Järki-sanan etymologia

Pekka6

Mitä teosta tai muuta lähdettä suosittelette suomen sanojen etymologiasta kiinnostuneelle? Minua kiinnostaisi etenkin järki-sanan etymologia juuri nyt sekä yleisestikin ajatteluun liittyvät kotoperäiset sanat. Asia kuuluu luokkaan "hauska tietää".

Mistä siis asiaa selvittämään?

10

576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hakro

      Tietääkseni suomen etymologiaa on paljonkin tutkittu mutta vähän julkaistu. Parhaita lienee Kaisa Häkkisen 'Mistä sanat tulevat'. Toinen mielenkiintoinen mutta pätevyydestään kritisoitu on Veijo Meren 'Sanojen synty'.

      Itselläni ei ole kumpaakaan hyllyssä, joten juuri nyt en pysty sanomaan, onko näissä kirjoissa 'järkeä' (siis hakusanana).

      • Löytyvinään

        Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen (KOTUS) Etymologinen viitetietokanta on antavinaan hakusanasta 'järki' joitakin lähdetietoja:

        http://kaino.kotus.fi/sanat/evita/index.php?t=hae&hakusana=järki&merkitys=&lahde=

        Kryptinen lyhenne '1779 JuslPSKST 288' ei sano minulle oikein mitään. Sopinee arvata, että sana 'järki' on ollut kielessämme käytössä jo 1779.


      • Hakro
        Löytyvinään kirjoitti:

        Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen (KOTUS) Etymologinen viitetietokanta on antavinaan hakusanasta 'järki' joitakin lähdetietoja:

        http://kaino.kotus.fi/sanat/evita/index.php?t=hae&hakusana=järki&merkitys=&lahde=

        Kryptinen lyhenne '1779 JuslPSKST 288' ei sano minulle oikein mitään. Sopinee arvata, että sana 'järki' on ollut kielessämme käytössä jo 1779.

        Veikkaisin, että '1779 JuslPSKST 288' viittaa johonkin Daniel Jusleniuksen julkaisuun. Tosin Jusleniuksen 'kielitiede' oli vähän sitä sun tätä.


      • Löytyvinään
        Hakro kirjoitti:

        Veikkaisin, että '1779 JuslPSKST 288' viittaa johonkin Daniel Jusleniuksen julkaisuun. Tosin Jusleniuksen 'kielitiede' oli vähän sitä sun tätä.

        Tuo lyhenteen osa ”Jusl” tuntui minustakin viittaavan Daniel Jusleniukseen. Hän eli kuitenkin vähän aiemmin (1676–1752). Ehkäpä häneltä on ilmestynyt jokin julkaisu 1779 postuumisti?


      • Pekka6

        Kiitos Hakro sekä muut keskusteluun osallistuneet. Käyn katselemassa mainittuja teoksia kirjastosta heti sopivan hetken tultua.


    • liapm

      järki tulee järjestys sanasta.
      murteena joskus järin.

      siis sanotaan että onko järjestyksessä/järjissään .

      • egemiljoona

        Voisi kuvitella, että sana järjestys tulee sanasta järki eikä päinvastoin. Järjestys on johdos.


      • Harri609

        Minusta tuo kuulostaa hyvältä idealta. Minun teorian mukaan sanoissa on tiettyjä orwellimaisuuksia. Jotkut sanat johdetaan alistaa meitä. Näinpä olisi ihan paikkansa pitävää järjen tulevan sanasta järjestys


    • Täyel järel?
    • Anonyymi

      HAASKA, HAUSKA, HANKALA TYYPI. HAASKALLA, KORPPIKOTKAT. MUUT ODOTTAVAT VUOROAAN. SYODÄ LOPUT. MADOT. VIRUKSET. CORONA. VIRUS. KADONNUT. KIERTOON. KIERTOTALOUS.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2274
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2127
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe