Reaktio, jota en ymmärrä

---

Olen 17-vuotias nuori nainen. Luulen oireeni olevan jonkinlainen psykofyysinen reaktio, joka tapahtuu vain tietyissä tilanteissa.

Eli, näkökenttäni ikäänkuin suurenee ja alkaa vaikuttaa kuin suurinpiirtein kaikki olisi minusta ainakin 3-5 metriä kauempana. Sitä on erittäin vaikea selostaa, mutta se on vähän kuin katselisi huonetta kiikareiden toisesta päädystä, jolloin huone näyttää kaukaiselta, joskin ei kuitenkaan yhtä radikaalisti. Ne tilanteet ovat hyvin epämiellyttäviä. Niiden aikana jopa omat käteni vaikuttavat kaukaiselta ja pieniltä, vaikka toisin ne kuinka lähelle silmiäni.

Ensimmäisen kerran muistan kokeneeni tällaisen 9. luokan alkaessa.

Tämä ilmenee todennäköisesti joka kerta, kun katson kiinteästi henkilön kasvoja edestäpäin jotakuinkin pidempään kuin 30 sekuntia, esim. keskustelutilanteet ja haastattelut. Oireen alkaessa henkilö tuntuu olevan äkkiä pari metriä kauempana, vaikkei kukaan olisi liikkunut mihinkään. Samoin tämä tapahtuu joskus, kun olen huoneessa jossa on täysin pimeää tai kun joudun pitämään silmiäni kauan kiinni vaikka olen hereillä.

Oireen alkaessa on epäkohteliasta alkaa yhtäkkiä katsella muualle tai pitää silmiä kiinni, joten kun henkilön katse hetkeksi välttää, katson muualle tai johonkin kaukaiseen kohteeseen, räpsyttelen silmiä tai mitä vain, kunnes henkilö taas katsoo minua kohti. Yleensä kuitenkaan tilanne ei helpota, ennenkuin keskustelutilanne päättyy ja pääsen lähtemään muualle ja liikuttamaan katsettani ja sulkemaan silmiäni kiinni vapaasti. Näkökenttä korjaantuu keskimäärin 15 sekunnissa.

Se kuitenkin helpottaa jonkin verran, että tiedän oireen alkaessa mitä tapahtuu ja ettei se ole pysyvää. Mutta oire ahdistaa minua hyvin paljon, ja tuo vaikeuksia keskustelutilanteisiin. Mitä ihmettä se voi olla?

26

6559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The_Great_Loser

      Voi olla että joku täällä palstalla osaa vastata sun kysymykseen, mut mun mielestä se on epäolennaista. Mee ihmeessä lääkäriin! Ihan sama onko psykofyysinen vai mikä...

      • Kohtaukset

        Minulla oli lapsena samoja ongelmia


      • 0v934ui

        Kyseessä on oireista päätellen mikropsia niminen neurologinen häiriö. En silti ole neurologi. Näissä asioissa kannattaa aina mennä lääkärin juttusille. Vastasit muuten melkein kymmenen vuotta vanhaan viestiin.


    • Psykopatologia

      -
      "mikropsia" "makropsia".

    • ristorante

      minulla taas on toisinpäin: kaikki näyttää hillittömän suurelta. tulee kohtauksittain. uskon, että tuo saattaa olla jokin silmissä oleva häikkä, sillä itselläni noiden "kohtausten" aikana pupillit ovat voimakkaasti laajentuneet. seuraavan kerran kun saat nuo tuntemukset niin kokeile vilkaista peiliin näyttävätkö silmät omituisilta.

    • ritalin

      Oletko lyönyt takaraivosi jossain vaiheessa hyvin pahasti? Tuo oire kuulostaa takaraivoon kohdistuneen voimakkaan iskun seurauksilta.(aivojen näköalue sijaitsee takaraivossa.)

    • ....

      Minulla on lapsesta asti ollut sellaisia kohtauksia, että jos katson kauan kauas tai laajalle (esim. koulun jumppasalissa), kaikki alkaa näyttää kaukaiselta.

      Pitänee lukea tuosta mikropsiasta/makropsiasta.

    • Kommentti...

      En tiedä mikä ilmiö on, mutta muistaakseni säveltäjä Einojuhani Rautavaara on jossain kirjassa (ehkä "Unien lahja"...) kertonut kokeneensa vähän vastaavaa.

      Kannattaa kysyä lääkäriltä.

      • Psykopatologia

        -
        ovat nuorilla kohtalaisen tavallisia. Terveillä ei neurologinen häiriö ole ensioletus.


      • Psykopatologia
        Psykopatologia kirjoitti:

        -
        ovat nuorilla kohtalaisen tavallisia. Terveillä ei neurologinen häiriö ole ensioletus.

        -
        On myös huomata, että kaikilla neurologisilla häiriöillä on psykogeeniset vastineensa konversio-oireistossa.


      • uteli jas
        Psykopatologia kirjoitti:

        -
        On myös huomata, että kaikilla neurologisilla häiriöillä on psykogeeniset vastineensa konversio-oireistossa.

        ¨'
        Nyt kiinnostaa. Voitko PL ystävällisestyi selittää niin, että minäkin tyhjentävästi tajuaisin, kiitos.


      • Psykopatologia
        uteli jas kirjoitti:

        ¨'
        Nyt kiinnostaa. Voitko PL ystävällisestyi selittää niin, että minäkin tyhjentävästi tajuaisin, kiitos.

        -
        hysteria, k o n v e r s i o-h y s t e r i a,

        *hysterian klassisin muoto, jossa keskeisinä *oireina ovat *konversiot, so. ruumiin ”kieli”. Tämä on tullut parhaiten esiin menneiden aikojen suurissa hysteerisissä kohtauksissa, la grande hystérie, joille *Charcot esitti (*epileptiseen tyyliin) nelivaiheisen skeeman:

        1) *Auraa (usein *globus hystericus ym.) seuraava epileptoidinen tila.
        2) ”Klovnismi” (välillä ruumiin arc-en-cercle -asento ym.).
        3) Attitudes passionelles.
        4) Toisinaan sekavuustila.

        La petite hystérie oli oireistoltaan vaatimattomampi. Tällaiset ”pantomiimit” olivat fantasiakertomusten kaltaisia ja periaatteessa *unen kaltaisia dynamiikaltaan.

        Hysteerisellä todelliset ihmissuhteet ovat osin korvautuneet *identifikaatio-suhteilla tai *regredioituneet *samastus-suhteiksi. Tällöin hysteerinen voi *identifikaation kautta saada samanlaisia konversio-oireita kuin samastuksen kohteella on. Erilaisia identifikaatio-malleja ovat mm:

        1) Tavallisimmin kohteisiin, joihin ihmisellä ei ole todellista suhdetta.
        2) Samastuminen kilpailijaan,
        3) menetettyyn rakastettuun (myös *depressiossa) tai
        4) *aggressoriin.
        5) Erityisesti suurissa hysteerisissä kohtauksissa voi olla multippeleita identifi-kaatioita, joiden kliimaksi on *monipersoonallisuushäiriö (MPD).

        Vaikka konversio-hysteerisellä *falliset konversiot ovat pääosassa, voi kuvassa olla eri asteisesti mukana myös *hysteerisen *karaktäärin ominaisuuksia: Eihän ketään katsota ”kunnolla” hysteeriseksi pelkästään konversioiden pohjalta, varsinkin kun on myös *anaalisia konversioita, jolloin häiriön kuva on *pakkoneuroottistyyppinen.



        h y s t e r o-e p i l e p s i a,
        *Charcot'n termi kuvaamaan *potilaita joilla oli *psykogeenisiä *pseudo-*epileptisiä kohtauksia (psychogenic non-epileptic seizures, PNES).
        .


      • Psykopatologia
        Psykopatologia kirjoitti:

        -
        hysteria, k o n v e r s i o-h y s t e r i a,

        *hysterian klassisin muoto, jossa keskeisinä *oireina ovat *konversiot, so. ruumiin ”kieli”. Tämä on tullut parhaiten esiin menneiden aikojen suurissa hysteerisissä kohtauksissa, la grande hystérie, joille *Charcot esitti (*epileptiseen tyyliin) nelivaiheisen skeeman:

        1) *Auraa (usein *globus hystericus ym.) seuraava epileptoidinen tila.
        2) ”Klovnismi” (välillä ruumiin arc-en-cercle -asento ym.).
        3) Attitudes passionelles.
        4) Toisinaan sekavuustila.

        La petite hystérie oli oireistoltaan vaatimattomampi. Tällaiset ”pantomiimit” olivat fantasiakertomusten kaltaisia ja periaatteessa *unen kaltaisia dynamiikaltaan.

        Hysteerisellä todelliset ihmissuhteet ovat osin korvautuneet *identifikaatio-suhteilla tai *regredioituneet *samastus-suhteiksi. Tällöin hysteerinen voi *identifikaation kautta saada samanlaisia konversio-oireita kuin samastuksen kohteella on. Erilaisia identifikaatio-malleja ovat mm:

        1) Tavallisimmin kohteisiin, joihin ihmisellä ei ole todellista suhdetta.
        2) Samastuminen kilpailijaan,
        3) menetettyyn rakastettuun (myös *depressiossa) tai
        4) *aggressoriin.
        5) Erityisesti suurissa hysteerisissä kohtauksissa voi olla multippeleita identifi-kaatioita, joiden kliimaksi on *monipersoonallisuushäiriö (MPD).

        Vaikka konversio-hysteerisellä *falliset konversiot ovat pääosassa, voi kuvassa olla eri asteisesti mukana myös *hysteerisen *karaktäärin ominaisuuksia: Eihän ketään katsota ”kunnolla” hysteeriseksi pelkästään konversioiden pohjalta, varsinkin kun on myös *anaalisia konversioita, jolloin häiriön kuva on *pakkoneuroottistyyppinen.



        h y s t e r o-e p i l e p s i a,
        *Charcot'n termi kuvaamaan *potilaita joilla oli *psykogeenisiä *pseudo-*epileptisiä kohtauksia (psychogenic non-epileptic seizures, PNES).
        .

        -
        k o n v e r s i o

        (lat. convertere kääntää, kääntyä), *psyykkisen ristiriidan ilmeneminen kehon *oireina, ruumiin ”kielenä”, jolla on usein *symbolinen merkitys. *Psykoanalyyttisen teorian mukaan ruumiin yleinen erogeenisuus on konversioiden *fysiologis-*psykologisena pohjana. Tällöin melkein mikä tahansa elin voi ilmaista *seksuaalista kiihtymystä. *Päiväunelmointi voi korvata harmaata arkea, ja unelmoinnin sisällöillä on usein yhteyksiä *torjuttuihin haluihin.

        *Alloplastisen toiminnan sijaan fantasiat edustavat *autoplastista aktiviteettia konversioiden ollessa fantasioiden ”materialisaatioita”; ts. torjuttu konversaatio konvertoituu konversioiksi.
        *konversio-*hysteria.

        Konversiot edustavat *siirtymää (displacement) ruumiin sisällä (esim. *globus hystericus). Myös esim. *vaginismi voi siirtyä kurkkuun, jolloin voi tulla nielemisvaikeuksia. Uusia konversio-*oireita on todennäköisesti sähkö-allergia. – *Pre-*genitaaliset (so. *falliset) konversiot ovat *hysteerisiä, pre-falliset (so. *anaaliset) *pakkoneuroottistyyppisiä. Konversiot ovat *ICD-10:ssä *dissosiaatiohäiriöissä, *DSM-IV-TR:ssä somatoformisissa *häiriöissä (*soma-tisaatio). *konversio vrt. psykosomaattinen.
        ___________

        Konversiot siis kuvastavat jotain psyykkistä ristiriitaa. Usein konversioilla on neurologinen "malli", jolloin kyseessä ovat pseudoneurologiset oireet, jotka "jäljittelevät" aitoa neurologista häiriötä.


      • uteli jas
        Psykopatologia kirjoitti:

        -
        k o n v e r s i o

        (lat. convertere kääntää, kääntyä), *psyykkisen ristiriidan ilmeneminen kehon *oireina, ruumiin ”kielenä”, jolla on usein *symbolinen merkitys. *Psykoanalyyttisen teorian mukaan ruumiin yleinen erogeenisuus on konversioiden *fysiologis-*psykologisena pohjana. Tällöin melkein mikä tahansa elin voi ilmaista *seksuaalista kiihtymystä. *Päiväunelmointi voi korvata harmaata arkea, ja unelmoinnin sisällöillä on usein yhteyksiä *torjuttuihin haluihin.

        *Alloplastisen toiminnan sijaan fantasiat edustavat *autoplastista aktiviteettia konversioiden ollessa fantasioiden ”materialisaatioita”; ts. torjuttu konversaatio konvertoituu konversioiksi.
        *konversio-*hysteria.

        Konversiot edustavat *siirtymää (displacement) ruumiin sisällä (esim. *globus hystericus). Myös esim. *vaginismi voi siirtyä kurkkuun, jolloin voi tulla nielemisvaikeuksia. Uusia konversio-*oireita on todennäköisesti sähkö-allergia. – *Pre-*genitaaliset (so. *falliset) konversiot ovat *hysteerisiä, pre-falliset (so. *anaaliset) *pakkoneuroottistyyppisiä. Konversiot ovat *ICD-10:ssä *dissosiaatiohäiriöissä, *DSM-IV-TR:ssä somatoformisissa *häiriöissä (*soma-tisaatio). *konversio vrt. psykosomaattinen.
        ___________

        Konversiot siis kuvastavat jotain psyykkistä ristiriitaa. Usein konversioilla on neurologinen "malli", jolloin kyseessä ovat pseudoneurologiset oireet, jotka "jäljittelevät" aitoa neurologista häiriötä.

        ¨
        Tuo sinun kirjoittamasi pitää lukea monasti ja uudelleen.
        Toisaaltahan hoitoteoriamalli Peplay pitää tuon sisällään ja perustuu nimenomaan tuohon. Tavallaan.
        Todellisia osaajia vaan on ihan hitsin harvassa.

        Ja kaikkea voi tosiaan pyrkiä tekemään nurinpäin ja oikein päin ja omin maustein. Ja plääh. jatketaan huomenna?
        ¨
        Asiasta kuudenteen: törmään pääasiassa ääliöihin tai ainakin vatipäihin lähinnä.


    • Varjolilja

      Joskus minulla on tuollaisia oireita ja myös sellaisia, jossa kohde (ihminen) menee epäselväksi. Tuo jälkimmäinen on hyvin yleinen. Myös voivat äänet kuulua jostain syvältä tai kaukaa, vaikka tulisivat oikeasti läheltä. Muitakin oireita on. Minulla tuo on dissosiaatiota, joka on peräisin traumaattisesta elämästäni. Dissosiaatiota voi oppia "hallitsemaan". Terapeuttini on opettanut sitä minulle.

      • Analyst.

        Pohjana omissa oireissani on myös traumaattinen kokemus nuorena, jonka seurauksena olen kokenut depersonalisaatioelämyksiä ehkä dissosisaatio on oikeampi termi. Ihmiset saattavat häipyyä näkökentässä täysin hetkeksi ja äänet muuttua vieraiksi.Poisoppimisharjoitukset eivät paljon minua auttaneet. Rento tilanteiden kohtaaminen, vaikka se tuntuu vaikealta on uskallettava tehdä.Se on kylläkin väsyttävää itsensä rakentamista Jos antaa periksi ja väistelee tilanteita se ei auta yhtään.Olen tällä näin menetellen tiellä itse päässyt parhaiten eteenpäin.


      • PikkuPakko***

        keskustelime dissosiaatiosta.....kirjoitin sinulle pitkän jutun,joka on tod.näk.poistettu,tai en misään löydä sitä!!!!!!!
        Aloita vaikka uusi aihe.
        TÄHÄN yhdyn ja myös psykopatologiin ap.lle.kts googleta mikropsia,makropsia!!!!!!!!!


