TYÖKKÄRIN HARJOTTELUT!!

8€/PVÄ?????

oLEN 20V nainen, en ole vielä suorittanut mtn ammattitutkintoa.
Pääsin(jouduin) työkkärin kautta työharjotteluun päikkäriin, onko oikein kun saan vain 8€/pvältä? Ko moni ihmettelee miksen saa enempää? Kuuluisko minun saaha jtn muutkin? Ko se joku raha minkä saa työharjottelussa ollessa, eli tämä 8€/pvä.

22

6167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nykykäytäntö

      Sinun tulisi tietysti saada työstäsi käypäinen korvaus.

      Harjoittelusta harjoittelupalkka, joka on noin 80 % täydestä alkupalkasta - muistaakseni.

      NykySuomessa on vain vallalla ihmisten hyväksikäyttö, joka esilletulee myös mainitsemallasi tavalla. Tiristämällä sinulta työpanos ilmaiseksi, voidaan rahaa siirtää enemmän sitä todella tarvitseville eli osakkeenomistajille.

      • JUU JUU

        NOILLA harj. paikoilla on myös eläkeläisiä ( ei siis normaali eläkeläisiä vaan nuorempia, joita ilmeisesti yritetään kuntouttaa työelämään, olisko sairaseläke, nämä saavat eläkkeen lisäksi 12 euroa päivässä, mutta työnantaja saa 50 euroa päivä. Lisäksi ansiosidonnaisella työttömyysturvalla oleva saa noihin harj.paikkoihin joutuessaan hieman paremmin kuin ansiosidonnaista, johtuen tuosta 8 eurosta. itse olen ollut parissa toullaisessa paikassa, toisessa olin sitten yhdistelmätuella lähes 2vuotta. Vaikutelma kyllä oli, että siinä kyllä käytetään ihmisiä hyväksi, monet olivat työpaikalla sitten milloin sattuivat, joku vain päivän joku 2, vaihtuvuus suuri. Joitakin noita eläkeläisiä voidaan pitää 12 euron päiväkorvauksella jopa 2 tai olisko jopa 3 vuotta. taitaa olla hyvin harvinaista, että joku saa edes tukityön tai puhumattakaan vakipaikasta. työkkärin kannalta ihmiset saadaan kyllä pois tilastoista, ilmeisesti karenssiin, jos jättää kesken, mutta joka tapausessa pois työttömien massasta.


    • .............

      Kun olin työkkärin työharjoittelussa, sain n. 23 euroa ja risat päivältä. Sehän on se, minkä kaikki harjoittelijat saavat (sinäkin), eikä siihen harjoittelussa vaikuta vanhempien tulot. Jos on ammattitutkinto, saa n. 23 8 euroa eli 31 euroa päivässä.

      Oletko nyt aivan varma tuosta 8 eurosta? Kyllä sinä ainakin jotain päälle 20 euroa saat päivältä. Sen lisäksi saisit 8 euroa, jos sinulla olisi ammattitutkinto.

      Lähde vaan avoimin mielin harjoitteluun. Työstä ei tule mitään, jos asenne on jo valmiiksi huono. Ja saatpahan motivaatiota opiskella itsellesi ammatin ja päästä ihan "oikeisiin" töihin kunnon palkalla.

      Tehkää sopimus ensin vain kuukaudeksi, niin voit sitten lopettaa kuukauden jälkeen ilman karensseja, jos et tykkää päiväkodissa olemisesta.

      • kokemusta on

        Olen nuori 22 vuotias mies. Minulla ei ole ammatillista koulutusta eikä juuri työkokemustakaan. Olin kotikaupungillani kiinteistöhoidon hommissa koko viime vuoden työharjoittelussa,enkä todellakaan saanut kokopäivätyöstäni muuta korvausta, kun tuon 8 e/työpäivä.


      • jennyf
        kokemusta on kirjoitti:

        Olen nuori 22 vuotias mies. Minulla ei ole ammatillista koulutusta eikä juuri työkokemustakaan. Olin kotikaupungillani kiinteistöhoidon hommissa koko viime vuoden työharjoittelussa,enkä todellakaan saanut kokopäivätyöstäni muuta korvausta, kun tuon 8 e/työpäivä.

        Ei siitä tuon enempää saa, mutta tokihan sä työttömyyskorvauksen saat Kelalta tai työttömyyskassalta päivärahan.. Mutta lisä on vain 8€ joka kattaa matkakuluja, mutta jos olisit vain kotona, niin saisit ton 8 ekee vähemmän eli vain päivärahan.


      • Älkää yhtään puolustelko
        jennyf kirjoitti:

        Ei siitä tuon enempää saa, mutta tokihan sä työttömyyskorvauksen saat Kelalta tai työttömyyskassalta päivärahan.. Mutta lisä on vain 8€ joka kattaa matkakuluja, mutta jos olisit vain kotona, niin saisit ton 8 ekee vähemmän eli vain päivärahan.

        Natsihallituksen toimia!

        Pelkkien ideksikorotusten mukaisesti (jos ne koskisivat työttömyyskorvauksia) työmarkkinatuki olisi reilusti 600 euron kieppeillä /kk.

        EU:n köyhyysraja on 800 €/kk, repikää siitä ja kehukaa sitten 8:aa euroa päivältä!


      • vaan
        jennyf kirjoitti:

        Ei siitä tuon enempää saa, mutta tokihan sä työttömyyskorvauksen saat Kelalta tai työttömyyskassalta päivärahan.. Mutta lisä on vain 8€ joka kattaa matkakuluja, mutta jos olisit vain kotona, niin saisit ton 8 ekee vähemmän eli vain päivärahan.

        Kelan sivuilla kerrotaan seuraavaa:Jos 17-vuotiaalla hakijalla ei ole ammatillista koulutusta, hänelle voidaan maksaa työmarkkinatukea vain, jos hän on työvoimakoulutuksessa tai työharjoittelussa.

        18 - 24-vuotiaalle hakijalle, jolla ei ole ammatillista koulutusta, voidaan maksaa työmarkkinatukea edellisen lisäksi myös, jos hän ei ole kieltäytynyt työvoimatoimiston tarjoamasta työstä tai koulutuksesta eikä ole jättänyt hakeutumatta hänelle soveltuvaan ammatilliseen koulutukseen.

        Eli jos olet alle 25 v ja et ole hakenut tai pääsyt koulutukseen tai työhön ei työmarkkinatukeakaan saa. Eli ainut "tulo" on tuo 8e/päivä


      • on sitten
        vaan kirjoitti:

        Kelan sivuilla kerrotaan seuraavaa:Jos 17-vuotiaalla hakijalla ei ole ammatillista koulutusta, hänelle voidaan maksaa työmarkkinatukea vain, jos hän on työvoimakoulutuksessa tai työharjoittelussa.

        18 - 24-vuotiaalle hakijalle, jolla ei ole ammatillista koulutusta, voidaan maksaa työmarkkinatukea edellisen lisäksi myös, jos hän ei ole kieltäytynyt työvoimatoimiston tarjoamasta työstä tai koulutuksesta eikä ole jättänyt hakeutumatta hänelle soveltuvaan ammatilliseen koulutukseen.

        Eli jos olet alle 25 v ja et ole hakenut tai pääsyt koulutukseen tai työhön ei työmarkkinatukeakaan saa. Eli ainut "tulo" on tuo 8e/päivä

        huomioitava toimeentulotuki, asumistuki. Eli ei tuo 8€ ole se mitä oikeasti saat, vaan muutakin tulee.


    • ylpeä työtön

      Ja sitten ihmetellään kun työttömille ei saada töitä kun tyrkyttävät noita paskoja työharjottelujaan. Pitäisi ilmaiseksi raataa kun työkaverit saa hyvät palkat samasta työstä. Ennemmin olen täysin työtön. Paremmat rahat saa vaikka keräämällä pulloja.

      • olemaankin työtön...

        Kyllähän asenteesta tieto kulkee harjoittelupaikan ja viranomaisten välillä.


    • neiti21 vuotias

      tuo 8e/pvä on ruokaraha, itse sain 23e 8e/pvä.

    • aiemmin

      saat siis kelalta työttömyyspäivärahan, joka on kai nykyään jotain 23€ ja työkkärin kautta päivärahan 8€.

      ei se reilua ole, etenkään kun eräät työnantajat käyttävät näitä ilmaisia harjoittelijoita täysin hyväkseen. kannattaa tarkistaa työkkäristä omat oikeutesi jotta osaat pitää puolesi :)ja tämä ei siis koske kaikkia paikkoja, useimmissa paikoissa harjoittelu on todella kiva kokemus.

      kannattaa siis kokeilla, useat työnantajat laskevat nämä harjoitelut työkokemukseksi ja näin ollen hyvin suoritettu harjoittelu parantaa mahdollisuuksiasi päästä pian niihin oikeisiin töihin käsiksi! :)

      • työkkärin kurssit

        oon kans ollut työkkärin kurssilla, joka sisälsi sekä atk-opiskelua että työharjoittelun. lisäkorvaus oli sen 8e päivä.
        kurssi jäi mulla kesken, kun työharjoittelun jälkeen mua ei enää päästetty harjoittelupaikasta pois, eli siis jatkoin suoraan palkkalistoilla siellä. varmasti on muitakin, jotka ovat saaneet harjoittelun kautta "jalan oven väliin".
        lisäksi se 160/kk on työttömälle iso raha ja mielelläni kurssilla kävin että sai muuta tekemistä kun mökissä löhöilyn.


