Tapailua, ahdistusta ja tapailua

aniliini

Olen tapaillut noin kuukauden erästä miestä noin pari kolme kertaa viikossa, ja jutellaan päivittäin puhelimessa. Viihdyn erittäin hyvin tämän miehen seurassa, tulemme tosi hyvin juttuun ja hänessä voisi olla jopa aviomiesainesta.

Taustaa: Olen eronnut useamman vuoden parisuhteesta reilu puoli vuotta sitten. Erosta toipuminen kesti kauan ennen kuin kesällä opin nauttimaan yksin olosta ja sinkkuudesta. Exän kanssa ollaan väleissä ja jutellaan ja moikataan kun tavataan.

Ongelma: Aina kun emme ole yhdessä tämän miehen kanssa minua ahdistaa. Olen koittanut miettiä ja analysoida itseäni, mistä tämä johtuu. Osaltaan se johtuu siitä että en haluaisi sopia vaikka etukäteen milloin taas tapaamme. Jotenkin en ole varma että haluanko vielä menettää vapautta, jonka sinkkuus toi, ja jota en ole aiemmin kokenut. Välillä tuntuu, että haluaisin vielä tapailla uusia miehiä tai ainakin flirttailla ihan vapaasti, ilman että pettäisi ketään edes ajatusten tasolla. Luulin, että olisin valmis uuteen suhteeseen, mutta tämä tunnemylläkkä yllätti minut.
Toisaalta, en ole varma, että onko tähän ahdistukseen syynä myös se, että en ole aivan hullun lailla ihastunut tähän mieheen. Järjellä ajateltuna hän olisi unelmamies, mutta tunteiden tasolla odotan että pitäisi muka kipinöidä enemmän-mutta pitääkö? Lisäksi en tiedä, miellyttääkö hän ulkonäöllisesti aivan tarpeeksi minua, niin pinnalliselta ja julmalta kuin se kuulostaakin, vaikka arvostan miehessä ilman muuta eniten luonnetta.

Joten en nyt siis tiedä johtuuko tämä ahdistus minusta itsestäni vai tästä toisesta osapuolesta, että en ole häneen tarpeeksi ihastunut. Lisäksi ex on alkanut välillä kummitella mielessäni, kun olemme tavanneet muutaman kerran tässä viime aikoina, olosyhteiden pakosta. Tiedän, että jos jatkan tätä tapailua uuden miehen kanssa, saattaisin ihastuakin häneen enemmän ja kunnolla, mutta tällä hetkellä olen aivan hukassa itseni ja tunteitteni kanssa.
En tiedä pitäisikö minun jatkaa tapailua ja antaa tälle uudelle orastavalle suhteelle mahdollisuus vai lopettaa tämä homma tähän. Olen kertonut tälle miehelle tunteistani ja epävarmuudestani jo kerran, ja sen jälkeen vähän helpotti, mutta jälleen olen taas ihan hukassa. Tuolloin hän sanoi että otetaan ihan rauhassa ja ettei ole kiire minnekään, ja oli tosi ymmärtäväinen. En vain haluaisi satuttaa tätä miestä, kun en tiedä mitä itse haluan.

Mitäs mieltä olette ja onko kohtalotovereita?

14

6889

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täysin sinusta

Tämä voi kuulostaa julmalta mutta aivan selvästi et vielä tiedä mitä tahdot.

Olet hieman sekaisin ajatuksesta että olet sinkku ja nähtävästi myös siitä että miehet ovat kiinnostuneita sinusta.

Syy minkä takia et tunne tunteita tätä uutta unelmamiestä kohtuun johtuu siitä ettet osaa suunnata niitä juuri häneen.

Tätähän ihmiset varsinkaan naiset eivät ymmärrä vaan odottavat että tunteet tuovat jonkin ratkaisun automaattisesti vaikka kysymys on juuri siitä että kun tunteet heittelehtivät niin esimerkiksi juuri nuo tunnereaktiot jäävät tuolloin syntymättä.

Toisaalta yrität selvästi järkeistää tätä uuden miehen tapailua samalla kun taiteilet ajatusten välillä vapaasta sinkkuelämästä joka on omiaan vähentämään tunteita häntä kohtaan.

Mitä jos kerrot hänelle suoraan että tahdot ottaa aluksia rauhallisesti ja itsekin vähän kevyemmin suhtaudut ajatukseen hänen tapailusta. Jotenkin valmiiksi ajattelet että tuloksena on automaattisesti jotain vakavaa ja et nähtävästi ole siihen vielä valmis. Se voi ahdistaa sitten.

Älä nyt kuitenkaan ainakaan lopeta suhdetta jos mies todellakin on sellainen kuten kuvailet.

Vaikutat aikalailla tällä hetkellä siltä että kaipaat jonkinlaista sinkkujännitystä ja ehkäpä tämä suhde on vähän liian vakaa sinulle tehdäksesi vaikutuksen sinuun.

Mutta syy ei todellakaan ole tässä uudessa miehessä.

Kaipaat vapauttasi myös sillä tavoin ettei tarvitsisi koko ajan vastata jollekin ja sopia tapaamisia tarkkaan. Sehän on ihan normaalia. Joillakin erosta toipuminen ja se sinkkuuteen tottuminen ja sitä kautta uuden suhteen aloittaminen kestää kauemmin kuin toisilla.

• niinpäniin :)

Yhtyisin edellisen mielipiteeseen. Olen sen myös hyvin samanlaisessa tilanteessa kuin aloittaja :)

Mullakin erosta (oltiin yhdessä lähes 7 vuotta) vajaa puoli vuotta ja nyt tapaillut muutamia kertoja tosi kivaa miestä. Ja olipas fiksua häneltä, että heti sanoi, että "päivä kerrallaan -meininki, ei mitään stressiä, mä tykkään susta ja sä musta -mikä voi mennä pieleen." Noh, tietysti paljonkin, mutta silti.. Mullakin ollu ahdistusta ja se ei kyl helpota tilannetta. Vältän sen kertomista, koska en haluu oikeastaan tuoda mitään vanhoja taakkoja tähän niin nätin kevyeen alkuun. Asiaa auttaa, että asutaan aika kaukana toisistamme niin, että on paljon omaa tilaa.

Älä jätä sitä miestä, vaikka kuinka tykkäisit flirttailla muiden kanssa! Tee sekin, jos pakko, mutta älä riko jotain joka antaa sulle kuitenkin luultavasti enempi. Ei se oo häkki, se on ihminen joka haluu olla lähelläsi.

Tsemiä! (mullekin :D)

• juttu,

siksikin, että saman suuntaisia kokemuksia on. tosin eri vivahteilla.

ensinnäkin, älä ihmettele, että exäsi "kummittelee" mielessä (ja unissa). surutyöhön kuuluu kaikenlaisia tunteita. ja alitajunta, ainakin täällä päässä, puskee välillä läpi voimalla. ja jos ollaan tavattu juurikin olosuhteiden pakosta exän kanssa, menee siitä toipumiseen monia päiviä. näinä päivinä tapaamisen jälkeen ilmenee mun kohdalla ulospäin mm. lyhytpinnaisuutta läheisiä kohtaan.

sitten, hullunlailla ihastuminen ei välttämättä toteudu samalla volyymillä kuin vuosia sitten (siis vaikkapa tuon exän kanssa). huomaa, että olet ehtinyt muuttua vuosien aikana ja on olemassa paljon asioita, joita osaat nyt ottaa huomioon ihan järkiperustein. nuorempana ainakin itse olin paljon impulsiivisempi.

et taida olla ihan vielä käsitellyt edellistä suhdettasi loppuun, eikä se olekaan mikään ihme. mutta jos olet nyt avoin ja miehesi niin joviaali kuin kerrot, voi hyvinkin olla että kaikki menee vallan mainiosti. ja älä ota mitään turhia paineita uudesta suhteesta - niin kauan kun se on "vaivan" arvoista, näe sitä vaivaa. mutta niin, että osaat nauttia elämästäsi.

itse välillä havahdun siihen että hei, kukaan ei oo käsikirjottanu mun elämää etukäteen. mulla ei oo mitään velvotteita siitä, miten pitäis toimia suurten linjojen suhteen. edellinen suhteeni oli tiettyjen omien normikäsitysten kahlitsema.

nojoo, enpä tiedä, oliko näistä apua. oli vaan kiva kertoa omia tuntemuksia kun kirjoituksesi tuntui läheiseltä ja tyyppi sen takana fiksulta :)

Kaikkea hyvää!

• jä'tä sikseen

älä ota miestä joka on "kunnon mies" muttei sytytä.

Kyllä suhteeseen pitää olla todellinen halu, ennen kuin siihen hyppää. Anna aikaa itsellesi katsella ja kuulostella, mutta älä myöskään roikota miestä narun nokassa, jos et häntä tosimielellä halua.

• Tunteellinen sinkkumies

Juuri näin, rehellisyys ennen kaikkea!

• Harm

ongelmana on vain se että kuten aiemmin on todettu jos jonkin ajatukset ja tunteet ovat muutenkin "tuuliajolla" niin voi olla ettei tuollaista syttymistä tapahdu.

Samoin kuin tuntemus siitä että edetään liian nopeasti vakavaan suhteeseen uudestaan voi jo sammuttaa tunteita.

Olisiko tilanne toinen jos kyseessä ei olisi "kunnon mies" mutta joka sytyttäisi?

Syttymistapoja on monia ja jo se että takaraivossa kolkuttaa ajatus "tämä rajoittaa minun vapautta" saa kenen tahansa halun sammumaan. Tällöinhän syttymiseen käy juuri sitten ne lyhyemmät vähemmän vakavammat suhteet joissa nuo ajatukset eivät kolkuttele.

Siinä onkin ansa jonka kautta sitten etsitään sitä vakavaakin suhdetta tämän tyyppisen syttymisen kautta.

• aniliini

Kiitoksia hyvistä ajatuksista, niistä on ollut apua pohdinnoissa, jotka tosin jatkuvat edelleen.

Tällä hetkellä tilanne on se, että pidämme taukoa tapailusta. Se taitaa olla oikea ratkaisu, koska se ei ainakaan tunnu pahalta, vaan tuntuu hyvältä olla itsekseen ja miettiä rauhassa omia ajatuksiani.

Edelleen kuitenkin koko asia ja tämä ihminen pyörii mielessä, kai sen kuuluukin mennä niin, täytyyhän sitä asiaa käsitellä. Mielessäni pyörii, että voisiko meistä tulla jotain sittenkin. Mutta toisaalta välillä minusta tuntuu, ärsyttääkö minua tässä ihmisessä jokin asia, mutta en vain osaa sanoa täysin, että mikä. Joku nyt vain tökkii. Suurelta osin se johtuu minusta, mutta taitaa siinä toisessakin olla sitten jotain, tai sitten koitan vain keksiä tekosyitä. Näistä asioista koitan nyt ottaa selkoa..

• mitään tule

107 prosentin varmuudella, koska olet erosotkussa rypemässä. Sitten kun olet saanut luurangot kaapista pois ja pääsi hoidettua kuntoon, niin sitten sinusta ja jostain muusta voi tula jotakin. Tämä nykyinen olisi voinut kolahtaa kovaakin sinuun vuoden päästä, mutta nyt tökkii, kuten kaikissa maailman miehissä tällä hetkellä jokin tökkii!!! Kukaan ei vaan ole hyvä, ennenkuin selviät erostasi. Siksi siis ole yksin ja tarpeeksi pitkään.

Niin ja sano lopulliset hyvästit tuolle nykyiselle, eläkä pidätä häntä jossain breikkitilassa venailemassa turhaan!!! Kun nyt tökkii, niin tökkii myöhemminkin. Olet jo hänet menettänyt, vaikka hän paremmassa tilanteessa olisikin voinut olla se oikea...

• raneee

Jotain miesnäkökulmaa tähän. Olen itse ilmeisesti samanlaisen tilanteen toinen osapuoli ja eniten minua tässä satuttaa se, että olen palavasti rakastunut tuohon naiseen, mutta tämä nainen pitää tilannetta eräänlaisessa valmiustilassa, että jos hän päättääkin ottaa minut. Tätä on jatkunut jo useamman kuukauden ja se on erittäin raastavaa.. Odottaa epävarmana että haluaako toinen vai ei. Ja tämä nainen on niin ihana, ettei haluaisi muitakaan katsella.. Tilanne raastaa melkein hengiltä. On meinaan niin ahdistava tunne, että melkein samantekevää hetkellisesti ottaisiko vai jättäisikö, kunhan päättäisi jotain, ettei tarvitsisi itse perääntyä ja lähteä. Ja kun pallo on vielä hänellä sen "ottamisen" suhteen..

• näin...

tätä juuri tarkoitin noilla parilla kommentilla.

Tiedän mitä tuo on ja se on yhtä helvettiä! Satutin itseni aivan mielettämän pahasti erosotkuisen tuuliviirin kanssa 1,5 vuoden tapailun tuloksena ja oma elämä meni todella pahasti pieleen siinä surussa ja pahassa olossa, mitä tuommoinen tekee toiselle sen aikana ja etenkin sen jälkeen kun teet tiliä koko paskan kanssa!!!

Nykyään en enää koskaan tapaile naisia, jotka ovat eronneet vastikään. Semmoinen kaksi vuotta on turvaraja itselleni näihin tapauksiin. Itseasiassa taisin tässä juuri löytääkin mukavan ja eteenpäin menemään valmiin naisen, jonka erosta on kolme vuotta ja pää selvitettynä. Yhdessäolo on ihan erilaista ja pakitsevaa verrattuna tuohon "ahdistaa", "en halua suunnitella mitään", "en tiedä mitä haluan", "hypin seinille, jos aletaan puhumaan jatkosta", "pidetäänkö pieni breikki", "nyt tapailen toista", "Oletkin parempi, lopetetaan breikki", "ahdistaa", "ollaan vain kavereita", "tuletko yöksi", "otan etäisyyttä, koska tykkäät minusta", "tule viettämään viikonloppua" JNE JNE JNE... maailman loppuun asti, kunnes pää selviää ja löydetäänkin sitten se mies, joka ei ole se laastari...

Ei enää ikinä tuota paskaa minulle, enkä toivo sitä kenellekään toisellekaan... niin persiistä tuo on että ei mitään tolkkua!!!

• on yksinkertainen

Et ole toipunut edellisestä suhteesta!!!

Puoli vuotta on ihan liian lyhyt aika ja koska sinua ahdistaa ja muuta kliseistä tarinaa tulee sinulta, niin ei kannattaisi vielä tapaila ketään miestä. Ole yksin seuraava vuosi ja sitten taas alat kokeilemaan. Tällä hetkellä olet kävelevä katastrofi suhteeseen valmiille, tunteisiin kykenevälle miehelle/miehille... Rikot vain toisten sydämiä, kun itse et ole ollenkaan valmis ja leikit vain toisten tunteilla. Et itse edes tajua tekeväsi pahaa jälkeä toiselle, jonka vuoren varmasti jätät ennemmin tai myöhemmin. Mitä myöhmmin sen pahempi miehelle, joka välittää sinusta. Sinulle hän on laastari, mutta sitä helvetin määrää ei voi tajuta sen miehen kannalta, jos sinä olet se oikea miehelle!!!

Oppikaa nyt jumankauta paranemaan suhteistanne, ennenkuin menette eteenpäin. Rikotte ihmisiä aivan turhaan.

Sitten eteenpäin, kun ei enää ahdista, ei tee mieli katsella muita, exä ei käy mielessä juurikaan ja hän on kuin kuka tahansa ihminen ja ei aiheuta yhtään mitään tunnepuolella. Haluatte nähdä ja sopia seuraavat tapaamiset jne. Nythän tilanne on sama soutamista ja huopaamista ja seinille hyppimistä, oli siinä kuka tahansa mies!!! Et vain tajua itse sitä, kuten niin moni muukaan eronnut. Toiset ihmiset EIVÄT ole teidän käytössänne olevia parannushyödykkeitä!!!

• raneee

- "Enemmän minua satuttaa, kun sieluuni tartutaan likaisin käsin". - Maksim Gorki

ts. Täytyy selvittää mitä itse haluaa, täytyy selvitä menneisyyden haavoista jotta ne haavat eivät riko tulevaisuutta. Täytyy pestä ne likaiset kädet edellisestä elämästä ja tarttua vasta sitten toisen sieluun kun on valmis ja tietää voivansa edetä.. Ottakaa se mikä teille annetaan, älkää yrittäkö tavoitella vaan sitä mitä haluaisitte. Koska näin säästätte monta sydäntä särkymiseltä.
        Olen itse monen tietämättömän onnenonkijan uhri.

• elä kiusaa itseäs

Tuttu tunne tuo ahdistus, sitä ei kannata jäädä katsomaan kovin pitkäksi aikaa...Ihastumisen pitää olla kunnolla ihastumista, ei mitään no ollaan, kun pannaan säännöllisesti...

Tämä on ilmiselvästi sitä aikaa sinulla, että haluat vielä mennä ja tutustua uusiin ihmisiin...suosittelen ottamaan takapakkia, jos nyt siltä tuntuu

Toivottavasti kaikki järjestyy, anna itselles nyt aikaa!

• Anonyymi

Huj, kuulostat kyllä olevan todella sekaisin itsesi kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      98
      3792
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      37
      3263
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      60
      3219
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3039
    5. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      68
      2894
    6. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      67
      2819
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      63
      2524
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      2331
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2168
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2162
    Aihe