut tuota isompaa rengastusta; esim Ferrareissa ja Porcheissa.
        Nyt samanlaisella rengastuksella kuskaillaan 150 hp perus perhefarmarilla lapsia kouluun ja harrastuksiin kuoppia ja uria väistellen sekä mahtavaa rengasmelua kiroten ;)

        Samaan kategoriaan taitaa mennä nykyajan muotivillitys laittaa vähintään kaksi mahtavan kokoista pakoputken ulostuloa esille, vaikka oikeasti monesti tarvittaisiin vain yksi pieni.

        Yksinkertaistettuna syynä on nykypäivänä muodikas yksilöllisyyden tavoittelu, sporttisen omamielikuvan muodostamisen suosio sekä ulkonäkökeskeisyys, jotka kaikki ulottuu kaiken järkiajattelun kustannuksella myös autoilun maailmaan.

        Toisena havaintona edelliseen perustuen tulikin mieleen uusin Outdoor-henkinen villitys ja esittäminen. Tunnen useammankin pariskunnan tai perheen, jotka ajelevat joko maasturilla ja korotetulla maavaralla varustetulla farmarilla. Kuvioon tietysti kuuluu myös mitä ihmeellisimmät kuljetusvimpaimet auton katolla ja perässä, sekä näytösluonteisesti joka paikkaan kuljetettavat kanootit, suksiboksit ja maastopyörät, viikonloppu viikonlopun jälkeen. Ollaan siis olevinaan niin ulkoilma ihmisiä ja ahkeria eränkävijöitä.

        Todellisuudessa kaava menee kysyttäessä viikonlopun riennoista useimmiten näin;
        - No saunottiin ja otettiin vähän viiniä, niin eihän sitä sitten jaksanutkaan juuri pyöräillä/meloa/lasketella yms
        - Oli niin kipeä olo koko viikonlopun, että oli pakko vain levätä
        - Istuin mökissä ja tein läppärillä töitä koko viikonlopun
        - Kävinhän se meidän Matti lähikaupassa pyörällä (2 km) ja ennen lauantai saunaa kävi puoli tuntia melomassa, minua ei oikeastaan nuo kiinnosta ollenkaan (silti kuljetetaan viikonlopusta toiseen 2 x maastopyörää kajakki edes takaisin mökin ja kaupungin välillä)

        Eihän tuntemilleni tapauksille voi kuin hymähdellä lempeästi. Ihmettelen vain, miksi heidän pitää esittää jotakin aktiivista ulkoilma ihmistä, jos sellainen ei oikeasti edes kiinnosta kuin ehkä muutaman kerran vuodessa. Onko se jotakin trendin perässä kulkemista, mielikuvan luomista muille vai silkkaa ajattelemattomuutta?


      • 16win19

        Naapurini osti keväällä uuden karheaan, epäilemättä urheiluauton suorituskyvyllä varustettuun ja usein rata-ajossa käytettävään 2.0 tdi Audiinsa 19-tuumaiset vanteet megaleveillä nakeilla. En osannut päättää, olisiko pitänyt itkeä vai nauraa kun ensimmäisen kerran osui silmään;)


    • siitä että

      2000-luvun autoista on vähennetty moottorin ääniä ja tuulensuhinoita, jotka vanhemmissa autoissa peittivät rengasmelun. Eipä tule näin äkkiä mieleen yhtäkään automerkkiä, jossa 2000-luvun mallissa rengasmelu olisi suurempi, kuin vastaavassa 80 tai 90-luvun mallissa.

      • kokeilemassa

        Seatin Toledoa vaikka dieselkoneella. Ensin tämä 1999 mallinen sämpylä ja sitten vaikka ihan uusi. Et voi olla niin kuuro ettet huomaisi eroa vanhan hyväksi.


      • valitettavasti_näin

        Pakko todeta, että meluisampia uusia autoja löytyy kuin 80-90- luvun autot.
        Uusi Prius on takapenkkiläisten melulta tutkitusti yksi kaikkien aikojen meluisin auto Tekniikan Maailman mittauksissa. Sileällä asfaltilla 75dB on järkyttävän paljon verrattuna mihin tahansa mitattuun autoon, varsinkin auton koko ja hintaluokka huomioiden. Edes Toyota Yaris ei ole niin meluisa, vaikka onkin muihin kokoisiinsa verrattuna meluisammasta päästä.


      • oma_kokemus
        valitettavasti_näin kirjoitti:

        Pakko todeta, että meluisampia uusia autoja löytyy kuin 80-90- luvun autot.
        Uusi Prius on takapenkkiläisten melulta tutkitusti yksi kaikkien aikojen meluisin auto Tekniikan Maailman mittauksissa. Sileällä asfaltilla 75dB on järkyttävän paljon verrattuna mihin tahansa mitattuun autoon, varsinkin auton koko ja hintaluokka huomioiden. Edes Toyota Yaris ei ole niin meluisa, vaikka onkin muihin kokoisiinsa verrattuna meluisammasta päästä.

        Tuon voin vahvistaa ihan kokemuksella kuulohavantoon perustuen. Kuljen usein taksilla kolmostietä Stadista Hämeenlinnaan. Joskus sattuu tolpalla olemaan vuorossa Toyota Prius, kuten viime maanantaina. Voi elämän kevät sitä jyrinää takapenkillä. Kuulosuojaimet olisivat todella tarpeen motarilla jos ei olisi mukana nappikuulokkeita joilla voi melua vähän vaimentaa. Useimmin kohdalla sattuvat Mersut ja Volvot ovat tuossa suhteessa aivan eri maailmasta.


    • Guldagorva

      Samaa ihmettelin kun uutta ostaissani koeajelin tossa 30-50 tonnin hintahuarukassa olevia. Parhaimmillaan tai siis pahimmillaan aivan liioittelematta korvissa soi ja kohisi 50 km ja 120 km/h moottoritie-koeajon jälkeen. Eikä olleet mitään halvimman pään kippoja ollenkaan. Mitenkähän paljon rahua pitäis laittaa että äänet vaimenisi? On se helvatta kumma ettei moista asiaa saada ratkaistua.

      • Niitä autoja ei tehdä suomessa. Valmistajat eivät siis ajattele lainkaan, kuinka paljon suomalainen karkea asvaltti meluaa. Urapaikkauksien kohdallahan paljon elämää nähnyt 80-luvunkin auto on täysin äänetön, jos ne urapaikkaukset ovat sileää pikeä. Tämän huomaa selvästi. Tuo päällyste on se yksi keskeinen homma. Suurissa autoilumaissa päällysteet on sileämpiä kuin Suomessa. Suomalainen päällystehän on ollut mestari myöskin tekemään edistykselliset taka-akseliratkaisut turhiksi. "Ohjaavat taka-akselit", joita joissain autoissa on ollut, ohjailevat Suomalaisella uratiellä suoraankin ajettaessa, eivätkä vain paranna kaarrekäytöstä, kuten alunperin oli tarkoitus.


      • ...
        M1978 kirjoitti:

        Niitä autoja ei tehdä suomessa. Valmistajat eivät siis ajattele lainkaan, kuinka paljon suomalainen karkea asvaltti meluaa. Urapaikkauksien kohdallahan paljon elämää nähnyt 80-luvunkin auto on täysin äänetön, jos ne urapaikkaukset ovat sileää pikeä. Tämän huomaa selvästi. Tuo päällyste on se yksi keskeinen homma. Suurissa autoilumaissa päällysteet on sileämpiä kuin Suomessa. Suomalainen päällystehän on ollut mestari myöskin tekemään edistykselliset taka-akseliratkaisut turhiksi. "Ohjaavat taka-akselit", joita joissain autoissa on ollut, ohjailevat Suomalaisella uratiellä suoraankin ajettaessa, eivätkä vain paranna kaarrekäytöstä, kuten alunperin oli tarkoitus.

        Tuo on totta. Heti kun ajaa Tallinnan lautalta ulos, auto tuntuu hiljenevän reippaasti. Mutta on siellä etelämpänä aika hienot rekkojen jyräämät uratkin tiessä monin paikoin. Kyllä toki Suomessakin uudella päällysteellä on aika hiljaista ajella, mutta ei se riemu kauan kestä.


    • The Rat

      Leveät nakit alla takaavat kivat murinat, vaikka pakoputki olisikin ehjä... :)

      Teineiltä opittu trendi, jonka mukaan autossa pitää olla leveät ja matalan profiilin renkaat, ei ainakaan laske melutasoa. Tai paranna ajomukavuutta.

    • voi vaihtaa

      Omistin 1990-luvulla 940-volvon jollainen ruåttalaisten testeissä oli mukamas nykyautoja hiljaisempi.

      Ja hitot. Ei se mikään hiljainen ollut edes sitten kun vaihdoin auton mukana tulleet vakiokokoiset V-nopeusluokan renkaat H-luokan merkkirenkaisiin jotka olivat juuri saaneet kahdessa rengastestissä kehuja hiljaisuudesta. Melu tosin pieneni havaittavasti.

      Kun vaihdoin Volvon ranskalaiseen keskikokoiseen perhefarkkuun, eron melutasossa huomasi ensimmäisestä metristä lähtien ja periaatetessa tuon farkun seuraaja joka nyt on tuotannossa on vieläkin hiljaisempi.

      Mikäli siis siihen ottaisi pienimmän suunnitellun 65-profiilisen rengastuksen H-nopeusluokassa jolla siis saa ajaa VAIN jatkuvaa 210km/h nopeutta mikä ei näköjään riitä enää yhdellekään uuden auton ostajalle.

      Kaikki, siis aivan kaikki, pikkuautotkin on varustettu nykyään vähintään pari tuumaa pienintä kokoa suuremmilla 40-50 profiilin renkailla joissa on leveyttä enemmän kuin S-sarjan mersun gummeilla vielä 1990-luvun loppuvuosina.

      Nopeusluokka on aina vähintään V (240km/h) ellei peräti W (270km/h) ja halvimman tarjouksen autotehtaalle tehnyt valmistaja ei taatusti panosta tippaakaan niiden renkaiden melun vaimennukseen.

      Sitten näillä autoilla ryömitään kävelynopeutta pk-seudun ruuhkissa ja niin yleiset cittarit eivät pysty vaappumaan edes rampeissa tuon kovempaa painopisteen takia joten hirveästi on hyötyä siitä sivuttaispidostakin.

      Vain vesiliirtonopeus putoaa kymmenillä kilometreillä vakiorenkaisiin verrattuna, melu on helvetillinen karkealla asfaltilla ja uraisilla Suomen teillä auto heiluu kaiken aikaa laidasta toiseen.

      • Kallonkutistaja

        Osansa matalaprofiilisuuteen on tuonut autojen painon kasvu. Parissa vuosikymmenessä autojen painoihin on tullut n. puolet lisää. Riittävän jarrutehon takaamiseksi tarvitaan isommat jarrut. Eli lokasuojan sisään tarvitaan lisää tilaa, mutta lokasuojaa ei saisi suurentaa. Joten loppujen lopuksi vaihtomahdollisuudetkin ovat joissain tapauksissa marginaaliset.


    • mcautoilija

      Johtunee että muuten autot ovat niin hiljaisia niin rengasmelu korostuu. Niissä 80- ja 90-luvun kipoissa muut kolinat ja moottorin kurinat peitti rengasääntä. Nyt kun ei juuri muuta kuule ja vaikka sekin on vaimeampaa niin silti se vaan korvaan särähtää MUKA-kovana.

      Ei voi mitään, jos haluaa ettei rengasäänet kuulu niin tarvitsee jo melkoisen hintaluokan pirssiä.

    • silent 300E

      syy renkaat liian matalat,äänieristykset heikentyneet,sisätilan kovan halpamuovin iso käyttö,lisäksi autoissa ei ole enää käytännössä kunnos ruostesuojausta liikkeestä lähdettäessä.

      vielä -90 luvulla muutama merkki sisälsi maahantuojan ruostekäsittelyn uutena,finikor ym

      • mcautoilija

        että db-mittarit kertoo autojen keskimäärin hiljentyneen. Oikeasti se johtuu lähinnä siitä että se vain kuuluu paremmin kun muutkin äänet ovat vaimenneet, rengasmelu ei vain yhtä paljon.


    • Autonisinööri

      Autojen korit ovat jäykistyneet.
      Autojen alustat ovat jäykistyneet.
      Renkaiden profiili on pienentynyt.

      Näistä johtuen resonanssien taajuus on noussut ihmisen kuuloalueelle.

    • melu.

      Itte vaihdoin uuden auton 65-profiilin renkaat 50-sarjalaisiin. Melu ei muuttunut mihinkään.

      Lisäksi kun kuuntelee poppia riittävän lujalla, niin melu häiritsee entistäkin vähemmän.

      Liian hiljaisessa autossa saattaa nukahtaa rattiin.

    • automallia:

      Citroen C5 ja Skoda Superb. Kaikki uudet automallit eivät siis ole meluisia.

    • Muovirenkaat

      Renkaissa käytetään enemmän "muovimaisia" aineita,renkaat kovettuu paljon nopeammin

    • uokki

      No joo. Näin päättelen minä,päätiet pidetään paljaana talvella suolan avulla,eli koko
      talvikauden.Nastarenkaat hakkaavat asvaltin pinnan karkeaksi. Kokeilkaapa kun ajaa
      ajokaistan oikeassa reunassa jossa asvaltin pinta on sileää,niin rengasmelu vähenee
      50%. Kun alkaa tie, jossa on uusi vasta tehty asvaltti taas rengasmelu vähenee puolella.

    • Huomioita

      Ajelin eilen moottoritietä Helsingistä Porvooseen C-sarjan farkku-Mersulla vm. 2015. Autoa on yleisesti pidetty varsin hiljaisena luokassaan.

      Tiessä on pitkällä matkalla vuorotellen pätkittäin vanhaa ja uutta päällystettä. Rengasmelun tasoero näillä eri pinnoilla on todella tuntuva, melumittari osoittaisi varmasti desibelitolkulla poikkeavia lukemia!

      Alla oli 225/50 R17 -kesäkumit. Lämpömittarin mukaan alkaisi pian olla aika vaihtaa alle 205/60 R16 -talvitöppöset, kitkasellaiset. Viimetalvisesta kokemuksesta tiedän, että rengasmelu putoaa merkittävästi. Paitsi että renkaiden profiili on korkeampi ja kapeampi, kumiseoskin on oleellisesti pehmeämpää.

      Vuosi sitten massautin alustan Finikor-ruostesuojauskäsittelyssä. Ruosteongelmien todennäköisen ennalta vähenemisen ohella olin ilokseni huomaavinani käsittelyllä olevan selvää vaikutusta myös rengasmelun torjunnassa.

    • höttöä

      Uusissa autoissa ei ole enään sitä bitumi eristettä paljoakaan varmaaan painon takia eli pellit resonoivat ja toistavat ääntä , tyhjä oli ovipeltikin sisäpuolelta kun sinne katsoin .

    • voicetuning

      Melu ei ole ongelma Keskieuroopassa tiet sileitä mutta Suomessa melkoista raastin pintaa,olisi hyvä jos autoa ostaessa voisi valita paremman äänieristyksen sille olisi Suomessa todella kysyntää

      • Realismi_helpottaisi

        Niinpä, mutta kun olemme Suomessa ja ajelemme suomalaisilla teillä. Yhtään ei auta, että jossain muualla olosuhteet on nuo, kun Suomessa ne eivät ole eikä niihin päästä. Turhaa löpinää.

        Kyllä Suomessa löytyy autoja, joissa on niin hyvä äänieristys, ettei melu on ylitsepääsemätön ongelma.


    • mikähiljaisin

      Mitkä automerkit ovat hiljaisempia?

      • samaappp

        Yleensä Arvokkaat niissä vastamelutoiminnot yms, tuskin alta 30.000e löytyy hiljaisia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      94
      7793
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      4117
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      48
      3670
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      253
      3318
    5. Häiriköinti

      Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      44
      2898
    6. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      22
      2827
    7. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2772
    8. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      46
      2653
    9. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      146
      2650
    10. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2599
    Aihe