      • harkkari
        työkkärin kurssit kirjoitti:

        oon kans ollut työkkärin kurssilla, joka sisälsi sekä atk-opiskelua että työharjoittelun. lisäkorvaus oli sen 8e päivä.
        kurssi jäi mulla kesken, kun työharjoittelun jälkeen mua ei enää päästetty harjoittelupaikasta pois, eli siis jatkoin suoraan palkkalistoilla siellä. varmasti on muitakin, jotka ovat saaneet harjoittelun kautta "jalan oven väliin".
        lisäksi se 160/kk on työttömälle iso raha ja mielelläni kurssilla kävin että sai muuta tekemistä kun mökissä löhöilyn.

        160 euroa kuussa on iso raha, jollei se kulu siihen, kun matkustaa harjoittelupaikalle ja takaisin. Aina kun ne paikat eivät sijaitse kätevästi kävelymatkan päässä. Ja se 160 euroa ei ole niin iso raha, että työmatkojen jälkeen voisi vielä nauttia lounaan työmaaruokalassa muun työporukan kanssa. Jotain voileipiä joutuu nakertamaan itsekseen.

        Nykyään on niin monensorttista harjoittelijaa sun muuta pätkäduunaria työpaikoilla, ettei siellä vakituiset pysy kärryillä, kuka minkäkinlaisella sopimuksella työtä tekee. Ei tunnu olevan monellekaan palkkaduunarille selvää, että duunista saa tasan sen verran rahaa, että se juuri työmatkakulut kattaa. Että ruokaan ei jää ja että siinä syy epäsosiaalisuuteen ruokatunneilla, siitä ei olla perillä.


      • *Mimosa*
        työkkärin kurssit kirjoitti:

        oon kans ollut työkkärin kurssilla, joka sisälsi sekä atk-opiskelua että työharjoittelun. lisäkorvaus oli sen 8e päivä.
        kurssi jäi mulla kesken, kun työharjoittelun jälkeen mua ei enää päästetty harjoittelupaikasta pois, eli siis jatkoin suoraan palkkalistoilla siellä. varmasti on muitakin, jotka ovat saaneet harjoittelun kautta "jalan oven väliin".
        lisäksi se 160/kk on työttömälle iso raha ja mielelläni kurssilla kävin että sai muuta tekemistä kun mökissä löhöilyn.

        Itse olin tyytyväinen kun työkkärin kurssin kautta pääsin työharjotteluun isoon markettiin, kun kaupan alalle haluaisin työhön eikä mulla ole siitä työkokemusta eikä koulutusta. Menin kotini lähellä sijaitsevaan markettiin siis harjotteluun ja tykkäsin todella olla siellä (eikä matkoihin mennyt rahaa siitä 8€:sta) ja työnantaja vielä lupasi että saan syödä firman laskuun...(mikä ei todellakaan kuuluisi minulle) eli oli oikein ihana kauppias siinä marketissa.

        No, kerkesin olla siellä kolmepäivää, kun minulta meni selkä, joten jouduin lopettamaan harjottelun siihen...mutta se mikä harmitti vielä enemmän oli se että: Tuo kauppias sanoi että jos selkäni olisi kestänyt olisi hän palkannut minut harjoittelun päätyttyä koska hän kuulemma tykkäsi työskentely tavastani. Sanoi vielä että, jos joskus saan selkäni kuntoon niin tervetuloa vaan kysymään töitä häneltä.

        Olin todella otettu asiasta ja harmitti että selkäni ei kestänyt. No, nyt on selkä kunnossa mutta, olen muuttanut toiseen kaupunkiin ja työmatkasta tulisi niin pitkä ettei se enää kannata...

        Toivon että löydän töitä lähempää, jos ei muuten niin, työkkärin kautta jos pääsisi työharjotteluun ja vaikka sitä kautta ehkä jonain päivänä saisi oikein palkkatöitäkin :)
        Eihän sitä koskaan tiedä.


    • toimiiko
    • ???

      Minulla on myös samaa kokemusta, monesta paikasta eri aloilta.
      Itse lopetin sen, en suostunut enää, koska työpaikat tosiaan käyttävät vain hyväksi, paljon töitä ja kohtelu huonoa.
      Ja mitä palkaksi saa, siitä vielä verot pois, niin ei paljoa itselle jää. Hirveää hyväksikäyttöä..

      Suomi on paska maa ...

      Muualla Euroopassa työpaikat palkkaa myös nuoria/ihmisiä joilla ei ammattia,
      siitä saa hyvän kunnon palkan, siellä on mahiksia,
      mutta Suomessa ei,
      vaan sen sijaan sinulla on mahdollisuus vain työharjoitteluun esim. työmarkkinatuella,
      ihan surkeeta ...

      Tää ainakin lähtee kohta takas ulkomaille ...

    • Mirandan

      Tyokkariin meno ei missaan nimessa kannata, koska sielta ei saa toita. Ei minullakaan ole ammattitutkintoa, mutta en ole mennyt enka tule menemaankaan tyokkariin. Olen ollut aina toissa ja tienannut itselleni ihan tarpeeksi. Ilman ammatillista koulutusta mutta oikealla asenteella paasee esimerkiksi siivoustyohon, myyntityohon tai tarjoilijaksi. Ja kun kokemusta kertyy, vuosien mittaan tulee myos ammattitaitoa ja paperit saa parhaimmillaan nayttotutkinnon suorittamalla.

    • 1€-4,50€

      jos on työtön ja aikaa,kiertele esim kirppareita
      monasti uutta uuden verosta tavaraa myynnissä,pilkka hinnalla. Sit vaan esim.nettiin myyntiin. Niin omia tavaroita saa myydä,vero vapaasti.Ei kannata sit ahnettia likaa.

    • *Mimosa*

      Siis et kertonut tuossa että oletko työtön vai mitä.
      Jos olet työtön vain silloin JOUDUTAAN työkkärin kautta työharjotteluun. Eli jos asia on näin saat ilmeisesti jostain muualta toimeentulosi kuin siin työstä. Eli, saat joko työttömyyskorvausta tai sitten (ollessasi alle 25v)sosiaalivirastosta toimeentulotukea, silloin sinulle tosiaankin kuuluu vain se 8€/ päivä ylläpitokorvausta (sen rahan päälle mitä jo saat) työharjottelusi ajalta...eli saat jopa ruhtinaalliset 160€ enemmän kuussa verotonta rahaa (kuin muuten) sen harjoittelun aikana :)) Eikös ole mukavaa ;)
      No, itsellä tuo on jo tuttua hommaa ja olen tietysti työttämänä köyhänä onnellinen jopa siitä 160€ ns,ylimääräsestä rahasta kuussa, vaikka töitä kyllä joutuu tekemään enemmän kuin olisi kohtuullista korvaukseen nähden...toki on hyvä että työharjottelun kautta on sulla mahdollisuus kokeilla erilaisia töitä ja saada kokemusta eri aloilta jos haluat, tai saada lisää kokemusta jo sulle tutulta alalta josta voi sinulle olla jopa hyötyä tulevaisuudessa.

      Mutta hyvä että näin työttömänä saa edes jotain jolla jotenkin elää.
      Mieti nyt tarkkaan miten käytät nuo ruhtinaalliset 160€ :)

      • jennieeeeeh

        Onko työkkärin työharjoitteluun pakko suostua, jos sieltä sitä tyrkytetään? Menettääkö tuet, jos ei suostu tuohon harjoitteluun?


      • itsekin orjuutettu lopun ik...
        jennieeeeeh kirjoitti:

        Onko työkkärin työharjoitteluun pakko suostua, jos sieltä sitä tyrkytetään? Menettääkö tuet, jos ei suostu tuohon harjoitteluun?

        Kyllähän se käytännössä on pakko suostua, ennemmin tai myöhemmin.
        Nuorille ihmisille ensi kokeiluina erilaisiin töihin muutama kuukausi voi olla ihan hyödyllistä.

        Tästä kokeilu/harjoittelu/kuntouttavasta työtoiminnasta on kuitenkin selvästi tulossa Suomeen uusi työväen luokka, voisi sanoa tosiaan orjatyöntekijöiksi. He tekevät saman työn kuin oikealla palkalla kaikkine etuuksineen elävät työkaverinsa. Eli "mahtavalla" tm-tuella ylläpitokorvauksella ilman mitään lomia, eläkkeen kertymistä, yleensäkään mitään työläisten tavanomaisia etuja. Ja se "kannustavuus" on sitä, että jos et tee näitä kokeiluja, menetät kaikki tukesi ja olet soskun rahojen varassa.

        Kyllä tässä ei ole kyse mistään muusta kuin heikompien törkeästä hyväksikäytöstä, vielä kun kyseessä ovat ihmiset joista useilla ei ole mitään mahdollisuutta koskaan edes saavuttaa oikeaa työpaikkaa, sillä eivät ole ominaisuuksiltaan nykyajan työntekijöiltä vaadittavien ominaisuuksien mukaisia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5195
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3257
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1385
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe