Luomuviljely vähentää ruoan tuotantoa minimissään 50%. Kysymyksiä teille, arvon luomuruoan puolesta puhujat:
- Kun keitätte luomuperunoita jää siis ns. vähintään 50% syöjistä ilman. Kenet siis jätätte ilman ruokaa??
- Kenellä on "oikeus" nähdä nälkää, luomuruoan puolesta??
- Euroopassakin on jo pula elintarvikkeista, mistäköhän johtuu??
- Onko luomua vilja, jota on kylvetty ja puitu konein??
- Onko luomua liha, jota on on kuljetettu autoilla??
- Onko tuo luomu "juttu" enemmän muoti-ilmiö kuin maailman pelastaja??
Minun mielestäni, maata ei saa myrkyttää käyttökelvottomaksi. Normaali viljely ja lihantuotanto ei sitä teekkään. Minun mielestäni ihmisiä ei saa tappaa millään tavalla ei edes nälkään joidenkin hihhuleiden ruokamuoti-ilmiön vuoksi!!!! Odotan mielenkiinnolla perusteluitanne.
Kenellä oikeus syödä?!
9
4055
Vastaukset
- oma kirjoitus
täytä kaikki kriteerit ns. "hihhuloinnista"
Ja ota nyt ensin selvää mitä se luomu sanana tarkoittaa, mitä se pitää sisällään, enenkuin kyselet asettelet tarkoitushakuisia kysymyksiä.- ruokaa myös täältä kaikille
tuossa jo ollut hienosti mainittuna.
- eoihta
Olen ollut pitkään samaa mieltä kuin nimim: ruokaa kaikille. Nimim: oma kirjoitus tuntuu olevan luomuruoan puolesta. Voisitko sinä ystävällisesti vastata siis kysymyksiin, että me muutkin ymmärtäisimme?
- ja sama toisinpäin
- Kun keitätte luomuperunoita jää siis ns. vähintään 50% syöjistä ilman. Kenet siis jätätte ilman ruokaa??
- Kenellä on oikeus menettää puhdas vesi tehoviljelyn puolesta??
- Suurin osa tuotetusta soijasta ei tule ihmisten ravinnoksi vaan eläinten, mistäköhän johtuu??
- Onko tehoviljeltyä vilja, jota on esim. säkeissä jossain vaiheessa nosteltu käsin?
- Onko tehotuotettua liha, jos eläimiä on jossain vaiheessa, esim. aidattaessa, ohjannut ihminen??
- Onko tuo tehotuotanto "juttu", enemmänkin hetkellinen kehitysvaihe, kuin koko maailman ruokkiva ratkaisu?? - kyselen
Moi,
olet luomutuotantoa vastaan vaikka sanotkin, ettet halua myrkyttää maata(siis täh, kumpaa haluat?). Sen sijaan haluat normaaliviljeltyä, tarkentaisitko mitä nyt oikein tarkoitat "normaali"viljelyllä??- hjk
ei noita kiinnosta se saako kaikki ruokaa kunhan ne itse saa, elitistä porukkaa
- Arvot kohdalleen
hjk kirjoitti:
ei noita kiinnosta se saako kaikki ruokaa kunhan ne itse saa, elitistä porukkaa
Suurin osa ihmisistä haluaa tukea eliittiä ostamalla suuryhtiöiden monopolin tehotuottamaa ruokaa yleensä tietämättömyyttään, piittaamattomuuttaan tai laiskuuttaan. Tämä ns. normaaliruoka, jota lähes kaikki ostavat, tuotetaan minimikustannuksilla voitot maksimoiden ihmisten tai tuotantoeläinten terveydestä piittaamatta. Ainut tärkeä asia näille ruokatuotantoyrityksille on raha. Ei näitä yhtiöitä kiinnosta riittääkö ruoka kaikille. Pääasia on, että ruokaa kulutetaan mahdollisimman paljon ja mahdollisimman nopeasti, jotta yhtiöt saavat aina nopeammin enemmän rahaa. Länsimaissa tuhlataan ja ylensyödään ruokaa valtavia määriä. Mietipä kuinka paljon vähemmällä voisit itsekin pärjätä? Antaisitko itse osan ruoastasi nälkäänäkevälle? Se on helppo mollata luomua vatsa täynnä sipsejä, kokista ja muita turhakkeita. (Mietipä kuinka paljon puhdasta vettä tuhlataan esim. kokiksen valmistukseen?) Jos maailman ruokavarannot jaettaisiin tasan ja tuotettaisiin ravintorikasta, puhdasta ja aitoa kasvisruokaa, niin maailmassa olisi todennäköisesti riittävästi ruokaa kaikille ja vähemmän elintasosairauksia. Toki väestönkasvua olisi hillittävä myös, koska ruoka ei tule riittämään nykyisellä väestönkasvuvauhdilla millään tuotantokonstilla.
Vielä normaaliruoan myrkyttömyydestä...Jatkuvasti uudet tutkimustulokset paljastavat nykyisten "normaalissa" ruokatuotannossa käytettävien torjunta-aineiden (mm. glyfosaatti) haitallisuuden. Olihan DDT:kin mahtava keksintö aikoinaan... Koska näissä myrkyissä on kiinni paljon rahaa, systeemin muuttaminen on lähes mahdotonta, koska suuryhtiöt eivät halua menettää dollariakaan/euroakaan. Rahalla pystytään ostamaan politiikot hiljaisiksi ja levittämään omaa etua ajavaa propagandaa.
Suomessakin ruokatuotanto on muutaman ketjun hallinnassa ja nämä jätit määrää, mitä myydään ja miten tuotetaan. Samat ketjut, jotka ostavat viljelijöiden sadon, myyvät viljelijöille siemenet ja myrkyt. Olen kuullut suoraan maanviljelijän suusta, ettei monellakaan viljelijällä ole tietoa myrkkyjen vaikutuksista, mitä pelloilleen laittavat. Viljelyohjeet tulevat "ylhäältä". Ne, jotka tietävät torjunta-aineiden haitoista eivät useinkaan uskalla/pysty hypätä tästä oravanpyörästä, koska pelkäävät painostusta niin naapurien kuin tuotantoyhtiöiden taholta. Moni viljelijä tyytyykin vain selvittämään, miten saa parhaat EU-tuet yms.
Ikävä kyllä luomusta on tehty trendi, jolla samat ahneet elististit nyhtävät vielä suuremmat katteet. Kaiken maailman goji-marjat ja superfoodit ovat tämän villityksen huippu. Luomu kuten nimikin sanoo on luonnonmukaista viljelyä, joka on sopusoinnussa luonnon kanssa, jolla ei alunperin pitäisi olla mitään tekemistä trendien kanssa. Nykyihminen on vaan niin vieraantunut luonnosta, että pitää nykyistä tuhlailevaa elintapaansa luonnollisena, jolloin luomu vaikuttaa joltain uudelta trendiltä.
Metsät ovat täynnä ravintorikasta ja ennenkaikkea ILMAISTA, luonnonmukaista ruokaa (marjoja, sieniä jne), mutta laiska nykyihminen ei jaksa niitä sieltä hakea saati että opettelisi tunnistamaan syötävät kasvit.
- Louei
Väittäisin että keskimäärin luomuruoan sekä muut ituhipit syö puolet vähemmän kuin normi (vähän ylipainoinen) ihminen joten vaikka väitteet että luomuviljely tuottaa vähemmän satoa niin yhtälö pysyy aika hyvin balanssissa. Siihen en ota kantaa että populaatio kasvaa vain liian nopeasti.
Kannattaa muuten vuokrata Food Inc. niminen dokumenttielokuva (löytyy ainakin Makuunista) niin näkee missä mennään nykypäivänä rapakon takana ja tuskin on kaukana sama meno täällä Euroopassakaan. Kaikkihan on pelkkää bisnestä ei yritykset ennenkään ole ajatelleet etupäässä ihmisten parasta vaan tulosten maksimointia. - luomuruokailija
toivottavasti myös sinulla. Onko jossain joku kieltänyt syömästä?
Luomu tuotettu ruoka on itselle ainakin puhtaampaa ja lähempänä tuotettua. Jälkimmäinen tosin pätee parhaiten kun haen ruokaa lähitiloilta, jotka ilmoittavat olevansa luomua.
Luomuruuan ominaisuuksista ei tarvitse kysellä vaan siitä löytyy tietoa netistä vaikka millä mitalla. Käy vaikka www.luomu.fi
Omat syyni luomuiluun ovat vähemmän ekologisia ja enemmän itsekkäitä. Olen valmis maksamaan enemmän puhtaammasta ruuasta.
Luomuvilja on luomua koska sen viljelyssä käytetään huomattavasti vähemmän lannotteita. Tästä aiheesta voisit myös ottaa selvää. Tehoviljellyt maat ovat monin paikoin maailmassa kuolleet liiallisen lannoittamisen vuoksi. Maan ph-arvojen muutokset ja ylimmääräiset lisäaineet ovat tappaneet maasta eliöstöä ja näin maaperä kuolee pois. Tämän jälkeen siinä ei kasva mikään vaikka kuinka tehokasvattaisi.
Kohdat koneiden käytöstä kuvastavat enemmän kirjoittajan vähä-älyisyyttä tai halusta provosoida.
On totta, että luomu on osaltaan joillekin muotia ja statusta. Näin on kaikkien asioiden kanssa maailmassa. Mutta joillekin luomun käyttö on muuta kuin muotia ja statusta.
Huom! Kasvatan myös itse jonkin verran kasviksia. Tontilla vain ei kauheasti ole tilaa. Lisäksi metsästä löytää varmasti luomua marjaa ja sientä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418