Pronaatiotuetut lenkkarit?

apua kaipaava

Te joilla on enemmän kokemusta ja tietämystä juoksukengistä niin voisitteko laittaa jonkinlaista listaa juoksukengistä joissa on pronaatiotuki? Ois helpompi sitten kaupassa katella sopivia kenkiä.

33

7424

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keneniza

Joo, no kai tähän jotain malleja muistaa.

Parhaita malleja, joissa on pronaatiotukea, on lenkkareista Ascis Kayano ja sitten Asicsin toinen malli, olikohan Asics 3000. En ole varma, oliko Asicsilla vielä kolmaskin.
      Adidakselta on myös laatukenkiä pronaatiotuella, kai mallien "control" versiot.

Sitten on maratonille tehdyistä malleista ainakin Asics DS-Trainer ja Karhu M1.

Mutta tässä on vain niitä, mitä itse käytän. Kaikilla merkeillä on pronaatiotuettuja kenkiä ja suurinpiirtein puolet kaikista kengistä on pronaatiotuetut.

• muut mainittu erikseen

Valtaosassa juoksutossuista on pronaatiotuki ja ne harvat mallit joista se puuttuu on yleensä mainittu selvästi liikkeessä olevassa hintalapussa/esittelyssä.

Yleensä tämän erottaa ihan paljaalla silmälläkin. Tossuissa joissa ei ole pronaatiotukea on kantapää molemmilta puolilta samaa materiaalia (siis kulutuspinnan ja itse kengän välinen osta).

Pronaatiotuellisissa on kantapään alla sisäsyrjässä eri väristä ja kynnelläkin kokeiltuna kovempaa kumia kuin ulkosyrjässä ja paremmissa sisäsyrjään on valettuna vielä jonkinlainen kovasta muovista tehty kehikko.

Kantapään ja päkiän kulutuspinnan välissä (eli pohjassa keskellä kenkää) voi olla myös kiertojäykkyyttä parantava rakenne mutta tämä ei ole pronaatiotuki.

Netissä on ainakin Nikellä ja Asicsilla hyvät webbisivut joista voi katsoa myös iskunvaimennuksen koon ja sijoittelun sekä rungon jäykkyyden jotka ovat ihan yhtä tärkeitä asioita kuin pronaatiotuki.

• puolimara takana

Pikajalka-analyysin jälkeen "reseptin" mukaan hankkimiani Asicseja sai sisäänajaa melko pitkään, painoivat aluksi jalkapöytää, jalkaterät puutuivat ja kantapäihin tuli vesikelloja lyhyilläkin 5-7 km lenkeillä. Nyt ehkä noin 400 juostun ja aika monen kävellyn kilometrin jälkeen kengät toimivat aivan upeasti myös juostessa. Jalat lienevät myös tottuneet juoksuun kevään ja kesän aikana, juoksin puolimaran hiljaittain eka yrittämällä alle kahden tunnin. Olen se heikompi astia eli nainen, nippa alle 40v. Vaelluskenkien kanssa minulla on myös ollut pitkä sisäänajovaihe joten ei kannata lannistua alkuhankaluuksista.

• sitkeä olet

Täytyy sanoa että olet joko todella sitkeä sissi tai sitten Asicsin mainonnan totaalisesti aivopesemä.

Jostain syystä näitä tapauksia on täällä useampiakin koska käytännössä kaikki "lenkkarit aiheuttaa rakkoja"-aloitukset koskevat Asicsin tossuja ja niihin vastaa saman päivän aikana kymmenen Asicsin käyttäjää jotka valistavat tyhmää siitä että ensimmäiset tuhat kilometriä kuuluukin juosta jalat rakoilla ja vasta sitten ne "tekeentyy".

Itse juoksin myös vuosia sitkeästi Asicseilla ja koko ajan teipit tai rakkolaastarit jaloissa ja jalkaterä puutuneena. Uskoin myös että lenkkarien kuuluukin olla tuollaiset kun niitä kerran mainostetaan "maailman parhaina juoksutossuina" kunnes ostin lopulta kokeeksi ensimmäiset Niken huipputossut joita sai tarjouksesta noin 30-50% Asicsin vastaavia halvemmalla.

Voi #!"¤% sentäs. Nyt on menossa kuudes vuosi Niken tossuilla ja joka kauden alussa uudet edellisen syksyn -50% alesta ostetut huippumallit alle. Rakkoja tasan nolla, hiertymiä tasan nolla, "sisäänajoa" tasan nolla metriä, eivätkä holvikaari tai jalkaterä ole vihoitelleet kertaakaan koko aikana.

Nike ei ehkä sovi sinulle mutta älä he-le-ve-tis-sä usko että lenkkarien kuuluisi hiertää metriäkään vaan jalkaasi sopivat lenkkarit voi heittää suoraan paketista jalkaan ja lähteä maratoonille ilman ongelmia. Oikean merkin ja mallin löytäminen voi kyllä viedä melkoisesti aikaa ja rahaa.

• Niket mullaki
        sitkeä olet kirjoitti:

Täytyy sanoa että olet joko todella sitkeä sissi tai sitten Asicsin mainonnan totaalisesti aivopesemä.

Jostain syystä näitä tapauksia on täällä useampiakin koska käytännössä kaikki "lenkkarit aiheuttaa rakkoja"-aloitukset koskevat Asicsin tossuja ja niihin vastaa saman päivän aikana kymmenen Asicsin käyttäjää jotka valistavat tyhmää siitä että ensimmäiset tuhat kilometriä kuuluukin juosta jalat rakoilla ja vasta sitten ne "tekeentyy".

Itse juoksin myös vuosia sitkeästi Asicseilla ja koko ajan teipit tai rakkolaastarit jaloissa ja jalkaterä puutuneena. Uskoin myös että lenkkarien kuuluukin olla tuollaiset kun niitä kerran mainostetaan "maailman parhaina juoksutossuina" kunnes ostin lopulta kokeeksi ensimmäiset Niken huipputossut joita sai tarjouksesta noin 30-50% Asicsin vastaavia halvemmalla.

Voi #!"¤% sentäs. Nyt on menossa kuudes vuosi Niken tossuilla ja joka kauden alussa uudet edellisen syksyn -50% alesta ostetut huippumallit alle. Rakkoja tasan nolla, hiertymiä tasan nolla, "sisäänajoa" tasan nolla metriä, eivätkä holvikaari tai jalkaterä ole vihoitelleet kertaakaan koko aikana.

Nike ei ehkä sovi sinulle mutta älä he-le-ve-tis-sä usko että lenkkarien kuuluisi hiertää metriäkään vaan jalkaasi sopivat lenkkarit voi heittää suoraan paketista jalkaan ja lähteä maratoonille ilman ongelmia. Oikean merkin ja mallin löytäminen voi kyllä viedä melkoisesti aikaa ja rahaa.

Minä en oo koskaa ollu juoksemisesta erityisen innostunu. Kunnes joitain vuosia taaksepäin ajattelin että voishan sitä silti vähä hölkätä välillä muun liikunnan ohella.
        Sitte kyselemään yhdeltä tutulta joka on vähä enemmän juossu. Niken Pegasuksia suositteli kokeilemaan jos ei tiedä että PITÄÄ olla pronaatiotukea. Muutamat Pegasukset on jo ostettu eikä varmaan tartte seuraaviinkaan merkkiä vaihtaa. Ei hierrä, ei rakkoja, ei ongelmia..........

• Lenkille,,.
        Niket mullaki kirjoitti:

Minä en oo koskaa ollu juoksemisesta erityisen innostunu. Kunnes joitain vuosia taaksepäin ajattelin että voishan sitä silti vähä hölkätä välillä muun liikunnan ohella.
        Sitte kyselemään yhdeltä tutulta joka on vähä enemmän juossu. Niken Pegasuksia suositteli kokeilemaan jos ei tiedä että PITÄÄ olla pronaatiotukea. Muutamat Pegasukset on jo ostettu eikä varmaan tartte seuraaviinkaan merkkiä vaihtaa. Ei hierrä, ei rakkoja, ei ongelmia..........

Niken pegasukset pronaatiotuetut?

• vaan neutraali

• Keneniza
        sitkeä olet kirjoitti:

Joo... Olen myös juossut jonkin verran Asicseilla ja Kayanosta minulla on lähes pelkästään negatiivista sanottavaa. Aivan mielettömän kalliit kengät ja sitten totuttelu kesti sen ensimmäiset 500km. Kengät hiersivät jne. Tämän jälkeen kengäkä alkoi kuitenkin toimia erinomaisesti. Paha vaan, kun kengät silpoutuivat juurikossa, kun vihdoin sain ne sisäänajettua.
        Kerkisin pari, kolme kk sentään juosta niillä sen jälkeen, kun alkoivat sopia.

Asicsin kengistä oman ja muiden kokemuksen perusteella ainakin Kayano ja se tuhatsarjalainen ovat aikamoisia floppikenkiä. Pronaatiotuetuista Asics 3000 on kokeilematta. Sen sijaan Nimbus ja DS-Trainer ovat aivan huippuhyviä kenkiä.

Nikestä olen kuullut paljon hyvää, mutten ole niillä paljoa juossut(lainannut kokeeksi). Oma kokemus on myös positiivinen.
        Karhun kenkiä kannattaa kokeilla, sillä ne ovat ylivoimaisesti parhaat, mitä on ikinä tehty.

• Hölköttelijä
        Keneniza kirjoitti:

Joo... Olen myös juossut jonkin verran Asicseilla ja Kayanosta minulla on lähes pelkästään negatiivista sanottavaa. Aivan mielettömän kalliit kengät ja sitten totuttelu kesti sen ensimmäiset 500km. Kengät hiersivät jne. Tämän jälkeen kengäkä alkoi kuitenkin toimia erinomaisesti. Paha vaan, kun kengät silpoutuivat juurikossa, kun vihdoin sain ne sisäänajettua.

Asicsin kengistä oman ja muiden kokemuksen perusteella ainakin Kayano ja se tuhatsarjalainen ovat aikamoisia floppikenkiä. Pronaatiotuetuista Asics 3000 on kokeilematta. Sen sijaan Nimbus ja DS-Trainer ovat aivan huippuhyviä kenkiä.

Nikestä olen kuullut paljon hyvää, mutten ole niillä paljoa juossut(lainannut kokeeksi). Oma kokemus on myös positiivinen.
        Karhun kenkiä kannattaa kokeilla, sillä ne ovat ylivoimaisesti parhaat, mitä on ikinä tehty.

Ny heti ryttää asiksia, jokaisella on erilainen jalka mikä toiselle on hyvä niin toiselle ehkä ei! Ite ostin asics kayanot ja täytyy sanoo ettei ikänä ole parempia ollu, heti eka lenkistä istu jalkaan kuin olis aina ollu jalassa.

• toiselle.
        Keneniza kirjoitti:

Näinhän se on, että mikä sopii yhdelle ei toiselle sovi ollenkaan. Erehdyin kokeilemaan Karhuja, mutta täysi erehdys koko hankinta.
        Itse olen muuten aina käyttänyt Nikeä joten se sopii minulle. Olen kyllä kuullut muittenkin kehuvan Karhuja, mutta ei ole minun kenkä.

• Keneniza
        Hölköttelijä kirjoitti:

Ny heti ryttää asiksia, jokaisella on erilainen jalka mikä toiselle on hyvä niin toiselle ehkä ei! Ite ostin asics kayanot ja täytyy sanoo ettei ikänä ole parempia ollu, heti eka lenkistä istu jalkaan kuin olis aina ollu jalassa.

Kai sen Kayanon täytyy jollekin sopia, kun ei kai niitä muuten tehtäisikään. Juu ja kyllä Nimbukset ja DS-Trainerit on hyviä kenkiä.
        Minulla vaan kun ne Kayanot tarvii ekat 500km juoksutusta, ennen kuin alkavat toimimaan.

• Juoksevainen

Pronaatiotukea tarvitsee lättäjalkaiset. Oletko sellainen? Jos et, niin turha ostaa pronaatiotuellisia kenkiä.

• juoksija lehti

Siitä on aika paljo ollu juttua juoksija lehdessä että jos ei tartte sitä pronaatiotukea niin on vain haittaa jalalle jos kengissä on se.
        Yhteen aikaan se ainaki tuntui olevan ihan muotijuttu että on pronaatiotuki.

• Keneniza
        juoksija lehti kirjoitti:

Siitä on aika paljo ollu juttua juoksija lehdessä että jos ei tartte sitä pronaatiotukea niin on vain haittaa jalalle jos kengissä on se.
        Yhteen aikaan se ainaki tuntui olevan ihan muotijuttu että on pronaatiotuki.

Ei pronaatiotukea pidä käyttää, mikäli askel ei ole ylipronatoiva. Vaikutus on yhtälailla haitallinen, kuin jos ylipronatoiva käyttäisi neutraaleita jalkineita.
        Lättäjalkaan pronaatio ei liity.

• g.p.
        Keneniza kirjoitti:

Ei pronaatiotukea pidä käyttää, mikäli askel ei ole ylipronatoiva. Vaikutus on yhtälailla haitallinen, kuin jos ylipronatoiva käyttäisi neutraaleita jalkineita.
        Lättäjalkaan pronaatio ei liity.

Siis on aivan poikkeuksellista, jos pronaatio ja lättäjalka eivät liity yhteen. Tosaalta en kyllä ymmärrä vimmaa, jolla lättäjalaiset ja/tai ylipronatoivat haluavat juosta. Jos jalat ovat rekenteellisesti heikot, on parempi etsiä muita urheilulajeja. Ei kaikkien ole pakkojuosta ja jos jalassa on rakennevirheitä, esim. lättäjalkaa, on turha sitä ikin sokin pahentaa. Lättäjalka on vähän hankalampi asia kuin nykyään usein esitetään, se saattaa nimittäin - erityisesti vuosien rasituksen mukana - säteillä ikävästi vakavampina häiriöinä polviin ja lonkkiin.

• original

Mulla on aikamoiset lättäjalat ja vielä vaivasenluita joten tarvin ehottomasti pronaatiotuelliset lenkkarit.

• Urho,,.

Pronaatiotuetuista lenkkareista haittaa normaali rakenteisille jaloille, jos on sattumoisin ostanut tällaiset tossut.

• Keneniza
        g.p. kirjoitti:

Siis on aivan poikkeuksellista, jos pronaatio ja lättäjalka eivät liity yhteen. Tosaalta en kyllä ymmärrä vimmaa, jolla lättäjalaiset ja/tai ylipronatoivat haluavat juosta. Jos jalat ovat rekenteellisesti heikot, on parempi etsiä muita urheilulajeja. Ei kaikkien ole pakkojuosta ja jos jalassa on rakennevirheitä, esim. lättäjalkaa, on turha sitä ikin sokin pahentaa. Lättäjalka on vähän hankalampi asia kuin nykyään usein esitetään, se saattaa nimittäin - erityisesti vuosien rasituksen mukana - säteillä ikävästi vakavampina häiriöinä polviin ja lonkkiin.

Joo, no enpä tiedä, kuinka yleistä ylipronaatio on lättäjalkaisilla, mutta lähinnä viittasin siihen, että kyseessä ei ole yksi ja sama asia.
        Ei minullakaan ole lättäjalkoja, mutta ylipronaatiota silti on.

Paavo Nurmi oli aikoinaan ylivoimainen juoksija, hän oli lättäjalkainen.
        Kyllä juokseminen on paljolti päästä kiinni. Kun halutaan juosta, siinä pitää olla tappamisen meininkiä, eikä siinä mitkään lättäjalat menoa haittaa.
        Silloin ei ole kyse mistään pakkojuoksusta, vaan halusta juosta. Pakko ja halu ovat toistensa vastakohdat.

• poipio
        Keneniza kirjoitti:

Joo, no enpä tiedä, kuinka yleistä ylipronaatio on lättäjalkaisilla, mutta lähinnä viittasin siihen, että kyseessä ei ole yksi ja sama asia.
        Ei minullakaan ole lättäjalkoja, mutta ylipronaatiota silti on.

Paavo Nurmi oli aikoinaan ylivoimainen juoksija, hän oli lättäjalkainen.
        Kyllä juokseminen on paljolti päästä kiinni. Kun halutaan juosta, siinä pitää olla tappamisen meininkiä, eikä siinä mitkään lättäjalat menoa haittaa.
        Silloin ei ole kyse mistään pakkojuoksusta, vaan halusta juosta. Pakko ja halu ovat toistensa vastakohdat.

Siis onko muka totta, että Nurmi oli lättäjalka?

• Keneniza
        poipio kirjoitti:

Siis onko muka totta, että Nurmi oli lättäjalka?

Näin olen lukenut.

• vammaisen
        g.p. kirjoitti:

ei pidä juosta.
        Törkeää kun nyt on järjestetty oikein vammaisten
        kisat siellä Pekingissä.

• Juoksevainen
        Urho,,. kirjoitti:

Pronaatiotuetuista lenkkareista haittaa normaali rakenteisille jaloille, jos on sattumoisin ostanut tällaiset tossut.

Ei kai niistä muuta haittaa ole kuin että ne syövät vaimennusta.

• juoksijalehdestä
        Juoksevainen kirjoitti:

Ei kai niistä muuta haittaa ole kuin että ne syövät vaimennusta.

Laitan tähän pätkän 2/2008 Juoksijassa olleesta jutusta. Siinä on kaikkiaan 3 sivua tekstiä ja fysioterapeutti Jukka Kangas on henkilö joka kertoo.
        Tukevia juoksukenkiä on kaupattu sillä perusteella, että ne suojelevat rasitusvammoilta. Valitettavan usein totuus pronaatiotorjunnasta on päinvastainen. Kun jalan luontaista iskunvaimennusliikettä estetään kengän jäykillä rakenteilla, jalka kärsii ja passivoituu.
        Kaikki juoksukenkien rakenteelliset ratkaisut, jotka pakottavat jalkaa toimimaan tietyllä tavalla, sopivat joillekin, mutta useimmille juoksijoille ne eivät sovi.
        Neutraali kenkä turvallinen.

• Keneniza
        juoksijalehdestä kirjoitti:

Laitan tähän pätkän 2/2008 Juoksijassa olleesta jutusta. Siinä on kaikkiaan 3 sivua tekstiä ja fysioterapeutti Jukka Kangas on henkilö joka kertoo.
        Tukevia juoksukenkiä on kaupattu sillä perusteella, että ne suojelevat rasitusvammoilta. Valitettavan usein totuus pronaatiotorjunnasta on päinvastainen. Kun jalan luontaista iskunvaimennusliikettä estetään kengän jäykillä rakenteilla, jalka kärsii ja passivoituu.
        Kaikki juoksukenkien rakenteelliset ratkaisut, jotka pakottavat jalkaa toimimaan tietyllä tavalla, sopivat joillekin, mutta useimmille juoksijoille ne eivät sovi.

Minä sain fysioterapeutilta neuvon käyttää lenkkikenkinä Asicsin Kayanoita, tai halvempia 3000 malleja. Molemmissa on vahva pronaatiotuki.
        Kayano ainakin kokemuksen mukaan hiertää, ja muutkin Asicset vaikuttavat yhtä epäsopivilta jalkaani.
        Tarviin kuulemma tukevat kengät... ja tuettomilla kengillä väitti minun vain rikkovan paikkani.
        Ristiriitainen tilanne: fysioterapeutti väittää ihan päin vastaista, kuin mikä tuntuu hyvälle.
        Tosin tuetut Karhu M1 ja Asics DS-Trainer ovat hyviä jalkaan. Ehkä niillä sitten...

• on.
        juoksijalehdestä kirjoitti:

Itsekin tuota miettineenä ja omakohtaista kokemusta omaavana olen samaa mieltä.
        Jäykkä kenkä on ainakin omille jaloilleni myrkkyä. Neutraali "pehmyt" tossu pitää jalat luonnollisessa liikkeessä eikä ongelmia ole ollut. Oma kokemukseni juoksukengistä alkaa 70-luvun loppupuolelta ja ihmetystä on herättänyt kuinka silloisten "tosi juoksijoiden" jalat kestivät sen ajan kengillä ?

• mitenkään
        g.p. kirjoitti:

yhteen -pronaatio ja lättäjalka, aivan eri asioita...

• juoksu-ukko

Juoksija lehden sivuille. Sieltä löytyy kenkäklinikka, jossa on aika laaja valikoima juoksukenkiä esittelyssä.

• Niitä on liikaa

Minä olen huomannut, että nykyään on varsin paljon lenkkienkiä, jotka on tarkoitetttu tukeville juoksijoille, näille kengille on tyypillistä pohjan kiertojäykkyys, vai rullaavuudeksiko sitä sanotaan, mutta siis pohjat on useissa tossuissa aivan liian jäykät, ei ole rullaavuutta, ja tämä on haitallista, jos juoksee vähänkin nopeampivauhtisesti.

Ja iskunvaimennusomainaisuudet tuntuvat olevan jopa liian hyvät, tämmönen kevyt juoksija 177/68 , kuin minä, en edes juuri tunne mitään iskunvaimennusta.

On tietysti hyvä, että ylipainoisille on hyviä tossuja tarjolla, niin että he innostuvat juoksuharrastuksesta, mutta enemmän saisi olla valikoimaa meille kevytsarjalaisille.

• Keneniza

Karhun kengissä ei ole kovin vahvaa vaimennusta, mutta ne on erittäin rullaavat. Sopii paljon juoksevalle ja kevyelle juoksijalle, joka juoksee myös kovaa.
        M1 malli on ylipronatoiville sopiva. Loistava kenkä, ehkäpä jopa paras.

Asicsin kalleimmat mallit, Nimbus, Kayano ja se ufokenkä, Kinsei sopivat parhaiten painavalle juoksijalle, joka juoksee hiljaa.

• asiaa.,
        Keneniza kirjoitti:

Karhun kengissä ei ole kovin vahvaa vaimennusta, mutta ne on erittäin rullaavat. Sopii paljon juoksevalle ja kevyelle juoksijalle, joka juoksee myös kovaa.
        M1 malli on ylipronatoiville sopiva. Loistava kenkä, ehkäpä jopa paras.

Asicsin kalleimmat mallit, Nimbus, Kayano ja se ufokenkä, Kinsei sopivat parhaiten painavalle juoksijalle, joka juoksee hiljaa.

Karhun M1:ssä on hiilikuituinen levy kiertojäykkyyttä lisäämässä, mitään ylipronaatiota estävää kiilaa siinä ei ole. Se sopii hyvin neutraalisti askeltavalle. Ero M2:een on pieni, melkein huomaamaton.

• Keneniza
        asiaa., kirjoitti:

Karhun M1:ssä on hiilikuituinen levy kiertojäykkyyttä lisäämässä, mitään ylipronaatiota estävää kiilaa siinä ei ole. Se sopii hyvin neutraalisti askeltavalle. Ero M2:een on pieni, melkein huomaamaton.

Ainakin kenkää mainostetaan ylipronatoiville hyvin sopivana ja olen saanut asialle myös fysioterapeutin tuen.

• Nimetön

nykyäää on vain tuettuja etupääs. ite juoksin kans jonku aikaa tuetuilla enneku katotutin ja emp ä tarviikkaa tukee.. sain vain kipuja ja tukkosuutta. jopa selkäkipuja voi tulla. nykykengä laitta ihmisen pilalle siks ku jalka ei kehity.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6979
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1062
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      901
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      855
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      847
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe