veneen kallistelu

sivutuulessa

Kuinka paljon teidän vene kallistelee sivutuulessa. Oma uppoamarunkoinen kallistelee sellaisen 30-45 astetta puolelle ja toiselle. Kallistelu tuntuu aikalailla samansuuruiselta riippumatta aallon koosta n. 1/2m korkuisesta aallosta eteenpäin. Isommassa aallossa vene on vain pidempää kallellaan. Sitten tietenkin tilanne muuttuu jos on oikein iso sortuva aalto, mutta sellaisia olosuhteita olen onnistunut välttämään. 45 astetta tuntuu kyllä jo varsin rajulta veneen sisällä, siinä ei meinaa enää pysyä kuski penkissä eikä kamat paikallaan.

27

3800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palle ramstetti

      No se mikä keinuu ei kaadu;) Joissakin paateissa saattaa olla vakavuusongelmia korkean ja painavan ajohytin suhteen Jos vanha puuvene on kuidutettu asia vain pahenee. Ei siitä eroon pääse, laske se ominaisuudeksi. Voihan sitä tietty laittaa pohjaan vakaajalevyt mutta se voipi olla hankala homma. Jotkut hurjat laittavat myös isot trimmilevyt perään vakautusmielessä. Pienillä ei ole mitään virkaa.

    • rullaaja.

      Millä olet mitannut kallistuksen? Kallistuskulma tuntuu usein suuremmalta kuin se todellisuudessa onkaan.

      Uppoumarunkoisen rullaus aallokossa on ihan normaalia. Yleensä heilahduksen suuruus ei ole niin häiritsevää kuin sen nopeus.

    • wagner10

      Aika hurjaa. Selvää on, että uppoumarunko kallistelee. Muutenhan siinä olisi jotain vikaa. Koska en tunne veneesi tyyppiä. On aika vaikea vastata. Lisää painoa pilssiin. Voi auttaa tai sitten ei. Pallekölit. Kaksi köliä pituusunnassa vesilinjan alle jotain 45-50%:a vesilinjasta. Varmasti auttaa. Mutta kiinnityksen on oltava tosi tukeva ja ennenkaikkea harkittu. Voi tulla vesi väärälle puolelle runkoa, jos kiinnitys pettää.
      Muuta vaihtoehtoa ei käsittääkseni ole.

    • torjuntaa

      Minulla on myös varsin keikkuvaa sorttia oleva uppoumavene - tai oli, sillä tuunasin sitä jonkin verran ja olen saanut keikkumisen aika lailla maltilliseksi. Keinunta oli toisinaan noin 20 -30 astetta ja epämiellyttävää.
      Aluksi laitoin vajaa pari sataa kiloa painoja vesirajan tuntumaan veneen pohjalle kummallekin laidalle. Ei sanottavaa vaikutusta. Sitten laitoin ne alas pilssiin. Keinunta pieneni mutta muuttui tiheämpitaajuiseksi. Köli siis palauttaa veneen pystyyn nopeammin. Heilahdus vaan pakkaa menemään yli ja taas tulee aalto juuri sopivalla hetkellä lisäämään tuota vauhtia....
      Siispä tutkimaan asiaa. Löysin netistä mielenkiintoista tietoa keinunnan vaimennuskeinoista. Tässä muutamia:
      http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.jrfisheries.com/images/large%2520photos/antiroll1.JPG&imgrefurl=http://www.jrfisheries.com/design.html&h=480&w=640&sz=56&hl=fi&start=3&um=1&usg=__MpOXZ-XmfSL-m7U2oQI7b029jgE=&tbnid=IUkylIs42kVDoM:&tbnh=103&tbnw=137&prev=/images%3Fq%3Dantiroll%2Btank%2Bboat%26um%3D1%26hl%3Dfi%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:fi:official%26sa%3DG
      http://www.math.rug.nl/~theresa/
      http://canal.etsin.upm.es/proyectos/tanques_estabilizadores/tanques_en.html
      http://www.heureka.fi/portal/suomi/nayttelyt/laivat_ja_meri/laivat/keinuta_laivaa/
      Asiasta löytyy näköjään aika runsaasti tutkimustietoa. Tein veneeseeni tuollaisen viritelmän parista suorasta putkesta ja sehän rupesi toimimaan! Keinuminen pieneni noin puoleen. Siinä on vain oltava veneen painopisteen alhaalla ettei tule vakavuusongelmia. Painoa tankissa saa saamieni tietojen perusteella olla 1,5 - 3 % aluksen painosta riippuen miten korkealla se sijaitsee. Itselläni on noin 1,2 % joten aika pienikin määrä auttaa. Mikäli veneesi pitkässä aallokossa tekee voimakasta hidasta kallistelua kuten kerroit, voisi päätellä että painopiste on aika ylhäällä. Siis aluksi painoa mahdollisimman alas pilssiin. Sen jälkeen vasta näitä virityksiä.

    • Uppoumarunkonen

      Itellä on 9 m uppoumarunkoinen ja keinuu aika lailla sivutuulessa. Keinunta eli rullaus on ihan ormaalia uppoumarunkoisessa suippoperäisessä veneessä. En suosittele laittaamaan mitään trimmilevyjä, ne voivat olla vaaralliset koska vene on suunniteltu toimimaan tällä tavalla, se kuuluu ominaisuuksiin. Suippoperäiset uppoumarunkoiset ovat ns. "loppujäykkiä" eli vaikka ne rullaavat herkästi, ympäri niitä ei saa oikein millään. vene palautuu aina nopeasti. Tosin keikkuminen on epämiellyttävää sivutuulessa mutta sen saa tosiaan laske aominaisuuksiin.

      Eri asia on nämä kaikenlaiset omatekoiset härvelit ja viritelmät joissa on noita korkeita paskahuusin näköisiä hyttejä tai muuten tuunattu veneen painopiste hyvin korkealle tai sitten turkki liian ylhäällä. Niistä en mene sanomaan mitään. Oma veneeni on alkuperäisessä mallissaan mitä se on ollut veneveistämöltä tullessakin ja hyvin, hyvin merikelpoinen rullauksesta huolimatta tai ehkäpä juuri sen takia. tasaperäiset veneet eivät rullaa vaan ovat "alkujäykkiä" mutta sitten kun tulee se h-hetki ja tarpeeksi iso aalto, ne eivät enää palaudukaan.

      Karkeana nyrkkisääntönä voi sanoa että mitä enemmän veneessäsi on uppoumaa ja mitä alempana painopiste on, sitä parempi. painotuksen tulisi myös olla oikeassa suhteessa veneen muotoon ym. seikkoihin. Oma´tekoiset viritelmät eivät usein ole oikein viisaita ratkaisuja varsinkin jos ei oikeasti ole mitään asiantuntemusta. Pyydä jotain veneenveistäjää anatamaan neuvoja ja tsekkaamaan veneesi mieluummin!

      kallistelukulmasta en osaa sanoa mitään kun en ole koskaan mitannut, aika hurjaa se välillä on minullakin mutta koskaan vielä ei ole ollut tunnetta että olisi ollut vaarallista olla veneessä ja olen kyllä ollut sivutuulessa aika hurjassakin aallokossa muutaman kerran, tosin silloin pakosta, en vapaaehtoisesti!

    • Veneestä

      Kiinni asia, mutta itselläni on 11m pitkä ja 3,8m levee uppoova ja ei pahemmin kallistele ku oikein kovassa kelissä... painojakauma moisessa veneessä on aika pirun tärkeä..! Vene saattaa paikallaan ollessaaan on niin sanotusti balanssissa, mutta kelissä sitten huomaa eron jos toisella puolella paino onkin vesi linjan yläpuolella ja toisella puolella alapuolella..

    • kallistus

      Ihan vaan kommenttia kallistuksen suuruuteen. Tuskin kallistuu 45 astetta, se on todella paljon veneelle. Esim. purjeveneen ollessa 30 asteen kallistuksessa, toinen laita on jo veden alla.

    • meriveneilijä

      Jos kallistuskulma aallon seinämässä on yli 30 astetta, aalto sortuu ((merivesi), vähäsuolaisessa vedessä aalto voi olla vähän jyrkempikin). Sortuvassa aallossa on 30 asteen seinämän päällä lisäksi jyrkempi liikkuva vesimassa, joka töytäisee sivuttain olevaa venettä sivusuunnassa. Pyöreäpohjainen vene pääsee liikkumaan helpommin sivuttain, mutta jyrkät kylkikulmat tai "vakaajalevy" voi äärioloissa aiheuttaa "kamppaantumisefektin" (aalon pintavesi liikkuu nopeammin kuin syvempi osa aalosta). Jos vene on muotojäykkä, seuraa se aikalailla aallon muotoa, todennäköisesti kallistelee jonkinverran enemmänkin. Vähemmän muotojäykkä matalan painopisteen omaava vene kallistuu vähemmän kuin aallon seinämä. Kallistukseen vaikuttaa veneen oma "värähtelytaajuus" ja sen osuminen aaltojen taajuuden kanssa samaan sekä tuulen vaikutus. Muotojäykälle veneelle varsinkin jos painopiste on korkealla, voi 45 astetta olla jo ehkä vaarallisen paljon. Painopisteen ollessa riittävän alhaalla vene oikenee hyvin paljon suuremmistakin kallistuskulmista, mutta sotkua syntyy kyllä veneen sisälle jos tavarat ei ole kunnolla kiinni.

      • Noista aallonkorkeuksista.

        Eikös se aallonkorkeus mitata ikäänkuin oletetusta tyynen veden pinnasta ylöspäin? Siten tuollainen kahden metrin aalto olisi pari metriä korkea ja saman verran kuopalla alaspäin eli aallonpohjalta harjalle olisi matkaa 4 metriä. Johan siinä keinahtelee ruotsinlauttakin.

        Meriveneilijän vastaus aloittajalle on hyvin uskottavasti ja asiantuntevasti perusteltu. Vaikka tämä asia poikkeaa avauksen aiheesta,niin voinet mahdollisesti kertoa mittausperusteet? Jos Itämeren merkitsevä aallonkorkeus on 80 senttimetriä niin mitä merkittävää siinä on,jos se lasketaan pohjalta harjalle? Mihin käsitteen käyttö perustuu?


      • ja muuta
        Noista aallonkorkeuksista. kirjoitti:

        Eikös se aallonkorkeus mitata ikäänkuin oletetusta tyynen veden pinnasta ylöspäin? Siten tuollainen kahden metrin aalto olisi pari metriä korkea ja saman verran kuopalla alaspäin eli aallonpohjalta harjalle olisi matkaa 4 metriä. Johan siinä keinahtelee ruotsinlauttakin.

        Meriveneilijän vastaus aloittajalle on hyvin uskottavasti ja asiantuntevasti perusteltu. Vaikka tämä asia poikkeaa avauksen aiheesta,niin voinet mahdollisesti kertoa mittausperusteet? Jos Itämeren merkitsevä aallonkorkeus on 80 senttimetriä niin mitä merkittävää siinä on,jos se lasketaan pohjalta harjalle? Mihin käsitteen käyttö perustuu?

        Tässä suora lainaus merentutkimuslaitoksen sivulta, mikä selventää käsitteitä.

        Aallonkorkeudella tarkoitetaan aallon pohjan ja huipun välistä korkeuseroa (tyyni vesi olisi noin puolivälissä huippua ja pohjaa (oma selvennys asiaan)). Meren aallokko on epäsäännöllistä, ja perättäisten aaltojen korkeus ei ole sama.

        Aallokon korkeuden ilmaisemiseen käytetään merkitsevää aallonkorkeutta, Hs, joka on asetettu vastaamaan kokeneiden merenkulkijoiden silmin arvioimaa aallokon korkeutta.

        Merkitsevä aallonkorkeus on likipitäen sama kuin aallokon korkeusjärjestykseen asetettujen aaltojen korkeimman kolmasosan keskiarvo.

        Mittauksista merkitsevä aallonkorkeus saadaan aallokon spektrin varianssin avulla. Spektri kertoo miten aallokon energia on jakautunut eripituisille ja suuntaisille aalloille.

        Aallokon korkein yksittäinen aalto on liki kaksinkertainen merkitsevään aallonkorkeuteen nähden.


    • sivuaallokossa

      Tasaperäisessä ei ole ongelmia sivuaallokossa.

    • Vene81

      Nostetaanpa ylös. Eli huomasin saman omassa uppoumarunkoisessa ettei tarvitse olla kuin 5m/s tuulta ja noin puolimetriset aallot ja kallistusmittarin mukaan heilahti yli 20 astetta kallelleen rullatessa.

      Joskus ei reitti anna myöten muuhun kuin sivutuuleen ajamisen joten tuli mieleen että onko tuo nyt oikeasti normaalia että 8m pitkä ja 3m leveä fiskari kallistelee periaatteessa lepsussa tuulessa ja aallokossa tuon verran? Tunne on nimittäin varsin epämiellyttävä ja pakostakin tulee mielee että kaatuuko vene.

      Tarkoittaako kiikkeryys aina huonoa venettä, jos niin on, miksi sitten kiikkeriä edes tehdään?

    • rullaa rullaa

      Hyvää ja halpaa ei ooo viel tehty, uppis menee pienellä ja on merikelpoinen, harmi vaan että ne tosiaan tuppaa keinumaan jopa jo aallokossa mikä ei kummoiselta näytä.
      Pitää sit vaa luovia ja etsiä sellaset kulmat että matkanteko miellyttää, ei sivu aallokos
      pitkään kannata itsees kiusata.

    • Bellallaaa

      Puoliliukuva ei kiikuttele kovin paljon sivuaallossa, BellaDelfiini kallistuu n. 20 ast, mutta on märkä ajettava vastatuuleen, puhkoessaan vasta-aaltoja. En ajele yleensä yli 10 s nopeutta, kesän keskikulutus n. 6 l/h.

      • Vene81

        Juu, huomasin lainatessani puoliliukuvaa että se ei keinu samalla lailla. Itse ajelen 5,5 solmun vauhdilla ja keskikulutus on 1 litra tunnissa.

        Pointti kysymyksellä lähinnä oli että onko pelkoa veneen kaatumisesta jos ollaan puolimetrisessä-metrisessä aallokossa, järvellä kun makeasta vedestä johtuen on aallot terävämpiä kuin merellä. Kyseessä siis 8 metrinen ja 3m leveä vene.


      • taipuu, ei taitu

        Puoliplaanari ei kallistu yhtä paljon, mutta kallistuu paljon nopeammin suuremman vakavuutensa takia. Se kallistumisen kiihtyvyys kompensoi mukavuuden kannalta hyvinkin uppiksen suuremmat kulmat. Ei se uppis kallistumalla kaadu, mutta onhan siinä tosiaan ihmiset ja tavarat saatava hyvin sidottua paikoilleen , ettei tule vahinkoja.


      • vene81
        taipuu, ei taitu kirjoitti:

        Puoliplaanari ei kallistu yhtä paljon, mutta kallistuu paljon nopeammin suuremman vakavuutensa takia. Se kallistumisen kiihtyvyys kompensoi mukavuuden kannalta hyvinkin uppiksen suuremmat kulmat. Ei se uppis kallistumalla kaadu, mutta onhan siinä tosiaan ihmiset ja tavarat saatava hyvin sidottua paikoilleen , ettei tule vahinkoja.

        No tämä. Kunnon heilahduksen dramatiikkaa kun lisää tavaroiden poukkoilu alas pöydiltä yms.


    • rullaa rullaa

      No itse henk koht lähtisin ennen vanhoil uppiksil myrskyyn kuin Bellojen (puoliliukuvien) kanssa. Mut tää on minun mielipide vaan.

      Toki on vene kuin vene niin moottorin pitää olla kunnos ja luotettava,
      en haluis kokea tilannet että uppiksel oot ison aallokon keskellä ja kone sanoo sopimuksen irti.

      • Bellallaaa

        Tää pietarsaarelainen Bella Delfiinin runko on melkein samanlainen kuin Minor 700 ja on ihan eri planeetalta kuin nuo 700 sarjan Bellat, jotka ovat jostain muualta. Olen ollut Delfiinillä 12 sekuntimetrin tuulessa aavalla merellä, jossa piti ajaa myös sivumerta. Turvallista menoa se oli ja kiikkui taatusti vähemmän kuin uppis, ei uppiskaan hengenvaarallinen ole mutta epämukavaa sillä ajaminen alkaa olla jo 7 m/sek sivutuulessa. Siitähän tässä jutussa viimeksi oli kyse


    • Valittäjä_LKV

      Mun ja E.d.Kin lentosukellusveneellä tehdään Immelmanniaja akselilaakeripyöritystä välillä veden alla ja päällä.

    • kiikkutooli

      Kyse on monista asioista. Rungon muoto. Metasentri. Jm.

      Painon lisääminen pilssiin saattaa useimmiten pahentaa tilannetta. Vanhanaikaisen rungon voi rauhoittaa parhaiten pienellä tukipurjeella vaikka perässä. Jos sielu sietää.

      • vene81

        Itse keinuminen ei sinänsä haittaa koska se on uppoumarunkoisen ominaisuus. Lähinnä haluaisin mielenrauhaa sille ettei vene keinumisesta huolimatta kaadu. Ja että siihen voi luottaa. Koska onhan se nyt naurettavaa vilkuilla tuulimittareita ja alkaa huolestumaan 5m/s tuulesta. 8m pitkän ja 3m leveän venee tapauksessa.

        Mikä on metasentri?


      • vene81 kirjoitti:

        Itse keinuminen ei sinänsä haittaa koska se on uppoumarunkoisen ominaisuus. Lähinnä haluaisin mielenrauhaa sille ettei vene keinumisesta huolimatta kaadu. Ja että siihen voi luottaa. Koska onhan se nyt naurettavaa vilkuilla tuulimittareita ja alkaa huolestumaan 5m/s tuulesta. 8m pitkän ja 3m leveän venee tapauksessa.

        Mikä on metasentri?

        Tuosta:

        https://en.wikipedia.org/wiki/Metacentric_height

        Periaatteessa se on hetkellinen kallistuskeskiö.


      • 2+16
        vene81 kirjoitti:

        Itse keinuminen ei sinänsä haittaa koska se on uppoumarunkoisen ominaisuus. Lähinnä haluaisin mielenrauhaa sille ettei vene keinumisesta huolimatta kaadu. Ja että siihen voi luottaa. Koska onhan se nyt naurettavaa vilkuilla tuulimittareita ja alkaa huolestumaan 5m/s tuulesta. 8m pitkän ja 3m leveän venee tapauksessa.

        Mikä on metasentri?

        Laita tehokkaampi kone, se auttaa, kun saat perän kehtoon ja keulaa kevennettyä, tosin matkakulujen kustnnuksella


    • vene81

      Pystyykö veneen painopisteen määrittämään jotenkin?

      • Painopisteen voi paikallistaa punnitsemalla eri asennoissa, eri paikoissta, isommissa veneissä se on yleensä laskettu suunnittelupöydällä.
        Siitä on kuitenkin aika vähän hyötyä tiedolle, kaatuuko vene .
        Metasentrin paikka on ratkaiseva, niin kauan kun se on painopistettä ylenpänä , vene oikenee.
        Metasentrin laskeminen on suht helppo veneen pystyasennossa, mutta sen paikka muuttuu kallistuessa ja eri asennoissa laskeminen vaatii tiedot rungon rakenteiden muodosta kaikilta niiltä osin, jotka joutuvat kosketukseen veden kanssa.
        Jälkikäteen laskeminen tai runkomuodon mittaaminen on lähes toivotonta, ellei valmiita tietoja ole.

        Käytännössä tilanne on se, että jos veneen valmistajalla ei ole esittää veneen oikaisumomenttia, niin ainoa tapa varmistua on kokeilla, eli kaataa vene nosturilla ja katsoa oikeneeko.

        Täytynee todeta että varmuus veneesi itseoikeavuudesta tai suurimmasta turvallisesta kallistuksesta jäänee todennäköisesti haaveeksi.


      • 9+12
        e.d.k kirjoitti:

        Painopisteen voi paikallistaa punnitsemalla eri asennoissa, eri paikoissta, isommissa veneissä se on yleensä laskettu suunnittelupöydällä.
        Siitä on kuitenkin aika vähän hyötyä tiedolle, kaatuuko vene .
        Metasentrin paikka on ratkaiseva, niin kauan kun se on painopistettä ylenpänä , vene oikenee.
        Metasentrin laskeminen on suht helppo veneen pystyasennossa, mutta sen paikka muuttuu kallistuessa ja eri asennoissa laskeminen vaatii tiedot rungon rakenteiden muodosta kaikilta niiltä osin, jotka joutuvat kosketukseen veden kanssa.
        Jälkikäteen laskeminen tai runkomuodon mittaaminen on lähes toivotonta, ellei valmiita tietoja ole.

        Käytännössä tilanne on se, että jos veneen valmistajalla ei ole esittää veneen oikaisumomenttia, niin ainoa tapa varmistua on kokeilla, eli kaataa vene nosturilla ja katsoa oikeneeko.

        Täytynee todeta että varmuus veneesi itseoikeavuudesta tai suurimmasta turvallisesta kallistuksesta jäänee todennäköisesti haaveeksi.

        Joo' pa niin

        http://www.suwena.net/sites/default/files/images/Nauticat_441_Stability_Curve.jpg?itok=qhLGxnyF

        Hyvä esimerkki siitä, kuinka vastulliset valmistajat palvelevat asiakkaitaan.
        Stabiliteettikäyrä on itsestäänselvänä osa käyttöohjeita.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      127
      2396
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1444
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      118
      1164
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      338
      1163
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      104
      1097
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1005
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      45
      722
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      709
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      700
    10. 50
      684
    Aihe