    • jammu5

      aivot ne jekkuja tekee, aika häijy kapistus , jos toi tulee sosiaalisessakanssakäymisessä voisko olla jonkunlainen kyseiseen tilanteeseenliittyvä foobinen oire jotenkii

    • samiss

      Mulla on juuri samanlaisia "kohtauksia"! Niitä on ollut ihan lapsesta asti. Mun oireet täsmäävät ihan täysin noiden sun oireiden kanssa. Lisäksi mun on tosi vaikea saada näkö normaaliksi, yleensä auttaa se, että yritän olla ajattelematta asiaa (mikä viittaa juuri siihen, että tämä vaiva olisi korvien välissä, eikä silmissä) Pystyn myös halutessani viemään tuota vielä pahemmaksi tuijottamalla jotakin kohdetta.
      Se on myös aika outoa, että se sama tunne on ja pysyy vaikka laittaisin silmät kiinni.
      Pari ihmistä on katsonut silmiäni kohtauksen aikana, eivätkä he ole huomanneet mitään erikoista.
      Hauska muuten löytää kohtalotoveri :D

      • heh

        Sama juttu täälä :D Ittelläni alkaa vaan yleensä kun keskityn kirjoittamaan tai lukemaan tietokoneen näytöltä juttuja, ja aina välillä TVn parissa. Aivan samat oireet.. Ei ole vielä tullut kun on tehnyt jotain.. Enpä näe haittana, kiva yleensä "tutkiskella tilaa"


      • Aloittaja

        Onpa tosiaan hienoa. :D joo, en itsekään saa näitä tilanteita ohi vain räpsyttämällä silmiä tai yrittämällä katsoa jonnekin muualle, vaan on niinkuin päästävä liikkeelle, pois koko huoneesta jossa on. Esim. haastattelutilanteet, näkökenttä palautuu normaaliksi vasta kun on päässyt lähtemään ja kävelemään.

        Olen alkanut epäilemään, että oire voisi olla oikeastaan silmälihaksissa, mutta mikään henkinen vaiva se ei välttämättä ole. Nimittäin itselläni ei ole mitään sosiaalisten tilanteiden pelkoa jne, vaan suorastaan nauttisin keskustelutilanteista ilman tätä näkökenttäongelmaa.

        Voinko kysyä minkä ikäinen olet?


    • zen _
      • zen _

        Silmien pyörittely ja katseen kohdistaminen vuoroin
        lähelle ja kauas saa veren kiertämään silmänpohjissa.


    • jakketti

      monen vuoden ihetyksen jälkeen löysin kohtalon tovereita. Itsellä ollut todella paljon tuota mikropsiaa. Ne usein liitty lapsena outoon pelkotilaan, joka oli epätodellinen tunne omassa kehossa. Joskus oli pelkotila ja mikropsia yhtäaikaa tai sitten vain mikropsia ja/tai pelkotila.

      Aikuisena on ollut vähemmän tuollaista, mutta kärsin paniikkihäiriöstä tai sen tapaisesta ahdistuksesta. Se ei rajoita hirveästi elämää, mutta on kuitenkin aina peikkona taustalla, meni sitten ulos lenkille tai kaupungille. Siihen liittyy aina kuoleman pelko.

      Olen ollut lapsena monessa mukana, koska vanhempani olivat alkoholisteja. Tekivät kaikenlaista, mikä ei ollut lapsille soveliasta nähtävää. Myös heidän kuolemat ovat olleet vaikeuttamassa elämää. Isä tappoi itsensä ampumalla melkein minun silmieni alla ja äiti kuoli syöpään...

      Kyllä ne aivot tosiaan ovat uskomaton kapistus...terapia tosiaan on auttanut minua, mutta nyt vasta löysin tämän selityksen mistä "kauentaanäkö;mikropsia" voisi kohtua...

    • Anonyymi

      Koin juuri äsken tämän saman tunteen. Se on tapahtunut minulle ennenkin mutta nyt päätin googlettaa asiasta ja uskoisin että se on vaaratonta. Itselläni se alkoi 7 vuotiaana ja olen nykyisin 13.

    • Anonyymi

      Onpa kiva löytää omiin oireisiin vihdoin joitain jolla samaa. Kaikki on vaa ihmetelly mitä selitän, ku yrittäny kertoa :D itselläni tulee tämä mikropsia vain sängyssä maatessa ja yleensä pitkää tekstiä lukiessa. Kuitenkin kohtuu harvinainen homma itellä. Kestää yleensä jonkun 10-20min. Nuoresta asti ollut ja nyt olen 28.v eikä oo mihkää hävinny.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 134
      3843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      107
      3497
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      18
      2493
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1446
    Aihe